Seneste nyheder

24. juni 2026

Putin beskylder Ukraine for angreb på kollegium i besat område

Den russiske præsident, Vladimir Putin, beskylder fredag Ukraine for et bevidst angreb på et kollegium i den russisk-kontrollerede Luhansk-region i det østlige Ukraine.

Mindst seks personer er blevet dræbt, 39 såret, og 15 er meldt savnet, siger præsidenten ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Ukraine har ikke umiddelbart udtalt sig om, hvad der er sket, og Reuters har ikke uafhængigt kunnet verificere forløbet.

Både Rusland og Ukraine afviser bevidst at rette angreb mod civile.

Putin kalder hændelsen et terrorangreb. Beredskaber arbejder fredag fortsat på stedet.

Billeder og video videregivet af lokale myndigheder viser redningsarbejdere, som bærer en mand ud af murbrokkerne. Bygningerne ses med store skader, og en bygning lader til at være delvist kollapset. På nogle billeder brænder det stadig.

Dmitrij Peskov, Ruslands præsidentielle talsmand, kræver, at de ansvarlige skal straffes.

– Dette er en uhyrlig forbrydelse. Et angreb på en uddannelsesinstitution, hvor børn og unge mennesker er til stede, siger han.

– Det vigtigste nu er at rydde murbrokkerne og hjælpe dem, der stadig er fanget under dem, fortsætter han.

Den ukrainske præsident, Volodymyr Zelenskyj, lovede sidste uge gengældelse, da han lagde røde roser på murbrokkerne af en bygning i Kyiv, hvor 24 mennesker blev dræbt af et russisk missilangreb.

Rusland hævdede i 2022 at have annekteret Luhansk. Allerede i 2014 proklamerede prorussiske separatister i regionen, at de havde etableret en udbryderrepublik med navnet Folkerepublikken Luhansk.

Rusland gør også krav på flere andre ukrainske regioner. Det gælder Kherson, Donetsk, Zaporizjzja og Krim.

Reuters

24-årig bestiger Mount Everest som yngste dansker nogensinde

24-årige Regine Mai har som den yngste dansker besteget verdens højeste bjerg, Mount Everest.

Kvinden nåede onsdag toppen, 8848 meter over havets overflade.

Det skriver bjergbestigeren i et opslag på det sociale medie Instagram.

– Hele holdet er nu kommet sikkert tilbage i basecamp, skriver Regine Mai.

Mount Everest ligger i Himalaya-bjergkæden på grænsen mellem Nepal og Tibet.

Mediet Nepal News beretter også om den danske rekord. Det skriver, at hun blandt andre besteg bjerget sammen med den garvede makker Jakob Urth.

Onsdag besteg omkring 275 mennesker Everest fra Nepal-siden, bekræfter myndigheder i landet ifølge nyhedsbureauet AFP. Det er rekordmange for en enkelt dag.

Everest kan bestiges fra både den sydlige side i Nepal og den nordlige i Tibet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Efter markant nederlag har Mors-Thy fortsat tro på finaleplads

Det blev til et 19-målsnederlag for Mors-Thy-spillerne, da de onsdag mødte Aalborg Håndbold i den første DM-semifinalekamp.

Kampen, som var den første af i alt tre mulige semifinaler, bød på kun en enkelt føring til Mors-Thy, der scorede kampens første mål.

Herfra blev det til kun en enkelt udligning til 3-3, inden et storspillende Aalborg-hold trak fra og resultatet blev en 40-21-sejr til Aalborg.

– Jeg sagde til drengene, at det er rigtig surt at tabe en semifinale på denne her måde, men det er trods alt endnu mere surt at have ferie på det her tidspunkt af året, så vi er ret stolte af at være med i en semifinale, siger cheftræner i Mors-Thy Håndbold Dennis Bo Jensen.

Lørdag klokken 16.00 skal Mors-Thy grave en sejr frem for at fremtvinge en tredje og afgørende kamp og beholde muligheden for at kunne kalde sig dansk mester.

Dog er det langtfra et slukket Mors-Thy-hold, som huser lørdagens gæster.

– Stemningen er god og forventningsfuld stadigvæk, siger cheftræneren.

