Seneste nyheder

25. juni 2026

Færre tog mellem Odense og København tirsdag morgen

Der kører tirsdag morgen færre tog mellem Odense og København.

Det skriver DSB på sin hjemmeside.

Tirsdag morgen aflyses fem tog fra Odense mod København og et par tog fra Ringsted til Odense. Det skyldes, at Banedanmark skal reparere en køreledning mellem Sorø og Slagelse.

– Mens reparationsarbejdet står på, kan vi kun køre i det ene af de to spor. Og derfor har vi ikke plads til alle togene.

– Banedanmarks prognose for, hvornår vi kan køre i begge spor igen, er, at det bliver tidligst klokken 08.00 tirsdag morgen, skriver DSB.

Demonstranter stormer regeringsbygninger i Bolivia

Demonstrationer i Bolivia, hvor præsident Rodrigo Paz opfordres til at træde tilbage, tog mandag til.

Her stormede demonstranter regeringsbygninger i landets hovedstad, La Paz, og en af lederne bag protesterne blev mødt med terroranklager som følge af urolighederne.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

I flere timer var der sammenstød mellem politistyrker og demonstranter, og mens flere gader var hyllet ind i tåregas, holdt butikker lukket.

Ifølge AFP er der flere steder ved at opstå mangel på diverse forsyninger, fordi protestblokader har besværliggjort transport ind i byen.

Tusindvis af blandt andet landmænd, minearbejdere, lærere og personer fra landets oprindelige befolkningsgrupper har i ugevis stået i spidsen for demonstrationerne.

De demonstrerer med et krav om lønstigninger, større økonomisk stabilitet og et stop for privatiseringen af statsejede virksomheder.

Bolivia står i den værste økonomiske krise, landet har oplevet i fire årtier. Den årlige inflation nåede i april 14 procent.

I løbet af mandag aften faldt der igen ro over store dele af La Paz, skriver AFP.

Det betyder ifølge nyhedsbureauet dog ikke, at folk i gaderne ikke fortsat er frustrerede over præsidenten.

Den konservative Rodrigo Paz overtog præsidentposten for mindre end et halvt år siden efter to årtiers socialistisk styre.

– Vi vil have ham til at gå af, fordi han er inkompetent. Bolivia gennemgår en kaotisk periode, siger den 60-årige landmand Ivan Alarcon, som havde rejst omkring 90 kilometer fra det vestlige Bolivia for at deltage i demonstrationerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Russisk luftangreb rammer ukrainsk havneby ved Donaufloden

Et russisk luftangreb har tirsdag morgen beskadiget havneinfrastruktur i den sydukrainske havneby Izmajil.

Det skriver lokale ukrainske embedsmænd tirsdag morgen ifølge nyhedsbureauet Reuters på den krypterede beskedtjeneste Telegram.

Havnebyen Izmajil ligger i det sydlige Ukraine nær grænsen til Rumænien ved floden Donau. Byen har ofte været mål for russiske angreb.

– Havneinfrastruktur i byen Izmajil blev beskadiget, skriver lokale embedsmænd ifølge Reuters på Telegram og tilføjer:

– Heldigvis var der ingen tilskadekomne eller væsentlig materiel skade.

Embedsmændene har delt billeder på Telegram, der viser brandfolk i gang med at slukke en brand i en bygning, hvor vinduerne er knust.

I Ukraines næststørste by, Kharkiv, melder borgmester Ihor Terekhov natten til tirsdag om et russisk droneangreb.

Her er to personer blevet reddet ud fra murbrokkerne, mens der fortsat ledes efter endnu en person. Kharkiv ligger i den nordøstlige del af Ukraine.

INFO: Ritzau liveblogger i dag fra Giro d’Italia i cykling.

19. maj: 10. etape (enkeltstart, blogstart 14:30).

Etapen overvåges fra start, og bloggen bliver startet tidligere end varslet, hvis udviklingen dikterer det.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cRxP

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=6a0831231615e4beee0eb5fb”></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

Redaktionel kontakt: 33 30 04 10

DMI Regionaludsigt øst

RITZAU

REGIONALOST

Tirsdag den 19. maj 2026.

