Seneste nyheder

27. juni 2026

Rusland og Ukraine anklager hinanden for brud på kort våbenhvile

Rusland og Ukraine anklager hinanden for at bryde en våbenhvile, som trådte i kraft lørdag.

Ifølge det russiske nyhedsbureau Interfax oplyser Ruslands forsvarsministerium, at Rusland i løbet af 24 timer har skudt 57 ukrainske droner ned. Det skriver Reuters.

Russiske soldater har “svaret i stil med” de ukrainske handlinger ved at udføre angreb med raketter og mortergranater, lyder det fra ministeriet.

Tidligere har Ukraine anklaget Rusland for at udføre droneangreb og tæt på 150 sammenstød på slagmarken på trods af våbenhvilen.

Reuters har ikke umiddelbart kunnet verificere meldingerne fra kampene.

USA’s præsident, Donald Trump, annoncerede fredag, at der fra lørdag ville være tre dages våbenhvile mellem Ukraine og Rusland. Våbenhvilen ville vare til og med mandag.

Våbenhvilen falder sammen med Ruslands fejring af “Sejrsdagen” 9. maj. Dagen markerer Sovjetunionens sejr over Nazityskland i 1945 ved afslutningen af Anden Verdenskrig.

Foruden en indstilling af kampe og angreb omfatter våbenhvilen ifølge Trump en udveksling af 1000 krigsfanger fra hvert land.

Lørdag aften sagde Ruslands præsident, Vladimir Putin, at han tror, at landets konflikt med Ukraine snart vil slutte.

Det skrev både AFP og Reuters.

Det skete, få timer efter at han havde lovet en sejr i Ukraine ved en sejrsparade, som var den mest nedtonede i flere år.

Samtidig langede Putin ud efter de vestlige lande for at hjælpe Ukraine.

– Og de begyndte at optrappe deres konfrontation med Rusland, hvilket stadig fortsætter den dag i dag. Jeg tror, at den er på vej mod en afslutning, men det er stadig en alvorlig sag, sagde han ifølge AFP.

Normalt ruller interkontinentale ballistiske missiler, kampvogne og missilsystemer hen over Den Røde Plads i Moskva, når Rusland markerer 9. maj.

Men i år afspillede Rusland en video af sit militære isenkram i aktion på gigantiske skærme over for Kreml.

Op til paraden har Rusland peget på sikkerhedsrisici som årsag til, at den normalt mere prangende parade ville tage en anden form i år.

Mange økonomisk trængte forældre har ikke råd til hjemmeberedskab

Halvdelen af modtagerne af Røde Kors’ julehjælp har ikke mad og drikke på lager til tre dage, sådan som myndighederne anbefaler.

Det viser en analyse, som Røde Kors har lavet på baggrund af svar fra 2137 modtagere af organisationens julehjælp.

I befolkningen generelt er det hver fjerde person, der ikke har nødforsyninger til tre dage.

Analysen viser ifølge beredskabschef i Røde Kors Louise K. Jühne Paulsen, at mange familier på overførselsindkomst ikke kan leve op til anbefalingerne.

– Tallene viser desværre, at anbefalingerne om hjemmeberedskab ikke er realistiske for mange familier i Danmark.

– Og flere uddyber i undersøgelsen, at de slet ikke kan se for sig, hvordan de skal kunne bygge et lager op, når de ikke kan få pengene til at række til hverdag, siger hun i en pressemeddelelse.

Modtagere af organisationens julehjælp er primært personer på overførselsindkomst med hjemmeboende børn.

Forældrene i undersøgelsen beretter om en i forvejen presset økonomi, som gør det svært at få råd til ekstra forsyninger.

– Vi har ikke engang råd til at komme igennem en måned med mad. Der er ingen luft i økonomien til forberedelse, fortæller en af respondenterne ifølge pressemeddelelsen fra Røde Kors.

Svarene viser også, at de økonomisk trængte forældre er mere bekymrede for militære konflikter og forsyningskriser end befolkningen generelt.

Det afspejler en stor usikkerhed, lyder det fra Louise K. Jühne Paulsen.

– For nogle fylder katastrofetankerne det hele. Det handler især om, at de er usikre på, hvordan de selv skal handle i en krise, og frygten for ikke at kunne passe på deres børn i en krisesituation, siger hun.

Røde Kors opfordrer til, at myndighederne er tydeligere om, hvilken hjælp økonomisk trængte familier kan få, hvis de ikke har et hjemmeberedskab.

Anbefalingerne til hjemmeberedskab blev lanceret i sommeren 2024. Udover mad og drikke anbefales borgerne også at have ekstra medicin samt en FM-radio på lager.

