Seneste nyheder

26. juni 2026

Meldinger om flere dræbte i israelsk angreb mod Hamas-leder i Gaza

Syv palæstinensere er ifølge sundhedsarbejdere i Gaza blevet dræbt i et israelsk luftangreb fredag.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Israels militær siger, at fredagens angreb var rettet mod lederen af Hamas’ væbnede fløj, Izz al-Din al-Haddad.

Hverken det israelske militær eller Hamas har udtalt sig om, hvorvidt al-Haddad er blevet ramt i angrebet.

Det er derfor uvist, om Hamas-lederen er blandt de dræbte.

Videooptagelser fra Reuters fra stedet viser ifølge nyhedsbureauet flammer i en næsten fuldstændig bombet bygning og palæstinensere, der trækker mindst ét lig ud af ruinerne.

I en fælles udtalelse siger Israels premierminister, Benjamin Netanyahu, og landets forsvarsminister, Israel Katz, at al-Haddad var en af arkitekterne bag angrebet mod Israel den 7. oktober 2023.

Verdens måske ældste hund er død i en alder af 30 år

Lazare, der formodes at være verdens ældste hund, er fredag død i en alder af 30 år.

Det fortæller hundens ejer, Ophelie Boudol, til nyhedsbureauet AFP.

Nyhedsbureauet har kontaktet Guinness Rekordbog, men det lyder, at hunden ikke kan optages i bogen, da der ikke er blevet indsendt en anmodning forud for Lazares død.

Lazare var af racen papillon, der også kendes som fransk dværgspaniel, og hanhunden blev født 4. december tilbage i 1995.

Ophelie Boudol overtog ejerskabet af hunden i sidste uge, efter at den var blevet indleveret på et dyreinternat i Frankrig.

Årsagen var, at Lazares oprindelige ejer var gået bort. Da han blev fundet, lå hunden ved siden af sin ejers lig.

29-årige Ophelie Boudol forelskede sig i Lazare, da hun var på udkig efter et kæledyr til sin mor.

– Jeg sad i en halv time og kiggede på ham, og så sagde jeg, at jeg gerne ville have ham, hvis ingen andre ville – så længe han kunne enes med kattene, siger Boudol, der i forvejen havde to katte.

Blot få uger efter døde hunden.

– Han begyndte at glide væk i mine arme i går aftes, siger hun fredag og tilføjer:

– Han var på vej til at blive genforenet med sin første ejer.

I en alder af 30 år brugte Lazare det meste af sin dag på at sove. Han kunne hverken se eller høre længere, og hunden brugte også ble.

Alligevel beskriver Ophelie Boudol hunden som livlig og charmerende.

Anne-Sophie Moyon, der arbejder som frivillig på det internat, hvor Lazare for en stund opholdt sig, siger, at hun sammen med kolleger udfyldte papirerne til en mulig rekord som en joke, da de opdagede alderen.

Det har tidligere været troet, at en portugisisk hund ved navn Bobi af racen Rafeiro do Alentejo var den ældste hund i verden.

Den døde tilbage i 2023, hvor man mente, at den var 31 år gammel.

I 2024 blev det dog konkluderet, at der ikke var nok beviser for hundens alder, og den blev derfor ikke optaget i Guinness Rekordbog.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ny direktør holdt kun 22 dage

Tophistorien er skrevet og udgivet af Folketidende. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Hun blev præsenteret som profilen, der skulle være med til at løfte milliardæren Kim Fournais’ ambitiøse luksusprojekt på Vejrø ind i næste fase.
Men Susanne Vang Søgård fik kun 22 dage som direktør for selskabet bag resortet på den private ø nord for Lolland, skriver nichemediet FemernBusiness.

1. april tiltrådte hun som adm. direktør for Vejrø ApS. Den 22. april var hun ude igen, viser oplysninger i CVR-registret. Dermed blev det en usædvanligt kort periode for Susanne Vang Søgård, der kom fra en stilling som direktør for Stammershalle Badehotel på Bornholm.

Da ansættelsen blev offentliggjort 26. marts, blev den ellers præsenteret som resultatet af “en længere og grundig søgen”.

“Vi har ledt efter en profil, der både forstår værtskab, drift og det særlige ved at skabe noget på en ø. Susanne bringer en sjælden kombination af entreprenørånd, ro og kvalitet – og hun er et naturligt match til Vejrø,” udtalte Kim Fournais dengang i pressemeddelelsen.

I et skriftligt svar bekræfter Vejrø Resort fratrædelsen.

“Susanne Vang Søgård er ikke længere en del af den daglige ledelse på Vejrø, og organisationen er efterfølgende blevet tilpasset internt,” lyder det.

Bag projektet står Saxo Bank-stifter Kim Fournais, som via Fournais Holding ejer hele selskabet. Vejrø Resort er gennem de seneste år blevet udviklet som en eksklusiv ødestination med fokus på blandt andet regenerativ drift, landbrug og selvforsyning. Men udviklingen har kostet dyrt. Seneste regnskab viste et underskud på knap 23 mio. kr. Det var femte år i træk med store underskud, og siden 2020 har Vejrø samlet tabt omkring 98 mio. kr. I det seneste regnskab blev der eftergivet gæld for 38 mio. kr., og moderselskabet stillede garanti for den fortsatte drift.

