Seneste nyheder

27. juni 2026

Israel får Eurovision-advarsel for brud på regler

Israels Eurovision-deltager, Noam Bettan, har delt videoer, hvor han har opfordret til, at man sender maksimum antal stemmer – ti styk – afsted til ham og nummeret “Michelle”, som han stiller op med i årets internationale melodigrandprix.

Men den opfordring forbryder sig mod reglerne i Eurovision.

Det oplyser Eurovision-arrangøren, European Broadcasting Union (EBU), i en erklæring.

– Eurovisionens afstemningsregler vedrørende promovering har primært til formål at modvirke store finansierede kampagner fra tredjeparter, og vi er overbeviste om, at denne video ikke var en del af en sådan kampagne.

– Det er dog hverken i overensstemmelse med vores regler eller konkurrencens ånd at bruge en direkte opfordring til at stemme ti gange på én artist eller sang, lyder det.

Derfor har den israelske public service-station KAN, som står for Israels Eurovision-deltagelse, fået en formel advarsel af arrangørerne.

Ifølge EBU opdagede organisationen videoerne, efter at de havde cirkuleret på flere platforme i omkring 20 minutters tid.

Herefter rettede arrangørerne henvendelse til Israels delegation, og videoerne blev straks fjernet fra alle de platforme, hvor de var blevet offentliggjort, lyder det.

EBU tilføjer, at man fortsat vil “overvåge eventuelle reklameaktiviteter nøje og træffe passende foranstaltninger, hvor det er nødvendigt”.

Norge har også fået en officiel advarsel. Det skyldes ifølge Jonas Lovv, som stiller op for landet med nummeret “Ya ya ya”, at hans show er “for sexet”.

Årets Eurovision løber af stablen i den kommende uge i Wiener Stadthalle i Østrigs hovedstad, Wien.

Der stiller så mange lande op, at grandprixet må afvikles over to semifinaler inden selve finalen.

Tirsdag finder første semifinale sted.

Her er Israel blandt de 15 lande, der dyster om en af aftenens 10 finalepladser.

Seernes stemmer og fagjuryer afgør, hvem der går videre.

Torsdag finder den anden semifinale sted, og her skal Danmarks Eurovision-deltager, Søren Torpegaard Lund, forsøge at kvalificere sig med nummeret “Før vi går hjem”.

Lørdag finder finalen sted.

Seks lande er altid garanteret en plads: Storbritannien, Spanien, Tyskland, Frankrig og Italien, da de betaler den største del af gildet, samt sidste års vindernation.

Spanien har trukket sig fra årets Eurovision grundet Israels deltagelse, som er debatteret som følge af Israels offensiv i Gaza som reaktion på den militante gruppe Hamas’ angreb på en festival i Israel i oktober 2023.

Norge får advarsel for sexet Eurovision-show

Den norske sanger Jonas Lovv må ændre sin optræden til årets Eurovision, fordi den er “for sexet”.

Norge har fået en officiel advarsel af Eurovision-arrangørerne, European Broadcasting Union (EBU), og er blevet bedt om at nedtone landets optræden i grandprixet.

Det siger Jonas Lovv til den norske avis VG.

Ifølge Jonas Lovv må han ikke oplyse, hvad det er, der er for sexet til Eurovision.

– Jeg synes, det er den sjoveste advarsel, siger han og fortsætter:

– Vi har ikke været onde mod nogen, men vi er for sexede.

Den norske public service-station NRK, som står for Norges deltagelse i grandprixet, oplyser til VG, at man vil tilpasse showet efter EBU’s regler.

Her vil delegationsleder Mads Tørklep gerne sætte ord på, hvad der har overtrådt reglerne.

– Vi fik at vide af EBU, at sceneshowet indeholdt lidt for mange seksuelle bevægelser. Det involverer berøring af skridtet og jockey-bevægelser, som vi fik besked på at dæmpe, siger han og tilføjer:

– Jeg var lidt overrasket. Men det er ikke den værste feedback, vi kunne have fået.

Holdet har fået besked på at tone det ned, hvilket nordmændene efterkommer.

– Vi vil reducere mængden af seksuelle bevægelser og gøre showet så familievenligt, som EBU ønsker, siger Mads Tørklep og tilføjer, at Jonas Lovv improviserer en del og gør det ubevidst.

– Det er ikke rigtigt indøvet fra vores side.