Udsigt, der gælder til onsdag morgen, udsendt kl. 05.00

Fyn:
Mest skyet med regn eller byger af og til. Temp. mellem 12 og 16 grader, og svag til jævn sydøstlig vind. I aften efterhånden opholdsvejr, men i løbet af natten igen regn vestfra. Temp. mellem 8 og 12 grader, og let til frisk sydøstlig vind.

København og Nordsjælland:
Tørt vejr med en del sol. Temp. mellem 12 og 17 grader, og svag til jævn sydlig vind. I aften klart vejr, men ud på natten bliver det mere skyet. Temp. mellem 8 og 12 grader, og svag til jævn sydøstlig vind.

Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster:
Først mest skyet med lidt regn, men i perioder kan der også komme nogen sol. Temp. mellem 12 og 17 grader, og svag til jævn sydlig vind. I aften klart vejr, men i løbet af natten bliver det skyet vestfra. Temp. mellem 8 og 12 grader, og svag til jævn sydlig vind.

Bornholm:
Tørt vejr, men først på dagen skyet. I løbet af formiddagen klarer det op med en del sol. Temp. mellem 12 og 16 grader, og svag til jævn sydvestlig vind. I aften og i nat klart vejr med temp. mellem 7 og 10 grader, og svag til jævn sydøstlig vind.

Arsenals træner vil være største Bournemouth-fan nogensinde

Fodboldklubben Arsenal er meget tæt på at sikre klubbens første engelske mesterskab i 22 år.

Tirsdag spiller de nærmeste forfølgere fra Manchester City på udebane mod Bournemouth.

City er tvunget til at vinde, hvis de vil holde liv i mesterskabschancerne. Ellers ender Premier League-trofæet hos Arsenal.

Arsenals træner, Mikel Arteta, er ikke i tvivl om, hvem han hepper på, når kampen fløjtes i gang tirsdag aften i Bournemouth.

– Den største Bournemouth-fan nogensinde. Til Andoni, alle spillerne og alle Bournemouths fans – jeg tror, at vi alle er det, fordi vi ved, hvad det vil betyde, hvis de får et resultat i morgen (tirsdag, red.), siger Mikel Arteta ifølge Sky Sports.

Arteta regner med, at hans spanske barndomsven Andoni Iraola, som er cheftræner i Bournemouth, hjælper ham med at sende guldet til Arsenal tirsdag.

Arsenals træner skal ikke se tirsdagens kamp sammen med resten af klubbens spillere. Han følger i stedet med hjemme foran skærmen sammen med sin familie, siger han til Sky Sports.

Arsenal vandt mandag aften 1-0 over Burnley. Hvis Manchester City vinder over Bournemouth tirsdag, kan Arsenal stadig sikre sig mesterskabet i sæsonens sidste kamp mod Crystal Palace.

Den administrerende direktør for den koreanske afdeling af kaffekæden Starbucks, Song Jung-hyen, er blevet afskediget efter voldsom kritik af en serie genanvendelige termokrus.

Det oplyser Starbucks Korea ifølge nyhedsbureauet AFP.

Postyret drejer sig om virksomhedens brug af ordene “Tank Day” til at promovere en serie kaffekrus kendt som “Tank tumblers”, der kom på gaden den 18. maj – på årsdagen for en blodig massakre i 1980.

DMI Farvandsudsigter

RITZAU

FARVANDSUDSIGTER
Tirsdag den 19. maj 2026.

Farvandsudsigter, der gælder til tirsdag midnat, udsendt klokken 04.15.

Østersøen omkring Bornholm:
Nord 1 til 6 m/s. Og i den nordvestlige del skiftende under 5 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag sydøst 3 til 8 m/s. Og i den sydøstlige del vest 1 til 6 m/s. God sigt. I morgen aften sydøst 3 til 8 m/s. Og i den nordøstlige del sydvest 1 til 6 m/s. God sigt.