Direktørskiftet er ikke det første i selskabet bag Vejrø. CVR-historikken viser, at Charlotte Winter Cederbye tiltrådte som adm. direktør 1. oktober 2024. Den 1. juli 2025 blev hun afløst af Steen Erik Højgaard, som blev afløst af Susanne Vang Søgård 1, april 2026, inden Barbara Jóhansdóttir overtog 22. april.

https://www.femernbusiness.com/nyheder/ny-direktor-holdt-kun-22-dage/5252174

Redaktionel kontakt:

Jonas Højlund

tlf.: +4529164210

e-mail: joh@femernbusiness.com

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Folketidende ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

Ugandas sundhedsministerium meddeler fredag, at det har bekræftet et udbrud af sygdommen ebola, og at en mand er død efter at have rejst fra DR Congo.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Det afrikanske folkesundhedsagentur Africa CDC oplyste tidligere fredag, at et nyt udbrud af sygdommen har kostet 65 personer livet i DR Congo.

John Travolta modtager særlig ærespalme i Cannes

Den 72-årige skuespiller John Travolta har modtaget Den Gyldne Ærespalme (Honorary Palme d’Or) ved årets filmfestival i Cannes.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

– Jeg kan simpelthen ikke tro det. Det overgår at få en Oscar, siger han ifølge nyhedsbureauet, da han modtager æresprisen.

Prisen blev overrakt som en overraskelse, og den gives for skuespillerens bedrifter gennem hele karrieren.

Festivalen løber af stablen for 79. gang frem til 24. maj.

Travolta skal blandt andet præsentere filmen “Propeller One-Way Night Coach”, der udgør skuespillerens debut som instruktør.

Prisen blev overrakt forinden visningen af filmen.

Den garvede skuespiller har medvirket i et væld af kendte film.

Særligt i slutningen af 70’erne var det svært at komme uden om John Travolta, der først kunne opleves i discofilmen “Saturday Night Fever” og siden i “Grease”.

Han medvirkede også i kultfilmen fra 1994 “Pulp Fiction”, der samme år modtog Cannes Filmfestivals hovedpris, Den Gyldne Palme.

Æresprisen, som Travolta fredag har modtaget, blev første gang uddelt i 1997. Her blev den tildelt den svenske filmskaber Ingmar Bergman.

Siden er den blevet givet til blandt andre skuespiller og instruktør Clint Eastwood, den tredobbelte oscarvindende skuespiller Meryl Streep og skuespillerne Robert De Niro og Denzel Washington.

Senest blev det inden filmfestivalens begyndelse meldt ud, at instruktøren bag “Ringenes Herre”, Peter Jackson, og skuespiller og sanger Barbra Streisand ville få overrakt prisen på festivalens åbnings- og lukkeaften.

Ifølge mediet Variety er det dog ikke usædvanligt, at der uddeles mindst én ærespris, der kommer som en overraskelse.

Når Aalborg Karneval løber af stablen 23. maj, vil festivalen som noget nyt selv sætte videoovervågningskameraer op.

Det fortæller talsperson Jeanett Kaare til DR.

– Vi vil gerne gøre det allerbedste for, at alle vores gæster føler sig sikre. Det er supervigtigt, siger hun.

Canada åbner ishockey-VM med favoritsejr over Sverige

Canadas ishockeyherrer levede fredag op til favoritværdigheden og åbnede VM i Schweiz med en 5-3-sejr over Sverige.

Canadierne startede som lyn og torden og bragte sig foran efter blot to minutter.

NHL-spilleren Ryan O’Reilly fordoblede senere føringen, inden Sverige svarede stærkt tilbage med to scoringer på få minutter i anden periode.

Senere i samme periode bragte Dylan Holloway canadierne foran, men svenskerne formåede kort tid efter at komme på omgangshøjde igen.

Connor Brown fra New Jersey Devils i NHL fik siden den canadiske jubel til at bryde løs, da han scorede godt tre minutter inde i tredje og sidste periode.

Landsmanden Dylan Cozens satte senere det sidste søm i den svenske kiste.

Sverige leverede overordnet set en solid præstation, og spillerne forlod næppe isen uden tro på, at resten af turneringen kan udvikle sig mere positivt.

En del spillere i den svenske trup havde aldrig tidligere optrådt ved VM.

Canada og Sverige er i samme gruppe som Danmarks ishockeyherrer, der senere fredag møder Tjekkiet i deres første VM-kamp.

Andetsteds var Finland og Tyskland i aktion i den anden gruppe. De finske favoritter bragte sig foran 2-0 i tredje periode og vandt siden 3-1.

Finland har nu vundet de seneste fire møder med Tyskland ved et verdensmesterskab.

