Seneste nyheder

26. juni 2026

Netanyahus parti fremsætter forslag om at opløse parlamentet

Israels regeringskoalition har onsdag indsendt et forslag om at opløse landets parlament, Knesset.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Det er Israels premierminister, Benjamin Netanyahu, og hans højreorienterede parti, Likud, der har indsendt forslaget. Hvis det godkendes, skal der afholdes valg efter 90 dage.

– Det 25. Knesset skal opløses før udløbet af sin embedsperiode. Valget vil blive afholdt på en dato, som ikke må fastsættes tidligere end 90 dage efter vedtagelsen af denne lov, lyder det i et udkast, som Likud har offentliggjort.

Lovforslaget er underskrevet af lederne af de seks partier i regeringskoalitionen.

Ifølge israelske medier kan forslaget blive sat til afstemning den 20. maj. Det anses i vid udstrækning som givet på forhånd, at det vil blive vedtaget.

Valget vil dermed kunne afholdes fra den tredje uge i august.

I forvejen skulle der afholdes valg senest den 27. oktober.

De ultraortodokse partier i regeringen har beskyldt Netanyahu for ikke at indfri et løfte om at vedtage en lov, der permanent fritager unge ultraortodokse mænd fra værnepligt.

Uroen, som det har medført, har givet oppositionen mulighed for at blande sig, skriver AFP.

Tirsdag lød det fra flere af oppositionspartierne, at de ville fremsætte deres egne lovforslag om at opløse Knesset.

Men Netanyahu er altså kommet dem i forkøbet.

Den 76-årige premierminister har allerede meldt ud, at han stiller op igen. Netanyahu har regeret Israel i mere end 18 år i alt siden 1996. Det er længere end nogen anden premierminister.

I slutningen af april annoncerede to af Netanyahus rivaler, at de danner et nyt parti, der har navnet “Sammen”. Stifterne er den højreorienterede Naftali Bennett og centrumpolitikeren Yair Lapid.

Bennett og Lapid har været udtalte kritikere af Netanyahus håndtering af landets krige siden angrebet fra den militante bevægelse Hamas den 7. oktober 2023.

Det er ikke første gang, at Bennett og Lapid danner fælles front mod Netanyahu. De to dannede tidligere en koalitionsregering i juni 2021.

Regeringen holdt dog ikke længe og blev i slutningen af 2022 afløst af den nuværende regering under ledelse af Netanyahu. Hans regering betegnes som den mest højreorienterede i Israels historie.

DMI Femdøgns farvandsudsigt

RITZAU

FEMVAND
Onsdag den 13. maj 2026.

Udsendt kl. 23.20

Østersøen:
Fredag
Om dagen Vestlige Østersø nordvest 6 til 11 m/s. Østersøen omkring Bornholm nordøst 2 til 7 m/s. Om aftenen og om natten øst 7 til 12 m/s.
Lørdag
Sydvest 7 til 12 m/s.
Søndag
Om dagen sydvest 4 til 9 m/s. Om aftenen og om natten Vestlige Østersø øst 1 til 6 m/s. Østersøen omkring Bornholm sydvest 2 til 7 m/s.
Mandag
Vestlige Østersø øst 3 til 8 m/s. Østersøen omkring Bornholm nordvest 1 til 6 m/s.
Tirsdag
Om dagen Vestlige Østersø skiftende under 5 m/s. Østersøen omkring Bornholm sydvest 3 til 8 m/s. Om aftenen og om natten vest 3 til 8 m/s.

Indre danske farvande:
Fredag
Kuling fra syd 12 til 17 m/s.
Lørdag
Sydvest 8 til 13 m/s.
Søndag
Vest 4 til 9 m/s.
Mandag
Øst 3 til 8 m/s.
Tirsdag
Om dagen nordøst 1 til 6 m/s. Om aftenen og om natten Kattegat skiftende under 5 m/s. Bælthavet og Sundet sydvest 1 til 6 m/s.

Skagerrak:
Fredag
Kuling fra sydøst 12 til 17 m/s.
Lørdag
Om dagen øst 8 til 13 m/s. Om aftenen og om natten vest 4 til 9 m/s.
Søndag
Sydvest 8 til 13 m/s.
Mandag
Nordøst 2 til 7 m/s.
Tirsdag
Om dagen i den østlige del sydvest 1 til 6 m/s. I den vestlige del skiftende under 5 m/s. Om aftenen og om natten sydvest 1 til 6 m/s.

