Seneste nyheder

24. juni 2026

Bakken Bears kan tangere dansk DM-rekord i holdsport

At vinde en DM-titel i en holdsport på topniveau i Danmark kræver meget. At genvinde titlen, når alle vil vippe dig af pinden, kræver endnu mere. Og at vinde titlen ti år i træk er tæt på uhørt.

Men det er præcis, hvad Bakken Bears’ basketballherrer kan gøre mandag.

Bliver det til sejr ude mod Team FOG Næstved i fjerde kamp i DM-finaleserien, vil mesterskabspokalen for tiende år i træk skulle pryde pokalskabet i Aarhus-klubben.

Dermed vil Bakken Bears’ herrer tangere rekorden for flest mesterskaber i træk på tværs af køn i en af de største traditionelle holdsportsgrene herhjemme.

De tæller fodbold, håndbold, ishockey, basketball og volleyball.

Inden for de sportsgrene har kun Holtes volleyballherrer præsteret det samme. Det skete fra 1986 til 1995.

Medregner man hold-DM i ellers individuelle sportsgrene som tennis, badminton og bordtennis, vil det stadig være en tangering af rekorden.

Bordtennisherrerne fra Virum-Sorgenfri vandt også ti DM-titler i træk fra 1968 til 1977, før de måtte se sig detroniseret.

Bakken Bears indledte årets DM-finaleserie mod Team FOG Næstved med et nederlag i overtid på hjemmebane.

Efterfølgende har aarhusianerne dog vundet de to følgende opgør i bedst af fem-serien og har dermed to matchbolde for at sikre sig titlen.

Taber man mandagens duel i Næstved, har Bakken hjemmebane i den femte og afgørende finale.

Flere dræbte efter bombeangreb mod tog i Pakistan

Flere personer er blevet dræbt efter en eksplosion ved et jernbanespor i Pakistan.

Det bekræfter Pakistans premierminister, Shehbaz Sharif, i et opslag på X.

Her fordømmer premierministeren eksplosionen, som han betegner som en “fej terrorhandling”.

Flere er døde og mange såret, skriver Sharif om angrebet, men uddyber ikke, hvor mange det gælder.

– Sådanne feje terrorhandlinger kan ikke svække det pakistanske folks vilje. Vi står fast i vores beslutsomhed om at udrydde terrorisme i alle dens former og udtryk, skriver han.

Ifølge nyhedsbureauet AFP eksploderede en bombe, mens et tog passerede gennem byen Quetta.

En embedsmand oplyser til AFP, at der er tale om et tog med soldater og deres familiemedlemmer, som var på vej til Peshawar i det nordlige Pakistan.

Samtidig melder den unavngivne embedsmand om mindst 24 dræbte.

Det samme lyder fra mediet Al Arabiya, skriver Reuters.

Dødstallet er endnu ikke bekræftet officielt.

Angrebet fandt sted i den sydvestlige pakistanske provins Baluchistan, der ifølge AFP er både den fattigste og den største målt på areal.

Et årtier langt oprør i Baluchistan-regionen har ført til hyppige angreb mod regeringen, militæret og kinesiske interesser i regionen, skriver Reuters. Oprørerne ønsker en andel af regionens mineralrigdom.

Den sydvestlige del af Pakistan grænser op til Afghanistan og Iran.

Blandt de mest aktive grupper i Baluchistan er den militante separatistbevægelse Baluchistans Befrielseshær (BLA), der i 2019 blev udpeget som en terrorgruppe af USA.

BLA har tidligere taget skylden for angreb rettet mod de pakistanske sikkerhedsstyrker.

Bevægelsen har dog ikke kommenteret på meldingerne om angrebet søndag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

112.450 skal ud på de kongelige løberuter mandag

Endnu engang bliver der sat rekord, når årets Royal Run afvikles mandag i fem byer på tværs af landet.

Ifølge kongehusets hjemmeside har 112.450 tilmeldt sig motionsløbet. Det er en hel del flere end sidste års rekord, der lød på 97.786 deltagere.

Og der kommer ikke flere til, for alle startnumre er udsolgt. Det blev de få timer efter, at de blev sat til salg i oktober sidste år.

Knap halvdelen af deltagerne – omkring 50.000 – skal løbe i København og på Frederiksberg, mens de øvrige deltagere fordeler sig på værtsbyerne Ringkøbing, Randers, Middelfart og Helsingør.

Man kan løbe eller gå “one mile”, der svarer til 1609 meter, fem kilometer eller 10 kilometer.

Godt 57.000 – altså mere end halvdelen – har valgt at løbe på mellemdistancen, og for omkring hver tredje af deltagerne er det første gang, at de er med til et motionsløb.

Kong Frederik åbner festen i Randers, hvor han ankommer med Kongeskibet Dannebrog klokken 10.15.