Mors-Thy, der aldrig før i klubbens historie har prøvet at stå i en DM-finale, ved også godt, hvad det kræver, når modstanderen hedder Aalborg.

Dennis Bo Jensen peger især på to parametre, som kan blive afgørende for udfaldet i lørdagens kamp.

– Vi skal stå bedre imod fysisk i vores eget forsvarsspil, og så skal vi ikke lade Aalborg slå rytmen ud af vores spil i angrebet, lyder det fra cheftræneren.

Han er fortsat tryg ved, at kampen skal blive god for hjemmeholdet, og håbet om at nå til en endelig finale lever fortsat.

– Hvis vi kan levere på topniveau, som jeg også synes, at sæsonen har vist, så kan vi godt være svære at spille imod.

Dog anerkender cheftræneren også, at Mors-Thys topniveau sammenlignet med Aalborgs ikke er det samme.

Aalborg sikrede sig titlen som dansk mester i 2024 og 2025 og har i denne ligasæson spillet sig til 31 sejre og 2 nederlag.

– Det bliver en stor mundfuld og en svær opgave for os, men vi tror på, at vi kan levere langt bedre præstationer, end det vi leverede i onsdags, siger Dennis Bo Jensen.

Det er blot anden gang i klubbens historie, at Mors-Thy er nået frem blandt de fire bedste i kampen om det danske mesterskab.

I den anden semifinale spiller fynske GOG mod Skanderborg AGF, der tog første stik og fører 1-0 inden lørdagens anden semifinale.

To mænd kom alvorligt til skade i Odense – en mand er fængslet

Fyns Politi var torsdag aften til stede i Havnegade i Odense, hvor to mænd var kommet alvorligt til skade.

De to mænd blev kørt til behandling på Odense Universitetshospital (OUH), mens en mand i begyndelsen af 30’erne blev anholdt i forbindelse med sagen.

En 33-årig mand blev efterfølgende anholdt, og fredag har han været fremstillet i grundlovsforhør, hvor han blev sigtet for grov vold mod de to mænd.

Ifølge fyens.dk, der var til stede ved grundlovsforhøret, skal manden have slået de to mænd med bagsiden af en økse. Den 33-årige nægter sig skyldig og siger, at han handlede i nødværge.

Dommeren i grundlovsforhøret har besluttet, at manden skal sidde fængslet de kommende fire uger. Fængslingen skyldes, at det vurderes, at der er risiko for, at den 33-årige vil begå ny kriminalitet eller påvirke efterforskningen, hvis han er på fri fod.

Torsdag aften blev de to forurettede meldt uden for livsfare.

Anmeldelsen indløb klokken 17.17 torsdag eftermiddag.

Politiet mener ikke umiddelbart, at hændelsen er banderelateret.

I grundlovsforhøret kom det frem, at den 33-årige har kendt sagens to forurettede i flere år. De var sammen torsdag aften og spillede casino på internettet, da de blev uvenner, og det udviklede sig voldeligt.

De forurettede er i begyndelsen af 40’erne.

Fyens.dk skrev torsdag aften, at der var blevet tilkaldt for at undersøge gerningsstedet, og at politiet var til stede ved OUH.

En dræbt og flere såret i eksplosion på olie- og gasanlæg i Ungarn

En person er blevet dræbt, og flere andre er blevet alvorligt såret i en eksplosion på et olie- og gasanlæg i den ungarske by Tiszaujvaros fredag morgen.

Det oplyser det ungarske olie- og gasselskab MOL Group i en erklæring ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Ifølge selskabets administrerende bestyrelsesformand, Zsolt Hernadi, er det en rørledning, der er eksploderet.

– Det er en ulykke. Der var ingen ekstern indgriben eller involvering, hverken vi eller myndighederne har set noget i den retning, så man bør ikke drage sådanne konklusioner, siger Zsolt Hernadi på et pressemøde.

Han oplyser også, at alle ofre for eksplosionen er medarbejdere i MOL Group, skriver Reuters.

Ud over den dræbte blev ni medarbejdere fragtet til hospitalet eller modtog behandling på stedet, fortæller bestyrelsesformanden.

På det sociale medie Facebook bekræfter Ungarns premierminister, Péter Magyar, eksplosionen.

