Seneste nyheder

24. juni 2026

DMI Regionaludsigt øst

RITZAU

REGIONALOST

Lørdag den 22. maj 2026.

Udsigt, der gælder til søndag morgen, udsendt kl. 05.20

Fyn:
Nogen eller en del sol, men fra vest bliver det i løbet af dagen en overgang skyet med stedvis regn eller byger. Temp. mellem 17 og 24 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften mulighed for enkelte byger, men efterhånden klarer det op, og i nat bliver det mest klart vejr. Temp. mellem 10 og 13 grader, og svag til jævn skiftende eller vestlig vind.

København og Nordsjælland:
Tørt med nogen eller en del sol, men i løbet af dagen bliver det mere skyet vestfra. Temp. mellem 17 og 24 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften mulighed for enkelte byger, men efterhånden klarer det op, og i nat bliver det mest klart vejr. Temp. mellem 11 og 15 grader, og svag til jævn skiftende eller nordvestlig vind.

Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster:
Tørt med nogen eller en del sol, men i løbet af dagen bliver det mere skyet vestfra. Temp. mellem 17 og 24 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften mulighed for enkelte byger, men efterhånden klarer det op, og i nat bliver det mest klart vejr. Temp. mellem 10 og 14 grader, og svag til jævn skiftende eller vestlig vind.

Bornholm:
Tørt med nogen eller måske en del sol. Temp. mellem 17 og 22 grader, og svag til jævn vind fra syd og sydvest. I aften fortsat tørt med en del sol, men ud på aftenen og i nat bliver det mere skyet. Temp. mellem 10 og 15 grader, og svag til jævn skiftende eller vestlig vind.

40.000 evakueret i Californien grundet dampe fra lagertank

Omkring 40.000 mennesker er blevet evakueret i den amerikanske delstat Californien, efter at en lagertank er begyndt at overophede og udlede dampe i luften.

Det skriver nyhedsbureauet Associated Press (AP).

Lagertanken tilhører en fabrik, som fremstiller plastik til luftfart i Garden Grove, der er en by i Orange County, oplyser amtets brandvæsen.

Virksomheden hedder GKN Aerospace.

Tanken indeholder mellem 22.700 og 26.500 liter methylmethacrylat, der bruges til at fremstille akrylplastmaterialer som plexiglas.

Hvis den revner, vil kemikaliet sive ud på jorden, men den kan også eksplodere, siger brandchefen i Garden Grove, Craig Covey, ifølge AP.

– Den her tingest kommer til at gå i stykker, og vi ved ikke hvornår.

– Vi gør vores bedste for at finde ud af, hvornår det sker, eller om vi kan forhindre det, siger han.

Myndighederne har beordret indbyggere i Garden Grove til at forlade deres hjem og udvidede fredag evakueringsordren til også at gælde for indbyggere i fem andre byer i Orange County.

Det gælder Cypress, Stanton, Anaheim, Buena Park og Westminster.

Man forsøgte i løbet af natten at stoppe lækagen, men det lykkedes ikke.

Der er ingen meldinger om hverken tilskadekomne eller dødsfald.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dødelig eksplosion ved tørdok i New York sårer 36 mennesker

En eksplosion ved en tørdok i den amerikanske storby New York City har fredag kostet en person livet, mens 36 er blevet såret.

Det oplyser embedsmænd ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Eksplosionen skete i området Richmond Terrace i Staten Island. Det ligger på den modsatte side af havnen i forhold til Manhattan.

To brandfolk er efter eksplosionen blevet indlagt på hospitalet. En af dem er en brandmester, som er blevet lagt i respirator efter et kraniebrud i tindingen og en hjerneblødning.

En anden brandmand er også alvorligt såret, men har vist tegn på bedring, lyder det ifølge Reuters fra embedsmændene.

– Det var en kompleks nødsituation, som udviklede sig hurtigt, siger New Yorks borgmester, Zohran Mamdani, til journalister.

– Beredskabet på stedet gjorde, hvad de altid gør. De løb mod faren, så andre kunne komme i sikkerhed.

Ifølge borgmesteren vil der blive indledt en grundig efterforskning af hændelsen, så snart branden er slukket.