Klokken 14 dukker han op i Middelfart, og så løber han også i København omkring 19-tiden.

Kronprins Christian udgør det royale islæt i Ringkøbing, mens dronning Mary løber i Helsingør.

Royal Run blev afholdt første gang i 2018 i forbindelse med fejringen af den daværende kronprins’ 50 års fødselsdag.

Dengang havde det lige godt 70.000 deltagere og var egentlig tænkt som en engangsbegivenhed.

Succesen betød dog, at arrangementet blev gentaget året efter.

Selv om corona satte en stopper for løbet i 2020, har det været afholdt hvert år siden 2021, og deltagerantallet er vokset fra år til år.

Lokale vil ‘gå vagt’ efter episoder med små piger

Tophistorien er skrevet og udgivet af TV2 ØSTJYLLAND. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Private opfordrer hinanden til at gå ‘vagt’ i området omkring Ellevangskolen i Aarhus-bydelen Vejlby. I forvejen er forældre blevet opfordret til ikke at lade deres børn gå alene hjem fra skole.

I de seneste dage er det sket to gange, at en mand har henvendt sig til små piger på et nærliggende stisystem og har antastet dem. Politiet har forklaret, at det efterforsker sagen, men ikke har nogen mistænkt.

Derfor har flere private i området hjulpet hinanden med at tage trygheden tilbage. Blandt andet altså ved at opfordre hinanden til at være synlige på stierne, fortæller parret Jakob Larsen og Mikka Kiander.

– Der har tidligere været udfordringer med salg af narkotika ved kirken, og da virkede det, at folk var synlige i området, så det har vi egentlig bare opfordret til igen, siger parret til TV2 Østjylland.

– Det handler jo simpelthen om tilstedeværelse og synlighed, tilføjer Mikka Kiander.

Torsdag kom det frem, at Østjyllands Politi er i gang med at efterforske to episoder, hvor en voksen mand har antastet små piger fra de mindste klasser på skolen.

Politiet forklarede, at manden først skulle have kontaktet to piger og bedt dem komme med en fredag eftermiddag. Onsdagen efter skulle han have antastet en pige, der var på vej hjem fra skole.

Pigen fortæller ifølge politiet, at han havde kortvarigt fat i hende. Det lykkedes hende at komme fri.

– Det er selvfølgelig en sag, vi tager meget alvorligt, og efterforsker intensivt for at finde frem til manden, udtalte vicepolitiinspektør Mads Flansmose i en pressemeddelelse.

Også de lokale tager det alvorligt.

Politiet har opfordret til, at børn ikke længere færdes alene på stisystemerne, og det har ifølge Mikka Kiander, der selv har et barn i første klasse, resulteret i flere voksne omkring skolen.

– Vi er mere opmærksomme end, vi plejer. Tænk, hvis man ikke lyttede, og der så skete noget, siger hun.

Det er dog vigtigt for familien at understrege, at de generelt oplever området som trygt – og det har ikke ændret sig.

– Vi mærker opbakningen og fællesskabet, der opstår i et lokalområde, når sådan noget her sker, lyder det fra Jakob Larsen og Mikka Kiander.
Der går godt 850 elever på Ellevangskolen.

TV2 Østjylland har været i kontakt med skolens leder, som ikke ønsker at udtale sig om sagen af hensyn til de berørte.

Skolens ledelse og personale håndterer den alvorlige sag i tæt samarbejde med politiet, og der kommunikeres med og til elever og forældre i henhold til dette, lyder det fra formanden for skolebestyrelsen på Ellevangskolen, Katrine Svendsen.

– Jeg har tillid til de ubehagelige hændelser bliver opklaret ved den fælles indsats, supplerer hun.

Og der er ros til skolens håndtering fra forældreparret, der står bag opfordringen til øget synlighed.

https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/lokale-vil-ga-vagt-efter-episoder-med-sma-piger-8d9de

Redaktionel kontakt:

TV2 Østjylland

tlf.: 87424242

e-mail: redaktion@tv2oj.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF TV2 ØSTJYLLAND ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

Udvikling i 9. klasses eksamenskarakterer vækker bekymring

Andelen af elever, der får bundkarakterer til 9.-klasses afgangseksaminer, er steget. Samtidig er andelen, som får topkarakterer, faldet.

Det viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv.

Undersøgelsen kigger på udviklingen i de bundne afgangsprøver fra 2019 til 2025.

Tendensen ses i gennemsnit på tværs af alle fag, men det ser værst ud i dansk og matematik. Især i to prøver er tendensen tydelig.

For læseprøven i dansk er andelen af karakterer på 02 eller derunder steget fra 17,2 procent i 2019 til 29,5 procent i 2025.

Samtidig er andelen, der får 10 eller 12, næsten halveret fra 22,4 til 11,4 procent.