VG skriver, at den norske delegation fik advarslen efter nogle af de prøver, som deltagerne tog hul på tidligere på ugen, forud for semifinalen torsdag, hvor Jonas Lovv skal på scenen.

Det var ifølge avisen efter anden sceneprøve i Wiener Stadthalle i Østrigs hovedstad, Wien, at Jonas Lovv fik beskeden.

– Jeg synes, der er meget mere seksuel opførsel fra andre lande på scenen end fra os – de har måske også fået advarsler, spekulerer han.

Norges koreograf, Mona Berntsen, kalder også advarslen for “sjov”.

Også Israel har fået en officiel advarsel af EBU.

Det skyldes brud på reglerne om promovering, efter at Israels Eurovision-deltager, Noam Bettan, opfordrede folk til at sende maksimum antal stemmer til ham og sangen “Michelle”.

Israel skal på scenen i grandprixets første semifinale tirsdag.

Norge skal – ligesom Danmarks Eurovision-håb, Søren Torpegaard Lund – i ilden i torsdagens semifinale.

Alle håber de på at kvalificere sig til selve finalen, som løber af stablen lørdag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Barcelona slår Real Madrid og løber med mesterskabet

FC Barcelona slår ærkerivalen Real Madrid med 2-0 og sikrer sig det spanske fodboldmesterskab for anden sæson i træk og 29. gang i alt.

AGF-keeper rejste sig efter drop: Det blev blæst op

Den 41-årige AGF-keeper Jesper Hansen har leveret en stor sæson og har sin store andel i klubbens første mesterskab i 40 år. Men det er bare 20 dage siden, at han lavede et drop, der kunne have været med til at koste guldet.

AGF styrede i topkampen mod en sejr og et forspring på otte point til FC Midtjylland, men i slutfasen tabte Hansen bolden og kostede et mål, og FCM endte med at vinde og reducere AGF’s forspring til to point.

Siden har Hansen rejst sig med flere flotte redninger i de sidste runder, og han leverede også et par stykker, da mesterskabet søndag blev sikret med 2-0 på Brøndby Stadion.

– Jeg synes, at det (droppet, red.) blev blæst op i forhold til mange andre fejl, der bliver lavet. Jeg har virkelig skullet deale med det, men jeg kom videre og fik vist min mentale styrke.

– Jeg har været med til at redde holdet, når jeg skulle. Det er jeg virkelig stolt af. Det drop skulle ikke definere mit mesterskabsspil, og nu står jeg med guldet, siger Jesper Hansen.

Sæsonen startede heller ikke efter bogen for Hansen. Leopold Wahlstedt startede inde i premieren, men svenskeren greb ikke chancen, og siden stod Jesper Hansen alle kampe i ligaen.

– Jeg havde ikke regnet med at stå her med guld, da sæsonen startede, og jeg havde problemer. Leopold kunne have grebet chancen, men i stedet greb jeg den, så det er lidt surrealistisk at stå her nu.

Han har tidligere været mester med FC Nordsjælland og FC Midtjylland, men guldet med AGF skiller sig ud.

– Det er svært at rangere, men betydningen af den her er måske større, fordi AGF har så mange fans både i Aarhus og rundt omkring.

Det har summet af gulddrømme i store dele af sæsonen, og Jesper Hansen har da også haft troen på, at det første mesterskab i 40 år kunne blive en kendsgerning.

– Vi spillede magisk i efteråret, synes jeg, så hvis vi kunne fortsætte det frem til mesterskabsspillet, så troede jeg på det. Så har det været lidt op og ned i mesterskabsspillet, men vi har hele tiden haft en rolig hånd på rattet.

– Vi har ikke på noget tidspunkt rystet på hånden, selv om vi spillede en halvleg her og der, hvor det ikke var super. Og så har vi haft en rolig træner, der har givet os selvtillid. Det er grundene til, at vi står her i dag, siger Hansen.

Han har kontrakt en sæson mere og har ingen planer om at stoppe endnu.

– Jeg vil gerne blive ved og have flere oplevelser. Nu kommer der også noget Europa.

Trump kalder Irans betingelser for fred for uacceptable

USA’s præsident, Donald Trump, kalder Irans betingelser for amerikanernes forslag til afslutningen på krigen i landet for “fuldstændig uacceptable”.

