Seneste nyheder

24. juni 2026

Iran flytter VM-base fra USA til Mexico efter visumproblemer

Iran flytter landets VM-træningsbase til Mexico, efter at Det Internationale Fodboldforbund (Fifa) har godkendt en anmodning om at rykke den fra Tucson i den amerikanske delstat Arizona.

Det oplyser præsidenten for det iranske fodboldforbund, Mehdi Taj, i en video, som er blevet delt af det iranske nyhedsbureau Fars.

Det iranske landshold vil have base i Tijuana, som ligger ved grænsen mellem Mexico og USA, fortæller Taj.

– Heldigvis blev vores anmodning om at ændre værtsland fra USA til Mexico accepteret af Fifa efter de møder, vi har haft med Fifa-embedsmænd på grund af problemer med at få visa.

– Vi vil derfor have base i Tijuana nær Stillehavet. Det er en by, der ligger mellem Mexico og USA, men den ligger i Mexico, lyder det videre fra præsidenten.

Ifølge Mehdi Taj kan holdet bruge fly fra Iran Air til at flyve direkte til Mexico, ligesom man undgår komplikationer i forbindelse med visa.

Han påpeger, at Tijuana i Mexico ligger tættere på de byer, hvor Iran skal spille, end træningslejren i Arizona.

– For os vil afstanden til de to kampe, vi har i Los Angeles, være en flyvetur på 55 minutter. Det er markant mindre sammenlignet med Tucson, siger han.

USA er sammen med Canada og Mexico værtsland for VM i 2026. Sammen med Israel udførte USA angreb mod Iran, der blev indledt den 28. februar, hvilket udløste en bredere krig i Mellemøsten.

Irans deltagelse har siden været genstand for spørgsmål.

Landet skal spille sine to første kampe henholdsvis 15. og 17. juni mod New Zealand og Belgien i Los Angeles. Gruppespillet bliver rundet af mod Egypten i Seattle den 26. juni.

Den iranske landsholdslejr befinder sig i disse dage i Antalya i det sydlige Tyrkiet.

Dele af truppen tog torsdag til den amerikanske ambassade i den tyrkiske hovedstad, Ankara, for at indgive visumansøgninger til verdensmesterskaberne.

Det iranske fodboldforbunds næstformand, Mehdi Mohammad Nabi, udtalte tirsdag, at man ikke er sikker på, om der ville blive udstedt amerikansk visum til hele holdet.

– Vi er endnu ikke sikre på, at alle spillere og stabsmedlemmer får amerikansk visum, siger han, men tilføjer, at Iran har stor tillid til Fifas procedurer.

VM skydes i gang 11. juni.

AFP

Pakistan håber på at stå for forhandlinger mellem Iran og USA

Pakistans premierminister, Shehbaz Sharif, håber at kunne være vært for den næste runde fredsforhandlinger mellem Iran og USA meget snart.

Det skriver han i et opslag på det sociale medie X.

– Jeg lykønsker præsident Donald Trump med hans ekstraordinære indsats og stræben mod fred samt afholdelsen af et meget brugbart og produktivt opkald tidligere i dag med lederne af Saudi-Arabien, Qatar, Tyrkiet, Egypten, De Forenede Arabiske Emirater (UAE), Jordan og Pakistan, skriver han.

Sharif skriver videre, at Pakistans hærchef, Asim Munir, repræsenterede Pakistan i samtalerne.

– Drøftelserne gav god mulighed for at udveksle synspunkter om den aktuelle regionale situation, og hvordan man kan fremme de igangværende bestræbelser mod at skabe varig fred i regionen, skriver Sharif.

Sharif har været mægler i krigen mellem de to lande og var vært, da repræsentanter fløj til Islamabad 11. april for at deltage i fredsforhandlinger.

Det endte med, at USA’s vicepræsident, J.D. Vance, forlod landet uden en aftale.

Esmail Baghaei, der er talsmand for Irans udenrigsministerium, har fortalt til avisen The New York Times, at USA og Iran er i den afsluttende fase af at udforme, hvad han kalder et aftalememorandum.

Han siger, at rammeaftalen højst sandsynligt vil udskyde drøftelserne om Irans atomprogram – et stridspunkt i forhandlingerne – til et senere tidspunkt.

– Hvorvidt vi i de senere faser i løbet af de næste 30 eller 60 dage diskuterer atomspørgsmål eller andre emner, som der måtte blive opnået enighed om, er en særskilt sag, siger han.

Trump skrev lørdag aften på sit sociale medie, Truth Social, at rammeaftalen “i vid udstrækning er forhandlet på plads”.

Krigen mellem Iran på den ene side og Israel og USA på den anden begyndte den 28. februar. Her udførte Israel og USA det, der skulle udvikle sig til flere ugers storstilede angreb.

Iran svarede igen ved blandt andet at angribe amerikanske baser i de omkringliggende lande i regionen. Desuden indførte landet en de facto lukning af Hormuzstrædet, der er en maritim flaskehals for energitransport.

20 procent af verdens og olie og gas sejler gennem det smalle stræde.

