Ritzaus planer for nyheder fredag og lørdag er opdateret og kan følges på
http://www.ritzau.dk/program
Ritzaus planer for nyheder fredag og lørdag er opdateret og kan følges på
http://www.ritzau.dk/program
Det har allerede rumlet i et par uger, og nu har omverdenen fået besked.
Efter nogle mildt sagt succesrige år i Manchester City forlader træner Pep Guardiola roret et år før kontraktudløb.
Det bekræfter Manchester City på sin hjemmeside fredag.
I sin tid i klubben har trænerikonet skabt et fodboldhold, der i perioder har været fuldstændig urørligt i engelsk fodbold, ligesom det i 2023 lykkedes klubben at få hul på posen med Champions League-trofæer.
Men nu slutter en epoke i Manchester City og engelsk fodbold generelt.
– Spørg mig ikke om årsagerne til, at jeg stopper. Der er ingen årsag. Men dybt indeni ved jeg, at tiden er den rette. Intet varer evigt, og hvis det gjorde, ville jeg være her, siger Pep Guardiola.
Spanieren kom til Manchester City i 2016 efter at have skabt store succeser i både Bayern München og FC Barcelona.
En 22-årig mand er blevet dømt til livstid i fængsel for et drab på en rapper i Sverige.
Det oplyser Norrköpings tingsrätt fredag, skriver SVT.
Samtidig frifindes en 30-årig mand for medvirken til mordet.
Rapperen Ninos Moses Khouri, der gik under kunstnernavnet Gaboro, blev skudt og dræbt 19. december 2024 i et parkeringshus i det centrale Norrköping i det østlige Sverige.
Høje forbrugerpriser har fået færre til at række ud efter oksekødet i køledisken.
Det har presset indtjeningen hos Danish Crown Beef, som sælger oksekød, i løbet af første halvdel af det skæve regnskabsår 2025/2026.
Det skriver Danish Crown i en pressemeddelelse.
– Det glohede marked for oksekød, som vi så i første del af 2025, er kølet af, og vi ser en efterspørgsel, der udfordres af billigere proteinalternativer som kyllinge- og grisekød, siger Finn Klostermann, der er administrerende direktør i Danish Crown Beef, i pressemeddelelsen.
Danish Crown Beef har i løbet af halvåret haft en omsætning på lidt over 3,7 milliarder kroner. Det er lidt mere end i samme periode året før, hvor omsætningen lød på 3,2 milliarder kroner.
Men i samme periode er overskudsgraden faldet fra 4,4 procent til 1,7 procent.
Overskudsgraden fortæller, hvor stor en del af en virksomheds omsætning, som bliver til overskud.
Den faldende overskudsgrad skyldes ifølge Danish Crown dels øgede omkostninger til forædling og dels en højere notering til Danish Crowns kreaturejere.
Noteringen er den pris, de enkelte landmænd får for at sende deres dyr til slagtning hos Danish Crown.
Danish Crown har hævet betalingen for både grise, søer og kreaturer.
Ved udgangen af første halvår i regnskabsåret 2025/2026 var noteringen til kreaturejere ifølge Danish Crown 27 procent højere end et år tidligere.
Driftsresultatet i Danish Crown Beef lander for halvåret på 63 millioner kroner, hvilket ifølge Danish Crown er som forventet.
For hele Danish Crown lyder driftsresultatet på 631 millioner kroner.
Det er mere end en halvering sammenlignet med samme periode et år tidligere.
Men hvis man korrigerer for den ændrede noteringspolitik, hvor der sendes flere penge til landmændene, var driftsresultatet i første halvår i forrige regnskabsperiode på 736 millioner kroner.
Anders Aakær Jensen, som er finansdirektør i Danish Crown, påpeger i forhold til kreaturmarkedet, at der er meget høj konkurrence om råvarer.
