Seneste nyheder

24. juni 2026

S vil gøre arbejdet færdigt og gå i regering med Løkke

Socialdemokratiets Peter Hummelgaard og Nicolai Wammen har lørdag gæstet kongen på Amalienborg, hvor de har peget på Mette Frederiksen (S) som kongelig undersøger.

Den tredje kongerunde siden folketingsvalget 24. marts er dermed i gang.

De to socialdemokrater siger til den fremmødte presse, at de håber, at man nu kan nå til enighed med Moderaterne om at danne en regering.

– Nu skal vi for alvor i gang med at afslutte det arbejde, vi var i gang med, siger Peter Hummelgaard.

Fungerende finansminister Nicolai Wammen (S) understreger, at man er klar til at føre en “ansvarlig økonomisk politik”.

Noget, som Lars Løkke Rasmussen under regeringsforhandlingerne har lagt stor vægt på.

– Vi vil gerne i regering med Lars Løkke. Det har vi ikke lagt skjul på. Og vi har haft et godt samarbejde i mere end tre et halvt år, siger Nicolai Wammen.

Også SF, der ønsker at indgå i en eventuel centrum-venstre-regering, har lørdag været forbi kongen.

De har ligeledes peget på Mette Frederiksen som kongelig undersøger og håber at kunne danne en regering med Moderaterne.

– Der er ingen tvivl om, at vi alle skal bøje os, siger hun lørdag, efter hun i selskab med Sigurd Agersnap (SF) har været hos kongen.

Ved lørdagens kongerunde skal repræsentanter fra Folketingets partier på skift ind til kongen, hvor de skal tilkendegive, hvem de ønsker som kongelig undersøger.

Det bliver med stor sandsynlighed Mette Frederiksen (S), der efter lørdagens kongerunde bliver udpeget som forhandlingsleder.

Det skyldes, at Lars Løkke Rasmussen (M), der sidder på de afgørende mandater, fredag aften sagde, at han vil pege på Mette Frederiksen.

Folketingets partier gæster kongen efter partistørrelse.

Socialdemokratiet er derfor første parti hos kongen, mens sidste er Borgernes Parti, der ankommer 12.50.

Stor brand i Vejle efterforskes som påsat

Sydøstjyllands Politi er lørdag formiddag i gang med at efterforske, om en større brand i et tidligere frysehus i Vejle var påsat.

Det fortæller den vagthavende i politikredsen.

Ifølge Vejle Amts Folkeblad blev branden anmeldt klokken 18.46 fredag aften.

Omkring 50 brandfolk fra syv forskellige stationer var i arbejde, skriver avisen.

TvSyd bragte fredag aften billeder af en stor mørkegrå røgsky.

Ifølge regionalmediet kunne røgskyen også ses fra Jelling vest for Vejle.

Politiet oplyser lørdag til Ritzau, at brandvæsenet har afsluttet dets efterslukningsarbejde på stedet.

Sydøstjyllands Politi ønsker ikke at udtale sig yderligere om den igangværende efterforskning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

To teenagepiger på 15 og 17 år fremstilles lørdag i grundlovsforhør, efter at de blev anholdt på Herning Banegård fredag.

Det skriver Midt- og Vestjyllands Politi på Politi Update.

Politiet mener, at pigerne forsøgte at få fat i en håndgranat, som de ville kaste mod en ukendt adresse i Herning-området.

Prognose viser afdæmpet dansk vækst de næste to år

Økonomiministeriet forventer en afdæmpning af væksten i dansk økonomi de næste to år, viser ny prognose.

Der ventes en vækst i bnp på 2,7 procent i år og 1,6 procent i 2027. Til sammenligning var væksten i 2025 på 2,9 procent.

Den “forholdsvis høje” vækst i 2026 skyldes særligt vækst i medicinalindustrien, skriver Økonomiministeriet i sin prognose.