Spørgeskemaerne i undersøgelsen er besvaret i perioden fra september til oktober 2025.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Wass tager endnu en sæson i Brøndby inden karrierestop

Daniel Wass tager en sidste tørn for Brøndby.

Således oplyser superligaklubben søndag på sin hjemmeside, at kaptajnen har forlænget sin aftale med klubben, så den også gælder i den kommende sæson.

Brøndby oplyser desuden, at næste sæson bliver Wass’ sidste i karrieren.

– Jeg er blevet et andet menneske i den her klub, og jeg har så stærke følelser til både de mennesker, der er herude, og til klubben.

– Derfor er jeg også utroligt glad for, at Brøndby kan se en idé i, at jeg bliver et år mere, siger Wass.

Valget stod mellem ét år mere i Brøndby eller at stoppe karrieren efter indeværende sæson, fortæller han.

Det er planen, at Wass overgår til en rolle i klubbens organisation, når han stopper sin aktive karriere.

Han debuterede for Brøndby som 18-årig i 2007 og har siden optrådt 232 gange for førsteholdet.

Han nærmer sig dermed top-25 på listen over spillere med flest Brøndby-kampe på cv’et.

UAE-stjerne udgår af Giroen efter stort styrt

Den prominente cykelrytter Adam Yates (UAE Emirates) stiller ikke til start på 3. etape i Giro d’Italia.

Britens arbejdsgiver oplyser søndag på platformen X, at Yates har udvist forsinkede symptomer på hjernerystelse.

Han var lørdag involveret i et stort styrt på 2. etape og var helt mudret til i hovedet og blødte fra området omkring øret.

Han endte med at tabe over 13 minutter i klassementet til rivalerne, der blandt andre tæller danske Jonas Vingegaard (Visma).

Yates, der var blandt outsiderne til at vinde Giroen samlet, fik i første omgang grønt lys til at fortsætte, men det har senere undersøgelser ændret på.

Han har fået kraftige hudafskrabninger og en flænge ved venstre øre, skriver UAE Emirates.

Holdet oplyser videre, at Jay Vine, der også var involveret i styrtet, har pådraget sig en hjernerystelse og et brud på albuen.

Derudover har Marc Soler pådraget sig et bækkenbrud og er færdig i den italienske grand tour.

Alle ryttere er under observation og vil rejse hjem i løbet af de kommende dage.

DMI Femdøgnsudsigt

RITZAU

FEMDGN

Søndag d. 10. maj 2026 Udsendt kl. 10.00. Oversigt:
Meteorologens overblik: Ustadigt og køligt forårsvejr

Mandag:
I den østlige del af landet skyet med udbredt regn sydfra. I resten af landet perioder med lidt eller nogen sol, men også spredte byger. Temp. op mellem 7 og 12 grader. Svag til jævn nordlig eller skiftende vind, ved Østersøen stedvis frisk eller hård nordøstlig vind. Om natten østpå først skyet, ellers mest klart vejr, dog med lokale byger. Temp. ned mellem 2 og 7 graders varme, i Jylland lokalt ned omkring frysepunktet. Svag til jævn vind fra nord og nordvest, ved kysterne stedvis frisk eller hård vind.

Tirsdag: Perioder med lidt eller nogen, men også risiko for byger, om aftenen skyet vestfra og efterhånden lidt regn i den vestlige del af Jylland. Temp. op mellem 8 og 13 grader, køligst ved Vestkysten. Let til frisk vind fra vest og nordvest, ved kysterne stedvis hård vind. Om natten først skyet og stedvis, senere nogen opklaring vestfra, dog med enkelte byger. Temp. ned mellem 3 og 8 grader. Vinden aftager til svag til jævn omkring vest.

Onsdag:
Østpå først skyet og stedvis regn. Ellers nogen sol, men også byger hist og her. Dagtemp. op mellem 9 og 14 grader, om natten ned mellem 3 og 8 graders varme, lokalt lidt koldere. Svag til jævn vestlig eller skiftende vind, ved kysterne stedvis frisk vind.

Torsdag og fredag:
Byger, lokalt måske med hagl og torden, men også perioder med lidt eller nogen sol. Temp. op mellem 8 og 13 grader, lokalt måske 15 grader. Om natten mest tørt og klart vejr. Temp. ned mellem 2 og 7 graders varme, lokalt ned omkring frysepunkt. Svag til jævn vestlig eller skiftende vind.

Udlændinge bidrager med stadigt mere til dansk økonomi

Sidste år bidrog udenlandsk arbejdskraft med 386 milliarder kroner til Danmarks bruttonationalprodukt (bnp).