Forsvarsveteranen Zanka forlader FC København

Forsvarsspiller Mathias “Zanka” Jørgensen forlader FC København, når sæsonen er overstået.

Det oplyser superligaklubben fredag på sin hjemmeside.

FCK hentede i februar veteranen til klubben for tredje gang. Han underskrev en kort aftale frem til sommer, og den bliver ikke forlænget, lyder det nu.

Stopperen har optrådt 315 gange for FCK, siden han fik debut for klubben som 17-årig i 2007.

Under hans tid i klubben har han bidraget til fem danske mesterskaber og fem pokaltitler. Han fortæller, at det bliver en svær afsked.

– Jeg er meget taknemmelig for, at jeg fik muligheden for at komme tilbage til FC København en sidste gang.

– Det er her, jeg hører til, og klubben vil for evigt være en stor del af den, jeg er, siger Jørgensen i meddelelsen.

FCK-træner Bo Svensson siger, at klubben har besluttet, at den skal se ind i fremtiden, “så vi starter den nye sæson med andre spillere i midterforsvaret”.

Trods store sportslige udfordringer i sæsonen ser Jørgensen tilbage på den seneste tid med stor glæde.

– Jeg glæder mig meget over, at min søn har fået mulighed for at se mig spille i Parken med løven på brystet, siger han.

Han forlader FCK med en tro på, at klubben går en lys fremtid i møde, lyder det.

– Jeg har forståelse for, at klubben vil videre med fokus på fremtiden, og at det ikke involverer mig, siger han.

FCK tabte torsdag 0-1 til FC Midtjylland i pokalfinalen. Klubben er sikker på at slutte som nummer syv i nedrykningsspillet og er dermed den ene deltager i opgøret om en plads i Conference League-kvalifikationen.

Klubben vil hylde Jørgensen, når Randers FC søndag kommer på besøg i Parken.

Sortklædte tilhængere stormede Parken inden pokalfinale

En større gruppe sortklædte tilhængere stormede indgangspartierne til Sektion 12-tribunen og tiltvang sig uretmæssigt adgang til Parken inden torsdagens pokalfinale.

Tilhængerne bragte i den forbindelse bomberør og fyrværkeri med ind på tribunen. Pyroteknikken blev siden affyret fra tribunen, da FC Midtjyllands og FC Københavns spillere kom ud på banen til anden halvleg.

Det skriver FC København på sin hjemmeside.

Omfanget af fyrværkeri var så voldsomt, at holdene blev sendt tilbage i omklædningsrummene af sikkerhedsmæssige årsager.

FCK skriver, at vildfarne skud fra bomberør forskrækkede mange tilskuere, og enkelte blev ramt af ukontrollerbart fyrværkeri. Kampen blev genoptaget nogle minutter senere.

Klubbens efterforskningsarbejde fortsætter i tæt samarbejde med politiet, og det ventes, at der bliver udstedt adskillige langvarige karantæner.

FCK har fundet 12 af de involverede via Parkens ansigtsgenkendelsessystem. De vil blive forment adgang til Parken, næste gang de tropper op, lyder det.

Klubben understreger, at man “ikke længere er velkommen i Parken”, hvis man på nogen måde har bidraget til affyringen eller indsmuglingen af fyrværkeriet.

FCK-direktør Jacob Lauesen tog heller ikke let på sagen efter torsdagens slutfløjt.

– Det er helt åbenlyst en totalt uacceptabel adfærd. Og vi har igangsat en undersøgelse, der skal finde ud af to ting. Det ene er, hvordan man kan få de mængder med ind på stadion, og dernæst hvem er det, der fyrer det af, lød det fra Lauesen.

FC Midtjylland vandt pokalfinalen med 1-0.

Ny dokumentarserie går tæt på den forbudte rockerklub Bandidos

Den forbudte rockerklub Bandidos MC Danmark kan følges på nært hold i en ny dokumentarserie på streamingtjenesten HBO Max.

Det skriver Warner Bros. Discovery i en pressemeddelelse.

Det er første gang, at rockerklubben lader et tv-hold komme ind bag kulisserne.

Serien følger flere fremtrædende medlemmer, heriblandt Europa-præsidenten Michael Rosenvold, og det sender chokbølger gennem klubben, da han under optagelserne pludselig dør.

Kameraholdet fanger desuden Bandidos, mens der kæmpes imod SVM-regeringens forsøg på at få nedlagt et endeligt forbud mod klubben.

Forbudssagen blev indledt 15. januar 2025, og 29. oktober samme år blev klubben opløst ved dom i byretten.

Dommen er anket og skal på et endnu ukendt tidspunkt tages videre i Østre Landsret.

Også klubben Loyal to Familia er tidligere blevet opløst ved dom, og fungerende justitsminister Peter Hummelgaard har varslet, at flere grupperinger kan risikere samme skæbne.

Foruden Michael Rosenvold følger serien blandt andre topfiguren Claus Palermo, og seerne kommer igennem et bredt persongalleri af både nuværende medlemmer og tidligere profiler.