Vestlige Østersø:
Sydøst 4 til 9 m/s. God sigt.

Bælthavet og Sundet:
Bælthavet: Sydøst 4 til 9 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag sydøst 4 til 9 m/s. God sigt. I morgen aften i den nordlige del syd 2 til 7 m/s. I morgen aften i den sydlige del nordøst 2 til 7 m/s. God sigt. Sundet: Sydøst 2 til 7 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag sydvest 4 til 9 m/s. God sigt. I morgen aften sydøst 3 til 8 m/s. God sigt.

Kattegat:
Sydøst 4 til 9 m/s. God sigt.

Skagerrak:
Sydøst 4 til 9 m/s. God sigt.

Fisker:
Sydøst 6 til 11 m/s. Moderat sigt. I morgen aften sydøst 7 til 12 m/s. Og i den nordøstlige del sydøst 3 til 8 m/s. Moderat til god sigt.

Signifikant bølgehøjde: 2 m. Dønning: 1 m.

Tyskebugt:
Syd 6 til 11 m/s. God sigt. I morgen aften sydøst 8 til 13 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 2 m. Dønning: 1 m.

Putin: Vi og Kina vil støtte hinanden i beskyttelse af suverænitet

Rusland og Kina er klar til at støtte hinanden på en lang række områder, heriblandt beskyttelse af suverænitet og nationalt sammenhold.

Det siger Ruslands præsident, Vladimir Putin, ifølge nyhedsbureauet Reuters i en videotale forud for et officielt besøg i Kina, der indledes tirsdag i denne uge.

Forholdet mellem de to store nabolande har ifølge den russiske præsident nået “et hidtil uset niveau” af gensidig forståelse og tillid.

Rusland og Kina er klar til at samarbejde ud fra gensidigt fordelagtige og ligeværdige principper og til at støtte hinanden i spørgsmål, der berører de to landes kerneinteresser, lyder det fra Putin.

Han skal onsdag mødes med Kinas præsident, Xi Jinping.

De to lande er ifølge Ruslands præsident i gang med aktivt at udvide deres forbindelser inden for økonomi, politik og forsvar.

Han tilføjer, at et tæt og strategisk samarbejde mellem Rusland og Kina spiller en stabiliserende rolle i andre globale relationer.

– Vi danner ikke alliancer med nogen, men arbejder for fred og velstand, siger Putin.

Den russiske præsidents besøg i Kina følger lige i hælene på den amerikanske præsident, Donald Trump, der i sidste uge besøgte Kina.

Xi og Putin har ifølge Reuters mødtes over 40 gange gennem årene.

NU/KORRFLASH

INFO: Artiklen “NET/CUBA/PRÆSIDENT”, udsendt kl. 2:24 med overskriften “Cuba advarer mod amerikansk angreb: Det vil udløse et blodbad” er korrigeret.

Kommaer tilføjet i afsnit 2.

Medie: Trump vil lade flere hvide sydafrikanere komme til USA

USA’s præsident Donald Trumps administration foreslår at hæve loftet for, hvor mange flygtninge der kan komme ind i USA i regnskabsåret 2026 til 17.500.

Det sker for at lade flere hvide sydafrikanere komme ind i landet, fremgår det af en hastebestemmelse sendt til Kongressen, som det amerikanske medie CNN har set.

Sidste år begrænsede Trumps administration antallet af flygtninge, som USA kan optage, til 7500, hvor det også lød, at pladserne især skulle fordeles blandt afrikaanere fra Sydafrika. Det vil sige hvide indbyggere i landet.

Loftet fra det foregående år – der lød på 125.000 – blev dermed sænket markant, og nogle af verdens mest sårbare befolkningsgrupper blev udelukket fra landet, skriver CNN.

Donald Trump har tidligere forsvaret administrationens beslutning om at tage imod afrikaanere med påstande om, at der sker et folkedrab i Sydafrika.