Magyar skriver blandt andet, at slukningsarbejdet på anlægget fortsat er i gang, ligesom han deler sin medfølelse med den afdødes familie og ønsker de sårede god bedring.

Premierministeren deler også et billede, der viser store røgskyer vælte op fra anlægget.

Landets økonomi- og energiminister, István Kapitány, ankom efter eksplosionen til stedet.

Han fortæller på et pressemøde, at to medarbejdere, der var kommet alvorligt til skade, ikke længere er i livstruende tilstand.

Alle tilskadekomne er fragtet til hospitaler i nærliggende byer.

Eksplosionen fandt sted på Olefin 1-anlægget i det østlige Ungarn. Anlægget kan producere cirka 370.000 ton af den brandfarlige gas ethylen om året.

Stoffet bruges blandt andet i fremstillingen af plast og produktionen af gummi.

MOL Group bruger størstedelen af den ethylen, selskabet fremstiller, internt, skriver Reuters.

Bestyrelsesformanden siger ifølge nyhedsbureauet, at der i forbindelse med eksplosionen ikke er sket nogen miljøforurening, som kan påvirke befolkningen.

Danmark og en række andre lande, herunder USA, er blevet enige om en fælles erklæring om Arktis for at “bygge en sikker og velstående region”.

Erklæringen er blevet vedtaget fredag i forbindelse med et Nato-udenrigsministermøde i Helsingborg i Sverige.

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Fredag d. 21. maj 2026.

Udsigt, der gælder til lørdag morgen, udsendt kl. 14.25

Sjælland, Lolland og Falster endnu skyet, ellers tørt med lidt eller nogen sol. Temp. mellem 15 og 20 grader, men ved kyster med pålandsvind noget køligere. Svag til jævn vind fra sydvest og vest. I aften tørt og sol til de fleste, og i nat først mest klart vejr, men ud på natten skyet vestfra. Temp. mellem 10 og 13 grader, og svag til jævn omkring syd.

WHO opjusterer risikovurdering for ebola i DR Congo

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) opjusterer sin risikovurdering af ebola fra “høj” til “meget høj” i DR Congo.

Det fortæller WHO’s chef, Tedros Adhanom Ghebreyesus, på et pressemøde fredag, skriver Reuters.

Samtidig opjusteres risikovurderingen i Østafrika til “høj”, mens risikoen globalt ligger på “lav”.

Meldingen kommer, på en dag hvor WHO’s regionale direktør for Afrika, Mohamed Yakub Janabi, advarer om, at det ville være en fejl at undervurdere risikoen fra ebolaudbruddet.

– Det ville være en stor fejl at undervurdere det. Særligt med Bundibugyo-varianten, som vi ikke har nogen vaccine mod, siger han i et interview med Reuters.

Bundibugyo-varianten, som står bag dette udbrud, er sjælden. Den har kun forårsaget to tidligere udbrud – i Uganda i 2007 og i DR Congo i 2012.

– Så jeg vil virkelig opfordre alle til, at vi hjælper hinanden, så vi kan få dette under kontrol, fortsætter Janabi.

I provinsen Ituri i DR Congo har der været spændinger omkring begravelser af formodede ebolasmittede.

Myndighederne kræver, at der tages strenge forholdsregler, når den afdøde skal håndteres. Det skyldes smittefare.

Torsdag opstod der uroligheder, da pårørende ønskede adgang til en afdød, mens politi og myndigheder krævede en sikker begravelse.

Fredag har Ituris provinsregering udstedt en officiel ordre om, at begravelser skal foretages af specialiserede hold. Transport af lig må ikke ske i køretøjer, som ikke er beregnet til det, hedder det.

Ebola blev første gang opdaget i 1976 i DR Congo og menes at have spredt sig fra flagermus.

Det er 17. gang siden da, at ebola er i udbrud i det centralafrikanske land.

Det igangværende udbrud er allerede det tredjestørste nogensinde registreret.

Der er 177 mistænkte dødsfald ud af næsten 750 mistænkte smittetilfælde. Det oplyser Verdenssundhedsorganisationen (WHO) torsdag.

Også nabolandet Uganda er ramt af udbruddet. Her er der ifølge WHO to bekræftede smittetilfælde og ét dødsfald.