Det skriver han på sit eget medie, Truth Social, søndag aften dansk tid.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters skriver iranske statsmedier, at landets svar til USA blandt andet omfatter sikkerhed for skibsfarten gennem Hormuzstrædet, garantier for ingen yderligere angreb på Iran, en afslutning af krigen på “alle fronter, især Libanon”, og ophævelse af sanktioner mod landet.

Dertil skal USA betale erstatning for krigsskaderne, som er påført landet, skriver iranske statsmedier.

Tidligere søndag aften Trump udsendte et længere opslag på Truth Social, hvori han anklager Iran for at “spille spil (“playing games”, red.) med USA og resten af verden i 47 år”.

Det var i 1979, at den islamiske revolution fandt sted, og Iran blev omdannet til en islamisk republik.

Trump skriver også, at iranerne i 47 år har “ladet os vente, dræbt vores folk med deres vejsidebomber, ødelagt protester og for nylig udslettet 42.000 uskyldige, ubevæbnede demonstranter og grinet ad vores IGEN STORE land (“GREAT AGAIN Country”, red.)”.

– De vil ikke grine længere!, skrev præsidenten tidligere på aftenen.

Donald Trump har i den seneste tid afventet et iransk forslag til en aftale, der kan afslutte krigen mellem USA og Iran.

I mellemtiden truede Irans Revolutionsgarde lørdag med at angribe amerikanske mål i Mellemøsten, hvis iranske tankere bliver angrebet.

Dagen inden angreb USA to iranske tankskibe i Omanbugten.

I begyndelsen af april indgik landene en våbenhvile med Pakistan som mægler.

Samtidig blev forhandlinger om en løsning på konflikten indledt.

Irans øverste militære ledelse beskyldte torsdag USA for at have brudt våbenhvilen ved at angribe en iransk olietanker og et andet skib, der sejlede ind i Hormuzstrædet.

Senere skrev Donald Trump på Truth Social, at tre amerikanske missilfartøjer kom under beskydning, da de sejlede gennem Hormuzstrædet.

Han sagde også, at våbenhvilen stadig gjaldt på trods af angreb mellem USA og Iran ved Hormuzstrædet.

Krigen mellem USA og Iran begyndte 28. februar, hvor USA og Israel indledte den første bølge af angreb mod det mellemøstlige land.

Trump har begrundet krigen med, at Iran er ved at udvikle atomvåben.

Han vil have Irans atomanlæg demonteret og fjerne landets besiddelse af det radioaktive metal uran.

AGF-træner italesatte guldambition internt i vinters

Ud i det offentlige rum har der ikke været meget guldsnak i AGF i løbet af forårssæsonen, selv om holdet har ligget godt til i toppen. Men internt turde cheftræner Jakob Poulsen godt snakke om store ambitioner.

Det fortæller han den samlede presse, efter at AGF søndag aften hentede guld for første gang i 40 år ved at vinde 2-0 på Brøndby Stadion.

– Da jeg kom tilbage efter vinterpausen sagde jeg på dag ét, at vi skulle gå efter at vinde begge titler. Allerede dengang italesatte jeg det over for staben og spillerne, og de syntes, det var fedt.

– Selvfølgelig skulle vi række ud efter det. Vi havde jo vist, hvor gode vi var i efteråret, så det ville være helt åndssvagt, hvis vi ikke gjorde. Så holdt vi pressen mere hen, for vi ved, hvor hurtigt det kan gå, når det ikke går godt.

– Vi vidste, at det ville blive kaos med spørgsmål fra byen og medier, når vi nåede april og maj, men vi har formået at blive rolige i det, siger Jakob Poulsen.

Han tiltrådte i AGF fra sæsonstart, efter at sidste sæson var sluttet med et skidt mesterskabsspil under Uwe Rösler. Men trods lave forventninger udefra, lykkedes det for Poulsen at lave et tophold, der holdt hele vejen.

– Det er svært at evaluere på hovedårsagen allerede nu, men jeg synes, vi har været meget, meget stabile, og så har vi forsøgt at tage initiativet hele sæsonen. Det synes jeg, er det, der skaber mesterhold, når man får kampene over på egne præmisser.

– Så synes jeg, vi har fightet og vist stor holdånd, og vi har vist mentalitet, når det har været nødvendigt, påpeger Jakob Poulsen og fremhæver, da AGF kom tilbage fra 1-3 og fik 3-3 i Brøndby tidligere på sæsonen, og da 0-1 blev vendt til 2-1 i FC Nordsjælland.