Han har sagt, at hvide landmænd på brutal vis bliver dræbt, og at deres jord bliver konfiskeret.

Myndigheder i Sydafrika har afvist de påstande.

I hastebestemmelsen fra administrationen henvises der ifølge CNN til blandt andet en hændelse sidste år, hvor den sydafrikanske regering afhørte amerikanske ansatte i Sydafrika.

– Denne eskalerende fjendtlighed øger risikoen for afrikaanere i Sydafrika, som allerede er underlagt omfattende regeringssponsoreret racediskrimination, står der ifølge mediet i dokumentet sendt til Kongressen.

– Af disse årsager er et revideret loft på 17.500 berettiget af alvorlige humanitære bekymringer og af hensyn til den nationale interesse som beskrevet i E.O. (Executive order, red.) 14204 og vil fremme de amerikanske udenrigspolitiske interesser beskrevet i denne bekendtgørelse.

Den tidligere kriminalbetjent Mark Fuhrman, som var en central del af retssagen mod O.J. Simpson i 1995, er død.

Han blev 74 år. Det oplyser et retsmedicinsk kontor i amtet Kootenai County i delstaten Idaho ifølge flere amerikanske medier.

Fuhrman var en af de første betjente, der blev sendt ud for at efterforske drabet på O.J. Simpsons ekskone Nicole Brown Simpson og hendes ven Ronald Goldman i Los Angeles i 1994.

Cuba advarer mod amerikansk angreb: Det vil udløse et blodbad

Cubas præsident advarer om, at et amerikansk angreb på den caribiske østat vil udløse et blodbad med uoverskuelige konsekvenser.

Det skriver Cubas præsident Miguel Díaz-Canel i et opslag på det sociale medie X.

Præsidenten understreger, at Cuba ikke udgør nogen trussel mod USA eller noget andet land.

Udmeldingen kommer, efter at det amerikanske medie Axios har skrevet, at Cuba har fået over 300 militære droner fra Rusland og Iran og ifølge mediet overvejer at bruge dem mod amerikanske mål. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Oplysninger om dronerne kommer ifølge Axios fra unavngivne amerikanske embedsmænd. Ifølge embedsmændene overvejer Cuba droneangreb mod den amerikanske flådebase i det østlige Cuba og amerikanske flådefartøjer.

Den cubanske præsident kommenterer ikke direkte historien om militærdronerne, men understreger, at Cuba har ret til at forsvare sig mod et militært angreb.

Samme toner lyder fra Cubas FN-ambassadør.

– Hvis nogen forsøgte at invadere Cuba, vil Cuba slå igen, uden tvivl, siger Ernesto Soberón Guzmán til AFP.

USA øgede mandag presset på Cuba med friske sanktioner mod en række cubanske embedsmænd, herunder landets kommunikationsminister og flere militærledere, samt landets efterretningstjeneste.

USA har under præsident Donald Trumps ledelse skruet op for presset mod Cuba de seneste måneder.

Han har i praksis indført en blokade ved at true med sanktioner mod lande, der leverer brændstof til Cuba. Det har udløst massive strømafbrydelser og ramt Cubas økonomi hårdt.

Den cubanske regering har anklaget USA for at forsøge at skabe et påskud for en militær intervention ved at forsøge at kvæle Cubas økonomi med brændstofblokaden.

Trump truede i marts med, at “Cuba er det næste” efter Venezuela. USA fjernede i januar Venezuelas tidligere præsident Nicolás Maduro i en storstilet militæraktion i hovedstaden Caracas.

Trump har ikke uddybet, hvad hans planer for østaten er. Han har dog flere gange sagt, at han mener, at Cubas regering er ved at kollapse.

USA tiltaler Maduro-allieret eksminister for hvidvaskning

Anklagere i USA har tiltalt Alex Saab – en nær allieret af Venezuelas tidligere præsident Nicolás Maduro – for hvidvaskning af penge med påstået udnyttelse af et venezuelansk velfærdsinitiativ.

