Seneste nyheder

26. juni 2026

INFO: Ritzau liveblogger i dag fra Giro d’Italia i cykling.

16. maj: 8. etape (kuperet, blogstart 14:30).

Etapen overvåges fra start, og bloggen bliver startet tidligere end varslet, hvis udviklingen dikterer det.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cPUX

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=69ea07974d685ce91ffc3a39″></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

Redaktionel kontakt: 33 30 04 10

To personer anholdt efter bortførelse af børn fra asylcenter

To mindre børn blev fredag eftermiddag bortført af to familiemedlemmer ved et asylcenter i Holstebro.

Det siger vagtchef ved Midt- og Vestjyllands Politi Gorm Lauridsen tidligt lørdag morgen til Ritzau.

– En ukrainsk kvinde bor på asylcenteret med sine to mindre børn. Det er noget familie fra Tyskland, som af endnu ukendte årsager er oppe og bortføre de her to børn og vil køre dem til Tyskland, siger Gorm Lauridsen.

Så langt nåede de to familiemedlemmer dog ikke.

På motorvejen ved Herning holdt en patrulje klar, og klokken 17.15 – omkring en halv time efter politiet havde modtaget anmeldelsen om bortførelsen – blev de to familiemedlemmer anholdt.

Der er tale om en kvinde i 40’erne og en mand i 50’erne. Den konkrete familiære relation til den ukrainske kvinde kender politiet ikke.

Politiet ønsker ikke at oplyse den præcise alder på de bortførte børn, men de er begge under ti år, oplyser Gorm Lauridsen.

I mandens og kvindens bil opholdt sig desuden to teenagere, der er børn af de anholdte.

– De to teenagere er blevet overdraget til Holstebro Kommune, siger vagtchefen.

De to anholdte vil lørdag formiddag klokken 10 blive fremstillet i grundlovsforhør.

De to små børn var sammen med deres mor på asylcenteret. Hvordan de to voksne fik de to mindre børn med sig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Strømmen er gået på Sejerø – mobiltelefoner virker ikke

Strømmen er natten til lørdag gået på Sejerø, der ligger nord for Kalundborg.

Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politi.

– Mobiltelefoner kan ikke forventes at virke over hele øen, oplyser politiet på meddelelsestjenesten Politi Update.

Vestsjællands Brandvæsen har oprettet et formidlingspunkt ved brugsen på øen, hvor borgere kan henvende sig, hvis de har brug for hjælp.

Hjemmeplejen er også blevet underrettet og foretager ekstra tilsyn hos borgere og plejehjem, oplyser politikredsen.

Elnetselskabet Cerius er natten til lørdag sejlet med færge til øen for at finde ud af, hvorfor strømmen er gået og løse problemet.

Ifølge Cerius’ hjemmeside forventes strømmen at komme tilbage på øen omkring kl. 10.30.

Midt- og Vestsjællands Politi oplyser lørdag morgen, at Cerius er til stede på øen med et par biler og et par medarbejdere.

Politiet forventer at blive kontaktet, når strømmen er tilbage.

Omkring 300 mennesker bor på Sejerø, som ligger i Kalundborg Kommune.

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Lørdag d. 16. maj 2026.

Udsigt, der gælder til søndag morgen, udsendt kl. 04.45

I dag får vi skyet vejr med spredte byger, som kan være med torden, men på Bornholm mest tørt vejr med nogen eller en del sol. Temp. op mellem 9 og 13 grader, og svag til jævn sydvestlig vind, ved kysterne stedvis frisk eller hård vind

I nat vekslende skydække og kun enkelte byger. Temp. ned mellem 2 og 8 graders varme, lunest ved kysterne. Svag til jævn vind omkring vest, ved kysterne stedvis frisk vind.

DMI Farvandsudsigter

RITZAU

FARVANDSUDSIGTER
Lørdag den 16. maj 2026.

Der er kulingvarsel for Bælthavet og Sundet, Kattegat og Tyskebugt.

Farvandsudsigter, der gælder til søndag morgen, udsendt klokken 4.15.

