Seneste nyheder

26. juni 2026

Xi Jinping kalder Taiwan det vigtigste emne mellem USA og Kina

Hvis problemet om Taiwan ikke bliver håndteret korrekt, vil Kina og USA muligvis ende i en konflikt.

Det siger Kinas præsident, Xi Jinping, til sit amerikanske modstykke, Donald Trump, under et topmøde mellem de to.

Det rapporterer den statslige tv-station CCTV ifølge nyhedsbureauet AFP.

Trump besøger Xi torsdag og fredag. Det er første gang siden 2017, hvor Trump aflagde et besøg under sin første embedsperiode.

– Spørgsmålet om Taiwan er det vigtigste emne i forholdet mellem Kina og USA, siger Xi.

– Hvis det håndteres forkert, kan de to nationer støde sammen eller endda ende i en konflikt, hvilket vil bringe hele forholdet mellem Kina og USA ud i en yderst faretruende situation, lyder det ifølge CCTV.

Efter udmeldingen fra Xi siger Michelle Lee, der er talsperson for Taiwans regering, at Taiwan er taknemmelig for USA’s støtte.

– Den amerikanske side har gentagne gange bekræftet sin klare og faste støtte til Taiwan, siger hun ifølge AFP.

Taiwan er en ø, der ligger omkring 180 kilometer øst for Kina. Den betragter sig selv som en selvstændig stat. Øen har sin egen valuta og sit eget politiske og retlige system.

Kina betragter det demokratisk styrede område som sit territorium. Det afviser Taiwan.

USA er Taiwans vigtigste våbenleverandør og internationale støtte. Alligevel fører USA en såkaldt ét-Kinapolitik og anerkender ikke Taiwan som en selvstændig nation. USA har ingen formelle diplomatiske forbindelser til øen.

Danmark fører samme politik.

Kina er imod USA’s våbensalg til Taiwan.

Under mødet i Beijing ventes Xi og Trump at diskutere krigen i Mellemøsten og en handelsaftale, som de to lande indgik i oktober. En række topchefer fra de største amerikanske virksomheder er med Trump i Kina.

Trump og Xi skal deltage i en statsbanket senere torsdag. Fredag skal de drikke te og spise frokost sammen.

En person har mistet livet, og 16 andre er blevet såret efter russiske angreb på Ukraines hovedstad, Kyiv.

Det oplyser lederen af hovedstadens militære administration, Tymur Tkatjenko, på Telegram ifølge nyhedsbureauet AFP.

Artiklen fortsætter efter annoncen

19-årig mand er sigtet for at stikke ung mand med kniv i Vejen

Politiet har anholdt en 19-årig mand i forbindelse med et knivstikkeri på en 18-årig mand i Vejen natten til torsdag.

Det oplyser Michael Henriksen, der er vagtchef ved Syd- og Sønderjyllands Politi.

– Vi har en 19-årig mand i vores varetægt med henblik på sagsbehandling og mulig fremstilling i grundlovsforhør. Han er sigtet for kvalificeret vold, siger Michael Henriksen.

Den 18-årige mand er på hospitalet, men har umiddelbart ingen alvorlige skader.

Politiet traf manden klokken 02.32 på Fynsgade i Vejen.

– Vi havde en patrulje ude, der stødte på den forurettede i nattelivet, siger vagtchefen og påpeger, at der har været mange folk i byen i hele kredsen.

– Da betjentene traf ham, så de, at han havde nogle skader og var blevet stukket med kniv. Så på den måde fik vi anmeldelsen, siger vagtchefen.

Den 19-årige var ikke på stedet.

– Der var noget efterforskning, der pegede på, hvem det kunne være, og så anholdt vi ham på en adresse i nærheden, siger Michael Henriksen.

Der vil i løbet af torsdagen blive truffet afgørelse om, hvorvidt den 19-årige mand skal stilles for en dommer.

Vagtchefen har ingen oplysninger om, hvorvidt de to mænd kendte hinanden i forvejen. Han kan heller ikke oplyse, om nogen af dem er kendt fra tidligere kriminalitet.

Politiet mistænker ikke, at det er banderelateret, lyder det videre fra Michael Henriksen.

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Torsdag d. 14. maj 2026.