Der kommer dog en opbremsning af væksten i løbet af 2026 og 2027 grundet situationen i Mellemøsten, der har ført til stigende energipriser og uro på de finansielle markeder, fremgår det af prognosen.

Samtidig er det forventningen, at øget konkurrence på markedet for vægttabsmedicin vil betyde, at medicinalindustriens bidrag til væksten vil dale.

På det amerikanske marked har medicinalgiganten Novo Nordisk blandt andet fået konkurrence fra det amerikanske selskab Eli Lilly.

Selv om der forventes en afdæmpning i den økonomiske vækst, vil dansk økonomi stadig befinde sig i en “mild højkonjunktur”, skriver Økonomiministeriet.

Samtidig ventes inflationen også at holde sig på under to procent i både 2026 og 2027 på trods af stigende priser på især brændstof.

DMI Regionaludsigt øst

RITZAU

REGIONALOST

Lørdag den 22. maj 2026.

Udsigt, der gælder til søndag morgen, udsendt kl. 09.30

Fyn:
Nogen eller en del sol, men fra vest bliver det i løbet af dagen en overgang skyet med stedvis regn eller byger. Temp. mellem 17 og 24 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften mulighed for enkelte byger, men efterhånden klarer det op, og i nat bliver det mest klart vejr. Temp. mellem 10 og 13 grader, og svag til jævn skiftende eller vestlig vind.

København og Nordsjælland:
Tørt med nogen eller en del sol, men i løbet af dagen bliver det mere skyet vestfra. Temp. mellem 17 og 24 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften mulighed for enkelte byger, men efterhånden klarer det op, og i nat bliver det mest klart vejr. Temp. mellem 11 og 15 grader, og svag til jævn skiftende eller nordvestlig vind.

Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster:
Tørt med nogen eller en del sol, men i løbet af dagen bliver det mere skyet vestfra. Temp. mellem 17 og 24 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften mulighed for enkelte byger, men efterhånden klarer det op, og i nat bliver det mest klart vejr. Temp. mellem 10 og 14 grader, og svag til jævn skiftende eller vestlig vind.

Bornholm:
Tørt med nogen eller måske en del sol. Temp. mellem 17 og 22 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften fortsat tørt med en del sol, men ud på aftenen og i nat bliver det mere skyet. Temp. mellem 10 og 15 grader, og svag til jævn skiftende eller vestlig vind.

Teenagepiger anholdt på banegård i sag om håndgranat

Det var to teenagepiger på 15 og 17 år, som fredag blev anholdt i en større politiaktion ved banegården i Herning.

Det oplyser Midt- og Vestjyllands Politi på meddelelsestjenesten Politi Update.

Lørdag kort efter klokken 13 er de to piger blevet fremstillet i et grundlovsforhør med henblik på varetægtsfængsling.

De er sigtet for at forsøge at komme i besiddelse af en håndgranat, som de ville kaste mod en ukendt adresse i Herning-området, lyder det.

TV Midtvest skriver fra retten, at begge piger nægter sig skyldige, og at ingen af dem ønsker at udtale sig.

Fredag afspærrede betjente med maskinpistoler banegården i Herning. Der var tale om mistænkelige forhold, men politiet ville i første omgang ikke oplyse nærmere om de specifikke sigtelser.

I alt tre personer blev anholdt ved aktionen fredag, men kun de to piger fremstilles i grundlovsforhør.

Den tredje anholdte, som er en mand, har man vurderet, ikke har nogen relation til hverken sagen eller til de grupperinger, som ifølge politiet er i konflikt i Herning og Ikast.

Derfor er han blevet løsladt, oplyser Midt- og Vestjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Politiet foretog anholdelserne om bord på et tog, hvor de resterende passagerer blev evakueret.

De blev herefter kørt til politistationen i Herning, hvor de blev afhørt som vidner, inden de fik deres bagage tilbage.

Ifølge pressemeddelelsen vurderer politiet ikke, at der var fare for nogen i forbindelse med hændelsen.