Tendensen er også tydelig i matematik, særligt i prøven med hjælpemidler. Her er andelen af lave karakterer steget fra 11,8 til 18,9 procent.

Tallene vækker bekymring hos Dansk Erhverv.

– Vi ser altså en bekymrende udvikling, hvor meget tyder på, at eleverne klarer sig dårligere end tidligere.

– Det er et alvorligt problem, der kræver politisk handling, siger Mads Eriksen Storm, der er uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

I Jyllands-Posten udtrykker Danske Skoleelever og Danmarks Lærerforening ligeledes bekymring.

Ifølge formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen er der tale om en “trafikulykke i slowmotion”.

Han peger på investeringer i folkeskolen som den afgørende løsning.

– Jeg kan ikke se, hvordan vi skal kunne lykkes bedre, hvis ikke vi som samfund vil investere i folkeskolen, siger han til Jyllands-Posten.

Som modsvar til det faldende faglige niveau i både bund og top fremlagde Dansk Erhverv og Danske Skoleelever tidligere i maj et nyt folkeskoleudspil kaldet “Alle skal blive så dygtige, som de kan”.

Udspillet går blandt andet ud på, at der skal være flere voksne i klasserne, og at der bør investeres i videreuddannelse og opkvalificering af lærerne i skolen.

Riemer: Landsholdsstop var aldrig et tema for Eriksen

Mens Jannik Vestergaard og Christian Nørgaard valgte at stoppe på det danske fodboldlandshold oven på den missede VM-slutrunde, fortsætter Christian Eriksen en rum tid endnu.

Efter nederlaget i den afgørende VM-playoffkamp til Tjekkiet i marts sagde Eriksen godt nok, at det var den sidste mulighed for en VM-slutrunde.

Men altså ikke den sidste landskamp. Og der er lagt op til, at Wolfsburg-spilleren vil hjælpe Danmark med til EM i 2028.

Sådan lyder meldingen fra landstræner Brian Riemer, der fredag udtog Eriksen og afviser, at et landsholdsstop har været et tema for midtbanespilleren.

– Nej, overhovedet ikke. Som i slet ikke. Jeg har været en tur i Wolfsburg og spist en frokost med ham. Der har været en supergod og åben dialog hele vejen igennem.

– Temaet omkring et landsholdsstop har ikke været der. Derfor har jeg heller ikke haft behov for at overtale ham, siger Riemer.

Landstræneren vil i det hele taget ikke forsøge at overtale nogen spiller fra et landsholdsstop, hvis spilleren selv ønsker at stoppe.

– Når spillere som Christian Nørgaard og Jannik Vestergaard ringer og siger, at nu er det nu. Så er det noget, der er gennemtænkt.

– Det er voksne mennesker med børn. Og deres beslutninger bakker jeg op om, fastslår Riemer.

Han ser frem til det fortsatte samarbejde med Eriksen, som er med i de kommende testkampe mod DR Congo og Ukraine i juni.

Inden landsholdssamlingen om en uge vil Riemer følge intenst med mandag aften for at se, om Wolfsburg redder sig endnu en sæson i Bundesligaen.

Wolfsburg skal spille ude mod Paderborn, efter at den første kamp endte 0-0. Vinderen skal spille i Bundesligaen i næste sæson.

– Det er glædeligt, at en spiller af den kaliber er til rådighed for landsholdet. Og nu kommer der en sommerferie efter de to testkampe, og så må vi se, hvad der sker med hans klub og ham.

– Der er mandag aften en vigtig kamp, som lige skal overstås. Og så må vi håbe på, at den sæsonstart, han havde sidste år, bliver anderledes i år.

– Det tyder alt på, at den gør, så vi har en Eriksen, der er 100 procent fit for fight, siger Riemer.

34-årige Eriksen har spillet 149 kampe for Danmark. Det er flest af alle.

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Søndag d. 24. maj 2026.

Udsigt, der gælder til mandag morgen, udsendt kl. 08.05

Det bliver tørt vejr med nogen eller en del sol, men især først på dagen kan det stedvis være mere skyet. Temp. mellem 17 og 22 grader, ved Vestkysten lidt køligere. Svag til jævn vind fra vest eller nordvest, ved kysterne i Nordjylland og på Borholm stedvis op til frisk vind. I aften fortsat tørt med en del sol, dog ved Skagerrakkysten stedvis skyet, og i nat mest klart, dog stedvis risiko for dis eller tåge. Temp. mellem 8 og 13 grader, og svag til jævn vind fra vest, ved kysterne i Nordjylland stedvis op til frisk vind.

Ehlers bliver matchvinder med to mål mod Montreal

Nikolaj Ehlers blev dagens mand i skysovs for NHL-holdet Carolina Hurricanes, der natten til søndag dansk tid besejrede Montreal Canadiens med 3-2.