Udsigt, der gælder til fredag morgen, udsendt kl. 04.55

Især i den nordlige del af Jylland ret skyet med spredte byger, der lokalt kan være med hagl og torden, ellers lidt eller nogen sol og kun enkelte byger. Temp. op mellem 8 og 13 grader. Svag til frisk vind mest mellem sydvest og nordvest, der drejer til mellem syd og vest, ved kysterne stedvis hård vind. I aften mod øst nogen sol og enkelte byger, og i nat mest tørt og klart vejr, ellers mest skyet med spredte byger, senere regn vestfra. Temp. ned mellem 1 og 8 grader, koldest mod øst. Svag til frisk vind mellem syd og vest, senere mellem sydøst og sydvest, ved kysterne stedvis hård vind eller lokalt kuling.

DMI Regionaludsigt øst

RITZAU

REGIONALOST

Torsdag den 14. maj 2026.

Udsigt, der gælder til fredag morgen, udsendt kl. 04.40

Fyn:
Enkelte byger, men også lidt eller nogen sol. Temp. op mellem 9 og 12 grader, og svag til jævn vind omkring sydvest, ved kysterne stedvis frisk vind. I aften fortsat lidt sol og enkelte byger, men i nat mest tørt og til dels klart vejr. Temp. ned mellem 3 og 7 grader, og svag til jævn vind omkring sydvest, der drejer til syd og sydvest, ved kysterne stedvis frisk vind.

København og Nordsjælland:
Lidt eller nogen sol, men efterhånden også enkelte byger. Temp. op mellem 9 og 13 grader, og svag til jævn vind omkring sydvest, ved kysterne stedvis frisk vind. I aften forsat lidt eller nogen sol og enkelte byger, men i nat mest tørt og klart vejr. Temp. ned mellem 1 og 8 grader, lunest ved kysterne, og svag til jævn vind omkring sydvest, der drejer til omkring syd, ved kysterne stedvis frisk vind.

Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster:
Enkelte byger, men også lidt eller nogen sol. Temp. op mellem 9 og 13 grader, og svag til jævn vind omkring sydvest, ved kysterne stedvis frisk vind. I aften mest tørt med nogen sol, og i nat klart vejr. Temp. ned mellem 1 og 8 grader, lunest ved kysterne, og svag til jævn vind omkring sydvest, der drejer til syd og sydvest, ved kysterne stedvis frisk eller lokalt hård vind.

Bornholm:
Skyet med spredte byger, men i eftermiddag efterhånden mest tørt og nogen sol. Temp. mellem 7 og 10 grader, og svag til jævn vind omkring syd. I aften tørt med nogen sol, og i nat klart vejr. Temp. ned mellem 3 og 7 grader, og svag til jævn vind omkring syd.

Trumps kortege er ankommet til Folkets Store Hal i Beijing

USA’s præsident, Donald Trump, har fået en varm velkomst ved Folkets Store Hal i Kinas hovedstad, Beijing, hvor han skal holde samtaler med sit kinesiske modstykke.

Som startskud på det to dage lange topmøde blev Trump ifølge nyhedsbureauet Reuters budt velkommen af Kinas præsident, Xi Jinping, på en rød løber uden for Folkets Store Hal.

Statsoverhovederne gav hinanden hånd og smilede varmt til hinanden.

Et messingorkester spillede landenes respektive nationalsange, før Trump og Xi spadserede forbi rækker af militære æresgardister og børn, der viftede med blomster samt amerikanske og kinesiske flag.

Imens klappede Trump indimellem Xi på ryggen.

Trump landede onsdag i Beijing sammen med udenrigsminister Marco Rubio og forsvarsminister Pete Hegseth, skriver nyhedsbureauet AFP. Også en række topchefer fra nogle af USA’s største virksomheder er med.

Det gælder blandt andre Nvidia-chef Jensen Huang, Apple-chef Tim Cook samt SpaceX- og Tesla-chef Elon Musk.

Også lederne fra BlackRock, Blackstone, Boeing, Cargill, Citigroup, GE Aerospace, Goldman Sachs, Micron Technology, Qualcomm og “mange andre” er med, har Trump sagt.

Magtforholdet er forskubbet siden Trumps seneste besøg i Beijing, der fandt sted i 2017 under hans første præsidentperiode, siger Ali Wyne, der er seniorrådgiver i nonprofitorganisationen International Crisis Group.

– Dengang forsøgte Kina at overbevise USA om sin voksende status. Denne gang er det USA, der uopfordret og af egen fri vilje anerkender denne status, siger Wyne til Reuters.

Trump går også ind til en eventuel samtale om handel mellem de to lande med en svækket hånd, skriver Reuters.

Amerikanske domstole har begrænset Trumps mulighed for at lægge told på varer fra Kina og andre lande.

Krigen med Iran har desuden øget inflationen på hjemmefronten og optrappet risikoen for, at Trumps republikanske parti mister kontrollen over det ene eller begge lovgivende kamre ved midtvejsvalget i november.

