Seneste nyheder

26. juni 2026

Skole forskelsbehandlede muslim med håndtrykskrav

En skole i Albertslund forskelsbehandlede indirekte en kvindelig, muslimsk lærerpraktikant, da den stillede krav om, at hun skulle give håndtryk til alle uanset køn.

Sådan lyder Højesterets afgørelse i en dom onsdag.

Sagen går helt tilbage til foråret 2019, hvor den lærerstuderende deltog i et velkomstmøde på skolen, hvor hun var i praktik.

Her blev hun præsenteret for sine vejledere.

Da en mandlig praktikvejleder rakte hånden frem for at hilse på hende, tog hun ikke hans hånd, men hilste på ham ved at lægge en hånd mod hjertet og bøje hovedet.

Herefter blev hun indkaldt til et møde på skolen, hvor hun fortalte, at hun afviste at give håndtryk til manden af religiøse årsager.

Skolen stillede krav om, at hun skulle give hånd til alle personer uanset køn. Da kvinden afviste det, stoppede skolen praktikforløbet.

Spørgsmålet for Højesteret var, om kommunen havde bevist, at kravet var et nødvendigt middel til at sikre skolens og kommunens mål om ligebehandling mellem kønnene.

Det mener Højesteret ikke, at kommunen har.

Kvinden har dog ikke ret til at få en godtgørelse i sagen.

Ifølge Højesteret kunne kvinden på mødet med skolen have bidraget mere til at finde en løsning, og desuden fik det begrænsede konsekvenser for hende, at praktikforløbet blev afbrudt.

Kendt kok stopper på michelinrestaurant efter benamputation

Kokken Paul Cunningham stopper hos Henne Kirkeby Kro.

Det fremgår af et opslag fra Paul Cunningham og restauranten på Instagram.

Frem til 2025 var Paul Cunningham køkkenchef på kroen, som han var med til at sikre en michelinstjerne i 2016.

Han stoppede som køkkenchef efter en benamputation i marts 2025. Siden har han fortsat bidraget til Henne Kirkeby Kro. Nu er det dog tid til, at han skal noget andet, lyder det.

– Med grundige overvejelser om helbred og køkkenlivets krav har Paul efter mange dedikerede år besluttet, at denne sæson markerer hans sidste kapitel på Henne Kirkeby Kro.

– Beslutningen afspejler et ønske om at omfavne et andet tempo og fokusere på den næste fase af hans professionelle og personlige rejse, lyder det i opslaget.

Ekstra Bladet har tidligere beskrevet, at Paul Cunninghams livsstil førte til, at han udviklede diabetes.

Det øgede hans infektionsrisiko, lød det. Derfor førte et glasskår i foden til, at en infektion bredte sig til knysten. Herefter var der ingen anden udvej end amputation af benet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Novo Nordisk dropper produktion på Fyn – skal bruges som lager

Novo Nordisk dropper for nu idéen om at opføre produktionsfaciliteter i Odense. I stedet skal anlægget, som er ved at blive opført, bruges som lager.

Det siger Jesper Trebbien Andersen, som er Novo Nordisks chef for faciliteterne i Odense.

– Vi fortsætter byggeriet i Odense, men anlægget vil efter endt opførelse fungere som lager- og opbevaringsfacilitet i stedet for et produktionsanlæg, siger han i en skriftlig kommentar.

Beslutningen betyder, at der skal fyres medarbejdere, lyder det.

Jesper Trebbien Andersen siger, at over halvdelen af de 150 ansatte på stedet vil blive påvirket.

Han understreger, at faciliteterne i Odense fortsat er attraktive i forhold til fremtidige produktionsmuligheder.

Novo Nordisk annoncerede planerne om byggeriet i slutningen af 2024. Her lød det, at selskabet ville investere 8,5 milliarder kroner i byggeriet.

Planen var oprindeligt, at der både skulle være produktion og lager.

Produktionen skulle oprindeligt omfatte klargøring af medicin til sjældne sygdomme som eksempelvis hæmofili.