/ritzau

Misset VM-slutrunde vil forfølge Riemer for altid

Skuffelsen over Danmarks missede VM-slutrunde fylder stadig meget hos landstræner Brian Riemer, og det vil den altid gøre.

Det forklarede han, da han fredag udtog sin første trup efter den missede kvalifikation til VM.

I stedet for VM i USA, Canada og Mexico skal Danmark møde DR Congo og Ukraine i et par testkampe i juni.

Riemer har brugt lang tid på at evaluere, hvad der gik galt, og han har tidligere fremlagt nogle årsager til nedturen. De årsager gentog han fredag på en presseseance i Brøndby.

– Jeg har gjort mit arbejde ved at lave en grundig og faglig evaluering af det, der er foregået. Det er det, jeg bliver betalt penge for.

– Sagt på en direkte måde skal jeg undgå at være i følelsernes vold, men blive i faglighedens verden, siger Riemer.

Han anerkender, at der skal være en kritik af ham som landstræner efter VM-nedturen.

– Når du ikke kvalificerer holdet til VM, og du er træner for holdet, så skal der være en kritik af dig. Hvis det ikke havde været tilfældet, havde det været mærkeligt.

– Sådan er det, når du er landstræner, eller hvis du er klubtræner i Superligaen eller ude i Europa. Det er en del af jobbet, siger Riemer.

Han har brugt de seneste uger og måneder på at bearbejde skuffelsen.

– Uden at jeg skal lyde for følelseskold, for det er jeg absolut ikke, har jeg haft ondt i mit hjerte over, at vi ikke skal til VM. Den smerte sidder i mig, og det vil den altid gøre.

– Det vil den også gøre, når jeg er 65 år og sidder ude i haven. Så vil jeg tænke tilbage på det som noget forfærdeligt. Det har gjort ondt på mig, siger Riemer.

Han har afskærmet sig fra den værste kritik på de sociale medier, men han har til gengæld mødt skuffelsen på gaden.

– Jeg er ikke på sociale medier, så den del af det har jeg ikke set. Jeg er heller ikke blevet banket ned i supermarkedet. Tværtimod har jeg kun oplevet folk, der har opført sig pænt.

– Jeg har oplevet en del skuffede folk, og så kunne vi stå og være skuffede sammen. Nu er det mit job at skabe ny optimisme, siger Riemer.

Danmark skal møde DR Congo, som skal med til VM, 3. juni i Belgien, mens Ukraine venter fire dage senere i Odense.

35-årig frifindes for drab men dømmes for grov vold

En 35-årig mand er fredag i Retten i Aarhus blevet frifundet for drab på en 37-årig mand på et værested i Aarhus.

Han er dog dømt for grov vold i gentagelsestilfælde.

Straffen lyder på fængsel i to år og seks måneder. Det skriver Østjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Episoden, som sagen drejer sig om, udspillede sig i august 2025 i Jægergårdsgade i Aarhus.

Her blev en 37-årig mand stukket med en kniv. Han fik alvorlige skader og døde efterfølgende.

35-årige Færedun Yarmohammadi og to andre mænd blev efterfølgende anholdt. Siden er sigtelsen mod de to andre mænd frafaldet.

I marts i år blev der rejst tiltale mod den 35-årige, og retssagen begyndte 1. maj.

Han var tiltalt for at have dræbt den 37-årige med flere knivstik.

I sagen var der også en subsidiær tiltale om grov vold med døden til følge. Det var det, anklagemyndigheden ønskede at få den 35-årige dømt for, hvis retten ikke fandt det bevist, at han havde gjort sig skyldig i drab.

Men Retten i Aarhus fandt det ikke bevist, at den 35-årige tildelte den 37-årige de dræbende knivstik. Han blev fundet skyldig i at have tildelt den dræbte et knivstik i maveregionen.

Fordi han tidligere er dømt for vold, blev han dømt for grov vold i gentagelsestilfælde.

Den 35-årige modtog dommen. Anklagemyndigheden skal nu beslutte, om sagen skal ankes til landsretten, siger specialanklager Jesper Rubow i pressemeddelelsen.

– I straffesager ser sagens parter ofte beviserne meget forskelligt. Sådan var det også i denne sag. I sidste ende er det domstolene, der skal bedømme sagens beviser, siger han.

