Seneste nyheder

25. juni 2026

Trump afblæser Iran-angreb: Der foregår seriøse forhandlinger

USA’s præsident, Donald Trump, er af Qatar, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater blevet bedt om at afblæse et planlagt angreb mod Iran, idet der nu foregår “seriøse forhandlinger”.

Det skriver præsidenten mandag aften i et opslag på sit sociale medie, Truth Social.

Angrebet var planlagt til at ske tirsdag, lyder det.

Præsidenten siger desuden til journalister, at de aktuelle forhandlinger med Iran ser positive ud.

– Der er tilsyneladende en meget god chance for, at de kan finde en løsning. Hvis vi kan gøre det uden at bombe dem sønder og sammen, ville jeg være meget glad, siger Trump ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Krigen mellem USA og Iran har varet i næsten tre måneder.

I begyndelsen af april indgik landene imidlertid en våbenhvile med Pakistan som mægler.

Det er Qatars emir, Tamim bin Hamad Al Thani, Saudi-Arabiens kronprins, Mohammed bin Salman, og De Forenede Arabiske Emiraters præsident, Mohamed bin Zayed al-Nahyan, der ifølge Trump har bedt ham om at afblæse angrebet.

Trump skriver, at “efter deres mening” vil der blive indgået en aftale, som “vil være meget acceptabel for USA såvel som alle lande i Mellemøsten og andre steder”.

– Denne aftale vil, hvilket er vigtigt, omfatte ingen atomvåben til Iran!, lyder det fra præsidenten.

Han skriver dog også, at han har instrueret blandt andre forsvarsminister Pete Hegseth, som Trump omtaler som krigsminister, i at være klar til at gå videre med et angreb i “stor skala”, i tilfælde af at der ikke opnås en “acceptabel” aftale for USA.

USA og Iran har udvekslet forslag i et forsøg på at afslutte krigen, og repræsentanter fra de to lande mødtes i april i Pakistans hovedstad, Islamabad, for at forhandle om fred.

Siden da har der ikke været forhandlinger med fysisk fremmøde mellem parterne.

Krigen mellem USA og Iran begyndte 28. februar, hvor USA og Israel indledte den første bølge af angreb mod det mellemøstlige land.

Trump har begrundet krigen med, at Iran er ved at udvikle atomvåben.

Han vil have Irans atomanlæg demonteret og fjerne landets besiddelse af det radioaktive metal uran.

11 personer frihedsberøvet efter propalæstinensisk demonstration

11 personer er blevet frihedsberøvet af politiet efter en propalæstinensisk demonstration mandag aften i København.

Det oplyser vagtchef Anette Ostenfeldt fra Københavns Politi.

Demonstranterne skulle gå fra Nørreport til Udenrigsministeriet på Christianshavn, men da de nåede Knippelsbro, satte flere sig på vejen og spærrede for trafikken.

– De fik et påbud om, at de skulle flytte sig. Det ønskede de ikke, siger Anette Ostenfeldt, som tilføjer, at 11 personer derfor blev taget med af politiet.

– De er hos os lige nu, og så skal de sigtes og afhøres og bliver derefter løsladt, tilføjer hun.

Politiet fik anmeldelsen om, at demonstranterne spærrede trafikken på Knippelsbro lidt efter klokken 21 mandag aften.

Omkring 100 personer var en del af demonstrationen, da den begyndte ved Nørreport, vurderer Københavns Politi.

Knippelsbro er en klapbro i København, der forbinder Børsgade på Slotsholmen med Christianshavn, hvor Udenrigsministeriet holder til.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Neymar er mandag blevet udtaget til Brasiliens VM-trup og vender dermed tilbage til landsholdet efter næsten tre års fravær.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Valget af Neymar er den største overraskelse i den 26 mand store trup, som er blevet udtaget af landstræner Carlo Ancelotti.

Trump udvider medicinhjemmeside med generiske lægemidler

USA’s præsident, Donald Trump, siger mandag, at den regeringsstøttede hjemmeside TrumpRx.gov, der skal tilbyde amerikanerne receptpligtig medicin til billige priser, fremover også vil tilbyde generiske lægemidler.

Præsidenten udtaler sig under en begivenhed i Det Hvide Hus, skriver nyhedsbureauet Reuters.

