Seneste nyheder

25. juni 2026

Putin er ankommet til Beijing forud for møde med Xi Jinping

Ruslands præsident, Vladimir Putin, er landet i Beijing forud for et møde med Kinas præsident, Xi Jinping.

Det skriver kinesiske statsmedier ifølge nyhedsbureauet AFP.

Putin landede lidt efter klokken 23.00 lokal tid.

Forud for besøget har den russiske præsident udtalt, at de to lande er klar til at støtte hinanden på forskellige områder, herunder når det kommer til beskyttelse af suverænitet.

Det er planen, at de to statsledere skal mødes onsdag.

Ifølge det russiske statsejede nyhedsbureau Tass skal de mødes over en kop te, hvor de samtidig får tid til at diskutere “presserende internationale spørgsmål”.

Xi og Putin har mødtes over 40 gange gennem årene, har Reuters tidligere skrevet.

Nyhedsbureauet skriver tirsdag, at deres forhold blev styrket, efter at Rusland invaderede Ukraine i begyndelsen af 2022. Putin har besøgt Beijing hvert år siden.

I februar 2022 underskrev de to lande en strategisk partnerskabsaftale “uden grænser”. Det var kun tre uger før den russiske invasion af Ukraine.

Ifølge det russiske præsidentkontor vil der i den kommende uge blive underskrevet en “fælles udtalelse på højeste niveau” og flere andre bilaterale dokumenter.

Kina er det land i verden, der køber flest fossile brændstoffer af Rusland, og er den mest afgørende økonomiske samarbejdspartner for den russiske regering.

Der er fra kinesisk side ofte blevet opfordret til forhandlinger i Ukraine. Men Kina har aldrig fordømt den russiske invasion af nabolandet. Den kinesiske regering har afvist, at landet leverer våben til Rusland, hvilket Ukraine ellers har beskyldt Kina for at gøre.

Putins kinesiske besøg blev officielt meldt ud, få timer efter at USA’s præsident, Donald Trump, havde afsluttet sin tur til Kina.

Trumps besøg i Kina medførte positive udtalelser fra både amerikansk og kinesisk side om forholdet mellem de to lande.

Under besøget beskrev Trump præsident Xi som en “stor leder” og “ven”.

Xi Jinping kaldte besøget “en milepæl” og sagde, at de to stormagter indtil videre har etableret “et nyt bilateralt forhold, som er et forhold med konstruktiv strategisk stabilitet”.

DMI Femdøgnsudsigt

RITZAU

FEMDGN

Tirsdag d. 19. maj 2026 Udsendt kl. 17.15 Oversigt:
Meteorologens overblik: Et par ustadige dage, men fra fredag tørt, solrigt og varmere.

Onsdag aften og nat til torsdag:
I løbet af aftenen bliver det opholdsvejr vestfra, og vinden drejer mod sydvest. Om natten vekslende skydække med enkelte byger. Temp. ned mellem 8 og 12 grader, og svag til jævn sydvestlig vind.

Torsdag:
Lidt eller måske nogen sol, men også spredte byger. I løbet af dagen klarer det op fra vest med tørt vejr og nogen eller en del sol. Dagtemp. mellem 13 og 18 grader, og vag til frisk vind fra sydvest og vest. Om aftenen tørt med nogen eller en del sol, og om natten først tørt og klart vejr. I løbet af natten bliver det dog mere skyet og lokalt diset eller tåget vejr. Temp. falder i løbet af aftenen og natten til mellem 7 og 12 grader, og vinden bliver svag til jævn fra vest.

Fredag:
Tørt, men først på dagen skyet mange steder. Det klar dog op i løbet af dagen, og de fleste steder får nogen sol. Dagtemp. mellem 15 og 20 grader, og svag til jævn vind mellem vest og syd. Om aften tørt med nogen eller en del sol, men i løbet af natten dis eller tåge flere steder. Temp. falder til mellem 8 og 13 grader, og vinden aftager og bliver svag eller let fra skiftende retninger.

Lørdag:
Tørt med nogen eller måske stedvis en del sol i dagens løb, men fra vest bliver det overskyet og sidst på dagen kan der komme lidt regn. Vinden tiltager og bliver let til frisk fra sydvest. Temp. om dagen mellem 18 og 23 grader, og om natten mellem 8 og 13 grader.

