Seneste nyheder

24. juni 2026

Israel deporterer alle udenlandske aktivister fra Gaza-flotille

En gruppe udenlandske Gaza-aktivister, der var på vej til Gaza i en flotille, er efter tilbageholdelsen blevet deporteret væk fra Israel.

Det oplyser det israelske udenrigsministerium torsdag ifølge AFP.

Det oplyses ikke, hvorhen de omkring 430 aktivister deporteres. En dansker var blandt de tilbageholdte aktivister, bekræfter Udenrigsministeriet.

Aktivisterne blev tilbageholdt og har været centrum for stor debat, da Israel er blevet kritiseret voldsomt for behandlingen af dem.

Israels sikkerhedsminister, Itamar Ben-Gvir, delte onsdag en video af de anholdte aktivister, og det vakte skarp kritik fra flere lande.

Videoen viser, hvordan aktivisterne bliver slæbt afsted og tvinges til at knæle med panden mod jorden, mens Ben-Gvir svinger et israelsk flag, og Israels nationalsang afspilles.

På Ben-Gvirs profil på X, hvor han har postet videoen, har opslaget fået overskriften “Velkommen til Israel”.

Aktivisterne har været en del af en konvoj af skibe, der under navnet Global Sumud Flotilla sejlede fra Tyrkiet mod Gaza i sidste uge i et forsøg på at bryde Israels blokade mod Gazastriben.

Flere europæiske nationer har kritiseret Israel på baggrund af videoen. Det samme gør Danmark torsdag eftermiddag i form af fungerende udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M).

– Dybt bekymret over den israelske sikkerhedsminister Ben-Gvirs uacceptable behandling af tilbageholdte fra Gaza-flotillen. Helt afgørende, at tilbageholdte behandles med respekt, og at deres rettigheder overholdes, siger Løkke i et skriftligt opslag på X.

Udenrigsministeriet yder konsulær bistand og er i tæt kontakt med de pårørende til den danske aktivist.

– Udenrigsministeriet har gjort klart over for israelske myndigheder, at det forventes, at tilbageholdte danskere behandles ordentligt, oplyser ministeriet til Ritzau.

– Såfremt det ikke har været tilfældet, vil Udenrigsministeriet følge op over for israelske myndigheder. Udenrigsministeriet har tavshedspligt i personsager og kan ikke oplyse yderligere.

En 21-årig mand er torsdag eftermiddag blevet varetægtsfængslet af Retten i Herning for brandstiftelse i Ikast i forbindelse med en konflikt mellem to grupperinger.

Det oplyser Midt- og Vestjyllands Politi på meddelelsestjenesten Politi Update.

Han nægter sig skyldig, men skal være frihedsberøvet frem til 17. juni.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Eli Lilly-middels effekt sammenlignes med fedmeoperation

Det amerikanske medicinalselskab Eli Lilly har torsdag offentliggjort nye vægttabsdata for lægemidlet retatrutide.

Et fase 3-studie viser, at patienter i gennemsnit har tabt 28,3 procent af deres kropsvægt i løbet af 80 uger.

Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters er resultaterne et skridt mod at kunne sende midlet på markedet næste år.

Med midlet, der er Eli Lillys mest effektive, sigter man mod at kunne imødekomme svært overvægtige patienter.

Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker hos AL Sydbank, kalder vægttabet for “meget markant”.

– Jeg forventer ikke, at det (segmentet for svært overvægtige, red.) kommer til at udgøre den største del af det fremtidige marked for vægttabsmidler.

– Men det er positivt for Eli Lilly med midler, der adresserer forskellige behov, siger han.

Eli Lilly sammenligner selv effekten af midlet retatrutide med fedmekirurgi.

I studiet har man set patienter på den højeste dosis tabe mere end 30 procent af deres kropsvægt i løbet af to år.

– Her nærmer vi os fedmeoperationer, siger Søren Løntoft Hansen.

Reuters skriver, at retatrutide er Eli Lillys første vægttabsmiddel, der aktiverer tre forskellige hormonelle receptorer.

Der er tale om receptorer, der har en indvirkning på appetit, insulin og fedtforbrænding.

Midlets vægttab ligger et stykke over de resultater, som danske Novo Nordisk tidligere har påvist med sine midler.

