Seneste nyheder

25. juni 2026

Den amerikanske præsident Donald Trumps særlige udsending til Grønland, Jeff Landry, lander søndag i Nuuk for at deltage i en erhvervsmesse.

Det oplyser det amerikanske konsulat i Nuuk til Sermitsiaq.

Tysk politi skyder undsluppen tiger nær Leipzig

En tiger er blevet dræbt af skud i Tyskland efter at være undsluppet sit fangenskab i udkanten af byen Leipzig.

Det siger en talskvinde for tysk politi søndag ifølge nyhedsbureauet dpa.

– Der er ikke længere nogen fare for offentligheden, siger talskvinden.

Lokalmediet Leipziger Volksstimme og tyske Bild skriver, at tigeren slap ud fra et anlæg, som er ejet af tigertæmmeren Carmen Zander.

Anlægget ligger i Dölzig i udkanten af østtyske Leipzig, som har omkring 600.000 indbyggere.

En 73-årig mand fik skader i forbindelse med hændelsen og er bragt til et hospital.

Dpa skriver, at hans skader er “alvorlige”, men det er ikke umiddelbart oplyst, om han er i livsfare.

Carmen Zander har også fået tilnavnet “Tigerdronningen”. Det er angiveligt en af hendes hjælpere, der har fået skader.

Der er ifølge politiet ikke tegn på, at andre dyr er sluppet løs. Der vil blive sendt droner ud for at bekræfte den antagelse, skriver dpa.

Tigeren blev skuddræbt i et nærliggende haveanlæg.

Det er ikke umiddelbart klart, hvordan tigeren slap ud af sit indelukke.

Ifølge Bild holder Carmen Zander omkring ti dyr i anlægget, der ligger i et industriområde.

Hun har tidligere fået kritik for sin håndtering af tigrene i anlægget, skriver dpa.

Artiklen fortsætter efter annoncen

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Søndag d. 17. maj 2026.

Udsigt, der gælder til mandag morgen, udsendt kl. 14.00

Nogen eller en del sol flere steder, men stedvis mere skyet med mulighed for enkelte. Temp. mellem 10 og 15 grader. Svag til jævn vind mellem syd og sydvest, der drejer til sydøst, ved kysterne stedvis frisk vind. I aften og i nat mod vest mest skyet med regn eller byger, ellers vekslende skydække og mulighed for enkelte byger. Temp. ned mellem 5 og 10 grader. Svag til jævn vind omkring sydøst, ved kysterne stedvis frisk vind.

Mand har låst sig inde på bibliotek

En mand nægter søndag formiddag at forlade et bibliotek i Hirtshals, oplyser politiet til Ekstra Bladet.

Sagen blev anmeldt klokken 10.15, da en borger så, at manden smadrede en dør ind til biblioteket.

Da politiet nåede frem, låste han sig inde i et lokale, oplyser Nordjyllands Politi til Ritzau.

Ved 13-tiden er det endnu ikke lykkedes for ordensmagten at få manden ud.

Antonsen dukker hjemmebanehelt i vild finale i Bangkok

Anders Antonsen triumferede søndag i finalen i Super 500-turneringen Thailand Open mod hjemmebanefavoritten Kunlavut Vitidsarn.

I 2025 tabte han det tilsvarende opgør i tre sæt, men søndag fik han revanche efter en vild finale, der flere gange skiftede karakter.

9-21, 24-22, 21-18 vandt en stærkt fightende og fejlfyldt Antonsen over verdensranglistens nummer tre efter mere end halvanden times spil i en varm hal i Bangkok.

Det er Antonsens 11. sejr på BWF World Tour og den første siden oktober sidste år.

Den 29-årige aarhusianer fulgte med til 5-5 i første sæt, men så knækkede filmen, og en oplagt Vitidsarn virkede ovenpå i stort set alle dueller.

Ansporet af hovedparten af de fremmødte tilskuere tog Vitidsarn meget sikkert første sæt, og det stod efter en lige åbning også 11-9 til thailænderen ved pausen i andet sæt.