Østersøen omkring Bornholm:
Syd 7 til 12 m/s. Og i den sydøstlige del sydvest 2 til 7 m/s. Meget ringe til god sigt. I nat sydvest 5 til 10 m/s. God sigt.

Vestlige Østersø:
Sydvest 8 til 13 m/s. God sigt.

Bælthavet og Sundet:
Bælthavet: Sydvest 7 til 12 m/s. God sigt. I eftermiddag kuling fra sydvest 9 til 14 m/s. God sigt. I aften og i nat sydvest 8 til 13 m/s. God sigt. Sundet: Syd 6 til 11 m/s. God sigt. I eftermiddag syd 7 til 12 m/s. God sigt. I aften og i nat sydvest 7 til 12 m/s. God sigt.

Kattegat:
Syd 7 til 12 m/s. God sigt. I eftermiddag kuling fra sydvest 9 til 14 m/s. God sigt. I aften og i nat sydvest 8 til 13 m/s. God sigt.

Skagerrak:
I den østlige del øst 7 til 12 m/s. Og i den vestlige del nordvest 7 til 12 m/s. God sigt. I aften og i nat vest 8 til 13 m/s. God sigt.

Fisker:
Nordvest 5 til 10 m/s. Og i den nordøstlige del skiftende under 5 m/s. God sigt. I eftermiddag, i aften og i nat sydvest 7 til 12 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 2 m. Dønning: 2,5 m.

Tyskebugt:
Kuling fra vest 10 til 15 m/s. God sigt. I aften kuling fra vest 9 til 14 m/s. Og i den sydvestlige del vest 4 til 9 m/s. God sigt. I nat sydvest 6 til 11 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 3 m. Dønning: 2 m.

Politiet undersøger mistænkeligt forhold i Aarhus-bydel

Politiet er rykket ud til et område i Tilst ved Aarhus, hvor det natten til lørdag undersøger et mistænkeligt forhold.

Det oplyser vagtchef ved Østjyllands Politi Peter Svith Poulsen.

– Indtil videre har vi ikke nogen anholdte, men vi har kontakt til nogle personer.

– Vi har kontakt til tre personer, der er blevet bragt til hospitalet, men om alle tre har været derude, det står ikke helt fast, siger vagtchefen uden at oplyse nærmere om personernes tilstand.

Politiet rykkede ud til Aarhus-bydelen efter at have modtaget en anmeldelse klokken 00.12.

Vagtchefen ønsker ikke at oplyse, hvad anmeldelsen lød på, eller hvad der har ført til, at flere personer er blevet bragt til hospitalet.

Han forventer, at politiet har færdiggjort deres undersøgelser på stedet senest klokken fem lørdag morgen.

Neonazistisk kvinde fængslet for økseangreb på barber

En 19-årig kvinde er blevet idømt mere end 15 års fængsel for at have forsøgt at dræbe en kurdisk barber med en økse i Storbritannien sidste år.

Det skriver The Guardian.

I retten kom det frem, at hun var motiveret af nynazistisk ekstremisme og havde været i kontakt med højreekstremistiske grupper.

På en datingapp havde hun opfordret en mand til at dræbe alle jøder og muslimer.

Hun havde søgt på internettet efter jihad, “jødisk magt”, Nazityskland samt knivangrebet mod en dansetime i britiske Southport i 2024, hvor tre piger blev slået ihjel.

Dagen før økseangrebet i Bristol i august sidste år, så den dømte videoer af parader med nazikorpset SS, oplyser anklagemyndigheden ifølge The Guardian.

Ifølge BBC angreb kvinden den kurdiske barber bagfra og svingede øksen mod hans hals. Han formåede at vriste våbnet fra kvinden, inden hun kunne slå til igen.

Under domsafsigelsen ved retten i Bristol sagde barberen – en 27-årig mand – at arret på hans hals var en daglig påmindelse om, at han næsten blev dræbt.

Den 19-årige kvinde har ved et tidligere retsmøde erklæret sig skyldig i drabsforsøg og at være i besiddelse af en økse, men hun har nægtet at have forberedt en terrorhandling.

Anklagemyndigheden mente alligevel, at der lå et terrormotiv bag økseangrebet, hvilket dommeren ved retten i Bristol var enig i.