Ifølge Søren Løntoft Hansen skal man dog være varsom med at lave en direkte sammenligning mellem selskabernes midler, da studierne er opstillet på forskellige måder.

I øvrigt var det ventet, at Lillys nye middel ville vise et markant vægttab.

På det amerikanske formarked har investorernes reaktion også været begrænset. Lillys aktie stiger omkring 0,7 procent.

Tauson indleder French Open mod ukrainer

Den danske tennisspiller Clara Tauson skal i første runde af French Open møde ukraineren Daria Snigur, der er nummer 95 i verden.

Det blev en kendsgerning ved torsdagens lodtrækning i Paris, hvor Tauson er seedet som nummer 21.

Klarer Tauson den opgave, venter der i anden runde en amerikaner, enten Sofia Kenin eller Peyton Stearns.

Hvis seedningen holder, skal Tauson i tredje runde møde den 11.-seedede schweizer, Belinda Bencic.

Tauson kommer til grand slam-turneringen efter en svær periode præget af skader.

Onsdag formåede hun dog for første gang i næsten tre måneder at gennemføre en kamp, men hun tabte French Open-generalprøven i Strasbourg.

Tauson er eneste kvalificerede dansker til French Open. August Holmgren tabte torsdag i kvalifikationsfinalen, men kan dog håbe på at komme med som såkaldt lucky loser i tilfælde af afbud.

Både Holger Rune og Elmer Møller er ude med skader. Rune måtte udsætte sit varslede comeback, mens Møller meldte afbud op til kvalifikationsturneringen.

Først i 2028 afgør landsretten Bandidos MC’s skæbne

Fremtiden for Bandidos MC i Danmark hænger i det uvisse i hvert fald to år endnu.

Først i begyndelsen af 2028 tager Østre Landsret hul på ankesagen, hvor det skal vurderes, om der er grundlag for at opløse rockerklubben.

Nærmere bestemt skal retssagen køre over 25 dage fra februar til juni 2028, oplyser Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet (SSK).

Forbuddet mod Bandidos MC blev nedlagt af politiets specialenhed NSK – National enhed for Særlig Kriminalitet – 22. maj 2024.

Siden har det midlertidige forbud gjort det ulovligt at videreføre rockerklubben.

Samtidig blev der rejst en sag i retssystemet, hvor anklagemyndigheden går efter endeligt at få opløst klubben.

Anklagemyndigheden skal bevise, at Bandidos MC er en forening i Grundlovens forstand, og at den har et “ulovligt øjemed”.

Efter flere end 30 retsmøder kom Retten i Helsingør i oktober 2025 frem til, at Bandidos skal opløses.

Byretten vurderede, at Bandidos som forening – ud over sit lovlige formål – også har et ulovligt formål som følge af den kriminalitet, klubbens medlemmer har begået som led i klubbens virksomhed.

Straks ankede rockerklubben, men der er altså lang ventetid i landsretten, hvor første retsmøde indledes 28. februar 2028.

Her står anklagemyndigheden og Bandidos MC igen over for hinanden.

– Anklagemyndigheden fastholder, at Bandidos MC i Danmark er en ulovlig forening, Bandidos MC påstår frifindelse for påstanden om opløsning, skriver Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet torsdag på Anklager Update.

Dommen fra landsretten behøver dog ikke at være et punktum i sagen, for den kan ankes til Højesteret.

Observatoriekuplen på Rundetårn er hejst på plads

Rundetårns tre ton tunge observatoriekuppel er torsdag ved middagstid blevet hejst tilbage på tårnets top.

Det skriver både DR og TV 2.

Genhejsningen er sket, præcis 97 år efter at den første gang blev hejst op den 21. maj 1929.

Kuplen har været under restaurering siden januar, hvor den blandt andet har fået en ny kobberbelægning.

Jeanette Bursche, der er direktør for institutionen bag tårnet, Rundetaarn, er taknemmelig for, at torsdagens vejr har tilladt dem at hejse kuplen tilbage på plads.

– Det er jo lidt poetisk, at det lige præcis foregår på datoen, hvor den blev hejst op for 97 år siden i to halvdele.

– Dengang foregik det med håndkraft og uden afskærmning, siger hun torsdag til Ritzau.