– Jeg er begejstret over at kunne meddele, at vi næsten syvdobler antallet af lægemidler, som er tilgængelige på TrumpRx, ved at tilføje over 600 billige generiske lægemidler til hjemmesiden, siger Trump.

Generisk medicin er lægemidler, som indeholder samme aktive stof som det originale produkt. Typisk sælges det til en billigere pris.

TrumpRx.gov blev oprindeligt lanceret i februar, skriver det amerikanske nyhedsbureau AP.

Hjemmesiden er ikke en direkte platform til køb af medicin, men den fungerer som en formidler, der henviser amerikanerne til medicinalvirksomhedernes hjemmesider til køb af lægemidler, skriver mediet.

Der tilbydes på hjemmesiden desuden kuponer, som kan bruges på apoteket.

Da hjemmesiden blev lanceret, omfattede udbuddet 40 lægemidler – herunder vægttabsmedicin som Ozempic og Wegovy.

Udvidelsen af udbuddet på TrumpRx.gov er muliggjort af partnerskaber med onlineapoteker som Amazon Pharmacy, GoodRx og Cost Plus Drugs, siger Trump ifølge AP.

Flere er dræbt efter skyderi ved moské i amerikansk storby

Tre personer er blevet dræbt i et skyderi ved en moské i San Diego i den amerikanske delstat Californien.

En af de dræbte var en sikkerhedsvagt ved moskéen.

Det siger politichefen i San Diego, Scott Wahl, ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Politiet efterforsker sagen som en hadforbrydelse.

– På grund af at hændelsen fandt sted ved Islamic Center, betragter vi dette som en hadforbrydelse, indtil det modsatte er bevist, lyder det fra politichefen.

Skyderiet skete ved Islamic Center of San Diego, som er den største moské i amtet San Diego County. Moskéen huser en skole, der tilbyder islamisk undervisning, skriver Reuters.

Det er uklart, hvor mange mennesker der var til stede på området, da skyderiet fandt sted.

To mænd formodes at stå bag skyderiet. De blev efterfølgende fundet døde i en bil nær moskéen, oplyser politichefen ifølge det amerikanske medie CNN. De tog tilsyneladende deres eget liv, lyder det.

Ifølge en talsperson for det amerikanske forbundspoliti, FBI, var de to formodede gerningsmænd henholdsvis 17 og 19 år.

Rådet for Amerikansk-Islamiske Relationer (CAIR) oplyser i en udtalelse, at der befandt sig børn i en skole på moskéens område, da skyderiet fandt sted.

Optagelser fra lokale tv-stationer viser mange politibiler på en motorvejsbro ved moskéen, hvor betjente og deres køretøjer har omringet området, skriver Reuters.

Tysker header Arsenal snublende nær mesterskabet

Det lugter efterhånden af, at mange års mesterskabstørst bliver slukket i dette forår i det nordlige London.

I næstsidste spillerunde vandt Arsenal mandag aften med 1-0 på eget græs over Burnley i Premier League. Dermed er der kun en sidste hurdle, der skal klares, før klubbens første mesterskab siden 2004 bliver sikret.

Kai Havertz har ingenlunde været fast mand i indeværende sæson, men Mikel Arteta havde overraskende fundet plads til ham i mandagens startopstilling, og det valg er spanieren nok ganske tilfreds med.

Den tyske frontmand endte nemlig som matchvinder mod Burnley med sit hovedstødsmål efter en halv time i en kamp, hvor Arsenal ikke imponerede, men modstanderen, der allerede er rykket ned, var af så ringe karakter, at det ikke betød noget.

Arsenal fører før den sidste kamp med fem point ned til Manchester City, der dog har en kamp i hånden tirsdag på udebane mod Bournemouth. Hvis City ikke vinder den, ender titlen hos Arsenal inden sidste spillerunde.

Ellers kommer det helt ned til på søndag, hvor Arsenal på sidstedagen skal en tur til Crystal Palace, mens City får besøg af Aston Villa.

Men mandag aften blev næstsidste opgave altså klaret for Arsenal, selv om det ikke var prangende. Værterne havde bolden meget, men imponerede ikke synderligt.

