Seneste nyheder

24. juni 2026

Trump-tilhænger gør comeback som slovensk regeringsleder

Sloveniens parlament har fredag stemt for nationalistiske og Trump-positive Janez Jansa som premierminister.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Jansa, der også tre gange tidligere har været premierminister, gør dermed comeback som regeringsleder.

Hans seneste periode sluttede i 2022. Den var præget af hyppige sammenstød med EU.

Siden måtte Jansa overlade nøglerne til regeringskontorerne til Robert Golob, der stod i spidsen for en centrum-venstre-regering.

Men Golob lykkedes ikke med at danne regering efter et valg i marts, og denne uge præsenterede Jansa i stedet en koalitionsaftale.

– Sloveniens udvikling og velstand er denne koalitions øverste prioritet, siger Jansa ifølge AFP til parlamentet.

Jansa står i spidsen for Sloveniens Demokratiske Parti (SDS).

Regeringsprogrammet omfatter ifølge AFP blandt andet skattelettelser og en plan om at mindske bureaukratiet.

Jansa har hyppigt kritiseret Golobs centrum-venstre-regering og lovet et fornyet fokus på “slovenske værdier”, herunder den “traditionelle familie”.

I en tale siger Jansa, at regeringen planlægger at opnå en “konsekvent kontrol med den lovlige migration samt forhindre ulovlig migration ved EU’s eksterne grænser”.

Brøndby fyrer cheftræner Steve Cooper

Brøndby IF stopper samarbejdet med cheftræner Steve Cooper med øjeblikkelig virkning.

Det oplyser klubben på sin hjemmeside, hvor det også fremgår, at assistenttræner Alan Tate ligeledes stopper.

Klubben fra Vestegnen ansætter samtidig Julius Ohnesorge som ny fodbolddirektør.

Cooper har været cheftræner i klubben siden september sidste år. Siden har Brøndby haft en sæson med svingende resultater og sluttet på en fjerdeplads i Superligaen.

Den walisiske træners sidste kamp var mod FC København, hvor Brøndby tabte 1-3 efter forlænget spilletid og dermed mislykkedes med at tage en plads i Conference League-kvalifikationen til næste sæson.

Scott McLachlan, næstformand i Brøndbys bestyrelse, siger til klubbens hjemmeside, at resultaterne og præstationerne ligger til grund for beslutningen.

– Med ansættelsen af Steve tog vi et valg, som vi både troede og håbede kunne løfte klubben til et nyt niveau.

– Det har det også gjort i flere aspekter, men hverken resultaterne eller præstationerne på banen er fulgt med. Derfor har vi i dag valgt at sige farvel til både Steve og Alan, siger McLachlan til klubbens hjemmeside.

– Vi sender dem videre med vores store respekt og taknemmelighed for deres indsats og engagement i klubben, siger McLachlan.

Den walisiske cheftræner nåede 28 kampe som Brøndby-træner. Han har tidligere været chef i engelske klubber som Leicester og Nottingham Forest.

Det blev til 10 sejre, 6 uafgjorte og 12 nederlag i Brøndby.

Brøndby gennemfører samtidig en ændring i den sportslige ledelse, hvor Ohnesorge, der har været teknisk direktør siden sommeren 2025, bliver fodbolddirektør.

Han overtager posten fra Benjamin Schmedes, som tidligere har meldt ud, at han har fået nyt job som sportsdirektør i den tyske ligaorganisation, DFL.

– Brøndby IF skal stå for noget klart. Et hold, en kultur og en retning, som enhver fan kan identificere sig med og være stolt af, siger Ohnesorge til klubbens hjemmeside.

– Det har vi ikke været konsekvente nok til at demonstrere på det seneste, særligt gennem en udfordrende periode for klubben.

– Derfor har vi i fællesskab besluttet at begynde et nyt kapitel, der bygger på at genfinde forbindelsen til det fundament og de skuldre, vi står på i Brøndby IF, tilføjer han.