Den person, der er død i hændelsen, var en civil borger, men ellers er der ifølge Reuters ikke umiddelbart nogen oplysninger om vedkommende.

Brandfolkene var blevet kaldt ud til området efter anmeldelser om en brand i en kælder, siger embedsmændene.

Her forsøgte brandfolkene at redde to personer ud.

Også det amerikanske nyhedsbureau AP beskriver hændelsen.

Ifølge mediet siger embedsmænd, at to eksplosioner fandt sted efter branden.

Blandt de 36 sårede er de fleste brandfolk og hjælpearbejdere, lyder det til mediet fra embedsmænd.

Til AP oplyser brandkommissær Lillian Bonsignore, at den første eksplosion fandt sted, kort tid efter at brandvæsenet var ankommet til stedet for at håndtere branden.

De var i gang med at lede efter de to personer, der var blevet fanget i branden, da den anden eksplosion så fandt sted, siger John Esposito, som er afdelingschef i brandvæsenet, til AP.

Fredag aften lokal tid er branden ikke slukket, men den er under kontrol, siger Mamdani. Flere end 200 brandfolk er del af slukningsarbejdet.

AP beskriver området ved tørdokken som et sted, hvor der ligger flere forretninger. Skibsværftet, som tørdokken hører til, blev tidligere ejet af Bethlehem Steel, som byggede skibe til den amerikanske flåde under 2. verdenskrig.

USA’s præsident, Donald Trump, har natten til lørdag endnu en gang sat fokus på Grønland.

Det sker på hans eget sociale medie, Truth Social.

Her har præsidenten delt et billede af en by, som Trump ser ud over. Han har et fast greb om en klippe i baggrunden. Øverst på billedet står der “Hej Grønland”.

Dansker fortsætter gode takter i PGA-turnering i Texas

Den danske golfspiller Rasmus Neergaard-Petersen holder stand i turneringen The CJ Cup Byron Nelson på PGA Tour.

Således ligger han fortsat på en delt 16.-plads efter anden runde af turneringen, der afholdes i den amerikanske delstat Texas.

Han lagde ud med en enkelt bogey på andet hul, men kom så igen og lavede i alt fem birdies.

Den 26-årige dansker brugte 66 slag på de 18 huller, og han kom dermed i mål fem slag under par. Det var nøjagtig samme resultat som i første runde.

I første runde lå han side om side med den forsvarende mester og verdensetteren, Scottie Scheffler. Amerikaneren er dog stukket af fra danskeren og ligger efter anden runde på en delt andenplads.

Kim Si-woo ligger på førstepladsen. Neergaard-Petersen har otte slag op til sydkoreaneren, hvis samlede score er 18 slag under par.

Der er også andre danskere med i turneringen i Texas, men de kom skidt fra start i første runde og har dermed en del at indhente.

Rasmus Højgaard er noget længere nede ad leaderboardet og ligger på en delt 51.-plads.

Han præsterede en eagle og fire birdies og gik en stabil anden runde i 65 slag – altså ét slag bedre end Neergaard-Petersen.

Den lavere placering skyldes, at Højgaard i første runde brugte 70 slag på at komme igennem banen. Runden bød på to bogeys og tre birdies.

Banen drillede også Thorbjørn Olesen i en dårlig første runde, som han gik i 71 slag. Han klarede lige præcis cuttet efter anden runde, hvor han forsøgte at indhente det tabte.

Den bød for den 36-årige dansker på syv birdies og en enkelt bogey, og han gik dermed banen i 65 slag – også et enkelt slag bedre end Neergaard-Petersen.

Det har ført til en bundplacering på en delt 59.-plads.

Den samlede præmiesum ved The CJ Cup Byron Nelson er på 10,3 millioner dollar. Det svarer til 66,3 millioner kroner.

Vinderen kan rejse hjem med 1.854.000 dollar – 11,9 millioner kroner.

Libanon melder ti personer dræbt i israelske angreb

Israel har natten til lørdag iværksat nye luftangreb mod Libanon efter at have udført dødelige angreb fredag.

Det skriver nyhedsbureauet AFP på baggrund af meldinger fra lokale medier og Libanons regering.

Ifølge Libanons sundhedsministerium har angreb fredag dræbt ti personer – heriblandt seks redningsarbejdere og et barn.