Hæmofili er en arvelig blødersygdom, som påvirker blodets evne til at størkne.

Planerne om de nye produktionsfaciliteter i Odense kom, efter at Novo Nordisk i nogle år havde investeret massivt i at udvide sin produktion for at følge med efterspørgslen på selskabets produkter.

Siden er der dog sket meget, og øget konkurrence på det amerikanske marked har presset selskabets indtjening.

Det førte til flere nedjusteringer i løbet af 2025 og endnu en nedjustering i forbindelse med Novo Nordisks årsregnskab tidligere i år.

Beslutningen om, at standse udviklingen af produktionsanlægget i Odense for nu, handler ifølge Jesper Trebbien Andersen om markedssituationen.

– Beslutningen afspejler en ansvarlig kapacitetsplanlægning baseret på den nuværende markedssituation med ændringer i den globale efterspørgsel og patientbehov, siger han i en skriftlig kommentar.

Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), skriver i en sms til TV 2 Fyn, at han er ærgerlig over Novo Nordisks beslutning, som han ser som udtryk for en generel usikkerhed i verden.

– Selv om det indiskutabelt er et skridt tilbage, så hæfter jeg mig ved, at Novo Nordisk stadigvæk er kommet til Odense for at blive her. Det er på ingen måder afvikling, skriver borgmesteren.

INFO: Ritzau liveblogger i dag fra Cykling: Femte etape af Giro d’Italia

Bloggen starter klokken 12:25

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cPUT

Redaktionel kontakt: 33 30 04 10

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=69ea07829142fcae1940e96a”></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

Kort beskrivelse: Angående liveblog: Etapen blogges i sin fulde længde.

Stillehavsstat vil skifte navn uden hensyntagen til udlændinge

Den lille stillehavsstat Nauru skal holde folkeafstemning om at skifte navn til Naoero.

Det siger østatens præsident, David Adeang, i en udtalelse ifølge nyhedsbureauet AFP.

Navneskiftet skal – hvis det bliver gennemført – “mere trofast ære vores nations arv, vores sprog og vores identitet”, siger præsidenten.

– Nauru opstod, fordi Naoero ikke kunne udtales korrekt af fremmede, og det blev ikke ændret efter vores valg, men af bekvemmelighed, skriver regeringen i en meddelelse, hvor navneskiftet uddybes.

Øens oprindelige sprog er “Dorerin Naoero”, som tales af størstedelen af dens indbyggere.

Der bor knap 12.000 på Nauru ifølge estimater fra 2020.

Regeringen skal afholde en folkeafstemning, da et navneskifte kræver ændringer i landets forfatning.

De første bosættere menes at være kommet til Nauru for omkring 2000 år siden, skriver Lex – Danmarks Nationalleksikon.

Men som stat er Nauru et forholdsvist ungt land.

Tyskland indlemmede sent i 1880’erne øen i protektoratet Marshalløerne. Men under Første Verdenskrig blev Nauru indtaget af australske tropper.

Frem til uafhængigheden i 1968 blev den administreret af Australien, Storbritannien og New Zealand i fællesskab.

AFP

Næsten 600.000 flere passagerer sejlede med færgen i 2025

Næsten 600.000 flere passagerer sejlede i 2025 med enten en indenrigs- eller udenrigsfærge sammenlignet med 2024.

Det viser tal fra Danmarks Statistik for passager- og godstransport, skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse.

Over 30 millioner benyttede sig i 2025 af enten en indenrigs- eller udenrigsrute.

Alene Øresundslinjen mellem Helsingør og Helsingborg havde 257.000 flere passagerer sidste år i forhold til året før.

Også Bornholm har været et populært mål for passagerer i 2025.

På afgangene mellem Ystad og Bornholm rejste 40.000 flere passagerer sammenlignet med året før.

Dermed rejste mere end 1,8 millioner mennesker til eller fra Bornholm med færgerne, der er drevet af Molslinjen.

Det er det højeste antal nogensinde.