– I denne sag var retten enig med anklagemyndigheden i, at den dømte havde stukket offeret med kniv. Men rettens afgørelse var, at det kun var bevist, at tiltalte havde stukket en gang, og dermed ikke var skyldig i de øvrige knivstik.

Folkemødet kan slå rekord for events trods manglende regering

På trods af langtrukne regeringsforhandlinger kan Folkemødet i år slå rekord for antallet af eventtilmeldinger.

Det siger presse- og kommunikationsansvarlig for Folkemødet Maria Obel Billeskov.

Folkemødet er en politisk festival, der hvert år afholdes i Allinge på Bornholm.

I år foregår festivalen fra den 11. til den 13. juni.

Den manglende regering skabte tidligere i maj problemer for Folkemødet, hvor arrangører havde svært ved at få programmet på plads.

Folkemødet rykkede derfor deadlinen for eventtilmelding fra den 1. maj til den 15. maj.

– Årsagen til at vi skød deadlinen på daværende tidspunkt, var jo i håbet om, at der inden d. 15. maj ville være en regering, og at arrangørerne dermed kunne planlægge med blandt andet ministre og ordførere til deres event, siger Maria Obel Billeskov.

Selv om der ikke er en regering endnu, fortæller Maria Obel Billeskov, at der er kommet rigtig mange eventtilmeldinger.

– Der er faktisk så mange tilmeldinger, at vi muligvis kommer til at slå vores rekord for antallet af events til Folkemødet i år.

Domstol i Tyrkiet afviser appelsag fra oppositionsparti

En domstol i Tyrkiets hovedstad, Ankara, har fredag afvist en appel fra oppositionspartiet CHP, Det Republikanske Folkeparti.

Det skriver flere tyrkiske medier, herunder Hürriyet Daily News og Cumhuriyet.

Partiet havde anket en kendelse fra domstolen om at afsætte lederen for CHP, Özgür Özel.

Sagen handler om partiets kongres i 2023, hvor Özel blev valgt. Domstolen fastslog torsdag, at resultatet af kongressen skal annulleres, da der var uregelmæssigheder.

Domstolen vil i stedet have den tidligere leder Kemal Kilicdaroglu indsat.

CHP har også indbragt sagen for en højere retsinstans samt for landets øverste valgmyndighed (YSK), men der er endnu ikke blevet truffet afgørelser der.

Kendelsen fra domstolen om et lederskifte i oppositionspartiet har ramt de finansielle markeder.

Den store tyrkiske børs Borsa Istanbul faldt med seks procent efter kendelsen torsdag.

Det førte til, at handlen blev stoppet.

Ali Mahir Basarir, som er viceformand i CHP’s parlamentsgruppe, kalder kendelsen “et kupforsøg udført af retssystemet og et slag mod 86 millioner menneskers vilje”.

Imens siger den tyrkiske justitsminister, Akin Gürlek, at kendelsen bidrager til igen at give folk “tro på demokratiet”.

Kendelsen kan føre til yderligere uro blandt præsident Recep Tayyip Erdogans udfordrere i den tyrkiske opposition. Erdogans modstandere er i forvejen under hårdt pres i det juridiske system.

Hundredvis af CHP-medlemmer – herunder Istanbuls borgmester, Ekrem Imamoglu, der ses som den store Erdogan-rival – er blevet fængslet som led i korruptionssager.

Erdogan er igennem en årrække blevet beskyldt for at trække Tyrkiet i en mere autoritær retning. Men han møder fortsat politisk pres fra oppositionen.

AKP er Erdogans parti. Det er islamisk konservativt, mens CHP er sekulært – altså ikkereligiøst.

Sagen om 2023-kongressen i CHP har kørt i noget tid. En anden domstol fandt tidligere, at den var grundløs.

Reuters

Det europæiske lægemiddelagentur EMA’s lægemiddelkomité har besluttet at anbefale en godkendelse af Wegovy i pilleform.

Den endelige godkendelse skal gives af EU-Kommissionen.

Det skriver Lægemiddelstyrelsen i en pressemeddelelse.

Wegovy-pillen blev lanceret i USA i begyndelsen af året.

En amerikansk statsborger, der er smittet med den dødbringende sygdom ebola, er ikke “kritisk syg”, og hans familie er testet negativ.

