Seneste nyheder

25. juni 2026

– Det er tid til, at USA sætter sit fodaftryk (put its footprint, red.) tilbage på Grønland, siger USA’s særlige udsending til Grønland, Jeff Landry, ifølge AFP.

Skanderborg AGF knækker GOG efter forlænget spilletid

Dramatisk blev det, da Skanderborg AGF efter forlænget spilletid vandt den første DM-semifinale med 38-35.

GOG lavede generelt mange fejl og tog adskillige dårlige beslutninger i løbet af kampen, men alligevel formåede fynboerne at holde det helt tæt meget længe.

I den forlængede spilletid var Skanderborg AGF dog klart bedst, og GOG havde ikke kvalitet og kræfter til at tage sejren.

GOG havde ellers godt styr på begivenhederne i første halvleg, hvor Skanderborg AGF kun var foran en enkelt gang ved 4-3.

Siden opbyggede GOG en føring på 17-12 ved stregspilleren Anton Lindskog.

Hjemmeholdets Fredrik Olsson reducerede til 15-18 et halvt minut før pausefløjtet. Men GOG’s højrefløj Oskar Vind nåede at øge til pauseføringen 19-15.

Føringen på fire mål blev hurtigt hentet af Skanderborg AGF, som udlignede til 23-23 ved stregspilleren Andreas Søgaard, der spillede en fremragende kamp og lavede otte mål.

Anført af en storspillende og en flittigt scorende Emil Lærke med i alt ti mål begyndte Skanderborg AGF for alvor at volde problemer for GOG.

Skanderborg AGF kom foran med to mål flere gange, og fynboerne kæmpede i denne fase for at følge med.

GOG-playmakeren Frederik Petersen udlignede til 31-31 med fire minutter tilbage, men igen svarede Skanderborg AGF igen med et mål.

Andreas Søgaard modtog et indspil til stregen, og han øgede til 32-31 med lidt over tre minutter tilbage.

Et minut før tid fik Morten Balling reddet sit forsøg af en sprællende GOG-keeper Peter Johannesson.

Det gav GOG muligheden for at udligne i den anden ende, og tre sekunder før tid leverede Hjalte Lykke en vidunderlig underhåndsafslutning, som gik fladt i nettet til 32-32.

Dermed skulle den første semifinale afgøres i forlænget spilletid, og det blev en gyserafslutning.

Første halvleg af den forlængede spilletid med en varighed på fem minutter endte 2-2, og det var stadig helt lige.

Tre ubesvarede mål af Skanderborg AGF og en føring på 37-34 knækkede GOG. Trods den tiende scoring af Hjalte Lykke endte det med et nederlag til det fynske storhold.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Domstol vil gøre det ulovligt at købe pantfri dåser ved grænsen

Det kan snart være slut med at købe pantfri øl og sodavand syd for grænsen.

I hvert fald hvis det står til en forvaltningsdomstol i Slesvig, skriver Flensborg Avis.

Domstolen har ifølge avisen afgjort, at den såkaldte pantpligt også gælder danske kunder i grænsebutikker.

Organisationen Dansk Erhverv glæder sig over udfaldet, skriver den i en pressemeddelelse.

Dommen fastslår ifølge Dansk Erhverv, at de tyske grænsebutikker ikke kan undgå pantpligten ved at lade kunder underskrive erklæringer om, at drikkevarerne først bliver drukket uden for Tyskland.

Dansk Erhverv har i flere år ment, at den nuværende praksis på området er med til at skabe unfair konkurrence, og at det medfører miljøudfordringer, fordi emballage ikke indsamles og genanvendes.

– Det her er et vigtigt signal om, at reglerne skal gælde ens for alle, siger advokat og fagchef for håndhævelse og produktregulering i Dansk Erhverv Betina Schiønning.

– I mange år har danske butikker og producenter været underlagt pantregler, mens store mængder dåser er blevet solgt uden pant lige syd for grænsen. Det er hverken rimeligt for konkurrencen eller miljøet.

Dommen kan blive anket til Tysklands øverste forvaltningsdomstol

Selvportræt af P.S. Krøyer sætter verdensrekord på auktion

Et maleri af skagensmaleren P.S. Krøyer blev tirsdag solgt for 1,29 millioner dollar – svarende til cirka 8,3 millioner kroner – på en auktion i New York.

Med hammerslaget blev verdensrekorden for det dyreste solgte Krøyer-maleri sat. Det skriver Børsen.