Søndag Først skyet vejr og over de sydøstlige egne stedvis lidt regn. Ellers bliver det tørt vejr med lidt eller nogen sol. Dagtemp. 15 og 20 grader, og om natten mellem 8 og 13 grader. Svag til frisk vind, der drejer til nordvest.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stjernen Carlos Alcaraz bliver ikke klar til Wimbledon

Sommerens Wimbledon bliver uden den spanske tennisstjerne Carlos Alcaraz.

Den spanske verdenstoer skriver på X, at han ikke bliver klar til den engelske grand slam-turnering på grund af den håndledsskade, som han pådrog sig i april.

Skaden gjorde, at Alcaraz for en lille måned siden sagde, at han ikke blev klar til den næstkommende grand slam-turnering, French Open, som han har vundet i 2024 og 2025.

– Min genoptræning går godt, og jeg har det bedre, men desværre er jeg fortsat ikke i stand til at spille. Det er derfor, at jeg er nødt til at melde afbud til græsturneringen i Queens og Wimbledon, skriver den syvdobbelte grand slam-vinder.

Alcaraz vandt Wimbledon i 2023 og 2024 og tabte sidste år finalen til den nuværende verdensetter, Jannik Sinner.

I alt har Carlos Alcaraz siden 2022 vundet syv grand slam-titler.

Han indledte 2025 som nummer et på verdensranglisten, men den italienske rival Sinner overtog i april førstepladsen.

Midt- og Vestjyllands Politi frygter, at en konflikt mellem kriminelle grupperinger kan føre til yderligere voldelige konfrontationer.

Politikredsen opretter derfor to nye visitationszoner i Herning i kølvandet på skud, påsatte brande og sprængningen af en håndgranat.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra politiet.

I den lyder det, at politiet vurderer, at der “er en konkret og nærliggende risiko for, at konflikten kan lede til yderligere voldelige konfrontationer”.

NU/KORRFLASH

INFO: Artiklen “NET/MENNESKEUDNYTTELSE+NV”, udsendt kl. 16:43 med overskriften “Kvinde dømt for at udnytte sin samlever til prostitution” er korrigeret. Rettelse i 14. afsnit: Ubetinget er rettet til betinget.

Pukkelhvalen Timmy bliver fjernet fra Anholts kyst

Den døde pukkelhval Timmy, der siden torsdag har ligget strandet ud for Anholts kyst, skal fjernes.

Det oplyser kontorchef ved Miljøstyrelsen Jane Hansen til Ritzau.

Det er styrelsens vurdering, at strøm- og vandtilstanden i området betyder, at hvalen højst sandsynligt vil forblive på lokaliteten og være til gene for gæster og lokale.

Pukkelhvalen blev tidligere i maj forsøgt reddet fra det nordlige Tyskland. Det var en privat gruppe, der havde samlet penge til en redningsaktion af hvalen.

Tyske myndigheder havde vurderet, at den tonstunge hval var syg, og de opgav derfor at redde den.

Medier i Tyskland døbte hvalen Timmy, efter at den første gang blev observeret nær havnebyen Wismar i marts.

FCK jubler over udefans og opfordrer til anstændig opførsel

Efter to derbyer på Brøndby Stadion uden egne fans i ryggen har FC København torsdag igen opbakning med til den københavnske Vestegn.

Og det skabte smil og glæde blandt både spillere og træner Bo Svensson, da emnet blev bragt op efter tirsdagens træning på Frederiksberg.

– Det er sindssygt vigtigt for os. Vi ved, hvilken opbakning fansene giver os. Selv i en sæson, som ikke har været god, har de bakket os op. Det sætter vi stor pris på.

– Og så giver det en god energi, når vi er derude (i Brøndby, red.), hvor alle hader os, at vi har en lille hvid væg også. Det betyder meget for os, siger svenske Jordan Larsson.

I alt fire derbyer er blevet afviklet uden udeholdets fans på lægterne. Efter skandaløse scener på Brøndby Stadion i oktober 2024 besluttede Divisionsforeningen at forbyde udefans til de københavnske derbyer.