Det oplyser det hospital i Berlin, hvor manden har modtaget behandling, skriver Reuters.

Ritzaus planer for nyheder fredag og lørdag er opdateret og kan følges på

http://www.ritzau.dk/program

Pep Guardiola forlader City et år før kontraktudløb

Det har allerede rumlet i et par uger, og nu har omverdenen fået besked.

Efter nogle mildt sagt succesrige år i Manchester City forlader træner Pep Guardiola roret et år før kontraktudløb.

Det bekræfter Manchester City på sin hjemmeside fredag.

I sin tid i klubben har trænerikonet skabt et fodboldhold, der i perioder har været fuldstændig urørligt i engelsk fodbold, ligesom det i 2023 lykkedes klubben at få hul på posen med Champions League-trofæer.

Men nu slutter en epoke i Manchester City og engelsk fodbold generelt.

– Spørg mig ikke om årsagerne til, at jeg stopper. Der er ingen årsag. Men dybt indeni ved jeg, at tiden er den rette. Intet varer evigt, og hvis det gjorde, ville jeg være her, siger Pep Guardiola.

Spanieren kom til Manchester City i 2016 efter at have skabt store succeser i både Bayern München og FC Barcelona.

En 22-årig mand er blevet dømt til livstid i fængsel for et drab på en rapper i Sverige.

Det oplyser Norrköpings tingsrätt fredag, skriver SVT.

Samtidig frifindes en 30-årig mand for medvirken til mordet.

Rapperen Ninos Moses Khouri, der gik under kunstnernavnet Gaboro, blev skudt og dræbt 19. december 2024 i et parkeringshus i det centrale Norrköping i det østlige Sverige.

Stigende priser presser indtjening på oksekød hos Danish Crown

Høje forbrugerpriser har fået færre til at række ud efter oksekødet i køledisken.

Det har presset indtjeningen hos Danish Crown Beef, som sælger oksekød, i løbet af første halvdel af det skæve regnskabsår 2025/2026.

Det skriver Danish Crown i en pressemeddelelse.

– Det glohede marked for oksekød, som vi så i første del af 2025, er kølet af, og vi ser en efterspørgsel, der udfordres af billigere proteinalternativer som kyllinge- og grisekød, siger Finn Klostermann, der er administrerende direktør i Danish Crown Beef, i pressemeddelelsen.

Danish Crown Beef har i løbet af halvåret haft en omsætning på lidt over 3,7 milliarder kroner. Det er lidt mere end i samme periode året før, hvor omsætningen lød på 3,2 milliarder kroner.

Men i samme periode er overskudsgraden faldet fra 4,4 procent til 1,7 procent.

Overskudsgraden fortæller, hvor stor en del af en virksomheds omsætning, som bliver til overskud.

Den faldende overskudsgrad skyldes ifølge Danish Crown dels øgede omkostninger til forædling og dels en højere notering til Danish Crowns kreaturejere.

Noteringen er den pris, de enkelte landmænd får for at sende deres dyr til slagtning hos Danish Crown.

Danish Crown har hævet betalingen for både grise, søer og kreaturer.

Ved udgangen af første halvår i regnskabsåret 2025/2026 var noteringen til kreaturejere ifølge Danish Crown 27 procent højere end et år tidligere.

Driftsresultatet i Danish Crown Beef lander for halvåret på 63 millioner kroner, hvilket ifølge Danish Crown er som forventet.

For hele Danish Crown lyder driftsresultatet på 631 millioner kroner.

Det er mere end en halvering sammenlignet med samme periode et år tidligere.

Men hvis man korrigerer for den ændrede noteringspolitik, hvor der sendes flere penge til landmændene, var driftsresultatet i første halvår i forrige regnskabsperiode på 736 millioner kroner.

Anders Aakær Jensen, som er finansdirektør i Danish Crown, påpeger i forhold til kreaturmarkedet, at der er meget høj konkurrence om råvarer.

– Der mangler kreaturer over hele Europa, og det har resulteret i ledig slagtekapacitet på en række slagterier. Særligt i Tyskland udgør en overkapacitet fortsat en væsentlig udfordring, siger han i en pressemeddelelse.

Danish Crown er et andelsslagteri, som er ejet af flere tusind landmænd. Det er andelshaverne, som leverer grise og kvæg til slagteriet.

