Seneste nyheder

27. juni 2026

Fodbold-VM sparkes i gang med tre åbningsceremonier

Sommerens VM i fodbold bliver skudt i gang med ikke bare én, men tre åbningsceremonier.

Således vil værtsnationerne – USA, Canada og Mexico – åbne ballet med hver deres show i forbindelse med de første kampe ved slutrunden.

Det oplyser Det Internationale Fodboldforbund (Fifa) på sin hjemmeside.

Den første ceremoni vil blive afholdt halvanden time før kampstart, når Mexico 11. juni møder Sydafrika på Mexico City Stadium.

Her skal blandt andre den colombianske sanger J Balvin og det mexicanske band Maná optræde.

Dagen efter åbner Canada sin del af turneringen mod Bosnien-Hercegovina i Toronto, hvor blandt andre den canadiske crooner Michael Bublé skal underholde.

Senere samme dag i Los Angeles – klokken 3 om natten dansk tid – tørner USA sammen med Paraguay i værtsnationens første VM-kamp. Her står den amerikanske popstjerne Katy Perry i spidsen for showet.

Ceremonierne i Mexico City, Toronto og Los Angeles skal ifølge Fifa forene musik, kultur og fodbold og samtidig afspejle værtsnationernes særpræg.

Fansene på stadion vil spille en aktiv rolle under ceremonierne, lyder det videre.

Mette F. ønsker Troels Lund alt det bedste i regeringsforhandlinger

Danmarks fungerende statsminister, Mette Frederiksen (S), sender en tak til de partier, som hun i de sidste mange uger har forhandlet med om en ny regering.

– Mange ugers forhandlinger om en ny regering blev afsluttet i går. Desværre, skriver hun.

Efter folketingsvalget i marts blev Mette Frederiksen valgt som kongelig undersøger og stod dermed i spidsen for forhandlingerne om en ny regering.

Men fredag blev stafetten givet videre til Venstres formand, Troels Lund Poulsen.

– Jeg ønsker selvfølgelig Troels alt det bedste for hans arbejde i den kommende tid, skriver hun.

Det var Moderaternes formand, Lars Løkke Rasmussen, som fredag sagde, at han efter rekordlange regeringsforhandlinger i stedet mente, at Venstres formand skulle være kongelig undersøger.

Efter en kongerunde fredag aften blev Troels Lund Poulsen officielt ny kongelig undersøger.

Han skal forsøge at danne en regering, hvor hverken Socialdemokratiet eller Moderaterne er med.

87 mandater har stillet sig bag Troels Lund som kongelig undersøger mod 84 bag Mette Frederiksen.

– Jeg er fortsat fungerende statsminister og vil selvsagt passe mit arbejde for vores vidunderlige land og for alle jer, der bor her, skriver Mette Frederiksen på Facebook.

Det er første gang i flere årtier, at der har været behov for flere besøg hos regenten, før der kan dannes en ny regering.

Den kongelige undersøger er den politiker, som står i spidsen for forhandlingerne om at danne en ny regering.

Det er lørdag morgen uvist, hvornår nye regeringsforhandlinger ventes at starte.

Den hidtidige rekord for den længste regeringsdannelse var efter valget i 2022, hvor det tog 42 dage, inden Mette Frederiksen (S) kunne annoncere, at der kunne dannes en ny regering.

SVM-regeringen blev dannet to dage senere.

Lørdag er det 46 dage siden, at danskerne var i stemmeboksen for at sammensætte det nye Folketing.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Indonesisk vandrer bekræftet død efter vulkanudbrud

De indonesiske myndigheder har lørdag bekræftet dødsfaldet af en kvindelig indonesisk vandrer, der omkom i forbindelse med et vulkanudbrud på øen Halmahera fredag.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Kvindens lig er fundet og overdraget til familien.

Beredskabet på den indonesiske ø genoptog lørdag forsøget på at finde i alt tre vandrere, som har været savnet efter vulkanudbruddet. De blev formodet at være døde.

De to andre personer er lørdag blevet lokaliseret, men de er ikke fundet endnu. Det er derfor ikke bekræftet, om de to personer er døde eller i live.