– Vi arbejder hver dag hårdt på at gøre Molslinjens færger og vores produkter så attraktive for de rejsende som muligt. Det er dejligt at se, det virker, og at de rejsende bakker op.

– Men færgerne er lige nu i en voldsom og bekostelig grøn omstilling, så opbakningen skal gerne komme fra alle kanter, så vi hurtigst muligt kan få gjort den kritiske infrastruktur så bæredygtig som muligt, siger Carsten Jensen, administrerende direktør i Molslinjen.

NU/KORRFLASH

INFO: Artiklen “NET/DRAB/VALBY+NV”, udsendt kl. 10:58 med overskriften “20-årig frifindes for drab på teenager men dømmes for vold” er korrigeret. Rettelse i afsnit tre fra bunden: “bøde” rettet til “bør”.

DMI Farvandsudsigter

RITZAU

FARVANDSUDSIGTER
Onsdag den 13. maj 2026.

Farvandsudsigter, der gælder til torsdag middag, udsendt klokken 10.15.

Østersøen omkring Bornholm:
Sydvest 7 til 12 m/s. God sigt. I aften vest 6 til 11 m/s. Og i den nordvestlige del sydøst 5 til 10 m/s. God sigt. I nat og i morgen formiddag sydvest 6 til 11 m/s. God sigt.

Vestlige Østersø:
Vest 5 til 10 m/s. God sigt. I nat og i morgen formiddag i den østlige del syd 3 til 8 m/s. Og i den vestlige del nordvest 3 til 8 m/s. God sigt.

Bælthavet og Sundet:
Bælthavet: I den nordlige del øst 4 til 9 m/s. I den sydlige del nordvest 5 til 10 m/s. God sigt. I aften nordvest 4 til 9 m/s. God sigt. I nat og i morgen formiddag sydvest 4 til 9 m/s. God sigt. Sundet: Syd 3 til 8 m/s. God sigt. I aften i den nordlige del sydvest 1 til 6 m/s. I aften i den sydlige del nord 2 til 7 m/s. God sigt. I nat og i morgen formiddag sydvest 4 til 9 m/s. God sigt.

Kattegat:
I den nordlige del vest 1 til 6 m/s. Og i den sydlige del øst 2 til 7 m/s. God sigt. I aften og i nat vest 7 til 12 m/s. God sigt. I morgen formiddag sydvest 6 til 11 m/s. God sigt.

Skagerrak:
Vest 3 til 8 m/s. God sigt. I aften i den østlige del nordvest 6 til 11 m/s. Og i den vestlige del nordvest 2 til 7 m/s. God sigt. I nat nord 6 til 11 m/s. God sigt. I morgen formiddag sydvest 7 til 12 m/s. God sigt.

Fisker:
Nordvest 7 til 12 m/s. God sigt. I morgen formiddag nordvest 8 til 13 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 2 m. Dønning: 1,5 m.

Tyskebugt:
I den østlige del vest 5 til 10 m/s. I den nordvestlige del øst 3 til 8 m/s. Og i den sydvestlige del sydøst 7 til 12 m/s. God sigt. I aften i den vestlige del nordøst 7 til 12 m/s. Og i den østlige del nordvest 3 til 8 m/s. God sigt. I nat og i morgen formiddag nordvest 7 til 12 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 2 m. Dønning: 1,5 m.

Det populære Netflix-koncept “Love is Blind” kommer til Danmark.

Det skriver Netflix i en pressemeddelelse.

“Love is Blind” er et datingprogram, hvor deltagerne dater hinanden uden at se hinanden. Kun de par, som vælger at blive forlovet, får hinanden at se.

Programmet skal produceres af Mastiff og ventes at få premiere i 2027.

20-årig frifindes for drab på dreng men dømmes for vold

En i dag 20-årig mand er i Retten på Frederiksberg blevet frifundet for en anklage om at have slået en 17-årig dreng ihjel ved en boldbane i Valby en nat i september 2024. Han er dog fundet skyldig i grov vold.