Antonsen fik i perioder taget tempoet lidt ud af kampen og bragt sig selv i gode situationer, men han lavede også flere kæmpefejl i varmen.

Derfor blev det også spændende, selv om Antonsen tog initiativet og kæmpede forbilledligt. Danskeren missede tre sætbolde, inden han med hjælp fra netkanten tog stik nummer to.

Før tredje sæt opstod der dansk frustration, da Antonsen ikke kunne finde sit pulver til ketchergrebet. Han ledte febrilsk i alle små pauser, men umiddelbart var det ingen ulempe.

Antonsen kom foran 6-1, inden momentum skiftede totalt, og Vitidsarn fik ny luft for en stund. 11-1 vandt thailænderen den følgende periode og bragte sig foran 12-8.

Antonsen, der gik fra sin semifinale uden at være på banen, havde dog de friskeste stænger og fik igen kørt Vitidsarn rundt på banen og sejren i hus.

Senere søndag sikrede også den formstærke mixeddouble med Alexandra Bøje og Mathias Christiansen sig endnu en titel.

De andenseedede danskere slog i deres finale det forholdsvis nysammensatte kinesiske par Zhu Yijun og Li Qian med 21-17, 21-15.

Det var Bøje og Christiansens første sejr på BWF World Tour i 2026, hvor de tidligere har tabt tre finaler. Parret har nu vundet otte titler på touren, siden den første kom i hus i 2020.

Droneangreb skyld i brand ved atomkraftværk i Abu Dhabi

En brand brød ud ved et atomkraftværk i Abu Dhabi på grund af et droneangreb søndag.

Der er ingen meldinger om tilskadekomne eller forhøjede strålingsniveauer. Det oplyser myndigheder i emiratet.

– Myndighederne i Abu Dhabi reagerede på en brand, der opstod i en elektrisk generator uden for den inderste sikkerhedszone ved Barakah-atomkraftværket på grund af et droneangreb, skriver Abu Dhabis mediekontor på sociale medier.

– Der blev ikke meldt om tilskadekomne eller ændringer i de radiologiske sikkerhedsniveauer.

Barakah-atomkraftværket er den største energikilde i De Forenede Arabiske Emirater.

Det fremgår ikke af udtalelsen, hvem der menes at stå bag droneangrebet.

Under konflikten mellem USA og Israel på den ene side og Iran på den anden side er De Forenede Arabiske Emirater flere gange blevet ramt af angreb mod energirelateret og maritim infrastruktur.

Flere gange har myndighederne sagt, at angrebene kom fra Iran.

Om søndagens hændelse skriver mediekontoret videre:

– Alle forholdsregler er blevet taget, og der vil komme yderligere opdateringer, så snart de er tilgængelige.

– Den føderale nukleare myndighed bekræftede, at branden ikke påvirkede kraftværkets sikkerhed eller de essentielle systemer, og at alle enheder fungerer som normalt.

Barakah ligger omkring 50 kilometer fra byen Al Dhannah, hvor der bor omkring 40.000 mennesker. Kraftværket ligger nogle hundrede kilometer vest for Abu Dhabi-byområdet, hvor der bor over to millioner mennesker.

USA har denne weekend ladet en midlertidig russisk undtagelse fra oliesanktioner udløbe.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Undtagelsen gav mulighed for køb af russisk olie og benzinprodukter, der allerede befandt sig i tankskibe på havet.

Den blev indført for at gøre noget ved de internationale forsyningsproblemer og stigende priser, der er opstået under konflikten i Mellemøsten.

USA’s finansminister, Scott Bessent, havde også tidligere meddelt, at han ville lade sanktionsundtagelsen stoppe.

Krav om erstatning efter politiets skud mod psykisk syg

De pårørende til en 32-årig mand, der blev dræbt af politiet i landsbyen Emmerske i Tønder Kommune, forbereder nu en sag om erstatning.