Kort før midnat fredag rapporterede National News Agency (NNA), som er Libanons statslige nyhedsbureau, igen om angreb. Ifølge mediet var der tale om fem israelske luftangreb, der fandt sted i det bjergrige område Nabi Sreij.

Det ligger i udkanten af byen Brital i det vestlige Libanon. Området har ellers været skånet for angreb siden våbenhvilen med den militante gruppe Hizbollah den 17. april.

En journalist fra AFP i byen Tyre, der ligger sydligt i Libanon, melder desuden at have hørt to eksplosioner, da en bygning i udkanten af byen blev ramt af angreb.

Herefter lød der ifølge journalisten endnu en eksplosion inde i byen, hvor luften desuden blev fyldt med røg.

Israels militær udsendte tidligere to advarsler til indbyggere i Libanon, som blev opfordret til at lade sig evakuere. Det skete gennem talspersonen Avichay Adraee.

En af advarslerne gjaldt byen Burj Rahal, hvor israelske styrker ifølge det israelske militær “handlede” mod Hizbollah.

Den anden gjaldt to områder i Tyre, hvor indbyggere blev opfordret til at forlade deres hjem, da de “befandt sig nær Hizbollah-faciliteter, som det israelske militær snart indleder operationer imod”, skrev Avichay Adraee fredag aften på det sociale medie X.

Manchester Citys norske stjerneangriber, Erling Braut Haaland, kommer til at savne det, han kalder “Pep talks” med Pep Guardiola.

Det skriver Haaland i et opslag på Instagram, efter at Guardiola fredag meddelte, at han stopper som cheftræner.

– Vil savne “Pep talks” på banen, skriver spilleren og tilføjer et lyseblåt hjerte.

I opslaget deler fodboldstjernen også seks forskellige billeder af ham selv og den 55-årige spanske træner.

SpaceX-raket falder ned i havet som planlagt efter testflyvning

Elon Musks rumfartsvirksomhed, SpaceX, er natten til fredag lykkedes med at sende den nyeste Starship-raket på en ubemandet testflyvning fra den amerikanske delstat Texas.

Raketten er faldet ned i Det Indiske Ocean som planlagt, skriver nyhedsbureauerne Reuters og AFP.

Rejsen forløb ikke helt uden problemer, men SpaceX-medarbejderne jublede efter testflyvningen, viser en livestream.

Fartøjet er tårnhøjt og består af det øverste Starship-astronautfartøj stablet oven på en Super Heavy-boosterraket.

Det lettede fredag omkring klokken 17.30 lokal tid – klokken 00.30 dansk tid – fra SpaceX’ faciliteter i Starbase i Texas.

SpaceX sendte live fra opsendelsen og viste raketten, som måler 124 meter fra top til bund, stige op fra opsendelsestårnet.

Boosterraketten Super Heavys klynge af Raptor-motorer brød ud i en kugle af flammer og hvirvlende skyer af damp, skriver Reuters.

Den nederste del af raketten skubbede raketten fri af jorden, koblede sig af, faldt ned og styrtede ned i Den Mexicanske Golf.

Den ene af rakettens seks motorer svigtede under opstigningen, men det lykkedes den alligevel at fortsætte sin planlagte rute ud i rummet.

Cirka en time senere faldt den ned i atmosfæren igen og styrtede ned i Det Indiske Ocean.

Opsendelsen sker efter adskillige afbrydelser og genoptagelser af nedtællingen til opsendelse så sent som aftenen forinden.

Det er den 12. test af Starship, der anses for at være den mest kraftfulde rumraket, der nogensinde er bygget. Det er den første test af den nye V3-model af raketten.

Det er syv måneder siden, at den sidste testaffyring fandt sted. Denne opsendelse blev også betragtet som vellykket.

Tidligere test er dog endt i store eksplosioner, heriblandt to gange over Caribien og én gang, efter at raketten nåede ud i rummet. I juni sidste år sprang den øvre del af raketten i luften under en test på landjorden.

Starship-raketten er helt afgørende for Elon Musks fremtidige forretningsplaner. Det er den raket, der skal sende hans mange Starlink-internetsatellitter i kredsløb, og som i fremtiden skal fragte Nasa-astronauter tilbage til Månen.