Nordsøen:
Fredag
Om dagen Fisker og Tyskebugt kuling fra vest 10 til 15 m/s. Fladen, Dogger og Humber kuling fra nordvest 14 til 19 m/s. Om aftenen og om natten kuling fra nordvest 13 til 18 m/s.
Lørdag
Om dagen kuling fra vest 11 til 16 m/s. Om aftenen og om natten vest 6 til 11 m/s.
Søndag
Sydvest 5 til 10 m/s.
Mandag
Sydøst 7 til 12 m/s.
Tirsdag
Syd 6 til 11 m/s. Fisker sydøst 2 til 7 m/s.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Inter straffer Lazios rærlige forsvarsspil og triumferer i pokalen

Inter har sat sig tungt på italiensk fodbold i indeværende sæson og efterladt rivalerne i slipstrømmen.

Det blev der sat to tykke streger under onsdag aften, hvor Inter triumferede i den hjemlige pokalturnering efter en 2-0-sejr over Gustav Isaksens Lazio.

Inter byggede dermed videre på succesen og fuldførte The Double. Tidligere i maj sikrede klubben sig det italienske mesterskab flere runder før tid.

Det er Inters tiende pokaltitel i historien og den første siden 2022/2023-sæsonen.

Inter lagde et tungt pres på Lazio, der havde Isaksen i startopstillingen, fra første fløjt, og efter 14 minutter kom den drømmestart, som Inter jagtede.

På et hjørnespark smed Federico Dimarco bolden ind i feltet, hvor Lazio-forsvarer Adam Marusic på klodset vis headede læderet i eget net.

Inter tromlede videre, og efter 35 minutter blev Lazios rærlige forsvarsspil straffet kontant.

Denzel Dumfries stjal bolden fra en uopmærksom Nuno Tavares, inden Dumfries serverede kuglen til Lautaro Martinez, der scorede i et tomt net.

Inter slap speederen en smule efter pausen, hvor Lazio kom lidt bedre med i opgøret, men Isaksen og co. var alt for uskarpe foran kassen.

Dermed udeblev spændingen i resten af kampen. Isaksens landsmand og holdkammerat Oliver Provstgaard så hele finalen fra bænken.

Emiraterne benægter Netanyahus påståede besøg under Iran-krig

Mens Israel har fortalt, at premierminister Benjamin Netanyahu har besøgt De Forenede Arabiske Emirater under Iran-krigen, er fortællingen en helt anden hos modparten.

De Forenede Arabiske Emirater afviser således, at Netanyahu har besøgt landet under krigen. Påstandene om et besøg er “grundløse”.

Det oplyser De Forenede Arabiske Emiraters udenrigsministerium onsdag aften, skriver Reuters.

Tidligere onsdag lød det ellers fra den israelske premierministers kontor, at Benjamin Netanyahu har besøgt præsidenten i De Forenede Arabiske Emirater.

Ifølge en udtalelse fra regeringskontoret resulterede mødet i et “historisk gennembrud” i relationerne mellem Israel og Emiraterne. Det skrev Reuters og AFP.

Israel meldte ikke ud, hvilken dato det påståede besøg præcist skulle have fundet sted.

En kilde med kendskab til mødet oplyste ifølge Reuters, at mødet fandt sted 26. marts i Al-Ain, en by tæt ved grænsen til Oman.

Israel og premierminister Benjamin Netanyahu har ikke kommenteret De Forenede Arabiske Emiraters afvisning af besøget.

De Forenede Arabiske Emirater er et af de få arabiske lande, der har diplomatiske forbindelser med Israel.

Onsdagens udmelding kommer dagen efter, at USA’s ambassadør i Israel, Mike Huckabee, oplyste, at Israel havde sendt sit luftforsvarssystem Iron Dome og personale til at betjene det til De Forenede Arabiske Emirater under krigen med Iran.

Netanyahus kontor bekræftede ikke Huckabees udtalelser.

Konflikten i Mellemøsten blev udløst af angreb fra USA og Israel mod Iran i slutningen af februar.

Iran har siden svaret igen med gengældelsesangreb flere steder i regionen. Det gælder blandt andet lande, der huser amerikanske militærbaser.

Ifølge AFP har Iran målrettet De Forenede Arabiske Emirater oftere end noget andet land.

Trods en våbenhvile, der trådte i kraft sidste måned, har Emiraterne siden rapporteret flere missil- og droneangreb fra Iran.

Esbjerg blæser Ikast af banen i første slag om finaleplads

Team Esbjerg er godt på vej mod at tage en plads i kvindernes DM-finale.

Onsdag aften vandt esbjergenserne på hjemmebane med hele 37-21 over Ikast Håndbold i det første opgør i semifinalen.

Dermed er Esbjerg sikret en finaleplads, hvis klubben i næste uge vinder over Ikast på udebane.

Ikast viste initiativ fra start med syv mod seks-spil i offensiven og bragte sig foran 3-1 trods flere forsøg på stolpen.

Esbjerg slog tilbage og udlignede, inden Ikast-profilen Stine Skogrand måtte bæres fra banen med en skade.

Efter 12 minutter var gæsternes gode start blevet vekslet til en 9-6-føring til Esbjerg.