Det oplyser advokat Frederik Blicher Jepsen, der repræsenterer familien.

Reaktionen kommer, efter at Rigsadvokaten har besluttet, at der ikke er grundlag for at rejse en straffesag mod de involverede betjente for forsømmelse og grov skødesløshed i tjenesten.

Episoden fandt sted 28. februar sidste år på en ejendom, hvor far og søn begge boede.

Sønnen var psykisk syg. Politiet rykkede ud, fordi hans besøg hos en læge i Tønder ifølge faren var gået skævt.

Lægen vurderede den 32-årige Bjarne Fleischer Meier til at være psykotisk. Han optrådte truende, og derfor bad lægen politiet om at indlægge ham på røde papirer – altså med tvang.

To betjente blev sendt afsted. Fra 1. sal kom manden løbende ned ad trappen til et smalt bryggers, hvor betjentene befandt sig. Han havde en dolk i hånden.

Den ene betjent affyrede skud med sin pistol. Og det var berettiget, fordi der utvivlsomt var tale om et påbegyndt eller overhængende farligt angreb, har anklagemyndigheden slået fast.

Rigsadvokaten kritiserer dog politiet for ikke at have forberedt sig godt nok. Man fik ikke i tilstrækkeligt omfang afdækket forholdene omkring den psykisk syge.

Året forinden var han nemlig årsag til en massiv politiaktion i Tønder, hvor der blev affyret gasgranater i den lejlighed, hvor han befandt sig.

– Det er en trist og tragisk sag, har advokat Frederik Blicher Jepsen tidligere udtalt.

Hvis politiet havde fulgt egne retningslinjer om anholdelse af psykisk syge og farlige, kunne afgivelsen af skud formentlig have været undgået, mener han.

I retningslinjerne står, hvordan man for eksempel kan bruge skum og skjold.

Advokaten siger, at han finder det “særdeles bekymrende”, at domstolene på grund af Rigsadvokatens afgørelse ikke får mulighed for at vurdere, om de involverede udviste forsømmelse og grov skødesløshed.

Som nævnt kommer der et efterspil. Kravet drejer sig om erstatning, og påstanden er, at politiet har krænket menneskerettighedskonventionen. Nærmere bestemt artikel to i konventionen om retten til liv.

Bilister kan tidligst benytte Femern Bælt-forbindelsen i 2032

Bilister må vente noget længere end først antaget på at benytte Femern Bælt-forbindelsen, der er en 18 kilometer lang undervandstunnel, som skal forbinde Rødbyhavn på Lolland med Femern i Tyskland.

Oprindeligt regnede man med at åbne projektet for biltrafik i 2029, men nu kan det tidligst lade sig gøre i 2032.

Det siger Mikkel Hemmingsen, der er administrerende direktør i Sund & Bælt, til Børsen.

Selskabet er bygherre på den danske del af anlægsprojektet.

Derudover dropper man for nu tidsplanen for jernbaneforbindelsen, fordi man på den tyske side ikke når at have jernbaneinfrastrukturen klar.

– Når vi forsinker jernbanen yderligere, så er det, fordi der ikke er nogen grund til, at vi forcerer jernbaneprojektet, før man er klar til at tage imod tog på tysk side, siger Mikkel Hemmingsen til mediet.

Meldingen kommer, halvanden uge efter at det første af i alt 89 betonelementer til Femern Bælt-tunnelen kom på plads på havbunden.

Her var det en noget mere positiv direktør, der udtalte sig.

– Vi er både glade og lettede. Vores teknologi, vores udstyr og vores entreprenører har bestået en afgørende eksamen og gjort noget, som ingen har gjort før.

– Det er en meget stor dag for projektet, for Danmark og Tyskland og Europa, sagde Mikkel Hemmingsen efterfølgende.

Sund & Bælt skriver søndag i en pressemeddelelse, at projektet rigtigt nok bliver opdelt, så vejforbindelsen skal åbne først, mens jernbanen åbnes på et senere tidspunkt.