Ved hjælp af interviews med personerne og arkivmateriale dykker dokumentarserien blandt andet ned i 1990’erne, hvor den danske klub opstår.

Bandidos er en international organisation, og den blev oprindeligt stiftet i 1966 i delstaten Texas i USA, hvorefter en afdeling blev stiftet i Danmark.

Det anslås, at foreningen har flere tusinde medlemmer verden over.

Serien forsøger at lave et portræt af klubben, og kilder med indblik i miljøet giver også deres besyv med.

Der dykkes eksempelvis ned i årene efter, at klubben kom til Danmark, hvor Bandidos var en del af den store nordiske rockerkrig mod Hells Angels.

I alt ni rockermedlemmer blev dræbt i Skandinavien. Også to civile mistede livet i rockerkrigen.

Serien hedder “Brutalt broderskab: Bandidos” og består af seks afsnit, der alle kan ses på HBO Max.

Premierminister: Spanien er på den rigtige side i Eurovision-boykot

Alt imens årets internationale melodigrandprix finder sted i Østrigs hovedstad, Wien, og kulminerer med finalen lørdag, ser Spaniens premierminister, Pedro Sánchez, på det med meget kritiske øjne.

Landet har boykottet grandprixet grundet de humanitære konsekvenser af Israels offensiv i Gaza, der blev indledt efter den militante gruppe Hamas’ angreb i Israel i 2023.

I en video delt på det sociale medie X fredag – dagen før finalen – siger Sánchez, at Spanien står på den “rigtige side af historien”.

– Stillet over for ulovlig krig og folkedrab er tavshed ikke en mulighed. Og vi kan ikke forblive ligeglade med, hvad der fortsætter med at ske i Gaza og i Libanon.

– Vi vil ikke være i Wien, af den overbevisning at vi er på den rigtige side af historien.

Det citerer nyhedsbureauet AFP den spanske premierminister for.

Grandprixets historie begyndte for præcis 70 år siden i år, da Tyskland, Frankrig, Italien, Luxembourg, Belgien, Schweiz og Holland gik sammen om en musikalsk konkurrence med inspiration fra en italiensk festival.

Også Holland, et af grandprixets grundlæggere, har boykottet Eurovision.

Det samme har Slovenien, Irland og Island gjort.

Ifølge Eurovision-arrangøren, European Broadcasting Union (EBU), overholder Israels public service-station KAN reglerne for deltagelse i grandprixet.

EBU har sagt, at grandprixet er en konkurrence mellem public service-udbydere, ikke regeringer.

Der har været demonstrationer mod Israels deltagelse i grandprixet og ageren i Gaza.

Der var både klapsalver og tilråb, da Israels Eurovision-deltager, Noam Bettan, var på scenen i tirsdagens semifinale i Wiener Stadthalle.

Nogle personer blev efterfølgende eskorteret ud af sikkerhedsvagter, da de “fortsatte med at forstyrre publikum” efter at have udtrykt sig anti-israelsk.

Ifølge nyhedsbureauet AFP kunne man høre en person blandt andet råbe: “Stop the genocide”. På dansk: Stop folkedrabet.

Høiby anker sag om fodlænke til højesteret

Den norske kronprinsessesøn Marius Borg Høiby har anket sin sag om afsoning med fodlænke til landets højesteret.

Det oplyser hans forsvarsadvokat René Ibsen til det norske nyhedsbureau NTB.

Høiby vil gerne afsone resten af sin varetægtsfængsling med fodlænke, men både den norske lagmannsret og byretten har afvist anmodningen.

Høiby, der er tiltalt for 40 forhold, har ønsket, at afsoningen af varetægtsfængslingen skulle ske i et hus ved Skaugum, hvor det norske kronprinspar har residens.

Ved den seneste afvisning oplyste Ibsen til NRK, at han var “skuffet over resultatet på vegne af klienten”.

Tiltalepunkterne mod Høiby dækker blandt andet over fire voldtægter, mishandling i nære relationer, vold, groft brud på narkotikalovgivningen og trusler.

Marius Borg Høiby har nægtet sig skyldig i de mest alvorlige tiltalepunkter.

Han har dog erkendt brud på besøgsforbud, fartovertrædelser og det, der i norsk ret hedder kropskrænkelse, mod en af kvinderne.

Der vil falde dom i sagen mandag 15. juni klokken 08.30.

Anklagemyndigheden kræver, at kronprinsessesønnen idømmes syv år og syv måneders fængsel.

Hans forsvarere mener derimod, at han bør frifindes for de mest alvorlige forhold om blandt andet voldtægt og mishandling i nære relationer.

De mener, at han bør dømmes til fængsel i 18 måneder for de tiltalepunkter, hvor han har erkendt sig skyldig.

Domsafsigelsen kommer til at finde sted mere end to måneder efter det sidste retsmøde i sagen.

Retssagen begyndte i februar og varede frem til marts.

Marius Borg Høiby er ikke formelt en del af det norske kongehus, da han er født, før kronprinsesse Mette-Marit indgik et forhold og senere ægteskab med den norske tronarving, kronprins Haakon.