– Vi har identificeret lokationerne på deres koordinater, som er omkring kraterkanten, siger Iwan Ramdani, som er leder af Indonesiens redningsberedskab, ifølge Reuters.

Han tilføjer, at det stemmer overens med droneovervågning og flere vidneforklaringer.

Fredag forklarede vidner ifølge Reuters, at de mente, at de tre savnede personer var blevet dræbt i forbindelse med vulkanudbruddet.

Mere end 100 personer arbejder på indsatsen ved vulkanen Mount Dukono. Det inkluderer blandt andet politifolk og soldater, lyder det.

Ifølge det lokale politi er de to savnede personer, der lørdag er blevet lokaliseret, fra Singapore.

Vulkanen gik i udbrud fredag morgen lokal tid. Det resulterede i, at en ti kilometer høj askesky skød i vejret.

Der var ingen meldinger om flyforstyrrelser i forbindelse med vulkanudbruddet.

Der er ikke nogen byer eller landsbyer, der ligger tæt nok på vulkanen, til at de kom i fare.

Yderligere 17 personer blev bragt i sikkerhed.

De indonesiske vulkanmyndigheder fastholder det tredjehøjeste alarmniveau for vulkanen. Det betyder, at borgere og turister frarådes al aktivitet inden for fire kilometer af vulkanens krater.

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Lørdag d. 9. maj 2026.

Udsigt, der gælder til søndag morgen, udsendt kl. 07.30

Tørt vejr med en del sol. Temp. mellem 13 og 18 grader, og svag til jævn vind omkring sydøst. I aften sol mod øst, men skyer bevæger sig ind over landet fra vest, og i nat kan der stedvis komme lidt regn. Temp. i nat mellem 2 og 7 grader. Vinden bliver svag eller let fra skiftende retninger, men i løbet af natten drejer vinden til vest og nordvest i Vest- og Nordjylland og bliver op til frisk.

Flere danskere flytter i bofællesskab end tidligere

Siden 2020 er der skudt mere end 160 nye bofællesskaber op i Danmark.

Det viser en rapport, som Institut for Byggeri, By og Miljø på Aalborg Universitet har lavet.

Ifølge en pressemeddelelse fra universitetet er antallet af danskere, som bor i bofællesskaber, blevet fordoblet siden 2015.

Et bofællesskab består af en række selvstændige boliger, hvor beboerne samtidig deles om nogle fælles faciliteter. Det kan være vaskeri, spisestue, køkkenhave eller lignende.

Ved udgangen af 2025 var der 613 bofællesskaber i Danmark, hvor der til sammen var mere end 18.000 boliger.

Omkring en fjerdedel af bofællesskaberne er etableret i dette årti.

Langt størstedelen af de danske bofællesskaber er seniorbofællesskaber. Omkring to tredjedele af bofællesskaberne i Danmark er for seniorer ifølge forskerne.

Her er beboerne typisk seniorer uden hjemmeboende børn, men aldersgrænsen afhænger af bofællesskabet.

Den næstmest populære form for bofællesskab er aldersblandende bofællesskaber, hvor børn, voksne og ældre bor side om side. De udgør 29 procent af bofællesskaberne i Danmark.

Rapporten viser også, at det gennemsnitlige bofællesskab har vokset sig større i de seneste år.

I tidligere årtier havde et bofællesskab i gennemsnit under 20 boliger, mens det i dag er over 50 i gennemsnit.

Forskerne peger på, at de nye bofællesskaber i dag i højere grad bliver etableret af investorer, ejendomsudviklere og almene boligorganisationer.

Professionelle aktører har stået for mere end ni ud af ti af de nye boliger, som er kommet til siden 2020.

De udlejer typisk boligerne i stedet for at sælge dem.

NU/KORRFLASH

INFO: Artiklen “NET/GOLF/BJERREGAARD/REAK+NV”, udsendt kl. 4:53 med overskriften “Dansk golfhåb afslører ny tilgang efter stærke runder i Spanien” er korrigeret. KORR: Citat i niende afsnit er ændret, da det var formuleret knudret.