Der er tale om maleriet “Selvportræt, siddende ved staffeliet på Skagen strand” fra 1902. Maleriet er et selvportræt af billedkunstneren og blev solgt gennem det internationale auktionshus Phillips.

Af auktionshusets hjemmeside fremgår det, at maleriet var vurderet til mellem 300.000 og 500.000 dollar, hvilket svarer til mellem to og knap tre millioner kroner.

– Jeg kan ikke på nuværende tidspunkt sige, hvem der købte selvportrættet af Krøyer, men det er klart, at vi hos Phillips er begejstrede for det høje hammerslag. Ny verdensrekord er ikke hverdagskost, siger Kirsten MacDonald, der er regional direktør for Phillips i Skandinavien, til Børsen.

Lektor: Tektonisk plade har formentlig slået revne under Køge Bugt

Der er formentlig sket et “lille brud” et godt stykke under jordoverfladen under Køge Bugt, hvilket har resulteret i et jordskælv i Danmark.

Det forklarer lektor Bo Holm Jacobsen, der forsker på Institut for Geoscience ved Aarhus Universitet.

– De tektoniske plader spænder sig mod hinanden og gnaver mod hinanden. Der er formentlig sket et lille brud eller en revne på måske 100 meter eller en kilometer ved epicentret. Det sker typisk 20 kilometer under jordoverfladen, siger han.

De Nationale Geologiske Undersøgelser (GEUS) har bekræftet, at der onsdag eftermiddag klokken 16.14 har været et jordskælv med en styrke på 3,9.

Jordskælvet havde epicenter i Køge Bugt forholdvis tæt på byen Køge.

Epicentret er selve lokationen under jorden, hvor revnen eller bruddet i den tektoniske plade er sket.

Jordskælvet er det kraftigste målt i Danmark siden 2012. Her blev der ifølge GEUS målt et jordskælv med en styrke på 4,3.

– Vi forbinder ikke den her størrelse jordskælv med skader på bygninger, siger Bo Holm Jacobsen.

Han nedtoner desuden naturmæssige efterreaktioner på jordskælvet.

– Vi skal ikke forvente at se tsunamier. Der skal noget større jordskælv til.

– Det, der kommer til at ske omkring det her jordskælv, er allerede sket. Vi ser ikke flere efterreaktioner, fordi skælvet har den lille størrelse, siger han.

Denne størrelse jordskælv opleves “med jævne mellemrum” ifølge lektoren. Det sker tilfældigt, men kan eksempelvis ligge i “spændet mellem 5 og 15 år”.

USA tiltaler Cubas ekspræsident Raul Castro for drab

USA’s justitsministerium har rejst tiltale mod Cubas tidligere præsident Raul Castro.

Det fremgår af retsdokumenter, der er offentliggjort onsdag, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Raul Castro, som i dag er 94 år, er tiltalt for fire tilfælde af drab, to tilfælde af ødelæggelse af fly og ét tilfælde af sammensværgelse om at dræbe amerikanske statsborgere.

USA’s fungerende justitsminister, Todd Blanche, siger, at han forventer, at Castro kommer til USA “af egen vilje eller på anden vis”.

Ud over den amerikanske stat er fem personer nævnt som sagsøgere, viser retsdokumenterne ifølge Reuters.

Amerikanske medier har i den seneste uge skrevet, at det var ventet, at USA ville rejse tiltale for en hændelse i 1996, hvor cubanske kampfly skød fly ned, som blev opereret af en gruppe eksilcubanere med base i USA.

Den cubanske regering har tidligere argumenteret for, at angrebet i 1996 var et legitimt svar på, at flyene krænkede cubansk luftrum.

Raul Castro var Cubas forsvarsminister på det tidspunkt.

I en udtalelse onsdag siger Cubas nuværende præsident, Miguel Diaz-Canel, at tiltalen vedrørende de to nedskudte fly i 1996 er et “politisk træk uden juridisk grundlag”.

USA’s tiltale har kun til formål at “føje til den sag, de er ved at fabrikere for at retfærdiggøre vanviddet ved en militær aggression mod Cuba”, skriver Diaz-Canel i et opslag på X.

Tiltalen mod Raul Castro kommer på et tidspunkt, hvor den amerikanske præsident, Donald Trump, har øget presset på det kommunistisk ledede Cuba.

Trump har også ytret ønske om et regimeskifte.