Trump har begrundet angrebene på Iran med, at man ikke vil lade Iran få et atomvåben, og at dets atomfaciliteter skal udslettes.

Iran har vedholdende afvist, at landet udvikler et atomvåben. Iran siger i stedet, at formålet med landets atomprogram er civilt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

OVERBLIK: Det ved vi om affyring af skud nær Det Hvide Hus

Natten til søndag er politi og sikkerhedsstyrker til stede nær Det Hvide Hus i USA’s forbundshovedstad, Washington D.C., efter at der er blevet affyret skud.

USA’s præsident, Donald Trump, befandt sig under hændelsen i præsidentboligen, men er i sikkerhed.

Det præcise hændelsesforløb er endnu uklart. Den mistænkte gerningsperson er blevet dræbt, har Secret Service oplyst.

Læs her, hvad vi ved om episoden:

* Kort efter klokken 18.00 lokal tid – midnat dansk tid – trak en person et våben fra sin taske nær Det Hvide Hus og begyndte at skyde.

* Secret Service besvarede ilden og ramte den formodede gerningsmand. Han blev erklæret død på hospitalet. En forbipasserende blev også ramt af skud, men det er uklart, om det var fra Secret Service eller fra den mistænkte.

* Ingen betjente kom til skade under episoden. Donald Trump kom heller ikke til skade.

* Til mediet CBS siger unavngivne kilder i politiet, at skyderiet fandt sted i et kryds nær regeringsbygningen Eisenhower Executive Office Building. Her blev der affyret omkring 15 til 30 skud, siger kilderne.

* Til Reuters siger en unavngiven kilde i politiet, at en mistænkt gerningsperson under hændelsen nærmede sig et såkaldt “checkpoint” – et kontrolpunkt – nær Det Hvide Hus, hvor vedkommende åbnede ild mod tilstedeværende betjente.

* Reuters’ kilde beskriver den mistænkte som psykisk ustabil.

* Til CBS News skriver en talsperson for sikkerhedstjenesten Secret Service i en udtalelse, at den mistænkte blev skudt og dræbt af betjente på stedet. Han døde på et hospital efter hændelsen, lyder det.

* Ingen betjente meldes såret i skyderiet.

* Kort inden klokken 01 dansk tid bekræftede FBI-direktør Kash Patel på X, at FBI og sikkerhedstjenesten Secret Service var til stede nær Det Hvide Hus, efter at der var blevet affyret skud.

* Journalister, der arbejdede i Det Hvide Hus, blev som følge af meldingerne om skud ifølge CNN hastet ind i presserummet i Det Hvide Hus. Her blev det ifølge mediet bedt om at lægge sig ned.

* En såkaldt lockdown af Det Hvide Hus – som kan oversættes til en nedlukning – blev ifølge CBS News ophævet kort tid før klokken 19.00 lokal tid – klokken 01.00 dansk tid.

Kilder: Secret Service, Reuters, CBS News, CNN.

USA’s militær udfører første øvelse i Caracas siden Maduros fald

USA’s militær har lørdag udført en øvelse over Venezuelas hovedstad, Caracas.

Det er den første øvelse, siden amerikanske specialstyrker i en aktion i Caracas den 3. januar pågreb landets daværende præsident, Nicolás Maduro, og hans hustru, Cilia Flores.

Venezuelas regering oplyser, at den havde godkendt lørdagens øvelse fra USA som en evakueringsøvelse i tilfælde af sundhedsmæssige nødsituationer eller katastrofer.

Øvelsen omfattede to luftfartøjer af typen V-22 Osprey, som landede nær den amerikanske ambassade i den venezuelanske hovedstad.

Også fartøjer, der sejlede ind i venezuelanske farvande i Det Caribiske Hav, var del af øvelsen.

Francis Donovan, som er øverstbefalende i det amerikanske militærs sydlige kommando, Southcom, fløj med et af Osprey-luftfartøjerne.

Efter ankomsten i Caracas mødtes han med embedsmænd, der er del af Venezuelas fungerende regering.

Det fremgår ikke umiddelbart, præcis hvem han mødtes med, eller hvad de talte om.

Southcom dækker Syd- og Mellemamerika såvel som Caribien.

Venezuelas informationsministerium er ikke vendt tilbage på henvendelser om øvelsen fra nyhedsbureauet Reuters.

– Det gør, at vi hele tiden er på vagt, siger en 57-årig indbygger i Caracas ved navn Evelyn Rebolledo.

– Et fremmed land, der flyver over byen, det er nyt for os. Og endnu mere, når det er USA – den nuværende situation og al uroen taget i betragtning. Det efterlader os i en tilstand af usikkerhed.

USA’s præsident Donald Trumps administration har støttet Venezuelas fungerende regering, som er ledet af Delcy Rodriguez. Hun var under Maduro landets vicepræsident.

Rodriguez har vedtaget love for at åbne Venezuelas enormt oliereserver og minedriftsressourcer for USA.

Efter tilfangetagelsen af Maduro i januar blev den venezuelanske leder bragt til New York i USA, hvor han afventer en retssag. Han har nægtet sig skyldig.