– Når vi alligevel iværksætter så omfattende en indsats, som det var tilfældet i dag (fredag, red.), skyldes det den igangværende konflikt mellem grupperinger i Herning-området sammenholdt med den anmeldelse, der løb ind til os, siger politiinspektør Hans Roost i pressemeddelelsen.

Dommeren besluttede, at lørdagens grundlovsforhør skulle foregå for lukkede døre.

Derfor er det ikke muligt at få et nærmere indblik i politiets beviser i sagen.

Inden dørene blev lukket, fortalte anklageren dog ifølge TV Midtvest, at de to piger skal have indvilget i at tage toget til Herning for at få fat i håndgranaten.

Dele af korrespondancen om det foregik ifølge politiet på det sociale medie Snapchat.

Lørdag har Midt- og Vestjyllands Politi en mobil politistation ved stationen i Herning frem til klokken 14.

Her kan man henvende sig, hvis man som borger har behov for at tale med politiet, lyder det i pressemeddelelsen.

Hvis man som borger har været vidne til noget voldsomt, eller er pårørende til nogen, der er påvirket af fredagens aktion, opfordres man til at kontakte Offerrådgivningen.

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Lørdag d. 22. maj 2026.

Udsigt, der gælder til søndag morgen, udsendt kl. 08.10

Nogen eller en del sol, men i løbet af dagen en overgang skyet fra vest og stedvis regn. Temp. op mellem 17 og 24 grader, ved kyster med pålandsvind lidt køligere. Let til frisk vind fra syd og sydvest, senere vest. I aften i den østlige del mulighed for enkelte byger, ellers en del sol, og i nat mest klart vejr. Temp. ned mellem 8 og 13 grader, og let til frisk vind fra vest og nordvest, ved kysterne i Nordjylland en overgang op til hård vind.

Nordic Storm buldrer videre i mindre udbryderliga

Sidste år var ligaen ELF kampplads for dysten om den europæiske trone i amerikansk fodbold.

Nu er ELF lagt i graven – i hvert fald for en stund. Til gengæld har to nye ligaer set dagens lys, og i den ene af dem er danskbaserede Nordic Storm et af lokomotiverne.

Blot seks hold kæmper i år om titlen i den såkaldte EFA, men det går ikke ud over det sportslige niveau, mener Nordic Storms direktør, Kristian Gildsig.

– Holdene var alle sammen slutspilshold eller på kanten af det i fjor. Jeg vil helt sikkert mene, at konkurrenceniveauet er fantastisk.

– Det er det, der gør ligaen seværdig, og som gør, at den kommer til at leve i det lange løb, siger han.

Nordic Storm nåede sidste år ELF-semifinalen i sin debutsæson, men allerede undervejs i sæsonen stod det klart, at ligaen kunne være på vej mod et opbrud.

Størstedelen af klubberne søgte større indflydelse og stiftede foreningen EFA.

I første omgang var 12 hold en del af sammenslutningen, men kun halvdelen af dem konkurrerer nu i den nystiftede liga. EFA opererer med en struktur, som man kender fra NFL, hvor klubberne selv ejer ligaen.

Samtidig er en anden liga, AFLE, blevet etableret. Umiddelbart kan de to ligne konkurrenter, men sådan betragter Kristian Gildsig det ikke.

– Vi opererer selvfølgelig i det samme marked, men lige nu handler det om at få udbredt amerikansk fodbold i Europa. Det handler om at bygge tillid til fansene.

– Jeg ser det ikke som én-til-én-konkurrence. Jo flere, der er villige til at investere tid, kræfter og penge i at gøre amerikansk fodbold til noget stort i Europa, jo bedre er det for fremtiden, forklarer han.

Foruden Nordic Storm er Munich Ravens, Paris Musketeers, Frankfurt Galaxy, Tirol Raiders og Prague Lions en del af EFA.