Her udtaler direktøren, at han er ærgerlig over, at de to dele ikke kan åbne på samme tid.

Det har i en periode stået klart, at Sund & Bælt ikke ville nå i mål med den oprindelige plan om en åbning i 2029.

Senest i januar sagde selskabet, at projektet ville blive mindst to år forsinket.

Tidsplanen er blandt andet også skredet på grund af udfordringer med et specialfartøj, der anvendes til at nedsænke tunnelelementerne.

Sund & Bælt skriver i søndagens pressemeddelelse, at det arbejder på en ny tidsplan for nedsænkningen af de øvrige elementer. En ny tidsplan indeholder muligvis yderligere forsinkelser.

Når Femern Bælt-tunnelen står færdig, vil man ifølge Sund & Bælt kunne krydse forbindelsen fra Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Femern på ti minutter i bil og syv minutter i tog.

Politiet har skudt 37-årig i benet på Frederiksberg

En mand er søndag formiddag på Frederiksberg blevet skudt og såret af politiet, oplyser Københavns Politi.

Episoden fandt sted omkring Forum cirka et kvarter over ti. Politiet havde fået anmeldelse om en mand bevæbnet med kniv, og derfor rykkede en politipatrulje ud.

Manden blev ramt i benet og er kørt til behandling på hospitalet, oplyser politiet.

Episoden fandt sted på hotel Cabinn Scandinavia på Vodroffsvej. Skyderiet skete ved hotellets reception, rapporterer Ekstra Bladet.

Forløbet vil nu blive undersøgt nærmere af Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP).

Hvad der gik forud for episoden, har politiet søndag formiddag ikke frigivet oplysninger om. Det begrundes med, at DUP efterforsker forløbet.

Den sårede er 37 år og er uden for livsfare, oplyser DUP.

Ifølge politiloven må betjente bruge deres skydevåben til at afværge et påbegyndt eller overhængende farligt angreb på en person.

Så vidt muligt skal de forinden afgive varselsskud.

Ved 13-tiden oplyser vicepolitiinspektør Betina Blom i Københavns Politi, at den 37-årige sigtes for trusler mod borgere og for overtrædelse af knivloven. Om han skal fremstilles i grundlovsforhør med krav om varetægtsfængsling, er der ikke truffet beslutning om.

Torsdag 7. maj løsnede politiet skud mod en anden 37-årig mand, der gik rundt på Sprogøvej i Thyborøn med en kniv. Også han blev ramt i benet.

Denne 37-årige sigtes af politiet for at ville angribe to betjente.

Chelsea henter Xabi Alonso på fireårig kontrakt

Det bliver spanske Xabi Alonso, der overtager trænerroret i Chelsea fra næste sæson.

Det skriver London-klubben søndag formiddag på sin hjemmeside.

Parterne er blevet enige om en fireårig aftale, og den tidligere midtbanespiller overtager tjansen fra Liam Rosenior, der blev fyret i april efter en dårlig stime.

Siden har Calum McFarlane vikarieret som chefen på sidelinjen.

– Chelsea er en af de største klubber i verden, og det fylder mig med enorm stolthed at blive manager for denne store klub, siger Alonso til klubbens hjemmeside.

Alonso blev sidste sommer headhuntet til Real Madrid, efter at han havde imponeret i spidsen for tyske Bayer Leverkusen i flere sæsoner.

Samarbejdet gik dog ikke som håbet, og allerede midt i januar var han færdig i den spanske hovedstad.

Omtrent samtidig sagde Chelsea farvel til Enzo Maresca og hev i stedet Liam Rosenior ind på en seks år lang kontrakt. Det holdt godt tre måneder.

I Chelsea overtager Alonso en ung trup, der aktuelt ligger nummer ni i Premier League efter mere end to måneder uden sejr.

– Ud fra mine samtaler med ejerne og den sportslige ledelse er det tydeligt, at vi deler de samme ambitioner. Vi vil bygge et hold, der er i stand til konsekvent at konkurrere på højeste niveau og kæmpe med om trofæer.