Kvinden er blevet idømt 15 og et halvt års fængsel samt yderligere fire år under tilsyn efter løsladelse, skriver The Guardian.

Kvindens forsvarsadvokat fortalte, at hun havde haft en vanskelig barndom, fordi hendes familie var blevet hjemløs og havde boet i en række midlertidige boliger.

Overvågningsgrupper melder ifølge nyhedsbureauet AFP om en stigning i både antisemitiske og islamofobiske hændelser i Storbritannien – særligt siden begyndelsen af krigen i Gazastriben, der begyndte efter Hamas’ angreb på Israel i 2023.

I oktober sidste år blev to personer dræbt og flere andre kritisk såret af knivstik, da en mand angreb en synagoge i Manchester.

I marts blev fire ambulancer tilhørende den jødiske ambulancetjeneste Hatzalah sat i brand i London. Ambulancerne var parkeret ved en synagoge i Golders Green-området, hvor mange jøder bor.

Højgaard falder tilbage i majorturneringen efter lunken runde

Golfspilleren Nicolai Højgaard raslede fredag tilbage i den samlede stilling ved majorturneringen PGA Championship i USA.

Inden anden runde af turneringen indtog den 25-årige dansker en delt 15.-plads.

Det skulle dog ændre sig fredag, hvor Højgaard brugte 75 slag på at komme gennem banens 18 huller. Undervejs blev han noteret for to birdies, tre bogeys og to dobbeltbogeys.

Det sender danskeren ned som en delt nummer 68 inden turneringens tredje og næstsidste runde lørdag. Han ligger samlet fire slag over par.

Højgaard har otte slag op til amerikanerne Maverick McNealy og Alex Smalley, der ligger på en delt førsteplads.

I alt tre danskere stillede torsdag til start i majorturneringen, der spilles på Aronimink-banen lidt uden for storbyen Philadelphia.

Rasmus Neergaard-Petersen indfinder sig ligesom Nicolai Højgaard på en delt 68.-plads, mens Højgaards tvillingebror, Rasmus Højgaard, ligger på en delt 59.-plads.

PGA Tour har endnu ikke offentliggjort præmiepengene ved turneringen.

Sidste år kunne vinderen Scottie Scheffler rejse hjem med en check på 3,42 millioner dollar svarende til 21,8 millioner kroner. Den samlede præmiepulje var på 19 millioner dollar – 121,2 millioner kroner.

PGA Championship spilles over fire dage og slutter søndag.

USA dropper planer om at sende 4000 soldater til Polen

USA dropper planerne om at udsende 4000 amerikanske soldater til Polen.

Det bekræfter Christopher LaNeve, der er den amerikanske hærs fungerende stabschef, under en høring fredag i forsvarsudvalget i Repræsentanternes Hus.

Generalen gav ikke yderligere detaljer om, hvorfor planerne er aflyst, men sagde blot, at det gav mest mening ikke at gennemføre udsendelsen.

En unavngiven amerikansk embedsmand siger til Reuters, at de soldater, der skulle have været til Polen, i stedet kan komme andre steder hen.

Beslutningen møder kritik fra både Republikanerne og Demokraterne i forsvarsudvalget. Ledende politikere fra begge partier er frustrerede over, at Kongressen hverken er blevet underrettet eller konsulteret.

Forsvarsudvalgets ledende demokrat, Adam Smith, fortalte, at hæren allerede har sendt et hold af soldater til Polen for at forberede udsendelsen, og at udstyr var blevet sendt afsted.

– Det er en ret dramatisk beslutning i sidste øjeblik at trække et hold tilbage, som man forsøger at sende derover, siger Adam Smith.

For to uger siden meddelte USA’s forsvarsministerium, at 5000 amerikanske soldater vil blive trukket hjem fra Tyskland. Ifølge en talsperson fra ministeriet vil det ske inden for de næste seks til 12 måneder.

Tilbagetrækningen af soldater fra Tyskland skyldes til dels en voksende splittelse mellem USA’s præsident, Donald Trump, og lande i Europa om krigen i Iran.