Klubben skriver på sin hjemmeside, at den nu indleder arbejdet med at ansætte klubbens nye cheftræner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ny kongerunde begynder lørdag klokken 11

En ny kongerunde vil finde sted lørdag 23. maj fra klokken 11.00.

Det oplyser kongehuset i en pressemeddelelse.

Det sker, efter at Venstres formand, Troels Lund Poulsen, fredag aften har meddelt kongen, at det ikke har været muligt at danne regering inden for det mandat, som han modtog den 8. maj.

De politiske partiers repræsentanter vil lørdag møde i Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg, skriver kongehuset.

Der er afsat ti minutter per parti, og Socialdemokratiet er som det største parti først til at pege på, hvem det ønsker som ny kongelig undersøger.

Troels Lund overtog stafetten fra Mette Frederiksen (S), efter at hun havde forhandlet i seks uger.

Tidligere på ugen præsenterede han så ambitionerne om at danne en blå mindretalsregering bestående af partierne Venstre, Liberal Alliance og De Konservative.

Men den idé slukkede Moderaterne med Lars Løkke Rasmussen i spidsen på et møde tidligere fredag.

– Det tror vi, bliver en meget usikker sejlads. Det er ikke det, Danmark har brug for i den sikkerhedssituation, som vi befinder os i, sagde Lars Løkke Rasmussen.

Moderaterne sidder på de afgørende mandater efter folketingsvalget 24. marts.

Den VLAK-regering, som Troels Lund Poulsen havde lagt op til, ville have brug for støtte fra Moderaterne, hvis den skulle kunne overleve.

I et interview med TV 2 News fredag aften vurderede Lars Løkke Rasmussen, at regeringsmagten nok er på vej mod Socialdemokratiet.

– Det er nok rigtigt, at det bliver Mette Frederiksen (S) som statsminister, sagde han.

Den første kongerunde efter folketingsvalget var den 25. marts. Herfra forsøgte den fungerende statsminister som forhandlingsleder at samle de røde partier og Moderaterne i en centrum-venstre-regering, hvilket ikke lykkedes.

6. maj slog de igangværende regeringsforhandlinger rekord for at være de længste af sin slags.

Letbanen i Odense forventes at holde stille flere dage endnu

Der kan gå flere dage, før letbanen i Odense kører igen, efter at al trafik fredag eftermiddag blev standset.

Det fortæller administrerende direktør i Odense Letbane, Dan Ravn, til TV2 Fyn.

– Vi kan i hvert fald sige nu: Vi forventer ikke, at vi kommer i fuld drift hen over pinsen og formodentlig heller ikke ind i starten af næste uge, siger han til mediet.

Han understreger, at det endnu er for tidligt at komme med en endelig tidshorisont.

Odense Letbane meddelte fredag klokken 14.54, at letbanen ikke kørte på hele strækningen mellem Tarup og Hjallese.

Ifølge TV2 Fyn skyldes indstillingen, at man har opdaget, at understøttelsen af en af de gangbroer, der går hen over letbanen ved byggeriet af hospitalet Nyt OUH, er blevet fjernet.

Det betyder, at Odense Letbane ikke har tilladelse til at køre.

En pressetalsmand for Nyt OUH, OHPT, Christian Lemvigh oplyser i en mail til mediet, at man samarbejder for at afhjælpe situationen.

FC København henter AGF-profil på fireårig kontrakt

Felix Beijmo har netop været med til at fejre det danske mesterskab med AGF, men nu skifter den 28-årige svenske forsvarsspiller til FC København.

Det oplyser hovedstadsklubben på sin hjemmeside, hvor det fremgår, at han har skrevet under på en fireårig kontrakt.

– Jeg er meget stolt og glad for, at det har flasket sig, så jeg kan komme til FC København, siger Felix Beijmo til klubbens hjemmeside.

– Selvom det har været en svær sæson, så er det stadig Skandinaviens største klub, og nu er det vores opgave at bringe klubben tilbage, hvor den hører til. Det skal jeg nok gøre mit til, tilføjer han.