Det fremgår af skyldkendelsen, der onsdag er læst op i byretten.

Den dødelige vold fandt sted natten til den 8. september 2024, hvor to grupper tørnede sammen nær en boldbane ved Kulbanevej i Valby. Retten har fundet det bevist, at den i dag 20-årige mand var til stede som en del af en større gruppe.

Samtidig var han ifølge byretten bekendt med, at flere fra hans gruppe havde knive med til konfrontationen.

– Tiltalte må have indset, at de skulle bruges under konfrontationen, og han forholdt sig accepterende hertil, oplæser retsformanden.

Men de tre juridiske dommere og seks nævninger har derimod ikke fundet det bevist, at det var den 20-årige, som skulle have jagtet den 17-årige dreng ud på en vej, hoppet op på hans ryg, så de begge væltede ned, og herefter tildelt ham slag, spark og knivstik. Det var ellers anklagemyndighedens påstand.

Den tiltalte har afvist, at han var på stedet på gerningstidspunktet, men den forklaring har retten tilsidesat som utroværdig.

Retten på Frederiksberg ventes senere onsdag at udmåle straffen til den tiltalte, som også er fundet skyldig i at have været i besiddelse af en kniv på sit uddannelsessted samt besiddelse af 5,9 gram kokain med henblik på videresalg.

Selv om vidner har forklaret, at to større grupper var i konfrontation med hinanden den septembernat i 2024, er der alene rejst tiltale mod den 20-årige i sagen.

Tre andre er sigtet, men det er endnu ikke vurderet, om der vil blive rejst en straffesag mod dem.

Rusland beskylder Trump for tomme ord om forbedret forhold

USA og præsident Donald Trump taler om muligheden for et forbedret forhold til Rusland. Men der sker ingenting.

Det siger Ruslands udenrigsminister, Sergej Lavrov, til mediet RT India ifølge det russiske udenrigsministerium.

– Der bliver sagt mange gode ord om det enorme potentiale i gavnlige moderne, teknologiske og energirelaterede projekter mellem Rusland og USA, siger Lavrov.

– Men i det virkelige liv sker der ingenting, fortsætter ministeren.

Lavrov, der har været udenrigsminister siden 2004, siger, at han sætter pris på, at Trump har indledt en dialog.

Men dialogen minder ifølge Lavrov i høj grad om den, der fandt sted under den tidligere præsident Joe Biden, som var meget kritisk over for Rusland.

– Ud over den almindelige dialog – som er normal i relationer mellem folk og mennesker – så følger alt andet det mønster, som blev sat i gang af præsident Biden, siger Lavrov.

– De sanktioner, som blev indført under ham, er fortsat gældende. Derudover har Trump-administrationen indført sine egne initiativer for at ramme Ruslands økonomi.

Historisk mange fejl på togskinner giver længere rejsetid

Der er konstateret “historisk mange fejl på skinnerne”, og det betyder nedsat hastighed og længere rejsetider på flere strækninger.

Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.

Det er særligt trafikken mellem landsdelene og regionaltogene på Sjælland, der oplever forsinkelser på grund af de mange fejl.

Der er tale om mindre forsinkelser på typisk 5-10 minutter, siger direktør for teknisk drift i Banedanmark Jes Øksnebjerg.

– Vi arbejder alle hårdt på at udbedre fejlene, så vi igen kan afvikle trafikken normalt, siger Jes Øksnebjerg i meddelelsen.

Banedanmark oplyser, at man har sat alle mand på opgaven med at rette op på fejlene.

Fejlene på skinnerne er fundet i forbindelse med det løbende tilsyn. Her tjekker man skinnerne med ultralyd.

Når der konstateres en svaghed, tager man ingen chancer. Derfor nedsættes hastigheden, skriver Banedanmark.

Tullbergs karantæne kom bag på FCM: Det gør ondt på os

FC Midtjylland var ikke opmærksom på den regel, der sender cheftræner Mike Tullberg i karantæne i torsdagens pokalfinale mod FC København.

