Seneste nyheder

24. juni 2026

Simpel opskrift gav ishockeylandsholdet roen tilbage

For de ishockeytilhængere, der kommer for at se velopbyggede angreb og smukke detaljer, var der muligvis ikke så meget at komme efter.

Men for fans af hårdt arbede, knofedt og simpelt grundspil var Danmarks 4-0-sejr over Slovenien ved VM en fin oplevelse.

Efter fire nederlag i træk valgte landstræner Mikael Gath at gå på kompromis med sin egen ishockeyfilosofi og sendte sine spillere på isen med ordre om at spille sikkert og med minimal risiko.

– De fulgte kampplanen, der var lavet for at få spillerne til at sænke skuldrene lidt. Det er ikke helt den måde, jeg allerhelst vil spille på, men i dette tilfælde følte jeg, at vi var nødt til at ændre lidt for at få selvtilliden tilbage, siger Gath.

Det viste sig at være en vellykket opskrift. Efter at have indkasseret 20 mål i fire kampe blev der denne gang lukket helt af foran Mads Søgaard.

Backen Markus Lauridsen noterer sig, at holdet virkede mere solidt end tidligere i turneringen.

– Der var ikke så meget finspil, men vi gjorde det enkelt og holdt os til planen. Det kan godt være, at det var lidt kedeligt, men når der står 4-0 på tavlen, er alt jo godt.

– Vi skulle stå samlet, spille godt defensivt og score, når vi fik chancen. Vi kunne godt have lavet flere mål, men det var en godt eksekveret taktisk kamp, siger Lauridsen.

Spillerne bevarede roen, selv om det stadig var målløst halvvejs gennem kampen.

Holdet har dygtige målskytter, og en af dem, Joachim Blichfeld, slog til, første gang en slovener sad i straffeboksen.

– Jeg er stolt af holdet. De fire første kampe var hårde for os, men vi havde en god, lang snak efter kampen i torsdags.

– Vi spillede lidt anderledes og holdt os til det i hele kampen. Når vi gør det, gør vi det også nemmere for os selv, og 4-0 taler jo for sig selv, siger Joachim Blichfeld.

Målet var en rigtig Blichfeld-specialitet. Han modtog pucken lidt til venstre for det slovenske mål, tog sigte og svirpede den op i nærmeste hjørne i et hul, der var nærmest umuligt at se med det blotte øje.

– Der er altid huller, griner han.

– Jeg kan godt lide at skyde efter nærmeste stolpe, og Christian Wejse er jo en klassespiller foran mål. Målmanden kunne intet se, så det eneste, jeg skulle gøre, var egentlig at ramme mål. Den sad godt, siger skarpskytten.

Politiet har haft sager om narko og knive ved karneval i Aalborg

62 personer er blevet sigtet ved Aalborg Karneval for besiddelse af euforiserende stoffer.

Karnevallet har indtil lørdag eftermiddag også kastet to knivsager, to anmeldelser af vold, en sag om salg af euforiserende stoffer og en sag, hvor tre karnevalsdeltagere har krydset jernbaneskinner til fods, af sig.

Det oplyser Nordjyllands Politi kort før klokken 15.00 lørdag i en pressemeddelelse.

Politiet skriver, at netop euforiserende stoffer er et fokusområde for betjentene i gaderne i Aalborg lørdag.

– Som vi også har meldt ud i dagene op til karnevallet, er det noget, vi er bekymrede for og ser alvorligt på, siger vicepolitiinspektør Søren Pejtersen i pressemeddelelsen.

Med politiets ord er karnevallet dog forløbet festligt og forholdsvis roligt indtil videre.

– I år er der også en sen koncert i Kildeparken, så forventningen er, at mange holder festen kørende længe endnu. Vi er til stede hele vejen igennem – både i Kildeparken og rundt omkring i byen, udtaler vicepolitiinspektøren.

Begge personer, som er blevet sigtet for at bære ulovlig kniv, er blevet løsladt igen, lyder det i pressemeddelelsen.