Witts vilde rejse fra Serie 2 kan kulminere med Superliga

Jonathan Witt har været på en mildt sagt bemærkelsesværdig fodboldrejse.

Den begyndte, da han for halvandet årti siden rykkede op som seniorspiller og blev en del af Hillerøds allerstærkeste mandskab i Serie 2.

På bumlede plæner i landets sjettebedste række begyndte han og holdkammeraterne at vinde og vinde og buldre op gennem rækkerne.

Mens holdkammerater faldt fra, efterhånden som niveauet steg, bed Jonathan Witt sig fast, og efter flere års fremgang kan rejsen nu for alvor kulminere.

Med fire runder igen er Hillerød Fodbold med Jonathan Witt som anfører på andenpladsen i 1. division og flirter dermed kraftigt med en sensationel oprykning til Superligaen.

– Det er vildt. Det er sindssygt at sige. Og også lidt surrealistisk at få ud over læberne, siger Jonathan Witt.

Og den 33-årige midtstopper er ikke bare med på en badebillet som en slags galionsfigur for klubbens identitet. Nej, han betragtes vidt og bredt som en af de mest stabile og solide forsvarsspillere i 1. division.

– Det har krævet meget, for der er godt nok stor forskel på at spille Sjællandsserie og Danmarksserie og så toppen af divisionerne. Jeg har lagt ting om i mit spil og mit liv, og det har medvirket til, at jeg kan være med, hvor jeg er nu, siger Jonathan Witt.

– Da jeg var i Serie 2, kunne jeg ikke have taget skridtet og sagt: “Nu spiller jeg 1. division”. Det er en udvikling, der er sket over en længere periode.

– Jeg er blevet bedre og bedre og har lært en masse ting af en masse gode holdkammerater, som har højnet mit niveau. Det er ikke alle, der kan gøre det, men jeg har været heldig at være i en god situation her i klubben, og derfor har jeg formået at forbedre mig år for år, siger Jonathan Witt.

Med årene har Jonathan Witt altså slået sit navn fast med syvtommersøm. Som pålidelig divisionsspiller har han da også haft muligheder for at prøve talentet af andre steder, og han har ikke været komplet afvisende over for idéen.

– Jeg har tænkt over det flere gange, og der har også været muligheder. Men jeg har været i en god situation i Hillerød. Tidligere i min karriere handlede det nok om tryghed, men hvis du spørger mig nu, ville jeg gerne have udfordret mig selv mere.

– Omvendt vil jeg heller ikke være den her rejse foruden. Jeg ville ikke opgive noget for den situation, jeg er i nu, og jeg glæder mig helt vildt til de sidste fire kampe, hvor vi kan få drømmen til at blive til virkelighed, siger Jonathan Witt.

Efter weekendens runde, hvor Hillerød slog Lyngby Boldklub, som mere eller mindre er rykket op, sagde klubbens træner, Christian Lønstrup, at man ikke var begyndt at snakke Superliga på de indre linjer.

Det kan Jonathan Witt imidlertid afkræfte.

– Internt snakker fodboldspillere jo altid om resultater. Så længe spillere ikke begynder at blive tynget af det, er det ikke et problem, og dertil er vi ikke kommet. Vi er begunstigede af at være underdogs, hver gang vi går på banen, så vi skal bare ud og give den gas.

– Vi skal bare nyde at være i det her selskab, for om et år kan vi lige så godt ligge der, hvor HB Køge og B93 er nu. Det kan gå hurtigt, siger Jonathan Witt med henvisning til klubberne, der kæmper for overlevelse.

Hillerød skal lørdag møde AC Horsens.

Ritzaus planer for nyheder lørdag og søndag er opdateret og kan følges på

http://www.ritzau.dk/program

Labour mister magten i Wales for første gang siden 1999

For første gang siden 1999 mister det britiske arbejderparti Labour magten i parlamentet i Wales.

Det viser optællingen efter torsdagens valg ifølge BBC.

Partiet Plaid Cymru, der er et centrum-venstre-parti med et ønske om øget walisisk selvstændighed, bliver størst med 43 pladser i parlamentet.