Det forklarer FCM-sportschef Kristian Bach Bak, som ærgrer sig over cheftrænerens fravær på sidelinjen i Parken.

– Som klub var vi ikke opmærksomme på den regel. Det skulle vi selvfølgelig have været.

– Men jeg ved ikke, om det havde hjulpet noget, for vi skal huske på, at vi i søndags stadig spillede om guld, og så er det sådan noget, der sker i kampens hede, siger Kristian Bach Bak til TV 2 Sport.

Tullberg mente, at der var et frispark begået mod en FCM-spiller i søndagens 0-0-kamp ude mod FC Nordsjælland. Det reagerede han på, og han modtog en advarsel af dommeren.

Med pointtabet i Farum kunne FCM senere søndag aften se AGF løbe med det danske mesterskab med en sejr på 2-0 ude over Brøndby.

Advarslen til Tullberg betød, at han nåede op på 36 karantænepoint. I henhold til Dansk Boldspil-Unions disciplinære bestemmelser koster det en karantænedag.

Det er tilfældet, selv om Tullberg ragede det gule kort til sig i Superligaen.

– Karantænedage skal afsones straks på efterfølgende spilledag(e), uanset om de(n) forestående kamp(e) er turnerings- eller pokalkamp(e), lyder det i DBU’s disciplinære bestemmelser under punktet, der handler om trænere og ledere.

Havde det været en spiller, skulle han have afsonet karantænen i den næste kamp i Superligaen.

– Jeg har virkelig ondt af Mike. Det her gør ondt på os. Jeg synes, det er en virkelig ærgerlig situation, men det er mest synd for Mike, at han ikke får den her oplevelse, siger FCM-sportschefen til TV 2 Sport.

Tullberg har allerede én gang afsonet karantæne i denne sæson. Ved den lejlighed stod assistenttræner Allan K. Jepsen i spidsen for holdet, og det gør han også i pokalfinalen.

20 personer har ikke efterkommet politiets påbud ved en demonstration ved Mærsks hovedkvarter.

De personer er derfor blevet anholdt og sigtet for ulovlig indtrængen, skriver Københavns Politi på meddelelsestjenesten Politi Update.

De resterende aktivister på stedet opholder sig på et område, som politiet har anvist.

Lego vælger Agnete Kirk Kristiansen som ny bestyrelsesformand

Lego Fondens bestyrelsen har valgt Agnete Kirk Kristiansen som ny bestyrelsesformand.

Det skriver Lego Fonden i en pressemeddelelse.

Hun overtager formandsposten fra sin bror, Thomas Kirk Kristiansen, som i stedet indtræder som næstformand. De er repræsentanter for fjerde generation af Kirk Kristiansen-familien, der ejer Lego-koncernen.

Agnete Kirk Kristiansen har været næstformand i Lego Fonden siden 2023. Og tirsdag valgte bestyrelsen hende som den femte formand for fonden siden grundlæggelsen i 1986.

– Det er en stor ære for mig at tiltræde som formand for Lego Fonden og videreføre fondens vigtige arbejde. Siden den blev etableret for 40 år siden, har Lego Fonden haft en helt særlig plads i vores familie og været central for vores ambition om at sikre alle børn muligheden for at trives og udvikle sig.

– Jeg er stolt over at kunne bidrage til fondens arbejde og være med til at føre den videre, siger hun i pressemeddelelsen.

Thomas Kirk Kristiansen har været formand for Lego Fonden siden 2016.

Skiftet på formandsposten sker, året efter at Agnete Kirk Kristiansen tiltrådte som bestyrelsesformand for den almennyttige fond Ole Kirks Fond.

Med overgangen udvider Kirk Kristiansen-familien yderligere sit engagement og aktive ejerskab på tværs af fjerde generation, lyder det.

Agnete Kirk Kristiansen er foruden sine roller i Lego også tidligere dressurrytter. Hun deltog blandt andet ved OL i Rio de Janeiro i 2016.