– Der er masser af talent i truppen og et enormt potentiale i denne fodboldklub, og det er en stor ære for mig at stå i spidsen for den. Nu handler det om hårdt arbejde, at opbygge den rette kultur og at vinde trofæer, siger Alonso.

14-årig norsk dreng er taget for bustyveri for tredje gang

En 14-årig norsk dreng er blevet taget for bustyveri for tredje gang på et halvt år.

Det bekræfter politiet over for det norske medie NRK.

Politiet fik søndag morgen flere anmeldelser fra trafikanter om en ung chauffør bag rattet i en bus nær Grimstad i det sydlige Norge.

Bussen blev ifølge politiet stjålet i landets hovedstad, Oslo, og blev til sidst standset i Kristiansand.

Der er cirka 300 kilometer mellem de to byer.

– Det var en lang køretur, men bussen var tom, siger en operationsleder til mediet.

Norsk politi ser med stor alvor på, at en dreng i den alder stjæler busser og kører rundt i trafikken.

Ligesom tidligere er det dog tilbageholdende med, om der ligger et motiv bag tyveriet.

De sociale myndigheder er igen blevet involveret i sagen. Historien melder dog ikke noget om, hvad der ventes at ske med drengen.

Det er blot en måned siden, at samme dreng stjal en bus i Oslo-området. Den kørte han over grænsen til Sverige, hvor myndighederne fik fingrene i ham.

Her lød det, at han havde kørt til Stenungsund, der ligger nord for Göteborg. Det svarer til en tur på omkring 200 kilometer.

Der var ingen meldinger fra andre chauffører om mistænkelig kørsel.

Politiet kom i stedet på sporet af ham, efter at busselskabet havde anmeldt et tyveri. GPS-sporing af bussen gjorde, at svensk politi kunne stoppe drengen, inden han nåede til Göteborg.

Tidligere skal han også have stjålet en bus i Stavanger-området og kørt rundt i tre timer, inden han selv afleverede den tilbage.

Den sag blev siden henlagt på grund af hans unge alder.

Trods sagens alvor har der ikke været meldinger om tilskadekomne i nogen af sagerne. Der har heller ikke været passagerer om bord i de stjålne busser.

FC Midtjylland siger farvel til to forsvarsspillere

To erfarne forsvarsspillere forlader FC Midtjylland denne sommer.

Det skriver den nykårede pokalmester søndag formiddag på sin hjemmeside.

Det drejer sig om den brasilianske venstreback Paulinho og den schweiziske højreback Kevin Mbabu.

Begge har kontraktudløb efter denne sæson, så afskederne kommer ikke som den største overraskelse.

Under Mike Tullberg har de to desuden tilbragt mere tid på bænk eller tribune end på banen.

31-årige Paulinho siger farvel efter seks sæsoner i FC Midtjylland, hvor han har været med til at vinde to mesterskaber og to pokaltitler. Før søndagens afskedskamp mod Brøndby står han noteret for 216 kampe og ni scoringer.

Jævnaldrende Mbabu har spillet 72 kampe og scoret to mål i løbet af sine to sæsoner.

Ud over de to siger FCM også tak for denne gang til lejesvenden Junior Zé, som man i januar hentede i Basel.

Det var med en købsoption indbygget, men den 20-årige schweizer har langt fra levet op til forventningerne. Blot 20 minutter i et indhop mod OB i februar er det blevet til.

Norges kronprinsesse ser nationaldagsoptog med næsekateter

Norges kronprinsesse, Mette-Marit, havde iltbriller på, da hun søndag sammen med sin familie stillede op til foto og så et optog i anledning af Norges nationaldag 17. maj.

Iltbriller er et næsekateter, som fører ilt til luftvejene hos kronprinsessen og dermed hjælper med lettere at trække vejret. Hun blev i 2018 diagnosticeret med den kroniske sygdom lungefibrose.