Testen blev fulgt med enorm spænding af investorer over hele verden. SpaceX står nemlig over for en gigantisk børsnotering i næste måned, som forventes at blive den største i historien.

Hvis alt går glat, kan SpaceX få markedsdebut med en børsnotering over 1000 milliarder dollar og øjeblikkeligt forvandle SpaceX til et af verdens mest værdifulde børsnoterede selskaber.

Senegals præsident fyrer premierminister og opløser regering

Senegals præsident, Bassirou Diomaye Faye, har fredag afskediget premierminister Ousmane Sonko og opløst regeringen.

Det fremgår af en udtalelse, som er blevet delt af den senegalesiske tv-station RTS, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Beslutningen kommer, efter at spændingerne mellem de to i løbet af de seneste måneder er taget til, og de tidligere allierede er blevet rivaler.

Ifølge Reuters risikerer ændringen at forværre de politiske spændinger i landet, der kæmper med en stor gæld.

Ousmane Sonko har en stor opbakning blandt unge i Senegal. Han støttede præsident Faye ved valget i 2024, efter at en dom for injurier forhindrede ham i selv at stille op.

I udtalelsen, der er blevet læst op på tv, siger præsidentens generalsekretær, at regeringen er blevet opløst.

Dommer i USA dropper tiltale mod fejlagtigt udvist mand

En føderal dommer i den amerikanske delstat Tennessee har fredag afvist en straffesag mod en salvadoransk mand, der er blevet et billede på præsident Donald Trumps hårde linje over for migranter.

Det skriver nyhedsbureauet AFP og mediet NBC News.

Den føderale dommer Waverly Crenshaw fastslår i sin afgørelse, at tiltalen mod manden, der hedder Kilmar Abrego Garcia, var udtryk for “misbrug af anklagemyndighedens magt”.

– De objektive beviser i denne sag viser, at hvis det ikke havde været for Abregos succesfulde søgsmål, der udfordrede hans udvisning til El Salvador, ville regeringen ikke have rejst denne tiltale, lyder det i afgørelsen.

Abrego Garcia var blandt mere end 200 personer, som i marts sidste år blev deporteret til El Salvador.

Her sad han blandt andet i et megafængsel, der er kendt for barske forhold.

Abrego Garcia kom illegalt til USA i 2011. I 2019 fik han dog en beskyttet status af en dommer, fordi det blev vurderet, at han ville være i fare i sit hjemland.

USA’s højesteret beordrede, at Trump-administrationen skulle arbejde for at hente Garcia tilbage, efter at regeringen havde indrømmet, at den ved en fejl havde sendt ham til El Salvador.

Men da han i juni kom tilbage til USA, blev han fængslet i Tennessee i en sag, hvor han er tiltalt for menneskesmugling. I august blev han løsladt, mens han afventede en retssag.

Dommer Waverly Crenshaw mener, at efterforskningen af Garcia udelukkende blev iværksat for at retfærdiggøre regeringens beslutning om at udvise ham til El Salvador.

Sean Hecker, der er Abrego Garcias advokat, udtaler, at hans klient “er offer for et politiseret, hævngerrigt Det Hvide Hus og dets advokater i det, der førhen var et uafhængigt justitsministerium”.

– Vi er så glade for, at han er en fri mand. Helt retmæssigt, siger han.

Justitsministeriet har tænkt sig at appellere afgørelsen, siger en talsmand til NBC News.

– Endnu en aktivistisk dommer har sat politik over den offentlige sikkerhed. Dommerens kendelse er forkert og farlig, og vi vil anke den, lyder det.

Trods sejren i straffesagen risikerer Abrego Garcia stadig at blive deporteret af Trump-administrationen, skriver AFP.

En anden forbundsdommer har midlertidigt blokeret for, at han kan deporteres, mens de juridiske processer fortsætter.

Garcia har bopæl i delstaten Maryland og er gift med en amerikansk kvinde.

DMI Femdøgns farvandsudsigt

RITZAU

FEMVAND
Fredag den 22. maj 2026.