Danskeren scorede ikke bare i den ordinære spilletid, men sikrede også sejren med sit mål fire minutter inde i overtiden, efter at den ordinære kamp var sluttet 2-2.

Det skete, da han modtog en løs puck på midten af isen og skøjtede mod mål. Med et resolut håndledsskud overrumplede han Montreal-målmand Jakub Dobes, og så brød jublen løs på hjemmebanen i Lenovo Center.

Dermed står der nu 1-1 i bedst-af-syv-serien, hvor vinderen sikrer sig en plads i finalen om Stanley Cup-trofæet.

Næste kamp i serien spilles natten til tirsdag dansk tid i Montreal.

Ehlers har scoret seks point i de hidtidige ni playoffkampe, som Carolina har spillet i denne sæson.

Han kom til klubben inden sæsonen efter at have spillet ti sæsoner i Winnipeg Jets.

I Carolina er han holdkammerat med landsmand Frederik Andersen, som vogter målet.

Holdets succes i slutspillet er dog en bet for det danske landshold, som til det igangværende VM må undvære de to store profiler.

Kun to danskere har tidligere optrådt i Stanley Cup-finalerne. Tilbage i 2011 nåede Jannik Hansen slutkampene med Vancouver Canucks, men tabte i den syvende og afgørende kamp mod Boston Bruins.

I 2018 nåede Lars Eller sammen med Washington Capitals frem til finaleserien.

Ikke alene blev Eller den første dansker til at vinde Stanley Cup, han blev matchvinder, da holdet fra hovedstaden i kamp fem tog den fjerde sejr i serien og dermed titlen.

Dopingdømt stjerne stiller udopet op til Enhanced Games

Verdensmesteren fra 2022 på 100 meter for mænd, Fred Kerley, er det største navn til start, når de kontroversielle Enhanced Games løber af stablen søndag.

Han afsoner aktuelt to års dopingkarantæne i den “normale” atletikverden for rod i sine whereabouts. Men trods en igangværende dopingkarantæne har han ikke ladet sig dope frem mod Enhanced Games, selv om det er tilladt.

– Jeg har ikke brug for det (doping, red.). Gud gav mig hurtige fødder af en årsag. Jeg er her for at bevise mit talent, lyder det fra Kerley på pressemødet forud for Enhanced Games ifølge AFP.

Han har hidtil været tilbageholdende med at oplyse, om han var trådt ind i legenes dopingprogram.

50 atleter figurerer på startlisterne inden for atletik, svømning og vægtløftning til søndagens konkurrencer i Las Vegas.

Tidligere på ugen oplyste arrangøren, at 91 procent af deltagerne har fået testosteron, 79 procent har fået væksthormon og 29 procent har fået anabolske steroider.

Hele missionen med Enhanced Games er at vise, at dopingpræparater til raske mennesker indtaget efter lægelige anvisninger og med monitorering af fagfolk undervejs på ufarlig vis kan forbedre præstationer.

Og der er mange penge at hente for de atleter, som gør det godt. Alene en sejr i en disciplin giver 250.000 dollar, mens der er en bonus på en million dollar, hvis en atlet overgår verdensrekorden i enten 100 meter løb eller 50 meter fri i svømning.

Flere eksperter har kritiseret legene og mener ikke, at doping af raske mennesker er uden risici for helbredet.

Trods trusler fra forskellige forbund om lange karantæner til atleter, der vælger at stille op til Enhanced Games – med eller uden brug af doping – har 31-årige Fred Kerley valgt at stille op.

Han har hele tiden ladet sig teste af de officielle antidopingmyndigheder, og han giver ikke meget for forbundenes trusler og risikoen for at blive udelukket fra OL i 2028 i Los Angeles.

– Jeg kommer til at deltage ved OL i 2028. De kan ikke gøre noget, mener Kerley, der efterspørger mere økonomisk forståelse fra forbundene.

– Det er os atleter, som skal betale vores regninger. De (forbundene, red.) betaler ikke regningerne for os.

Derfor kan Kerley heller ikke se problemet i, at han stiller op søndag, når han gør det uden brug af doping og fortsat lader sig teste efter de gældende regler.

– Det eneste, der sker, er, at mine lommer bliver større. Hvis nogen bliver fyret fra deres job, er de så ikke nødt til at finde en anden måde at tjene deres penge på, spørger han retorisk med henvisning til sin dopingkarantæne.

Trump takker Secret Service for indsats efter skudepisode

USA’s præsident, Donald Trump, takker sikkerhedstjenesten Secret Service og politiet, efter at der natten til søndag dansk tid blev affyret skud nær Det Hvide Hus.

Det sker i et opslag på præsidentens eget sociale medie, Truth Social.