Trump er vred over, at europæiske allierede ikke deltog i USA’s og Israels krig mod Iran.

Det har udviklet sig til en ophedet konflikt mellem Trump og den tyske kansler, Friedrich Merz, efter at Merz sagde, at Iran ydmyger USA i forhandlinger om en løsning på krigen.

Trump har under begge sine embedsperioder i Det Hvide Hus truet med at reducere antallet af amerikanske soldater i Tyskland og andre europæiske lande.

Han har sagt, at han ønsker, at Europa tager et større ansvar for sit eget forsvar frem for at være afhængig af USA.

Reuters

Højesteret afviser omtegning af valgkredse i Virginia

USA’s højesteret har fredag afvist et forsøg på at genindføre omtegningen af valgkredse i den amerikanske delstat Virginia.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Demokraterne i delstaten havde bedt USA’s højesteret tage stilling i sagen, efter at Virginias højesteret fredag i sidste uge underkendte omtegningen af valgkort.

I april havde et flertal af vælgerne i Virginia ved en afstemning godkendt planen for at omtegne delstatens valgkredse til Demokraternes fordel.

Men dommerne i den amerikanske højesteret afviste fredag at omstøde sidste uges afgørelse fra Virginias højesteret.

Lige nu er seks demokrater og fem republikanere fra Virginia valgt i Repræsentanternes Hus.

Omtegningen ville øge Demokraternes chancer for at skaffe yderligere fire pladser i Huset ved midtvejsvalget i november.

Afgørelsen af USA’s højesteret er det seneste slag i en hidtil uset landsdækkende kamp om amerikanske valgkredse.

Medier: USA vil rejse tiltale mod Cubas Castro

USA’s justitsministerium vil i næste uge rejse tiltale mod Cubas tidligere præsident Raúl Castro.

Det siger flere unavngivne amerikanske embedsmænd til nyhedsbureauerne Reuters og Associated Press (AP).

Ifølge Reuters forventes tiltalen mod 94-årige Castro at blive offentliggjort den 20. maj.

Enhver strafferetlig anklage skal dog først godkendes af en storjury, skriver begge medier.

Tiltalen omhandler en hændelse i 1996, hvor cubanske kampfly skød fly ned, som blev opereret af en gruppe eksilcubanere med base i USA, skriver Reuters.

Raúl Castro var Cubas forsvarsminister på det tidspunkt.

Den cubanske regering har argumenteret for, at angrebet var et legitimt svar på, at flyene krænkede cubansk luftrum, skriver Reuters.

USA fordømte angrebet og indførte sanktioner, men rejste ikke straffesager mod Castro-brødrene. I 2003 rejste USA’s justitsministerium ifølge Reuters tiltale mod tre cubanske militærofficerer, men de blev aldrig udleveret.

Raúl Castro er bror til den afdøde Fidel Castro, revolutionær og mangeårige modstander af USA, som ledede Cubas kommunistiske regering i årtier.

Raúl Castro trådte tilbage som Cubas præsident i 2018 og overdrog ledelsen af kommunistpartiet i 2021.

En tiltale mod Cubas tidligere præsident vil forværre det i forvejen anspændte forhold mellem USA og Cuba, skriver AP.

USA’s præsident Donald Trumps administration har beskrevet Cubas kommunistiske ledelse som korrupt og inkompetent og arbejder for at udskifte regeringen.

Trump har øget presset på østaten. Han har i praksis indført en blokade ved at true med sanktioner mod lande, der leverer brændstof til Cuba. Det har udløst massive strømafbrydelser og ramt Cubas økonomi hårdt.

Cubas energiminister sagde for få dage siden, at der ikke er mere diesel og olie tilbage i landet.

Straffesagen mod Castro vækker ifølge Reuters minder om den tidligere narkotikasag mod Venezuelas tidligere præsident Nicolás Maduro, som Trump-administrationen brugte som begrundelse for at afsætte Maduro i januar.

Trump truede i marts med, at “Cuba er det næste” efter Venezuela.

Han har ikke uddybet, hvad hans planer for østaten er. Han har dog flere gange sagt, at han mener, at Cubas regering er ved at kollapse.