Det forbud er nu ophævet, og FCK-træner Bo Svensson, der for første gang som træner skal opleve et derby, er sikker på, at det har en positiv effekt på spillerne, når det torsdag gælder kampen om europæisk fodbold.

– Det tror jeg. Jeg kender det fra helt gamle dage, og det var det, der var fedt. At der var fans fra begge lejre. Det hører til i en god fodboldkamp, siger Bo Svensson, som samtidig skynder sig at komme med en opfordring til fansene.

– Lad nu rivaliseringen blive inden for de 90 minutter og forsøg at give holdet det allerbedste. Det er vigtigt.

– Signalet til resten af fodbold-Danmark er, at vi vil skabe den allerbedste ramme, og det skal fansene være med til. Men det skal være på den rigtige måde, siger Svensson, der som aktiv spillede 13 kampe for FCK mod Brøndby.

Rutinerede Thomas Delaney har hele 26 gange stået over for Brøndby og er FCK’er helt ind til benet. Han glæder sig over, at holdets fans igen er med mod ærkerivalen, og også han opfordrer til anstændig opførsel.

– Jeg håber bare på, at det foregår ordentligt. For alles skyld. Man ser meget i Europa for tiden, at tingene stikker lidt af. Om det er baneinvasion i Celtic eller i vores seneste pokalkamp, hvor noget fyrværkeri blev fyret af på en kritisabel måde. Det er ikke en vej, vi skal ned ad.

– Jeg håber, det foregår i god ro og orden, så vi også i fremtiden kan nyde derbyer med begge holds fans.

– De her derbyer kan noget, fordi der er to fantastiske fanscener, der clasher på den gode måde , siger Thomas Delaney.

Torsdagens brag bliver sparket i gang 18.30.

Brødrepar får otte års fængsel i sag om stoffer og overgrebsmateriale

To brødre på henholdsvis 27 og 29 år idømmes begge otte års fængsel i en sag om besiddelse af stoffer og overgrebsmateriale.

Det har Retten i Næstved afgjort tirsdag.

Brødreparret dømmes blandt andet for besiddelse af seks kilo kokain med henblik på videreoverdragelse i perioden fra omkring 25. oktober 2023 til 16. januar 2025.

Begge anker dommen til landsretten.

De dømmes også for besiddelse af en lang række stoffer, som politiet fandt ved en ransagning på brødrenes fælles adresse i juni 2025.

Det gælder blandt andet 824 gram kokain, 460 gram MDMA og omkring 140.000 piller.

Den 27-årige findes også skyldig i besiddelse af i alt 583 filer med overgrebsmateriale med børn.

25 af filerne er i den groveste kategori af overgrebsmateriale, hvor der eksempelvis indgår tvang eller vold.

Begge brødre har i retten forklaret, at den yngste af dem ikke har haft kendskab til de stoffer, der lå i brødrenes hjem i flyttekasser og plastikposer.

Men det dømmes de begge for.

Begge har også afvist at kende til seks kilo kokain, som er dokumenteret via videoer og korrespondancer mellem de to brødre på den 27-åriges telefon. De blev altså ikke fundet i politiets ransagning.

Men også det dømmes de for.

Den 27-åriges forsvarsadvokat argumenterede tirsdag for, at han skulle frifindes i sagen.

Retten finder det dog bevist, at lillebroren har haft kendskab til og deltaget i besiddelse og salg af stoffer.

– I har begge haft en væsentlig rolle i en velorganiseret butik, siger retsformand Camilla Meding om dommen.

Det var efter tip fra fildelingstjenesten Dropbox, at brødrenes hjem på Sydsjælland blev ransaget.

En bruger, der var tilknyttet den yngste brors mailadresse, uploadede nogle filer, der blev rapporteret som muligt overgrebsmateriale med børn.

Ved ransagning af brødrenes hjem fandt politiet overgrebsmateriale, men altså også en lang række stoffer.

De har begge siddet varetægtsfængslet siden juni.

Både den 27-årige og 29-årige er beskyttet af navneforbud, og det er udstrakt til også at gælde ankesagen i landsretten.