Det viser retsdokumenter, der blev offentliggjort mandag, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Saab blev i weekenden udvist til USA af Venezuelas fungerende præsident, Delcy Rodríguez. Det skete ifølge hende ud af et hensyn til Venezuelas nationale interesser.

Udvisningen signalerer ifølge Reuters et nyt og højere niveau af samarbejde mellem USA’s præsident Donald Trumps administration og Rodríguez, som var vicepræsident under Maduro.

Den 55-årige Alex Saab er tidligere industriminister i Venezuela. Ifølge de amerikanske anklager tog han del i planer om at bestikke venezuelanske embedsmænd, ligesom han for at berige sig selv skal have stået for pengeoverførsler gennem amerikanske bankkonti.

Anklagerne mod eksministeren kommer, mens Trumps administration forbereder sig på retsforfølgelsen af Maduro. Han blev tidligere på året taget til fange af amerikanske specialstyrker i Venezuelas hovedstad, Caracas.

Reuters har tidligere skrevet, at Saab i USA muligvis kan dele oplysninger med de amerikanske myndigheder, som kan styrke deres sag mod Maduro.

I retsdokumenterne beskriver anklagerne en omfattende plan, der begyndte i 2015, hvor Saab og flere andre angiveligt brugte falske virksomheder, forsendelsesdokumenter og fakturaer til at stjæle hundredvis af millioner af dollar, som var afsat til at købe mad til indbyggere i Venezuela.

Fra 2019 brugte Saab og hans påståede medskyldige deres adgang til den venezuelanske regering – som kæmpede med at betale udenlandsk gæld midt i amerikanske økonomiske sanktioner – til at sælge olie for milliarder af dollar under falske forudsætninger, skriver anklagerne.

De påstår, at penge fra de salg også blev overført gennem amerikanske bankkonti.

– De her anklager er et direkte resultat af DEA’s fortsatte engagement i at nedbryde de korrupte netværk, der opererer i hele Venezuela, siger Terrance Cole, som står i spidsen for den amerikanske narkotikabekæmpelsesmyndighed, Drug Enforcement Administration (DEA).

Det er ikke første gang, amerikanske myndigheder har anklaget Saab for bestikkelse. I 2020 blev han tilbageholdt i Kap Verde og senere udleveret til USA.

Den tidligere præsident Joe Biden gav ham en benådning i 2023 i bytte for løsladelsen af amerikanere, der var tilbageholdt i Venezuela.

Trump afblæser Iran-angreb: Der foregår seriøse forhandlinger

USA’s præsident, Donald Trump, er af Qatar, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater blevet bedt om at afblæse et planlagt angreb mod Iran, idet der nu foregår “seriøse forhandlinger”.

Det skriver præsidenten mandag aften i et opslag på sit sociale medie, Truth Social.

Angrebet var planlagt til at ske tirsdag, lyder det.

Præsidenten siger desuden til journalister, at de aktuelle forhandlinger med Iran ser positive ud.

– Der er tilsyneladende en meget god chance for, at de kan finde en løsning. Hvis vi kan gøre det uden at bombe dem sønder og sammen, ville jeg være meget glad, siger Trump ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Krigen mellem USA og Iran har varet i næsten tre måneder.

I begyndelsen af april indgik landene imidlertid en våbenhvile med Pakistan som mægler.

Det er Qatars emir, Tamim bin Hamad Al Thani, Saudi-Arabiens kronprins, Mohammed bin Salman, og De Forenede Arabiske Emiraters præsident, Mohamed bin Zayed al-Nahyan, der ifølge Trump har bedt ham om at afblæse angrebet.

Trump skriver, at “efter deres mening” vil der blive indgået en aftale, som “vil være meget acceptabel for USA såvel som alle lande i Mellemøsten og andre steder”.

– Denne aftale vil, hvilket er vigtigt, omfatte ingen atomvåben til Iran!, lyder det fra præsidenten.