Klokken 13.15 sendte Nordjyllands Politi en opfordring ud til de karnevalsdeltagere, som havde søgt tilflugt for regnvejr i Aalborgs dagligvareforretninger.

På meddelelsestjenesten Politi Update bad politiet om, at man gik ud af dagligvarebutikkerne, hvis man ikke skulle købe ind.

Får man under lørdagens karneval behov for at tale med politiet, kan man besøge den mobile politistation eller ringe 114.

Hvis man finder hittegods, skal det afleveres enten på politigården i Aalborg, til vagterne ved karnevallet eller ved en førstehjælpsplads, lyder det i pressemeddelelsen.

Aalborg Karneval er Skandinaviens største karneval. Ifølge arrangørerne trækker karnevallet omkring 100.000 gæster om året.

Artiklen fortsætter efter annoncen

USA lider tredje VM-nederlag i lettisk overraskelse på isen

Letlands ishockeylandshold gjorde lørdag bookmakernes forudsigelser til skamme og vandt overraskende 4-2 over USA ved VM i Schweiz.

Amerikanerne har tidligere i turneringen tabt til værtsnationen og Finland. Det var således USA’s tredje nederlag i fem gruppekampe.

Inden de sidste to kampe i gruppespillet er amerikanerne placeret uden for top-4, der giver adgang til kvartfinalerne.

USA har et enkelt point op til netop Letland, der efter lørdagens sejr indtager fjerdepladsen i gruppe A.

Schweiz og Finland har indtil videre gjort rent bord ved VM og topper gruppen suverænt med seks point ned til Østrig på tredjepladsen.

Letterne bragte sig foran godt midtvejs i første periode, inden amerikanerne slog tilbage i power play efter et kvarter i anden periode.

Letland trak siden fra amerikanerne i tredje og sidste periode og bragte sig foran 3-1.

USA formåede at reducere i det sidste minut, inden letterne få sekunder senere afblæste comebacket ved at udbygge føringen.

Letland besejrede også USA ved VM i 2023. Det skete i kampen om bronze.

Dragsted forbereder bagland på kompromiser i forhandlinger

Med lørdagens tredje kongerunde ser det bedre ud for Enhedslistens drømme om at få indflydelse på en regering, end det har gjort de seneste to uger.

Men det er ikke ensbetydende med, at det bliver let, og partiets bagland skal forberede sig på kompromiser.

Sådan lyder det fra Enhedslistens politiske ordfører, Pelle Dragsted, der lørdag er til partiets årsmøde i Hafnia-hallen i Valby.

– Intet er sikkert endnu. Der venter svære forhandlinger forude, siger han fra talerstolen på årsmødet.

Men han glæder sig til, at Enhedslisten er “tilbage i forhandlingerne”, hvilket de efter alt at dømme er, efter at Mette Frederiksen (S) igen skal lede forhandlingerne om en ny regering.

Dragsted bruger årsmødet som anledning til at fremhæve Enhedslistens fremgang ved folketingsvalget i marts.

Enhedslisten fik på landsplan 6,3 procent af stemmerne, hvilket var en fremgang på 1,2 procentpoint sammenlignet med 2022-valget. Det betød, at partiet gik to mandater frem og nu har 11 af slagsen.

Men selv ser Dragsted, at et måske endnu vigtigere resultat er, at de “blå-sorte partier” – formentlig med henvisning til partier på højrefløjen – ikke opnåede et flertal.

– Det viser os, at når vi står sammen – på tværs af de skel højrefløjen prøver at skabe imellem os – så kan håbet vinde over hadet, siger Dragsted.

Men der var heller ikke et flertal bag de røde partier – hvilket efterlader en centrum-venstre regering, som Dragsted ønsker, i Moderaternes og formand Lars Løkke Rasmussens hænder.

– Det er vilkårene. Det er virkeligheden. Vi kunne selvfølgelig godt have valgt at sætte os hen i et hjørne med armene over kors. Men det ligger ikke rigtig til os i Enhedslisten, siger Dragsted.