DR Congo og Uganda melder om udbrud med ebola

De to nabolande DR Congo og Uganda har registreret dødsfald som følge af sygdommen ebola.

I Uganda er der dog ikke tale om et lokalt tilfælde.

Imens har et nyt udbrud kostet 65 personer livet i DR Congo.

Det oplyser Det afrikanske folkesundhedsagentur Africa CDC i et opslag på X.

I opslaget skriver Africa CDC, at agenturet overvåger situationen og har indkaldt DR Congo, Uganda, Sydsudan og globale partnere til et hastemøde for at styrke den grænseoverskridende overvågning og indsatsen mod udbruddet.

Senere har Ugandas sundhedsministerium meddelt, at det har bekræftet et udbrud af sygdommen, og at en 59-årig mand er død efter at have rejst fra DR Congo.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Manden blev indlagt på hospitalet den 11. maj og døde tre dage senere.

– Dette er et importeret tilfælde fra DR Congo. Landet har endnu ikke bekræftet et lokalt tilfælde, skriver ministeriet i en erklæring og tilføjer, at det har implementeret omfattende screening- og overvågningsprotokoller samt hurtige reaktionsprotokoller.

I DR Congo er der desuden 246 formodede tilfælde af smitte med sygdommen, lyder det i opslaget på X.

Af de 65 dødsfald blev fire rapporteret blandt laboratoriebekræftede tilfælde, oplyser Africa CDC.

De fleste tilfælde er blevet rapporteret i Mongwalu og Rwampara, der ifølge BBC er guldminebyer i Ituri-provinsen.

Udbruddet er kommet på et tidspunkt, hvor provinsen er præget af sammenstød mellem rivaliserende militsgrupper, som har kostet flere civile livet, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Mellem december og marts er mindst 40 mennesker blevet dræbt, skrev den humanitære organisation Læger uden Grænser i DR Congo i en pressemeddelelse i starten af måneden.

Samtidig advarede organisationen om en meget begrænset adgang til sundhedspleje.

DR Congo har flere gange oplevet udbrud af ebola. Det nuværende er det 17. udbrud i landet siden 1976, da sygdommen først blev opdaget, skriver BBC.

Det værste udbrud fandt sted mellem august 2018 og juni 2020. I den periode blev 3470 smittet med virusset, mens 2287 personer mistede livet.

Ebola forårsager typisk alvorlig feber og kan i værste fald føre til blødninger, der ikke kan stoppes, hvilket ofte har dødelig udgang. Virusset smitter ved tæt kontakt med syge menneskers kropsvæsker.

Det seneste udbrud i landet skete i 2025. Dengang var der ifølge WHO 64 tilfælde – herunder 45 dødsfald.

42-årig tilstod at have hvidvasket gennem kryptovalutakonti

En 42-årig mand tilstod i et retsmøde onsdag i Københavns Byret, at han har medvirket til hæleri og hvidvask for 93,6 millioner kroner.

Det skriver Københavns Politis Anklagere på X, ligesom anklager Susanne Bitsch fredag bekræfter oplysningerne over for Ritzau.

42-årige Mohamad Moussa blev idømt fængsel i tre år og otte måneder. Han modtog dommen – hvilket vil sige, at han ikke ankede den.

Manden har via egne konti modtaget kryptovaluta for de 93 millioner kroner, der stammede fra kriminalitet ad 950 gange.

Efterfølgende overførte han pengene til andre kryptovalutakonti eller hævede beløbene i kontanter og overdrog dem til andre personer.

Han vidste eller måtte bestemt have formodet, at pengene stammede fra kriminalitet, fremgår det af den retsmødebegæring, der ligger til grund for tilståelsen.

Han blev anholdt i december i en større politiaktion, hvor i alt 13 personer blev sigtet for at være en del af et netværk, der drev en undergrundsbank.

Seks af personerne blev fremstillet i grundlovsforhør og varetægtsfængslet.

Københavns Politi oplyste ved samme lejlighed, at fire af de seks anses for at have tilknytning til den forbudte bande Loyal To Familia (LTF).

Det er uvist, om den 42-årige har tilknytning til banden.

Politiet oplyste også, at deres efterforskning havde vist, at de seks havde bidraget til hvidvask gennem en kæde af transaktioner, der blandt andet involverede udveksling af fakturaer og transaktioner af kryptovaluta.

Fem andre mænd sidder fængslet i sagen, og en sjette sigtet befinder sig et ukendt sted i udlandet.

DMI Farvandsudsigter

RITZAU

FARVANDSUDSIGTER
Fredag den 15. maj 2026.

Der er kulingvarsel for Vestlige Østersø, Bælthavet og Sundet, Kattegat og Tyskebugt.

Farvandsudsigter, der gælder til lørdag aften, udsendt klokken 16.20.

Østersøen omkring Bornholm:
Sydøst 1 til 6 m/s. Og i den sydvestlige del syd 1 til 6 m/s. Ringe til god sigt. I nat sydøst 3 til 8 m/s. Moderat sigt. I morgen formiddag sydvest 5 til 10 m/s. Ringe sigt. I morgen eftermiddag nordvest 6 til 11 m/s. Og i den sydøstlige del sydvest 1 til 6 m/s. God sigt.