Beijmo har spillet 120 kampe for AGF og spillede en stor rolle, da holdet fra Aarhus i denne sæson vandt mesterskabet for første gang i 40 år.

FCK’s cheftræner Bo Svensson glæder sig til at tilføje Beijmo til hovedstadsklubben, der havde en skuffende sæson med en syvendeplads i Superligaen.

– Felix er en utroligt fleksibel forsvarsspiller, som kan løse flere positioner i bagkæden på et solidt niveau.

– Han har god fart og en stærk højrefod, hvilket giver os nogle spændende muligheder – både defensivt og i vores opbygningsspil, siger Svensson til FCK’s hjemmeside.

FCK fik torsdag reddet en del af sæsonen ved at sikre sig en plads i kvalifikationen til Conference League efter en playoffsejr over Brøndby.

Her skal Beijmo i næste sæson være med til at jagte europæisk deltagelse og forbedre resultaterne fra denne sæson.

– For mig har det altid været meget specielt at spille i Parken, og jeg glæder mig meget til, at det nu bliver min hjemmebane. Der er bare noget over klubben og byen, som gør, at når FC København ringer, så tager jeg telefonen, siger Beijmo.

Troels Lund går til kongen i aften efter kold skulder fra Løkke

Troels Lund Poulsen (V) vil fredag aften meddele kongen, at han ikke kan danne en regering.

Det siger han på et pressemøde, efter at han på et møde fredag eftermiddag har fået meldingen fra Lars Løkke Rasmussen (M), at Moderaterne ikke vil støtte en regering bestående af Venstre, Liberal Alliance og De Konservative.

– Lars Løkke vil som sagt ikke lade en sådan VLAK-regering føde. Derfor kommer jeg nu til at gå til Hans Majestæt Kongen og meddele, at det ikke er muligt at danne en regering i overensstemmelse med det mandat, jeg har modtaget, siger Troels Lund Poulsen på et pressemøde på Scandic Spectrum.

Kongehuset skriver på egen hjemmeside, at kongen modtager Troels Lund Poulsen klokken 20.30 i Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg.

Dermed må Venstres formand takke af efter to uger som forhandlingsleder.

Han overtog stafetten 8. maj fra Mette Frederiksen, som havde forhandlet i seks uger uden succes efter folketingsvalget 24. marts.

Mette Frederiksen måtte ligesom Troels Lund Poulsen give fortabt på grund af Lars Løkke Rasmussen, som for to uger siden trak støtten til hendes forhandlinger, da han i stedet ville afprøve muligheden for at finde et politisk regeringsgrundlag med Venstres formand som forhandlingsleder.

Venstres formand uddyber, at han ikke så anden mulighed end at gå efter en VLAK-regering.

Det var han konklusion, efter at han havde vurderet muligheden for at danne en midterregering.

– Det kan ikke lade sig gøre, fordi jeg har den klare opfattelse, at Socialdemokratiet ikke vil føre en offensiv økonomisk politik, der gør Danmark rigere. Og vi er selvfølgelig ikke interesserede i, at der føres en rød økonomisk politik i et Folketing med et blåt reform flertal, siger Troels Lund Poulsen.

Kongen modtager forhandlingsleder, kongelig undersøger, Troels Lund Poulsen (V) klokken 20.30 fredag.

Det sker i Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg.

Det skriver Kongehuset på egen hjemmeside.

Betjente med maskinpistoler afspærrede banegård i Herning

Tre personer er fredag aften blevet anholdt om bord på et tog på vej mod Herning banegård.

Det oplyser Midt- og Vestjyllands Politi.

Anholdelsen skete som led i en større aktion, hvor politiet fredag afspærrede og evakuerede banegården i Herning og området omkring, hvor flere betjente kunne ses gå rundt med maskinpistoler.

Afspærringerne er ophævet igen, ligesom at togtrafikken er genoptaget.

Politiet vil ikke give flere oplysninger om de anholdte, om eventuelle sigtelser eller mere om, hvad politiet mistænker, at de anholdte har gjort.