På det seneste er hendes tilstand dog blevet forværret.

I december 2025 sagde hun, at sygdommen snart kan medføre behov for en lungetransplantation.

I april stillede hun for første gang officielt op med iltslanger.

Sammen med kronprins Haakon og prins Sverre Magnus stod hun uden for den officielle residens Skaugum og så et af de traditionelle norske optog med børn 17. maj – et barnetog, som det hedder på norsk.

Dørene til Skaugum gik ifølge det norske public service-medie NRK op klokken 08.15, og Mette-Marit måtte gå ind igen lidt over 08.30. Det var før de andre fra familien. Det norske medie VG skriver, at pressen var blevet informeret om, at hun muligvis ville trække sig tilbage før de andre.

Prinsesse Ingrid Alexandra var ikke med ved Skaugum, men fejrer dagen i Sydney.

Med lungefibrose bliver lungerne stive og dårligere til at ilte blodet på grund af arvæv.

Sygdommen viser sig ved symptomer som åndenød og tør hoste. Den gør, at lungerne har en mindre kapacitet. Derfor skal man trække vejret mere for at få tilsvarende mere ilt ind.

Både sønnen Marius Borg Høiby og Mette-Marit selv har i de seneste måneder været hyppigt omtalt i medierne på grund af flere sager.

Kronprinsessen har været i fokus på grund af hendes tidligere kontakt med den afdøde seksualforbryder Jeffrey Epstein, der har vist sig mere omfattende end hidtil kendt.

Imens afventer Marius Borg Høiby sin dom i en sag, hvor han er tiltalt for 40 lovbrud.

Marius Borg Høiby er ikke formelt en del af det norske kongehus, da han er født, før kronprinsesse Mette-Marit indgik et forhold og senere ægteskab med den norske tronarving, kronprins Haakon.

Nu er fire unge fængslet i drabssag fra Tilst

To 17-årige drenge er søndag blevet varetægtsfængslet for et dødeligt knivstikkeri mod en 25-årig mand i Tilst i det vestlige Aarhus.

Det oplyser politiet søndag.

Forbrydelsen skete natten til lørdag. Kort efter midnat fik politiet anmeldelse om sagen, og da betjente nåede frem, så de, at flere unge var blevet stukket med kniv.

Den ene blev senere erklæret død på Aarhus Universitetshospital. Han blev 25 år.

Det fatale knivstikkeri skete i forbindelse med et “større slagsmål”, men hvor mange, der deltog, og hvad opgøret handlede om, har Østjyllands Politi endnu ikke frigivet oplysninger om.

I forbindelse med efterforskningen anholdt politiet først tre mistænkte, hvoraf to, der begge er 19 år, lørdag blev fremstillet for en dommer. Retsmødet endte med, at begge blev varetægtsfængslet.

Den ene 19-årige blev i øvrigt anholdt på hospitalet.

Søndag har en dommer i Retten i Aarhus efter et flere timer langt retsmøde besluttet, at der også er grundlag for at varetægtsfængsle de to senest anholdte frem til 11. juni.

Østjyllands Politi oplyser i sin officielle døgnrapport, at de to 17-årige sigtes for manddrab begået i forening med de to allerede varetægtsfængslede.

De blev anholdt lidt før klokken 19 og lidt efter klokken 22 lørdag aften, har politiet oplyst.

Hvad de har sagt, vides ikke. Søndagens retsmøde blev holdt bag lukkede døre.

Flere dræbte i største ukrainske droneangreb mod Moskva i over et år

Tre mennesker har mistet livet i den russiske Moskva-region efter et omfattende ukrainsk droneangreb natten til søndag. Også i Belgorod-regionen er en person blevet dræbt.

Det oplyser de russiske myndigheder ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Der er tale om det største ukrainske angreb i over et år mod Moskva, skriver nyhedsbureauet.

Andrej Vorobjov, som er guvernør for Moskva-regionen, skriver ifølge AFP i et opslag på beskedtjenesten Telegram, at det er to mænd og en kvinde, der er døde.