Efter et lille kvarter lykkedes det dog Arsenal at tilspille sig to store chancer inden for kort tid, men Havertz ramte bolden helt skævt, mens Leandro Trossards afslutning tog træværket.

Derfra fortsatte ørkenvandringen mod Burnleys mål, inden Arsenal efter en halv times spil endelig viste tænder igen.

Bukayo Saka missede fra nært hold en kæmpe mulighed, men englænderen gjorde det godt igen, da han på det efterfølgende hjørnespark sendte bolden direkte ind i pandebrasken på Havertz, der steg flot til vejrs.

Føringen kunne også blive større inden pausen, og blandt andre Martin Ødegaard burde have scoret, men nordmandens afslutning blev blokeret.

I anden halvleg virkede det dog til, at mulige mesterskabsnerver begyndte at spille ind.

Arsenal blev i hvert faldt langt mere afventende og overlod mere initiativ til gæsterne. Heldigvis for værterne havde Burnley ikke noget som helst at komme med.

Derfor havde Arsenals defensiv ganske godt styr på begivenhederne, og de tre point blev kørt hjem.

Medier: Guardiola stopper i City efter sæsonen

Manchester City skal ifølge flere engelske medier forberede sig på at tage afsked med Pep Guardiola.

Ifølge blandt andre Daily Mail, The Athletic og BBC er den spanske træner fortid efter sæsonen, der slutter på søndag med en hjemmekamp mod Aston Villa.

Guardiola har ellers et år tilbage af sin kontrakt, men de engelske medier skriver, at spanieren er klar til at forlade den klub, han kom til for ti år siden.

The Athletic skriver, at forventningen er, at den tidligere Leicester og Chelsea-træner Enzo Maresca skal tage over.

Og det er noget af nogle sko, som arvtageren skal udfylde efter Guardiola.

Spanieren kom til City i 2016, og på 10 år er det blevet til 20 titler. Heriblandt seks engelske mesterskaber og Citys første Champions League-titel i 2023.

Men nu lyder det altså ifølge flere engelske medier, at det har nået sin ende. The Athletic skriver, at Guardiolas stop vil blive offentliggjort af klubben på søndag inden sæsonens sidste kamp mod Aston Villa.

Inden et muligt stop er der dog et mesterskab, som Guardiola og City skal jagte. Mandskabet mangler ud over den sidste kamp mod Aston Villa en udebanekamp tirsdag aften mod Bournemouth.

Man er samtidig afhængig af, at Arsenal sætter point til, hvis mesterskabet skal havne i den lyseblå del af Manchester.

Styrelse fandt regelbrud for antibiotika i hver anden svinestald

Under en kontrolkampagne fandt Fødevarestyrelsen i 2024 brud på reglerne om antibiotika til svin i næsten halvdelen af de kontrollerede svinestalde.

Styrelsen fandt desuden regelbrud hos hver anden dyrlæge.

Det skriver avisen Information, der har fået aktindsigt i styrelsens kontrolrapport.

Kontrolkampagnens resultater har dog aldrig set dagens lys, skriver avisen.

I alt blev der fundet overtrædelser af reglerne i 22 ud af 48 stalde og hos 11 ud af 20 dyrlæger.

Mange af tilfældene handler om, at antibiotika bruges forkert eller som rutine i staldene.

– Tilgangen bærer mange steder præg af rutine og ligegyldighed. Der er gået noget helt galt i forholdet til antibiotika, som burde bruges med forsigtighed, siger Frank Møller Aarestrup, professor på DTU og forsker i antibiotikaresistens, til Information.

I Danmark er der fastsatte grænser for antibiotikaforbruget for griseproducenter.

Den Danske Dyrlægeforening oplyser til avisen, at den “nuværende produktion er så presset”, at den ofte ikke efterlader andre muligheder for dyrlægerne end at “fortsætte med at udskrive antibiotika”.

Nicolai Rosager Weber, afdelingsleder i Landbrug & Fødevarer, siger i et skriftligt svar til Information, at “branchen tager afstand fra enhver overtrædelse af reglerne – både hos producenter og praktiserende dyrlæger”.

Fødevarestyrelsen ønsker med henvisning til de igangværende regeringsforhandlinger ikke at svare på kritikken, skriver Information.