Derfor gentager Dragsted et budskab fra begyndelsen af regeringsforhandlingerne, om at alle er nødt til at bøje sig – inklusiv Enhedslisten.

– Vi ved, at hvis vi ikke lykkes, så står Messerschmidt klar i kulissen og slikker sig om munden.

– Med hans uhyggelige planer, om at presse lovlydige medborgere ud af Danmark på grund af deres tro. Om at træde ud af internationale konventioner. Om at droppe den grønne omstilling, siger Dragsted.

Fire gange i talen nævner han “kompromiser” eller at “bøje” sig i forhandlingerne.

Selvom Enhedslisten skal gøre sig klar på, at Dragsted vil bøje sig i forhandlinger om en centrum-venstre regering, så er der røde linjer, understreger han.

– Enhedslisten kommer aldrig til at acceptere en regering, hvor dem, der i forvejen har mindst i vores samfund, skal betale regningen for skattelettelser i toppen. Aldrig, lyder det.

Han tilføjer, at partiet blandt andet heller ikke vil acceptere, at velfærd og social tryghed “udhules af såkaldte reformer”.

Lars Løkke Rasmussen har flere gange slået fast, at han vil have økonomiske reformer, hvis han skal gå med i en rød regering.

Det er partierne på venstrefløjen – inklusiv Enhedslisten – modstandere af, hvorfor det derfor nok også ventes at blive en af de kommende forhandlingers knuder.

– Så ja, vi er klar til kompromiser. For hvis det her skal lykkes, skal alle kunne gå hjem med resultater, der er vigtige for dem. Også Moderaterne, siger Dragsted og forbereder partiets medlemmer på forhandlingerne.

Den danske herredouble Daniel Lundgaard og Mads Vestergaard er klar til finalen i Super 500-turneringen Malaysia Masters.

I lørdagens semifinale vinder Daniel Lundgaard og Mads Vestergaard med cifrene 21-19, 21-17 over Junaidi Arif og Roy King Yap fra Malaysia.

Der går stille og roligt frem for bestanden af storke i Danmark.

I foråret yngler 13 storkepar på reder herhjemme, og det er et enkelt par mere end sidste år og det højeste antal ynglepar i 35 år.

Det oplyser næstformand i foreningen Storkene.dk Jesper Leegaard.

– Vi havde håbet på 15 par, men vi er bestemt tilfredse. Ikke mindst i lyset af, at fugleinfluenza har kostet tusindvis af storke livet i Spanien, siger han.

To nye lokaliteter er kommet på danmarkskortet over ynglende storke.

Domstol fængsler par anklaget for at efterlade to børn i Portugal

En domstol i Portugal har lørdag besluttet at varetægtsfængsle en 41-årig fransk kvinde og hendes partner.

Parret er anklaget for at have efterladt hendes to små sønner ved en vejkant i den sydlige del af landet, og politiet efterforsker sagen som mulig børnemishandling, samt at de har udsat børnene for fare og også efterladt dem.

Ifølge portugisiske medier blev drengene fundet grædende torsdag aften af en forbipasserende bilist nær feriebyen Comporta.

De to børn var blevet efterladt med rygsække med mad og vand, men uden identifikationspapirer.

Børnene er henholdsvis tre og fem år.

Samme dag blev parret anholdt af portugisiske myndigheder, og fredag blev det første retsmøde afholdt.

Her blev de to afhørt i flere timer.

Børnene er som følge af sagen blevet anbragt hos en fransk plejefamilie i Portugals hovedstad, Lissabon, mens de venter på at kunne komme tilbage til Frankrig.

Brødrene har ifølge portugisiske myndigheder boet sammen med deres mor i det østlige Frankrig i byen Colmar, mens deres far kun har begrænset og overvåget samvær.

Franske myndigheder har ledt efter moderen og børnene siden 11. maj, da faderen meldte dem savnet.