Reuters

Mistænkt bag skud nær Det Hvide Hus er død på hospital

En person, som er mistænkt for at have affyret skud i et område tæt på Det Hvide Hus natten til søndag, er død.

Det oplyser den amerikanske sikkerhedstjeneste Secret Service, der blandt andet står for beskyttelse af USA’s præsident, i et opslag på X.

– Kort efter klokken 18.00 lørdag (midnat dansk tid, red.) trak et individ et våben fra sin taske i området 17th Street og Pennsylvania Avenue og begyndte at skyde.

Der er tale om et område nær regeringsbygningen Eisenhower Executive Office Building.

– Secret Services politi besvarede ilden og ramte den mistænkte, som blev transporteret til et hospital i området, hvor han blev erklæret død. Under skyderiet blev en forbipasserende også ramt af skud, lyder det fra Secret Service.

Det fremgår ikke af opslaget, om den forbipasserende blev ramt af skud fra den mistænkte gerningsperson eller Secret Service.

– Ingen betjente kom til skade, lyder det i opslaget.

Det var tidligere uklart, hvorvidt USA’s præsident, Donald Trump, befandt sig i Det Hvide Hus, da skyderiet fandt sted. Det bekræfter Secret Service i opslaget, at han gjorde.

– Præsidenten var i Det Hvide Hus under episoden, men ingen personer, som er under beskyttelse, eller nogen operationer blev påvirket.

– Hændelsen er under efterforskning, og yderligere information vil blive offentliggjort, så snart den bliver tilgængelig, skriver Secret Service på X.

Den mistænkte omtales som en mand, men hans alder fremgår ikke. Der er heller ingen oplysninger om et eventuelt motiv.

Tre unavngivne kilder har fortalt CNN, at den mistænkte er blevet identificeret som den 21-årige mand Nasire Best.

Det samme siger en unavngiven person med kendskab til efterforskningen til CBS News og nyhedsbureauet AP.

Ifølge kilden har han boet i USA’s forbundshovedstad, Washington D.C., i 18 måneder.

I juni sidste år havde han et sammenstød med Secret Service, da han prøvede at komme ind i Det Hvide Hus og blev anholdt. Han blev efterfølgende sendt på et psykiatrisk hospital.

Chefen for FBI, Kash Patel, meldte tidligere natten til søndag ud, at forbundspolitiet var rykket ud til Det Hvide Hus i forbindelse med meldinger om skud.

CNN og flere andre medier skrev desuden, at der var indført en såkaldt “lockdown” i Det Hvide Hus, hvor journalister blev bedt om at søge i dækning i et rum, hvor der normalt afholdes pressemøder.

Nedlukningen blev ophævet klokken 00.45 dansk tid, skriver mediet. Det er uklart, om der var tale om en nedlukning af dele af eller hele Det Hvide Hus.

Fire meldes dræbt efter missilangreb i Kyiv

Mindst fire personer er blevet dræbt og adskillige er såret, efter at russiske missiler og droner har ramt Ukraines hovedstad, Kyiv, natten til søndag.

Det fortæller de ukrainske myndigheder ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Tymur Tkatjenko, som står i spidsen for Kyivs militære administration, meldte ifølge AFP allerede tidligere på natten om voldsomme angreb mod hovedstaden.

Det skete på den krypterede beskedtjeneste Telegram, hvor han fortalte om angrebet.

– Hovedstaden er kommet under et massivt ballistisk missilangreb, skrev han.

Ifølge borgmester Vitalij Klytjko er mere end 50 personer blevet såret i angrebene, der har ramt flere steder i byen.

– Det har været en forfærdelig nat for Kyiv. Lige nu slukker beredskabet brande og rydder op efter ødelæggelserne, mens ambulancer hjælper ofrene, har han skrevet på beskedtjenesten Telegram.

Han siger derudover til AFP, at læger blandt andet er sendt til Podilskyj-distriktet i den nordvestlige del af Kyiv, hvor vragdele faldt ned i et ubeboet område.

Ifølge borgmesteren opstod der desuden en brand nær en beboelsesejendom i det nærliggende Sjevtjenkivskyj-distrikt, hvor vinduer blev beskadiget.

Journalister fra AFP meldte samtidig om eksplosioner, der kunne høres i byen.

Ifølge journalisterne fik eksplosioner en bygning med boliger til at ryste, og flere personer søgte ly i en underjordisk metrostation i det centrale Kyiv, lød det.

Også det amerikanske medie CNN skrev tidligere natten til søndag, at der kunne høres eksplosioner i Kyiv.

Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, skriver i et opslag på X, at Rusland søndag har angrebet Ukraine med omkring 90 missiler og 600 droner, herunder et hypersonisk missil af typen Oresjnik.

Rusland har to gange tidligere angrebet Ukraine med et Oresjnik-missil, siden krigen begyndte i februar 2022.

Søndag formiddag bekræfter den russiske hær ifølge nyhedsbureauet AFP, at Rusland har angrebet Ukraine med blandt andet et Oresjnik-missil.

Det russiske forsvarsministerium oplyser til nyhedsbureauet Interfax, at angrebet blev udført mod ukrainske militæranlæg og var gengæld for angreb mod civile mål i Rusland, skriver Reuters.