Om der findes nyere tal end kontrollen fra 2024, vides ikke. Men 5. december sidste år slog minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) fast, at danske svin skal have mindre antibiotika.

Fra årsskiftet blev grænseværdien i den såkaldte gult kort-ordning fra 2010 derfor sænket med 20 procent.

En griseproducent kan få et gult kort – et påbud – af Fødevarestyrelsen, hvis producenten overskrider grænsen, der er sat for antibiotikaforbruget.

Den ordning blev skærpet, da minister Jacob Jensen bemærkede, at der var sket en stigning i antibiotikaforbruget i danske svinestalde.

– Antibiotika er et vigtigt redskab til behandling af syge grise, men det skal bruges med omtanke, sagde ministeren.

Bombeeksperter er til stede ved brandfarligt batteri i Aalborg

Sammen med politi og brandvæsen er ammunitionsrydningstjenesten EOD mandag aften til stede ved et autoværksted i Aalborg, da man frygter, at et batteri kan udvikle en form for eksplosionsbrand.

Det oplyser vagtchef ved Nordjyllands Politi Jesper Sørensen til Ritzau.

Mandag eftermiddag tabte en medarbejder på værkstedet et stykke værktøj ned i batteriet.

Medarbejderen blev ifølge vagtchefen kørt til behandling på sygehuset for blandt andet en brandskade på armen. Hans tilstand er mandag aften stabil.

Værktøjet i batteriet udgør en potentiel fare, og derfor arbejder man på at få det ud af værkstedet.

Ifølge Jesper Sørensen assisterer EOD politiet og brandvæsnet med tjenestens specialværktøj.

– Det er helt lavpraktisk for at have dem i værktøjskassen i forhold til at kunne trække det her batteri ud.

– Det ligger på en vogn derovre, så det skal trækkes ud af bygningen stille og roligt, så vi kan få det i et vandbad, så det bliver kølet ned, siger Jesper Sørensen.

Der er mandag aften omkring klokken 21.30 ingen tidshorisont for arbejdet.

Musiker Stig Møller er død i en alder af 80 år

Musiker og sanger Stig Møller, der blandt andet var med til at danne rockgruppen Steppeulvene, er mandag død i en alder af 80 år.

Det oplyser hans nære ven Peter Ingemann til Ritzau.

Steppeulvene dannede Stig Møller sammen med Eik Skaløe i 1966. Gruppen står bag LP’en “Hip”.

– Vi kommer til at savne ham utroligt meget. Men desværre er der ikke mere liv tilbage til Stig, siger Peter Ingemann.

SSI vurderer risikoen for ebolasmitte i Danmark som meget lav

Statens Serum Institut (SSI) vurderer, at der er meget lav risiko for, at smitte med sygdommen ebola kommer til Danmark.

Det skriver SSI i en pressemeddelelse mandag.

Meldingen kommer, efter at Verdenssundhedsorganisationen (WHO) natten til søndag erklærede et udbrud af ebola i DR Congo og Uganda for en international sundhedskrise.

Ifølge WHO var der lørdag otte bekræftede smittetilfælde i DR Congo, 246 mistænkte smittetilfælde og 80 dødsfald som følge af sygdommen.

I Uganda var der ifølge organisationen to bekræftede smittetilfælde. En af dem har mistet livet.

Ifølge afdelingslæge og afsnitsleder ved SSI Peter Henrik Andersen følger instituttet udviklingen tæt.

– Der er aktuelt ingen tegn på smittespredning uden for det udbrudsramte område i Centralafrika, og i tråd med vurderinger fra WHO og det europæiske smitteagentur ECDC vurderer vi, at risikoen for større spredning er lav, mens risikoen for smitte til Danmark er meget lav, siger han i pressemeddelelsen.

Ebolaudbruddet er af den såkaldte Bundibugyo-variant. Varianten har ifølge SSI tidligere forårsaget få kendte udbrud.

I modsætning til den mere kendte Zaire-variant findes der hverken en godkendt vaccine eller specifik behandling mod virusvarianten.

Mandag aften skriver nyhedsbureauerne Reuters og AFP, at en amerikansk statsborger er testet positiv for Bundibugyo-varianten.