Søndag eftermiddag fik AGF en gave fra FCN, der spillede 0-0 mod FC Midtjylland, hvilket betød, at AGF bare skulle bruge en sejr i en af de to sidste kampe.

– Vores mindset hele ugen har været, at vi skulle til Brøndby og vinde for at kunne afgøre det hjemme næste weekend, og nu kunne vi blive mester i Brøndby ved at vinde. Jeg synes, vi var i god kontrol. Det var en holdpræstation, siger træneren.

Allerede søndag aften går turen til Aarhus, der er på den anden ende efter det første mesterskab siden 1986.

– Jeg er glad, hvis Aarhus stadig står, når vi kommer. Det er så kæmpe stort for AGF og for byen Aarhus. Jeg har været i klubben i sammenlagt tre år, så jeg kender lidt til det, men der er folk, der har været i klubben i 10, 15 og 20 år uden at vinde noget, så jeg tror ikke helt, man kan forstå, hvor stort det er.

– Jeg er så sindssygt stolt over den her gruppe. Nu skal vi bare ud og nyde det og give den fuld smadder, jubler Jakob Poulsen.

Mandag afgår de sidste to fly med passagerer fra hantavirus-skib

De sidste to fly, der evakuerer passagerer fra krydstogtskibet MV “Hondius” – hvor flere har fået konstateret hantavirus – vil afgå mandag eftermiddag.

Det oplyser den spanske sundhedsminister, Mónica García, søndag aften. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

De to fly vil sætte kursen mod henholdsvis Australien og Holland og hver især have seks og 18 passagerer med sig, oplyser ministeren ifølge AFP.

MV “Hondius” ankom tidligt søndag morgen til den spanske ø Tenerife.

Efterfølgende gik sundhedspersonale om bord på skibet for at udføre et sidste tjek og begyndte at få de første passagerer af skibet.

Senere begyndte det første fly med evakuerede passagerer at forlade Tenerife.

Søndag aften siger Mónica García, at 94 personer er blevet evakueret. Heriblandt er i alt 19 forskellige nationaliteter. Hun kalder samtidig dagen for “ret intens”.

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) oplyste fredag, at der indtil videre var bekræftet seks tilfælde af Andes-virus, som er en variant af hantavirus. Det er ud af i alt otte mistænkte tilfælde blandt passagerer og besætningsmedlemmer.

Tre personer er døde. Men WHO betragter stadig det første dødsfald som et sandsynligt tilfælde, da der ikke er blevet lavet mikrobiologiske tests.

MV “Hondius” stævnede ud fra det sydlige Argentina 1. april og satte herefter kurs mod øen Sankt Helena, som er et oversøisk britisk territorium i Atlanterhavet.

Den 6. april blev en 70-årig hollandsk mand syg om bord på skibet. Han afgik ved døden 11. april.

Senere blev hans hustru, som var med på skibet, syg. Hun gik i land på Sankt Helena 24. april og fløj herefter til Johannesburg i Sydafrika, hvor hun døde 26. april. WHO betragter hende som et bekræftet tilfælde.

Siden fik en tysk kvinde symptomer. Hun døde 2. maj om bord på skibet.

Krydstogtskibet kastede anker ud for Kap Verdes hovedstad, Praia, den 2. maj, men måtte ikke lægge til havn på grund af udbruddet af hantavirus.

Efter at WHO og EU havde bedt Spanien om at hjælpe, satte skibet onsdag kurs mod De Kanariske Øer.

NU/KORRFLASH

INFO: Artiklen “NET/ALTERNATIVET/VOLD”, udsendt kl. 21:43 med overskriften “Tillidsvalgt mand fra Alternativet udsat for vold på landsmøde” er korrigeret.

KORR: Afsnit syv fjernet vedrørende, at “landsmødet ikke var et lukket arrangement, og at forbipasserende i kulturcentret Spinderihallerne har kunnet overvære det”.

I afsnit fire fremgår det tilføjet, at oplysningen til Ritzau skal krediteres Alternativets pressetjeneste.

DMI Femdøgnsudsigt

RITZAU

FEMDGN

Søndag d. 10. maj 2026 Udsendt kl. 21.25. Oversigt:
Meteorologens overblik: Ustadigt og køligt forårsvejr

Tirsdag: Perioder med lidt eller nogen, men også risiko for enkelte byger, om aftenen skyet vestfra og efterhånden lidt regn i den vestlige del af Jylland. Temp. op mellem 8 og 13 grader, køligst ved Vestkysten. Let til frisk vind fra vest og nordvest, ved kysterne stedvis hård vind. Om natten først skyet og stedvis, senere nogen opklaring vestfra, dog med enkelte byger. Temp. ned mellem 3 og 8 grader. Vinden aftager til svag til jævn omkring vest.