Det ligger endnu ikke fast, om politiet vil forsøge at få de anholdte varetægtsfængslet i et grundlovsforhør lørdag.

Midt- og Vestjyllands Politi oplyser til Ritzau, at der var tale om et mistænkeligt forhold i et tog på vej til Herning, uden at komme det nærmere.

Politikredsen oplyser dog, at hændelsen menes at være relateret til en igangværende konflikt i byen.

Derfor har politiet også været til stede i Ikast, som konflikten også har relationer til. I både Herning og Ikast har politiet øget sin patruljering.

Politiet oplyser, at der ikke umiddelbart har været fare for nogen, ligesom at der ikke er nogen, der er kommet til skade.

Borgere opfordres dog til at kontakte politiet, hvis man ser noget usædvanligt i gadebilledet, skriver politiet på Politi Update.

– Borgere kan færdes frit, men politiet opfordrer til at være opmærksom på personer eller aktivitet, der stikker ud fra normalbilledet og kontakte politiet på telefon 114, hvis man oplever noget i den retning.

TV Midtvest har i løbet af fredagen dækket politiets indsats i Herning og vist billeder fra Herning Banegård af to personer, der bliver ført væk i DNA-dragter.

Til TV Midtvest har pressechefen hos GoCollective, Christopher Blomsterberg-Thaysen, oplyst, at kampklædte betjente fredag aften steg om bord på et af selskabets tog.

Politiet gik ifølge pressechefen ind i et tog, der var på vej fra Vejle til Struer, allerede inden det var trillet ind på perronen i Herning, skrev mediet.

Samtidig berettede Herning Folkeblad om, at en helikopter fløj rundt over midtbyen.

Herning Folkeblad skrev, at politiets afspærringstape forhindrede passagerer i at rejse fra banegården.

Ifølge avisen var en masse mennesker samlet, der ikke kunne komme med deres bus eller tog.

GoCollective skrev i en opdatering på sin hjemmeside, at togene mellem Struer og Herning var aflyst. Selskabet ville indsætte en bus, der kunne køre fra Struer Station klokken 19.30, lød det.

Skuffede blå partiledere stikker til Løkke efter nej til VLAK

Flere borgerlige partiledere langer fredag aften hårdt ud efter Moderaterne med Lars Løkke Rasmussen i spidsen.

Det sker, efter at Moderaternes formand fredag har meddelt, at han ikke kan støtte en blå mindretalsregering ledet af Venstre med Liberal Alliance og De Konservative.

For Lars Løkke handler det om, at han ikke får en ministerbil, lyder beskyldningen fra Danmarksdemokraternes formand.

– Skuffende at Lars Løkke vender ryggen til muligheden for en blå regering og nu vender sig mod samarbejde med den yderste venstrefløj. Så handler det åbenbart ikke om “noget”, men om at “nogen” er villige til at sikre en ministerbil, skriver Inger Støjberg (DD) på X.

En lignende kritik kommer fra Liberal Alliance, som de seneste dage har vendt dele af partiets egen politik på hovedet eller i hvert fald rykket sig betydeligt på principielle spørgsmål for at imødekomme Moderaterne.

– Vi har lige været vidne til et dybt forstemmende politisk maskefald. Lars Løkke har klart og utvetydigt vist, at politik for ham ikke handler om noget – det handler om nogen, siger formand Alex Vanopslagh (LA) på X.

Liberal Alliance har sammen med Venstre og De Konservative fremlagt et grundlag for en VLAK-regering.

LA har blandt andet givet sig på ønsket om at forlade Statsborgerretskonventionen og på ikke at reducere udviklingsbistanden.

Derudover var Moderaterne i store træk enige i store dele af den økonomiske reformpolitik, som Venstre med Troels Lund Poulsen og de to andre partier havde fremlagt.

– Lars Løkke har afvist en regering, der ville gennemføre en stor del af den økonomiske reformpolitik, som Moderaterne gik til valg på, til fordel for at gøre Mette Frederiksen til statsminister, siger Alex Vanopslagh.