Amerikanske medier rapporterer, at USA’s Center for Sygdomsbekæmpelse og Forebyggelse, CDC, oplyser, at der skal være tale om en amerikansk læge, der har arbejdet med ebolasmittede i DR Congo.

Ifølge nyhedsbureauet arbejder CDC sammen med det amerikanske udenrigsministerium om at få lægen fragtet til behandling i Tyskland.

Grønlandsk folketingsmedlem takker nej til amerikanske invitationer

Situationen mellem Grønland og USA er så vanskelig, at det grønlandske folketingsmedlem Naaja H. Nathanielsen har takket nej til invitationer fra det amerikanske konsulat.

Det skriver hun mandag i et opslag på Facebook, hvor det lyder, at hun har takket nej til “diverse arrangementer”.

Hun uddyber ikke, hvilke konkrete arrangementer der er tale om.

– Man sender et signal med sin adfærd, både når man deltager, og når man ikke gør, skriver hun og opfordrer andre, der får amerikanske invitationer, til at overveje, hvorfor de får den.

Naaja H. Nathanielsen henviser til besøget fra USA’s særlige udsending til Grønland, Jeff Landry, der ankom søndag, og som er på deltagerlisten ved erhvervsmessen Future Greenland i Nuuk tirsdag.

Mandag mødtes Landry og USA’s ambassadør i Danmark, Ken Howery, med den grønlandske regeringsleder, Jens-Frederik Nielsen, og minister for udenrigsanliggender Múte B. Egede.

Netop det møde bakker Naaja H. Nathanielsen op om, skriver hun i opslaget på Facebook.

– Dialogen skal gå gennem diplomatiet. I lyset af situationens alvor er det den rette kanal.

Det var i december sidste år, at Landry blev udpeget til den nyoprettede stilling som særlig udsending til Grønland.

Det skete, efter at USA’s præsident, Donald Trump, flere gange havde luftet tanker om, at USA skulle overtage Grønland. Blandt andet af sikkerhedsmæssige årsager.

Forholdet mellem USA og Kongeriget Danmark har været særdeles anspændt, siden Trump i december 2024, kort tid efter at han havde vundet præsidentvalget i USA, igen udtrykte sin interesse i at få Grønland på amerikanske hænder.

Det samme ønske udtrykte han tilbage i 2019, men i anden omgang har Trump været mere stålsat.

Luftfartsselskabet SAS opkalder sit nye fly Airbus A350-900 efter kong Frederik. Flyet får navnet ‘Frederik Viking’.

Navneceremonien finder sted mandag aften i Københavns Lufthavn.

Landstræner hylder VM-debutant: Han gør det svært for mig

En redningsprocent på knap 87 er der ingen ishockeymålmænd, der falder i svime over. Men nogle gange skjuler statistikkerne det vigtigste.

Sådan er det i tilfældet Nicolaj Henriksen, der leverede en regulær brandkamp mod Canadas verdensstjerner og fik et brag af en VM-debut, selv om Danmark tabte 1-5.

Henriksen holdt med en hel stribe parader liv i drømmen om en sensation, indtil det danske hold i tredje periode gik op i limningen og lod målmanden en smule i stikken.

– Han var fantastisk god. Det er sådan en indsats, man kun kan håbe, en VM-debutant skal lave mod Canada. Han gjorde det enormt godt i 60 minutter.

– Ingen af målene er hans skyld. Han holdt os tværtimod inde i kampen i de første to perioder, lyder det fra landstræner Mikael Gath.

Den store målmand blev efter kampen kåret til sit holds bedste spiller, og han havde langt henad vejen en god oplevelse på isen i Fribourg.

– Mit udgangspunkt var bare at nyde det. Det er ikke sikkert, at jeg igen får chancen for at spille mod et helt NHL-hold. Jeg følte mig rimelig godt tilpas, og mere kan man ikke bede om, siger Nicolaj Henriksen.

Han holdt sit mål rent i 40 minutter og sørgede dermed for, at Danmark kunne gå ud til sidste pause med en tro på at gentage sidste års choksejr.

Men håbet holdt kun i et halvt minut i tredje periode, og derefter gik den defensive struktur mere eller mindre i opløsning.