Det viser en ny opgørelse, som Dansk Erhverv har lavet.

Tallet er 25 milliarder højere end for 2024 og samtidig rekordhøjt. Ifølge Dansk Erhverv er bidraget næsten tre gange så stort som i 2010.

Seniorøkonom i Dansk Erhverv Kristian Skriver kalder det en imponerende udvikling.

Han peger på, at der både er kommet mere udenlandsk arbejdskraft, og at de også bidrager med mere.

– Dels er der kommet flere internationale kolleger i 2025, men samtidig er produktiviteten blandt dem blevet øget, siger han til Ritzau.

Bnp er et udtryk for størrelsen af et lands økonomi og er det mest anvendte nøgletal til at måle det.

Ifølge Dansk Erhverv var der 425.100 internationale medarbejdere i fjerde kvartal i 2025.

Det betyder, at der er kommet 24.000 ansatte til i løbet af 2025.

– Det her bidrag udgør efterhånden en stor del af væksten, når man samlet ser på dansk økonomi. Internationale medarbejdere udgjorde sidste år 62 procent af fremgangen i lønmodtagerbeskæftigelsen, siger Kristian Skriver.

Ifølge økonomen har det været en tendens over de seneste år.

I opgørelsen fremgår det, at det er fjerde år i træk, at mere end halvdelen af jobvæksten kommer fra internationale medarbejdere.

Siden 2019 har den største vækst blandt udenlandske ansatte været blandt ukrainere.

Der var i fjerde kvartal sidste år 18.600 flere ukrainere ansat i forhold til samme periode 2019. 26.900 ukrainere var ansat ifølge opgørelsen.

Det betyder også, at der ifølge analysen i slutningen af 2025 var flere ukrainere, der arbejdede i Danmark end både tyskere, svenskere og nordmænd.

Polen er det land, hvor der rekrutteres mest udenlandsk arbejdskraft fra. I fjerde kvartal var der ansat 53.500 personer ifølge Dansk Erhvervs tal.

Danmarks Statistik har trukket tallene til opgørelsen for Dansk Erhverv.

Østjyllands Politi har kaldt ekstra patruljer ind til en tryghedsskabende indsats, i det tilfælde at AGF søndag vinder mesterskabsspillet.

Det oplyser vagtchef Rasmus Houmann.

Kampen spilles ikke i Aarhus, men derimod på den københavnske vestegn. Til gengæld er der flere storskærmsarrangementer i Aarhus.

– Vi har en formodning om, at kommer der mange folk i byen, så er det, fordi folk er glade. Ellers tror jeg ikke, de kommer i byen, siger vagtchefen.

De ekstra patruljer er indsat i aftentimerne.

Evakuering af de første passagerer på krydstogtskib er begyndt

Processen med at evakuere passagerer fra krydstogtskibet MV “Hondius”, hvor flere har fået konstateret hantavirus, er begyndt.

Søndag morgen er sundhedspersonale gået om bord på skibet for at udføre et sidste tjek og begynde at få de første passagerer af skibet.

Det oplyser det spanske sundhedsministerium.

Skibet ankom tidligere søndag til farvandet nær havnen Granadilla på den spanske ø Tenerife. Her skal skibet ligge for anker, mens passagererne bliver evakueret.

Den første gruppe af passagerer, som skal evakueres, er spanske statsborgere.

De vil blive sejlet ind til land i små både. Herefter vil de med det samme blive overført til forseglede busser, som skal køre dem til den lokale lufthavn.

Her venter et spansk militærfly, som skal flyve dem til Madrid.

Embedsmænd fra den spanske regering understreger, at passagererne ikke vil have kontakt med offentligheden.

Efter de spanske statsborgere vil hollandske statsborgere blive evakueret. Det oplyser Spaniens sundhedsminister, Mónica García.

Krydstogtskibet er indregistreret i Holland og selskabet Oceanwide Expeditions, som står for driften af skibet, er også hollandsk.

Ifølge den spanske sundhedsminister vil Holland også stå for transport af tyske, belgiske og græske passagerer samt dele af besætningen. Det vil ske med et fly søndag og endnu et fly mandag.

Herefter forventer de spanske myndigheder, at passagerer fra Tyrkiet, Frankrig, Storbritannien og USA vil blive transporteret til deres hjemlande.

Det sidste fly ventes at blive et australsk fly, som ifølge planen skal afgå mandag eftermiddag.

Det er tidligere blevet meldt ud, at ingen af de tilbageværende passagerer har symptomer på hantavirus.

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) oplyste fredag, at der indtil videre er bekræftet seks tilfælde af Andes-virus, som er en variant af hantavirus, ud af otte mistænkte tilfælde blandt passagerer og besætningsmedlemmer.