FBI efterforsker skudepisode nær Det Hvide Hus

USA’s forbundspoliti, FBI, er til stede nær Det Hvide Hus i Washington D.C., efter at der er blevet affyret skud.

Det skriver FBI’s direktør, Kash Patel, på X natten til søndag dansk tid.

– Vi kommer til at opdatere offentligheden, så snart vi kan, skriver han.

Politiet og sikkerhedsstyrker er til stede, skriver nyhedsbureauet AFP.

USA’s præsident, Donald Trump, befandt sig under hændelsen i Det Hvide Hus.

Secret Service, der står for beskyttelsen af blandt andre den amerikanske præsident, bekræfter i et opslag på X, at det har modtaget meldingerne.

– Vi er bekendte med meldinger om, at der er blevet affyret skud nær 17th Street og Pennsylvania Avenue NW, og vi arbejder på at få oplysningerne bekræftet af mandskab på stedet.

– Yderligere oplysninger vil blive givet, så snart de er tilgængelige, skriver Secret Service.

Flere amerikanske medier skriver, at der er to tilskadekomne.

CBS News har talt med flere unavngivne kilder inden for politiet, som fortæller, at to personer er blevet såret af skud. Den mistænkte gerningsperson skal være blandt de to sårede.

Nyhedsbureauet Associated Press (AP) skriver det samme. Den anden sårede var ifølge mediet en forbipasserende.

CNN citerer ligeledes én unavngiven kilde i politiet for, at to personer er blevet såret.

Nyhedsbureauet Reuters har talt med en unavngiven person i politiet, der fortæller, at den mistænkte gerningsperson nærmede sig et såkaldt “checkpoint” – et kontrolpunkt – nær Det Hvide Hus og begyndte at skyde mod betjente på stedet.

Den formodede gerningsperson er såret og er bragt på hospitalet. Ingen betjente blev såret under hændelsen, lyder det ifølge Reuters.

Ifølge CBS’ kilder blev der affyret mellem 15 og 30 skud under hændelsen. Ingen Secret Service-ansatte kom til skade, lyder det.

Journalister, der arbejdede i Det Hvide Hus lørdag, siger ifølge AP, at de hørte en række skud, hvorefter de blev bedt om at søge ly i det lokale, hvor der normalt afholdes pressemøder.

Her forhindrede ansatte i Secret Service dem i at forlade lokalet.

CNN skriver, at der under hændelsen blev indført såkaldt “lockdown”, der kan oversættes til en nedlukning, i Det Hvide Hus. Nedlukningen var ikke længere aktuel efter klokken 18.45 lokal tid, klokken 00.45 dansk tid, skriver mediet.

Selina Wang, der er korrespondent for mediet ABC News, har lagt en video op på X, hvor hun ses fortælle om Trumps forhandlinger med Iran. Der høres skud i baggrunden, nogen råber “ned”, og hun går i dækning.

– Vi blev bedt om at løbe over til presserummet, hvor vi befinder os nu, skriver hun på X.

Tidligere succeshistorie rykker ud af La Liga

Højt at flyve, dybt at falde. I seneste sæson spillede Girona Champions League efter at være blevet nummer tre i La Liga i 2023/24-sæsonen, men nu er det catalanske mandskab rykket ud af den bedste spanske række.

Det er en kendsgerning, efter at det i sidste spillerunde blev til 1-1 mod Elche, der overlevede.

Dermed må Girona, der i sommeren 2017 blev købt af City Football Group, det Abu Dhabi-baserede selskab, som også ejer Manchester City samt en række andre klubber, en tur ned i La Liga 2.

Andetsteds i sidste runde fik danske Andreas Christensen comeback efter en længere knæskade for mesterholdet Barcelona, der tabte 1-3 til Valencia i en kamp uden betydning.

Danskeren fik den sidste halve time på banen, hvilket var hans første spilleminutter i 2026.

Mens Andreas Christensen og Barcelona altså ikke havde det store at spille for, var der lagt op til en højdramatisk afslutning, når det gjaldt kampen om nedrykningspladserne i den spanske La Liga.

Det lå allerede fast, at Real Oviedo tog turen ned på næstøverste niveau, mens fem hold var i spil til de to øvrige nedrykningspladser.

Ud over Girona endte Mallorca med at være det andet mandskab, der trak nitten. De to hold lå også forud for sidste spillerunde under stregen.

Godt nok vandt Mallorca 3-0 over Oviedo, men holdet fra den populære ferieø var afhængig af flere andre resultater, hvis det skulle blive til overlevelse, og de faldt altså ikke i hak.

For Girona var det mere simpelt. En sejr hjemme over Elche ville sikre overlevelse, men sådan gik det ikke.

Gæsterne kom fem minutter før pausen foran, da Alvaro Rodriguez med en lækker detalje styrede en hoppende bold i feltet og i samme bevægelse vendte rundt og sendte den op i nettaget.

Kort inde i anden halvleg blev der bragt balance i regnskabet, da Gironas Arnau Martinez sendte en returbold efter et frispark i kassen.