Den færdigrestaurerede kuppel er en del af et større projekt, der skal stoppe vandindtrængningen og udbedre fugtskader i tårnets observatorium.

Udover udskiftningen af kobberet på kuplen skal en række andre ting i observatoriet også fornyes.

Det gælder blandt andet teleskopet fra 1929, der skal restaureres, males og have udskiftet linsen af eksperter fra Tyskland.

– Det har været overraskende, hvor godt det er gået, og hvor friske håndværkerne har været på at dele den her oplevelse med byen, siger Jeanette Bursche.

I anledning af restaureringen har institutionen designet en tidskapsel, der vil blive placeret i teleskopets hule fod. Den skal blandt andet indeholde hilsner fra fremmødte til hejsningen af kuplen.

– Rundetaarn kommer til at placere en række genstande og nogle spørgsmål omkring universets hemmeligheder. Både spørgsmål som vi kender svar på nu, og som vi ikke kender svar på nu.

– Dertil kommer de folkelige hilsner. Her kan man skrive, hvad man har lyst til at fortælle. Enten hvad Rundetårn betyder, eller hvordan hverdagen er i år 2026, siger Jeanette Bursche.

Tidskapslen vil først blive åbnet om 100 år, fortæller direktøren for Rundetaarn.

Institutionen regner med at kunne bemande teleskopet og byde gæster velkommen i observatoriet fra oktober 2026.

NU/KORRFLASH

INFO: Artiklen “NET/TENNIS/HOLMGREN/DIAZ”, udsendt kl. 13:44 med overskriften “Holmgren taber tæt kvalifikationsfinale til French Open” er korrigeret. Kvartfinale er ændret til kvalfinale i underrubrik.

Letland udsender varsel om ukendt drone i luftrummet

Letland aktiverede torsdag formiddag dronealarmerne, efter at mindst én drone fløj ind i landets luftrum.

Det oplyser Letlands militær på X ifølge nyhedsbureauet Reuters.

– Vi bekræfter, at der har været mindst et ubemandet luftfartøj i lettisk luftrum, skriver militæret.

Flere kampfly fra Nato blev sendt ind over Letland for at fjerne truslen.

Det er uklart, hvor dronen kom fra, og hvor den er fløjet hen.

Indbyggerne i regioner i det østlige Letland op mod landets grænser til Rusland og Belarus fik besked på at søge dækning.

Hændelsen finder sted, dagen efter at nabolandet Litauen udsendte et varsel om fare i landets luftrum og opfordrede indbyggerne i flere regioner til at søge dækning. Også her var der observeret en drone.

Ifølge den litauiske forsvarsminister, Vladislav Kondratovič, fløj en drone mod byen Lentvaris nær hovedstaden, Vilnius.

Senere forlød det, at den havde en anden kurs og blev efterfulgt af jagerfly fra Nato. Det er uklart, hvor dronen kom fra.

Tirsdag var det Estland, som registrerede en drone i sit luftrum. Denne drone blev skudt ned over landet af et Nato-fly fra Rumænien.

Ifølge Estland var der tilsyneladende tale om en ukrainsk drone.

De baltiske lande, som støtter Ukraine, har ifølge Reuters løbende beskyldt Rusland for at manipulere med ukrainske droner, så de flyver ind over de baltiske lande i stedet for at ramme mål i Rusland.

Det er dog ikke blevet bevist, at der er hold i anklagen.

Rusland har på den anden side beskyldt de baltiske lande for at lade Ukraine opsende droner fra landenes territorium mod Rusland.

Polens forsvarsminister, Władysław Kosiniak-Kamysz, sagde tidligere ifølge Reuters, at Ukraine er nødt til at være præcis, når landet bruger droner i krigen mod Rusland.

– Ukraine er selvfølgelig nødt til at være mere præcis her for at undgå at fremkalde russiske provokationer, sagde den polske minister på et pressemøde i Estlands hovedstad, Tallinn.

– Vores territorier skal ikke krænkes, de skal ikke trues, lød det videre.

Cirkus Arena får millionbøde for ulovlige arbejdere

Selskabet bag Cirkus Arena findes torsdag skyldig i en sag om cirkusarbejdere fra Georgien uden gyldig arbejdstilladelse.

Københavns Byret har straffet selskabet International Entertainment ApS med en bøde på 1,3 millioner kroner.