Ishockeymænd ser gode VM-takter trods åbningsdukkert

Det så helt skidt ud i første periode mod Tjekkiet, men da det danske ishockeylandshold med lidt forsinkelse kom op i tempo, viste de mange nye ansigter på holdet, at de godt kan være med på VM-niveau.

Derfor er der forsigtig optimisme i den danske lejr trods 1-4-nederlaget i åbningskampen.

– Vi har ret mange spillere, der til daglig spiller i ligaer, hvor det ikke går så stærkt, som det gjorde i dag.

– Derfor var det også imponerende, at vi på så kort tid kunne få greb om kampen igen, og mange af spillerne fra den hjemlige liga gjorde det rigtig, rigtig godt, siger landstræner Mikael Gath.

Måske er der også en smule lettelse over, at det trods alt ikke gik værre.

Danskerne var truet af en afklapsning i de første 20 minutter, hvor tjekkerne var skræmmende overlegne og vandt skudstatistikken 12-1.

– Vi begyndte egentlig rigtig fint, men efter den første scoring blev det jo helt og holdent Tjekkiets periode. De kørte os over gang på gang, vi blev meget små, og vi stressede med pucken.

– Vi skulle måske være glade for, at vi kun var bagud 0-2 efter første periode. Men vi vendte det helt på hovedet fra anden periodes start, og jeg synes, vi gav det en chance, siger landstræneren.

Det afbudsramte danske hold stillede med seks VM-debutanter og otte spillere, der til daglig optræder i den hjemlige liga.

Det udnyttede tjekkerne ved at komme blæsende frem over isen fra første faceoff.

– Vi har jo en masse debutanter, og i den første kamp er der altid lidt nerver. Det er et andet tempo, end mange er vant til, og det kan godt være, at vi ikke var helt klar på det, siger Alexander True.

– Men det er ikke noget, der bekymrer mig. Vi arbejdede os ind i kampen og holdt godt sammen i 60 minutter, lyder det.

Kaptajn Jesper Jensen Aabo konstaterer, at det altid er op ad bakke, når man først begynder at spille i anden periode.

Men heller ikke han mener, at oplevelsen fredag aften giver grund til nogen særlig uro.

– Vi prøver at drille de store, og jeg synes, vi har grund til at være positive. De nye har fået en kamp i benene, og det betyder rigtig meget. I næste kamp er vi forhåbentlig mere klar fra start, siger Jesper Jensen Aabo.

Danmarks næste opgave venter søndag eftermiddag mod Sverige.

Eurovision-chef vil have boykottende lande tilbage i grandprixet

Direktøren for det internationale melodigrandprix, Martin Green, håber, at de fem lande, der har boykottet årets Eurovision grundet Israels deltagelse, vender tilbage til konkurrencen.

Det siger han ifølge nyhedsbureauet AFP.

– Med hensyn til vores fem familiemedlemmer har vi gjort det meget klart for dem, at vi ser meget frem til, at de kommer tilbage, lyder det fra grandprixgeneralen.

– Bolden ligger naturligvis hos dem, fordi det er deres beslutning.

Holland, Slovenien, Spanien, Irland og Island har alle trukket sig fra konkurrencen i protest over den humanitære krise i Gaza efter Israels gengældelse på den militante gruppe Hamas’ angreb i Israel i 2023.

Martin Green siger ifølge AFP, at “samtalerne” med landene “fortsætter”. Han specificerer det ikke nærmere.

Ifølge Eurovision-arrangøren, European Broadcasting Union (EBU), overholder Israels public service-station KAN reglerne for deltagelse i grandprixet.

EBU har udtalt, at grandprixet er en konkurrence mellem public service-udbydere, ikke mellem regeringer.

Der har også været demonstrationer mod Israels deltagelse i grandprixet og ageren i Gaza ved de seneste to grandprixer, men indtil i år har der ikke været boykot.

Med Hollands boykot nægter en af grandprixets grundlæggere at stille op.

Med Spaniens boykot har grandprixet mistet en af de fem største bidragsydere økonomisk set.

Og med Irlands boykot nægter det – sammen med Sverige, der i 2023 tangerede rekorden – mest vindende land i grandprixets 70 år lange historie at stille op.