Sejrsmålet udeblev dog for de catalanske værter, der dermed må tage turen ned i den næstbedste række efter fire sæsoner i La Liga.

I 2017 rykkede Girona op i La Liga for første gang i 87 år. Det blev til to år i den bedste række, inden man i 2019 rykkede ned.

Efter tre sæsoner i La Liga 2 vendte Manchester Citys søsterklub i 2022 tilbage til La Liga og to år senere imponerede med en tredjeplads. Men det kan altså gå hurtigt i topfodbold.

Trump: Iran-aftale er stort set forhandlet på plads

En diplomatisk rammeaftale – eller et såkaldt aftalememorandum – om fred mellem USA og Iran er stort set forhandlet på plads.

Det skriver USA’s præsident, Donald Trump, på Truth Social.

– En aftale er i vid udstrækning blevet forhandlet på plads med forbehold for den endelige færdiggørelse mellem USA, Iran og flere andre lande, skriver Trump.

Ifølge ham indebærer aftalen blandt andet, at Hormuzstrædet vil blive genåbnet.

– De sidste aspekter og detaljer i aftalen bliver i øjeblikket drøftet og vil blive offentliggjort inden længe.

Men ifølge det iranske nyhedsbureau Fars forbliver Hormuzstrædet under iransk styre, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Det lyder, at Iran betragter Trumps udmelding om en genåbning som “ufuldstændig og uforenelig med virkeligheden”.

Trump skriver videre i sit opslag på Truth Social, at han netop har haft et opkald med en række politiske ledere i Mellemøsten, herunder Saudi-Arabiens kronprins og emiren i De Forenede Arabiske Emirater.

Også Pakistans hærchef, Asim Munir, deltog ifølge Trump i samtalen. Pakistan mægler i konflikten mellem Iran og USA.

– Uafhængigt af det havde jeg en samtale med premierminister Benjamin Netanyahu fra Israel, som ligeledes forløb meget fint, skriver Trump.

Irans regering har sent lørdag aften lagt et opslag op på det sociale medie X. Heri lyder det, at Asim Munir har mødtes med den iranske præsident, Masoud Pezeshkian.

I en video tilknyttet klippet står Pezeshkian som afsender på budskabet om, at “vi kæmper for vores rettigheder, men skal være ekstremt forsigtige med USA”.

USA og Israel indledte 28. februar det, der skulle blive til flere ugers omfattende luftangreb mod Iran.

En midlertidig våbenhvile har været gældende siden 8. april.

Kilder sagde tidligere lørdag til avisen Financial Times, at de forhandlere, der skal have de sidste detaljer på plads i aftalen mellem Iran og USA, er tæt på en aftale om at forlænge våbenhvilen med 60 dage.

Sverige taber uventet til Norge og er presset før sidste kamp

Det har indtil videre ikke været det svenske ishockeylandsholds VM.

Lørdag aften led Sverige et overraskende nederlag på 2-3 til Norge.

Efter de første seks kampe har svenskerne skrabet ni point sammen og er nu afhængige af andre resultater, hvis det skal blive til en kvartfinale.

Den spændende kamp om kvartfinalepladserne er i Danmarks gruppe. Danskerne kan dog med tre point og to kampe tilbage ikke nå at lege med om avancement.

Det kan Norge til gengæld, der med sejren over Sverige har 10 point og indtager fjerdepladsen, der giver kvartfinale. Slovakiet på tredjepladsen med 11 point er det andet hold, som svenskerne kan nå at indhente.

Både Norge og Slovakiet mangler to kampe, og dermed har svenskerne det faktisk ikke længere i egne hænder.

Norge og Slovakiet mangler dog hver især et af gruppens tophold, Canada og Tjekkiet, og derfor er det sandsynligt, at Sverige i den sidste kamp mod slovakkerne selv kan afgøre landets videre skæbne.

Norges aktuelle fjerdeplads kom efter en heroisk fight mod svenskerne lørdag.

Noah Steen sørgede med et powerplay-mål i første periode for, at nordmændene kom i front. Kort forinden havde svenske Lucas Raymond brændt et straffeslag.

I starten af anden periode var det svenskernes tur til at slå til i powerplay, da Ivar Steenberg satte sidste stav på pucken.

Men Norge var ikke sådan at lægge ned, og i en undertalsperiode formåede Noah Steen igen at finde vej til netmaskerne.

Det gjorde, at svenskerne kom buldrende ud til tredje periode og pressede intenst på.

Efter et hav af store chancer kom scoringen endelig, da Lucas Raymond kynisk sendte pucken op i nettaget.

Nordmændene var hyppige gæster i straffeboksen, men svenskerne formåede ikke at slå kapital af det, og i stedet gik det igen galt i den anden ende 11 minutter før tid.

I powerplay tabte svenskerne pucken i opspillet, og det udnyttede Eirik Salsten med den anden norske undertalsscoring og en ny norsk føring.

Som afslutningen nærmede sig, blev det svenske pres mere og mere desperat, men nordmændene og keeper Henrik Haukeland forsvarede sig flot.