Bilisten, der fandt børnene, Alexandre Quintas, har sammen med sin mor Eugenia Quintas udtalt sig om episoden.

Moren til bilisten fortæller, at en af drengene sagde, at de havde fået bind for øjnene og var blevet bedt om at lede efter et gemt legetøj.

Da de tog bindene af, var deres mor og hendes bil væk.

– De sagde, at de var ankommet i bil og var steget ud et sted med buskads, en skov, som den ældste kaldte det, fortalte hun og tilføjede, at de hver havde en appelsin, en pære og en flaske vand på sig.

– Vi så ingen tegn på mishandling, sagde hun.

Christian Fuhlendorff undskylder efter slettet Emil Thorup-video

Tophistorien er skrevet og udgivet af Radio IIII. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Christian Fuhlendorff undskylder nu over for RADIO IIII, at han delte en video, hvor Emil Thorup sår tvivl om forskning.

– Undskyld til dem, der har fået deres pis i kog over klippet. Og også undskyld til Emil for at lægge et lidt for clickbait-agtigt klip op, skriver Christian Fuhlendorff og tilføjer:

– Jeg skal nok stramme op fremover.

I videoen fra podcasten siger Emil Thorup, at ’’al forskning kan du som udgangspunkt ikke stole på’’, hvilket har ført til kritik fra flere kanter.

Fuhlendorff uddyber, at ideen med podcasten ikke er at skabe dårlig stemning:

– Jeg har taget klippet ned, fordi jeg ikke synes, det er repræsentativt for hele Emils og min samtale.

Ansvarshavende chefredaktør på Ingeniøren, Jonas Kuld Rathje, kalder Emil Thorups udtalelser for farlige. Sundhedsordfører i Moderaterne Monika Rubin skriver på X, at hun ”er træt af influencere, der misinformerer deres flere hundrede tusinde af følgere” med henvisning til Emil Thorup.

RADIO IIII arbejder på en kommentar fra Emil Thorup.

https://radio4.dk/nyheder/A5A4W3zO65VmxbwQQJDP

Redaktionel kontakt:

Charlotte Bech Mathiesen

tlf.: +45 26 80 61 67

e-mail: chmat@radio4.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Radio IIII ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

21-årig er fængslet efter økseoverfald på ung mand

En 21-årig mand, som fredag blev anholdt for et drabsforsøg mod en 19-årig mand, er lørdag blevet varetægtsfængslet.

Det meddeler anklagemyndigheden ved Midt- og Vestsjællands Politi på meddelelsestjenesten Anklager Update.

Overfaldet fandt sted natten til fredag på en parkeringsplads på A Ladingsvej nær svømmehallen i Nykøbing Sjælland.

Her blev offeret både stukket med kniv i siden og slået i hovedet med en økse.

Han kom alvorligt til skade, men fredag lød det fra politiet, at han ikke er i livsfare.

En dommer besluttede i et grundlovsforhør lørdag, at den 21-årige mand skal være varetægtsfængslet frem til foreløbigt 16. juni.

Den sigtede nægter sig skyldig, men han accepterede fængslingen.

Grundlovsforhøret foregik for lukkede døre, og derfor er det ikke kommet frem, hvad den sigtede mand eventuelt har forklaret, og hvilke beviser politiet har i sagen.

Men fredag kom det frem, at den 19-årige selv har forklaret politiet, at han blev overfaldet af fire mænd, som han kendte i forvejen og havde en kontrovers med.

Efterfølgende kunne han selv køre fra stedet i bil og nåede frem til en tankstation på Vesterbro i Nykøbing Sjælland, hvor et vidne ringede efter hjælp lidt efter midnat.

En helikopter blev tilkaldt og fløj manden til behandling på hospitalet.

På Anklager Update lyder det lørdag, at politiet fortsat leder efter de øvrige mistænkte.

Politiet har tidligere opfordret de andre mistænkte til at melde sig selv.

DMI Femdøgns farvandsudsigt

RITZAU

FEMVAND
Lørdag den 23. maj 2026.