Familien Kirk Kristiansen er den rigeste familie i Danmark med en anslået formue i 2025 på 350,4 milliarder kroner.

Lego ejes af Lego Fonden og Lego-familiens pengetank Kirkbi. Lego Fonden ejer 25 procent og bruger andelen af løbende overskud til at dele penge ud til formål, der primært kan støtte børns læring gennem leg.

Siden 2016 har fonden uddelt mere end 15 milliarder kroner gennem partnere verden over for at forbedre børns livsvilkår og muligheder.

20 sigtet efter demonstration ved Mærsks hovedkvarter

En gruppe aktivister forsøger onsdag morgen at blokere for Mærsks hovedkvarter ved Esplanaden i København.

Det skriver Den Grønne Ungdomsbevægelse i en pressemeddelelse.

Københavns Politi skriver på meddelelsestjenesten Politi Update, at man er til stede og er i dialog med aktivisterne.

Politiet har givet aktivisterne et påbud om at forlade stedet, da det er et privat område, lyder det.

20 aktivister har ikke fulgt politiets to påbud om at forlade området. Derfor er de blevet anholdt og sigtet for ulovlig indtrængen og vil blive fjernet.

De resterende aktivister har fulgt påbuddene og opholder sig på et område, som er blevet anvist.

Aktivisterne mener, at Mærsk er med til at fragte våbendele til Israel.

Ifølge aktivisterne er der risiko for, at våbnene bruges til krigsforbrydelser, og derfor vil de have transporten stoppet. Det skriver de i pressemeddelelsen.

Det er ikke første gang, at Københavns Politi er rykket ud til demonstrationer ved Mærsks hovedkvarter.

Blandt andet måtte politiet sætte ind med tåregas og fysisk magt, da aktivister blokerede indgangen til rederiets kontorer i februar sidste år.

I maj sidste år måtte politiet også eskortere aktivister ud fra kontorer tilhørende Mærsk Tanker, som er et datterselskab af Mærsk.

Aktivisterne skriver i deres pressemeddelelse onsdag, at de ikke har tænkt sig at opgive deres blokade, og at politiet er mødt talstærkt op.

I meddelelsen lyder det, at der er mødt 100 aktivister op.

På Politi Update skriver politiet ikke, hvor mange aktivister, der menes at være til stede.

Flick bryder sig ikke om Yamals Palæstina-markering

Lamine Yamal viftede med et Palæstina-flag, da FC Barcelona mandag fejrede det spanske mesterskab i en busparadekørsel gennem byens gader.

Det er ikke noget, som Barcelona-træner Hansi Flick bifalder. Det siger han på et pressemøde forud for onsdagens La Liga-kamp ude mod Alavés.

– Jeg kan ikke lide det. Jeg har snakket med ham, og hvis det er det, han ønsker at gøre, så er det hans beslutning. Han er gammel nok, han er 18 år, siger Flick.

Yamal, som har en marokkansk far og er muslim, lagde også billeder af ham selv med flaget op på sin konto på Instagram.

Flagmarkeringen fra Yamal er gået viralt. Den officielle X-konto for staten Palæstina har også benyttet lejligheden til at dele Yamals budskab.

Konflikten mellem Israel og den palæstinensiske gruppe Hamas i Gaza har til oktober varet i tre år.

Flick blev spurgt til den unge spanske landsholdsspillers ageren på tirsdagens pressemøde, og tyskeren opfordrer til mere omtanke.

– Vi skal huske på, hvad folk forventer af os. Vi spiller fodbold, og man kan se, hvad folk forventer af os.

– Du kan se på folk i gaderne med tårer i øjnene. De var virkelig glade. Det er derfor, vi er her. Vi spiller fodbold for at gøre folk glade, siger Flick.

Barcelona vandt det spanske mesterskab for andet år i træk søndag, da holdet hjemme slog ærkerivalerne fra Real Madrid 2-0.

Under mandagens busparade blev 750.000 mennesker estimeret til at være på gaden og hylde Barcelona-spillerne.