USA har reelt indført en blokade mod Cuba ved at true med sanktioner mod lande, der leverer brændstof til øen.

Det har udløst strømafbrydelser og har forværret landets værste krise i årtier.

Raul Castro overtog præsidentposten i Cuba i 2008, efter at hans bror Fidel blev syg.

Fidel Castro, der havde været ved magten siden en revolution i 1959, døde i 2016.

Raul Castro trådte tilbage som præsident i 2018, men er fortsat en magtfuld figur i cubansk politik.

Tiltalen mod ham er det seneste eksempel på, at USA’s justitsministerium under Donald Trumps præsidentskab rejser tiltale mod Trumps politiske modstandere i både ind- og udland.

Historisk set er den type tiltaler sjældne i USA, skriver Reuters.

Tiltalen mod Castro minder om en tidligere narkotikasag mod Venezuelas fængslede ekspræsident Nicolas Maduro, som er allieret med Cuba.

Trump-administrationen brugte tiltalen mod Maduro som begrundelse for at sende amerikanske specialstyrker ind i Venezuelas hovedstad, Caracas, den 3. januar.

Maduro blev taget til fange og bragt til New York, hvor han afventer en retssag. Han har nægtet sig skyldig.

Trump truede i marts med, at Cuba “er det næste” efter Venezuela.

Reuters

Israels militær er i højeste alarmberedskab, efter at USA og Iran har truet hinanden med at genoptage krigen.

Det siger den israelske hærchef, Eyal Zamir, onsdag.

– Lige nu er IDF (militæret, red.) i højeste alarmberedskab og forberedt på enhver udvikling, siger Zamir i en udtalelse fra militæret.

Tidligere onsdag havde Revolutionsgarden i Iran advaret om, at krigen vil brede sig ud over regionen, hvis USA og Israel genoptager angrebene.

Det skriver AFP.

DMI Farvandsudsigter

RITZAU

FARVANDSUDSIGTER
Onsdag den 20. maj 2026.

Farvandsudsigter, der gælder til torsdag aften, udsendt klokken 16.15.

Østersøen omkring Bornholm:
I den nordlige del sydøst 2 til 7 m/s. Og i den sydlige del vest 5 til 10 m/s. God sigt. I nat vest 3 til 8 m/s. Og i den nordøstlige del sydøst 2 til 7 m/s. Ringe til moderat sigt. I morgen formiddag og i morgen eftermiddag sydvest 5 til 10 m/s. Meget ringe sigt.

Vestlige Østersø:
Syd 3 til 8 m/s. Moderat sigt.

Bælthavet og Sundet:
Bælthavet: Sydvest 4 til 9 m/s. Moderat til god sigt. Sundet: Sydvest 4 til 9 m/s. Moderat til god sigt.

Kattegat:
Sydvest 5 til 10 m/s. God sigt.

Skagerrak:
Sydvest 5 til 10 m/s. Ringe sigt. I morgen eftermiddag vest 8 til 13 m/s. God sigt.

Fisker:
Vest 4 til 9 m/s. Moderat sigt.

Signifikant bølgehøjde: 1 m. Dønning: 1 m.

Tyskebugt:
Sydvest 6 til 11 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 1 m. Dønning: 1 m.

Uefa ændrer EM-kvalifikationen til ligaspil

Ligaspillet, som blev indført i de europæiske klubturneringer for få år siden, kommer nu også til landsholdsfodbolden i Europa.

Det Europæiske Fodboldforbund (Uefa) oplyser på sin hjemmeside, at eksekutivkomitéen onsdag har vedtaget at ændre EM-kvalifikationen. Det vil træde i kraft efter EM 2028.

De nærmere detaljer skal Uefa arbejde videre med de kommende måneder, men det ligger fast, at kvalifikationen kommer til at have et format, der minder om ligaspillet i de europæiske klubturneringer.

De 36 bedste landshold fra Nations League vil spille i Liga 1, mens resten vil spille i Liga 2 om pladser til EM-slutrunderne.

Mens holdene i klubbernes ligaspil spiller otte kampe, skal der i det nye kvalifikationsformat for landshold spilles seks kampe for alle holdene.

Holdene i hvert ligaspil seedes i tre lag. Herefter trækkes der lod om, hvem hvert enkelt hold skal møde. Man møder to hold fra hvert af de tre seedningslag.