Den danske cheftræner Jess Thorup er blevet udskrevet fra hospitalet.

Det skriver hans egyptiske arbejdsgiver, Al Ahly, på sin hjemmeside tirsdag.

Jens-Frederik Nielsen, der er formand for Naalakkersuisut, Grønlands regering, kommer ikke til at deltage, når det nye amerikanske konsulat i Nuuk åbnes på torsdag.

Det siger han til Sermitsiaq.

– Vi har ikke taget en principbeslutning, men jeg kommer ikke til at deltage, siger han til mediet.

Tiltalt betjent forklarer kokainrester i håret

Politiklagemyndighedens efterforskning af seks betjente fra Københavns Politi begyndte i 2023 med en mistanke om grov narkokriminalitet.

Men de oprindelige sigtelser faldt, og i stedet resulterede det i mindre sager mod fire betjente.

I sidste uge blev den første betjent frifundet for grov pligtforsømmelse, og tirsdag er det blevet den næste betjents tur.

Han har taget plads i Københavns Byret, hvor han er tiltalt for besiddelse af 0,37 gram kokain til eget forbrug og grov pligtforsømmelse, da han opbevarede fundne våben i en sportstaske i et ulåst skab på sit kontor.

Begge dele nægter den i dag 32-årige mand sig skyldig i, mens anklageren vil idømme ham en bøde på mindst 10.000 kroner.

Kokainfundet blev gjort, da efterforskere fra Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP) 31. oktober 2023 ransagede mandens lejlighed på Nørrebro, som han deler med sin kæreste.

Kokainen blev fundet i en lille plastikpose – en såkaldt pølsemandspose – som var gemt i en bog med titlen “Mafia: de tre broderskaber” i mandens bogreol.

Den 32-årige nu tidligere betjent afviser dog at kende til kokainen. Det kan være kærestens, stamme fra en fest eller fra lejere, da de har udlejet lejligheden på Airbnb.

– Jeg ved i hvert fald, at det ikke er mit, siger han og tilføjer:

– Jeg har ikke taget kokain.

I efterforskningen fik betjenten taget en hårprøve, som har vist spor af kokain. Men det kan stamme fra, at han på kontoret jævnligt skulle veje kokain, som de havde beslaglagt.

Og selv om retningslinjer siger, at vejning af den slags skal foregå med værnemidler som maske, handsker og udsugning, så foregår det ikke sådan i praksis, forklarer den 32-årige.

– Der er markant forskel på et actioncard lavet af ledelsen og den måde, som tingene er foregået på i praksis, siger han og fortæller videre:

– Nogle gange er det kilovis, som vi sidder og vejer. Så sidder vi på vores kontorpladser og vejer blokke af kokain op.

– Det sker ofte uden værnemidler.

Og stoffet støver op, når man skærer blokken op for at få indpakningen af, forklarer han:

– Det er næsten garanteret.

Forsvarer Peter Secher bemærker da også, at Nordsjællands Politi i 2023 fik påbud fra Arbejdstilsynet om at sikre tilstrækkelig udsugning, så betjente ikke risikerede at indånde stoffer.

Sagen rummer som nævnt også et anklagepunkt om, at betjenten skal have opbevaret våben i en sportstaske i et ulåst skab på sit kontor, uden at de var blevet registreret eller opbevaret forsvarligt.

– Det giver sig selv, at man i politiet er nødt til at have struktur på det, siger Statsadvokatens anklager Robert Rafn.

Der var tale om tre gas- og signalpistoler – altså ikke pistoler, der kan skyde skarpt. I tasken var også tre magasiner, patroner og en machete.

Ifølge betjenten var det genstande, som var fundet, når de eksempelvis var kaldt ud til nogen, som havde fundet en pistol.

Der var tale om hittegods, som var havnet i tasken i skabet, indtil der var tid til at sende det videre til destruktion, forklarer betjenten.

Som følge af sagen blev han suspenderet, og det er uvist, om han vil kunne vende tilbage til politiet.

Dommen afsiges 26. maj.