Fejlene hobede sig op hos Ikast, mens Esbjerg lettere kom frem til gode afslutningsmuligheder.

Esbjergs kontramaskine fungerede som smurt, og samtidig var det tydeligt at se, at værterne var overlegne i det fysiske spil.

Kathrine Heindahl stod for halvlegens sidste scoring og bragte Esbjerg foran 18-11.

Værterne buldrede videre efter pausen, hvor særligt målvogter Katharina Filter sørgede for, at Ikast sakkede mere og mere bagud.

Filter kom endda på måltavlen efter 44 minutter, hvor hun kastede bolden i et tomt mål og bragte Esbjerg foran 25-16.

Esbjerg skruede op for det hele og scorede efterfølgende seks gange i træk og punkterede kampen for spænding.

Ikast var ikke i nærheden af et comeback i de sidste ti minutter. Ydmygelsen blev faktisk kun værre.

Skoleelev er kommet til skade efter karamel med nål i

En skoleelev er onsdag kommet “let til skade” i munden efter at have tygget på en karamel med en nål indeni. Det er sket under fejringer af sidste skoledag på Trørødskolen i Rudersdal Kommune.

Det siger vagtchef Jakob Tofte ved Nordsjællands Politi.

Politiet tager sagen “meget alvorligt”, da episoden takseres som grov vold eller kvalificeret vold, fortæller vagtchefen.

– Eleven har kun pådraget sig småskader. Men vores budskab er, at vi ser alvorligt på det. Vi er i dialog med skolen og prøver at finde frem til, hvem der står bag. Vi afsøger alle muligheder, siger Jakob Tofte.

Politiet modtog henvendelsen fra skolen tidligere onsdag.

Trumps nye chef for den amerikanske centralbank godkendt af Senatet

Kevin Warsh er blevet godkendt af Senatet som den nye formand for den amerikanske centralbank (Fed).

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Det er USA’s præsident, Donald Trump, som har nomineret Kevin Warsh til posten som øverste chef for centralbanken.

Med godkendelsen fra Senatet kan Warsh nu overtage posten, når den nuværende Fed-chef Jerome Powells periode udløber fredag.

Trump har gentagne gange kritiseret Jerome Powell i skarpe vendinger for ikke at ville sænke renten, så meget som han gerne ville have.

Præsidenten har heller ikke lagt skjul på, at han ønskede Powell udskiftet.

Afstemningen i Senatet kommer, efter USA’s justitsministerium i slutningen af april lukkede efterforskningen i en sag, der handlede om omkostninger i forbindelse med en renovering af den amerikanske centralbanks hovedkvarter i Washington D.C.

Powell afviser at have gjort noget galt i sagen, og også tre tidligere centralbankchefer – Ben Bernanke, Alan Greenspan og Janet Yellen – har kritiseret Trump-administrationen for at have indledt en strafferetlig undersøgelse af Powell.

De advarede om, at Feds vigtige uafhængighed var i fare. Ryger den, kan bankens troværdighed ryge samme vej, mente de.

Derudover blokerede en række senatorer – blandt dem republikaneren Thom Tillis – for godkendelsen af Warsh, indtil sagen mod Powell blev løst.

Warsh er blevet bekræftet for en fireårig periode på posten og har lovet at indføre et “regimeskifte” i centralbanken, skriver AFP.

Den kommende øverste chef for Fed har desuden kritiseret banken for at være for politisk og for åben i sin kommunikation om Feds beslutningsprocesser.

Endnu en person er blevet dømt i sagen om skuespilleren Matthew Perrys død.

Erik Fleming er onsdag blevet dømt til to års fængsel for at have hjulpet skuespilleren, der især er kendt for sin medvirken i tv-serien “Venner”, med at skaffe stoffer i ugerne før hans død.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Fleming er den fjerde personer, som er blevet dømt i sagen. Perry døde af en ketamin-overdosis og blev fundet død i et boblebad i sit hjem i Los Angeles i 2023.

Odense overmatcher NFH efter pausen i første DM-semifinale

Odense Håndbold er et skridt tættere på DM-finalen.

Således vandt fynboerne onsdag aften på hjemmebane 34-26 over Nykøbing Falster Håndbold (NFH) i det første opgør i semifinalen.

Dermed er Odense sikret en plads i finalen, hvis klubben i næste uge vinder over NFH på udebane.

Hvis NFH formår at slå tilbage, skal holdene spille en tredje og afgørende kamp.

Odense greb taktstokken fra start og havde nemmere ved at finde vej til netmaskerne end gæsterne, der forsøgte sig med syv mod seks-spil i angrebet.

NFH tog en timeout, da Odense havde bragt sig foran 10-15, og det hjalp på spillet, da fynboernes føring efterfølgende blev decimeret.