Derimod er direktør Benny Berdino-Olsen frifundet, oplyser byretten.

Straffesagen drejer sig om georgiske mænd, der ifølge tiltalen fra Københavns Politi var arbejdsmænd i det kendte cirkus, selv om de ikke havde gyldig arbejdstilladelse og ikke havde ret til at opholde sig i Danmark.

Sigtelsen blev rejst i sommeren 2024.

Oprindeligt var bødekravet på 2,7 millioner kroner, fremgår det af anklageskriftet.

– Den her bøde vil kunne slå os ihjel, sagde Berdino-Olsen under et af retsmøderne, har Ekstra Bladet tidligere rapporteret.

Energistyrelsen godkender revideret plan for oliefelt i Nordsøen

Energistyrelsen godkender en revideret udbygningsplan for Hejre-feltet, så der kan udvindes olie i Nordsøen.

Det skriver styrelsen torsdag på sin hjemmeside. Det står endnu ikke klart, hvilke konsekvenser den ændrede plan vil have.

– Godkendelse af væsentlige ændringer og tilføjelser til den allerede godkendte udbygningsplan for Hejre-feltet, skriver styrelsen i afgørelsen.

Det sker efter en klagesag fra miljøorganisationen Greenpeace, hvor godkendelsen til at indvinde ny olie i det endnu uåbnede oliefelt i Nordsøen blev trukket tilbage.

Energiklagenævnet ophævede i november 2025 tilladelsen, fordi olieselskabet Ineos ikke havde redegjort tilstrækkeligt for de afledte klimakonsekvenser ved afbrændingen af den olie og gas, man vil hente op af undergrunden.

Dermed måtte olieselskabet vente med den nye olieproduktion, som firmaet ellers fik tilladelse til i april 2024.

Det har været en faktor i Energiklagenævnets afgørelse, at offentligheden skal have indsigt i, hvilke miljø- og klimakonsekvenser et nyt olie- og gasprojekt har.

Det betyder, at Ineos måtte indsende nye oplysninger, og Energistyrelsen har behandlet sagen på ny.

Det fremgår af afgørelsen, at Ineos har været nødt til at foretage væsentlige ændringer i forhold til den oprindelige plan.

Det gælder blandt andet, at selskabet har ændret den juridiske og miljømæssige dokumentation.

Ineos har været nødt til at gennemføre en helt ny ansøgningsproces, hvor de har lavet en ny miljøkonsekvensrapport, der for første gang også vurderer miljøpåvirkningen fra de anlæg, der allerede blev bygget i 2014.

Som en del af den nye godkendelse har de også måttet acceptere skærpede naturkrav, herunder specifikke procedurer for at beskytte marsvin og andre havpattedyr mod støj under arbejdet.

Enhedslisten har længe været kritisk over for Hejre-feltet, og partiet er derfor skuffet over afgørelsen.

– Den åbning af Hejre-feltet, som der de facto er nu, vil være en modarbejdelse af den grønne omstilling.

– Vi står i en fossil energikrise lige nu, som bare understreger, at vi har brug for mindre olie og gas, og ikke mere, som det er lige nu, siger klimaordfører Rasmus Vestergaard Madsen (EL).

Motorcyklist er død efter ulykke på motorvejen ved Vejle

En motorcyklist har torsdag mistet livet i en trafikulykke på E45-motorvejen i sydgående retning ved tilkørslen Vejle Nord.

Det oplyser politiet ifølge Vejle Amts Folkeblad.

Politi, ambulance og brandvæsen blev kaldt ud til stedet, skrev Sydøstjyllands Politi på meddelelsestjenesten Politi Update klokken 12.11.

Også en lastvogn var involveret i ulykken.

Konflikten i Iran får EU til at sænke vækstprognosen for 2026

Krigen i Iran koster for europæisk økonomi, og inflationen ryger i vejret.

Af EU-Kommissionens forårsprognose, som torsdag fremlægges af økonomikommissær Valdis Dombrovskis i Bruxelles, fremgår det, at forventningen til væksten sænkes med 0,3 procentpoint til 1,1 procent i år.

– Konflikten i Mellemøsten har udløst et større chok i energimarkedet, og det sætter Europa, som i forvejen styrer gennem et ustabilt geopolitisk og handelspolitisk miljø, yderligere på prøve, siger Dombrovskis.