Efterforskningen, som blev indledt i 2023 af de seks betjente, resulterede også i sager mod tre andre betjente. Den ene blev i sidste uge frifundet af Retten i Lyngby. Yderligere to betjente skal for retten til august.

INFO: Den planlagte Net version af historien “Chef i Søværnet er tiltalt for at krænke underordnede” udgår.

Sagen er udsat og afventer ny berammelse.

Spørgsmål til det udgåede programpunkt kan rettes til Ritzaus nyhedsredaktør på 33 30 04 10

Nato-fly skyder mulig ukrainsk drone ned over Estland

Et Nato-fly har tirsdag nedskudt en drone over Estland.

Det bekræfter Nato ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Tidligere sagde Estlands forsvarsminister, Hanno Pevkur, til det estiske medie Delfi, at dronen formodes at være ukrainsk.

Det var et rumænsk F-16-kampfly, der skød dronen ned over søen Võrtsjärv, der ligger i den centrale del af landet.

Hændelsen fandt sted omkring klokken 12 lokal tid, hvor dronen fløj ind i Estland fra Rusland, oplyser Estlands militær i en udtalelse ifølge Reuters.

Dronen blev skudt ned med et enkelt missil, samtidig med at Rusland skabte forstyrrelser i luftrummet over Estland ved hjælp af GPS-spoofing og GPS-jamming, meddeler militæret.

Ved GPS-spoofing bliver der udsendt misvisende GPS-signaler, mens GPS-jamming skaber forstyrrelser og afbrydelser i GPS-signaler. Forstyrrelserne kan være rettet mod både fly og droner.

Mens en drone er blevet uskadeliggjort over Estland, har nabolandet Letland aktiveret sin dronealarm, oplyser Letlands militær ifølge Reuters.

Det er uklart, om der er registreret droner i estisk luftrum, eller om alarmen blev aktiveret på grund af dronen over Estland.

I forbindelse med dronealarmen blev indbyggerne i Estland tæt på grænsen til Rusland opfordret til at blive inden døre.

Fly fra Natos luftovervågning over Baltikum blev tilkaldt til området.

Siden marts er ukrainske droner flere gange fløjet ind i luftrummet over Baltikum, som foruden Estland og Letland omfatter Litauen.

Også Finland har registreret ukrainske droner i sit luftrum.

Ingen af de fire lande grænser op til Ukraine, men de deler alle grænse med Rusland, som siden 2022 har været i krig med Ukraine.

Estland, Letland og Finland grænser op til Rusland mod øst, mens Litauen grænser op mod den russiske eksklave Kaliningrad mod sydvest.

DMI Femdøgns farvandsudsigt

RITZAU

FEMVAND
Tirsdag den 19. maj 2026.

Udsendt kl. 12.45

Østersøen:
Onsdag
Om dagen syd 7 til 12 m/s. Om aftenen og om natten Vestlige Østersø vest 3 til 8 m/s. Østersøen omkring Bornholm sydøst 4 til 9 m/s.
Torsdag
Vest 6 til 11 m/s.
Fredag
Sydvest 5 til 10 m/s.
Lørdag
Sydvest 5 til 10 m/s.
Søndag
Vest 6 til 11 m/s.

Indre danske farvande:
Onsdag
Syd 5 til 10 m/s.
Torsdag
Vest 6 til 11 m/s.
Fredag
Vest 5 til 10 m/s.
Lørdag
Vest 4 til 9 m/s.
Søndag
Vest 7 til 12 m/s.

Skagerrak:
Onsdag
Sydvest 5 til 10 m/s.
Torsdag
Om dagen kuling fra sydvest 9 til 14 m/s. Om aftenen og om natten sydvest 8 til 13 m/s.
Fredag
Sydvest 7 til 12 m/s.
Lørdag
Sydvest 6 til 11 m/s.
Søndag
Om dagen vest 8 til 13 m/s. Om aftenen og om natten kuling fra vest 9 til 14 m/s.

Nordsøen:
Onsdag
Syd 8 til 13 m/s.
Torsdag
Syd 5 til 10 m/s.
Fredag
Sydøst 5 til 10 m/s.
Lørdag
Om dagen sydvest 4 til 9 m/s. Om aftenen og om natten nordvest 6 til 11 m/s.
Søndag
Om dagen sydvest 5 til 10 m/s. Fisker kuling fra vest 9 til 14 m/s. Om aftenen og om natten nordvest 4 til 9 m/s. Fisker vest 8 til 13 m/s.