Med quarterbackstjernen Jadrian Clark og runningback Glen Toonga tilbage i folden er chancerne for en titel til det dansk-svenske hold på papiret gode.

Næste år udvides ligaen med hold fra Milano og London, så konkurrencen kan blive skærpet.

Spørgsmålet er dog, om det på længere sigt alligevel er mest fordelagtigt at slå pjalterne sammen med AFLE og skabe én stærk liga igen.

– Det ligger uden for mit beslutningsgrundlag. Men jo flere gode hold, man kan få lov til at spille mod, jo bedre. Det er jo sjovt og seværdigt. Om det så er i én eller flere ligaer, lader jeg ejerne om at bestemme, siger Kristian Gildsig.

Nordic Storm indledte i sidste uge sæsonen med en stensikker sejr over holdet fra Prag. Lørdag aften kommer Raiders Tirol på besøg i Gladsaxe.

50 atleter jagter millioner ved nedskalerede dopinglege

Det har været undervejs i flere år, og søndag går det løs. Enhanced Games, eller dopinglegene, som de bliver kaldt, løber af stablen i Las Vegas.

Bevidst dopede atleter inden for atletik, svømning og vægtløftning skal dyste om titler, ugyldige rekorder og ikke mindst pengebeløb, de i deres karriere som rene atleter aldrig var i nærheden af.

Aktører fra den etablerede sportsverden har stået i kø for at udtrykke deres foragt for tiltaget, men pengestærke investorer og flere medicinalfirmaer har sørget for, at der er store beløb på højkant.

– Med de fleste sportsorganisationer aner du ikke, hvor pengene ryger hen. Der kommer milliarder ind fra sponsorer og tv-rettigheder, men intet finder vej til atleterne, siger Christian Angermayer, medgrundlægger af og investor i Enhanced Games, til New York Post.

Selv om den første udgave af legene er blevet nedskaleret fra fem til tre sportsgrene, lyder præmiepuljen på 25 millioner dollar.

Vinderne af hver disciplin får 250.000 dollar, og hvis en mand eller kvinde slår verdensrekorden i enten 50 meter fri i svømning eller 100 meter løb på atletikbanen, udløser det en bonus på én million dollar.

Allerede for et år siden slog den græske svømmer Kristian Gkolomeev verdensrekorden i 50 meter fri ved hjælp af både en ellers ulovlig badedragt og 14 dages dopingbrug op til. Det gav ham bonussen på en million dollar.

Og han har ikke lagt skjul på, hvorfor deltagelse i projektet Enhanced Games er tillokkende.

– Et succesfuldt år hos Enhanced Games indbringer mig mere, end jeg ville kunne tjene på ti karrierer, har nu 32-årige Gkolomeev sagt til ESPN.

Det store spørgsmål er, hvor stor effekt doping har på præstationer. Kan atleter, som ikke nødvendigvis lå i verdenstoppen selv på toppen af deres karrierer, nærme sig verdensrekorder ved brug af præstationsfremmende midler.

Gkolomeevs præstation kan måske indikere det. Han vandt VM-sølv i 2019 og EM-guld i 2024, men var ellers ikke i den absolutte top. Ved fire olympiske lege vandt han aldrig en medalje.

Den tidligere verdensmester og dobbelt olympiske medaljetager på atletikkens 100 meter, amerikaneren Fred Kerley, er det største navn ved Enhanced Games. Som andre deltagere afsoner han i forvejen en dopingkarantæne.

Ifølge en anden medgrundlægger af Enhanced Games, Max Martin, er problemet nemlig, at mange i sportsverdenen allerede doper sig, men gør det i det skjulte og uden opsyn fra læger, som deltagerne i Enhanced Games-programmet har.

– Vi tager alt det, som alligevel foregår ukontrolleret og uden opsyn i skyggerne, og så gør vi det gennemsigtigt. Samtidig gør vi det i en forsvarlig ramme, både klinisk og medicinsk, siger han til New York Post.