Udsendt kl. 12.30

Østersøen:
Søndag
Vest 6 til 11 m/s.
Mandag
Vest 7 til 12 m/s.
Tirsdag
Om dagen vest 8 til 13 m/s. Om aftenen og om natten kuling fra vest 9 til 14 m/s.
Onsdag
Nordvest 8 til 13 m/s.
Torsdag
Nordvest 6 til 11 m/s.

Indre danske farvande:
Søndag
Om dagen Kattegat vest 6 til 11 m/s. Bælthavet og Sundet øst 4 til 9 m/s. Om aftenen og om natten Kattegat vest 7 til 12 m/s. Bælthavet og Sundet vest 3 til 8 m/s.
Mandag
Vest 8 til 13 m/s.
Tirsdag
Kuling fra vest 9 til 14 m/s.
Onsdag
Nordvest 7 til 12 m/s.
Torsdag
Nordvest 4 til 9 m/s.

Skagerrak:
Søndag
Sydvest 8 til 13 m/s.
Mandag
Sydvest 8 til 13 m/s.
Tirsdag
Kuling fra vest 10 til 15 m/s.
Onsdag
Nordvest 8 til 13 m/s.
Torsdag
Sydvest 6 til 11 m/s.

Nordsøen:
Søndag
Om dagen syd 5 til 10 m/s. Tyskebugt nordvest 2 til 7 m/s. Om aftenen og om natten vest 4 til 9 m/s.
Mandag
Om dagen sydvest 5 til 10 m/s. Om aftenen og om natten sydøst 5 til 10 m/s.
Tirsdag
Om dagen nordvest 6 til 11 m/s. Fisker kuling fra nordvest 11 til 16 m/s. Om aftenen og om natten Fisker og Tyskebugt kuling fra nordvest 11 til 16 m/s. Fladen, Dogger og Humber nordvest 6 til 11 m/s.
Onsdag
Fisker og Tyskebugt kuling fra nordvest 11 til 16 m/s. Fladen, Dogger og Humber nord 5 til 10 m/s.
Torsdag
Fisker og Tyskebugt nordvest 6 til 11 m/s. Fladen, Dogger og Humber sydvest 7 til 12 m/s.

Ritzaus planer for nyheder lørdag og søndag er opdateret og kan følges på

http://www.ritzau.dk/program

Lasse Andersson skifter til HØJ trods nedrykning

Den danske landsholdsspiller Lasse Andersson skifter til håndboldklubben HØJ Elite, på trods af at holdet i næste sæson skal spille i landets næstbedste række.

Det oplyser klubben på sin hjemmeside.

– Jeg ser det som en unik mulighed at være med til at bygge et storhold op på Sjælland. Det mangler der – og det vil jeg gerne være med til at skabe, siger Andersson til klubbens hjemmeside.

– Siden nedrykningen har jeg haft mange gode samtaler med Hans Lindberg (sportschef, red.) og den øvrige del af ledelsen i HØJ Elite, og jeg er kun blevet bekræftet i, at det er det helt rigtige for mig at fortsætte min karriere her.

32-årige Andersson havde skrevet kontrakt med klubben fra Ølstykke, men da klubben overraskende rykkede ned fra ligaen i denne sæson, blev der sået tvivl om, hvorvidt kontrakten ville blive annulleret.

Andersson kommer til fra tyske Füchse Berlin, hvor han har spillet siden 2020. Sidste år blev han tysk mester.

Tidligere har han spillet i FC Barcelona og KIF Kolding.

Hans landsholds-cv er også imponerende. Det tæller optrædener for Danmark, med hvem han har vundet både OL, VM og senest EM.

Letbanen i Odense kører med reduceret drift mellem Tarup og Ikea, og det ventes at vare ved efter pinsen.

Det skriver Odense Letbane i en opdatering på banens hjemmeside.

Driften af letbanen blev fredag eftermiddag indstillet på strækningen mellem Tarup og Hjallese.