Vestlige Østersø:
Kuling fra øst 9 til 14 m/s. God sigt. I nat, i morgen formiddag og i morgen eftermiddag sydvest 8 til 13 m/s. God sigt.

Bælthavet og Sundet:
Bælthavet: Syd 8 til 13 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag kuling fra sydvest 9 til 14 m/s. God sigt. Sundet: Syd 5 til 10 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag kuling fra sydvest 9 til 14 m/s. God sigt.

Kattegat:
Kuling fra syd 9 til 14 m/s. God sigt. I nat og i morgen formiddag sydvest 8 til 13 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag kuling fra sydvest 10 til 15 m/s. God sigt.

Skagerrak:
Sydøst 8 til 13 m/s. God sigt. I morgen formiddag i den østlige del sydøst 7 til 12 m/s. Og i den vestlige del nord 5 til 10 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag øst 6 til 11 m/s. God sigt.

Fisker:
Vest 8 til 13 m/s. Og i den sydøstlige del vest 3 til 8 m/s. God sigt. I nat og i morgen formiddag vest 8 til 13 m/s. Og i den nordøstlige del syd 1 til 6 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag vest 5 til 10 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 3 m. Dønning: 3 m.

Tyskebugt:
Kuling fra vest 9 til 14 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 3,5 m. Dønning: 2,5 m.

Støjberg afviser ikke sprøjteforbud: Det handler om kompensation

Danmarksdemokraternes formand, Inger Støjberg, er ikke fuldstændig afvisende over for et nationalt sprøjteforbud.

Partiet har “sådan set heller ikke noget imod” et sådant forbud, lyder det fredag på vej ind til regeringsforhandlinger.

– Det handler om, hvordan landbruget bliver kompenseret, hvis der kommer et nationalt sprøjteforbud, siger hun.

Støjberg er blevet spurgt til partiets holdning til emnet – der blev heftigt debatteret i valgkampen – efter at Venstres formand, Troels Lund Poulsen, kort forinden havde sagt, at partiet bakker op om et sådant forbud.

Partiformanden blev i sidste uge udpeget som kongelig undersøger – altså den person, der skal afsøge muligheden for at danne en regering.

På et pressemøde fredag sagde han blandt andet:

– Jeg er af den opfattelse, at vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at sikre vores drikkevand. Det har jeg sagt hele valgkampen igennem.

Fredag siger Inger Støjberg, at der er et flertal for et nationalt sprøjteforbud.

– Og så handler det jo om at stille nogle rette og rimelige krav til dansk landbrug. For dansk landbrug skal også til at indrette sig. Det er der ingen som helst tvivl om.

Socialdemokratiet gik til valg på et nationalt sprøjteforbud. Det samme gjorde resten af rød blok, Moderaterne og De Konservative.

Det var ikke holdningen hos Venstre. Partiet ville bruge den grønne trepart og frivillige aftaler med landmænd til at sikre rent drikkevand i Danmark. Det sagde næstformand Stephanie Lose til Jyllands-Posten.

Fredag siger Inger Støjberg, at hun tror, at det er en “given sag”, at forbuddet kommer nu.

– Allerede i valgkampen ræsonnerede jeg mig sådan set også frem til det. Derfor sagde jeg også allerede flere gange i valgkampen, at det kommer an på kompensationen, siger partiformanden.

Ud over Danmarksdemokraterne forhandler Liberal Alliance fredag med Venstre om at danne en ny regering.

På vej ind til forhandlingerne sagde Liberal Alliances formand, Alex Vanopslagh, at han ikke vil stå i vejen for et nationalt sprøjteforbud, hvis det er det, der skal til. Det skriver DR.

Alex Vanopslagh tilbragte omkring to timer i forhandlingslokalet fredag. På vej ud lød det til TV 2, at den drøftede politik gjorde ham optimistisk på Danmarks vegne.

– Det er en reformpolitik, der kunne skabe en ny retning for Danmark.

Vanopslagh siger, at der kan opstå udfordringer i forhold til Lars Løkke Rasmussen (M) og Morten Messerschmidt (DF), der har gjort det meget klart, at de ikke ønsker at sidde i regering sammen.

– Her må egne ambitioner eller egoer ikke stå i vejen for hinanden, siger partiformanden til TV2.

Regeringsforhandlingerne foregår på Hotel Scandic Spectrum i København.

Lørdag forhandler Troels Lund Poulsen med De Radikale, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet, og søndag kommer De Konservative og Moderaterne til forhandlinger.

Tre år blev til 22: Nu stopper direktøren i Tivoli Friheden

Tophistorien er skrevet og udgivet af TV2 ØSTJYLLAND. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Efter mere end 22 år i spidsen stopper Henrik Ragborg Olesen som administrerende direktør i Tivoli Friheden ved udgangen af september.