Ifølge ham viser deres interne undersøgelse, at tæt på halvdelen af sportsfolk i forvejen tager præstationsfremmende medicin. Men kun én procent bliver taget i det.

Flere læger og forskere har dog advaret mod dopinglegene. Mange mener, at man leger med atleternes helbred, og at den slags aldrig kan gøres uden risici.

Nørgaards afgang åbner døren for målrig midtbanedynamo

Med ti mål i Bundesligaen to sæsoner i træk har Jens Stage gjort sig fortjent til en plads på landsholdet. I lang tid har der bare ikke været plads til Werder Bremen-spilleren på grund af konkurrencen.

Det forklarer landstræner Brian Riemer, som har den 29-årige centrale midtbanespiller med i truppen til de kommende testkampe mod DR Congo og Ukraine i juni.

Stage har trods stabile præstationer i en lang periode kun fået to landskampe. Debuten i 2021 og en kamp i 2024.

Den centrale midtbanespiller Christian Nørgaard er stoppet på landsholdet, og det efterlader en åben plads. Det er den, Stage har fået.

– Åbninger kommer jo altid. Vi havde en stærk besætning på midtbanen i VM-kvalifikationen. Det gjorde det svært at pille nogen ud.

– For Stages vedkommende er tingene faldet i hak nu. Han har gjort det rigtigt godt i lang tid, og der er kommet en plads, siger Riemer.

Det er også Stages fordel, at han er en anderledes midtbanetype end Pierre-Emile Højbjerg og Morten Hjulmand og den nu landsholdspensionerede Nørgaard.

– Jens minder om Victor Froholdt som type. Han kan godt lide at løbe. Jens spiller fra felt til felt og er dygtig til at komme med i straffesparksfeltet.

– Med 20 mål i Bundesligaen over to sæsoner er det svært at sige, at han ikke har fortjent at få muligheden, siger Riemer.

Landstræneren overvejer desuden at lave om på midtbanekonstellationen i nogle kampe, så det kan blive mere dynamisk. Det kan være Stages mulighed i den kommende periode.

– Når vi misser en VM-slutrunde, skal vi se på, hvordan vi får det bedste ud af hinanden. Jeg synes, at landsholdet skal være dynamisk og have de rigtige spillere på banen.

– Mit job er at finde den taktik og struktur, der gør, at vi får det bedste hold på banen, siger Riemer.

Medier: Pakistan og Iran talte fredag til langt ud på natten

Pakistans hærchef, Asim Munir, talte fredag med den iranske udenrigsminister, Abbas Araghchi, i Irans hovedstad, Teheran.

Det rapporterer Irans statslige medier ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Begge sider udvekslede synspunkter om de seneste diplomatiske initiativer, der har til formål at hindre yderligere eskalering af krigen og afslutte den. Samtalerne trak ud til langt ud på natten, rapporterer medierne.

Billeder fra nyhedsbureauet AFP viser Irans indenrigsminister, Eskandar Momeni, tage imod Asim Munir i en lufthavn.

Pakistan er mægler i konflikten mellem Iran på den ene side og USA og Israel på den anden.

Israel og USA udførte et omfattende angreb på Iran den 28. februar, og siden har den maritime flaskehals ved Hormuzstrædet de facto været lukket.

USA og Iran har under en igangværende våbenhvile udvekslet forslag i et forsøg på at afslutte krigen. Det har dog endnu ikke ført noget konkret med sig.

Våbenhvile blev indgået i begyndelsen af april med Pakistan som mægler.

Efterfølgende mødtes delegationer fra USA og Iran den 11. april til forhandlinger i Pakistans hovedstad.

Siden da har der ikke været forhandlinger med fysisk fremmøde mellem parterne.

USA’s præsident, Donald Trump, har begrundet krigen med, at Iran er ved at udvikle atomvåben.

Han vil have Irans atomanlæg demonteret og fjerne landets besiddelse af det radioaktive metal uran.