Højrefløjspartiet Reform UK med Nigel Farage i spidsen følger efter som det næststørste parti med 34 pladser.

Labour bliver tredjestørst med ni pladser i parlamentet.

Der skulle besættes i alt 96 pladser i parlamentet i Wales.

Parlamentet blev etableret i 1999 og har altså siden begyndelsen været domineret af Labour.

Som følge af valgnederlaget trækker den skotske førsteminister, Eluned Morgan, sig som formand for Labour i Wales.

– Jeg tager ansvaret, og jeg trækker mig, siger hun ifølge BBC.

Hun understreger, at valget handlede om Wales – og ikke om den britiske premierminister, Keir Starmer, som er leder for Labour i Storbritannien.

Starmer selv siger ifølge Reuters, at han lover, at han vil forblive formand for partiet for at “levere forandring” efter partiets tilbagegang i lokalvalgene.

– Jeg kommer ikke til at gå nogen steder, siger Starmer, da han bliver mødt af journalister i London-bydelen Ealing fredag aften.

Efter Plaid Cymru, Reform UK og Labour er Det Konservative Parti blevet valgt ind i Wales’ parlament med syv mandater, De Grønne med to mandater og Liberaldemokraterne med ét.

Det er ikke kun i Wales, at det ser sort ud for Labour. Det gør det også i de engelske byråd, hvor omkring 5000 pladser i 136 byråd på tværs af England og seks borgmesterposter har været på valg.

Der er tale om cirka en tredjedel af pladserne i de engelske byråd, og det er altså ikke alle mandater i byrådene, som vælgerne har stemt om denne gang.

Natten til lørdag er pladserne i 131 ud af de 136 byråd blevet fordelt mellem partierne. Indtil videre er Reform UK langt det største parti med 1444 byrådspladser, mens Labour er næststørst med 997 pladser.

Efter Labour følger Liberaldemokraterne, Det Konservative Parti og De Grønne. Dertil kommer løsgængere.

Der har også været valg til parlamentet i Skotland.

Her var parlamentet før valget domineret af Det Skotske Nationalparti, der også endte som valgets store vinder. Trods en smule tilbagegang fik partiet 58 ud af 129 pladser i det skotske parlament.

Det Skotske Nationalparti minder om Labour, men ønsker skotsk selvstændighed.

Labour og Reform UK fik hver 17 mandater. Derefter fulgte De Skotske Grønne, Konservative og Liberaldemokraterne. De fik henholdsvis 15, 12 og 10 mandater.

INFO: Ritzau liveblogger i dag fra Giro d’Italia i cykling.

9. maj: 2. etape (kuperet, blogstart 14:00).

Etapen overvåges fra start, og bloggen bliver startet tidligere end varslet, hvis udviklingen dikterer det.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cPUP

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=69ea076f4d685ce91ffc3a36″></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

Redaktionel kontakt: 33 30 04 10

USA’s forsvarsministerium offentliggør 160 dokumenter om UFO’er

USA’s forsvarsministerium har fredag offentliggjort cirka 160 klassificerede dokumenter om påståede UFO-observationer.

Det skriver ministeriet ifølge nyhedsbureauet Reuters i en pressemeddelelse.

Det sker på ordre fra den amerikanske præsident, Donald Trump.

Formålet er ifølge ministeriet at give det amerikanske folk det, som betegnes som en hidtil uset gennemsigtighed, selv om analytikere påpeger, at mange af dokumenterne allerede var offentligt tilgængelige.

Offentliggørelsen af dokumenter, billeder og videoer af “uidentificerede anomale fænomener” (UAP) vil blive fulgt op af flere frigivelser i fremtiden, i takt med at mere materiale bliver deklassificeret, skriver ministeriet.

Trump er den seneste præsident, der offentliggør statslige rapporter om UFO’er. Processen begyndte i slutningen af 1970’erne.

Eksperter vurderer ifølge Reuters, at de omkring 160 dokumenter fra fredag indeholder nye videoer af kendte observationer, men giver ingen endegyldige beviser på liv uden for Jorden.