Både Xi og Trump er dog interesserede i at bevare den handelsaftale, som de to indgik i Sydkorea i oktober, skriver Reuters.

Torsdag aften lokal tid afholdes en statsbanket, som både Xi og Trump skal deltage i. Fredag skal de drikke te og spise frokost sammen, før Trump rejser hjem igen.

Xi har et besøg i USA planlagt senere på året. Det vil være hans første, siden Trump igen blev præsident i januar 2025.

Kvindelig børnebogsforfatter idømt livstid for at dræbe sin mand

En amerikansk kvinde, der har skrevet en børnebog om sorg, er onsdag blevet idømt fængsel på livstid for at have forgiftet sin mand.

Det rapporterer amerikanske medier efter en domsafsigelse i Park City i den amerikanske delstat Utah.

Den 36-årige Kouri Richins blev kendt skyldig i drabet i marts, og dommer Richard Mrazik slår fast, at kvinden er for farlig til nogensinde at være på fri fod.

Det skriver avisen Salt Lake City Tribune.

Hun har tidligere sagt, at hun skrev børnebogen “Are you with me?” efter sin mands død for at hjælpe sine tre sønner med at håndtere sorgen.

Ifølge tiltalen dræbte Richins sin mand, Eric Richins, i 2022, ved at servere ham en drink, hvori der var tilsat en femdobbelt dødelig dosis fentanyl.

Det gjorde, at hun kunne arve fire millioner dollar – i dag 25,5 millioner kroner. Hun havde desuden i hemmelighed tegnet en livsforsikring på ham, så hun fik yderligere to millioner dollar – godt 13 millioner kroner – udbetalt i forsikringssum.

Et par uger tidligere havde hun også forsøgt at forgifte mandens sandwich med fentanyl. Det gjorde ham alvorligt syg, men dræbte ham ikke.

Fentanyl er et kraftigt, syntetisk opioid, der blandt andet bruges i militære situationer til akut smertelindring. Det er omkring 50 til 100 gange stærkere end morfin.

Sagen har vakt stor opsigt i Utah. Richins har fastholdt sin uskyld under hele forløbet.

– Jeg er knust. Knust uden jeres far. Knust uden jer, drenge, sagde hun ifølge Tribune onsdag i retten.

Her erkendte hun, at både hun og Eric Richins havde været utro i løbet af deres ægteskab.

– Hemmeligheder nedbryder selvrespekten. Jeg blev forelsket i én, der ikke var jeres far. Jeres far blev forelsket i én, der ikke var mig, sagde hun.

I udtalelser, der blev læst op af psykologer i retten, sagde én af hendes sønner, at han ikke ville føle sig sikker, hvis hans mor var på fri fod.

En anden af hendes sønner sagde, at hun altid var fuld, og at han ikke savnede hende.

– Jeg savner min far, men jeg savner ikke, hvordan mit liv var engang, lød drengens udtalelse.

AFP

Spilforhandler presser på ny eBay til milliardopkøb

Den amerikanske spilforhandler GameStop giver ikke op i kampen om at købe eBay.

GameStops administrerende direktør, Ryan Cohen, fortæller i et brev til eBays bestyrelsesformand, at e-handelsplatformen ikke bør afvise hans købstilbud uden at forholde sig til indholdet.

EBay afslog tidligere på ugen et bud fra GameStop, som ønskede at overtage e-handelsplatformen for 56 milliarder dollar. Det svarer til cirka 357 milliarder kroner.

EBay mente hverken, at købstilbuddet var troværdigt eller attraktivt.

Ryan Cohen er utilfreds med den blanke afvisning og mener, at eBays aktionærer fortjener en chance for at vurdere købstilbuddet.

I et interview med journalisten Piers Morgan fortæller Ryan Cohen, at han har til hensigt at fortsætte jagten på et opkøb af eBay.

– De har pligt til at gøre det bedste for aktionærerne og engagere sig i det her, og hvis de ikke gør det, så gør vi, hvad der er nødvendigt, siger Cohen.

GameStop-chefen siger også i interviewet, at han mener, at eBay er drevet af en flok tabere.

Han har tidligere sagt, at han er villig til at tage buddet direkte til eBays aktionærer.

GameStops bud svarer til 125 dollar per aktie.

Ryan Cohen har tidligere forklaret til den amerikanske avis The Wall Street Journal, at han ønsker at gøre eBay til en konkurrent til e-handelsgiganten Amazon.

Han har også tidligere sagt, at han ville gennemføre besparelser og betydelige ændringer hos eBay, herunder selv stå i spidsen for det sammenlagte selskab.