Hvor mange hold fra henholdsvis Liga 1 og Liga 2, som kvalificerer sig til EM, er endnu ikke besluttet. Det bliver en del af drøftelserne den kommende tid.

I Nations League vil der ske en lignende forandring af det nuværende format.

Fra sæsonen 2028/2029 vil der i Nations League skulle spilles med 18 lande i tre ligaer. Hver af de tre ligaer inddeles i grupper med seks lande. Hvert land skal spille i alt seks kampe.

Der vil stadig blive spillet kvartfinaler, Final 4 og playoffkampe om op- og nedrykning. Det forbliver, som det er nu, skriver Uefa ovenpå onsdagens møde i Istanbul.

Alexander Ceferin, der er Uefa-præsident, mener, at ændringerne vil øge værdien af europæisk herrelandsholdsfodbold.

– De nye formater vil forbedre den sportslige balance, reducere antallet af betydningsløse kampe og give fansene en mere attraktiv og dynamisk turnering.

– Samtidig sikres alle hold en fair mulighed for at kvalificere sig uden at tilføje flere datoer til den internationale kalender, siger Ceferin til forbundets hjemmeside.

Sjællandsområdet ramt af det største jordskælv i Danmark i 14 år

Onsdag eftermiddag klokken 16.14 har der været et jordskælv med en styrke på 3,9 med epicenter i Køge Bugt.

Det bekræfter seniorforsker ved De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) Tine Larsen over for Ritzau.

Jordskælvets epicenter var ifølge GEUS forholdsvis tæt på byen Køge.

– Rigtig mange har mærket det her jordskælv, hvilket ikke er overraskende, fordi med en styrke på 3,9 er det et pænt jordskælv. Og når det sker så tæt på kysten, er der gode chancer for, at folk kan mærke det, siger hun.

Jordskælvet står klart på alle målestationer i Danmark og i det sydlige Sverige og Norge, oplyser GEUS.

Jordskælvet er det kraftigste målt i Danmark siden 2012. Her blev der ifølge GEUS målt et jordskælv med en styrke på 4,3.

Man skal dog som udgangspunkt ikke bekymre sig om efterskælv. Hvis der kommer efterskælv, er de som regel væsentligt mindre i styrke, lyder budskabet.

Mange har mærket rystelserne onsdag eftermiddag.

Ritzau har blandt andet fået melding om, at det kunne mærkes så langt væk som Sjællands Odde, der ligger lidt over 80 kilometer fra epicentret syd for København.

Også fynboer har mærket rystelser, skriver TV 2 Fyn.

Desuden kunne de mærkes i svenske Malmø, skriver mediet Sydsvenskan.

– Det er et relativt stort jordskælv både målt efter danske og svenske standarder, siger Björn Lund, lektor i seismologi ved Uppsala Universitet, til mediet.

Flere politikredse og alarmcentralen fik onsdag eftermiddag mange opkald om rystelserne på Sjælland.

– Der er sandsynligvis tale om et jordskælv. Vi opfordrer til at følge med i nyhederne.

– Foreløbig ingen meldinger om, at nogen er kommet til skade, skrev beredskabet på det sociale medie X.

Seniorforsker ved GEUS Tine Larsen fortæller, at der historisk set ikke har været jordskælv i Danmark, der har forårsaget personskade.

Nedfaldne tagsten og revner i bygninger har dog været registreret ved tidligere jordskælv.

Ifølge Tine Larsen vil det ikke være overraskende, hvis der nu vil komme nogle mindre efterskælv.

– Det vil med stor sandsynlighed være så små, at der ikke er nogen, der kan mærke dem, siger hun.

GEUS har ansvaret for overvågning og registrering af jordskælv og anden seismisk aktivitet i både Danmark og Grønland.

Politi får anmeldelser om jordskælv ved Sjællands østkyst

Tophistorien er skrevet og udgivet af TV 2 Kosmopol. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Et jordskælv lader til at have ramt dele af Sjælland onsdag eftermiddag.

Midt- og Vestsjællands Politi og Københavns Vestegns Politi bekræfter over for TV 2 Kosmopol, at man har modtaget anmeldelser.

– Ja, det skulle være 4,2 på richterskalaen. Vi får opkald og anmeldelser fra borgere, der kunne høre og mærke det, siger Henrik Olesen, vagtchef ved Midt- og Vestsjællands Politi til TV 2 Kosmopol.

Også på den københavnske vestegn har politiet fået opkald.