Onsdag:
Østpå først skyet og stedvis regn. Ellers nogen sol, men også byger hist og her. Dagtemp. op mellem 9 og 14 grader, om natten ned mellem 3 og 8 graders varme, lokalt lidt koldere. Svag til jævn vestlig eller skiftende vind, ved kysterne stedvis frisk vind.

Torsdag:
Byger, lokalt måske med hagl og torden, men også perioder med lidt eller nogen sol. Temp. op mellem 8 og 13 grader, lokalt måske 15 grader. Om natten mest tørt og klart vejr. Temp. ned mellem 2 og 7 graders varme, lokalt ned omkring frysepunktet. Svag til jævn vestlig eller skiftende vind.

Fredag og lørdag:
I den østlige del af landet længere perioder med skyet vejr og stedvis regn eller byger. Ellers nogen sol, men også risiko for enkelte byger. Dagtemp. mellem 10 og 15 grader, om natten ned mellem 2 og 7 graders varme, lokalt ned omkring frysepunktet. Svag til jævn vestlig eller skiftende vind, ved kysterne stedvis frisk vind.

Lykkelig AGF-boss: Vi har været genstand for mobberier

Da Jacob Nielsen i 2014 blev ansat som administrerende direktør i AGF, var klubben lige rykket ned i 1. division for tredje gang på under ti år.

Nu – 12 år senere – fejrer han det første danmarksmesterskab til AGF siden 1986. Og det skabte mangel på ord hos fodboldbossen, da han efter søndagens sejr i Brøndby skulle beskrive sine følelser.

– Det er helt ubeskriveligt. Jeg er virkelig stolt på klubbens vegne og de mange fantastiske medarbejdere, siger han til Viaplay midt under festlighederne på Brøndby Stadion, hvor AGF vandt 2-0 og afgjorde guldstriden.

Han peger på, at tørst og længsel har gennemsyret klubben og dens fans i flere årtier. Tre nedrykninger og økonomisk morads har martret klubben, og derfor er der tale om en mildt sagt stor forløsning i Aarhus.

– Man har jo været genstand for mobberier i fodbolddanmark. Det er det, der eksploderer her og i Aarhus lige nu. Det er enestående, siger Jacob Nielsen.

Han peger på, at AGF endnu har noget at indhente i forhold til de helt store spillere på den danske fodboldscene. Men han er tæt på at love, at AGF’s fans ikke kommer til at vente 40 år, før der igen er guldspænding i Aarhus.

– Man skal passe på i de her øjeblikke med at melde noget ud. Specielt fra Aarhus. Men der kommer ikke til at gå så lang tid igen. Vi skal være her og bide os fast, siger han til Viaplay.

AGF fører Superligaen med fire point ned til FC Midtjylland før sidste runde om en uge, hvor aarhusianerne får overrakt pokalen hjemme på klubbens midlertidige hjemmebane i Vejlby.

AGF hyldes som dansk mester på Aarhus Rådhus

AGF skal fejres på Aarhus Rådhus mandag 18. maj, efter at klubben søndag vandt det danske mesterskab for første gang siden 1986.

Det er planen, at AGF-spillerne efter nogle hyldesttaler fra politikere skal fejres på balkonscenen, og hele byen er inviteret med til at hylde mestrene på rådhuspladsen.

Det oplyser Aarhus Kommune i en pressemeddelelse, kort efter at AGF søndag aften havde vundet 2-0 ude over Brøndby.

– Med pulsen for nedadgående, armene over hovedet og et mesterskab sikkert i hus inviterer Aarhus Kommune alle byens borgere til at komme og hylde AGF på rådhuspladsen, lyder det fra kommunen.

Borgmester Anders Winnerskjold (S) vil tage imod AGF sammen med kommunens rådmænd, dagen efter at den sidste kamp i Superligaens mesterskabsspil er afviklet.

– Jeg tror ikke, man kan overvurdere, hvor stor glæde det her udløser i byen, eller hvor meget opsparet længsel og hunger efter sejr, der netop er blevet forløst.