– Der mangler kreaturer over hele Europa, og det har resulteret i ledig slagtekapacitet på en række slagterier. Særligt i Tyskland udgør en overkapacitet fortsat en væsentlig udfordring, siger han i en pressemeddelelse.
Danish Crown er et andelsslagteri, som er ejet af flere tusind landmænd. Det er andelshaverne, som leverer grise og kvæg til slagteriet.
Hvis Moderaterne virkelig handler om noget og ikke nogen, så bør partiet støtte en blå regering ifølge flere partier.
Moderaterne skal fredag eftermiddag mødes med Venstre og give tilsagn om, hvorvidt partiet vil være støtteparti og pege på en borgerlig regering mod at få meget af sin politik igennem.
– Så simpelt er det. Nu er tiden kommet til at vise, at Moderaterne handler om noget – og ikke nogen, skriver partiformand Alex Vanopslagh (LA) på sociale platforme.
Moderaterne vil i regering, har formand Lars Løkke Rasmussen (M) sagt. Han har lavet en deadline for at danne en ny regering, som udløber fredag, hvor han mødes med formand og forhandlingsleder Troels Lund Poulsen (V).
Under valgkampen i marts har han ofte sagt, at dansk politik bør handle om “noget og ikke nogen”, hvilket andre partier har kritiseret ham for, fordi han fastholder at ville med i regering.
I stedet har Venstre, Liberal Alliance og De Konservative tilbudt Moderaterne at blive støtteparti for en VLAK-regering mod, at Moderaterne får meget af sin politik igennem.
Men Løkke har kaldt det en “prøveballon”, som ikke kan flyve, inden parterne mødes fredag. Det er uvist, om de kan blive enige, eller om Løkke i stedet vil pege på en ny forhandlingsleder fredag.
Ifølge Liberal Alliance bør Løkke dog i stedet pege på en borgerlig regering frem for en rød, som han tidligere har forhandlet med i over seks uger, da fungerende statsminister Mette Frederiksen (S) var forhandlingsleder.
– Lige nu kan du tilvælge et kompromis, som både gør Danmark markant stærkere i en usikker tid, og som vi begge ved involverer flere af Moderaternes mærkesager, end du nogensinde får igennem med Mette Frederiksen og Enhedslistens hovedbestyrelse, skriver Alex Vanopslagh.
Danmarksdemokraterne vil have Løkke ud af busken.
– Med det borgerlige ophav, han har, så skal han selvfølgelig melde sig ind i den borgerlige blok. Det vil være bedst for danskerne og for Danmark, siger partiformand Inger Støjberg (DD) til DR.
Også i rød blok er der pres på Løkke. Men for at komme tilbage til forhandlinger om en centrum-venstre-regering. Sådan skriver Enhedslistens politiske ordfører, Pelle Dragsted.
– Jeg arbejder videre for en centrum-venstre regering bestående af Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og Radikale Venstre med Enhedslisten og Alternativet som parlamentarisk grundlag.
– Den har jeg arbejdet for længe, fordi det – med alle de fejl og mangler sådan en regering vil have – er den bedst mulige regering for vores land, skriver Dragsted.
Moderaterne fik de afgørende mandater efter folketingsvalget 24. marts. Men for to uger siden valgte Løkke at skifte hest og pege på Troels Lund Poulsen som kongelig undersøger i stedet for Mette Frederiksen (S), som netop arbejdede på en centrum-venstre-regering.
Álvaro Arbeloa forlader posten som cheftræner for Real Madrid. Det fortæller han fredag på et pressemøde ifølge nyhedsbureauet AFP.
– Jeg forlader Real Madrid med enorm taknemmelighed, da spillerne har gjort mig til et bedre menneske og fået mig til at nyde hver eneste dag, siger han.
Arbeloa blev ansat som cheftræner i januar, efter at Xabi Alonso forlod jobbet i gensidig aftale med hovedstadsklubben.