Ud af de bekræftede tilfælde er to døde, mens den første, som døde om bord på skibet, fortsat betragtes som et muligt tilfælde ifølge WHO. Det skyldes, at der ikke er foretaget mikrobiologiske tests.

Skibet stævnede ud fra det sydlige Argentina 1. april og satte herefter kurs mod øen Sankt Helena, som er et oversøisk britisk territorium i Atlanterhavet.

Den 6. april blev en 70-årig hollandsk mand syg om bord på skibet. Han afgik ved døden 11. april.

Senere blev hans hustru, som var med på skibet, syg. Hun gik i land på Sankt Helena 24. april og fløj herefter til Johannesburg i Sydafrika, hvor hun døde 26. april. WHO betragter hende som et bekræftet tilfælde.

Mennesker bliver typisk smittet med hantavirus, hvis de kommer i kontakt med urin, afføring eller spyt fra smittede gnavere som rotter og mus.

Der er ifølge WHO dokumenteret begrænset smitte af Andes-virus mellem mennesker.

WHO’s generaldirektør, Tedros Adhanom Ghebreyesus, har understreget, at risikoen for den generelle offentlighed i forbindelse med hantavirus fortsat er lav. Det samme gælder for befolkningen på Tenerife.

Oceanwide Expeditions har tidligere oplyst, at der er omkring 150 passagerer og besætningsmedlemmer om bord på skibet.

En del af besætningen skal blive om bord på skibet, som skal sejles til Holland.

Reuters

Fredericia-træner før skæbneuge: Har vist os godt frem

Med to spillerunder tilbage er FC Fredericia favorit til at følge Vejle ned i den næstbedste række efter sommerferien.

Uanset om det skulle ende med nedrykning, mener cheftræner Michael Hansen, at oprykkeren har vist sin berettigelse i sin første superligasæson.

– Jeg synes, vi har vist os godt frem og vist, hvad vi ville. Spillerne har været superseje til at gå fra opgave til opgave – både i medgang og modgang.

– Vi har været glade for at være her og har gjort, hvad vi kunne. Vi har justeret ting og er blevet bedre undervejs og har haft spillere, der har vist sig rigtigt flot frem, og så må tabellen ende, som den nu engang gør, siger Michael Hansen.

Før de to sidste runder ligger Fredericia under stregen med 31 point. For at overleve skal holdet overhale enten Randers eller Silkeborg, der har henholdsvis 34 og 36.

Det er efter en periode, hvor Fredericia ikke har vundet i seks kampe. Det er dog blevet til fire uafgjorte, og senest skabte holdet et væld af chancer og førte tre gange, men måtte nøjes med 3-3 mod FC København.

– Indholdsmæssigt har vi været rigtigt tilfredse, og spillerne har vist et godt udtryk og har foldet sig frit ud uden at tænke for meget over mulige konsekvenser.

– Men hvor vi kun har fået et point i de seneste to kampe, har Silkeborg gjort det flot og har fået seks point, og Randers har haft et forspring, og derfor er situationen, som den er, hvor vi ikke har det i egne hænder, lyder det fra Michael Hansen.

Fredericia skal søndag møde Vejle ude, og i sidste runde kommer Silkeborg på besøg. Fredericia skal selv sørge for at vinde sine kampe, men har altså brug for en hjælpende hånd. Den kan komme fra FCK, der møder Silkeborg og Randers i de sidste kampe.

Fredericia-træneren har dog kun fokus på sit eget hold.

– For at gøre os fortjent til at få hjælp skal vi selv gøre vores arbejde, så det nytter ikke noget at kigge på de andre.

– Denne uge handler om at få spillerne til at føle, at de kan opnå noget på søndag. Det kan være afgjort efter denne runde, så al vores fokus er på at levere i Vejle. Vi er nødt til at vinde. Alt andet lukker vi ude.

Der er kickoff i Vejle søndag klokken 14.00. Silkeborg tager klokken 16.00 imod FCK, mens Randers først mandag aften spiller på hjemmebane mod OB.

To singaporeanske vandrere er bekræftet døde efter et vulkanudbrud på den indonesiske ø Halmahera fredag.

Det oplyser det lokale beredskab til Reuters.

De to vandrere er fundet døde ved vulkanen Mount Dukono, og bjærgningen af de to er fortsat i gang.

– Evakueringen af ligene er stadig udfordret af de fortsatte udbrud og dårligt vejr, siger beredskabschef Iwan Ramdani til nyhedsbureauet.

En savnet indonesisk vandrer blev også bekræftet død lørdag.