UAP-efterforsker Mick West påpeger over for Reuters, at den tidligere præsident Joe Bidens administration offentliggjorde mange af de samme oplysninger som dem i fredagens frigivelse.

– De er bevis på, at vi ikke er i stand til at identificere en lille hvid prik, der er langt væk, siger analytikeren om de nye UAP-videoer og billeder.

Avi Loeb, der er astrofysiker på Harvard University, skriver i en mail til Reuters, at udgivelsen viser, at regeringen har indsamlet dokumentation for UFO’ers eksistens.

– Dokumenterne viser, at UAP ikke blot er et spørgsmål om spekulation eller offentlig nysgerrighed. Regeringen har indsamlet registreringerne (af UFO’er, red.), lyder det fra astrofysikeren.

UAP står for Unidentified Aerial Phenomena eller Unidentified Anomalous Phenomena og er en i stigende grad anvendt betegnelse for UFO’er.

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Lørdag d. 9. maj 2026.

Udsigt, der gælder til søndag morgen, udsendt kl. 04.45

Tørt vejr med en del sol. Temp. mellem 13 og 18 grader, og svag til jævn vind omkring sydøst. I aften sol mod øst, men skyer bevæger sig ind over landet fra vest, og i nat kan der stedvis komme lidt regn. Temp. i nat mellem 2 og 7 grader. Vinden bliver svag eller let fra skiftende retninger, men i løbet af natten drejer vinden til vest eller nordvest i Vest- og Nordjylland og bliver op til frisk.

Dansk golfhåb afslører ny tilgang efter stærke runder i Spanien

Golfspilleren Lucas Bjerregaard skal lørdag forsøge at forsvare en delt førsteplads ved Catalunya Championship i Spanien.

Den 34-årige dansker spillede sig fredag til tops i turneringen, der er en del af DP World Tour, med en runde i 66 slag. Samlet er han 11 slag under par før weekendens to finalerunder.

Det er efterhånden et stykke tid siden, at Bjerregaard har ført en stor turnering, hvilket kan skyldes en ændret tilgang.

– Jeg prøver at gribe det lidt anderledes an i år og tager tingene mere, som de kommer, siger danskeren til DP World Tours hjemmeside.

– Jeg har i mange år stresset meget med min golf, og nu forsøger jeg – jeg ved ikke, hvordan jeg skal forklare det – at tage tingene lidt lettere og mere, som det kommer.

Efter de to første runder deler han førstepladsen med italienske Stefano Mazzoli.

Lucas Bjerregaard vandt senest en turnering på DP World Tour i 2018, hvor han strøg til tops i Alfred Dunhill Links Championship. I alt er det blevet til to turneringssejre på DP World Tour.

På grund af de senere års erfaring tager Lucas Bjerregaard den øjeblikkelige succes i Catalunya Championship med ro.

– Jeg tror, det er det, jeg har lært om golf de sidste fem år, er det var godt i dag og i går, men man ved aldrig med i morgen og i næste uge, forklarer danskeren.

– Så jeg prøver egentlig ikke at lægge for meget i de sidste par runder, men jeg er selvfølgelig meget glad for at være, hvor jeg er, og forhåbentlig kan det fortsætte et par dage endnu, siger han.

Lucas Bjerregaard indleder lørdagens tredje runde klokken 11.55.

Turneringen, der spilles tæt på Barcelona, har en samlet præmiepulje på 2,75 millioner dollar svarende til cirka 17,5 millioner kroner.

Én person overlever amerikansk angreb på skib i Stillehavet

USA’s militær har fredag dræbt to mænd i et angreb på et mistænkt narkoskib i det østlige Stillehav.

Det skriver det amerikanske militærs sydlige kommando, Southcom, natten til lørdag dansk tid på det sociale medie X.

– Efterretninger bekræftede, at fartøjet bevægede sig langs kendte narkosmuglerruter i det østlige Stillehav og var involveret i narkosmugling, skriver Southcom.

Én person om bord overlevede aktionen, lyder det.

– Efter træfningen underrettede Southcom øjeblikkeligt den amerikanske kystvagt med henblik på at aktivere eftersøgnings- og redningssystemet for den overlevende, skriver militæret.