Udsendt kl. 23.15

Østersøen:
Søndag
Vest 6 til 11 m/s.
Mandag
Sydvest 7 til 12 m/s.
Tirsdag
Kuling fra vest 10 til 15 m/s.
Onsdag
Nordvest 8 til 13 m/s.
Torsdag
Nordvest 7 til 12 m/s.

Indre danske farvande:
Søndag
Vest 7 til 12 m/s.
Mandag
Vest 8 til 13 m/s.
Tirsdag
Kuling fra vest 11 til 16 m/s.
Onsdag
Nordvest 8 til 13 m/s.
Torsdag
Nordvest 6 til 11 m/s.

Skagerrak:
Søndag
Sydvest 8 til 13 m/s.
Mandag
Sydvest 8 til 13 m/s.
Tirsdag
Kuling fra vest 11 til 16 m/s.
Onsdag
Nordvest 8 til 13 m/s.
Torsdag
Om dagen i den østlige del sydvest 3 til 8 m/s. I den vestlige del kuling fra sydvest 9 til 14 m/s. Om aftenen og om natten vest 8 til 13 m/s.

Nordsøen:
Søndag
Vest 4 til 9 m/s. Dogger og Humber øst 4 til 9 m/s.
Mandag
Vest 6 til 11 m/s.
Tirsdag
Om dagen nordvest 7 til 12 m/s. Fisker kuling fra nordvest 12 til 17 m/s. Om aftenen og om natten Fisker og Tyskebugt kuling fra nordvest 12 til 17 m/s. Fladen, Dogger og Humber nordvest 7 til 12 m/s.
Onsdag
Om dagen Fladen, Dogger og Humber nordvest 5 til 10 m/s. Fisker kuling fra nordvest 13 til 18 m/s. Tyskebugt kuling fra nordvest 9 til 14 m/s. Om aftenen og om natten Fisker og Tyskebugt kuling fra nordvest 11 til 16 m/s. Fladen nordvest 4 til 9 m/s. Dogger og Humber sydøst 3 til 8 m/s.
Torsdag
Om dagen Fisker og Tyskebugt kuling fra vest 9 til 14 m/s. Fladen, Dogger og Humber sydøst 5 til 10 m/s. Om aftenen og om natten sydøst 5 til 10 m/s. Fisker kuling fra sydvest 9 til 14 m/s.

DMI Femdøgnsudsigt

RITZAU

FEMDGN

Fredag d. 22. maj 2026 Udsendt kl. 22.55 Oversigt:
Meteorologens overblik: Gode muligheder for at se for at se pinsesolen danse.

Pinsedag, søndag:
Tørt med nogen eller en del sol. Temp. mellem 15 og 20 grader, ved Vestkysten lidt køligere. Svag til jævn vind fra vest, ved kysterne i Nordjylland og på Borholm stedvis op til frisk vind. Om aftenen fortsat tørt med en del sol, og om natten klart vejr. Temp. mellem 9 og 13 grader, og svag til jævn vind fra vest, ved kysterne i Nordjylland stedvis op til frisk vind.

2. pinsedag, mandag:
Tørt med en del sol, men i løbet af dagen kan det stedvis blive mere skyet, især i den nordlige del af landet. Temp. mellem 17 og 22 grader, ved kyster med pålandsvind lidt køligere. Om aftenen fortsat tørt med en del sol, men i løbet af natten bliver det stedvis mere skyet. Temp. mellem 10 og 13 grader. Hele døgnet let til frisk vind omkring vest, i Nordjylland stedvis op til hård vind.

Tirsdag:
Tørt med lidt eller nogen sol, men stedvis kan det være mere skyet. Temp. mellem 13 og 19 grader. Om aftenen tørt med nogen eller en del sol, og om natten mest klart vejr. Temp. mellem 7 og 10 grader. Hele døgnet jævn til hård vind fra vest og nordvest, ved kysterne stedvis op til kuling.

Onsdag:
Tørt med nogen eller en del sol, men i løbet af dagen kan det stedvis blive mere skyet, især i den sydvestlige del af landet. Temp. mellem 12 og 17 grader, ved Vestkysten lidt køligere, om natten ned mellem 7 og 10 grader. Let til frisk vind fra nordvest, ved kysterne stedvis op til hård vind.