– Yderligere en person er fanget under murbrokkerne, lyder det.

Han tilføjer, at russisk infrastruktur har været målet for angrebene.

Ifølge AFP har forskellige russiske regioner været under angreb fra mere end 500 ukrainske droner i løbet af natten.

Russisk luftforsvar har nedskudt langt de fleste af dem, har Ruslands forsvarsministerium sagt.

Reuters beretter, at 12 personer er kommet til skade i de ukrainske droneangreb.

Droneangrebet finder sted, få dage efter at 24 mennesker blev dræbt i den ukrainske hovedstad, Kyiv. Tre børn var blandt de dræbte.

Efterfølgende svor Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, at der ville blive svaret igen, skriver AFP.

Krigen har stået på i mere end fire år, efter at Rusland invaderede Ukraine i begyndelsen af 2022.

I sidste uge var parterne ifølge den amerikanske præsident, Donald Trump, blevet enige om at holde en pause i kamphandlingerne i tre dage til og med mandag.

Våbenhvilen faldt sammen med Ruslands fejring af “Sejrsdagen” den 9. maj. Dagen markerer Sovjetunionens sejr over Nazityskland i 1945 og markeres normalt med en parade.

I år var paraden dog mere nedtonet, end den har været de seneste år. Rusland pegede op til dagen på sikkerhedshensyn som årsag til, at paraden ville se anderledes ud.

Under våbenhvilen anklagede begge parter modparten for at bryde den.

Efter våbenhvilens afslutning har begge lande officielt genoptaget deres angreb.

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Søndag d. 17. maj 2026.

Udsigt, der gælder til mandag morgen, udsendt kl. 08.00

Først nogen eller en del sol mange steder, ellers enkelte byger og efterhånden stedvis mere skyet. Temp. op mellem 10 og 15 grader. Svag til jævn vind mellem syd og sydvest, der drejer til sydøst, ved kysterne stedvis frisk vind. Om aftenen og natten mod vest mest skyet med regn eller byger, ellers vekslende skydække og mulighed for enkelte byger. Temp. ned mellem 5 og 10 grader. Svag til jævn vind omkring sydøst, ved kysterne stedvis frisk vind.

San Diego-dansker fortsætter målshow i MLS

Den tidligere FC Nordsjælland-angriber Marcus Ingvartsen har i den grad fundet målformen for San Diego i den nordamerikanske MLS.

Natten til søndag dansk tid lynede 30-årige Ingvartsen to gange, da holdet hjemme spillede 3-3 med Cincinnati.

Dermed har Ingvartsen plaffet seks mål i nettet i sine seneste fire ligakampe. I alt står han noteret for 11 mål i 14 kampe siden sæsonstart og er delt nummer tre på topscorerlisten.

Desværre for ham og San Diego følger pointene ikke helt med.

Mod Cincinnati sparkede han i første halvleg sit hold på 1-1 med venstrebenet efter et fladt indlæg, og siden udnyttede han en god bold i dybden og bragte San Diego på 3-2 i overtiden.

Men Cincinnati svarede tilbage efter 98 minutters spil, og San Diego er kun nummer 10 af 15 hold i Western Conference.

Bedre går det for Philip Zinckernagels Chicago Fire i Eastern Conference.

Takket være et mål og en assist af den danske offensivprofil slog holdet canadiske Montreal 2-0 og avancerede til fjerdepladsen i den østlige halvdel af ligatabellen.

Nicolai Højgaard kan skimte toppen i major efter stærk runde

Efter en svag fredag tog den danske golfprofil Nicolai Højgaard lørdag revanche i majorturneringen PGA Championship.

Med en runde i fire slag under par var han blandt rundens bedst præsterende, og han kan skimte toppen af leaderboardet før fjerde og sidste runde.

Højgaard er som nummer 31 blot fire slag fra andenpladsen før de sidste 18 huller.