Klokken 19 holder Venstres formand, Troels Lund Poulsen, pressemøde. Han er kongelig undersøger, altså forhandlingsleder, og han har endnu ikke kommenteret situationen.

Også løsgængeren Jacob Harris, som TV2 News har talt med, kritiserer Lars Løkke Rasmussen.

– Hvad er det, som Lars Løkke vil? Det er bare at få en ministerbil, siger løsgængeren Jacob Harris, som ved valget 24. marts blev valgt for Borgernes Parti, men kort efter blev ekskluderet fra partiet.

Tauson har kæmpet med to diskusprolapser frem mod French Open

Clara Tausons 2026-sæson har været præget af skader, og nu sætter den 23-årige danske tennisstjerne ord på problemerne, som især skyldes to diskusprolapser i ryggen.

Tauson fortæller dog til Eurosport, at hun alligevel er på vej tilbage og er klar til at kæmpe ved grand slam-turneringen French Open.

– Jeg har to diskusprolapser i ryggen, og det er jo kronisk. Man skal træne sig fra det, men det er ikke altid så nemt, når man skal spille en masse turneringer og gå en hel masse i fitness, siger hun til Eurosport.

I denne uge gennemførte Tauson for første gang i to en halv måned en hel kamp, da hun i Strasbourg tabte til Jaqueline Cristian. Selv om nederlaget var skuffende, var det et vigtigt skridt i comebacket.

Hun tilføjer, at det ikke var helt smertefrit, men at det alligevel føltes bedre end forventet.

Tauson erkender dog, at hun stadig mangler kampformen, men at hun er sikker på, at hun kan komme tilbage til det niveau, hun tidligere har vist.

Clara Tauson havde et forrygende 2025, hvor hun rykkede helt op som nummer 12 på verdensranglisten, men denne sæson har været langt mere problemfyldt med skader og svingende resultater.

I januar måtte hun opgive i Adelaide efter første sæt i sin første kamp, mens hun ved Australian Open spillede sig frem til tredje runde. I februar nåede hun en semifinale i Abu Dhabi og en kvartfinale i WTA 1000-eventen i Dubai.

I marts blev hun ramt af et nyt afbræk, da hun måtte trække sig med skade i første kamp i Miami Open. I maj forsøgte hun et comeback i Rom, men måtte igen opgive at fuldføre en kamp.

Trods problemerne stiller hun nu op til French Open som nummer 21 i verden.

Samtidig har forberedelserne til French Open fået en ekstra udfordring, da hendes træner og kæreste, Kasper Elsvad, er rejst hjem fra Frankrig på grund af sygdom i familien.

– Han blev nødt til at tage hjem på grund af sygdom i familien, så det er selvfølgelig ikke optimalt, men vi beder om, at det er privat, og at man kan respektere det, slutter Tauson interviewet med Eurosport.

I første runde møder Tauson ukraineren Daria Snigur, der er nummer 95 i verden. French Open spilles fra 24. maj til 7. juni.

Kevin Warsh er blevet taget i ed som USA’s nye centralbankchef, skriver nyhedsbureauet Reuters.

INFO: Ritzau liveblogger i dag om, at Venstres formand Troels Lund Poulsen afholder pressemøde

Bloggen starter hurtigst muligt

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cR3G

Redaktionel kontakt: 33 30 04 10

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=6a10781e5969775623a79a84″></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

INFO: Livebloggen fra 13. etape i Giro d’Italia er slut.

Moderaterne kan ikke støtte dannelsen af en blå mindretalsregering, og det er op til Troels Lund at konkludere på det, siger Lars Løkke.

Kaffe er en eftertragtet vare, og også mænd, der ikke vil betale, går målrettet efter bønnerne.

Fredag har en 39-årig mand tilstået, at han i 56 tilfælde sammen med en anden person stjal kaffeposer fra supermarkeder over det meste af landet.

Manden, der er rumænsk statsborger, er blevet idømt ubetinget fængsel i seks måneder, ligesom han udvises. I seks år må han ikke rejse ind i Danmark, oplyser Syd- og Sønderjyllands Politi om sagen.