17 personer blev reddet fra vulkanen.

DMI Regionaludsigt øst

RITZAU

REGIONALOST

Søndag den 10. maj 2026.

Udsigt, der gælder til mandag morgen, udsendt kl. 08.00

Fyn:
Først skyet vejr, men efterhånden kommer der perioder med nogen sol, men måske også enkelte byger. Temp. op mellem 12 og 15 grader, lokalt 16-17 grader. Svag til jævn nordvestlig eller skiftende vind. I nat i starten stedvis klart vejr, ellers skyet, men stort set tørt. Temp. mellem 3 og 8 graders varme, og svag til jævn vind fra nordvest og nord.

København og Nordsjælland:
Først skyet vejr, men efterhånden kommer der perioder med nogen sol, men også risiko for byger. Temp. op mellem 12 og 15 grader, lokalt 16-17 grader. Svag til jævn nordvestlig eller skiftende vind. I nat i starten stedvis klart vejr, ellers skyet og måske regn i den sydlige del. Temp. mellem 3 og 8 graders varme, og svag til jævn vind omkring nord.

Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster:
Først skyet vejr, men efterhånden kommer der perioder med nogen sol, men også risiko for byger. Temp. op mellem 12 og 15 grader, lokalt 16-17 grader. Svag til jævn nordvestlig eller skiftende vind. I nat i starten stedvis klart vejr, ellers skyet og måske regn i den sydlige del. Temp. mellem 3 og 8 graders varme, og svag til jævn vind omkring nord.

Bornholm:
Tørt med nogen eller en del sol, men en overgang bliver det skyet. Temp. mellem 10 og 15 grader, stedvis op til 17 grader. Svag til jævn sydøstlig eller skiftende vind. I nat først klart vejr, senere mest skyet. Temp. ned mellem 5 og 8 graders varme, og svag til let skiftende vind.

Baneinvasion udløser massiv kritik fra Tjekkiets fodboldtop

Det er ødelæggende for tjekkisk fodbold, at Slavia Prag-fans lørdag aften invaderede banen i slutminutterne og fik lørdagens kamp mod Sparta Prag aflyst.

Sådan lyder det i et opslag på platformen X fra formanden for Tjekkiets fodboldforbund, David Trunda, der retter en skarp kritik af fansenes opførsel.

– Derbykampen bør være en fejring af fodbolden. Men det, vi så i slutningen af kampen, hører bestemt ikke hjemme i sporten, skriver formanden.

Slavia Prag førte 3-2 på hjemmebane og var på vej til at sikre sig det tjekkiske mesterskab, da klubbens egne fans løb ind på banen og spolerede festen.

Også den tjekkiske ligaorganisation (LFA) fordømmer fansenes opførsel.

Der er indkaldt til et ekstraordinært møde søndag, hvor de skandaløse scener på stadion skal behandles, skriver det tjekkiske nyhedsbureau CTK. Slavia Prag risikerer at blive taberdømt.

– LFA vil under ingen omstændigheder tolerere en sådan adfærd. En følelsesladet atmosfære eller sportslig rivalisering kan aldrig bruges som undskyldning for denne type opførsel, lyder det fra ligaorganisationen.

Ifølge CTK blev Sparta Prag-keeper Jakub Surovcik angrebet af en fan, der hældte øl ud over ham, mens en anden fan skubbede til angriber Matyas Vojta.

Dommeren har skrevet i kamprapporten, at en holdleder fra Sparta Prag har oplyst, at også forsvarsspiller Jakub Martinec blev overfaldet.

Jakub Surovcik, der tilbragte store dele af sin ungdom i Slavia Prag, skriver ifølge det tjekkiske medie Sport på Instagram, at han modtog dødstrusler før kampen.

– Derefter at løbe hen til mig under kampen, true mig direkte i ansigtet og samtidig angribe mig er fuldstændig uacceptabelt. Det vil jeg håndtere juridisk, lyder det.

David Trunda skriver videre i sit opslag, at forbundet vil reagere på hændelsen i tæt samarbejde med ligaorganisationen, klubberne og sikkerhedsmyndighederne.

– Vi vil gøre alt for at forhindre, at lignende episoder sker igen. Følelser hører til i fodbold, men grænserne skal være klare. Sikkerhed og respekt skal være fundamentet for enhver kamp, skriver formanden.

Spillere fra begge hold søgte mod omklædningsrummene, da fansene løb ind på banen, og efterfølgende lød det fra Sparta Prag, at holdet havde forladt stadion, hvorfor kampen ikke blev genoptaget.

Foruden cheftræner Brian Priske havde Sparta Prag danske Asger Sørensen og dansk-peruanske Oliver Sonne med i opgøret. I løbet af kampen havde Sonne lagt op til et mål fra Sørensen.