Dengang blev det ikke oplyst, hvorvidt Arbeloa trådte til på en langvarig kontrakt, eller om der blot var tale om en kortvarig løsning.
Han forlader cheftrænerjobbet efter en skuffende sæson uden noget trofæ.
En lang række medier har i de seneste dage beskrevet, at Benfica-træner José Mourinho skal være ny mand i spidsen for Real Madrid.
Ifølge meldingerne har klubben allerede en aftale på plads med portugiseren. Sky Sports skriver, at Mourinho bliver præsenteret i næste uge.
Manchester Citys Phil Foden, Chelseas Cole Palmer og Manchester Uniteds Harry Maguire er blandt de engelske stjerner, som ikke kommer med til VM.
Det står klart, efter at landstræner Thomas Tuchel fredag har udtaget Englands trup til sommerens slutrunde i USA, Mexico og Canada.
Heller ikke Real Madrids Trent Alexander-Arnold er blandt de udvalgte. Det er til gengæld angriber Ivan Toney, der tørner ud for Al-Ahli i Saudi-Arabien.
I forsvaret har Tuchel fundet plads til blandt andre Newcastles Dan Burn og Tino Livramento samt Bayer Leverkusens Jarell Quansah.
Foden og Palmer var blandt de bærende kræfter, da England i 2024 spillede sig frem til EM-finalen.
Palmer kom på måltavlen i finalen, hvor englænderne tabte til 1-2 til Spanien.
Nu må Foden og Palmer sande, at en mindre overbevisende klubform har kostet – og prisen er blevet betalt i landsholdssammenhæng.
Nottingham Forests Morgan Gibbs-White og Leeds-angriber Dominic Calvert-Lewin kommer heller ikke til at være med i flyveren over Atlanten.
De er ellers de mest scorende englændere i Premier League i denne sæson sammen med Aston Villas Ollie Watkins. Han er med i truppen på 26 spillere.
Brentfords midtbaneveteran Jordan Henderson har også fået en plads på listen – formentlig på bekostning af Crystal Palace-profilen Adam Wharton.
Allerede torsdag reagerede Maguire på, at han ikke er blevet udtaget. På platformen X skrev han, at beslutningen har efterladt ham “chokeret og knust”.
Nøglespillere som Harry Kane, Bukayo Saka, Jude Bellingham og Declan Rice er som ventet alle med i truppen.
England er i samme gruppe som Kroatien, Ghana og Panama ved slutrunden, der begynder 11. juni.
Knud Brix stopper som ansvarshavende chefredaktør på Ekstra Bladet og bliver i stedet Afrika-korrespondent for DR. Det oplyser Ekstra Bladet.
Senere fredag mødes flere nordiske lande med USA’s udenrigsminister, Marco Rubio, til Nato-udenrigsministermøde, og fungerende udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) håber på et konkret udkom.
Løkke satser på, at landene kan finde frem til en fælles erklæring, når det kommer til synet på sikkerheden i Arktis.
Det fortæller den fungerende udenrigsminister til flere medier på vej ind til Nato-mødet i svenske Helsingborg.
– I forhold til Arktis er jeg glad for, at vi har mødet i den her A7-kreds med Rubio. Og mødet vil også have selskab af Grønland og Færøerne.
– Jeg ser meget frem til mødet. Og jeg håber, at vi kan sende en erklæring ud fra det møde, der viser, at alle de arktiske Nato-lande ser ens på den sikkerhedssituation, der er i og omkring Grønland og det høje nord, siger Løkke.
Den såkaldte A7-kreds består af Danmark, Sverige, Norge, Finland, Island, Canada og USA.
Ifølge Lars Løkke Rasmussen har det været en dansk prioritet i mange år at få Nato til at “engagere sig i det høje nord og i Arktis”.
– Også som et gensvar til amerikanske sikkerhedsbekymringer, som vi også deler, siger han.