Gæsternes Clara Lerby brændte et straffekast, men lynhurtigt efter scorede NFH to gange og reducerede til 15-16.

Fynboerne var ingenlunde lige så konsekvente i deres afslutninger som tidligere, og de gik til pause med en spinkel føring på 17-16.

NFH kæmpede videre i anden halvleg og bragte sig ad flere omgange på omgangshøjde, men så tog kampen en drejning til Odenses fordel.

Stillingen gik fra 19-19 til 24-20 til værterne efter en række gode individuelle aktioner fra fynboerne, der i højere grad fandt hullerne i gæsternes defensiv.

NFH spillede fortsat syv mod seks-spil og fandt frem til afslutninger, men Yara ten Holte i Odense-målet gjorde en forskel med flere gode redninger.

Omvendt havde NFH meget svært ved at finde frem til en redning og leverede en del tekniske fejl.

Spændingen forsvandt stille og roligt, og med ti minutter tilbage var Odense foran 31-22.

NFH gav ikke op, men fynboernes sejr var aldrig tæt på at komme i fare i slutminutterne.

Senere onsdag får Team Esbjerg besøg af Ikast Håndbold i det første opgør i den anden DM-semifinale.

Slovakiet lukkede kortvarigt grænser til Ukraine efter russisk angreb

Slovakiet lukkede kortvarigt landets grænser til Ukraine onsdag efter et russisk angreb på Ukraine.

Det oplyser landets myndigheder ifølge AFP.

Lukningen skete “af sikkerhedsårsager”, lød det.

Grænserne var lukkede i omkring to timer, før de genåbnede, oplyser Slovakiets grænsepoliti ifølge nyhedsbureauet.

Mindst 800 russiske droner er ifølge Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, blevet sendt mod Ukraine siden midnat.

Det skriver han i et opslag på X, hvor han ligeledes meddeler, at mindst seks personer er blevet dræbt.

Nyhedsbureauet Reuters kalder angrebet det første “sådanne større angreb” efter en tre dage lang våbenhvile mellem Ukraine og Rusland udløb mandag.

Polske kampfly blev ligeledes sendt i luften som følge af angrebene som en “forebyggende foranstaltning”, oplyser den polske hær ifølge nyhedsbureauet.

Derudover har Ungarn indkaldt Ruslands ambassadør efter angreb i den vestlige del af Ukraine.

Det oplyser landets nyvalgte premierminister, Peter Magyar, ifølge Reuters.

Den russiske ambassadør er indkaldt til udenrigsministeriet torsdag for at mødes med Ungarns udenrigsminister, Anita Orban.

Her vil Orban ifølge Magyar fordømme angrebet og spørge ind til, hvornår Rusland planlægger at afslutte krigen.

Orban sagde tidligere på dagen i en video på Facebook ifølge nyhedsbureauet, at Ungarn på det kraftigste fordømmer russiske angreb på etniske ungarske regioner i det vestlige Ukraine.

USA’s præsident, Donald Trump, sagde fredag, at der lørdag trådte en tre dage lang våbenhvile i kraft mellem Rusland og Ukraine. Våbenhvilen ville vare til og med mandag.

Foruden en indstilling af kampe og angreb omfattede våbenhvilen ifølge Trump en udveksling af 1000 krigsfanger fra hvert land.

I løbet af weekenden har både Rusland og Ukraine anklaget modparten for at bryde våbenhvilen.

Tullberg er træt af pokalkarantæne: Burde have vidst det

FC Midtjyllands cheftræner, Mike Tullberg, er “vanvittigt træt af”, at han søndag ragede et gult kort til sig mod FC Nordsjælland og dermed er i karantæne, når midtjyderne torsdag spiller pokalfinale i Parken mod FC København.

– Når der er en regel, skal man vide, at den er der, uanset om den er god eller dårlig. Det vidste vi bare ikke, siger FCM-træneren ved onsdagens presseseance i Parken forud for finalen.

Karantænen betyder helt lavpraktisk, at Tullberg ikke må være på sidelinjen under kampen eller omkring holdet i den sidste time op til kampen.

Tullberg mente, at der var et frispark begået mod en FCM-spiller i 0-0-kampen mod FCN. Det reagerede han på, og han modtog en advarsel af dommeren.

– I situationen valgte jeg at være meget aktiv på sidelinjen, fordi vi skulle jagte tre point.

– Jeg sad trods alt på stenene ved tribunen. Jeg var ikke i nærheden af kunstgræsbanen, men de valgte at give mig gult kort. Der er ingen tvivl om, at hvis vi havde kendt reglerne, så var jeg bare blevet siddende og ikke valgt at løbe den risiko, som jeg gjorde, siger Tullberg.

Advarslen betød, at Tullberg nåede op på 36 karantænepoint. I henhold til Dansk Boldspil-Unions disciplinære bestemmelser koster det en karantænedag.