Også Peter Vindahl og Magnus Kofod Andersen spiller i Sparta Prag, men de var ude af opgøret på grund af skader.

Medie: Værnepligtige kan blive sendt på opgave i Grønland

Forsvaret har angiveligt planer om at sende et antal værnepligtige til Grønland for til gengæld at trække nogle af de professionelle soldater hjem.

Det skriver TV 2 på baggrund af fortrolige dokumenter fra hæren, som mediet har fået adgang til.

I en orientering, som mediet har set, skriver hærchef Peter Boysen, at man på sigt vil bruge værnepligtige i opgaveløsningen i Grønland.

Orienteringen er sendt i marts.

Ifølge TV 2’s oplysninger vil et kompagni af værnepligtige under ledelse af befalingsmænd skulle overtage opgaver som bevogtning og beskyttelse af kritisk infrastruktur i omkring en måned.

De skal ifølge mediet afsted til september.

Efter at værnepligten blev forlænget, er der i forvejen lagt op til, at værnepligtige skal overtage flere opgaver fra de fastansatte soldater.

Et politisk flertal blev i oktober enige om, at værnepligtige i højere grad skal bruges til at løse opgaver som bevogtning.

Det skal kunne frigive fastansat personel til andre opgaver, lød det dengang.

Forsvarskommandoen har ingen kommentarer til situationen i Grønland, skriver TV 2.

FCM skal bryde rædsom tendens for at bevare guldhåb

Ti besøg i træk uden en sejr i Farum.

Med den rædsomme statistik møder FC Midtjylland søndag til udekamp mod FC Nordsjælland, og så endda med kravet om at vinde for at holde sig inde i mesterskabskampen, hvor AGF har teten før de to sidste runder.

Glen Riddersholm, der nu fungerer som ekspert på TV 2 Sport, ved, hvor svært det kan være at vinde i Farum.

Da han var træner i FCM fra 2011 til 2015, var holdet seks gange på besøg hos FCN, og det resulterede i fire nederlag og to uafgjorte. Og altså ikke en eneste sejr.

– Med Midtjylland vandt jeg aldrig i Farum, men så tog jeg til AGF, hvor vi vandt i Farum, og jeg var også tæt på med Sønderjyske. Det stred mod al sund fornuft, fordi min gruppe i Midtjylland var markant bedre.

– Nogle gange kan der være noget med match-up, og så kan statistikker være meget utaknemmelige og sætte sig mentalt i hovedet. Det skal man kunne se væk fra, for statistikker er grundlæggende til for at blive brudt, påpeger Glen Riddersholm.

Han minder om, at mange andre hold end FCM har det svært som udehold i Farum, og at FCM trods alt har fået uafgjort med hjem ved fire af de seneste syv besøg.

Søndag eftermiddag er en sejr påkrævet, hvis ikke AGF skal have serveret en guld-matchbold før aarhusianernes kamp på Brøndby Stadion søndag aften.

Ifølge Riddersholm er der to måder at angribe en kamp i Farum på.

– Man kan stille sig ned, overlade initiativet og gøre rummene små og spille på omstillinger.

– En anden strategi er at gå i højt pres og forsøge at fange Nordsjælland i det opbyggende spil med den risiko, at der kommer et enormt bagrum, hvis det lykkes dem at spille igennem presset. Og det vil de gøre i løbet af en kamp.

Han mener, at FCM-træner Mike Tullberg bør vælge den sidstnævnte model.

– Det er Midtjyllands kendetegn at lægge et højt pres og forsøge at kyse Nordsjælland fysisk. Og når man jagter en sejr, er initiativ vejen frem i stedet for være for passiv og for taktisk.

– Så det vil overraske mig, hvis Midtjylland ikke angriber kampen. Det er klubbens DNA, pointerer Riddersholm.

Han anerkender, at FCN kan spille forrygende fodbold på sit kunstgræs, men samtidig køber kan ikke præmissen om, at udehold har svært ved at begå sig på kunstgræs.

– Jeg kunne forstå snakken for mange år tilbage, men ikke nu. En spiller som Midtjyllands Aral Simsir er født og opvokset på kunstgræs, og det er der rigtigt mange, der er i dag. Nu har alle klubber kunstgræsbaner, som de træner på af og til.

– Så kan Nordsjælland have en fordel af at træne på det hver dag, men jeg mener ikke, at det er et argument i snakken om, at Midtjylland ikke har vundet i Farum længe, lyder det fra Riddersholm.