Rumænsk instruktør får sin anden Guldpalme i Cannes

Filmen “Fjord”, som den rumænske filminstruktør Cristian Mungiu står bag, tildeles Guldpalmen ved filmfestivalen i Cannes.

Det meddeler juryen i Cannes ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Det er anden gang, at Mungiu hædres med Guldpalmen.

Første gang var i 2007, da han blev tildelt den prestigefyldte filmpris for filmen “4 måneder, 3 uger og 2 dage”.

Hans nye film, “Fjord”, udspiller sig i Norge og har den norske skuespiller Renate Reinsve i den kvindelige hovedrolle som en religiøs mor til fem børn.

Sammen med sin rumænske mand, der spilles af Sebastian Stan, flytter hun til en lille landsby ved en norsk fjord.

– Det er et budskab om tolerance, inklusion og empati. Det er vidunderlige værdier, som vi alle sætter pris på, men vi bliver nødt til at omsætte dem til praksis oftere, siger Mungiu ifølge nyhedsbureauet AFP i sin takketale i Cannes.

Filmen er baseret på en sand historie. Den sætter blandt andet spørgsmålstegn ved de angiveligt progressive værdier blandt de nordmænd, der er med i filmen.

Den norske hovedrolleindehaver Renate Reinsve spiller også med i den oscarbelønnede norske film “Affektionsværdi”.

Sebastian Stan er kendt for blandt andet sin rolle som Donald Trump i filmen “The Apprentice” af den dansk-iranske instruktør Ali Abbasi.

“Fjord” har også et dansk islæt, i og med at den danske komponist Kaspar Kaae har lavet musikken til filmen.

Det russiske krigsdrama “Minotaur”, der handler om en russisk forretningsmand og hans ageren i forbindelse med Ruslands invasion af Ukraine i 2022, løb med filmfestivalens Grand Prix.

– Stop blodsudgydelserne, hele verden venter på det, sagde filmens instruktør, Andrej Zvjagintsev, i sin takketale henvendt direkte til Ruslands præsident, Vladimir Putin.

Zvjagintsev lever i eksil i Frankrig på grund af sin kritik af sit hjemlands regering.

Nordic Storm tager anden sejr i ny udbryderliga

Selv om ligaen er ny, fortsætter Nordic Storm med at vinde.

Lørdag tog det danskbaserede amerikanske fodboldhold den anden sejr ud af to mulige i den nye EFA-liga. Hjemme i Gladsaxe blev Raiders Tirol besejret med 39-16.

EFA-ligaen er skabt af klubber fra European Football Alliance (EFA), der i vinter brød samarbejdet med European League of Football (ELF).

Nordic Storm nåede i sin debutsæson sidste år ELF-semifinalen, men størstedelen af klubberne søgte større indflydelse og stiftede foreningen EFA.

EFA opererer med en struktur, som man kender fra NFL, hvor klubberne selv ejer ligaen.

Nordic Storm, der kæmper med fem øvrige europæiske hold i EFA-ligaen, åbnede sæsonen med en sejr i Prag og fulgte altså lørdag aften op med en ny sejr.

Foruden Nordic Storm og Raiders Tirol er Munich Ravens, Paris Musketeers, Frankfurt Galaxy og Prague Lions en del af EFA. Næste år udvides ligaen med hold fra Milano og London.

I sejren over Raiders Tirol fik Nordic Storm en stærk start og var efter første quarter foran 13-0.

Derfra gik angrebet anført af quarterback Jadrian Clark en smule i stå, og i de to efterfølgende quarters blev der kun sat seks danske point på tavlen.

Det betød, at østrigerne gik ind til fjerde quarter med blod på tanden og kun bagud 10-19.

Men i fjerde quarter satte Nordic Storm altså tingene på plads på græsset i Gladsaxe, og det endte med at blive en ganske sikker sejr.

Wide receiver Roberto Atlas De Amorim Miranda var den store profil for Nordic Storm i sejren med to touchdowns.

USA ventes at svare på nyt iransk fredsudspil senest søndag

Iran og Pakistan har sendt et revideret fredsforslag til USA, siger to pakistanske kilder med kendskab til forhandlingerne til nyhedsbureauet Reuters.

Forslaget handler om at afslutte krigen mod Iran og få Hormuzstrædet genåbnet.

Det er ventet, at USA vil komme med et svar senest søndag, siger de to pakistanske kilder.

Pakistan har mæglet i konflikten mellem USA og Iran, og Pakistans hærchef, Asim Munir, har været i Iran i denne uge i et håb om at bringe de to stridende parter tættere på hinanden.

Ifølge en meddelelse fra den pakistanske hær har det seneste døgns forhandlinger vist “opmuntrende” fremskridt.

I et interview med tv-stationen CBS tidligere lørdag sagde den amerikanske præsident, Donald Trump, at USA og Iran er “ved at komme meget tættere” på en aftale.

Men i samme interview advarer Trump igen om, at Iran vil blive angrebet, hvis det ikke lykkes USA og Iran at nå frem til en aftale.

I så fald “vil vi have en situation, hvor intet land nogensinde vil blive ramt lige så hårdt, som de vil blive ramt”, siger Trump til CBS.