Det oplyser forlystelsesparken i en pressemeddelelse og han selv i et opslag på LinkedIn.

– Det hænger sammen med, at det er et krævende job. Jeg har været her i mange år, og det er en livsstil. Så det kunne være interessant at prøve et liv, hvor jeg ikke altid er på, siger han til TV2 Østjylland.

Han forklarer, at han er blevet 64 år, så hvis han skal opleve et andet arbejdsliv, er det det på høje tid.

Han ser dermed tilbage på over to årtier med op- og nedture, hvor han blev langt længere, end han oprindeligt havde planlagt.

Når det kommer til opture, fremhæver han det Tivoli, han giver videre. Ifølge ham er han og resten af holdet bag lykkedes med at “støve tivoli af”.

– Da jeg fik tilbudt jobbet, tænkte jeg ikke ”wow”. Det var lidt en kommunal og støvet virksomhed. Jeg besluttede at give det tre år, og så var planen, at jeg skulle til Californien og drive Legoland-parker, siger han og konkluderer:

– Men så blev jeg forelsket i Tivoli og fandt min hustru i Aarhus. I dag føler jeg mig som aarhusianer, selvom jeg er fra Aalborg.

Han fremhæver især forretningsdelen, hvor besøgstallet er løftet markant, men også koncepter som ‘Fed Fredag’, Hermans, Blomsterfestivalen og en række andre koncepter, som ifølge ham er vellykket.

Men der har undervejs også været nedture.

I 2022 mistede en 14-årig pige livet i forlystelsen Cobra, der senere blev lukket permanent og pillet ned.

– Det bærer Tivoli med sig videre, selvom vi gjorde, hvad vi kunne. Det var en vanskelig situation at stå, siger Henrik Ragborg Olesen.

Det var allerede i 2024, at Henrik Ragborg Olesen besluttede sig for, at han ville noget andet.

Han oplyste derfor, at han gerne ville stoppe, “når det passede.”

Et ejerskifte og godt to år senere passede det, og når kalenderen viser 1. oktober, er han ikke længere administrerende direktør i Tivoli Friheden.

– Vi har nået det, jeg gerne ville, og skabt en anden forretning og fundament end tidligere. Samtidigt kan det give nye muligheder for Tivoli, siger han.

Hvad fremtiden bringer, ved han ikke endnu. Men han ved, at det skal være et arbejde, hvor han ikke altid er på.

– Jeg kigger på forskellige muligheder. Ikke som leder, men jeg kunne godt tænke mig at lave mindre opgaver, hvor jeg ikke er så meget på. Jeg vil bruge mere tid på at spille noget golf og tage lidt fritid en overgang, lyder det.

Han oplyser, at ejerne, der overtog Tivoli Friheden i august sidste år, nu vil se sig om efter den næste direktør.

https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/tre-ar-blev-til-22-nu-stopper-direktoren-i-tivoli-friheden-773ec

Redaktionel kontakt:

TV2 Østjylland

tlf.: 87424242

e-mail: redaktion@tv2oj.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF TV2 ØSTJYLLAND ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

Venstre skifter kurs og bakker op om et nationalt sprøjteforbud

Venstre har skiftet kurs og støtter nu et nationalt sprøjteforbud.

Det står klart efter et pressemøde med partiformand Troels Lund Poulsen fredag eftermiddag.

Pressemødet afholdes i forbindelse med de igangværende regeringsforhandlinger, hvor formanden i sidste uge blev udpeget som kongelig undersøger – altså den person, der skal afsøge muligheden for at danne en regering.

– Jeg er også villig til at bøje mig.

– Der er rigtig mange partier, der gerne vil sikre rent drikkevand. Det er ikke kun ét parti. Det vil alle partier, siger Troels Lund Poulsen.

Rent drikkevand var et varmt emne under valgkampen. Her lød det fra flere partier, herunder Socialdemokratiet, at de ønskede et nationalt sprøjteforbud i grundvandsdannende områder.

Det var dog ikke ønsket hos Venstre.

Næstformand Stephanie Lose sagde til Jyllands-Posten, at partiet ville bruge den grønne trepart og frivillige aftaler med landmænd til at sikre rent drikkevand i Danmark.

– Den grønne trepart er i virkeligheden den mest effektive motor til at få det her til at ske, sagde hun.

Men nu støtter partiet altså et nationalt sprøjteforbud, siger Troels Lund Poulsen.

– Jeg er af den opfattelse, at vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at sikre vores drikkevand. Det har jeg sagt hele valgkampen igennem.

– Nu siger jeg så, at et nationalt sprøjteforbud, det er en prioriteret opgave, som Venstre også kommer til at støtte, lyder det fra Venstre-formanden fredag.

Udmeldingen har vakt begejstring hos partiformand for De Konservative og blå kollega Mona Juul. Det udtrykker hun i et opslag på X.

– Sprøjteforbuddet bliver til noget. Nemlig! Og selvfølgelig. For vi skal passe på vores drikkevand, skriver hun og tilføjer:

– Ja, jeg er ret vedholdende, når det gælder drikkevand. For jeg er grøn før, under og efter valget.