38 er fanget under jorden efter dødelig eksplosion i kulmine i Kina

Kinas præsident, Xi Jinping, har beordret, at der iværksættes en omfattende redningsindsats, efter at en gaseksplosion i en kulmine i landet har kostet en række mennesker livet.

Det rapporterer kinesiske statsmedier lørdag, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Der er tidligt lørdag morgen dansk tid forskellige meldinger om, hvor mange mennesker der har mistet livet.

Ifølge nyhedsbureauet AFP rapporterer den statslige tv-station CCTV, at tallet er blevet opjusteret til over 50.

– Reportere på stedet ved gaseksplosionen i Liushenyu-kulminen har erfaret, at ulykken har kostet over 50 personer livet, lyder det ifølge AFP fra CCTV.

Reuters skrev tidligere med henvisning til kinesiske statsmedier, at det drejede sig om otte personer.

Gaseksplosionen fandt sted sent fredag i kulminen Liushenyu i amtet Qinyuan.

Qinyuan ligger i provinsen Shanxi i det nordlige Kina.

Ifølge det kinesiske medie Xinhua arbejdede 247 ansatte i minen under jorden, da eksplosionen fandt sted.

38 meldes fortsat at være fanget under jorden, skrev Reuters tidligere på morgenen.

Præsident Xi Jinping har opfordret myndighederne til at gøre alt, hvad de kan i behandlingen af de personer, der er blevet såret i eksplosionen.

Den samme opfordring gælder eftersøgnings- og redningsindsatsen.

Xi beordrer samtidig en grundig undersøgelse af årsagen til ulykken, og han siger, at der skal placeres et klart ansvar efter lovens bestemmelser.

Premierminister Li Qiang gentager samme opfordring og kræver det, han kalder en rettidig og korrekt offentliggørelse af oplysninger om hændelsen.

Tidligt lørdag lokal tid var omkring 201 personer blevet reddet op fra minen – heriblandt otte døde personer, oplyste det lokale beredskab ifølge Reuters.

Redningsindsatsen er fortsat i gang, og der er iværksat en efterforskning af årsagen til hændelsen, lød det videre.

Trumps administration vil stramme regler for green card-ansøgere

USA’s præsident Donald Trumps administration vil kræve, at personer, som ansøger om et green card, forlader USA, mens ansøgningsprocessen står på.

Det har administrationen meddelt fredag, skriver de amerikanske medier CNN og AP.

Et green card er en permanent opholdstilladelse, der giver folk mulighed for at både bo og arbejde i USA.

Ifølge CNN har de amerikanske immigrationsmyndigheder meldt ud, at ansøgerne skal vende tilbage til deres hjemlande for at ansøge om opholdstilladelse.

Det kan ifølge mediet ramme hundredtusindvis af mennesker, der ansøger om et green card, og blandt andet betyde, at familier risikerer at blive skilt ad, og at nogle personer kan miste deres arbejde i USA.

Det kan ifølge CNN tage flere måneder eller år at færdiggøre ansøgningsprocessen til en permanent opholdstilladelse.

Zach Kahler, som er talsperson for USA’s statsborgerskabs- og immigrationskontor, USCIS, siger, at der er undtagelser for den nye regel, og at det vil gælde “ekstraordinære omstændigheder”.

Ifølge AP vil det være ansatte i USCIS, som beslutter, hvorvidt en ansøger er omfattet af de særlige omstændigheder. Det står ikke klart, præcis hvad omstændighederne kan være.

– Når udlændinge ansøger fra deres hjemland, mindsker det behovet for at opspore og udvise dem, der vælger at gå under radaren og på ulovlig vis blive i USA efter at være blevet nægtet opholdstilladelse, siger Kahler ifølge CNN.

Ifølge AP har myndigheden ikke meldt ud, hvornår ændringen af reglerne vil træde i kraft.

Det står heller ikke klart, om ansøgeren skal opholde sig i et andet land igennem hele ansøgningsprocessen, eller om ændringen vil påvirke ansøgere, der allerede har skudt processen i gang.