– Vi har fået nogle stykker, ja. Det går på, at der har været rystelser, siger vagtchef David Borchersen ved København Vestegns Politi.

Ifølge Android Alerts jordskælvsvarsling har der været et jordskælv med en styrke på 4,2.

Samme sted placerer epicenteret 6 kilometer fra Solrød Strand.

https://www.tv2kosmopol.dk/metropolen/jordskaelv-har-ramt-sjaelland-9885d

Redaktionel kontakt:

Magnus Ankerstjerne

tlf.: +4538385611

e-mail: mank@tv2kosmopol.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF TV 2 Kosmopol ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

DMI Femdøgnsudsigt

RITZAU

FEMDGN

Onsdag d. 20. maj 2026 Udsendt kl. 16.15 Oversigt:
Meteorologens overblik: Et par ustadige dage, men fra fredag tørt, solrigt og varmere.

Torsdag aften og natten til fredag:
Tørt og mod nord og øst nogen sol, men i den sydvestlige del mest skyet. I løbet af natten skyet og lokalt diset vejr. Temp. ned mellem 8 og 12 grader, og svag til jævn vind fra vest.

Fredag:
Mest tørt og skyet de fleste steder. Det klarer dog op i løbet af dagen, og de fleste steder får nogen sol i løbet af eftermiddagen. Temp. op mellem 15 og 20 grader, på Bornholm og ved Vestkysten lidt køligere, og svag til jævn vind fra vest og sydvest.

Om aften tørt med nogen eller en del sol. Først på natten mest klart vejr, men efterhånden dis eller tåge flere steder. Temp. ned mellem 8 og 13 grader, og svag til let fra mellem vest og syd, men ved kysterne i Nord- og Vestjylland efterhånden stedvis frisk vind.

Lørdag:
Først mest tørt med nogen sol, men fra vest bliver det i løbet af dagen en overgang skyet med stedvis lidt regn. Ud på eftermiddagen klarer det dog op vestfra med en del sol efterhånden. Svag til jævn vind fra sydvest der tiltager og efterhånden bliver let til frisk omkring vest. Temp. op mellem 15 og 23 grader, ved kyster med pålandsvind dog noget køligere.

Om aftenen og natten tørt og klart vejr, ud på natten dog stedvis mere skyet. Temp. ned mellem 8 og 12 grader, og let til frisk vind fra nordvest, ved kysterne i Nordjylland stedvis op til hård vind.

Søndag:
Først på dagen stedvis skyet vejr, men ellers tørt vejr med en del sol. Om natten tørt og mest klart vejr. Dagtemp. op mellem 15 og 20 grader, lidt køligere ved Vestkysten, og om natten ned mellem 8 og 13 grader. Let til frisk vind fra nordvest og vest, om natten aftagende til svag til jævn vestlig vind.

Mandag Tørt og solrigt vejr, i Vestjylland dog måske lidt mere skyet i perioder. Om natten tørt og mest klart vejr. Dagtemp. op mellem 17 og 23 grader, noget køligere på Bornholm og ved Vestkysten, og om natten ned mellem 10 og 14 grader. Let til jævn vind omkring vest, ved kysterne i Nordjylland og på Bornholm stedvis frisk vind.

NU/KORRFLASH

INFO: Artiklen “NET/BEDEDAG+NV”, udsendt kl. 15:51 med overskriften “Blå partier vil ikke længere genindføre store bededag” er korrigeret.

I afsnit 7 er “afskaffe” ændret til “genindføre”.

Mand fængslet: Fik kvinde til at udsætte børn for overgreb

En mand fra Frederikshavn fik ifølge politiet en mor på Filippinerne til at begå seksuelle overgreb på sine børn, mens manden kunne følge med på video.

Onsdag er manden, der er i 50’erne, blevet varetægtsfængslet af en dommer i Retten i Hjørring i sagen, hvor han sigtes for voldtægt.

Det oplyser Nordjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Ifølge politiet har manden i adskillige tilfælde fra 2018 til 2022 overført penge til kvinden på Filippinerne, mod at hun – mens hun var i videokontakt med manden – udsatte sine børn for overgreb.

– På grund af sagens karakter betragter vi overgrebene som voldtægt, lyder det fra den ansvarlige for efterforskningen, vicepolitiinspektør ved Nordjyllands Politi, Mikkel Lousdal.

Retsmødet om varetægtsfængsling foregik for lukkede døre, og derfor oplyser politiet ikke nærmere om sagens beviser.