Løkke mødtes senest med sin amerikanske kollega i januar, hvor manges øjne var rettet stift mod Washington D.C.
Her holdt Lars Løkke Rasmussen sammen med Vivian Motzfeldt, Grønlands daværende minister for udenrigsanliggender, møde med USA’s vicepræsident, J.D. Vance, og udenrigsminister Marco Rubio.
Løkke sagde efterfølgende, at parterne havde en “ærlig, men også konstruktiv snak”.
Mødet blev sat i stand efter et stigende pres på Danmark og Grønland fra USA’s præsident, Donald Trump. Han har flere gange bebudet, at USA skal have Grønland af sikkerhedsmæssige årsager.
Igangværende regeringsforhandlinger på dansk grund resulterer i en tætpakket fredag for Lars Løkke Rasmussen.
Han skal fredag klokken 16.30 til møde med kongelig undersøger Troels Lund Poulsen (V). Her har Troels Lund bedt Løkke om klart svar på, om Moderaterne vil støtte Venstre-formandens VLAK-regering.
Løkke røber dog intet om sit planlagte budskab til den kongelige undersøger.
– Nu er jeg til udenrigsministermøde og koncentrerer mig om det. Og så har jeg en aftale klokken 16.30, som jeg bestræber mig på at nå, siger han.
En mand tilstår fredag formiddag i et retsmøde i Glostrup hvidvask med brug af kryptovaluta for cirka 64 millioner kroner.
Han fungerede som en slags mægler, der skaffede kryptovalutaen fra selskaber på Cypern, fortæller han.
Uden nogen tænkepause idømmer dommeren den 45-årige Sharon Gabriel Elmkies fængsel i tre år.
– Vi accepterer den, siger han hurtigt.
– Tak for i dag, siger dommeren, der straks får et “selv tak” fra manden i den sorte T-shirt.
Dermed er han den fjerde person, der tilstår og får dom i et sagskompleks, som National enhed for Særlig Kriminalitet, NSK, har efterforsket.
I alle tilfælde står der ubetinget fængsel i tre år på bundlinjen.
Hvidvask betyder, at man slører, at penge stammer fra lovovertrædelser.
I den aktuelle sag foregik kriminaliteten gennem tre selskaber, som havde adresse i Aulum ved Herning, Køge og Glostrup, og transaktionerne skete blandt andet via litauiske banker.
– Jeg har ikke lov til at handle med krypto, og jeg ved jo godt, at det er sorte penge, siger Elmkies om det arrangement, hvor han betegner sig selv som broker.
Den 45-årige, der tidligere har boet i Midtjylland, har flere domme bag sig, og i retsmødet fortæller han nærmest ikke om sine kontakter.
Flere kendte han ikke personligt, for de mødtes under dæknavne i en gruppe på kommunikationsplatformen Signal.
Det gælder for eksempel Yasar Raja, der ligeledes er straffet med fængsel i tre år, og som er bror til Fasar Raja, der blev eksponeret til den store offentlighed i tv-dokumentaren “Den sorte Svane”.
Men én bestemt person ved han besked om. Vedkommende har haft “en reel tømrervirksomhed”, forklarer han.
Ifølge en tidligere pressemeddelelse fra NSK om sagskomplekset har de involverede faciliteret hvidvask af udbytte fra “det etablerede bandemiljø”, men detaljer kommer ikke frem i retsmødet.
Sharon Gabriel Elmkies’ fortjeneste løb op i cirka 400.000 kroner på kriminelle aktiviteter gennem lidt mere end et år.
Det var kryptovalutaen USTD, som blev brugt. Forsvareren, advokat Lars Thousig, mente, at den 45-årige havde givet politiet viden, som man ikke havde i forvejen om USTD, men det afviste senioranklager Hans Bohn Sørensen.
En 31-årig mand blev tidligt fredag morgen anholdt i sagen om drabet på 21-årige Søren Koch, der blev skudt i marts 2022.