Også den amerikanske udenrigsminister, Marco Rubio, har ytret positive toner.

– Der er en chance for, om det så bliver senere i dag, i morgen eller i de kommende dage, at vi kan have noget at meddele, sagde Rubio tidligere lørdag under et besøg i Indien.

Inden da havde Iran meddelt, at det var i færd med at udarbejde en “rammeaftale” bestående af 14 punkter. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Det er ikke umiddelbart oplyst, hvad de 14 punkter handler om.

Ifølge flere amerikanske medier skulle Trump lørdag tale i telefon med flere mellemøstlige ledere, blandt andet fra Saudi-Arabien, Qatar, De Forenede Arabiske Emirater og Tyrkiet.

Fredag meddelte Trump i et opslag på sit sociale medie, Truth Social, at han ikke deltager ved sin ældste søns – Donald Trump juniors – bryllupsfest på en ø i Bahamas lørdag.

Præsidentens afbud skyldes “forhold vedrørende regeringen”, lød det.

DMI Regionaludsigt øst

RITZAU

REGIONALOST

Lørdag den 23. maj 2026.

Udsigt, der gælder til søndag aften, udsendt kl. 20.40

Fyn:
I nat tørt og mest klart vejr. Temp. mellem 10 og 13 grader, og svag til jævn skiftende eller vestlig vind. Søndag bliver en tør dag med en del sol. Temp. op mellem 17 og 22 grader, og svag til let vind omkring vest.

København og Nordsjælland:
I nat tørt og mest klart vejr. Temp. mellem 11 og 15 grader, og svag til jævn skiftende eller nordvestlig vind. Søndag bliver en tør dag med nogen eller en del sol. Temp. op mellem 17 og 21 grader, og svag til let vind omkring vest.

Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster:
I nat tørt og mest klart vejr. Temp. mellem 10 og 14 grader, og svag til jævn skiftende eller vestlig vind. Søndag bliver en tør dag med nogen eller en del sol. Temp. op mellem 17 og 22 grader, og svag til let vind omkring vest.

Bornholm:
I nat tørt og mest klart. Temp. mellem 10 og 15 grader, og svag til jævn skiftende eller vestlig vind. Søndag bliver en tør dag med nogen eller en del sol. Temp. mellem 17 og 20 grader, og svag til jævn vind mellem vest og nord vest, sidst på dagen stedvis frisk vind.

En person på hospitalet og to anholdt efter bilsammenstød i Odense

En 30-årig mand og en 31-årig mand – begge fra Odense Kommune – er blevet anholdt på Fangelvej i Odense lørdag aften i forbindelse med et sammenstød med flere biler, hvor der samtidig er meldinger om en konfrontation mellem flere personer.

Det skriver Fyns Politi på meddelelsestjenesten Politi Update.

En person er tilskadekommen, men uden for livsfare, og behandles på Odense Universitetshospital.

Fyns Politi har efterforsket, om hændelsen er banderelateret.

– På nuværende tidspunkt er vurderingen, at hændelsen umiddelbart ikke er banderelateret, skriver myndighederne i deres seneste opdatering på Politi Update lørdag aften klokken 21.23.

Fyns Politi vil være til stede “et stykke tid endnu både med efterforskere og tryghedsskabende patruljer”, oplyses det.

Fyns Politi tilføjer, at kredsen ikke forventer at komme med yderligere opdateringer om hændelsen lørdag aften.

I pinsen talte apostlene pludselig alle sprog. Nu taler vi mest vores eget

Tophistorien er skrevet og udgivet af Kristeligt Dagblad. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

I Apostlenes Gerninger i Det Nye Testamente kan man læse om pinsedagen, hvor alle disciplene var samlet, efter Jesus var steget til himmels. Man hører om, hvordan et kraftigt vindstød fra himlen fylder hele huset, og hvordan “tunger som af ild viste sig for dem, fordelte sig og satte sig på hver enkelt af dem”.

Fyldt af Helligånden kunne apostlene nu tale til alle tilhørerne på deres modersmål. Ikke fordi der pludselig opstod ét fælles sprog, men derimod fordi apostlene fik evnen til at tale alle sprog.

“Det var internationalt! Men det er vores internationalisme ikke længere,” konstaterer Per Øhrgaard, professor emeritus og forfatter til bogen “Sprogløse verdensborgere”, som han har skrevet sammen med Lisbeth Verstraete-Hansen.

“Vi tror, vi er internationale, når vi taler engelsk, men det er jo lige så nationalt et sprog som alle andre og indeholder et bestemt syn på verden, som vi overtager komplet ukritisk. Vi har simpelthen brug for flere brikker at flytte med,” siger han til Kristeligt Dagblad.

Ja, for mens danskerne er glimrende til engelsk, vælger færre unge tysk og fransk på højniveau i gymnasiet, færre vil læse sprogfag på universitetet, ligesom mulighederne for at uddanne sig i fremmedsprog er blevet færre de seneste år.

Det er ikke en ny historie. Helt tilbage i 2001 bragte Kristeligt Dagblad en artikel med overskriften: “Danskere bliver dårligere til fremmedsprog”. Og sidste år udtalte lektor i tysk Mikael Busch, at det nok var for sent at gøre andet end “at skrive sprogfagenes begravelsestale”.