– Tak til vores fantastiske Secret Service og retshåndhævende myndigheder for den hurtige og professionelle indsats her til aften mod en bevæbnet mand nær Det Hvide Hus, som havde en voldelig fortid og muligvis var besat af vores lands mest værdsatte bygning, skriver Trump.

Kort efter klokken 18.00 lokal tid – ved midnat dansk tid – trak en person et våben fra sin taske nær Det Hvide Hus og begyndte at skyde.

Secret Service svarede igen på skuddene og ramte den formodede gerningsmand, som senere blev erklæret død på hospitalet.

Også en forbipasserende blev under skyderiet ramt.

USA’s præsident, Donald Trump, befandt sig under hændelsen i Det Hvide Hus.

– Den her hændelse fandt sted en måned efter skyderiet ved Det Hvide Hus’ korrespondentmiddag og viser, hvor vigtigt det er, at alle fremtidige præsidenter får det, der vil blive det sikreste og mest beskyttede område af sin slags, som nogensinde er blevet bygget i Washington D.C.

– Vores lands nationale sikkerhed kræver det!, slutter Trump sit opslag.

Trump uddyber i opslaget ikke, hvilket beskyttede område han henviser til.

Præsidenten har dog fået revet østfløjen af Det Hvide Hus ned, hvor han i stedet vil have en balsal.

Han har tidligere sagt, at det er nødvendigt at bruge én milliard dollar til sikkerhed omkring balsalen og til andre projekter, der vedrører Secret Service.

Den 25. april fandt et angrebsforsøg sted ved en korrespondentmiddag i Washington D.C. Her trængte den formodede gerningsmand, den 31-årige Cole Tomas Allen, igennem et sikkerhedstjek på Washington Hilton Hotel og affyrede flere skud.

Sikkerhedsfolk besvarede ilden med adskillige skud.

Store dele af den politiske top i USA var til stede under middagen. Trump, førstedame Melania Trump og vicepræsident J.D. Vance var blandt de omkring 2500 deltagere. De blev dog hurtigt evakueret.

Planer for sportsnyheder mandag er opdateret og kan følges på

http://www.ritzau.dk/sportsprogram

Ritzau følger bl.a.:

(Alle tidspunkter er cirka-tidsangivelser for udsendelse af historier)

Ritzaus program opdateres dagen igennem på netadressen: http://ritzau.dk/sportsprogram

* MANDAG 25. MAJ 2026 *

Dagens Sport

Basketball DM-finale, mænd, 4. kamp: Næstved – Bears (19:00)

Basketball NBA-semifinaler, 4. kamp: San Antonio – Oklahoma (02:00)

Cykling: Giro d’Italia, hviledag (slutter søndag).

Fodbold 1. div. oprykningsspil: Kolding IF – Hillerød (13:00), Hvidovre – Esbjerg (15:00), Lyngby – AC Horsens (18:00)

Fodbold 3. div., oprykningsspil: Vanløse – Næsby (14:00)

Fodbold B-Liga, kval.-spil, kvinder: AaB – Team Viborg (13:00), Næstved – Esbjerg fB (14:00)

Fodbold C-Liga, nedrykningsspil, pulje 2, kv.: Randers Q – Aalborg Freja (15:00)

Fodbold Norge, Eliteserien: Start – Vålerenga (14:30), HamKam – Lillestrøm (17:00), Tromsø – Aalesund (17:00), KFUM Oslo – Rosenborg (17:00), Sarpsborg – Molde (17:00), Sandefjord – Fredrikstad (19:15)

Fodbold Sverige, Allsvenskan: IFK Göteborg – Mjällby (19:00), Elfsborg – Häcken (19:00)

Fodbold Tyskland, Kval. til Bundesligaen, 2. kamp : Paderborn – Wolfsburg (20:30)

Håndbold Tyskland, Bundesligaen mænd: Hamburg – Göppingen (20:00)

Ishockey A-VM, gruppe A: USA – Ungarn (16:20), Tyskland – Storbritannien (20:20)

Ishockey A-VM, gruppe B: Tjekkiet – Norge (16:20), Slovenien – Italien (20:20)

Ishockey NHL-semifinaler, 3. kamp: Las Vegas – Colorado (02:00)

Ishockey: VM i Zürich og Fribourg, Schweiz (slutter søndag).

Tennis: ATP/WTA: French Open (slutter 7. juni).

INFO: Ritzau liveblogger i dag fra Clara Tausons kamp i første runde af Australian Open.

Kampen er dagens fjerde på banen.

Forventet kampstart er omkring klokken 17:30.

Ny varsling udsendes, når den foregående kamp er slut.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cR5q

Redaktionel kontakt: 33 30 04 10

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=6a114113aa2b64dd6605e300″></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

INFO: Ritzau liveblogger i dag fra Danmarks kamp ved VM i ishockey.