EBay er et markant større selskab end GameStop.

Den amerikanske spilforhandler ejer allerede en andel på omkring fem procent i eBay.

Nogle analytikere har spekuleret i, at Cohen kunne forsøge at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, hvor han kunne forsøge at få valgt bestyrelsesmedlemmer, der ville se mere positivt på hans købstilbud.

Reuters

Cuba melder om udtørrede oliedepoter under amerikansk blokade

Cuba er løbet tør for diesel og olie.

Sådan lyder meldingen fra landets energi- og mineminister, Vicente de la O, ifølge nyhedsbureauet Reuters i en tale.

– Vi har absolut intet brændstof (olie, red.) og absolut ingen diesel.

– Vi har ingen reserver, siger han.

Meldingen kommer under en blokade, som USA har indført mod landet. Det har ført til de værste strømafbrydelser i Cuba i årtier.

USA’s præsident, Donald Trump, indførte blokaden i begyndelsen af året, efter at det amerikanske militær tog Venezuelas daværende præsident, Nicolás Maduro, til fange.

Venezuela var i lang tid Cubas vigtigste olieleverandør. Det er Venezuela ikke længere, og det har ramt Cuba hårdt.

I denne og sidste uge er strømafbrydelserne steget dramatisk i hovedstaden Havana. Mange områder er uden lys i 20 til 22 timer om dagen, siger ministeren ifølge Reuters.

Det har øget spændingen i byen, der i forvejen mangler mad, brændstof og medicin.

Cuba har oprettet 1300 megawatt solenergi over de seneste to år, men en stor del af den kapacitet går tabt på grund af ustabilitet i elnettet midt i energikrisen. Det reducerer effektiviteten og produktionen af solenergi, siger ministeren.

Vicente de la O siger, at Cuba trods blokaden forhandler om at importere olie. De stigende globale olie- og transportpriser i kølvandet på krigen mellem USA og Iran komplicerer dog indsatsen yderligere, påpeger han.

– Cuba er åben for alle, der ønsker at sælge os brændstof, siger Vicente de la O.

Hverken Mexico eller Venezuela har sendt brændstof til øen, siden Trump i januar underskrev et dekret, der truede med at pålægge told på ethvert land, der fragter brændstof til Cuba.

Kun en enkelt stor olietanker fra Rusland har leveret råolie til Cuba siden december. Det skete i april og gjorde, at øens knap ti millioner indbyggere kunne drage et lettelsens suk for en kort periode.

De kommunistiske myndigheder i Cuba har i syv årtier været på det modsatte hold i forhold til USA. Den fattige østat har blandt andet tætte bånd til Rusland.

FN har fordømt Trumps blokade og kaldt den ulovlig.

Ukraines hovedstad er blevet angrebet med missiler og droner

Den ukrainske hovedstad, Kyiv, er natten til torsdag blevet udsat for et større russisk angreb.

Det oplyser Kyivs borgmester, Vitalij Klytjko, på den krypterede beskedtjeneste Telegram.

– Fjenden angriber Kyiv med droner og ballistiske missiler, skriver borgmesteren, som betegner angrebene som massive.

Vitalij Klytjko melder om skader på bygninger rundt omkring i hovedstaden. Vragdele fra droner har ramt to bygninger og udløst en brand i en 12-etagers boligblok.

Én person har mistet livet, og 16 andre er blevet såret i angrebene. Det oplyser lederen af hovedstadens militære administration, Tymur Tkatjenko, på Telegram, skriver AFP.

En del af en boligbygning er kollapset i den østlige del af byen, oplyser Tkatjenko.

– Folk er fanget under murbrokkerne, siger han.

Tv-billeder fra Reuters viser redningsmandskab, der forsigtigt bevæger sig hen over bunker af murbrokker, mens røg stiger op fra en ødelagt del af en boligblok.

Det ukrainske luftvåben oplyser på Telegram, at Kyiv er blevet ramt af russiske missiler. Ifølge luftvåbnet har russiske missiler også ramt andre regioner i landet, herunder Kharkiv og Sumy.

Der har umiddelbart ikke været nogen meldinger fra russisk side.

USA’s præsident, Donald Trump, sagde fredag, at der lørdag trådte en tre dage lang våbenhvile i kraft mellem Rusland og Ukraine. Våbenhvilen ville vare til og med mandag.

Våbenhvilen faldt sammen med Ruslands fejring af “Sejrsdagen” den 9. maj. Dagen markerer Sovjetunionens sejr over Nazityskland i 1945 og markeres hvert år med en parade.