Prognosen viser, at væksten ventes lidt højere i 2027 end i år. 1,4 procent.

Inflationen i EU skønnes at komme op på 3,1 procent i 2026. Det er et helt procentpoint højere end i den foregående prognose.

AI-assistent tilbagerulles: Risiko for at overtræde konkurrenceloven

En AI-assistent, som regnskabsprogrammet Dinero var i gang med at udrulle, havde potentiale til at skade konkurrencen på tværs af flere markeder.

Derfor har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indskærpet konkurrencereglerne over for Dinero.

Efterfølgende har Dinero standset lanceringen af versionen af AI-assistenten.

Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen torsdag i en pressemeddelelse.

– Virksomheden var i færd med at lancere en AI-assistent, som kunderne potentielt kunne bruge til at få en alt for detaljeret indsigt i niveauet for omkostninger og pris hos deres nærmeste konkurrenter.

– Vi var på kontrolbesøg hos Dinero, umiddelbart inden AI-assistenten blev lanceret og kan nu konstatere, at denne version af AI-assistenten ikke kommer på markedet, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, i meddelelsen.

Styrelsen vurderer, at der var risiko for, at både Dinero og de virksomheder, som ville gøre brug af AI-assistenten, ville overtræde konkurrenceloven.

AI-assistenten analyserede virksomhedens egen regnskabsdata og sammenholdt dem anonymt med gennemsnitsdata fra andre Dinero-kunder i samme branche og region.

– Det kan være meget skadeligt for slutbrugerne, hvis virksomheder på den måde får direkte adgang til konkurrencefølsomme oplysninger om deres nærmeste konkurrenter i realtid – også selv om det kun er gennemsnitlige tal, siger Jakob Hald og tilføjer:

– Det kan blandt andet normere priserne og reducere incitamentet til at konkurrere om at levere bedst og billigst til kunderne, uanset om det er virksomhedskunder eller forbrugere.

DMI Femdøgnsudsigt

RITZAU

FEMDGN

Torsdag d. 21. maj 2026 Udsendt kl. 11.25 Oversigt:
Meteorologens overblik: Mest tørt, solrigt og varmere.

Fredag:
Mest tørt og først skyet de fleste steder, men det klarer dog op i løbet af dagen med lidt eller nogen sol mange steder. Temp. op mellem 15 og 20 grader, på Bornholm og ved Vestkysten lidt køligere, og svag til jævn vind fra vest og sydvest. Om aftenen tørt med nogen eller en del sol og om natten mest klart vejr, stedvis dog risiko for tåge. Temp. ned mellem 10 og 13 grader, og svag til let fra mellem vest og syd, men ved kysterne i Nord- og Vestjylland stedvis frisk vind.

Lørdag:
Nogen eller en del sol, men i løbet af dagen en overgang skyet fra nordvest og stedvis regn. Temp. mellem 17 og 22 grader, ved kyster med pålandsvind køligere, og svag til jævn vind fra vest og sydvest. Om aftenen og natten tørt og klart vejr, ud på natten dog stedvis mere skyet. Temp. ned mellem 8 og 12 grader, og let til frisk vind fra vest og nordvest, ved kysterne i Nordjylland en overgang op til hård vind.

Pinsedag, søndag:
Først på dagen stedvis skyet vejr, men ellers tørt med en del sol mange steder. Om natten tørt og mest klart vejr. Dagtemp. op mellem 15 og 20 grader, lidt køligere ved Vestkysten, og om natten ned mellem 8 og 13 grader. Let til frisk vind fra vest og nordvest.

2. pinsedag, mandag:
Tørt og mange steder solrigt vejr, men i Nordjylland måske mere skyet i perioder og en enkelt byge. Om natten tørt og mest klart vejr. Dagtemp. op mellem 17 og 23 grader, noget køligere på Bornholm og ved Vestkysten, og om natten ned mellem 8 og 13 grader. Let til frisk vind omkring vest, i Nordjylland i perioder op til hård vind.

Tirsdag:
Tørt med en del sol. Dagtemp. op mellem 13 og 18 grader, varmest mod sydøst, og om natten ned mellem 8 og 12 grader. Vinden tiltager og bliver jævn til hård omkring nordvest.