Det fortæller Østjyllands Politi til Ritzau.
Manden bliver stillet for en dommer i Retten i Aarhus klokken 11 med krav om varetægtsfængsling.
Han er sigtet for drab og medvirken til drab, men den 31-årige er ikke en ny mistænkt i sagen.
Tilbage i 2024 blev han løsladt efter længere tids varetægtsfængsling i sagen, da der ikke dengang var grundlag for fortsat at have ham fængslet.
Men det har nu ændret sig, oplyser politiet, der dog ikke vil sige nærmere om hvorfor.
– Vi vurderer, at der nu er et fornyet grundlag, hvorfor han vil blive fremstillet i grundlovsforhør med en anmodning om varetægtsfængsling, udtaler efterforskningschef Flemming Nørgaard fra Østjyllands Politi på Politi Update.
I sagen er der også en anden mistænkt, som er tilbageholdt i Nordirland og ventes udleveret i næste uge.
Drabet fandt sted 8. marts 2022, da den 21-årige Søren Koch sad i sin bil på en tankstation i Viby J. Her blev han skudt og dræbt.
Ifølge politiet var han et tilfældigt offer for skyderiet.
Søren Koch var ifølge TV 2 Østjylland under uddannelse til bygningskonstruktør og hverken involveret i det kriminelle miljø eller i de bandekonflikter, som verserede, da han blev dræbt.
Den 31-årige mand, der nu forsøges varetægtsfængslet igen, blev anholdt fredag morgen klokken 06.11 i det vestlige Aarhus.
Anholdelsen sker, dagen efter at politiet torsdag begyndte at søge i Vejle Havn i forbindelse med efterforskningen af sagen.
I havnen leder dykkere efter gerningsvåbnet.
Hvorfor man søger der, vil politiet ikke svare på.
Fredag morgen vil politiet heller ikke svare på, om våbnet er fundet, men undersøgelserne i havnen fortsætter formentlig.
– Det er forventningen, at politiet på et senere tidspunkt vil genoptage indsatsen på havnen i Vejle, som fandt sted torsdagen igennem, lyder det.
USA har sat våbensalget til Taiwan på pause.
Det oplyser USA’s fungerende flådeminister, Hung Cao, under en høring i Senatet fredag, skriver nyhedsbureauet AFP.
Adspurgt om den våbenpakke, som Taiwans regering ifølge blandt andet The New York Times har ventet flere måneder på, at Trump skulle underskrive, siger Cao, at den “lige nu” er sat på pause på grund af krigen i Iran.
– Lige nu holder vi en pause for at sikre, at vi har den ammunition, vi har brug for til Epic Fury, siger Cao og understreger samtidig, at USA har “rigeligt” med ammunition, skriver AFP.
– Men vi vil bare sikre os, at vi har alt, hvad vi skal bruge, og så vil salget af militært udstyr til udlandet fortsætte, når regeringen finder det nødvendigt.
Epic Fury er navnet på USA’s militære operation i Iran.
Våbenpakken har en værdi af 14 milliarder dollar og indeholder blandt andet missiler og antidronesystemer.
Talspersonen for Taiwans præsidentkontor, Karen Kuo, oplyser, at man har noteret udtalelserne fra amerikansk side.
– Vi har dog på nuværende tidspunkt ikke modtaget nogen relevante oplysninger om, at USA skulle have ændret disse våbensalg, siger hun ifølge Reuters.
Tidligere på måneden lød det fra USA’s præsident, Donald Trump, i et interview med Fox News, at våbenhandlen med Taiwan var blevet et led i et forhandlingsspil med Kina.
Det sagde Trump, efter at han havde afsluttet et besøg i Kina.
– Jeg har sat den i bero, og det afhænger af Kina, sagde Trump til Fox News om våbenpakken.
– Den er helt ærligt et rigtigt godt forhandlingsobjekt for os, fortsatte han.