Torsdag:
Tørt med nogen eller en del sol. Dagstemp. mellem 13 og 18 grader, ved kyster med pålandsvind køligere, om natten ned mellem 7 og 11 grader. Let til frisk vind fra vest og nordvest.

Politiet har anholdt tre personer om bord på det tog, der tidligere på aftenen blev tilbageholdt i Herning.

Det skriver Midt- og Vestjyllands Politi på meddelelsestjenesten Politi Update.

Lens skriver historie med første franske pokaltitel

Lens afsluttede en fremragende sæson med at vinde den franske pokaltitel for første gang i klubbens historie.

Finalemodstanderen på Stade de France var Nice, som desperat jagtede en succesoplevelse efter en skuffende sæson, hvor klubben sluttede som nummer 16 i Ligue 1.

Lens trak dog det længste strå og vandt finalen i Coupe de France 3-1.

Det er blot seks år siden, at Lens rykkede op fra den næstbedste franske række, men siden har klubben etableret sig i den bedre halvdel af Ligue 1.

I denne sæson udfordrede Lens længe langt rigere Paris Saint-Germain i kampen om mesterskabet, men måtte til sidst nøjes med andenpladsen seks point efter hovedstadsklubben.

Pokaltitlen gør dog sæsonen til en klar succes for Lens.

Klubben havde tidligere tabt tre pokalfinaler i 1948, 1975 og 1998, siden den første deltagelse i turneringen i 1936/37-sæsonen.

Fredag aftens finale i Paris fik en livlig start, og efter 25 minutter kunne de medrejsende Lens-fans juble over kampens første mål.

Matthieu Udol slog et præcist indlæg fra venstrekanten til Florian Thauvin, som sendte Lens foran 1-0.

Lidt over et kvarter senere var det Thauvin, der lagde op til Odsonne Edouard, som gjorde det til 2-0.

Nice fik dog håb kort før pausen, da den 17-årige Djibril Coulibaly reducerede i første halvlegs tillægstid.

Klubben fra den sydfranske kystby kæmpede i anden halvleg for at vende kampen, men Lens stod imod og lukkede opgøret i det 78. minut.

Her sørgede Abdallah Sima for målet til slutresultatet 3-1.

EU og Mexico indgår udvidet handelsaftale og reducerer toldsatser

Mexico og EU har fredag underskrevet en udvidet handelsaftale.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Aftalen har til hensigt at reducere toldsatserne på de to parters varer i et forsøg på at mindske afhængigheden af USA.

Opdateringen af handelsaftalen, der i sin oprindelige form har været gældende siden 2000, blev underskrevet ved en ceremoni ledet af Mexicos præsident, Claudia Sheinbaum, og EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen.

Vicedirektør i Dansk Erhverv Jakob Ellemann-Jensen fortæller, at det er godt nyt, at der nu er underskrevet en udvidet handelsaftale mellem EU og Mexico.

– Der er potentialer i samhandel med Mexico, og der er brug for mere samhandel og samarbejde. Mere frihandel er den rigtige vej at gå i modsætning til skridt mod mere protektionisme, siger Jakob Ellemann-Jensen i en skriftlig kommentar til Ritzau.

I 2025 havde handelen mellem EU og Mexico en værdi af 86 milliarder euro, viser tal fra EU.

EU eksporterer særligt maskiner, apparater, kemikalier og transportmidler til Mexico, mens der den anden vej importeres brændstoffer, mineprodukter, transportmidler og lige så maskiner og apparater.

EU er Mexicos tredjestørste handelspartner, mens Mexico er EU’s næststørste handelspartner i Latinamerika efter Brasilien, skriver AFP.

Trump-tilhænger gør comeback som slovensk regeringsleder

Sloveniens parlament har fredag stemt for nationalistiske og Trump-positive Janez Jansa som premierminister.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Jansa, der også tre gange tidligere har været premierminister, gør dermed comeback som regeringsleder.

Hans seneste periode sluttede i 2022. Den var præget af hyppige sammenstød med EU.

Siden måtte Jansa overlade nøglerne til regeringskontorerne til Robert Golob, der stod i spidsen for en centrum-venstre-regering.

Men Golob lykkedes ikke med at danne regering efter et valg i marts, og denne uge præsenterede Jansa i stedet en koalitionsaftale.