Natten til tirsdag blev Ukraines hovedstad udsat for et droneangreb. Der var også meldinger om angreb i Rusland.

Krigen i Ukraine begyndte med Ruslands invasion af landet 24. februar 2022.

Gentagne forsøg på at forhandle en fredsaftale på plads er endt uden resultat.

Reuters

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Torsdag d. 14. maj 2026.

Udsigt, der gælder til fredag morgen, udsendt kl. 01.50

I nat mod nord skyet med regn, ellers vekslende skydække og enkelte byger samt mod øst stedvis dis eller tåge. Temp. ned mellem 2 og 7 grader. Svag til jævn vind mellem nordvest og sydvest, senere mellem sydvest og vest, ved kysterne stedvis frisk vind. Fredag lidt eller nogen sol og enkelte byger, mod vest og nordvest dog mere skyet med spredte byger, lokalt måske med hagl og torden. Temp. op mellem 8 og 13 grader, og svag til frisk vind mest mellem syd og vest, ved kysterne efterhånden stedvis hård vind.

Rubio før topmøde: Kina skal spille mere aktiv rolle i Iran-konflikt

USA håber at kunne overbevise Kina om at spille en større rolle i konflikten med Iran i Mellemøsten.

Det siger den amerikanske udenrigsminister, Marco Rubio, til tv-stationen Fox News.

– Vi håber at kunne overbevise dem om at spille en mere aktiv rolle i at få Iran til at holde op med det, de gør nu, og det, de forsøger at gøre nu i Den Persiske Golf, siger Rubio.

Rubio er rejst med USA’s præsident, Donald Trump, til Kina, hvor Trump torsdag skal mødes med Kinas præsident, Xi Jinping.

Det er første gang i næsten et årti, at en amerikansk præsident besøger Kina, skriver nyhedsbureauet AFP.

Rubio besøger Kina, selv om han er underlagt kinesiske sanktioner, skriver The Guardian.

Da Rubio var senator, kæmpede han ihærdigt for menneskerettigheder i Kina. Det faldt ikke i god jord i Kina, som indførte sanktioner mod Rubio ad to omgange, skriver The Guardian.

En talsperson for den kinesiske ambassade sagde ifølge det britiske medie tirsdag, at kineserne ikke ville stoppe Rubio i at rejse til Kina på grund af hans handlinger som senator.

Rubio mener, at det er i Kinas egen interesse at hjælpe amerikanerne, da kinesiske skibe fortsat sidder fast i Den Persiske Golf.

Hormuzstrædet forbinder Den Persiske Golf med Omanbugten. Iran har stort set lukket for al skibstrafik i strædet fra begyndelsen af marts, efter at USA og Israel indledte en krig mod Iran 28. februar.

Det har sat en prop i eksporten af olie og naturgas fra landene omkring Den Persiske Golf. Energipriserne er derfor steget verden over.

– Økonomierne bryder sammen på grund af den her krise i strædet. De kommer til at købe færre kinesiske produkter, og den kinesiske eksport vil falde drastisk, siger Rubio til Fox News.

Trump har ifølge AFP fortalt, at han forventer en længere samtale med Xi Jinping om Iran. Trods amerikanske sanktioner sælger Iran størstedelen af sin olie til Kina.

Trump understregede samtidig, at han ikke tror, at USA får brug for hjælp fra Kina til at løse konflikten med Iran, skriver AFP.

Trump-administrationen fjerner omstridt pengekrav for VM-fans

Flere visumansøgere slipper alligevel for at skulle betale et større depositum for at se VM i fodbold.

USA’s udenrigsministerium oplyser, at landet lemper systemet for visumansøgere til VM for visse fans.

USA begyndte sidste år at kræve, at personer fra 50 udviklingslande skal betale mellem 5000 og 15.000 dollar i depositum for et amerikansk visum.

Fem af disse nationer har kvalificeret sig til VM. Det gælder Algeriet, Kap Verde, Elfenbenskysten, Senegal og Tunesien.

Beløbet vil blive refunderet, hvis ansøgeren overholder alle visumbetingelser. Initiativet skal modvirke, at visumophold overskrides og er et led i USA’s præsident Donald Trumps indsats mod ulovlig migration.

USA’s udenrigsministerium frafalder nu kravet om depositum for fans fra lande, der deltager i VM-slutrunden, som allerede har billetter og er tilmeldt et prioritetssystem for visa.

Holdmedlemmer og personale kan også blive fritaget for at betale det omstridte depositum.

Mindst to andre lande, der er kvalificeret til VM-slutrunden, er blevet mødt med næsten totale indrejseforbud til USA under Trump.