Han skriver dog også, at han har instrueret blandt andre forsvarsminister Pete Hegseth, som Trump omtaler som krigsminister, i at være klar til at gå videre med et angreb i “stor skala”, i tilfælde af at der ikke opnås en “acceptabel” aftale for USA.

USA og Iran har udvekslet forslag i et forsøg på at afslutte krigen, og repræsentanter fra de to lande mødtes i april i Pakistans hovedstad, Islamabad, for at forhandle om fred.

Siden da har der ikke været forhandlinger med fysisk fremmøde mellem parterne.

Krigen mellem USA og Iran begyndte 28. februar, hvor USA og Israel indledte den første bølge af angreb mod det mellemøstlige land.

Trump har begrundet krigen med, at Iran er ved at udvikle atomvåben.

Han vil have Irans atomanlæg demonteret og fjerne landets besiddelse af det radioaktive metal uran.

11 personer frihedsberøvet efter propalæstinensisk demonstration

11 personer er blevet frihedsberøvet af politiet efter en propalæstinensisk demonstration mandag aften i København.

Det oplyser vagtchef Anette Ostenfeldt fra Københavns Politi.

Demonstranterne skulle gå fra Nørreport til Udenrigsministeriet på Christianshavn, men da de nåede Knippelsbro, satte flere sig på vejen og spærrede for trafikken.

– De fik et påbud om, at de skulle flytte sig. Det ønskede de ikke, siger Anette Ostenfeldt, som tilføjer, at 11 personer derfor blev taget med af politiet.

– De er hos os lige nu, og så skal de sigtes og afhøres og bliver derefter løsladt, tilføjer hun.

Politiet fik anmeldelsen om, at demonstranterne spærrede trafikken på Knippelsbro lidt efter klokken 21 mandag aften.

Omkring 100 personer var en del af demonstrationen, da den begyndte ved Nørreport, vurderer Københavns Politi.

Knippelsbro er en klapbro i København, der forbinder Børsgade på Slotsholmen med Christianshavn, hvor Udenrigsministeriet holder til.

Neymar er mandag blevet udtaget til Brasiliens VM-trup og vender dermed tilbage til landsholdet efter næsten tre års fravær.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Valget af Neymar er den største overraskelse i den 26 mand store trup, som er blevet udtaget af landstræner Carlo Ancelotti.

Trump udvider medicinhjemmeside med generiske lægemidler

USA’s præsident, Donald Trump, siger mandag, at den regeringsstøttede hjemmeside TrumpRx.gov, der skal tilbyde amerikanerne receptpligtig medicin til billige priser, fremover også vil tilbyde generiske lægemidler.

Præsidenten udtaler sig under en begivenhed i Det Hvide Hus, skriver nyhedsbureauet Reuters.

– Jeg er begejstret over at kunne meddele, at vi næsten syvdobler antallet af lægemidler, som er tilgængelige på TrumpRx, ved at tilføje over 600 billige generiske lægemidler til hjemmesiden, siger Trump.

Generisk medicin er lægemidler, som indeholder samme aktive stof som det originale produkt. Typisk sælges det til en billigere pris.

TrumpRx.gov blev oprindeligt lanceret i februar, skriver det amerikanske nyhedsbureau AP.

Hjemmesiden er ikke en direkte platform til køb af medicin, men den fungerer som en formidler, der henviser amerikanerne til medicinalvirksomhedernes hjemmesider til køb af lægemidler, skriver mediet.

Der tilbydes på hjemmesiden desuden kuponer, som kan bruges på apoteket.

Da hjemmesiden blev lanceret, omfattede udbuddet 40 lægemidler – herunder vægttabsmedicin som Ozempic og Wegovy.

Udvidelsen af udbuddet på TrumpRx.gov er muliggjort af partnerskaber med onlineapoteker som Amazon Pharmacy, GoodRx og Cost Plus Drugs, siger Trump ifølge AP.

Flere er dræbt efter skyderi ved moské i amerikansk storby

Tre personer er blevet dræbt i et skyderi ved en moské i San Diego i den amerikanske delstat Californien.