– Vi har ventet med længsel og tålmodighed på det her øjeblik. Derfor kan det heller ikke være anderledes, end at AGF skal fejres på rådhuset, lyder det fra borgmesteren.

– Vi har aldrig været døde og borte. Vi har været her hele tiden, og nu er vi danmarksmestre. Det er på det nærmeste et byhistorisk øjeblik, mener han.

40 år efter det seneste mesterskab snuppede AGF søndag klubbens sjette af slagsen.

Jesper Kjeldsen, sportens rådmand i Aarhus, kalder det “et berusende øjeblik”.

– Man skal være fra Aarhus for virkelig at kunne forstå, hvor stort det er for AGF og for hele byen, så stort tillykke til os alle.

– Mesterskabet er resultatet af en kollektiv pragtpræstation fra klubben og den helt unikke fanopbakning i en by, der brænder for fodbold og sport i det hele taget.

– Det danske mesterskab er et smukt billede på, hvor langt vi kan nå i Aarhus, og hvor stort et potentiale idrætten har i vores by, siger Jesper Kjeldsen.

Patrick Mortensen sætter over for Viaplay ord på AGF’s mesterskab:

– Jeg bliver helt rørt. Jeg er bare taknemmelig og stolt, siger han til Viaplay.

– Vi spillede en fantastisk og meget moden kamp. Det er kulminationen på virkelig, virkelig hårdt arbejde fra alle – også mig selv. Det er en lettelse.

– Jeg havde ikke turdet drømme for meget, for jeg ville blive så såret. Det gjorde jeg efter pokalfinalen (i 2024, red.). Det er voldsomt at stå her.

Belgier redder Arsenal fra bommert i titeljagten

Kampen om det engelske mesterskab var ved at tage en dramatisk drejning, men Arsenal sørgede med en sen scoring for at beholde serveretten til titlen.

Med søndagens smalle 1-0-sejr ude over bundholdet West Ham kan Arsenal stadig selv afgøre det.

Arsenal er placeret på førstepladsen i Premier League med fem point ned til Manchester City.

Pep Guardiolas tropper har dog spillet en kamp færre end Arsenal, der mangler at spille to kampe mod Citys tre.

City skal onsdag aften spille en udsat kamp hjemme mod Crystal Palace og skal vinde for at holde bare nogenlunde trit med Arsenal.

Arsenal spillede generelt ikke sprudlende fodbold mod West Ham, som forsvarede sig godt.

West Ham, der havde Mads Hermansen på mål i hele kampen, er placeret under nedrykningsstregen og jagter desperat point for at redde sig en ny sæson i den bedste række.

Det lykkedes ikke for West Ham at hente noget mod Arsenal trods en i lange perioder heroisk indsats.

Angriberen Taty Castellanos havde et nærgående hovedstød, men Arsenals keeper David Raya var på plads i målet.

Det var Raya også ti minutter før tid, da hjemmeholdets midtbanespiller Mateus Fernandes kom helt alene igennem. Men han kunne heller ikke passere den sprællende spanske ankermand.

Efter 83 minutter kom i stedet den forløsende scoring fra Arsenal, og den blev sat ind af den belgiske kantspiller Leandro Trossard, som scorede sit første mål i år.

Indskiftede Martin Ødegaard leverede det magiske moment for Arsenal, da nordmanden lagde assisten til Trossard, der senest havde scoret et mål tilbage i december.

I de 25 foregående kampe for Arsenal var Trossard gået målløs fra banen.

Der skulle dog komme mere drama til slut, da det gæstende førerhold slap et mål ind.

I tillægstiden udlignede den indskiftede West Ham-angriber Callum Wilson, men målet blev annulleret efter et meget langt VAR-tjek.

Det var vel nok sæsonens dommerkald for Arsenal, at VAR tilkendte et frispark begået mod Raya, som blev generet af en arm fra den indskiftede West Ham-angriber Pablo.

Dermed endte det med en smal Arsenal-sejr, som fortsat er på kurs mod mesterskabet.

Tillidsvalgt mand fra Alternativet udsat for vold på landsmøde

En tillidsvalgt mand fra Alternativet har været udsat for et voldeligt overfald under partiets landsmøde, som afholdes i kulturcentret Spinderihallerne i Vejle i weekenden.

Det skriver Ekstra Bladet.

Episoden, som skete omkring klokken 13.44, er meldt til politiet, som fortsat leder efter gerningsmanden.