24.5.: Danmark – Italien (blogstart 16:00)

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cRgH

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=6a02c11ccd206ad17926613f”></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

Redaktionel kontakt: 33 30 04 10

Libanons civilforsvar melder humanitære faciliteter ødelagt af Israel

Libanons civilforsvar melder tidligt søndag, at dets regionale faciliteter i byen Nabatieh, som ligger i det sydlige Libanon, er blevet ødelagt i et israelsk angreb.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Generaldirektoratet for civilforsvar siger, at bygningen er styrtet sammen, og at et stort antal køretøjer og meget udstyr er blevet beskadiget.

Det er således blevet ramt direkte af det, der omtales som et fjendtligt israelsk angreb.

Der er ifølge civilforsvaret ingen meldinger om, at nogen medarbejdere i civilforsvaret er kommet til skade i angrebet. De var alle blevet rykket fra bygningen, før angrebet fandt sted.

Civilforsvaret fordømmer samtidig angrebet, der var rettet mod det, der beskrives som et center dedikeret til humanitært arbejde og nødhjælpsarbejde.

Myndigheden står over for stigende risici og udfordringer i udførelsen af sin opgave, lyder det.

Angreb fra Israel mod Libanon er fortsat på trods af en våbenhvile, der trådte i kraft den 17. april. Fra Israel har det lydt, at angrebene er rettet mod mål med forbindelse til den militante Hizbollah-bevægelse, som har støtte fra Iran.

Også Hizbollah har fortsat bevægelsens angreb mod israelske mål i det sydlige Libanon og det nordlige Israel. Lørdag blev der udført angreb mod mål tilhørende det israelske luftforsvar på den israelske side af grænsen, skriver AFP.

Libanons sundhedsministerium har ifølge AFP registreret, at 123 redningsarbejdere og ansatte i sundhedssektoren er blevet dræbt i israelske angreb, siden landet blev trukket ind i den regionale krig den 2. marts.

Her affyrede Hizbollah raketter mod Israel som gengældelse for drabet på Irans tidligere øverste leder ayatollah Ali Khamenei.

Han blev dræbt i den første bølge af amerikansk-israelske angreb.

Medier: Aftale mellem USA og Iran skal genåbne Hormuzstrædet

Både iranske og amerikanske medier skriver søndag om et såkaldt aftalememorandum mellem Iran og USA.

Unavngivne embedsfolk oplyser til både mediet Axios og The New York Times, at aftalen indeholder en genåbning af Hormuzstrædet og et stop for kampene.

Samtidig skriver det iranske nyhedsbureau Tasnim ifølge Reuters, at aftalen indeholder en våbenhvile på alle fronter – herunder også i Libanon.

Og USA’s udenrigsminister, Marco Rubio, oplyser, at en nyhed om en mulig aftale med Iran kan være på trapperne senere søndag.

– Jeg tror, at der kan være en mulighed for, at verden vil få nogle gode nyheder i de næste timer, siger han ifølge Reuters.

Både USA’s præsident, Donald Trump, og mæglere i konflikten har sagt, at aftalen kan blive præsenteret søndag, men den er endnu ikke færdiggjort og kan stadig falde fra hinanden, skriver Axios.

Begge parter vil ifølge Axios’ kilde underskrive en diplomatisk rammeaftale – et såkaldt aftalememorandum. Den varer 60 dage og kan forlænges, hvis begge parter er enige.

I løbet af de 60 dage vil Hormuzstrædet blive åbnet uden afgifter, og Iran skal fjerne de undervandsminer, som landet har lagt i strædet, så skibe kan passere frit.

Til gengæld vil USA ophæve sin blokade mod iranske havne og udstede en række undtagelser for sanktioner mod landet, så Iran frit kan sælge olie.

I udkastet til rammeaftalen står der desuden, at Iran forpligter sig til aldrig at udvikle atomvåben og at forhandle om en suspendering af landets uranberigelsesprogram samt lager af uran, oplyser den amerikanske embedsmand.

Ifølge det iranske nyhedsbureau har Iran endnu ikke accepteret nogen tiltag vedrørende sit atomprogram.

Tasnim oplyser desuden, at der vil blive afsat en 30-dages periode til procedurer relateret til Hormuzstrædet og ophævelsen af blokaden og en 60-dages periode til atomforhandlinger.

Trump har begrundet krigen med, at Iran ikke må udvikle et atomvåben.

Det kulminerede den 28. februar, da Israel og USA angreb Iran.

Iran har afvist, at landet forsøger at udvikle atomvåben og sagt, at dets uran kun bruges til civile formål.

Lørdag aften udtalte Trump, at en rammeaftale var meget tæt på, og at en åbning af Hormuzstrædet var en del af den.

Derefter skrev det iranske nyhedsbureau Fars, at Iran betragtede Trumps udmelding om en genåbning som “ufuldstændig og uforenelig med virkeligheden”.