Det skyldtes, at man blev opmærksom på, at understøtningen ved en gangbro hen over letbanen ved byggeriet af det nye universitetshospital var fjernet.

Fredag aften genoptog letbanen driften mellem Tarup og Ikea.

Troels Lund beskylder Lars Løkke for at gå rent rødt

Lars Løkkes (M) personlige ambitioner skygger for det politiske indhold, når han afviser at støtte en VLAK-regering.

Det siger Venstres formand, Troels Lund Poulsen, lørdag formiddag, efter at han har været hos kongen i forbindelse med den tredje kongerunde siden valget.

– Vi er nået dertil, hvor det desværre er personlige ambitioner, der står over stærkt politisk indhold.

– Lars Løkke har valgt at gå rent rødt. Han er den eneste, der ikke valgte at bøje sig, siger V-formanden til den fremmødte presse.

Fredag afviste Lars Løkke Rasmussen (M) at støtte en regering bestående af Venstre, Konservative og Liberal Alliance.

Han udtalte i den forbindelse, at han ikke ønskede at støtte en regering, der baserer sig på Dansk Folkepartis mandater.

Og det vækker undren hos Troels Lund Poulsen.

– Det kan undre mig meget, at man hellere vil basere en regering på Enhedslisten end Dansk Folkeparti. Det bliver trist for Danmark, siger han lørdag.

Troels Lund påpeger blandt andet, at Enhedslisten står et helt andet sted sikkerhedspolitisk end Moderaterne.

Også Liberal Alliance og Dansk Folkeparti gav Lars Løkke hårde ord med på vejen, da de stillede sig op foran pressen ved Amalienborg.

Liberal Alliances formand, Alex Vanopslagh, kaldte Lars Løkkes ageren for et “maskefald”.

– Det handler ikke om politik. Det handler om, at Lars Løkke gerne vil være minister, siger han.

Moderaterne stillede lørdag med Jakob Engel-Schmidt, Monika Rubin og Mohammad Rona hos kongen.

Her har de peget på Mette Frederiksen (S) som kongelig undersøger, lød det fra Engel-Schmidt efter mødet.

Han afviser, at personlige ambitioner har stået over politisk indhold for Moderaterne.

– Et hvert politisk parti har til formål at få mest mulig politik ud af sine mandater.

– I Troels Lund Poulsens konstruktion havde vi ingen indflydelse, siger han.

Ved lørdagens kongerunde skal repræsentanter fra Folketingets partier på skift ind til kongen, hvor de skal tilkendegive, hvem de ønsker som kongelig undersøger.

Det bliver med al sandsynlighed, Mette Frederiksen (S), der efter lørdagens kongerunde bliver udpeget som forhandlingsleder.

Det skyldes, at Moderaterne, der sidder på de afgørende mandater, peger på Mette Frederiksen.

Folketingets partier gæster kongen efter partistørrelse.

Socialdemokratiet er derfor første parti hos kongen, mens sidste er Borgernes Parti, der ankommer 12.50.

S vil gøre arbejdet færdigt og gå i regering med Løkke

Socialdemokratiets Peter Hummelgaard og Nicolai Wammen har lørdag gæstet kongen på Amalienborg, hvor de har peget på Mette Frederiksen (S) som kongelig undersøger.

Den tredje kongerunde siden folketingsvalget 24. marts er dermed i gang.

De to socialdemokrater siger til den fremmødte presse, at de håber, at man nu kan nå til enighed med Moderaterne om at danne en regering.

– Nu skal vi for alvor i gang med at afslutte det arbejde, vi var i gang med, siger Peter Hummelgaard.

Fungerende finansminister Nicolai Wammen (S) understreger, at man er klar til at føre en “ansvarlig økonomisk politik”.

Noget, som Lars Løkke Rasmussen under regeringsforhandlingerne har lagt stor vægt på.

– Vi vil gerne i regering med Lars Løkke. Det har vi ikke lagt skjul på. Og vi har haft et godt samarbejde i mere end tre et halvt år, siger Nicolai Wammen.