Israel debuterede i Eurovision i 1973 og har vundet det internationale melodigrandprix fire gange, senest i 2018.

I år er Israel repræsenteret af Noam Bettan, som stiller op med nummeret “Michelle”, der ligesom Danmarks Eurovision-deltager, Søren Torpegaard Lund, har kvalificeret sig til lørdagens finale.

Aston Villa straffer Liverpool hårdt og tager CL-plads

Liverpool havde fredag aften muligheden for at sikre sig en plads i næste sæsons Champions League, men sådan gik det ingenlunde.

Omvendt er Aston Villa sikker på at skulle spille med i ligafasen i Europas fineste klubturnering efter sommerpausen.

Det er facit, efter at Aston Villa på hjemmebane vandt 4-2 over Liverpool i Premier Leagues næstsidste spillerunde.

Med sejren kravler Aston Villa over Liverpool, der som forsvarende mester er i risiko for at miste femtepladsen og dermed en plads i Champions League.

Dødvandet blev brudt efter 42 minutter, hvor Aston Villas Morgan Rogers fandt god plads i hjørnet af feltet.

Englænderen tøvede ikke og krøllede bolden forbi Liverpool-keeper Giorgi Mamardashvili med højreskøjten.

Liverpool slog tilbage kort inde i anden halvleg. Virgil van Dijk headede udligningen i mål efter et frisparksindlæg fra Dominik Szoboszlai.

Herfra gik det stærkt. Rigtig stærkt.

Først løb Ollie Watkins i dybden, afdriblede Mamardashvili og sendte læderet over stregen. Men angriberen var offside.

Under ét minut senere blev Rio Ngumoha afvist af stolpen. Den unge kantspiller var uheldig i situationen, for det var en god afslutning.

Nogle vilde sekvenser sluttede med, at Watkins igen fik bolden i mål, og denne gang var han ikke i offside.

Han straffede en brøler i Liverpools defensiv, hvor Szoboszlai gled og mistede bolden tæt på eget mål.

Med godt 20 minutter tilbage brød jublen for alvor ud på Villa Park i Birmingham.

Mamardashvili leverede først en fremragende dobbeltredning, men kunne efterfølgende ikke forhindre Watkins i at blive dobbelt målscorer.

I slutminutterne leverede John McGinn en fantastisk scoring fra distancen, inden Virgil van Dijk pyntede på resultatet med endnu et hovedstødsmål.

Næste opgave for Aston Villa er Europa League-finalen mod Freiburg, hvor klubben er favorit til at tage trofæet.

INFO: Livebloggen fra Danmarks kamp ved VM i ishockey er slut.

Tung start koster ishockeylandsholdet dyrt i VM-premiere

Som forventet blev Tjekkiet for stor en opgave for det danske ishockeylandshold i første kamp ved VM i Schweiz.

Danmark tabte 1-4 efter en ujævn indsats, hvor spillerne må ærgre sig over, at de var 20 minutter om at finde noget, der lignede VM-niveau.

Med Sverige og Canada som næste modstandere kan det meget vel blive en VM-start ligesom i Herning sidste år, hvor Danmark kom ud af de første tre kampe med nul point og nogle heftige øretæver.

Dengang ændrede stemningen sig som bekendt radikalt senere i turneringen, og derfor er der heller ingen grund til at være overdrevet bekymret over fredagens nederlag.

Tjekkerne var storfavoritter på forhånd, og det er på sin vis forståeligt, at et afbudsramt og rekonstrueret dansk hold med en håndfuld VM-debutanter ikke omgående fandt hinanden og den nødvendige fart i skøjterne.

Tempoet var især et stort problem i første periode. De danske spillere kom konstant for sent, tabte næsten alle nærkampe og kunne slet ikke sætte sig igennem i den vigtige midtzone.

Først fra anden periodes begyndelse kom der fart i både tanke og handling. Men da var danskerne allerede to mål bagud efter to tjekkiske mål inden for 70 sekunder midt i første periode.