På trods af at USA og Taiwan ikke formelt har diplomatiske forbindelser, er amerikanerne den vigtigste støtte for Taiwan, som Kina ser som sit territorium.
I en lov fra 1979 – the Taiwan Relations Act – forpligtede USA sig blandt andet til at støtte Taiwan med våben.
Men de seneste udtalelser har bidraget til usikkerhed om omfanget af fortsat amerikansk støtte.
Nato-generalsekretær, Mark Rutte, byder den amerikanske præsident Donald Trumps melding om yderligere amerikanske soldater i Polen velkommen.
Det siger han på et pressemøde i Helsingborg fredag forud for Nato-udenrigsministermøde, skriver nyhedsbureauet Reuters.
Samtidig understreger Nato-chefen, at hovedfokus stadig er en tendens mod et stærkere Europa, der er mindre afhængigt af USA på forsvarsområdet.
– Lad os gøre det klart. Den kurs, vi er på, som er et stærkere Europa og et stærkere Nato, hvor vi sikrer, at vi over tid skridt for skridt er mindre afhængige af blot én allieret, vil fortsætte, siger Rutte ifølge nyhedsbureauet.
USA’s præsident, Donald Trump, meddelte torsdag, at han vil sende yderligere 5000 soldater til Polen.
Det skrev han på sit sociale medie, Truth Social.
Der er rundt regnet 10.000 amerikanske soldater i Polen for nuværende, viser tal fra det amerikanske udenrigsministerium og det polske forsvarsministerium.
– Jeg er glad for at kunne meddele, at USA vil sende yderligere 5000 soldater til Polen, skrev Trump og tilføjede, at beslutningen er baseret på hans forhold til den polske præsident, Karol Nawrocki.
Tidligere på måneden meddelte præsidenten, at han ville trække flere end 5000 amerikanske soldater hjem fra Tyskland.
Det fremgår ikke, om det er de 5000 soldater, han vil sende til Polen.
Tilbagetrækningen af soldater fra Tyskland skyldtes til dels en voksende splittelse mellem USA’s præsident, Donald Trump, og lande i Europa om krigen i Iran.
I et opslag på X takker Polens præsident, Karol Nawrocki, Trump efter meldingen om de 5000 soldater.
– Gode alliancer er dem baseret på samarbejde, gensidig respekt og en forpligtelse til vores fælles sikkerhed, skriver han.
En lignende meldinger lyder fra landets udenrigsminister, Radoslaw Sikorski, fredag, skriver Reuters.
Udenrigsministeren uddyber, at antallet af amerikanske soldater i Polen bliver holdt “mere eller mindre på tidligere niveauer”.
To 17-årige drenge blev torsdag varetægtsfængslet i en sag om voldtægt og trusler mod en 13-årig pige.
Det skriver anklagemyndigheden ved Midt- og Vestsjællands Politi på meddelelsestjenesten Anklager Update.
Den voldtægt, som de to drenge er sigtet for, blev begået i en bil natten til torsdag formentlig i Kalundborg.
Den 13-årige pige blev truet med kniv af den ene, mens den anden begik voldtægten, skriver anklagemyndigheden.
Tre års fængsel og en tillægsbøde på 26,5 millioner kroner.
Sådan lyder dommen til den 60-årige erhvervsmand Christian Nors fra Viborg, som torsdag blev dømt af Retten i Viborg.
Dommen fremgår af rettens hjemmeside og en pressemeddelelse fra Midt- og Vestjyllands Politi.
Christian Nors er skyldig i momssvig af særlig grov karakter, da han indberettede urigtige momsangivelser, så han fik udbetalt millioner af staten.
Svindlen fandt sted i 2021, hvor erhvervsmanden via sin revisor bad Skattestyrelsen om at udbetale 25.575.000 kroner i købsmoms i to af sine selskaber.