Og den skal altså afsones i pokalfinalen. Havde det været en spiller, skulle han have afsonet karantænen i den næste kamp i Superligaen.

– Om det er en god eller dårlig regel, vil jeg lade andre kommentere på, men jeg vil sige, at den er tilpas underlig nok til, at andre ikke vidste, at den var der, siger Tullberg.

FCM-trænerens kollega på den modsatte side torsdag, Bo Svensson, er ikke i tvivl om, hvad han synes om karantænen.

– Det er lidt mærkeligt, man ikke adskiller de to turneringer, men sådan er reglerne. Jeg kan godt undre mig over, hvordan det kan være, siger FCK-træneren onsdag i Parken.

Det er to trænere, der har en del til fælles og kender hinanden ganske godt. De har taget flere trænerkurser sammen, ligesom de begge er kommet til Superligaen fra tysk fodbold.

– Vi har begge to været i Tyskland, og vi har snakket sammen et par gange hen ad vejen, siger Bo Svensson, der derfor også ærgrer sig over kollegaens karantæne.

– Jeg havde da gerne set, at Tullberg havde stået på den anden side. Det var nok blevet lidt heftigt under kampen, så er det også forbi, når det er forbi, men det kan jeg da godt ærgre mig over.

Torsdagens pokalfinale fløjtes i gang klokken 17. I Tullbergs fravær er det assistenttræner Allan K. Jepsen, der står i spidsen for holdet. Det har han gjort en gang tidligere i sæsonen, da Tullberg også havde karantæne.

Den israelske premierminister, Benjamin Netanyahu, har besøgt De Forenede Arabiske Emirater og mødtes med landets præsident under Iran-krigen.

Det oplyser den israelske premierministers kontor onsdag ifølge nyhedsbureauerne Reuters og AFP.

Ifølge udtalelsen resulterede mødet i et “historisk gennembrud” i relationerne mellem Israel og Emiraterne.

Børnelæge i Tyskland anklaget for 130 seksuelle overgreb

En børnelæge på et hospital i Tyskland er anklaget for 130 tilfælde af seksuelle overgreb.

Det oplyser den tyske anklagemyndighed onsdag, skriver det tyske nyhedsbureau dpa.

Blandt andet er børnelægen anklaget for groft seksuelt misbrug af børn og voldtægt, hvoraf mange af sagerne skal være sket på hospitalet.

Overgrebene skal ifølge mediet Die Zeit være foregået over mere end ti år.

Børnelægen har siddet varetægtsfængslet siden november, og i januar kom der anklager frem om, at lægen skulle have misbrugt et barn seksuelt, mens han havde arbejdet på et hospital i Rathenow vest for Berlin. Det skriver dpa.

Efter en klage fra barnets mor gennemførte politiet ransagninger og beslaglagde flere datalagringsenheder.

Selvom lægen har siddet fængslet i flere måneder, er sagens omfang først blevet offentliggjort onsdag.

Det er uklart, hvor mange af sagerne om seksuelle overgreb, der omhandler børn.

Det er ligeledes ikke oplyst, hvor mange forurettede der er i sagen.

Sagen kommer efter, en fransk domstol i 2025 fandt en pensioneret fransk kirurg skyldig i voldtægt og seksuelle overgreb mod patienter.

Kirurgen, 74-årige Joel Le Scouarnec, blev idømt 20 års fængsel, skrev nyhedsbureauet Reuters ved sagens afgørelse.

Han fik dermed den maksimale straf for voldtægt i Frankrig.

– Der er blevet lagt vægt på, at de begåede handlinger er af særlig grov karakter på grund af antallet af ofre, deres unge alder og forbrydelsernes tvangsmæssige karakter, lød det i dommen ifølge nyhedsbureauet AFP.

Kirurgen var tiltalt for at misbruge 299 patienter over en periode fra 1989 til 2014. 256 af ofrene var børn under 15 år.

Nogle af patienterne var i narkose, da overgrebene fandt sted.

To mænd fængsles for grov vold på vej hjem fra egen retssag

I toget på vej hjem fra en retssag i Holbæk, hvor to 20-årige mænd var tiltalt i en anden sag, begik de begge grov vold mod en mand.

På baggrund af overfaldet blev de to unge mænd onsdag dømt for grov vold ved Retten i Roskilde.

Det skriver anklagemyndigheden ved Midt- og Vestsjællands Politi på X.

Den ene fik seks måneders ubetinget fængsel. Den anden fik tre måneders ubetinget fængsel som tillægsstraf til en tidligere sag. Den sidstnævnte dom blev anket.

De to mænd blev ifølge anklagemyndigheden provokeret af en mand, “de mødte i toget ved Viby”.

– De overfaldt ham med så mange slag og spark, at han fik store skader på kraniet i den ene side af hovedet, skriver anklagemyndigheden.