Partier forsøger at lægge pres på Moderaterne inden skæbnemøde

Hvis Moderaterne virkelig handler om noget og ikke nogen, så bør partiet støtte en blå regering ifølge flere partier.

Moderaterne skal fredag eftermiddag mødes med Venstre og give tilsagn om, hvorvidt partiet vil være støtteparti og pege på en borgerlig regering mod at få meget af sin politik igennem.

– Så simpelt er det. Nu er tiden kommet til at vise, at Moderaterne handler om noget – og ikke nogen, skriver partiformand Alex Vanopslagh (LA) på sociale platforme.

Moderaterne vil i regering, har formand Lars Løkke Rasmussen (M) sagt. Han har lavet en deadline for at danne en ny regering, som udløber fredag, hvor han mødes med formand og forhandlingsleder Troels Lund Poulsen (V).

Under valgkampen i marts har han ofte sagt, at dansk politik bør handle om “noget og ikke nogen”, hvilket andre partier har kritiseret ham for, fordi han fastholder at ville med i regering.

I stedet har Venstre, Liberal Alliance og De Konservative tilbudt Moderaterne at blive støtteparti for en VLAK-regering mod, at Moderaterne får meget af sin politik igennem.

Men Løkke har kaldt det en “prøveballon”, som ikke kan flyve, inden parterne mødes fredag. Det er uvist, om de kan blive enige, eller om Løkke i stedet vil pege på en ny forhandlingsleder fredag.

Ifølge Liberal Alliance bør Løkke dog i stedet pege på en borgerlig regering frem for en rød, som han tidligere har forhandlet med i over seks uger, da fungerende statsminister Mette Frederiksen (S) var forhandlingsleder.

– Lige nu kan du tilvælge et kompromis, som både gør Danmark markant stærkere i en usikker tid, og som vi begge ved involverer flere af Moderaternes mærkesager, end du nogensinde får igennem med Mette Frederiksen og Enhedslistens hovedbestyrelse, skriver Alex Vanopslagh.

Danmarksdemokraterne vil have Løkke ud af busken.

– Med det borgerlige ophav, han har, så skal han selvfølgelig melde sig ind i den borgerlige blok. Det vil være bedst for danskerne og for Danmark, siger partiformand Inger Støjberg (DD) til DR.

Også i rød blok er der pres på Løkke. Men for at komme tilbage til forhandlinger om en centrum-venstre-regering. Sådan skriver Enhedslistens politiske ordfører, Pelle Dragsted.

– Jeg arbejder videre for en centrum-venstre regering bestående af Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og Radikale Venstre med Enhedslisten og Alternativet som parlamentarisk grundlag.

– Den har jeg arbejdet for længe, fordi det – med alle de fejl og mangler sådan en regering vil have – er den bedst mulige regering for vores land, skriver Dragsted.

Moderaterne fik de afgørende mandater efter folketingsvalget 24. marts. Men for to uger siden valgte Løkke at skifte hest og pege på Troels Lund Poulsen som kongelig undersøger i stedet for Mette Frederiksen (S), som netop arbejdede på en centrum-venstre-regering.

Arbeloa forlader cheftrænerjobbet i Real Madrid

Álvaro Arbeloa forlader posten som cheftræner for Real Madrid. Det fortæller han fredag på et pressemøde ifølge nyhedsbureauet AFP.

– Jeg forlader Real Madrid med enorm taknemmelighed, da spillerne har gjort mig til et bedre menneske og fået mig til at nyde hver eneste dag, siger han.

Arbeloa blev ansat som cheftræner i januar, efter at Xabi Alonso forlod jobbet i gensidig aftale med hovedstadsklubben.

Dengang blev det ikke oplyst, hvorvidt Arbeloa trådte til på en langvarig kontrakt, eller om der blot var tale om en kortvarig løsning.

Han forlader cheftrænerjobbet efter en skuffende sæson uden noget trofæ.

En lang række medier har i de seneste dage beskrevet, at Benfica-træner José Mourinho skal være ny mand i spidsen for Real Madrid.

Ifølge meldingerne har klubben allerede en aftale på plads med portugiseren. Sky Sports skriver, at Mourinho bliver præsenteret i næste uge.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]