DMI Regionaludsigt vest

RITZAU

REGIONALVEST

Onsdag den 13. maj 2026.

Udsigt, der gælder til torsdag morgen, udsendt kl. 05.32 Nordjylland:
Skyet og i perioder regn eller byger. Temp. op mellem 7 og 10 grader, og svag til let skiftende vind. I aften og i nat vekslende skydække og stedvis lidt regn eller byger. Temp. ned mellem 3 og 7 grader. Svag til jævn vind mellem nordvest og sydvest, ved kysterne stedvis frisk vind.

Midt- og Vestjylland:
Skyet og i perioder regn eller byger. Temp. op mellem 8 og 12 grader, og svag til jævn nordvestlig eller skiftende vind. I aften og i nat vekslende skydække og stedvis lidt regn eller byger. Temp. ned mellem 2 og 7 grader. Svag til jævn vind mellem nordvest og sydvest, ved kysterne efterhånden stedvis op til hård vind.

Østjylland:
Skyet og i perioder regn eller byger, ud på eftermiddagen dog stedvis lidt sol i den sydlige del af regionen. Temp. op mellem 7 og 11 grader, og svag til jævn nordvestlig eller skiftende vind. I aften og i nat vekslende skydække og stedvis lidt regn eller byger. Temp. ned mellem 2 og 7 grader. Svag til jævn vind mellem nordvest og sydvest, ved kysterne efterhånden stedvis frisk vind.

Syd- og Sønderjylland:
Skyet og i perioder regn eller byger, men i eftermiddagen klarer det lidt op med lidt eller nogen sol og færre byger. Temp. op mellem 9 og 12 grader, og let til jævn vind fra vest og nordvest, ved kysterne op til frisk vind først på dagen. I aften og i nat vekslende skydække og mest tørt. Temp. ned mellem 2 og 7 grader. Svag til jævn vind mellem nordvest og sydvest, ved kysterne efterhånden stedvis frisk vind.

Ritzaus planer for nyheder onsdag og torsdag er opdateret og kan følges på

http://www.ritzau.dk/program

Immigrationsmyndigheden ICE får ny fungerende direktør

USA’s præsident Donald Trumps administration udpeger David Venturella til ny fungerende chef for immigrationsmyndigheden ICE.

Det fremgår af en udtalelse fra landets ministerium for indenlandsk sikkerhed, DHS, som ICE hører under, skriver nyhedsbureauet Reuters.

David Venturella arbejdede tidligere for den private fængselsvirksomhed GEO Group, inden han vendte tilbage til ICE som embedsmand.

– Dave Venturella vil tjene som fungerende ICE-direktør efter Todd Lyons’ afgang, lyder det i udtalelsen.

Den nuværende fungerende chef for ICE, Todd Lyons, forlader den 31. maj den føderale regering, oplyste DHS i april.

Lyons har været chef for ICE siden marts sidste år.

ICE’s direktører har i en årrække haft titlen som fungerende chef.

Myndigheden havde senest en direktør, som af Kongressen var blevet officielt godkendt til posten, i starten af 2017.

Siden Trump vendte tilbage til Det Hvide Hus i januar sidste år, har han lagt en stram politisk kurs, når det gælder immigration.

Menneskerettighedsgrupper har sagt, at regeringens handlinger krænker retten til en retfærdig rettergang og til ytringsfrihed. De mener også, at den førte politik skaber et usikkert miljø – særligt for etniske minoriteter.

ICE har med en række tilbageholdelser af borgere og forsøg på deportationer været i centrum for Trumps hårde kurs.

Republikanske Trump har forsvaret indsatsen ved at sige, at den har til formål at begrænse antallet af migranter, der opholder sig i USA på ulovlig vis, og at det vil forbedre sikkerheden i USA.

David Venturella har tidligere arbejdet i ICE under både republikanske og demokratiske administrationer.

Han vendte sidste år tilbage til ICE efter arbejdet i GEO Group, der driver en række føderale fængsler, der bruges til tilbageholdelser af immigranter, på tværs af landet.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]