Det drejede sig om købemoms for køb eller leje af gyllerør og køb af optioner vedrørende rettigheder til opstilling af solceller og vindmøller.
Byretten mente ikke, at selskaberne havde haft de pågældende udgifter som anført i momsangivelserne, og derfor var der tale om groft momssvig.
– Svig af den her karakter er en alvorlig sag, siger specialanklager Gorm Lund fra anklagemyndigheden ved Midt- og Vestjyllands Politi.
Han fortæller, at rettens dom er i overensstemmelse med, som anklagemyndigheden gik efter.
Bøden på præcis 25.575.000 kroner matcher det beløb, som Christian Nors’ selskaber uberettiget fik fra staten.
Selskaberne er konkurs, og i 2024 og 2025 blev Christian Nors pålagt konkurskarantæne.
Torsdag sluttede en skuffende sæson for Brøndby.
Hjemme i egen hule tabte klubben med 1-3 til ærkerivalen FC København og missede den sidste mulighed for at få noget som helst ud af sæsonen.
FCK løb med den sidste europæiske billet i Superligaen, og tilbage stod Brøndby med en betydningsløs fjerdeplads at klamre sig til.
Ikke ligefrem det scenarie, som træner Steve Cooper havde håbet på. Med store armbevægelser kom han til efter syv spillerunder af Superligaen, men det har på ingen måder været overbevisende.
End ikke en hel bunke af nye spillere, som kom til i vinter, har flyttet Coopers mandskab synderligt. Alligevel stoler et par af hans spillere på, at han er den rette mand til jobbet.
– 100 procent. Nu skal vi have ferie, og så skal vi møde ind med friske hoveder. Og så arbejder vi 100 procent ud fra, at Steve er træner, og det tror vi på, sagde Nicolai Vallys efter nedturen mod FCK torsdag aften.
Han påpeger, at der har været nogle forskellige forstyrrende elementer, som Steve Cooper har skullet navigere i. Blandt andet måtte han i begyndelsen af året straffe et par spillere, fordi de havde overtrådt interne regler.
Polemikken uden for banen har også Mads Frøkjær bemærket.
– Det har ikke været nemt at navigere i for ham, siger Frøkjær, som på det seneste har set fremgang under Cooper.
– Jeg synes, at vi i de seneste seks-otte kampe har fundet en retning og en stamme på holdet. Der er lagt en god base for noget bedre. Jeg tvivler ikke på, at Steve også kan lede os endnu bedre videre i den nye sæson, siger Frøkjær.
I rettighedshavernes tv-programmer har såkaldte eksperter sæsonen igennem skudt med skarpt mod projektet i Brøndby. Men det giver Mads Frøkjær mildt sagt ikke meget for.
– Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige om de fucking tv-eksperter. Der er vel en grund til, at de sidder på tv og ikke er trænere. Jeg ved ikke, hvor meget man kan bruge deres lort til. De skal være velkommen til at snakke. Jeg ved ikke, hvor meget de har udrettet, efter at de selv er stoppet med at spille, lød den spidse kommentar fra Frøkjær torsdag.
Det er uomtvisteligt, at nogle fans kræver Steve Coopers afsked med Brøndby, men den walisiske hovedperson føler fortsat opbakning fra ledelsen.
– Jeg har aldrig følt det modsatte. Jeg har følt opbakning blandt andet i de møder, vi har haft om, hvad der skal ske fremover.
– Men jeg leder ikke efter støtte. Jeg kender mit niveau som træner, og jeg ved, hvad der er behov for her, siger Steve Cooper, som selv mener, at han er den rette mand til at løfte Brøndby.
For tiden er der også ubesvarede spørgsmål på ledelsesgangen. Administrerende direktør Ole Palmå og fodbolddirektør Benjamin Schmedes er på vej væk, og der er ingen afløsere fundet.
Også det skaber en smule uro i truppen.