Det første faldt, netop som Danmark med fornemt undertalsspil havde overstået fire udvisningsminutter. Pucken blev smidt væk i et opspil, og den slags er tjekkerne mestre i at straffe.

Malte Setkov kom på mellemhånd, så Dominik Kubalik fik frit løb og udplacerede Mads Søgaard i målet.

Kort efter fik Jesper Jensen Aabo ikke sendt en løs puck ud af farezonen, og Daniel Vozenilek udnyttede den tilfældige chance til at fordoble favoritternes føring.

Skudstatistikken på 12-1 fortalte alt om en første periode til glemmebogen. Det kunne kun blive bedre, og det blev det da også.

Fra anden periodes start var intensiteten større, spillet med pucken langt mere præcist, og endelig fik danskerne udfordret den tjekkiske målmand.

Nick Olesen burde have reduceret i helt fri position i powerplay, og Mathias From var tæt på i flere soloaktioner.

I målet gjorde Mads Søgaard det udmærket i sin officielle VM-debut. Hans store krop fyldte godt i det lille bur, og han skal ikke tage skylden for de tre mål.

Han var uheldig fem minutter inde i slutperioden, hvor han afværgede en stor tjekkisk chance, men gav en returpuck til superveteranen Roman Cervenka, der afgjorde kampen.

Mikkel Aagaard reducerede i powerplay to minutter før tid, og Søgaard blev erstattet af en ekstra markspiller i slutfasen.

Men satsningen gav intet udbytte og endte i stedet, som den slags ofte gør: Modstanderen erobrer pucken og scorer i tomt mål.

De mange tjekkiske fans kunne svinge med tørklæderne og skråle deres hockeysange, mens deres helte på isen gjorde et professionelt stykke arbejde færdigt.

For de mest garvede på det danske hold kommer premierekampen ved VM 2026 næppe til at leve længe i erindringen.

Men for Kasper Larsen, Daniel Baastrup, Oliver Kjær, Malte Setkov, Jacob Schmidt-Svejstrup og Mads Søgaard blev det den kamp, der officielt gjorde dem til VM-spillere.

Meldinger om flere dræbte i israelsk angreb mod Hamas-leder i Gaza

Syv palæstinensere er ifølge sundhedsarbejdere i Gaza blevet dræbt i et israelsk luftangreb fredag.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Israels militær siger, at fredagens angreb var rettet mod lederen af Hamas’ væbnede fløj, Izz al-Din al-Haddad.

Hverken det israelske militær eller Hamas har udtalt sig om, hvorvidt al-Haddad er blevet ramt i angrebet.

Det er derfor uvist, om Hamas-lederen er blandt de dræbte.

Videooptagelser fra Reuters fra stedet viser ifølge nyhedsbureauet flammer i en næsten fuldstændig bombet bygning og palæstinensere, der trækker mindst ét lig ud af ruinerne.

I en fælles udtalelse siger Israels premierminister, Benjamin Netanyahu, og landets forsvarsminister, Israel Katz, at al-Haddad var en af arkitekterne bag angrebet mod Israel den 7. oktober 2023.

Verdens måske ældste hund er død i en alder af 30 år

Lazare, der formodes at være verdens ældste hund, er fredag død i en alder af 30 år.

Det fortæller hundens ejer, Ophelie Boudol, til nyhedsbureauet AFP.

Nyhedsbureauet har kontaktet Guinness Rekordbog, men det lyder, at hunden ikke kan optages i bogen, da der ikke er blevet indsendt en anmodning forud for Lazares død.

Lazare var af racen papillon, der også kendes som fransk dværgspaniel, og hanhunden blev født 4. december tilbage i 1995.

Ophelie Boudol overtog ejerskabet af hunden i sidste uge, efter at den var blevet indleveret på et dyreinternat i Frankrig.

Årsagen var, at Lazares oprindelige ejer var gået bort. Da han blev fundet, lå hunden ved siden af sin ejers lig.

29-årige Ophelie Boudol forelskede sig i Lazare, da hun var på udkig efter et kæledyr til sin mor.

– Jeg sad i en halv time og kiggede på ham, og så sagde jeg, at jeg gerne ville have ham, hvis ingen andre ville – så længe han kunne enes med kattene, siger Boudol, der i forvejen havde to katte.