– Sloveniens udvikling og velstand er denne koalitions øverste prioritet, siger Jansa ifølge AFP til parlamentet.

Jansa står i spidsen for Sloveniens Demokratiske Parti (SDS).

Regeringsprogrammet omfatter ifølge AFP blandt andet skattelettelser og en plan om at mindske bureaukratiet.

Jansa har hyppigt kritiseret Golobs centrum-venstre-regering og lovet et fornyet fokus på “slovenske værdier”, herunder den “traditionelle familie”.

I en tale siger Jansa, at regeringen planlægger at opnå en “konsekvent kontrol med den lovlige migration samt forhindre ulovlig migration ved EU’s eksterne grænser”.

Brøndby fyrer cheftræner Steve Cooper

Brøndby IF stopper samarbejdet med cheftræner Steve Cooper med øjeblikkelig virkning.

Det oplyser klubben på sin hjemmeside, hvor det også fremgår, at assistenttræner Alan Tate ligeledes stopper.

Klubben fra Vestegnen ansætter samtidig Julius Ohnesorge som ny fodbolddirektør.

Cooper har været cheftræner i klubben siden september sidste år. Siden har Brøndby haft en sæson med svingende resultater og sluttet på en fjerdeplads i Superligaen.

Den walisiske træners sidste kamp var mod FC København, hvor Brøndby tabte 1-3 efter forlænget spilletid og dermed mislykkedes med at tage en plads i Conference League-kvalifikationen til næste sæson.

Scott McLachlan, næstformand i Brøndbys bestyrelse, siger til klubbens hjemmeside, at resultaterne og præstationerne ligger til grund for beslutningen.

– Med ansættelsen af Steve tog vi et valg, som vi både troede og håbede kunne løfte klubben til et nyt niveau.

– Det har det også gjort i flere aspekter, men hverken resultaterne eller præstationerne på banen er fulgt med. Derfor har vi i dag valgt at sige farvel til både Steve og Alan, siger McLachlan til klubbens hjemmeside.

– Vi sender dem videre med vores store respekt og taknemmelighed for deres indsats og engagement i klubben, siger McLachlan.

Den walisiske cheftræner nåede 28 kampe som Brøndby-træner. Han har tidligere været chef i engelske klubber som Leicester og Nottingham Forest.

Det blev til 10 sejre, 6 uafgjorte og 12 nederlag i Brøndby.

Brøndby gennemfører samtidig en ændring i den sportslige ledelse, hvor Ohnesorge, der har været teknisk direktør siden sommeren 2025, bliver fodbolddirektør.

Han overtager posten fra Benjamin Schmedes, som tidligere har meldt ud, at han har fået nyt job som sportsdirektør i den tyske ligaorganisation, DFL.

– Brøndby IF skal stå for noget klart. Et hold, en kultur og en retning, som enhver fan kan identificere sig med og være stolt af, siger Ohnesorge til klubbens hjemmeside.

– Det har vi ikke været konsekvente nok til at demonstrere på det seneste, særligt gennem en udfordrende periode for klubben.

– Derfor har vi i fællesskab besluttet at begynde et nyt kapitel, der bygger på at genfinde forbindelsen til det fundament og de skuldre, vi står på i Brøndby IF, tilføjer han.

Klubben skriver på sin hjemmeside, at den nu indleder arbejdet med at ansætte klubbens nye cheftræner.

Ny kongerunde begynder lørdag klokken 11

En ny kongerunde vil finde sted lørdag 23. maj fra klokken 11.00.

Det oplyser kongehuset i en pressemeddelelse.

Det sker, efter at Venstres formand, Troels Lund Poulsen, fredag aften har meddelt kongen, at det ikke har været muligt at danne regering inden for det mandat, som han modtog den 8. maj.

De politiske partiers repræsentanter vil lørdag møde i Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg, skriver kongehuset.

Der er afsat ti minutter per parti, og Socialdemokratiet er som det største parti først til at pege på, hvem det ønsker som ny kongelig undersøger.

Troels Lund overtog stafetten fra Mette Frederiksen (S), efter at hun havde forhandlet i seks uger.

Tidligere på ugen præsenterede han så ambitionerne om at danne en blå mindretalsregering bestående af partierne Venstre, Liberal Alliance og De Konservative.