Engelsk fodboldforbund åbner egen efterforskning i spionsag

En meget omtalt spionsag i den næstbedste fodboldrække i England får endnu et efterspil.

Det Engelske Fodboldforbund (FA) oplyser torsdag, at det har indledt sin egen undersøgelse af Southamptons adfærd.

Det skriver flere britiske medier, herunder Sky Sports og BBC.

Klubben har erkendt at have udspioneret tre klubber i sæsonen, herunder Middlesbrough.

Onsdag blev klubben så endegyldigt udelukket fra oprykningsfinalen om en plads i Premier League.

Southampton tabte sin appel, og dermed står straffen fra ligaorganisationen EFL, som klubben blev tildelt tirsdag, ved magt.

Dermed er det i stedet Middlesbrough, der skal spille playoff-finalen mod Hull på Wembley Stadium.

Sky Sports skriver, at FA har afventet, at EFL afsluttede sin behandling af sagen, før forbundet selv ville gå ind i forløbet.

EFL har ikke beføjelserne til at straffe enkeltpersoner, herunder trænere. Det har forbundet til gengæld.

FA vil ikke kommentere sagen yderligere, før forbundet har vurderet beviserne, lyder det.

Som en del af tirsdagens dom står det også ved magt, at Southampton starter med fire minuspoint i næste sæson i Championship.

Southampton bookede oprindeligt en plads i oprykningsbraget med en sejr på 2-1 efter forlænget spilletid over Middlesbrough.

Middlesbrough anklagede modstanderholdet for i hemmelighed at have filmet et træningspas før det første semifinaleopgør, som endte 0-0.

Sverige vil finansiere sikkerhedskontrol med hjælpepakke til luftfart

Sveriges regering vil støtte svensk luftfart med 500 millioner svenske kroner på grund af de højere priser på flybrændstof.

Den største del af pakken – 400 millioner kroner – afsættes til, at den svenske stat i andet halvår af 2026 dækker omkostningerne til sikkerhedskontrol af bagage og passagerer i de svenske lufthavne.

Det har regeringen fremlagt på et pressemøde torsdag morgen, skriver det svenske nyhedsbureau TT.

– Det er en stærk pakke, som forbereder os på, at det kan blive værre, sagde infrastruktur- og boligminister Andreas Carlson på pressemødet.

Finansieringen af sikkerhedskontrollerne skal sænke udgifterne til hver passager med 46 kroner.

Andreas Carlson kan dog ikke garantere, at det vil føre til lavere billetpriser.

Men han understreger, at hvis ikke staten dækker udgifterne til sikkerhedskontrollerne, så luftfartsselskabernes udgifter til passagererne falder, er der ikke udsigt til billigere flybilletter.

For at undgå en situation, hvor indenrigsruter nedlægges, vil regeringen som en del af hjælpepakken desuden afsætte 100 millioner kroner for – ved behov – at kunne understøtte driften af udvalgte lufthavne, skriver TT.

Det skal sikre, at der stadig er fly på tværs af Sverige.

– Vi forbereder os på midlertidigt at kunne indføre offentlig trafikpligt, sagde Andreas Carlson på pressemødet.

Priserne på flybrændstof er steget, efter at USA og Israel iværksatte krigen mod Iran, og Hormuzstrædet i praksis blev lukket for størstedelen af den civile skibstrafik.

Lukningen af strædet, der forbinder Den Persiske Golf med resten af verdenshavene, har ført til en voldsom reduktion af mængden af olie og naturgas, der eksporteres fra Mellemøsten.

Dette har ført til store stigninger i brændstofpriserne.

For at den svenske hjælpepakke til luftfartsbranchen kan træde i kraft, skal den først godkendes af EU-Kommissionen.

Forsikringsekspert efter jordskælv: Skader er for egen regning

Tophistorien er skrevet og udgivet af TV 2 Kosmopol. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Landets forsikringsselskaber er ved at danne sig et overblik over, hvor mange henvendelser man har fået fra borgere i forbindelse med jordskælvet onsdag.

Det siger Anna Garde Slothuus, der er forsikringsekspert i brancheorganisationen F&P, til TV 2 Kosmopol.