Flere end 40.000 har købt billet til AGF’s guldfejring

Titusindvis af AGF-fans skal på søndag være med til at fejre det danske mesterskab i fodbold i Aarhus.

Det skriver Århus Stiftstidende onsdag, fire dage før festen går løs.

Billetterne til klubbens midlertidige hjemmebane, Ceres Park Vejlby, hvor sæsonens sidste kamp bliver spillet søndag, er for længst udsolgt. Her kan der være 11.500 tilskuere.

Efterfølgende har klubben og den lokale forlystelsespark, Tivoli Friheden, sat billetter til et storskærmsarrangement til salg, hvor alle 10.000 billetter er udsolgt.

Onsdag gik der ifølge Århus Stiftstidende kun et par timer, før 20.000 billetter til et andet storskærmsarrangement på Tangkrogen blev udsolgt.

Festen på Tangkrogen er lavet i samarbejde med Smukfest og Ceres. Her kommer kunstnerne Zar Paulo, Saint Clara og Roya til at spille, skriver AGF på klubbens hjemmeside.

I Tivoli Friheden kommer rapperen Michael Mühlebach Christiansen, bedre kendt som “Jøden”, til at være på scenen.

AGF sikrede søndag guldmedaljerne i næstsidste spillerunde af Superligaen efter en sejr på udebane mod Brøndby IF.

For første gang siden 1986 kan klubben kalde sig dansk mester, og det skal fejres ved den sidste kamp mod Viborg FF, som spilles på hjemmebane søndag.

Kampstart er klokken 18.00, men festen begynder for mange tidligere.

På Ceres Park Vejlby åbner portene allerede klokken 15.00, og samtidig starter optakten på Tangkrogen. I Tivoli Friheden starter optakten til kampen klokken 17.00, fremgår det af programmet på AGF’s hjemmeside.

Klokken 20.00, efter kampens slutfløjt, åbner dørene for alle til Tangkrogen, hvorefter musikken starter. Her er der gratis adgang.

Omkring klokken 22.00 kommer spillerne på scenen med DM-pokalen. Arrangementet slutter ved midnat.

Mandag eftermiddag fortsætter fejringen, når spillerne ankommer til Aarhus Rådhus, hvor de hyldes fra balkonen.

Festen eksploderede i Aarhus’ gader allerede søndag efter AGF’s kamp mod Brøndby IF.

TV 2 Østjylland skriver, at TDC Brands, der blandt andet står bag Telmore og Eesy, har trukket tal for antallet af mobilforbindelser og vurderer på den baggrund, at der var omkring 50.000 personer inde for at fejre guldet. Det svarer til hver sjette aarhusianer.

UAE-rytter sejrer i Giroen efter vild finale med flere styrt

Efter et stort drama på de sidste kilometer vandt Igor Arrieta (UAE Emirates) onsdag 5. etape i Giro d’Italia foran Afonso Eulálio (Bahrain).

De to ryttere var alene i front, da de på forskellige tidspunkter røg en tur i asfalten.

Begge formåede at komme op på cyklen igen, og de kørte side om side, da Arrieta kort før mål kørte den forkerte vej på ruten.

Det lod til, at Eulálio skulle vinde etapen, men på de sidste meter formåede Arrieta at overhale og komme først over målstregen.

Som en trøst overtager Eulálio løbets førertrøje fra Lidl-Treks italienske profil Giulio Ciccone.

Etapen blev indledt med masser af angreb og store mængder regn samt hagl, som i høj grad prægede rytternes kørsel og kropstemperatur.

Der var over 160 kilometer til mål, da der samlede sig et udbrud på fem mand, inden de kort efter blev slugt af en lidt større gruppe.

Frontgruppen bestod af 12 ryttere, og flere af dem var i spil til at overtage førstepladsen i klassementet, hvis det skulle lykkes dem at holde hjem.

Selv om samarbejdet i frontgruppen blev afløst af splittelse og taktik, formåede de forreste senere at øge afstanden til feltet til godt to et halvt minut.

Igor Arrieta angreb efterfølgende i frontgruppen og var første mand på vej op ad Viggiano-stigningen, der markerede indkørslen til finalen.

Afonso Eulálio nåede op til Arrieta, og sammen kørte de over toppen med 50 kilometer til mål.

Ciccone, der befandt sig i et stærkt reduceret felt, hvor det gik langsomt, kunne på det tidspunkt lige så godt opgive at holde fast i førertrøjen.

Det var nærmest symbolsk, da italieneren lagde sig forrest i feltet foran blandt andre Jonas Vingegaard (Visma) og førte an. Feltet var over fem minutter efter.

På en stor del af de sidste kilometer ventede en lang nedkørsel, og med 19 kilometer tilbage var frontduoen over et minut foran en firemandsgruppe.

Dramatikken steg fem kilometer senere, hvor Arrieta væltede i et sving på den regnvåde og glatte vej.