– Hele sagskomplekset er stadig under efterforskning af politiet, så vi kan for nuværende ikke kommentere yderligere.

– Vi er nødt til at beskytte en igangværende efterforskning, siger Mikkel Lousdal.

Det kom dog frem op retsmødet, at manden nægter sig skyldig, oplyser specialanklager Mette Bendix til Ritzau.

Varetægtsfængslingen løber foreløbig i fire uger.

Manden har endnu ikke besluttet, om han vil kære varetægtsfængslingen til landsretten.

Norsk skuespiller trækker sig fra rolle i serien The White Lotus

Den norske skuespiller Tobias Santelmann trækker sig fra rollelisten til den fjerde sæson af HBO-serien “The White Lotus”.

Det bekræfter skuespillerens svenske agentur til det norske medie VG.

Beslutningen er “udramatisk” og er truffet af Tobias Santelmann selv, lyder det.

– Tobias er blevet tvunget til at takke nej, fordi det kolliderer med resten af hans tidsplan. Han er stor fan af serien, men lige nu var det ikke muligt at få det til at passe, oplyser Salomonsson Agency til VG.

I slutningen af marts lød det fra Warner Bros. Discovery, at Tobias Santelmann var en del af rollelisten til den populære serie.

Santelmann er blandt andet kendt for tidligere at have spillet en af hovedrollerne i den norske tv-serie “Exit” og at have medvirket i den danske serie “Den som dræber”.

Den fjerde sæson af “The White Lotus” bliver indspillet i Frankrig, hvor man som seer kommer til at følge en ny gruppe af gæster og ansatte på hotellet med samme navn.

De første tre sæsoner af serien har i kronologisk rækkefølge fundet sted på den amerikanske ø Hawaii, på den italienske ø Sicilien og i Thailand.

De første tre sæsoner af serien har i alt vundet 16 priser til den amerikanske tv-prisuddeling Emmy, hvor især den første sæson skilte sig ud med ti Emmy-priser.

Gitte Ørskou fratræder som museumsdirektør for Moderna Museet

Den danske kunsthistoriker Gitte Ørskou fratræder sin stilling den 31. august som museumsdirektør for Moderna Museet i den svenske hovedstad, Stockholm.

Det skriver Moderna Museet i en pressemeddelelse ifølge det svenske nyhedsbureau TT.

Hun har siden september 2019 været museumsdirektør for Moderna Museet i Stockholm.

Lars Strannegård, der er bestyrelsesformand for Moderna Museet, siger i pressemeddelelsen, at Ørskou har gjort et “fantastisk arbejde i en transformativ periode” for museet.

– Hun har styrket museet og været afgørende i opbygningen af den nye organisation. Med stort ansvar og professionalisme har hun lagt et stærkt fundament for fremtiden.

– Jeg er meget glad for vores gode samarbejde i denne periode, siger han.

Selv siger Gitte Ørskou i pressemeddelelsen, at det “har været et stort privilegium at lede Moderna Museet i en periode med udvikling og forandring”.

– Sammen med museets medarbejdere har vi arbejdet på at styrke vores kunstneriske profil, udvikle virksomheden og gøre museet mere tilgængeligt for flere, siger hun i pressemeddelelsen.

Siden januar har Moderna Museet, ArkDes og den svenske stats kunstråd indgået en fælles stormyndighed kaldet Moderna Museet.

Den svenske regering gennemførte sammenlægningen trods modstand fra flere ledende aktører i kulturlivet.

De mente, at sammenlægningen ikke blev gennemført for kunstens bedste.

Samtidig har der været uro omkring Ørskou.

I efteråret blev hun inviteret på en rejse til Qatar af emirens søster, prinsesse Al Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al Thani.

I februar konstaterede museumsorganisationen ICOM, at den gratis rejse var i strid med organisationens etiske regler.

– Bare fordi noget er muligt, er det ikke passende, skrev museumsorganisationens bestyrelse i en udtalelse til det svenske Magasin K.

Moderna Museet åbnede i 1958 og beskriver sig selv som et af Europas førende museer for moderne kunst.

Det råder over 130.000 forskellige kunstværker, men kun en lille del af samlingen kan udstilles ad gangen.

Tysk antitese jagter overraskelse mod Aston Villa i EL-finale

Aston Villa kan i Europa League-finalen onsdag skrive historie med sit første trofæ i 30 år og det første europæiske trofæ i 44 år.