– Jeg er da tilfreds. Jeg var ni slag bedre end fredag, siger Nicolai Højgaard til Golf Showet om sin lørdag.

Han ville være nummer to alene og blot ét slag fra førstepladsen, hvis han måtte pille sin mindre gode anden runde ud. Men den formstærke dansker forsøger ikke at være for hård ved sig selv.

– Jeg har prøvet det en del gange før. At spille en god første runde til en major og derefter stille og roligt hive den i bakgear. Begynde at hejse flaget i anden eller tredje runde.

– Men jeg spiller godt i øjeblikket, så jeg skal heller ikke gøre det værre, end det er. Mange skød nogle vilde scores i går (fredag, red.).

Rasmus Højgaard og Rasmus Neergaard klarede begge cuttet, men ligger i den tunge ende og kommer næppe til at hive en topplacering hjem.

Afstanden er ikke voldsom, men toppen er tætpakket med profiler, og alt er i spil før søndagens runde i Aronimink Golf Club tæt på Philadelphia.

Aaron Rai, Jon Rahm og Ludvig Åberg er blot et slag efter førende Alex Smalley, der aldrig har vundet en professionel turnering.

Yderligere et slag derefter ligger blandt andre Rory McIlroy, Patrick Reed og Xander Schauffele.

Går Aaron Rai hele vejen, bliver han den første engelske vinder af PGA Championship siden 1919.

Åberg kan blive den kun anden svenske vinder af en majorturnering for herrer efter Henrik Stenson – og den første svensker til at vinde en major på amerikansk jord.

DR: Vi har løftet gamet i Eurovision

Med en syvendeplads i årets internationale melodigrandprix har årets Eurovision-håb, Søren Torpegaard Lund, sikret Danmark den bedste placering i 13 år.

DR’s grandprixchef, Erik Struve Hansen, er “sindssygt stolt” og “toptilfreds” over resultatet, som skal fejres med en fest.

– Vi er virkelig glade, siger han til den fremmødte presse i Wiener Stadthalle i Østrigs hovedstad, Wien, som var vært for årets Eurovision.

– Vi har hele tiden arbejdet på at løfte os i Eurovision, og vi kan, når vi skal og vil.

Indtil Sissal sidste år sang sig i Eurovision-finalen med “Hallucination”, var Danmark det land, der havde misset finalen flest år i streg.

Efter flere års finalefadæse iværksatte DR i 2023 en ny grandprixstrategi: kærlighed ved første lyt kombineret med en stærk performance visuelt og vokalt.

Men der gik alligevel to år, inden strategien udmøntede sig i en finaleplads.

Det skete sidste år, da Sissal sang Danmark ud af et historisk dårligt dødvande.

Efter fem års fravær var Dannebrog repræsenteret i finalen, og Sissal endte på en 23.-plads ud af de 40 lande, der havde tilmeldt sig grandprixet i 2025.

Op til sidste års Eurovision havde DR også fokuseret på personlighed og skruet op for indsatsen på de sociale medier.

– Jeg synes, vi har løftet hele det danske grandprixgame 1000 procent i løbet af den seneste periode og virkelig har bevist, hvor stærkt vi står. Vi ligger lige i røven af Finland, udbryder Erik Struve Hansen.

De tusind søers land, som stillede op med nummeret “Liekinheitin”, som duoen Linda Lampenius x Pete Parkkonen fremførte på henholdsvis violin og vokal, har gennem grandprixet været bookmakernes favorit.

Søren Torpegaard Lund har på et tidspunkt ligget lige under dem på andenpladsen, men faldt op til finalen et par placeringer.

Bulgarien endte med at trodse alle odds og vinde Eurovision for første gang i landets historie med Daras bombastiske “Bangaranga”.

Erik Struve Hansen har drømt stort om en topplacering til Danmark – gerne helt op i top-fem – men han afviser, at en syvendeplads føles som en flad fornemmelse.

– At vi ender så højt oppe efter nogle år med tørke, er vi helt oppe at køre over.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]