Team Esbjerg lukker målvogterhullet med norsk veteran

Inden for få uger blev Team Esbjergs håndboldkvinder ramt af to skader til holdets to bedste målvogtere, og nu er der hentet en gardering ind til medaljekampene.

Først blev Anna Kristensen skadet, og senest pådrog Katharina Filter sig en brækket knogle i venstre fod i den første DM-semifinale mod Ikast.

Derfor har Team Esbjerg med øjeblikkelig virkning hentet den rutinerede norske keeper Silje Solberg, så hun kan spille i resten af sæsonen.

35-årige Silje Solberg skulle efter planen først have tiltrådt på en toårig aftale i Team Esbjerg til sommer.

Dermed kan hun stå på mål i den anden DM-semifinale mod Ikast torsdag. Team Esbjerg vandt den første semifinale.

– Det er meget uheldigt at miste to verdensklassemålvogtere inden for kort tid. At Silje Solberg viste sig at være en mulighed, og at hun er villig til at hjælpe i en yderst vanskelig situation, er vi meget taknemmelige for.

– Hun har ikke spillet kampe i lang tid, men har sin gode fysik, sine basisfærdigheder og frem for alt sin erfaring at trække på, siger Team Esbjerg-træner Tomas Axnér til klubbens hjemmeside.

Med skaderne til Anna Kristensen og senest Katharina Filter stod Team Esbjerg pludselig kun med U19-målvogteren Anna Steffensen på den vitale post forud for de afgørende kampe om DM-titlen.

– Det er ganske vildt at blive ramt af to skader med så kort mellemrum på samme position. I den situation har jeg taget udfordringen op for at hjælpe holdet.

– Jeg har ikke spillet kampe siden januar i fjor for Vipers i Norge, og nu må jeg skrue op for det mentale for at være forberedt til vigtige kampe for Team Esbjerg, siger Silje Solberg.

Team Esbjerg oplyser, at Silje Solberg, som stod uden klub, blev indskrevet i truppen inden fristen 15. februar for at registrere nye spillere i denne sæson.

Det er årsagen til, at hun i resten af sæsonen kan spille i Team Esbjerg som amatør.

Teleselskabet 3, der tirsdag har været ramt af nedbrud på opkald og data, er nu tilbage i normal drift.

– Vores netværk er nu tilbage i normal drift. Vi beklager de gener, driftsforstyrrelserne kan have haft for vores kunder, lyder det fra 3’s presseafdeling til Ritzau.

Løkke mener at Troels Lund Poulsen giver op med VLAK-melding

Moderaternes politiske leder, Lars Løkke Rasmussen, betragter Troels Lund Poulsens (V) ambition om en VLAK-regering som en “prøveballon, som ikke kan flyve”.

Det siger Løkke, efter at kongelig undersøger Troels Lund Poulsen tidligere tirsdag har meddelt, at han går efter at danne en mindretalsregering bestående af Venstre, Liberal Alliance og De Konservative.

– Jeg er en lille smule forundret, siger Løkke efter et gruppemøde på Christiansborg.

– Jeg ved godt, at det mandat, vi gav Troels Lund Poulsen på 14 dage, det var lidt kort. Derfor synes jeg alligevel, det er lidt forunderligt, at han giver op, når der faktisk er fire dage tilbage i forhold til det mandat, vi gav, siger Løkke.

Det var netop Løkke og Moderaterne, som for lidt over en uge siden sørgede for, at Troels Lund Poulsen erstattede Mette Frederiksen (S) som kongelig undersøger og dermed forhandlingsleder.

Det skete efter over seks ugers forhandlinger om en centrum-venstre-regering. De forhandlinger kom ingen vegne, mente Løkke og Moderaterne, der har de afgørende mandater efter folketingsvalget 24. marts. Her fik hverken rød eller blå blok et flertal.