Modstanderen jagter sin første store titel i det hele taget.

Freiburg er på flere måder antitesen til storklubbernes til tider overdrevne forbrug af transfersummer, lønkroner og cheftrænere.

Trods stigende omsætning og sorte bundlinjer vil Freiburg i bedste fald målt på økonomiske muskler rangere i bunden af Premier League, hvis klubben var engelsk.

Når holdet alligevel har trodset forventningerne og fra en position som seedet som nummer 22 – lige under FC Midtjylland – i ligaspillet har spillet sig i finalen, skyldes det ikke mindst en urokkelig tro på strategi, kontinuitet og fornuftigt købmandskab.

– Jeg er overrasket over succesen, for det var ikke nogen stor klub, da jeg spillede der. Men set i bakspejlet var det omvendt en klub, der var forud for sin tid i den forstand, at man er meget tro mod en fasttømret strategi.

– Det gælder både i forhold til spillerrekruttering og trænervalg, men også en satsning på et stærkt akademi og udviklingskultur, siger den tidligere angriber Tommy Bechmann, der spillede i Freiburg fra 2008 til 2011.

Intet symboliserer satsningen på kontinuitet bedre end klubbens trænersæde.

Blot fem trænere på 35 år står i skarp kontrast til de eksempelvis 16 chefer på sidelinjen, som Aston Villa har forbrugt i samme periode.

Volker Finke var cheftræner i 16 år frem til 2007, og Christian Streich indtog pladsen i 13 år frem til 2024, hvor Julian Schuster efter ti år som spiller og seks år som ungdomstræner og assistent overtog.

– Schuster er mere afslappet end forgængeren Streich og nærmest skandinavisk i sin tilgang. Han har meget fokus på det fodboldmæssige, men vægter også det menneskelige højt.

– Han minder mig en del om Jakob Poulsen som type og med sin taktiske forståelse, siger Tommy Bechmann, der havde Streich som assistenttræner og Schuster som holdkammerat i sine tre år i klubben.

Freiburgs medlemstal er eksploderet fra 20.000 til 80.000 på seks år, og fansene møder talstærkt op i Istanbul, som tilfældet også har været til de andre udekampe i Europa League.

Men kulturen omkring klubben fra det naturskønne Schwarzwald-område er anderledes end mange andre steder i Tyskland, beretter Jonas Schwartz, der skal kommentere finalen for Disney+.

– Freiburg er et specielt sted, hvor livet generelt er sjovere, og der er plus på kontoen. Hvis man taber fire kampe i træk, skal træneren ikke nødvendigvis fyres.

– Det er på sin vis en fodboldgal by, det er jo stadig Tyskland, men det er ikke liv eller død på samme måde som andre steder. Der er færre dommedagsprofetier. Det er en livsnyderby, hvor man cykler ud til stadion og ser fodbold, og uanset hvordan det går, cykler man hjem og har et skønt liv, siger Schwartz.

Han har gennem turneringen set flere eksempler på, hvorfor Freiburg kaldes Breisgau-brasilianer.

– Aston Villa er kæmpe favorit, men Freiburg kommer ikke til at stille sig ned. De har ambitioner med bolden og flere gode og boldfaste teknikere.

– De har ingen stjerner, og Aston Villa har højere individuel kvalitet, men Freiburg har et stærkt kollektiv og kan spille helt uden pres, siger Schwartz.

Trofæ eller ej, hverken Bechmann eller Schwartz kan se Freiburg afvige fra sin nuværende kurs og pludselig satse stort økonomisk.

– Det kommer ikke til at ske. Man har købt præmissen om, at man nok aldrig bliver mester. Man er tilfreds med at være et midterhold, der spiller attraktiv fodbold og i nogle sæsoner bokser over sin vægtklasse, siger Schwartz.

USA opfører sig “uforudsigeligt” ifølge chefforhandler Bernd Lange, som mener, at en ny handelsaftale er et sikkerhedsnet for EU.

Formanden for EU-Parlamentets handelsudvalg har natten til onsdag forhandlet en aftale på plads i parlamentet.

Formålet er at fjerne told på import af amerikanske varer, hvilket er en central del af den handelsaftale, der i juli sidste år blev indgået mellem EU og USA.

– Vi har brug for et sikkerhedsnet i relationen med USA, siger Lange, som kalder den amerikanske handelspolitik under Trump for “total usikker og uforudsigelig”.