USCIS beskriver ændringen som en tilbagevenden til “lovens oprindelige hensigt” og siger, at et smuthul bliver lukket.

Ifølge både AP og CNN kritiseres den dog allerede af blandt andet advokater og rettighedsgrupper.

CNN skriver, at den sandsynligvis også vil blive udfordret ved landets domstole.

AP skriver, at flere rettighedsgrupper påpeger, at mange ansøgere ikke kan vende tilbage til deres hjemland. Det kan både skyldes, at de ikke vil være i sikkerhed, og at der i hjemlandet ikke er en ambassade, som de kan ansøge igennem.

Den amerikanske ambassade i Afghanistan har eksempelvis været lukket siden 2021.

INFO: Ritzau liveblogger i dag fra Danmarks kamp ved VM i ishockey.

23.5.: Danmark – Slovenien (blogstart 12:00)

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cRgG

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=6a02c112cd206ad17926613e”></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

Redaktionel kontakt: 33 30 04 10

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Lørdag d. 22. maj 2026.

Udsigt, der gælder til søndag morgen, udsendt kl. 04.50

Nogen eller en del sol, men i løbet af dagen en overgang skyet fra vest og stedvis regn. Temp. op mellem 17 og 24 grader, ved kyster med pålandsvind lidt køligere. Let til frisk vind fra syd og sydvest, senere vest. I aften mulighed for enkelte byger i den østlige del af landet, ellers en del sol, og i nat mest klart vejr. Temp. ned mellem 8 og 13 grader, og let til frisk vind fra vest og nordvest, ved kysterne i Nordjylland en overgang op til hård vind.

INFO: Ritzau liveblogger i dag fra Giro d’Italia i cykling.

23. maj: 14. etape (bjergrig, blogstart 13:00).

Etapen dækkes i sin fulde længde.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cRxT

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=6a0831471615e4beee0eb5fd”></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

Redaktionel kontakt: 33 30 04 10

DMI Regionaludsigt øst

RITZAU

REGIONALOST

Lørdag den 22. maj 2026.

Udsigt, der gælder til søndag morgen, udsendt kl. 05.20

Fyn:
Nogen eller en del sol, men fra vest bliver det i løbet af dagen en overgang skyet med stedvis regn eller byger. Temp. mellem 17 og 24 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften mulighed for enkelte byger, men efterhånden klarer det op, og i nat bliver det mest klart vejr. Temp. mellem 10 og 13 grader, og svag til jævn skiftende eller vestlig vind.

København og Nordsjælland:
Tørt med nogen eller en del sol, men i løbet af dagen bliver det mere skyet vestfra. Temp. mellem 17 og 24 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften mulighed for enkelte byger, men efterhånden klarer det op, og i nat bliver det mest klart vejr. Temp. mellem 11 og 15 grader, og svag til jævn skiftende eller nordvestlig vind.

Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster:
Tørt med nogen eller en del sol, men i løbet af dagen bliver det mere skyet vestfra. Temp. mellem 17 og 24 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften mulighed for enkelte byger, men efterhånden klarer det op, og i nat bliver det mest klart vejr. Temp. mellem 10 og 14 grader, og svag til jævn skiftende eller vestlig vind.

Bornholm:
Tørt med nogen eller måske en del sol. Temp. mellem 17 og 22 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften fortsat tørt med en del sol, men ud på aftenen og i nat bliver det mere skyet. Temp. mellem 10 og 15 grader, og svag til jævn skiftende eller vestlig vind.

40.000 evakueret i Californien grundet dampe fra lagertank

Omkring 40.000 mennesker er blevet evakueret i den amerikanske delstat Californien, efter at en lagertank er begyndt at overophede og udlede dampe i luften.

Det skriver nyhedsbureauet Associated Press (AP).