Løkke ville give Venstres formand muligheden for at undersøge muligheden for en midterregering, hvilket er det, som Løkke går efter. Løkke har så sent som i weekenden udtalt, at han har svært ved at se en regering uden Moderaterne.

– Jeg kan se, at Venstre tager nogle gevaldige politiske ryk, og det hilser jeg sådan set meget velkomment. De har opgivet tanken om at få udviklingsbistanden til at bløde, opgivet tanken om at træde ud af internationale konventioner. Det er rigtig, rigtig fint.

– Men jeg har det også på den måde, at når Venstre foretager sådan nogle store ryk, så må det også være muligt at opfylde det mandat, som kongen gav, eller som vi i hvert fald gav, nemlig at forsøge at danne en regering hen over midten, siger Løkke.

Han henviser til, at Venstre nu trækker i land på flere store valgløfter, nemlig at ulandsbistanden skulle sænkes, og at Statsborgerretskonventionen skal forlades næste år, hvis ikke den kunne ændres “indefra”. Det sagde Troels Lund Poulsen under et pressemøde tidligere tirsdag.

Moderaterne er indkaldt til forhandlinger hos Troels Lund Poulsen tirsdag klokken 21, siger Løkke.

Han har ikke hørt nærmere om “Troels Lund Poulsens ræsonnement andre steder end på et pressemøde”, og Løkke tilføjer, at “det er måske også en overvejelse i sig selv, kan man sige”.

Løkke svarer ikke på, hvad han nu vil foretage sig. Altså ud over at han vil komme til forhandlinger tirsdag aften, og at han kalder VLAK-ideen for en “prøveballon, som ikke kan flyve”.

De Radikales leder, Martin Lidegaard, udtaler til TV 2 News, at han ikke kan se sit parti støtte op om en VLAK-regering. Samme melding kommer fra andre røde partier.

Dansk Folkeparti og Danmarksdemokraterne er til gengæld positivt indstillet i forhold til VLAK-muligheden.

Krig og aflyst liga rammer Irans VM-forberedelser

Det iranske fodboldlandshold landede mandag i Tyrkiet og er gået i gang med forberedelserne frem mod sommerens VM-slutrunde i USA, Canada og Mexico.

Optakten til VM har ikke været nem for langt hovedparten af de iranske spillere, der ikke har spillet ligakampe i de seneste syv uger.

Den hjemlige liga har været suspenderet, siden USA og Israel indledte luftangreb mod Iran i slutningen af februar. Ligaen genoptages først efter VM.

22 ud af de 30 mand i VM-truppen spiller i iranske klubber, som ikke har afviklet ligakampe i næsten to måneder.

Amir Ghalenoei, der er Irans landstræner, forklarer, at det er en stor opgave at få spillerne gjort klar til VM. Det skal træningslejren i Tyrkiet hjælpe med.

Iran spillede desuden to VM-testkampe mod Costa Rica og Nigeria i Antalya i marts.

– Naturligvis er jeg ikke helt tilfreds med spillernes grad af parathed, siger Amir Ghalenoei ifølge Reuters.

– Men med en træningslejr, der varer to en halv til tre uger, kan vi indhente 20 til 25 procent af efterslæbet, siger han.

Iran skal spille en testkamp mod Gambia 29. maj, før landstræneren barberer de 30 mand ned til en endelig VM-trup på 26 spillere. Iran håber at kunne arrangere en kamp mere i Tyrkiet inden VM.

Ved VM indleder Iran med en kamp mod New Zealand 15. juni, inden Belgien og Egypten venter i de to øvrige gruppekampe i USA.

Dronning Margrethe er udskrevet efter seks dages indlæggelse

Dronning Margrethe er tirsdag blevet udskrevet fra Rigshospitalet efter seks dages indlæggelse.

Hun skal nu retur til Fredensborg Slot.

Det skriver kongehuset i en pressemeddelelse.

– Dronning Margrethe ønsker samtidig at takke for de mange venlige tanker og hilsner, der er sendt til Hendes Majestæt, skriver kongehuset.

I den kommende tid skal der være ro omkring dronning Margrethe, hvorfor hendes planlagte tilstedeværelse på Pantomimeteatret lørdag aflyses.