Southcom oplyser ikke noget om den overlevendes tilstand. Den overlevendes køn oplyses heller ikke.

Ordren til angrebet blev givet af Southcoms øverstbefalende, Francis L. Donovan, fremgår det af opslaget på X.

En video på ti sekunder, der er tilføjet i opslaget, viser tilsyneladende en båd blive angrebet fra luften.

Militæret melder jævnligt ud, at det har udført angreb på skibe i det østlige Stillehav. Målene omtales som narkoskibe.

Mindst 189 personer er ifølge en optælling fra nyhedsbureauet AFP blevet dræbt i de amerikanske angreb.

USA’s præsident Donald Trumps administration begyndte i september at angribe påståede narkobåde i Det Caribiske Hav og den østlige del af Stillehavet.

Siden er der blevet udført adskillige angreb i området.

Ifølge USA er angrebene en del af en indsats mod den ulovlige handel med narkotika i regionen.

USA har ikke umiddelbart fremlagt nogen definitive beviser for, at der er tale om såkaldte narkoskibe.

Trump og hans administration har forsøgt at forsvare lovligheden af angrebene, som ifølge nogle juridiske eksperter strider mod loven.

Amerikansk militær har i forbindelse med tidligere angreb generelt omtalt besætningsmedlemmer om bord på skibene, der påstås at blive brugt til narkosmugling, som narkoterrorister.

Selskab bag Trumps Truth Social taber 2,5 milliarder i første kvartal

Moderselskabet bag Donald Trumps sociale medie, Truth Social, har tabt over 400 millioner dollar – godt 2,5 milliarder danske kroner – i første kvartal.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Årsagen er særligt faldende kurser på kryptovaluta, skriver nyhedsbureauet.

Moderselskabet bag den amerikanske præsidents sociale medie hedder TMTG og står for Trump Media & Technology Group.

Det har i årets første tre måneder haft en omsætning på under en million dollar – 6,34 millioner kroner.

Præsidenten bruger dagligt Truth Social til at komme med officielle udmeldinger.

Trump styrer selv omkring 41 procent af aktierne i TMTG. De står i en fond, der er blevet oprettet til at styre hans økonomiske interesser under hans præsidentperiode.

TMTG begår sig også i finansielle tjenesteydelser. For et år siden annoncerede selskabet en finansiering på 2,5 milliarder dollar til investering i kryptovaluta, der er en af Trumps seneste store interesser.

Et kraftigt fald i digitale valutaer har ramt denne del af forretningen hårdt. I begyndelsen af oktober styrtdykkede prisen på Bitcoin fra over 126.000 dollar til under 70.000 dollar i marts i år.

Siden da er kursen steget en smule igen til over 80.000 dollar.

Selv om selskabets aktier ikke er solgt, er det forpligtet til at bogføre sine tab, der lyder på 406 millioner dollar i første kvartal. Ifølge selskabet skyldes langt størstedelen de digitale aktiver.

TMTG’s omsætning var 900.000 dollar i første kvartal. Det er et beskedent beløb for en virksomhed, der er vurderet til 2,47 milliarder dollar på aktiemarkedet.

Selskabet udtaler ifølge AFP, at det fortsat “fokuserer på at udvide sin infrastruktur og sit publikum for at forberede sig på fremtidige funktioner, der kan generere indtjening”.

TMTG oplyste i december, at selskabet fusionerer med det amerikanske firma TAE, der udvikler teknologi inden for kernefusion. Aftalen ventes at falde endeligt på plads i midten af 2026.

Truth Social blev lanceret i begyndelsen af 2022.

USA straffer selskaber for at levere til Irans våbenindustri

USA indfører økonomiske sanktioner over for en række personer og selskaber, som beskyldes for at støtte Irans våbenindustri.

Det amerikanske finansministerium offentliggør natten til lørdag dansk tid på sin hjemmeside en liste på i alt ti personer og selskaber, der vil få indefrosset deres aktiver i USA.

USA’s finansminister, Scott Bessent, begrunder sanktionerne med, at Irans våben bruges imod amerikansk militær.