En af de dræbte var en sikkerhedsvagt ved moskéen.

Det siger politichefen i San Diego, Scott Wahl, ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Politiet efterforsker sagen som en hadforbrydelse.

– På grund af at hændelsen fandt sted ved Islamic Center, betragter vi dette som en hadforbrydelse, indtil det modsatte er bevist, lyder det fra politichefen.

Skyderiet skete ved Islamic Center of San Diego, som er den største moské i amtet San Diego County. Moskéen huser en skole, der tilbyder islamisk undervisning, skriver Reuters.

Det er uklart, hvor mange mennesker der var til stede på området, da skyderiet fandt sted.

To mænd formodes at stå bag skyderiet. De blev efterfølgende fundet døde i en bil nær moskéen, oplyser politichefen ifølge det amerikanske medie CNN. De tog tilsyneladende deres eget liv, lyder det.

Ifølge en talsperson for det amerikanske forbundspoliti, FBI, var de to formodede gerningsmænd henholdsvis 17 og 19 år.

Rådet for Amerikansk-Islamiske Relationer (CAIR) oplyser i en udtalelse, at der befandt sig børn i en skole på moskéens område, da skyderiet fandt sted.

Optagelser fra lokale tv-stationer viser mange politibiler på en motorvejsbro ved moskéen, hvor betjente og deres køretøjer har omringet området, skriver Reuters.

Tysker header Arsenal snublende nær mesterskabet

Det lugter efterhånden af, at mange års mesterskabstørst bliver slukket i dette forår i det nordlige London.

I næstsidste spillerunde vandt Arsenal mandag aften med 1-0 på eget græs over Burnley i Premier League. Dermed er der kun en sidste hurdle, der skal klares, før klubbens første mesterskab siden 2004 bliver sikret.

Kai Havertz har ingenlunde været fast mand i indeværende sæson, men Mikel Arteta havde overraskende fundet plads til ham i mandagens startopstilling, og det valg er spanieren nok ganske tilfreds med.

Den tyske frontmand endte nemlig som matchvinder mod Burnley med sit hovedstødsmål efter en halv time i en kamp, hvor Arsenal ikke imponerede, men modstanderen, der allerede er rykket ned, var af så ringe karakter, at det ikke betød noget.

Arsenal fører før den sidste kamp med fem point ned til Manchester City, der dog har en kamp i hånden tirsdag på udebane mod Bournemouth. Hvis City ikke vinder den, ender titlen hos Arsenal inden sidste spillerunde.

Ellers kommer det helt ned til på søndag, hvor Arsenal på sidstedagen skal en tur til Crystal Palace, mens City får besøg af Aston Villa.

Men mandag aften blev næstsidste opgave altså klaret for Arsenal, selv om det ikke var prangende. Værterne havde bolden meget, men imponerede ikke synderligt.

Efter et lille kvarter lykkedes det dog Arsenal at tilspille sig to store chancer inden for kort tid, men Havertz ramte bolden helt skævt, mens Leandro Trossards afslutning tog træværket.

Derfra fortsatte ørkenvandringen mod Burnleys mål, inden Arsenal efter en halv times spil endelig viste tænder igen.

Bukayo Saka missede fra nært hold en kæmpe mulighed, men englænderen gjorde det godt igen, da han på det efterfølgende hjørnespark sendte bolden direkte ind i pandebrasken på Havertz, der steg flot til vejrs.

Føringen kunne også blive større inden pausen, og blandt andre Martin Ødegaard burde have scoret, men nordmandens afslutning blev blokeret.

I anden halvleg virkede det dog til, at mulige mesterskabsnerver begyndte at spille ind.

Arsenal blev i hvert faldt langt mere afventende og overlod mere initiativ til gæsterne. Heldigvis for værterne havde Burnley ikke noget som helst at komme med.

Derfor havde Arsenals defensiv ganske godt styr på begivenhederne, og de tre point blev kørt hjem.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]