Dronning Margrethe blev indlagt på Rigshospitalet torsdag eftermiddag på grund af hjertekrampe. Her lød det, at den 86-årige dronning var træt, men ved godt mod.

Hjertekrampe skylds hovedsageligt forkalkning i hjertets kranspulsårer, hvilket betyder, at der ikke kommer ilt nok til hjertet. Risikoen for at få hjertekrampe stiger med alderen.

Fredag meddelte kongehuset, at dronning Margrethe havde fået foretaget en ballonudvidelse af hjertets kranspulsåre.

Her lød det også, at dronningen er “velbefindende”.

En ballonudvidelse fjerner en forsnævring eller en blodprop i kranspulsåren, så blodforsyningen til hjertet bliver bedre.

Forskningschef i Hjerteforeningen Gunnar Gislason sagde fredag til Ritzau, at ballonudvidelsen “overhovedet ikke er et bekymrende indgreb”.

– Man mærker en øjeblikkelig forbedring, og bagefter er man nærmest uden symptomer.

– Det er vigtigt at sige, at der er tale om en kronisk sygdom, så den kan komme igen. Man skal selvfølgelig være opmærksom, hvis der kommer symptomer som brystsmerter eller hjertekramper, siger han.

Dronning Margrethe har de seneste år været indlagt på Rigshospitalet flere gange.

I februar 2023 fik hun foretaget en større rygoperation, der havde givet hende anledning til at overveje sin rolle som regent.

Det lod hun tv-seere forstå i sin nytårstale samme år, hvor hun annoncerede, at hun ville abdicere og overlade tronen til sin ældste søn.

14. januar 2024 – 52 år efter dronningens egen tronbestigelse – tog Frederik over som konge.

Dronning Margrethe var senest indlagt i maj 2025. Dengang blev hun indlagt til observation som følge af en forkølelse.

Det skete for “en sikkerheds skyld”, lød det dengang fra kongehuset. Hun blev udskrevet efter nogle dage.

Året før var hun indlagt efter et fald og var sygemeldt i en længere periode.

Ishockeyunionen dropper fuldtidslandstræner efter VM

Når Mikael Gath efter VM stopper som træner for det danske ishockeylandshold, er det samtidig slut med fuldtidsansatte landstrænere i Danmarks Ishockey Union.

A-landsholdets næste træner bliver hyret ind i en deltidsstilling og skal efter planen stå i spidsen for holdet i de to landskampsvinduer i november og februar og i perioden omkring VM i foråret.

– Vi har kigget på, om der i den kommende sæson var nok arbejde til en fuldtidsstilling, og på anbefaling af vores sportslige afdeling har vi valgt at prøve noget nyt.

– Den nye træner bliver mere en slags eventtræner, siger Danmarks Ishockey Unions formand, Henrik Bach Nielsen.

Dermed bryder man med årtiers tradition for at have en træner på fuld tid i spidsen for unionens flagskib.

Det sker på et tidspunkt, hvor det danske herrelandshold aldrig har stået stærkere internationalt. Landsholdet har været med til de to seneste vinter-OL og nåede sidste år for første gang semifinalen ved VM.

I næste sæson er der ingen ekstraopgaver som OL eller OL-kvalifikation, og vurderingen er, at nogle af de penge, der hidtil er gået til landstrænerens løn, kan bruges bedre andre steder.

– Det er en kombination af at prøve noget nyt og at fordele pengene på en anden måde. Samlet set kommer vi ikke til at bruge færre penge. De penge, vi ikke bruger på en landstræner, kan vi så bruge på U16, U18 eller kvinderne.

– For mig er det ret udramatisk. Det er et plus, at vi ikke skal betale en landstræner i 12 måneder om året, men vi får selvfølgelig heller ikke den samme vare, siger DIU-formanden.

Opgaven med at finde en landstræner er lagt i hænderne på elitechef og general manager Morten Green.

Efter VM går han på jagt efter en person, der kan coache landsholdet sideløbende med sit daglige job som klubtræner.

– Vi skal sikre os, at vi finder en træner, der ud over at være 100 procent investeret i sit klubhold, kan finde nogle procenter til også at være landstræner, siger Morten Green.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]