Det gælder Haiti samt Iran, som USA og Israel angreb den 28. februar.

Trump-administrationen har også markant udvidet kontrollen med besøgende fra venligt indstillede vestlige lande ved at kræve, at de giver den amerikanske regering adgang til at gennemgå deres opslag på sociale medier.

VM-slutrunden begynder 11. juni. USA afholder slutrunden sammen med Canada og Mexico.

AFP

Den sidste forsvundne amerikanske soldat fundet død i Marokko

Et eftersøgningshold har fundet liget af den sidste af to amerikanske soldater, der den 2. maj forsvandt under en øvelse i Marokko.

Det oplyser det amerikanske militærs kommandoenhed i Afrika (Africom) i et opslag på det sociale medie X.

Marokkos royale væbnede styrker skriver samtidig på X, at liget af soldaten blev fundet tirsdag ved en stejl skrænt i området efter en intensiv eftersøgningsindsats.

Soldater fra USA og Marokko iværksatte eftersøgningen, da de to amerikanske soldater – en mand og en kvinde – den 2. maj forsvandt i øvelsesområdet Cap Draa, som ligger nær byen Tan Tan i det sydvestlige Marokko.

Det skete under den fælles militærøvelse “African Lion”. Øvelsen samler soldater fra USA, det afrikanske kontinent, Nato og allierede lande til øvelser i det nordlige og vestlige Afrika.

Over 5000 soldater fra over 40 lande deltog i øvelsen, der fandt sted på tværs af Marokko, Tunesien, Ghana og Senegal.

Natten til mandag oplyste det amerikanske militær, at man havde fundet liget af den første amerikanske soldat i havet og bjærget hans lig nær en skrænt i Cap Draa.

En unavngiven embedsmand fra det amerikanske militær sagde søndag aften til nyhedsbureauet AFP, at soldaterne muligvis var faldet i havet, og at der formentlig var tale om en ulykke.

Deres lig er på vej til USA, skriver nyhedsbureauet Associated Press (AP). Ifølge nyhedsbureauet faldt de to soldater ned fra en skrænt under en vandretur efter endt tjeneste i Marokko.

Eftersøgningen dækkede ifølge det amerikanske militær et område på mere end 8000 kvadratmeter af havet og kystområdet. Mere end ti fly blev indsat, og også et ubemandet undervandsfartøj og dykkere deltog i indsatsen.

1000 mennesker fra Marokko og USA deltog.

Netanyahus parti fremsætter forslag om at opløse parlamentet

Israels regeringskoalition har onsdag indsendt et forslag om at opløse landets parlament, Knesset.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Det er Israels premierminister, Benjamin Netanyahu, og hans højreorienterede parti, Likud, der har indsendt forslaget. Hvis det godkendes, skal der afholdes valg efter 90 dage.

– Det 25. Knesset skal opløses før udløbet af sin embedsperiode. Valget vil blive afholdt på en dato, som ikke må fastsættes tidligere end 90 dage efter vedtagelsen af denne lov, lyder det i et udkast, som Likud har offentliggjort.

Lovforslaget er underskrevet af lederne af de seks partier i regeringskoalitionen.

Ifølge israelske medier kan forslaget blive sat til afstemning den 20. maj. Det anses i vid udstrækning som givet på forhånd, at det vil blive vedtaget.

Valget vil dermed kunne afholdes fra den tredje uge i august.

I forvejen skulle der afholdes valg senest den 27. oktober.

De ultraortodokse partier i regeringen har beskyldt Netanyahu for ikke at indfri et løfte om at vedtage en lov, der permanent fritager unge ultraortodokse mænd fra værnepligt.

Uroen, som det har medført, har givet oppositionen mulighed for at blande sig, skriver AFP.

Tirsdag lød det fra flere af oppositionspartierne, at de ville fremsætte deres egne lovforslag om at opløse Knesset.

Men Netanyahu er altså kommet dem i forkøbet.

Den 76-årige premierminister har allerede meldt ud, at han stiller op igen. Netanyahu har regeret Israel i mere end 18 år i alt siden 1996. Det er længere end nogen anden premierminister.

I slutningen af april annoncerede to af Netanyahus rivaler, at de danner et nyt parti, der har navnet “Sammen”. Stifterne er den højreorienterede Naftali Bennett og centrumpolitikeren Yair Lapid.

Bennett og Lapid har været udtalte kritikere af Netanyahus håndtering af landets krige siden angrebet fra den militante bevægelse Hamas den 7. oktober 2023.