Det synes de fleste – lige fra sprogprofessorer og lærere til erhvervslivet og politikere – er en rigtig dårlig nyhed. Det efterlader spørgsmålet: Hvorfor er det ikke lykkedes at vende udviklingen?

Går man blot tilbage til 1970’erne og 1980’erne nød sprogfagene stor opmærksomhed i en tid, hvor der var fokus på at “vende sig ud mod verden”, siger Hanne Leth Andersen, der er professor på RUC og uddannet mag.art. i romansk filologi og ph.d. i fransk sprog fra Københavns Universitet.

Men i 1990’erne skete der noget. Per Øhrgaard kobler det blandt andet til internettets fremkomst. Pludselig stak engelsk af fra de andre fremmedsprog og fik status som det “nye og aktuelle”, mens de andre sprog blev anset som forældede, mener han.

I 2005 kom så gymnasiereformen, der af Hanne Leth Andersen og mange andre sprogfolk anses som “det hårde stød”. Her afskaffede man de to traditionelle linjer: sproglig og matematisk, blandt andet med den konsekvens, at markant færre elever valgte fremmedsprogene til. Mens det i 2005 var 41 procent af de danske studenter, der havde tre fremmedsprog i gymnasiet, var tallet i 2014 4 procent. Især fransk “faldt som en sten” fra det øjeblik, hvor faget ikke længere var obligatorisk, siger Per Øhrgaard, mens tyskfagets nedtur mere glidende.

Skal man vende udviklingen, må der pinedød ske noget på et strukturelt plan, mener Hanne Leth Andersen. Det samme mener Per Øhrgaard, der er kritisk over for de seneste års mange kampagner, fordi de ikke rører ved det centrale: at alle andre sprog end engelsk er gjort valgfri.

“Hvis et fag er et valgfag, så siger man jo, at det ikke er lige så vigtigt som andre fag,” siger han til Kristeligt Dagblad.

Hanne Leth Andersen tror også, det handler om at nedbryde den modstilling, som i dag findes mellem sprogfagene og de naturvidenskabelige fag.

“Da sprogfagene gik tilbage, var det jo blandt andet et resultat af en idé om, at vi skulle have flere til at interessere sig for det naturvidenskabelige, hvilket også er meget vigtigt. Men det er bare enormt uheldigt, at vi altid tænker, det er enten-eller.”

I virkeligheden er det en myte. For der er brug for danske ingeniører, der også kan tale tysk eller fransk. Og Hanne Leth Andersen kender få andre, der lige så hurtigt som dataloger forstår at mestre et nyt sprog.

“Sprog, matematik og naturvidenskab er forbundne størrelser. De er ikke modsætninger, som man ofte prøver at gøre dem til.”

https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-og-sjael/i-pinsen-talte-apostlene-pludselig-alle-verdens-sprog-i-dag-taler-vi-mest-vores-eget

Redaktionel kontakt:

Peter Tegllund Damgaard

tlf.: +4541741884

e-mail: tegllund@k.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Kristeligt Dagblad ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

FC Barcelonas fodboldkvinder vinder 4-0 over Lyon i Champions League-finalen.

Den spanske forretningsmand Enrique Riquelme gør klar til kamp mod Florentino Perez ved det kommende præsidentvalg i Real Madrid.

Lørdag meddeler Riquelme formelt, at han stiller op som kandidat, skriver nyhedsbureauet AFP.

Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, advarer om, at Rusland muligvis vil angribe Ukraine med et hypersonisk missil af typen Oresjnik.

Det tyder efterretninger på fra ukrainske tjenester samt fra USA og Europa, skriver Zelenskyj på X.

Han opfordrer ukrainerne til at “reagere ansvarligt på luftalarmer” fra lørdag aften og frem.

Advarslen kommer, dagen efter at Ruslands præsident Putin beordrede sit militær til at overveje mulighederne for at gengælde et påstået ukrainsk angreb i Luhansk.

Myndigheder er massivt til stede ved redningsindsats ved Horsens Fjord

Politi, brandvæsen, ambulancer og helikoptere er massivt til stede ved Horsens Fjord i en redningsindsats mellem Alrø og Borre Knob.

Det skriver Sydøstjyllands Politi på meddelelsestjenesten Politi Update klokken 18.22 lørdag.

Politiet oplyser i det kortfattede opslag, at der er “intet yderligere for nuværende”.

Ifølge TV2 Østjylland er der tre helikoptere til stede. To af dem er lægehelikoptere.

Forsvarskommandoens pressevagt Aein Amripour oplyser til mediet, at Forsvaret også har indsat en helikopter til redningsindsatsen.

Aein Amripour oplyser til Ritzau, at Forsvaret bistår redningsindsatsen med helikopteren EH101 Merlin. En helikoptertype, der primært anvendes til redning og til taktisk transport af soldater, som det fremgår af Forsvarets hjemmeside.

Opgaven lyder på eftersøgning til havs. Ifølge Aein Amripour drejer det sig om eftersøgning af tre personer.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]