Den er ikke enestående.

Svenske politifolk i uheld på motorvej på Amager

En kø af bilister er flere kilometer lang på motorvej E20 på Amager ved Ørestad fredag eftermiddag efter et færdselsuheld.

En svensk politibil og en motorcykel fra svensk politi var impliceret i uheldet på E20, som skete under eskortekørsel mod København. Ingen er kommet noget alvorligt til.

Det oplyser vagtchefen ved Københavns Politi.

Uheldet skete lidt efter klokken 15.

På sin hjemmeside anslår Vejdirektoratet, at trafikanter må forvente en forlænget rejsetid på ti minutter.

Putin beskylder Ukraine for angreb på kollegium i besat område

Den russiske præsident, Vladimir Putin, beskylder fredag Ukraine for et bevidst angreb på et kollegium i den russisk-kontrollerede Luhansk-region i det østlige Ukraine.

Mindst seks personer er blevet dræbt, 39 såret, og 15 er meldt savnet, siger præsidenten ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Ukraine har ikke umiddelbart udtalt sig om, hvad der er sket, og Reuters har ikke uafhængigt kunnet verificere forløbet.

Både Rusland og Ukraine afviser bevidst at rette angreb mod civile.

Putin kalder hændelsen et terrorangreb. Beredskaber arbejder fredag fortsat på stedet.

Billeder og video videregivet af lokale myndigheder viser redningsarbejdere, som bærer en mand ud af murbrokkerne. Bygningerne ses med store skader, og en bygning lader til at være delvist kollapset. På nogle billeder brænder det stadig.

Dmitrij Peskov, Ruslands præsidentielle talsmand, kræver, at de ansvarlige skal straffes.

– Dette er en uhyrlig forbrydelse. Et angreb på en uddannelsesinstitution, hvor børn og unge mennesker er til stede, siger han.

– Det vigtigste nu er at rydde murbrokkerne og hjælpe dem, der stadig er fanget under dem, fortsætter han.

Den ukrainske præsident, Volodymyr Zelenskyj, lovede sidste uge gengældelse, da han lagde røde roser på murbrokkerne af en bygning i Kyiv, hvor 24 mennesker blev dræbt af et russisk missilangreb.

Rusland hævdede i 2022 at have annekteret Luhansk. Allerede i 2014 proklamerede prorussiske separatister i regionen, at de havde etableret en udbryderrepublik med navnet Folkerepublikken Luhansk.

Rusland gør også krav på flere andre ukrainske regioner. Det gælder Kherson, Donetsk, Zaporizjzja og Krim.

Reuters

24-årig bestiger Mount Everest som yngste dansker nogensinde

24-årige Regine Mai har som den yngste dansker besteget verdens højeste bjerg, Mount Everest.

Kvinden nåede onsdag toppen, 8848 meter over havets overflade.

Det skriver bjergbestigeren i et opslag på det sociale medie Instagram.

– Hele holdet er nu kommet sikkert tilbage i basecamp, skriver Regine Mai.

Mount Everest ligger i Himalaya-bjergkæden på grænsen mellem Nepal og Tibet.

Mediet Nepal News beretter også om den danske rekord. Det skriver, at hun blandt andre besteg bjerget sammen med den garvede makker Jakob Urth.

Onsdag besteg omkring 275 mennesker Everest fra Nepal-siden, bekræfter myndigheder i landet ifølge nyhedsbureauet AFP. Det er rekordmange for en enkelt dag.

Everest kan bestiges fra både den sydlige side i Nepal og den nordlige i Tibet.

Efter markant nederlag har Mors-Thy fortsat tro på finaleplads

Det blev til et 19-målsnederlag for Mors-Thy-spillerne, da de onsdag mødte Aalborg Håndbold i den første DM-semifinalekamp.

Kampen, som var den første af i alt tre mulige semifinaler, bød på kun en enkelt føring til Mors-Thy, der scorede kampens første mål.