FCM vandt senest i Farum i juli 2020. Holdets nuværende træner, Mike Tullberg, debuterede som Midtjylland-træner i netop Farum, hvor midtjyderne var heldige med at slippe med et nederlag på 0-1.

Før kampen søndag klokken 14 har FCM to point op til AGF med to runder tilbage af mesterskabsspillet.

12 politifolk meldes dræbt efter bilbombe i Pakistan

Mindst 12 politifolk er blevet dræbt, efter at en bilbombe blev detoneret ved en forpost i byen Bannu i det nordvestlige Pakistan.

Det oplyser det lokale politi ifølge Reuters.

Angrebet fandt sted lørdag. En anonym politibetjent fortæller til Reuters, at mistænkte militante kørte en bil fyldt med sprængstoffer ind i bygningen.

Herefter trængte de ind i bygningen og begyndte at skyde mod de tilbageværende politifolk.

– Andre politifolk blev sendt afsted for at hjælpe politiet, men terroristerne lagde sig i baghold og forårsagede flere dødsfald, siger han.

Kilder i politiet oplyser til Reuters, at de militante også benyttede droner under angrebet.

En militant gruppering, som er kendt under navnet Ittehad-ul-Mujahideen, har siden taget ansvaret for angrebet, skriver Reuters.

Billeder fra gerningsstedet efter angrebet viste ifølge Reuters, at bygningen var jævnet med jorden, med mursten, udbrændte vragdele og ødelagte køretøjer spredt over området.

Ambulancer fra redningstjenester og civile hospitaler hastede til stedet, og myndighederne har erklæret kriseberedskab på de statslige hospitaler i Bannu.

Tre betjente blev fundet i live og sendt på hospitalet, lyder det fra pakistansk politi.

Pakistan har tidligere beskyldt nabolandet Afghanistan for at huse militante grupper, så de kan planlægge angreb på pakistansk jord.

Det har Taliban-styret i Afghanistan benægtet. Ifølge Taliban er angreb fra militante et internt pakistansk problem.

Konflikten mellem de to lande eskalerede i februar og marts med flere angreb og ifølge Reuters de værste kampe i årevis mellem de to lande.

De to lande har ellers tidligere været allierede.

Siden da er kampene aftaget, men der er endnu ikke mæglet en officiel våbenhvile på plads.

Krydstogtskib ramt af hantavirus er ankommet til Tenerife

Krydstogtskibet MV “Hondius”, der tidligere har haft udbrud af hantavirus, er tidligt søndag ankommet til den spanske ø Tenerife.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Det ligger i farvandet nær havnen Granadilla, viser optagelser fra Reuters. Her vil skibet kaste anker, mens evakueringen af passagerer og dele af besætningen finder sted.

Ingen af skibets nuværende passagerer har udvist tegn på smitte.

Dansker bryder sejrstørke med triumf i Indycar-løb i Indiana

Den danske racerkører Christian Lundgaard brød lørdag en sejrstørke på 47 løb og sikrede sig sin første Indycar-sejr i næsten tre år med en førsteplads i Sonsio Grand Prix i Indianapolis i USA.

Den 24-årige østjyde, der kører for Arrow McLaren, startede på fjerdepladsen og tog føringen på 68. omgang af det 85 omgange lange løb.

Han sluttede 4,6713 sekunder foran feltet. Det var karrierens anden Indycar-sejr.

Det var en glad Lundgaard, der udtalte sig efter løbet.

– Jeg havde virkelig ikke forventet det her i dag, siger han.

– Jeg håbede på det. Jeg har ventet i lang tid på den her sejr – især her. I ved, hvor hurtig jeg altid har været her, og det har bare været skuffelse på skuffelse, siger han om banen i Indianapolis.

Amerikaneren David Malukas, der førte i 27 omgange, sluttede som nummer to.

Lundgaard er den tredje McLaren-racerkører til at vinde et Indycar-løb nogensinde efter amerikaneren Johnny Rutherford og mexicaneren Pato O’Ward.

Med sejren rykker danskeren op på fjerdepladsen i den samlede Indycar Series-stilling med 182 point, blot tre point efter Malukas på tredjepladsen.

Den eneste anden dansker i løbet, Christian Rasmussen, sluttede som nummer 24. Efter løbet har han 65 point og ligger nummer 23 i den samlede stilling.

Indycar-sæsonen 2026 består af i alt 18 løb og strækker sig frem til september. Næste løb er om to uger og foregår igen i Indianapolis den 24. maj.

Reuters

OVERBLIK: Sådan foregår evakuering af krydstogtskib

Krydstogtskibet MV “Hondius” vil søndag morgen ankomme til den spanske ferieø Tenerife.