Også SF, der ønsker at indgå i en eventuel centrum-venstre-regering, har lørdag været forbi kongen.

De har ligeledes peget på Mette Frederiksen som kongelig undersøger og håber at kunne danne en regering med Moderaterne.

– Der er ingen tvivl om, at vi alle skal bøje os, siger hun lørdag, efter hun i selskab med Sigurd Agersnap (SF) har været hos kongen.

Ved lørdagens kongerunde skal repræsentanter fra Folketingets partier på skift ind til kongen, hvor de skal tilkendegive, hvem de ønsker som kongelig undersøger.

Det bliver med stor sandsynlighed Mette Frederiksen (S), der efter lørdagens kongerunde bliver udpeget som forhandlingsleder.

Det skyldes, at Lars Løkke Rasmussen (M), der sidder på de afgørende mandater, fredag aften sagde, at han vil pege på Mette Frederiksen.

Folketingets partier gæster kongen efter partistørrelse.

Socialdemokratiet er derfor første parti hos kongen, mens sidste er Borgernes Parti, der ankommer 12.50.

Stor brand i Vejle efterforskes som påsat

Sydøstjyllands Politi er lørdag formiddag i gang med at efterforske, om en større brand i et tidligere frysehus i Vejle var påsat.

Det fortæller den vagthavende i politikredsen.

Ifølge Vejle Amts Folkeblad blev branden anmeldt klokken 18.46 fredag aften.

Omkring 50 brandfolk fra syv forskellige stationer var i arbejde, skriver avisen.

TvSyd bragte fredag aften billeder af en stor mørkegrå røgsky.

Ifølge regionalmediet kunne røgskyen også ses fra Jelling vest for Vejle.

Politiet oplyser lørdag til Ritzau, at brandvæsenet har afsluttet dets efterslukningsarbejde på stedet.

Sydøstjyllands Politi ønsker ikke at udtale sig yderligere om den igangværende efterforskning.

To teenagepiger på 15 og 17 år fremstilles lørdag i grundlovsforhør, efter at de blev anholdt på Herning Banegård fredag.

Det skriver Midt- og Vestjyllands Politi på Politi Update.

Politiet mener, at pigerne forsøgte at få fat i en håndgranat, som de ville kaste mod en ukendt adresse i Herning-området.

Prognose viser afdæmpet dansk vækst de næste to år

Økonomiministeriet forventer en afdæmpning af væksten i dansk økonomi de næste to år, viser ny prognose.

Der ventes en vækst i bnp på 2,7 procent i år og 1,6 procent i 2027. Til sammenligning var væksten i 2025 på 2,9 procent.

Den “forholdsvis høje” vækst i 2026 skyldes særligt vækst i medicinalindustrien, skriver Økonomiministeriet i sin prognose.

Der kommer dog en opbremsning af væksten i løbet af 2026 og 2027 grundet situationen i Mellemøsten, der har ført til stigende energipriser og uro på de finansielle markeder, fremgår det af prognosen.

Samtidig er det forventningen, at øget konkurrence på markedet for vægttabsmedicin vil betyde, at medicinalindustriens bidrag til væksten vil dale.

På det amerikanske marked har medicinalgiganten Novo Nordisk blandt andet fået konkurrence fra det amerikanske selskab Eli Lilly.

Selv om der forventes en afdæmpning i den økonomiske vækst, vil dansk økonomi stadig befinde sig i en “mild højkonjunktur”, skriver Økonomiministeriet.

Samtidig ventes inflationen også at holde sig på under to procent i både 2026 og 2027 på trods af stigende priser på især brændstof.

DMI Regionaludsigt øst

RITZAU

REGIONALOST

Lørdag den 22. maj 2026.

Udsigt, der gælder til søndag morgen, udsendt kl. 09.30

Fyn:
Nogen eller en del sol, men fra vest bliver det i løbet af dagen en overgang skyet med stedvis regn eller byger. Temp. mellem 17 og 24 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften mulighed for enkelte byger, men efterhånden klarer det op, og i nat bliver det mest klart vejr. Temp. mellem 10 og 13 grader, og svag til jævn skiftende eller vestlig vind.