Men den idé slukkede Moderaterne med Lars Løkke Rasmussen i spidsen på et møde tidligere fredag.

– Det tror vi, bliver en meget usikker sejlads. Det er ikke det, Danmark har brug for i den sikkerhedssituation, som vi befinder os i, sagde Lars Løkke Rasmussen.

Moderaterne sidder på de afgørende mandater efter folketingsvalget 24. marts.

Den VLAK-regering, som Troels Lund Poulsen havde lagt op til, ville have brug for støtte fra Moderaterne, hvis den skulle kunne overleve.

I et interview med TV 2 News fredag aften vurderede Lars Løkke Rasmussen, at regeringsmagten nok er på vej mod Socialdemokratiet.

– Det er nok rigtigt, at det bliver Mette Frederiksen (S) som statsminister, sagde han.

Den første kongerunde efter folketingsvalget var den 25. marts. Herfra forsøgte den fungerende statsminister som forhandlingsleder at samle de røde partier og Moderaterne i en centrum-venstre-regering, hvilket ikke lykkedes.

6. maj slog de igangværende regeringsforhandlinger rekord for at være de længste af sin slags.

Letbanen i Odense forventes at holde stille flere dage endnu

Der kan gå flere dage, før letbanen i Odense kører igen, efter at al trafik fredag eftermiddag blev standset.

Det fortæller administrerende direktør i Odense Letbane, Dan Ravn, til TV2 Fyn.

– Vi kan i hvert fald sige nu: Vi forventer ikke, at vi kommer i fuld drift hen over pinsen og formodentlig heller ikke ind i starten af næste uge, siger han til mediet.

Han understreger, at det endnu er for tidligt at komme med en endelig tidshorisont.

Odense Letbane meddelte fredag klokken 14.54, at letbanen ikke kørte på hele strækningen mellem Tarup og Hjallese.

Ifølge TV2 Fyn skyldes indstillingen, at man har opdaget, at understøttelsen af en af de gangbroer, der går hen over letbanen ved byggeriet af hospitalet Nyt OUH, er blevet fjernet.

Det betyder, at Odense Letbane ikke har tilladelse til at køre.

En pressetalsmand for Nyt OUH, OHPT, Christian Lemvigh oplyser i en mail til mediet, at man samarbejder for at afhjælpe situationen.

FC København henter AGF-profil på fireårig kontrakt

Felix Beijmo har netop været med til at fejre det danske mesterskab med AGF, men nu skifter den 28-årige svenske forsvarsspiller til FC København.

Det oplyser hovedstadsklubben på sin hjemmeside, hvor det fremgår, at han har skrevet under på en fireårig kontrakt.

– Jeg er meget stolt og glad for, at det har flasket sig, så jeg kan komme til FC København, siger Felix Beijmo til klubbens hjemmeside.

– Selvom det har været en svær sæson, så er det stadig Skandinaviens største klub, og nu er det vores opgave at bringe klubben tilbage, hvor den hører til. Det skal jeg nok gøre mit til, tilføjer han.

Beijmo har spillet 120 kampe for AGF og spillede en stor rolle, da holdet fra Aarhus i denne sæson vandt mesterskabet for første gang i 40 år.

FCK’s cheftræner Bo Svensson glæder sig til at tilføje Beijmo til hovedstadsklubben, der havde en skuffende sæson med en syvendeplads i Superligaen.

– Felix er en utroligt fleksibel forsvarsspiller, som kan løse flere positioner i bagkæden på et solidt niveau.

– Han har god fart og en stærk højrefod, hvilket giver os nogle spændende muligheder – både defensivt og i vores opbygningsspil, siger Svensson til FCK’s hjemmeside.

FCK fik torsdag reddet en del af sæsonen ved at sikre sig en plads i kvalifikationen til Conference League efter en playoffsejr over Brøndby.

Her skal Beijmo i næste sæson være med til at jagte europæisk deltagelse og forbedre resultaterne fra denne sæson.

– For mig har det altid været meget specielt at spille i Parken, og jeg glæder mig meget til, at det nu bliver min hjemmebane. Der er bare noget over klubben og byen, som gør, at når FC København ringer, så tager jeg telefonen, siger Beijmo.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]