Ekstra Bladet har været i kontakt med sagens offer og med partiet, som er rystede.

– Vi kan bekræfte, at en maskeret mand kom ind på det kulturcenter, hvor Alternativet holdt landsmøde og overfaldt en af deltagerne. Overfaldet er anmeldt til politiet. Vi er meget berørte af episoden og sender gode tanker til vores medlem, skriver Alternativets presseafdeling til avisen.

Politiet har billeder af gerningsmanden.

Vagtchef ved Sydøstjyllands Politi Rune Nielsen bekræfter over for Ritzau signalementet af den mistænkte, som er en mand, der beskrives som ikke-etnisk dansk af udseende, 25 til 30 år, 170 til 175 centimeter høj, almindelig af kropsbygning og med brun hudfarve.

Gerningsmanden var iført mørke sko med hvid sål, mørke bukser fra Hummel med logo ned ad siden, en orange trøje med hætten oppe, en hvid kasket og mundbind.

– De lægger mærke til ham (den mistænkte, red.) inde i lokalet. Han stikker lidt ud, men ellers har der ikke været nogen større udveksling mellem ham og forurettede. Der har ikke været nogen kontroverser, som jeg har fået oplyst, tilføjer vagtchefen til avisen.

Politiet har efter voldsepisoden været til stede ved landsmødet med en tryghedsskabende indsats.

Mandag klokken 10 påbegynder Venstres formand, Troels Lund Poulsen, sine forhandlinger med Folketingets partier og de nordatlantiske mandater om at danne en ny regering.

Det oplyser Venstre i en pressemeddelelse søndag aften.

Formanden blev fredag valgt som ny kongelig undersøger.

Franskmand evakueret fra skib viser symptomer på hantavirus

En franskmand, der er blevet evakueret fra krydstogtskibet MV “Hondius” – hvor flere har fået konstateret hantavirus – udviser symptomer.

Det skriver Frankrigs premierminister, Sébastien Lecornu, på det sociale medie X søndag aften.

I alt blev fem franskmænd evakueret. Lecornu skriver, at en af dem begyndte at udvise symptomer på hantavirus i det fly, der fløj dem til Frankrig.

– Som følge heraf blev disse fem passagerer straks sat i streng isolation indtil videre.

– De modtager lægehjælp og vil gennemgå testning samt en fuld helbredsvurdering, skriver premierministeren.

Han oplyser også, at han fra søndag aften vil “udstede et dekret om at implementere passende isolationsforanstaltninger for nære kontakter og for at beskytte befolkningen som helhed”.

Derudover vil landets sundhedsminister tale søndag aften.

Sébastien Lecornu oplyser ikke køn og alder på passageren.

MV “Hondius” ankom tidligt søndag morgen til den spanske ø Tenerife.

Efterfølgende gik sundhedspersonale om bord på skibet for at udføre et sidste tjek og begyndte at få de første passagerer af skibet.

Det oplyste det spanske sundhedsministerium.

Senere begyndte det første fly med evakuerede passagerer at forlade Tenerife.

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) oplyste fredag, at der indtil videre er bekræftet seks tilfælde af Andes-virus, som er en variant af hantavirus, ud af otte mistænkte tilfælde blandt passagerer og besætningsmedlemmer.

I alt er tre døde. Men WHO betragter stadig det første dødsfald som et sandsynligt tilfælde, da der ikke er blevet lavet mikrobiologiske tests.

I alt har lige knap 150 passagerer og besætningsmedlemmer været om bord på skibet. En del af besætningen skal blive tilbage på skibet, som skal sejles tilbage til Holland, hvor det er indregistreret.

Mennesker bliver typisk smittet med hantavirus, hvis de kommer i kontakt med urin, afføring eller spyt fra smittede gnavere som rotter og mus.

Der er ifølge WHO dokumenteret begrænset smitte af Andes-virus mellem mennesker.

Mors-Thy tager den sidste billet i DM-semifinalerne

Håndboldherrerne fra Mors-Thy tager den sidste billet til DM-semifinalerne med en hel del bøvl og besvær.

Det står klart, efter at Mors-Thy søndag vandt knebent med 32-31 hjemme over Bjerringbro-Silkeborg (BSH) i den sidste spillerunde i slutspillets gruppe 2.

Kun TTH Holstebro kunne true Mors-Thy, men det krævede en sejr ude over Skanderborg AGF, men samtidig skulle Mors-Thy tabe til BSH.