Selvom nogle selskaber “har fået en del” henvendelser, kan skadesramte danskere dog se frem til at få en nedslående tilbagemelding, lyder det fra eksperten.

– Forsikringsselskaberne dækker ikke skader som følge af jordskælv, fordi det er en naturkatastrofe, og som udgangspunkt dækker vi ikke naturkatastrofer. Derfor er skader på eksempelvis bygninger for egen regning, siger Anna Garde Slothuus.

https://www.tv2kosmopol.dk/live-blog-post/9885d5b4-1a8e-4617-9907-22e4620cbc05/85845/11732114

Redaktionel kontakt:

Christian S. Nielsen

tlf.: +4523615607

e-mail: chni@tv2kosmopol.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF TV 2 Kosmopol ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

Udenlandske turister, blandt andet fra Danmark, skal fremover ansøge om visum i Thailand, hvis man opholder sig i landet i 30 dage eller mere.

Indtil nu har udenlandske turister dog haft visumfrit ophold i Thailand i 60 dage.

Det meddeler Thailands udenrigsministerium ifølge AFP.

Flere skoler og uddannelsesinstitutioner på Fyn har torsdag morgen fået mails med bombetrusler.

Det oplyser Fyns Politi, der efterforsker truslerne med henblik på at finde gerningspersonen.

Efter en samlet vurdering af truslerne har politiet vejledt uddannelsessteder og skoler om at fortsætte dagen, som de plejer.

Problemer med kortbetalinger varer ved: Tidshorisont er ukendt

Betalingsvirksomheden Nets oplever torsdag en driftsforstyrrelse, som påvirker behandlingen af kortbetalinger.

Driftsforstyrrelsen betyder, at størstedelen af kortbetalinger afvises, skriver Nets i en pressemeddelelse.

– Hændelsen er opstået omkring klokken 09.00, og siden har Nets’ transaktioner ikke gået igennem på normal vis. Vi vurderer lige nu, at størsteparten af betalingerne bliver afvist, lyder det i meddelelsen.

Det fremgår ikke, hvad der er årsag til forstyrrelsen, eller hvornår driften forventes at være normal igen.

Torsdag klokken 12.45 opleves der fortsat betalingsproblemer.

Årsagen til problemet er identificeret, oplyser Peter Glüsing Pedersen, Head of Media Relations Nordics i Nets, til Ritzau.

– Vi har identificeret årsagen, så det handler om, at vi skal have genetableret driften så hurtigt som muligt, siger han.

– Jeg har ikke nogen tidshorisont for, hvornår vi har løst det, men vi arbejder på det.

Forstyrrelserne skaber også problemer i betalinger til billetløsninger i den offentlige transport. Rejsekort-appen, Basiskort og Rejsekort er påvirket, oplyser Rejsekort.

Også i Sverige og Norge meldes der om problemer med kortbetalinger, skriver mediet SVT.

Flere steder sidder biler desuden fast i parkeringskældre, skriver DR.

Nets har etableret en arbejdsgruppe, som arbejder på at normalisere driften.

– Vi vender tilbage, så snart vi har en ny status, skriver Nets i meddelelsen.

Butikker opfordres til at aktivere deres offline-procedure, som giver mulighed for at tage imod betaling med visse typer af betalingsmidler.

– Der kan eventuelt også være mulighed for at tage imod betalinger på anden vis, herunder ved brug af MobilePay, lyder det fra Nets.

I juli sidste år oplevede Nets et større nedbrud på grund af en teknisk fejl.

Nedbruddet betød, at der var problemer med betalinger og transaktioner i omkring tre timer.

Nets fik efterfølgende kritik for manglende kommunikation.

Siden da har Nets indført en ny løsning, der kaldes “udskudt autorisation”, oplyser Peter Glüsing Pedersen.

Det er en betalingsmetode, hvor butikken registrerer købet, men godkendelsen i banken gemmes til senere.

Løsningen burde træde i kraft, når det almindelige system ikke fungerer.

– Det gør, at man kan handle som normalt. Mit bud er, uden at jeg står ude i alle butikkerne lige nu, at det fungerer.

– Hvis man handler online, kan det godt være, at der er nogle driftsforstyrrelser. Men vi er jo ikke den eneste udbyder på markedet, siger Peter Glüsing Pedersen.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]