– I pausen mellem anden og tredje periode var vi godt klar over, at det næste mål ville blive sindssygt vigtigt. Men der gik ikke engang et minut, før Canada bankede den ind.

– Det var lidt et slag i maven. Vi formåede ikke at rejse os, og så gik det hurtigt, siger Nicolaj Henriksen.

Han har spillet hele sin seniorkarriere i Esbjerg og Sønderjyske. Og selv om det er blevet til tre danske mesterskaber, er hans internationale erfaring yderst begrænset.

Men han forberedte sig blot til mødet med Sidney Crosby og de øvrige stjerner, som han altid forbereder sig.

– Man skal ikke gøre noget anderledes, man skal bare gøre alting betragteligt hurtigere. Det er nok der, den største forskel ligger. Man ved, at hvis man giver dem en lille chance, så hakker de den også ind, konstaterer Nicolaj Henriksen.

Han melder sig helt klar til mere spilletid ved VM, hvis træneren ønsker det, og det kan meget vel blive en mulighed.

Med sin præstation mod canadierne har vestjyden i hvert fald plantet en tvivl i landstrænerens hoved, om det er Henriksen eller Mads Søgaard, der skal have buddet næste gang.

– Det var mit håb, at han skulle gøre det svært for mig. Og det har han absolut gjort. Men nu skal han lige have lov til at lande fysisk og mentalt efter den præstation, siger Mikael Gath.

Det har Nicolaj Henriksen et par dage til at gøre. Danmark skal først på isen igen torsdag til nøglekampen mod Slovakiet.

Erhvervsministeriet afviser at samarbejde med den ukrainske virksomhed Fire Point skulle være sat på pause.

Det skriver ministeriet, efter at Financial Times torsdag skrev, at samarbejdet mellem Fire Point og den danske regering var “lagt på is” ifølge virksomhedens medstifter Denys Shtilierman.

– De danske myndigheder har ikke sat arbejdet på pause, hverken nu eller tidligere. Samarbejdet med virksomheden om etablering af produktion i Danmark fra Fire Points danske datterselskab pågår fortsat.

Trump dropper søgsmål om skattelæk til gengæld for milliardfond

USA’s præsident Donald Trumps administration har oprettet en fond på næsten 1,8 milliarder dollar som del af en aftale om at droppe et søgsmål.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Trump sagsøgte tilbage i januar USA’s finansministerium og skattevæsnet IRS for ti milliarder dollar. Sagen handlede om læk af præsidentens skattedokumenter.

Konkret mente Trump ikke, at ministeriet og IRS tog de nødvendige forholdsregler for at forhindre, at hans skattedokumenter blev lækket til flere medier i 2019 og 2020.

Bag søgsmålet stod også hans to ældste sønner – Donald Trump Jr. og Eric Trump – og Trumps forretningsimperium, The Trump Organization.

Tidligere mandag skrev Reuters med henvisning til retsdokumenter, at Trump frivilligt havde droppet søgsmålet mod IRS. Finansministeriet blev ikke omtalt.

Fonden på knap 1,8 milliarder dollar – svarende til omkring 11,5 milliarder danske kroner – er blevet oprettet som en del af aftalen om at afbryde søgsmålet.

Pengene skal gå til at betale kompensation til Trump-allierede, som mener, at de blev uretfærdigt behandlet af USA’s justitsministerium, mens Trumps forgænger Joe Biden var præsident.

Det skriver nyhedsbureauet AP med henvisning til ministeriet.

42-årige Rodgers tager et år mere hos Pittsburgh Steelers

Selv om alderen har rundet 42 år, har quarterback Aaron Rodgers ingen pensionsplaner.

Veteran-quarterbacken har skrevet en ny kontrakt med Pittsburgh Steelers for den kommende sæson. Dermed forlænger han karrieren med et år hos Steelers, hvor han også spillede i seneste sæson.

Det bekræfter Steelers på klubbens hjemmeside.

Rodgers kan se frem til at blive genforenet med træner Mike McCarthy, som er ny mand i spidsen for Steelers, efter den mangeårige cheftræner Mike Tomlin stoppede efter seneste sæson.

Rodgers og McCarthy var i mange år en succesfuld quarterback/cheftræner-duo for Green Bay Packers og vandt i 2011 Super Bowl over netop Steelers.