TTH Holstebro klarede selv paragrafferne og vandt 31-28 ude over Skanderborg AGF, men BSH magtede ikke at hjælpe til med den anden del af regnestykket.

Med de to resultater gik Skanderborg AGF videre til semifinalerne fra gruppens førsteplads, mens Mors-Thy med en andenplads også nåede frem blandt de fire bedste hold i Danmark.

Bagspilleren Victor Norlyk spillede en brandkamp og scorede ni mål for Mors-Thy og blev kampens topscorer.

Veteranen og playmakeren Rasmus Lauge nettede syv gange og blev topscorer for BSH.

De øvrige to hold i semifinalerne er Aalborg og GOG, der blev etter og toer i slutspillets gruppe 2.

Placeringerne stod allerede klart inden søndagens kampe, og det betød, at Aalborgs kamp hjemme mod GOG langtfra blev lige så vigtig, som den ellers kunne være blevet.

Aalborg vandt søndagens topkamp med 35-32 over GOG.

Aalborg var på forhånd sikker på førstepladsen, mens GOG ikke kunne hentes på andenpladsen.

Skjern vandt 37-31 hjemme over Fredericia, men ingen af de to hold blev en faktor i gruppen med Aalborg og GOG.

I semifinalerne skal Mors-Thy nu møde Aalborg, mens GOG tørner sammen med Skanderborg AGF.

Væltet kreaturtransport lukker sydgående spor på motorvej

Sydmotorvejen er søndag eftermiddag spærret i sydgående retning ved afkørsel 41 Vordingborg.

Det skyldes en væltet kreaturtransport, oplyser vagtchef Jannick Hallø fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Der er ingen melding om personer, der er kommet til skade.

Politiet og beredskabet arbejder på stedet, og det er endnu uvist, hvornår det sydgående spor kan genåbne.

Man kan passere ulykkesstedet ved at trække over i tilkørselssporet, skriver P4 Trafik.

Der er tiltagende kødannelse på stedet, skriver mediet.

NU/KORRFLASH

INFO: Artiklen “NET/BARNEVOGNSMARCH+NV”, udsendt kl. 17:17 med overskriften “Over 1000 danskere deltog i barnevognsmarch mod mødredødelighed” er korrigeret. “Sex og Samfund” ændret til “Sex & Samfund” i billedtekst + afsnit 2 og 7.

DMI Regionaludsigt øst

RITZAU

REGIONALOST

Søndag den 10. maj 2026.

Udsigt, der gælder til mandag aften, udsendt kl. 16.30

Fyn:
Resten af dagen tørt med nogen eller en del sol. I nat i starten stedvis klart vejr, ellers skyet, men stort set tørt. Temp. mellem 3 og 8 graders varme, og svag til jævn vind fra nordvest og nord. Mandag mest skyet og perioder med regn eller byger, især i den østlige del. Temp. mellem 8 og 12 grader. Svag til jævn vind omkring nord, ved kysterne stedvis frisk vind.

København og Nordsjælland:
Resten af dagen perioder med nogen sol, men også risiko for lokale byger. I nat i starten stedvis klart vejr, ellers skyet og måske regn i den sydlige del. Temp. mellem 3 og 8 graders varme, og svag til jævn vind omkring nord. Mandag skyet med mere udbredt regn sydfra. Temp. mellem 7 og ca. 10 grader. Svag til jævn vind fra nord og nordøst, ved kysterne stedvis frisk vind.

Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster:
Resten af dagen perioder med nogen sol, men også risiko for lokale byger. I nat i starten stedvis klart vejr, ellers skyet og måske regn i den sydlige del. Temp. mellem 3 og 8 graders varme, og svag til jævn vind omkring nord. Mandag skyet med mere udbredt regn sydfra, der i den sydlige del en overgang lokalt kan blive ret kraftig. Temp. mellem 7 og ca. 10 grader. Svag til jævn vind fra nord og nordøst, ved kysterne stedvis frisk vind.

Bornholm:
Ret skyet vejr, men ud på aftenen klarer det noget op, sidst på natten atter skyet. Temp. i nat ned mellem 5 og 8 graders varme, og svag til let skiftende vind. Mandag mest skyet og perioder med regn eller byger. Temp. op mellem 8 og 13 grader. Svag til jævn vind fra nord og nordøst, der tiltager til let til frisk, ved kysterne stedvis hård vind.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]