Det er ikke første gang, at Bennett og Lapid danner fælles front mod Netanyahu. De to dannede tidligere en koalitionsregering i juni 2021.

Regeringen holdt dog ikke længe og blev i slutningen af 2022 afløst af den nuværende regering under ledelse af Netanyahu. Hans regering betegnes som den mest højreorienterede i Israels historie.

DMI Femdøgns farvandsudsigt

RITZAU

FEMVAND
Onsdag den 13. maj 2026.

Udsendt kl. 23.20

Østersøen:
Fredag
Om dagen Vestlige Østersø nordvest 6 til 11 m/s. Østersøen omkring Bornholm nordøst 2 til 7 m/s. Om aftenen og om natten øst 7 til 12 m/s.
Lørdag
Sydvest 7 til 12 m/s.
Søndag
Om dagen sydvest 4 til 9 m/s. Om aftenen og om natten Vestlige Østersø øst 1 til 6 m/s. Østersøen omkring Bornholm sydvest 2 til 7 m/s.
Mandag
Vestlige Østersø øst 3 til 8 m/s. Østersøen omkring Bornholm nordvest 1 til 6 m/s.
Tirsdag
Om dagen Vestlige Østersø skiftende under 5 m/s. Østersøen omkring Bornholm sydvest 3 til 8 m/s. Om aftenen og om natten vest 3 til 8 m/s.

Indre danske farvande:
Fredag
Kuling fra syd 12 til 17 m/s.
Lørdag
Sydvest 8 til 13 m/s.
Søndag
Vest 4 til 9 m/s.
Mandag
Øst 3 til 8 m/s.
Tirsdag
Om dagen nordøst 1 til 6 m/s. Om aftenen og om natten Kattegat skiftende under 5 m/s. Bælthavet og Sundet sydvest 1 til 6 m/s.

Skagerrak:
Fredag
Kuling fra sydøst 12 til 17 m/s.
Lørdag
Om dagen øst 8 til 13 m/s. Om aftenen og om natten vest 4 til 9 m/s.
Søndag
Sydvest 8 til 13 m/s.
Mandag
Nordøst 2 til 7 m/s.
Tirsdag
Om dagen i den østlige del sydvest 1 til 6 m/s. I den vestlige del skiftende under 5 m/s. Om aftenen og om natten sydvest 1 til 6 m/s.

Nordsøen:
Fredag
Om dagen Fisker og Tyskebugt kuling fra vest 10 til 15 m/s. Fladen, Dogger og Humber kuling fra nordvest 14 til 19 m/s. Om aftenen og om natten kuling fra nordvest 13 til 18 m/s.
Lørdag
Om dagen kuling fra vest 11 til 16 m/s. Om aftenen og om natten vest 6 til 11 m/s.
Søndag
Sydvest 5 til 10 m/s.
Mandag
Sydøst 7 til 12 m/s.
Tirsdag
Syd 6 til 11 m/s. Fisker sydøst 2 til 7 m/s.

Inter straffer Lazios rærlige forsvarsspil og triumferer i pokalen

Inter har sat sig tungt på italiensk fodbold i indeværende sæson og efterladt rivalerne i slipstrømmen.

Det blev der sat to tykke streger under onsdag aften, hvor Inter triumferede i den hjemlige pokalturnering efter en 2-0-sejr over Gustav Isaksens Lazio.

Inter byggede dermed videre på succesen og fuldførte The Double. Tidligere i maj sikrede klubben sig det italienske mesterskab flere runder før tid.

Det er Inters tiende pokaltitel i historien og den første siden 2022/2023-sæsonen.

Inter lagde et tungt pres på Lazio, der havde Isaksen i startopstillingen, fra første fløjt, og efter 14 minutter kom den drømmestart, som Inter jagtede.

På et hjørnespark smed Federico Dimarco bolden ind i feltet, hvor Lazio-forsvarer Adam Marusic på klodset vis headede læderet i eget net.

Inter tromlede videre, og efter 35 minutter blev Lazios rærlige forsvarsspil straffet kontant.

Denzel Dumfries stjal bolden fra en uopmærksom Nuno Tavares, inden Dumfries serverede kuglen til Lautaro Martinez, der scorede i et tomt net.

Inter slap speederen en smule efter pausen, hvor Lazio kom lidt bedre med i opgøret, men Isaksen og co. var alt for uskarpe foran kassen.

Dermed udeblev spændingen i resten af kampen. Isaksens landsmand og holdkammerat Oliver Provstgaard så hele finalen fra bænken.