Første kortlægning af seniorers nedslidning

Nedslidning af krop og sjæl koster år af ens arbejdsliv – og små 20 milliarder kroner i tabte lønninger.

Det viser en analyse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

Nedslidning er, når en person er begrænset i sit arbejde.

Rapporten har undersøgt omfanget af fysisk og psykisk nedslidning blandt personer over 50 år på arbejdsmarkedet og årsagerne bag.

Ifølge professor på NFA Lars L. Andersen viser rapporten, hvad der øger risikoen for nedslidning, og hvilke konsekvenser det har.

Personer, der vurderer sig selv som meget fysisk nedslidte, har et 5,6 år kortere arbejdsliv end dem, der ikke føler sig særligt nedslidte.

– Personer med høj fysisk anstrengelse i arbejdet er dem, der er i størst risiko for fysisk nedslidning, siger Lars L. Andersen.

De psykisk nedslidte kan ikke i samme grad kobles til en specifik jobtype.

– Det kan være alt fra socialpædagoger til akademikere, siger Lars L. Andersen.

Den største belastning for de psykisk nedslidte er ifølge analysen “cocktail-effekten”.

Cocktail-effekten er en blanding af arbejdsopgaver, ledelsen på arbejdspladsen og generelt arbejdsmiljøet.

Ved “cocktail-effekten” er der ifølge analysen 6,7 gange højere risiko for, at man føler sig psykisk nedslidt, og et arbejdsliv der i snit bliver forkortet med omkring fire år.

Ifølge fagforeningen 3F er et af de vigtigste fokusområder at forbedre arbejdsmiljøet.

Blandt andet gennem en ny aftale om arbejdsmiljø, som en kommende regering skal have forhandlet på plads i løbet af 2026.

– Arbejdsmiljøindsatsen skal være langt mere ambitiøs. Der skal være øget fokus på at forebygge både fysisk og psykisk nedslidning, siger Lene Krabbe Dahl, forbundssekretær i 3F.

Ifølge analysen koster fysisk og psykisk nedslidning, der forkorter arbejdslivet, samlet set 18,8 milliarder kroner om året.

Beløbet er opgjort i, hvad de pågældende ellers samlet ville have modtaget i løn, hvis de kunne være blevet i arbejde.

DMI Regionaludsigt øst

RITZAU

REGIONALOST

Søndag den 24. maj 2026.

Udsigt, der gælder til mandag morgen, udsendt kl. 04.45

Fyn:
Tørt med en del, til dels sløret, sol. Temp. op mellem 17 og 22 grader, og svag til let vind omkring vest. I aften tørt og solrigt, og i nat fortsat tørt og mest klart vejr. Temp. mellem 9 og 12 grader, og svag til jævn vind mest omkring vest.

København og Nordsjælland:
Tørt med nogen eller en del sol. Temp. op mellem 17 og 21 grader, og svag til let vind omkring vest. I aften tørt og solrigt, og i nat fortsat tørt og mest klart vejr. Temp. mellem 10 og 12 grader, og svag til jævn vind mest omkring vest.

Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster:
Tørt med nogen eller en del, til del sløret, sol. Temp. op mellem 17 og 22 grader, og svag til let vind omkring vest. I aften tørt og solrigt, og i nat fortsat tørt og mest klart vejr. Temp. mellem 10 og 12 grader, og svag til jævn vind mest omkring vest.

Bornholm:
Tørt med nogen eller en del, til dels, sol. Temp. mellem 17 og 20 grader, og svag til jævn vind mellem vest og nord vest, sidst på dagen stedvis frisk vind. I aften tørt og solrigt, og i nat fortsat tørt og mest klart vejr. Temp. ned mellem 10 og 12 grader, og let til frisk vind omkring vest.

Den formodede gerningsmand, der stod bag et skyderi uden for Det Hvide Hus natten til søndag dansk tid, er blevet identificeret som en 21-årig mand.

Det siger en unavngiven person med kendskab til efterforskningen til CBS News.

Han er blevet identificeret som 21-årige Nasire Best, der ifølge kilden har boet i USA’s forbundshovedstad, Washington D.C., i 18 måneder.

I juni sidste år havde han et sammenstød med Secret Service, da han prøvede at komme ind i Det Hvide Hus og blev anholdt, siger kilden.

Iran flytter VM-base fra USA til Mexico efter visumproblemer

Iran flytter landets VM-træningsbase til Mexico, efter at Det Internationale Fodboldforbund (Fifa) har godkendt en anmodning om at rykke den fra Tucson i den amerikanske delstat Arizona.

Det oplyser præsidenten for det iranske fodboldforbund, Mehdi Taj, i en video, som er blevet delt af det iranske nyhedsbureau Fars.

Det iranske landshold vil have base i Tijuana, som ligger ved grænsen mellem Mexico og USA, fortæller Taj.