Nu får holdet fra stålbyen så for andet år i træk fornøjelsen af Rodgers i hans 22. sæson i NFL.

I seneste sæson startede Rodgers i 16 ud af Steelers’ 17 grundspilskampe og kastede for 3322 yards, 24 touchdowns og 7 interceptions. Men niveauet er altså et stykke fra det, som han tidligere har vist.

Rodgers blev draftet af Packers i 2005 og overtog tjansen som startende quarterback i 2008, hvor Brett Favre forlod holdet.

Frem til 2023 var Rodgers den helt store stjerne på holdet fra Wisconsin og ud over en Super Bowl-titel blev quarterbacken undervejs kåret til ligaens mest værdifulde spiller (MVP) i fire sæsoner.

Derudover er han fire gange valgt til årets hold i ligaen.

Det efterfølgende ophold i New York Jets i 2023 og 2024 blev dog ikke nogen stor succes for Rodgers. I sin officielle debut i Jets-trøjen rev han sin venstre akillessene over og sad ude i resten af sæsonen.

I 2024 formåede quarterbacken at gennemføre alle 17 kampe i grundspillet, men sæsonen var en fiasko for Jets, der ikke var i nærheden af at kvalificere sig til slutspillet.

Man tog derfor afsked med Rodgers, der drog videre til Steelers.

NU/KORRFLASH

INFO: Artiklen “NET/AQUA/STOPPER+NV”, udsendt kl. 18:02 med overskriften “Musikgruppen Aqua stopper som liveband” er korrigeret. I femte afsnit fra bunden er “i udlandet” tilføjet.

DSB fordoblede kompensation i april efter sjællandsk tognedbrud

Tusindvis af togpassagerer strandede i flere timer 14. april, da nedrevne køreledninger satte stort set alle tog øst for Odense ud af drift.

Sidenhen er sagsbunken vokset sig noget højere end normalt hos DSB.

DSB har modtaget 6700 sager om rejsetidsgaranti direkte relateret til “hændelsen den 14. april”, oplyser DSB. Det er 1000 flere sager end for hele april sidste år.

Den kontante kompensation til kunderne blev tæt på fordoblet.

DSB tilbagebetalte knap to millioner kroner til passagerer i april, hvilket er tæt på en fordobling sammenlignet med april 2025. Da lød beløbet på 1.075.738 kroner.

Stigningen skyldes i “høj grad de mange sager”, der tikkede ind efter tognedbruddet, oplyser DSB. Størstedelen af sagerne er færdigbehandlet.

– Det er heldigvis sjældent, at vi oplever så store hændelser, der påvirker så mange af vores kunder. Og i så lang tid. Det var ikke let at være kunde den dag, så vi gør, hvad vi kan for at ekspedere sagerne hurtigst muligt, siger kundechef i DSB Charlotte Kjærulff.

– Jeg vil gerne appellere til forståelse for, at selv om mine kolleger knokler løs, og alle mand er i gang, så tager det lidt tid, før alle bunker er væk, siger hun.

I april gav DSB desuden knap 3800 nye billetter i kompensation, hvilket er dobbelt så meget som i april 2025.

Er man mere end 30 minutter forsinket, træder DSB Rejsetidsgaranti i kraft. Erstatningens størrelse afhænger af, hvor meget man er blevet forsinket.

Og det har tusindvis af rejsende altså benyttet sig af.

Problemerne i april begyndte, da en køreledning fysisk faldt ned på et tog mellem Ringsted og Køge Nord.

Senere samme dag opstod der problemer på Københavns Hovedbanegård, hvor et intercitytog blev viklet ind i en køreledning.

Derefter blev der taget en beslutning hos Banedanmark om at indstille driften helt – undtagen for S-tog. Dels for at bremse fejlen i at brede sig, dels for at undgå flere skader på togene.

DSB har oplyst, at over 30 togsæt blev beskadiget og skulle repareres.

Ingen mennesker kom noget til, men problemerne medførte altså omfattende forstyrrelser for tusindvis af togpassagerer.

Ritzaus planer for nyheder mandag og tirsdag er opdateret og kan følges på

http://www.ritzau.dk/program

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]