Partiet var det eneste parti i den borgerlige blok, der gik til valg på indføring af et nationalt sprøjteforbud.

Troels Lund Poulsen blev fredag i sidste uge udpeget som kongelig undersøger.

Han fik det job, fordi Moderaternes formand, Lars Løkke Rasmussen, fredag hev stikket ud på fungerende statsminister Mette Frederiksen (S) som kongelig undersøger.

Hun havde i omkring seks uger forgæves forsøgt at danne en centrum-venstre-regering.

De indledende forhandlinger med Troels Lund Poulsen i spidsen fandt sted mandag og tirsdag.

Torsdag meddelte han så i et opslag på Facebook, at han vil invitere Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne, De Konservative, De Radikale og Moderaterne til yderligere forhandlinger.

De fortsætter fredag med Danmarksdemokraterne og Liberal Alliance, oplyste Venstre torsdag.

Lørdag forhandler Troels Lund Poulsen med De Radikale, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet, og søndag kommer De Konservative og Moderaterne til forhandlinger.

FC Nordsjælland indfrier købsoption på egyptisk landsholdsspiller

FC Nordsjælland har indfriet købsoptionen på egyptiske Ibrahim Adel, der siden i vinter har været lejet i Abu Dhabi-klubben Al Jazira.

Det skriver superligaklubben på sin hjemmeside.

– Adel har i de første måneder her bekræftet, at han er en dygtig fodboldspiller, siger fodbolddirektør i FCN, Alexander Riget.

25-årige Adel har været på banen i alle FCN’s kampe i mesterskabsspillet og står siden vinterens skifte noteret for ti optrædener og to mål.

– Han har selvfølgelig skullet vænne sig til rigtig mange ting både på og uden for banen, men han har gjort det godt og endda også været kampafgørende for os med mål mod både Sønderjyske og Brøndby, lyder det fra Riget.

Fodbolddirektøren fremhæver også, at aftalen er med til at styrke FCN’s relation til Egypten, hvor klubben har et Right to Dream-akademi.

Ibrahim Adel er noteret for 22 landskampe og skal med til sommerens VM for det egyptiske landshold.

– Det har været meget spændende at lære Superligaen at kende, og det har også været udfordrende, for niveauet er rigtig højt, siger Adel.

– Jeg kan virkelig godt lide den måde, vi spiller på, for den passer rigtig godt til mig. Nu gælder det om at komme ud i Europa næste sæson, og så håber jeg, at jeg også kan hjælpe holdet med at vinde en titel i løbet af de kommende sæsoner.

Aftalen mellem Adel og FCN løber frem til sommeren 2029.

Professor: Domstol har tidligere lyttet til erklæringer om udvisninger

Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) er ikke bundet af den erklæring, som samtlige 46 lande i Europarådet fredag har vedtaget, men domstolen skal tage hensyn til den.

Det siger Jens Elo Rytter, der er juraprofessor på Københavns Universitet.

I erklæringen lyder det blandt andet, at der skal findes den “rette balance” mellem individuelle rettigheder og de tungtvejende samfundsmæssige hensyn, når der tages stilling til, om kriminelle udlændinge skal udvises.

– Der er ikke noget i formuleringen, der tvinger domstolen til at ændre praksis, men jeg vil sige, at der bliver sendt nogle klare politiske signaler om, at det er vigtigt, at man finder den rette balance, siger professoren.

I erklæringen, der er underskrevet i Moldovas hovedstad, Chisinau, lyder det også, at der skal være en større national frihed til at udvise kriminelle udlændinge.

Ifølge Jens Elo Rytter er det før set, at domstolen lytter til erklæringerne fra Europarådet.

– Domstolen er i de seneste ti år blevet mere tilbageholdende med at underkende de nationale udvisninger. Og det er en almindelig opfattelse, at det skyldes de erklæringer, som staterne tidligere har vedtaget, siger han.

Han nævner København-erklæringen fra 2018, der også omhandlede udvisning af kriminelle udlændinge, som et eksempel på det.

Europarådets medlemslande beder i erklæringen også domstolen om “udførlige og tydeligt begrunder sin afgørelse”, når domstolen mener, at der er stærke grunde til at ændre de nationale afgørelser.

– Man siger, at der skal de gå ind og forklare, hvorfor de underkender de nationale vurderinger, siger Jens Elo Rytter.

Der er dog ifølge professoren stadig ikke noget, der anfægter, at domstolene kan underkende de nationale vurderinger, hvis der stærke grunde til det.

Fredagens erklæring omhandler især Menneskerettighedskonventionens artikel 8. Den omhandler retten til respekt for privat- og familieliv og er afgørende i forbindelse med udvisningssager.

I en række sager fra Danmark har udlændinge dømt for alvorlig kriminalitet sluppet for udvisning, da domstolen i Strasbourg har vurderet, at rettighederne i netop artikel 8 og artikel 3, der omhandler forbud mod tortur og umenneskelig behandling, har været vigtigere.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]