– Heldigvis blev vores anmodning om at ændre værtsland fra USA til Mexico accepteret af Fifa efter de møder, vi har haft med Fifa-embedsmænd på grund af problemer med at få visa.

– Vi vil derfor have base i Tijuana nær Stillehavet. Det er en by, der ligger mellem Mexico og USA, men den ligger i Mexico, lyder det videre fra præsidenten.

Ifølge Mehdi Taj kan holdet bruge fly fra Iran Air til at flyve direkte til Mexico, ligesom man undgår komplikationer i forbindelse med visa.

Han påpeger, at Tijuana i Mexico ligger tættere på de byer, hvor Iran skal spille, end træningslejren i Arizona.

– For os vil afstanden til de to kampe, vi har i Los Angeles, være en flyvetur på 55 minutter. Det er markant mindre sammenlignet med Tucson, siger han.

USA er sammen med Canada og Mexico værtsland for VM i 2026. Sammen med Israel udførte USA angreb mod Iran, der blev indledt den 28. februar, hvilket udløste en bredere krig i Mellemøsten.

Irans deltagelse har siden været genstand for spørgsmål.

Landet skal spille sine to første kampe henholdsvis 15. og 17. juni mod New Zealand og Belgien i Los Angeles. Gruppespillet bliver rundet af mod Egypten i Seattle den 26. juni.

Den iranske landsholdslejr befinder sig i disse dage i Antalya i det sydlige Tyrkiet.

Dele af truppen tog torsdag til den amerikanske ambassade i den tyrkiske hovedstad, Ankara, for at indgive visumansøgninger til verdensmesterskaberne.

Det iranske fodboldforbunds næstformand, Mehdi Mohammad Nabi, udtalte tirsdag, at man ikke er sikker på, om der ville blive udstedt amerikansk visum til hele holdet.

– Vi er endnu ikke sikre på, at alle spillere og stabsmedlemmer får amerikansk visum, siger han, men tilføjer, at Iran har stor tillid til Fifas procedurer.

VM skydes i gang 11. juni.

AFP

Pakistan håber på at stå for forhandlinger mellem Iran og USA

Pakistans premierminister, Shehbaz Sharif, håber at kunne være vært for den næste runde fredsforhandlinger mellem Iran og USA meget snart.

Det skriver han i et opslag på det sociale medie X.

– Jeg lykønsker præsident Donald Trump med hans ekstraordinære indsats og stræben mod fred samt afholdelsen af et meget brugbart og produktivt opkald tidligere i dag med lederne af Saudi-Arabien, Qatar, Tyrkiet, Egypten, De Forenede Arabiske Emirater (UAE), Jordan og Pakistan, skriver han.

Sharif skriver videre, at Pakistans hærchef, Asim Munir, repræsenterede Pakistan i samtalerne.

– Drøftelserne gav god mulighed for at udveksle synspunkter om den aktuelle regionale situation, og hvordan man kan fremme de igangværende bestræbelser mod at skabe varig fred i regionen, skriver Sharif.

Sharif har været mægler i krigen mellem de to lande og var vært, da repræsentanter fløj til Islamabad 11. april for at deltage i fredsforhandlinger.

Det endte med, at USA’s vicepræsident, J.D. Vance, forlod landet uden en aftale.

Esmail Baghaei, der er talsmand for Irans udenrigsministerium, har fortalt til avisen The New York Times, at USA og Iran er i den afsluttende fase af at udforme, hvad han kalder et aftalememorandum.

Han siger, at rammeaftalen højst sandsynligt vil udskyde drøftelserne om Irans atomprogram – et stridspunkt i forhandlingerne – til et senere tidspunkt.

– Hvorvidt vi i de senere faser i løbet af de næste 30 eller 60 dage diskuterer atomspørgsmål eller andre emner, som der måtte blive opnået enighed om, er en særskilt sag, siger han.

Trump skrev lørdag aften på sit sociale medie, Truth Social, at rammeaftalen “i vid udstrækning er forhandlet på plads”.

Krigen mellem Iran på den ene side og Israel og USA på den anden begyndte den 28. februar. Her udførte Israel og USA det, der skulle udvikle sig til flere ugers storstilede angreb.

Iran svarede igen ved blandt andet at angribe amerikanske baser i de omkringliggende lande i regionen. Desuden indførte landet en de facto lukning af Hormuzstrædet, der er en maritim flaskehals for energitransport.

20 procent af verdens og olie og gas sejler gennem det smalle stræde.

Trump har begrundet angrebene på Iran med, at man ikke vil lade Iran få et atomvåben, og at dets atomfaciliteter skal udslettes.

Iran har vedholdende afvist, at landet udvikler et atomvåben. Iran siger i stedet, at formålet med landets atomprogram er civilt.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]