Her vil passagererne og en del af besætningen, der tilsammen udgør omkring 150 personer, blive evakueret, efter at der tidligere har været et udbrud af hantavirus om bord på skibet.

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) har tidligere oplyst, at der er seks bekræftede tilfælde af hantavirus ud af otte mistænkte tilfælde. Tre af personerne er afgået ved døden.

Der er ikke længere nogen mistænkte tilfælde af hantavirus, der typisk spreder sig blandt gnavere, tilbage på skibet.

Krydstogtskibet, som stævnede ud fra Argentina 1. april, har natten til søndag nærmet sig Tenerife, der ifølge mediet BBC har forberedt skibets ankomst i detaljer.

Sådan vil evakueringen foregå trin for trin:

* Sikkerhedszone: Når MV “Hondius” ankommer, får det ikke lov til at sejle direkte ind i industrihavnen i Granadilla. Mens det nærmer sig havnen, oprettes en sikkerhedszone på én sømil omkring skibet. Der kastes anker tæt ved havnen for at sikre skibets fortsatte isolation.

* Lægetjek: Når skibet har kastet anker, vil lægehold gå om bord på MV “Hondius” for at tjekke passagerer og besætning for tegn på hantavirus. Det ventes at foregå omkring klokken 08.00 dansk tid.

* Opdeling: Passagererne vil herefter blive opdelt i mindre grupper efter nationalitet. Grupperne sejles ind til kysten i mindre både. Her har spansk militær og beredskab opsat telte, mens adgangen til området er lukket for offentligheden.

* Flytransport: Chartrede fly vil stå klar i den lokale lufthavn til at tage imod grupperne, der flyves hjem til deres respektive lande.

* Isolation: Hantavirus har en inkubationsperiode på op til ni uger, så derfor skal passagererne formentlig i isolation, når de er vendt hjem. 14 spanske statsborgere isoleres på et militærhospital i hovedstaden Madrid. De vil blive testet før isolationen og igen efter syv dage.

* Overvågning: Specialister fra universitetshospitalet på Tenerife, Hospital Universitario Nuestra Señora de Candelaria, er stand-by, hvis nogen bliver alvorligt syge under evakueringen fra MV “Hondius”.

* Besætningen: Omkring 30 besætningsmedlemmer vil blive om bord på krydstogtskibet, der skal sejles til Holland, hvor det er indregistreret.

Kilde: BBC og CNN.

INFO: Ritzau liveblogger i dag fra Giro d’Italia i cykling.

10. maj: 3. etape (flad, blogstart 13:30).

Etapen overvåges fra start, og bloggen bliver startet tidligere end varslet, hvis udviklingen dikterer det.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cPUQ

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=69ea07759142fcae1940e969″></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

Redaktionel kontakt: 33 30 04 10

DMI Regionaludsigt øst

RITZAU

REGIONALOST

Søndag den 10. maj 2026.

Udsigt, der gælder til mandag morgen, udsendt kl. 05.20

Fyn:
Mest skyet og til tider byger, men ud på eftermiddagen klarer det op fra nordvest med nogen eller en del sol. Temp. mellem 12 og 15 grader. Svag til jævn vind mest fra vest og sydvest. I aften tørt med sol de fleste steder og i nat efterhånden mest skyet. Temp. mellem 3 og 8 graders varme, og svag til lest vind mest fra nordvest.

København og Nordsjælland:
Mest skyet med spredte byger, men ud på eftermiddagen klarer det op fra nordvest med nogen sol de fleste steder. Temp. mellem 10 og 15 grader. Svag til jævn nordvestlig eller skiftende vind. I aften tørt med sol de fleste steder og i nat efterhånden mest skyet. Temp. mellem 4 og 9 graders varme, og svag til let vestlig eller skiftende vind.

Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster:
Mest skyet med spredte byger, men ud på eftermiddagen begynder det at klarer op fra nordvest med nogen sol de fleste steder. Temp. mellem 11 og 17 grader, køligst ved kyster med pålandsvind. Svag til jævn nordvestlig eller skiftende vind. I aften tørt med sol de fleste steder og i nat efterhånden mest skyet og sidst på natten på Lollan, Falster, Møn og den sydligeste del af Sjælland regn. Temp. mellem 4 og 9 graders varme, og svag til frisk vestlig eller skiftende vind.

Bornholm:
Tørt med nogen eller en del sol. Temp. mellem 10 og 15 grader, stedvis op til 17 grader. Svag til jævn syd- og sydøstlig eller skiftende vind. I aften tørt med sol de fleste steder og i nat efterhånden mest skyet. Temp. omkring 8 graders varme, og svag til let skiftende vind.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]