Blot få uger efter døde hunden.

– Han begyndte at glide væk i mine arme i går aftes, siger hun fredag og tilføjer:

– Han var på vej til at blive genforenet med sin første ejer.

I en alder af 30 år brugte Lazare det meste af sin dag på at sove. Han kunne hverken se eller høre længere, og hunden brugte også ble.

Alligevel beskriver Ophelie Boudol hunden som livlig og charmerende.

Anne-Sophie Moyon, der arbejder som frivillig på det internat, hvor Lazare for en stund opholdt sig, siger, at hun sammen med kolleger udfyldte papirerne til en mulig rekord som en joke, da de opdagede alderen.

Det har tidligere været troet, at en portugisisk hund ved navn Bobi af racen Rafeiro do Alentejo var den ældste hund i verden.

Den døde tilbage i 2023, hvor man mente, at den var 31 år gammel.

I 2024 blev det dog konkluderet, at der ikke var nok beviser for hundens alder, og den blev derfor ikke optaget i Guinness Rekordbog.

Ny direktør holdt kun 22 dage

Tophistorien er skrevet og udgivet af Folketidende. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Hun blev præsenteret som profilen, der skulle være med til at løfte milliardæren Kim Fournais’ ambitiøse luksusprojekt på Vejrø ind i næste fase.
Men Susanne Vang Søgård fik kun 22 dage som direktør for selskabet bag resortet på den private ø nord for Lolland, skriver nichemediet FemernBusiness.

1. april tiltrådte hun som adm. direktør for Vejrø ApS. Den 22. april var hun ude igen, viser oplysninger i CVR-registret. Dermed blev det en usædvanligt kort periode for Susanne Vang Søgård, der kom fra en stilling som direktør for Stammershalle Badehotel på Bornholm.

Da ansættelsen blev offentliggjort 26. marts, blev den ellers præsenteret som resultatet af “en længere og grundig søgen”.

“Vi har ledt efter en profil, der både forstår værtskab, drift og det særlige ved at skabe noget på en ø. Susanne bringer en sjælden kombination af entreprenørånd, ro og kvalitet – og hun er et naturligt match til Vejrø,” udtalte Kim Fournais dengang i pressemeddelelsen.

I et skriftligt svar bekræfter Vejrø Resort fratrædelsen.

“Susanne Vang Søgård er ikke længere en del af den daglige ledelse på Vejrø, og organisationen er efterfølgende blevet tilpasset internt,” lyder det.

Bag projektet står Saxo Bank-stifter Kim Fournais, som via Fournais Holding ejer hele selskabet. Vejrø Resort er gennem de seneste år blevet udviklet som en eksklusiv ødestination med fokus på blandt andet regenerativ drift, landbrug og selvforsyning. Men udviklingen har kostet dyrt. Seneste regnskab viste et underskud på knap 23 mio. kr. Det var femte år i træk med store underskud, og siden 2020 har Vejrø samlet tabt omkring 98 mio. kr. I det seneste regnskab blev der eftergivet gæld for 38 mio. kr., og moderselskabet stillede garanti for den fortsatte drift.

Direktørskiftet er ikke det første i selskabet bag Vejrø. CVR-historikken viser, at Charlotte Winter Cederbye tiltrådte som adm. direktør 1. oktober 2024. Den 1. juli 2025 blev hun afløst af Steen Erik Højgaard, som blev afløst af Susanne Vang Søgård 1, april 2026, inden Barbara Jóhansdóttir overtog 22. april.

https://www.femernbusiness.com/nyheder/ny-direktor-holdt-kun-22-dage/5252174

Redaktionel kontakt:

Jonas Højlund

tlf.: +4529164210

e-mail: joh@femernbusiness.com

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Folketidende ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

Ugandas sundhedsministerium meddeler fredag, at det har bekræftet et udbrud af sygdommen ebola, og at en mand er død efter at have rejst fra DR Congo.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Det afrikanske folkesundhedsagentur Africa CDC oplyste tidligere fredag, at et nyt udbrud af sygdommen har kostet 65 personer livet i DR Congo.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]