Herfra blev det til kun en enkelt udligning til 3-3, inden et storspillende Aalborg-hold trak fra og resultatet blev en 40-21-sejr til Aalborg.

– Jeg sagde til drengene, at det er rigtig surt at tabe en semifinale på denne her måde, men det er trods alt endnu mere surt at have ferie på det her tidspunkt af året, så vi er ret stolte af at være med i en semifinale, siger cheftræner i Mors-Thy Håndbold Dennis Bo Jensen.

Lørdag klokken 16.00 skal Mors-Thy grave en sejr frem for at fremtvinge en tredje og afgørende kamp og beholde muligheden for at kunne kalde sig dansk mester.

Dog er det langtfra et slukket Mors-Thy-hold, som huser lørdagens gæster.

– Stemningen er god og forventningsfuld stadigvæk, siger cheftræneren.

Mors-Thy, der aldrig før i klubbens historie har prøvet at stå i en DM-finale, ved også godt, hvad det kræver, når modstanderen hedder Aalborg.

Dennis Bo Jensen peger især på to parametre, som kan blive afgørende for udfaldet i lørdagens kamp.

– Vi skal stå bedre imod fysisk i vores eget forsvarsspil, og så skal vi ikke lade Aalborg slå rytmen ud af vores spil i angrebet, lyder det fra cheftræneren.

Han er fortsat tryg ved, at kampen skal blive god for hjemmeholdet, og håbet om at nå til en endelig finale lever fortsat.

– Hvis vi kan levere på topniveau, som jeg også synes, at sæsonen har vist, så kan vi godt være svære at spille imod.

Dog anerkender cheftræneren også, at Mors-Thys topniveau sammenlignet med Aalborgs ikke er det samme.

Aalborg sikrede sig titlen som dansk mester i 2024 og 2025 og har i denne ligasæson spillet sig til 31 sejre og 2 nederlag.

– Det bliver en stor mundfuld og en svær opgave for os, men vi tror på, at vi kan levere langt bedre præstationer, end det vi leverede i onsdags, siger Dennis Bo Jensen.

Det er blot anden gang i klubbens historie, at Mors-Thy er nået frem blandt de fire bedste i kampen om det danske mesterskab.

I den anden semifinale spiller fynske GOG mod Skanderborg AGF, der tog første stik og fører 1-0 inden lørdagens anden semifinale.

To mænd kom alvorligt til skade i Odense – en mand er fængslet

Fyns Politi var torsdag aften til stede i Havnegade i Odense, hvor to mænd var kommet alvorligt til skade.

De to mænd blev kørt til behandling på Odense Universitetshospital (OUH), mens en mand i begyndelsen af 30’erne blev anholdt i forbindelse med sagen.

En 33-årig mand blev efterfølgende anholdt, og fredag har han været fremstillet i grundlovsforhør, hvor han blev sigtet for grov vold mod de to mænd.

Ifølge fyens.dk, der var til stede ved grundlovsforhøret, skal manden have slået de to mænd med bagsiden af en økse. Den 33-årige nægter sig skyldig og siger, at han handlede i nødværge.

Dommeren i grundlovsforhøret har besluttet, at manden skal sidde fængslet de kommende fire uger. Fængslingen skyldes, at det vurderes, at der er risiko for, at den 33-årige vil begå ny kriminalitet eller påvirke efterforskningen, hvis han er på fri fod.

Torsdag aften blev de to forurettede meldt uden for livsfare.

Anmeldelsen indløb klokken 17.17 torsdag eftermiddag.

Politiet mener ikke umiddelbart, at hændelsen er banderelateret.

I grundlovsforhøret kom det frem, at den 33-årige har kendt sagens to forurettede i flere år. De var sammen torsdag aften og spillede casino på internettet, da de blev uvenner, og det udviklede sig voldeligt.

De forurettede er i begyndelsen af 40’erne.

Fyens.dk skrev torsdag aften, at der var blevet tilkaldt for at undersøge gerningsstedet, og at politiet var til stede ved OUH.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]