Arrieta indledte jagten på Eulálio, inden han blev hentet af forfølgerne, men han havde godt 30 sekunder op til Eulálio.

Med godt seks kilometer til mål var det Eulálios tur til at blive ramt af et uheld. Han styrtede i høj fart og måtte hoppe op på en reservecykel.

Arrieta og Eulálio var samlet igen, men med to kilometer tilbage kørte Arrieta den forkerte vej på ruten.

Arrieta formåede imidlertid at komme tilbage, og så nappede han førstepladsen.

Vingegaard kom sikkert i mål sammen med feltet.

DMI Femdøgnsudsigt

RITZAU

FEMDGN

Onsdag d. 13. maj 2026 Udsendt kl. 17.25 Oversigt:
Meteorologens overblik: Ustadigt og køligt forårsvejr

Torsdag: Om aftenen og natten vekslende skydække og enkelte byger, mod vest dog efterhånden mere skyet med regn. Temp. ned mellem 3 og 8 grader, mod øst lokalt ned nær frysepunktet, og svag til frisk vind mest mellem syd og sydvest, ved kysterne stedvis hård vind.

Fredag:
Mod vest skyet og spredte byger, ellers mest tørt og nogen eller måske en del sol. Temp. op mellem 9 og 13 grader, og svag til frisk vind mest mellem syd og sydvest, senere mellem sydøst og sydvest, ved kysterne stedvis hård vind. Om aftenen og natten halvskyet til skyet med regn eller byger. Temp. ned mellem 3 og 8 grader, og svag til jævn vind, efterhånden mellem sydvest og nordvest, ved kysterne op til frisk vind.

Lørdag:
Først mest skyet med regn eller byger, men det klarer efterhånden noget op, især mod øst. Temp. op mellem 9 og 13 grader, og svag til jævn vind mellem sydvest og nordvest, ved kysterne stedvis frisk vind. Om aftenen og natten vekslende skydække og kun enkelte byger hist og her. Temp. ned mellem 3 og 8 graders varme, og svag til jævn vind omkring vest, ved kysterne stedvis frisk vind, lokalt måske hård vind.

Søndag:
Nogen sol eller måske en del sol, men også enkelte byger. Temp. op mellem 9 og 14 grader, og svag til jævn vind omkring vest, senere mellem syd og vest, mod nord stedvis frisk vind. Om aftenen tørt med nogen sol, og om natten til dels klart vejr. Temp. ned mellem 4 og 8 grader, og svag til jævn vind fra forskellige retninger.

Mandag:
Lidt eller nogen sol og især mod vest stedvis regn. Dagtemp. op mellem 11 og 16 grader, om natten ned mellem 5 og 10 grader. Svag til jævn vind fra forskellige retninger.

Restriktioner i Nuuk Lufthavn ophæves og kapacitet fordobles

I september sidste år blev der af hensyn til luftfartssikkerheden indført restriktioner omkring Nuuk Lufthavn, men de ophæves nu igen.

Trafikstyrelsen har endegyldigt godkendt, at flyveledere fra lufttrafiktjenesten Naviair skal styre flytrafikken i den grønlandske lufthavn.

Det skriver Trafikstyrelsen i en pressemeddelelse.

Med de ophævede restriktioner fordobles flykapaciteten på den grønlandske landingsbane. Fra torsdag øges kapaciteten fra fire til otte fly i timen.

Over de kommende uger bliver det gradvist øget til 15 fly i timen.

– Det har været en krævende opgave for alle parter at etablere et nyt kontrolleret luftrum med flyveledelse over Nuuk, inden den travle sommersæson begynder i næste måned, siger Lars Korsholm, vicedirektør i Trafikstyrelsen.

I september blev lufthavnen i Nuuk ramt af restriktioner fra Trafikstyrelsen.

Restriktionerne handlede om antallet af fly, der må lette og lande i lufthavnen. Det har udfordret indenrigsflyvningerne i Grønland.

I dag får fly, der skal lande i den grønlandske lufthavn, hjælp af en såkaldt AFIS-operatør, som kan guide et fly over radio.

En flyveleder bestemmer derimod, hvilken rute et fly skal tage, og hvilken højde det skal flyve i. De skal fremover lede flytrafikken til og fra Nuuk.

Greenland Airports, Naviair og Trafikstyrelsen har i flere måneder arbejdet “intensivt på en løsning”.

Med godkendelsen betyder det, at Trafikstyrelsen vurderer, at sikkerhedssetuppet i Nuuk Lufthavn lever op til de internationale regler for håndtering af flytrafik i et kontrolleret luftrum over en lufthavn.

Med det nye “setup” er det flyveledernes opgave at styre flytrafikken, mens den nuværende flyveinformationstjeneste fortsat skal levere trafikinformation til piloterne i lufthavnens luftrum under starter og landinger.