Lagertanken tilhører en fabrik, som fremstiller plastik til luftfart i Garden Grove, der er en by i Orange County, oplyser amtets brandvæsen.

Virksomheden hedder GKN Aerospace.

Tanken indeholder mellem 22.700 og 26.500 liter methylmethacrylat, der bruges til at fremstille akrylplastmaterialer som plexiglas.

Hvis den revner, vil kemikaliet sive ud på jorden, men den kan også eksplodere, siger brandchefen i Garden Grove, Craig Covey, ifølge AP.

– Den her tingest kommer til at gå i stykker, og vi ved ikke hvornår.

– Vi gør vores bedste for at finde ud af, hvornår det sker, eller om vi kan forhindre det, siger han.

Myndighederne har beordret indbyggere i Garden Grove til at forlade deres hjem og udvidede fredag evakueringsordren til også at gælde for indbyggere i fem andre byer i Orange County.

Det gælder Cypress, Stanton, Anaheim, Buena Park og Westminster.

Man forsøgte i løbet af natten at stoppe lækagen, men det lykkedes ikke.

Der er ingen meldinger om hverken tilskadekomne eller dødsfald.

Dødelig eksplosion ved tørdok i New York sårer 36 mennesker

En eksplosion ved en tørdok i den amerikanske storby New York City har fredag kostet en person livet, mens 36 er blevet såret.

Det oplyser embedsmænd ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Eksplosionen skete i området Richmond Terrace i Staten Island. Det ligger på den modsatte side af havnen i forhold til Manhattan.

To brandfolk er efter eksplosionen blevet indlagt på hospitalet. En af dem er en brandmester, som er blevet lagt i respirator efter et kraniebrud i tindingen og en hjerneblødning.

En anden brandmand er også alvorligt såret, men har vist tegn på bedring, lyder det ifølge Reuters fra embedsmændene.

– Det var en kompleks nødsituation, som udviklede sig hurtigt, siger New Yorks borgmester, Zohran Mamdani, til journalister.

– Beredskabet på stedet gjorde, hvad de altid gør. De løb mod faren, så andre kunne komme i sikkerhed.

Ifølge borgmesteren vil der blive indledt en grundig efterforskning af hændelsen, så snart branden er slukket.

Den person, der er død i hændelsen, var en civil borger, men ellers er der ifølge Reuters ikke umiddelbart nogen oplysninger om vedkommende.

Brandfolkene var blevet kaldt ud til området efter anmeldelser om en brand i en kælder, siger embedsmændene.

Her forsøgte brandfolkene at redde to personer ud.

Også det amerikanske nyhedsbureau AP beskriver hændelsen.

Ifølge mediet siger embedsmænd, at to eksplosioner fandt sted efter branden.

Blandt de 36 sårede er de fleste brandfolk og hjælpearbejdere, lyder det til mediet fra embedsmænd.

Til AP oplyser brandkommissær Lillian Bonsignore, at den første eksplosion fandt sted, kort tid efter at brandvæsenet var ankommet til stedet for at håndtere branden.

De var i gang med at lede efter de to personer, der var blevet fanget i branden, da den anden eksplosion så fandt sted, siger John Esposito, som er afdelingschef i brandvæsenet, til AP.

Fredag aften lokal tid er branden ikke slukket, men den er under kontrol, siger Mamdani. Flere end 200 brandfolk er del af slukningsarbejdet.

AP beskriver området ved tørdokken som et sted, hvor der ligger flere forretninger. Skibsværftet, som tørdokken hører til, blev tidligere ejet af Bethlehem Steel, som byggede skibe til den amerikanske flåde under 2. verdenskrig.

USA’s præsident, Donald Trump, har natten til lørdag endnu en gang sat fokus på Grønland.

Det sker på hans eget sociale medie, Truth Social.

Her har præsidenten delt et billede af en by, som Trump ser ud over. Han har et fast greb om en klippe i baggrunden. Øverst på billedet står der “Hej Grønland”.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]