Emiraterne benægter Netanyahus påståede besøg under Iran-krig

Mens Israel har fortalt, at premierminister Benjamin Netanyahu har besøgt De Forenede Arabiske Emirater under Iran-krigen, er fortællingen en helt anden hos modparten.

De Forenede Arabiske Emirater afviser således, at Netanyahu har besøgt landet under krigen. Påstandene om et besøg er “grundløse”.

Det oplyser De Forenede Arabiske Emiraters udenrigsministerium onsdag aften, skriver Reuters.

Tidligere onsdag lød det ellers fra den israelske premierministers kontor, at Benjamin Netanyahu har besøgt præsidenten i De Forenede Arabiske Emirater.

Ifølge en udtalelse fra regeringskontoret resulterede mødet i et “historisk gennembrud” i relationerne mellem Israel og Emiraterne. Det skrev Reuters og AFP.

Israel meldte ikke ud, hvilken dato det påståede besøg præcist skulle have fundet sted.

En kilde med kendskab til mødet oplyste ifølge Reuters, at mødet fandt sted 26. marts i Al-Ain, en by tæt ved grænsen til Oman.

Israel og premierminister Benjamin Netanyahu har ikke kommenteret De Forenede Arabiske Emiraters afvisning af besøget.

De Forenede Arabiske Emirater er et af de få arabiske lande, der har diplomatiske forbindelser med Israel.

Onsdagens udmelding kommer dagen efter, at USA’s ambassadør i Israel, Mike Huckabee, oplyste, at Israel havde sendt sit luftforsvarssystem Iron Dome og personale til at betjene det til De Forenede Arabiske Emirater under krigen med Iran.

Netanyahus kontor bekræftede ikke Huckabees udtalelser.

Konflikten i Mellemøsten blev udløst af angreb fra USA og Israel mod Iran i slutningen af februar.

Iran har siden svaret igen med gengældelsesangreb flere steder i regionen. Det gælder blandt andet lande, der huser amerikanske militærbaser.

Ifølge AFP har Iran målrettet De Forenede Arabiske Emirater oftere end noget andet land.

Trods en våbenhvile, der trådte i kraft sidste måned, har Emiraterne siden rapporteret flere missil- og droneangreb fra Iran.

Esbjerg blæser Ikast af banen i første slag om finaleplads

Team Esbjerg er godt på vej mod at tage en plads i kvindernes DM-finale.

Onsdag aften vandt esbjergenserne på hjemmebane med hele 37-21 over Ikast Håndbold i det første opgør i semifinalen.

Dermed er Esbjerg sikret en finaleplads, hvis klubben i næste uge vinder over Ikast på udebane.

Ikast viste initiativ fra start med syv mod seks-spil i offensiven og bragte sig foran 3-1 trods flere forsøg på stolpen.

Esbjerg slog tilbage og udlignede, inden Ikast-profilen Stine Skogrand måtte bæres fra banen med en skade.

Efter 12 minutter var gæsternes gode start blevet vekslet til en 9-6-føring til Esbjerg.

Fejlene hobede sig op hos Ikast, mens Esbjerg lettere kom frem til gode afslutningsmuligheder.

Esbjergs kontramaskine fungerede som smurt, og samtidig var det tydeligt at se, at værterne var overlegne i det fysiske spil.

Kathrine Heindahl stod for halvlegens sidste scoring og bragte Esbjerg foran 18-11.

Værterne buldrede videre efter pausen, hvor særligt målvogter Katharina Filter sørgede for, at Ikast sakkede mere og mere bagud.

Filter kom endda på måltavlen efter 44 minutter, hvor hun kastede bolden i et tomt mål og bragte Esbjerg foran 25-16.

Esbjerg skruede op for det hele og scorede efterfølgende seks gange i træk og punkterede kampen for spænding.

Ikast var ikke i nærheden af et comeback i de sidste ti minutter. Ydmygelsen blev faktisk kun værre.

Skoleelev er kommet til skade efter karamel med nål i

En skoleelev er onsdag kommet “let til skade” i munden efter at have tygget på en karamel med en nål indeni. Det er sket under fejringer af sidste skoledag på Trørødskolen i Rudersdal Kommune.

Det siger vagtchef Jakob Tofte ved Nordsjællands Politi.

Politiet tager sagen “meget alvorligt”, da episoden takseres som grov vold eller kvalificeret vold, fortæller vagtchefen.

– Eleven har kun pådraget sig småskader. Men vores budskab er, at vi ser alvorligt på det. Vi er i dialog med skolen og prøver at finde frem til, hvem der står bag. Vi afsøger alle muligheder, siger Jakob Tofte.

Politiet modtog henvendelsen fra skolen tidligere onsdag.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]