Prinsesse Catherine er på første officielle rejse efter kræftforløb

Den britiske prinsesse Catherine har onsdag påbegyndt et to-dages besøg til Italien.

Besøget er den første officielle udlandstur for prinsessen, siden hendes sygdomsforløb.

Ifølge det britiske medie BBC var hendes sidste officielle udlandstur i december 2022, hvor hun sammen med sin mand, prins William, besøgte Boston i USA.

Prinsessen er i Italien med The Royal Foundation Centre for Early Childhood, som hun grundlagde i 2021.

Organisationen arbejder for, at børn får den bedste start på livet.

BBC beskriver, hvordan Catherine blev modtaget “som en filmstjerne” i den italienske by Reggio Emilia med rækker af fotografer og store menneskemængder, der pressede sig mod afspærringerne i byen.

– Dette er uden tvivl et stort øjeblik for prinsessen. Der vil være mange højdepunkter i 2026, men da dette er hendes første officielle internationale besøg efter hendes bedring, er det et virkelig betydningsfuldt øjeblik for hende, siger prinsessens assistent til nyhedsbureauet AFP.

Ifølge Sky News har prinsesse Catherine været i udlandet flere gange i 2023, men opholdene betragtes ikke som en del af hendes officielle engagementer.

Hun deltog blandt andet i brylluppet mellem tronarvingen af Jordan, kronprins Hussein, og hans hustru, prinsesse Rajwa Al Hussein, i landets hovedstad, Amman.

Prinsesse Catherine oplyste i 2024, at hun var i behandling for kræft.

Det britiske kongehus har ikke oplyst, hvilken type kræft prinsesse Catherine fik konstateret.

Sygdommen blev opdaget, efter at hun i januar 2024 gennemgik en planlagt operation i maveregionen.

I september 2024 oplyste prinsesse Catherine, at hun havde afsluttet den forebyggende kemoterapi, og i begyndelsen af 2025 fortalte hun, at hun var i bedring.

Ærgerlig Andersson er uafklaret om HØJ-fremtid efter nedrykning

Der er langt fra toppen af den tyske Bundesliga og Champions League Final 4 til 1. division i Danmark.

Derfor er der sået tvivl, om det er en tur, landsholdsspiller Lasse Andersson skal tage, selv om planen er, at han til sommer skifter Füchse Berlin ud med netop nedrykkede HØJ Elite.

– Det er klart, at jeg gør mig nogle overvejelser om, hvad der skal ske. Men det bliver også ved overvejelserne. I forhold til hvad der skal ske med fremtiden, kan jeg ikke sige så meget lige nu, siger Andersson, der i disse dage er samlet med landsholdet.

Mandag sagde HØJ-direktør Lasse Vinther, at man nu skulle have en dialog med landsholdsspilleren om situationen.

– Det er min agents arbejde at finde ud af, hvor tingene står for de forskellige parter, og så prøver jeg at fokusere på håndbolden og bruge min energi på at levere det, jeg skal, siger venstrebacken.

– Det er klart, at der går nok ikke så lang tid. Både for min egen skyld og for alle parterne omkring, så skal der træffes en beslutning.

Andersson, der sidste sommer skrev en kontrakt med HØJ, der gælder fra næste sæson og fire år frem, taler stadig varmt om det satsende projekt, der går på at etablere sig som det førende hold øst for Storebælt.

Men det fik sig altså noget af en mavepuster, da den sjællandske klub i sidste uge rykkede ud af landets bedste række efter et nederlag over tre kampe til KIF Kolding.

– Det er selvfølgelig utrolig ærgerligt, at det endte med nedrykning, for det er et godt projekt, der har kørt over en del år. Selv om der er mange, som har en misforstået idé om, hvad HØJ er, så er det en af de mest traditionsrige klubber på ungdomssiden i Danmark.

– Det har taget mange år at komme i ligaen, og så er det selvfølgelig ærgerligt, at man skal tage et skridt tilbage, men sådan er det en gang imellem.

Andersson lægger vægt på, at hans fokus i disse uger er på landsholdet og at slutte godt af i Berlin, men han har da stadig noteret sig de reaktioner, der har været på den sjællandske nedrykning.

– Det er aldrig fedt, når nogen der gerne vil noget, bliver skubbet lidt tilbage. Men så er der nogle på den anden side, der kan gnide sig i hænderne og være glade for, at det går dårligt for andre. Det lever stadig vidtgående i Danmark.

– Det er rart at se, at der stadig er mange, der har mere travlt med alle andre end sig selv, lyder det fra en ironisk landsholdsback.

Andersson er i disse dage samlet med landsholdet, der fredag og søndag spiller testkampe mod Tyskland. Den første spilles på Amager i Royal Arena, mens søndagens kamp spilles i Lanxess Arena i Köln.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]