København og Nordsjælland:
Tørt med nogen eller en del sol, men i løbet af dagen bliver det mere skyet vestfra. Temp. mellem 17 og 24 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften mulighed for enkelte byger, men efterhånden klarer det op, og i nat bliver det mest klart vejr. Temp. mellem 11 og 15 grader, og svag til jævn skiftende eller nordvestlig vind.

Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster:
Tørt med nogen eller en del sol, men i løbet af dagen bliver det mere skyet vestfra. Temp. mellem 17 og 24 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften mulighed for enkelte byger, men efterhånden klarer det op, og i nat bliver det mest klart vejr. Temp. mellem 10 og 14 grader, og svag til jævn skiftende eller vestlig vind.

Bornholm:
Tørt med nogen eller måske en del sol. Temp. mellem 17 og 22 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften fortsat tørt med en del sol, men ud på aftenen og i nat bliver det mere skyet. Temp. mellem 10 og 15 grader, og svag til jævn skiftende eller vestlig vind.

Teenagepiger anholdt på banegård i sag om håndgranat

Det var to teenagepiger på 15 og 17 år, som fredag blev anholdt i en større politiaktion ved banegården i Herning.

Det oplyser Midt- og Vestjyllands Politi på meddelelsestjenesten Politi Update.

Lørdag kort efter klokken 13 er de to piger blevet fremstillet i et grundlovsforhør med henblik på varetægtsfængsling.

De er sigtet for at forsøge at komme i besiddelse af en håndgranat, som de ville kaste mod en ukendt adresse i Herning-området, lyder det.

TV Midtvest skriver fra retten, at begge piger nægter sig skyldige, og at ingen af dem ønsker at udtale sig.

Fredag afspærrede betjente med maskinpistoler banegården i Herning. Der var tale om mistænkelige forhold, men politiet ville i første omgang ikke oplyse nærmere om de specifikke sigtelser.

I alt tre personer blev anholdt ved aktionen fredag, men kun de to piger fremstilles i grundlovsforhør.

Den tredje anholdte, som er en mand, har man vurderet, ikke har nogen relation til hverken sagen eller til de grupperinger, som ifølge politiet er i konflikt i Herning og Ikast.

Derfor er han blevet løsladt, oplyser Midt- og Vestjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Politiet foretog anholdelserne om bord på et tog, hvor de resterende passagerer blev evakueret.

De blev herefter kørt til politistationen i Herning, hvor de blev afhørt som vidner, inden de fik deres bagage tilbage.

Ifølge pressemeddelelsen vurderer politiet ikke, at der var fare for nogen i forbindelse med hændelsen.

– Når vi alligevel iværksætter så omfattende en indsats, som det var tilfældet i dag (fredag, red.), skyldes det den igangværende konflikt mellem grupperinger i Herning-området sammenholdt med den anmeldelse, der løb ind til os, siger politiinspektør Hans Roost i pressemeddelelsen.

Dommeren besluttede, at lørdagens grundlovsforhør skulle foregå for lukkede døre.

Derfor er det ikke muligt at få et nærmere indblik i politiets beviser i sagen.

Inden dørene blev lukket, fortalte anklageren dog ifølge TV Midtvest, at de to piger skal have indvilget i at tage toget til Herning for at få fat i håndgranaten.

Dele af korrespondancen om det foregik ifølge politiet på det sociale medie Snapchat.

Lørdag har Midt- og Vestjyllands Politi en mobil politistation ved stationen i Herning frem til klokken 14.

Her kan man henvende sig, hvis man som borger har behov for at tale med politiet, lyder det i pressemeddelelsen.

Hvis man som borger har været vidne til noget voldsomt, eller er pårørende til nogen, der er påvirket af fredagens aktion, opfordres man til at kontakte Offerrådgivningen.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]