Arla køber hytteostproducent i Australien

Arla Foods køber den australske hytteostproducent Brancourts.

Det skriver Arla i en pressemeddelelse onsdag.

Købet skal sørge for, at Arla får en etableret lokal produktion i Australien, som mejerikoncernen kalder “et af verdens mest attraktive mejerimarkeder”.

– Australien er et yderst attraktivt marked for Arla, og vi har tiltro til dets langsigtede potentiale, siger Lillie Li Valeur, som er chef for Arlas internationale forretning, i pressemeddelelsen.

Arla skriver i meddelelsen, at koncernen i løbet af de seneste år har opbygget en stærk position med bestemte mærker i Australien. Det gælder blandt andet Lurpak og Castello.

Købet af Brancourts skal være med til at udvide Arlas tilstedeværelse i Australien samt give adgang til flere kategorier inden for mejeri.

Brancourts blev stiftet i 1895 af franske immigranter. I dag er det en familieejet virksomhed med base i byen Hexham lidt over 100 kilometer nord for Sydney på den australske østkyst.

Ud over hytteost producerer Brancourts også creme fraiche og kondenseret mælk af frisk mælk fra australske landbrug.

Ifølge Arla er salget af hytteost i Australien steget markant med en årlig vækst på 40 procent. Det er drevet af forbrugeres fokus på blandt andet sundhed og protein.

Handlen ventes at træde i kraft inden for få uger, lyder det. Arla oplyser ikke, hvad koncernen har måttet betale for Brancourts.

I april måtte Arla droppe en ellers planlagt fusion med Them Andelsmejeri.

Det skyldtes, at en tilkendegivelse fra de danske konkurrencemyndigheder ifølge Arla betød, at det ikke var muligt at gennemføre fusionen.

Arla Foods blev etableret i Danmark med sammenlægningen af det daværende MD Foods (tidligere Mejeriselskabet Danmark og Kløver Mælk) og det svenskejede Arla i 2000.

I 2025 blev det meddelt, at Arla vil fusionere med det tyske mejeriselskab DMK Group, der er Tysklands største andelsmejeri.

Hvis fusionen bliver godkendt, resulterer den i Europas største andelsmejerikoncern. Koncernen skal videreføres under Arlas navn.

Risiko for kø og tæt trafik i forbindelse med pinsen

I forbindelse med pinsen vil der være risiko for kø og tæt trafik på udvalgte strækninger.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Pinsetrafikken begynder allerede fredag den 22. maj, når den første udrejsetrafik sætter ind.

Fredag og lørdag forventes trafikken primært at bevæge sig fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.

Der vil derfor være risiko for ekstra trafik på E20 Vestmotorvejen, den fynske motorvej samt rute 21 mod Sjællands Odde.

Fredag vil der i tidsrummet mellem klokken 14 og 18 være øget risiko for kø og tæt trafik.

Mark Sigvardt, der er vagthavende i Vejdirektoratets trafikcenter, fortæller, at fredag forventes at blive den travleste dag.

– Hvis man kan lægge sin kørsel før klokken 14 eller efter klokken 18, så vil der være bedre plads på vejene, fordi der er nogle, der tager til sommerhusområder.

– Og så er der jo også den almindelige myldretidstrafik, siger Mark Sigvardt til Ritzau.

Lørdag vil der være øget trafik mellem klokken 10 og 14.

Søndag regner Vejdirektoratet ikke med, at der er den helt store trafik.

Mandag vil der igen være tæt trafik mellem klokken 14 og 18. Her forventes trafikken hovedsageligt at bevæge sig fra vest mod hovedstadsområdet.

– Et af de vigtigste råd er, at man orienterer sig. Det gør man bedst ved at kigge på vores trafikkort. Det kan man dårligt gøre, når man kører, men så kan nogle andre gøre det.

– Ellers er et andet godt råd at lytte til P4, fordi de har trafikradio og kommer med trafikmeldinger lige præcis der, hvor man kører, siger Mark Sigvardt til Ritzau.

Vejdirektoratet forventer, at mange mennesker vil trække mod sommerhusområderne på grund af gode chancer for godt vejr i pinsen.

Derfor kan man også opleve mere trafik end vanligt på strækninger som rute 16, som er Hillerødmotorvejens forlængelse, rute 21 mod Sjællands Odde, rute 11 mellem Ribe og Ringkøbing samt rute 40 til og fra Skagen.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]