– Der er flere ting, der skal styr på i Brøndby. Det tænker jeg, at der kommer. Jeg håber, at når vi møder ind efter ferien, så ved vi, hvem der er på de forskellige positioner, siger Nicolai Vallys.
Nationalbanken forventer risiko for lange køer forud for den sidste uge op til fristen for at indlevere snart værdiløse pengesedler.
Det skriver Nationalbanken i en pressemeddelelse.
Nationalbanken annoncerede for knap to et halvt år siden, at 1000-kronesedlerne og alle typer af sedler fra 1944, 1952, 1972 og 1997 skulle udfases.
Det er ikke godkendt, at Nets torsdag i adskillige timer ikke formåede at genetablere driften, så man igen kunne benytte sig af kortbetaling på normal vis.
Det siger Søren Winge, som er pressechef i Nets.
– Det er klart, at det er ikke tilfredsstillende, at vi har en hændelse, som tager så lang tid, og rammer så mange mennesker så længe, siger han.
RITZAU
Landsudsigt:
Fredag d. 21. maj 2026.
Udsigt, der gælder til lørdag morgen, udsendt kl. 07.50
Mest tørt og skyet, men op ad dagen lidt eller nogen sol de fleste steder, ved Skagerrakkysten kan skyerne dog blive liggende det meste af dagen. Temp. mellem 15 og 20 grader, men ved kyster med pålandsvind noget køligere. Svag til jævn vind fra sydvest og vest. I aften og i nat først mest klart vejr, men efterhånden mere skyet vestfra. Temp. mellem 10 og 13 grader, og svag til jævn omkring syd.
Tre værker af den berømte danske kunstmaler Vilhelm Hammershøi er flyttet ind på Statens Museum for Kunst i København.
Museet har fået de tre Hammershøi-malerier i en donation fra boet efter den afdøde arkitekt Henning Larsen.
Det skriver Statens Museum for Kunst i en pressemeddelelse.
Henning Larsens enke, Lone Backe, har testamenteret værkerne til kunstmuseet som en donation fra sin mand.
Der er tale om en “helt enestående gave”, forklarer Astrid la Cour, direktør på Statens Museum for Kunst.
– Det er tre vigtige værker, og det hører til sjældenhederne at modtage Hammershøi-malerier, som er stærkt eftertragtede internationalt, siger hun i pressemeddelelsen.
I forvejen har kunstmuseet flere Hammershøi-værker i verdens største samling af den danske kunstmaler.
De tre nye malerier kommer til at “nuancere og berige” den hidtidige samling, lyder det fra direktøren.
Donationen består af maleriet “Unge ege” fra 1907, “To lys på et bord” fra omkring 1901 og et maleri fra 1911 med titlen “Stue. Fløjdørene står åbne ind til et bagved liggende værelse med et lukket klaver”.
Foruden Hammershøi-malerierne har Statens Museum for Kunst også modtaget maleriet “Opstilling” fra 1937 af Vilhelm Lundstrøm.
Efterspørgslen på værker af Vilhelm Hammershøi er ikke til at tage fejl af.
Og flere er villige til at betale millioner for dem.
I maj 2023 blev maleriet “Interiør. Musikværelset, Strandgade 30” af den danske kunstmaler solgt for omkring 62,8 millioner kroner i New York.
I sommeren 2024 blev landskabsmaleriet “Landskab, udsigt fra Lejre” solgt for 660.000 engelske pund – svarende til 5,3 millioner kroner – på en auktion hos Sotheby’s i London.
Hammershøi levede fra 1864 til 1916 og er verdenskendt for sine enkle og genkendelige motiver som en stue, et vindue, en dør eller en kvinde set fra ryggen.
Vilhelm Hammershøi er blandt de vigtigste kunstnere fra perioden omkring år 1900, og han er en af de mest berømte danske malere internationalt. Interessen for hans værker har været støt stigende de seneste årtier