– Vi vil fortsætte med at holde USA sikkert og gå efter udenlandske personer og virksomheder, der forsyner Irans militær med våben til brug mod amerikanske styrker, siger Bessent.

De nævnte personer og selskaber hjælper ifølge finansministeriet den iranske hær i bestræbelser på at anskaffe sig våben og råmaterialer, der anvendes til Shahed-droner og i hærens missilprogram.

Iran er storproducent af droner og har kapacitet til at producere omkring 10.000 droner om måneden.

Det har organisationen Centre for Information Resilience, der finansieres af Storbritanniens udenrigsministerium, tidligere vurderet, skriver nyhedsbureauet Reuters.

De sanktionerede selskaber har hjemme i blandt andet Kina, Hongkong, Belarus og De Forenede Arabiske Emirater.

Meldingen om amerikanske sanktioner af flere kinesiske selskaber kommer, få dage inden at USA’s præsident, Donald Trump, rejser til Kina for at mødes med landets præsident, Xi Jinping.

De to ledere skal efter planen mødes i Kinas hovedstad, Beijing, 14. og 15. maj.

Donald Trump afventer i øjeblikket et iransk forslag til en aftale, der kan afslutte konflikten mellem USA og Iran.

Det sagde Trump fredag aften lokal tid i Washington D.C. til journalister uden for Det Hvide Hus.

– Jeg får angiveligt et brev i aften – så må vi se, hvordan det går, sagde Trump ifølge nyhedsbureauet AFP.

USA og Israel indledte den 28. februar den første bølge af angreb på Iran.

Ifølge Trump skete det for at forhindre Iran i at udvikle atomvåben.

I begyndelsen af april indgik landene en skrøbelig våbenhvile med Pakistan som mægler.

Satellitbilleder viser olieudslip ud for den iranske ø Kharg

Der er formodninger om et olieudslip ud for kysten ved den iranske ø Kharg, der er afgørende for Irans olieeksport.

Det viser satellitbilleder fra stedet ifølge nyhedsbureauerne Reuters og AFP.

På billeder af det formodede olieudslip ses en grå og hvid masse i havet.

Det står ikke umiddelbart klart, hvad der er årsag til det formodede udslip. Det er sket ud for Khargs vestlige kyst i Den Persiske Golf.

Der er tale om det største olieudslip i Den Persiske Golf under krigen mellem USA og Israel på den ene side og Iran på den anden side.

Det skriver den britiske organisation Conflict and Environment Observatory, der kortlægger, hvordan militær og krige påvirker klima og miljø, i et opslag på det sociale medie X.

– Udslippet driver mod syd og ser ud til at have lange udsigter til at blive håndteret korrekt, lyder det på X.

– Olieudslippet ser visuelt ud til at bestå af olie, siger Leon Moreland, der er forsker ved Conflict and Environment Observatory, til Reuters.

Orbital EOS, der overvåger olieudslip, oplyser til The New York Times, at udslippet torsdag så ud til at dække et område på 52 kvadratkilometer.

Øen Kharg er kernen i Irans olieeksportindustri og en hjørnesten i landets hårdt trængte økonomi. Den ligger ud for Irans golfkyst, flere hundrede kilometer nordvest for det smalle, strategisk vigtige Hormuz-stræde.

Iran lukkede i vid udstrækning strædet ved begyndelsen af konflikten med USA og Israel den 28. februar. USA har siden indført en blokade af iranske havne.

Både Irans lukning af Hormuzstrædet og den amerikanske blokade har ført til, at mange tankskibe er strandet i området.

På Kharg er Irans største olieterminal, olierørledninger, lagertanke og dertilhørende infrastruktur. Den står for 90 procent af Irans olieeksport, hvoraf størstedelen går til Kina.

USA hævdede tidligere i krigen af have ødelagt militære mål på øen.

Lederne er splittede om Løkkes exit fra forhandlinger med S

Der er blandede meldinger fra avisernes ledere om, hvorvidt det er en god idé, at Lars Løkke Rasmussen (M) har skiftet hest i regeringsforhandlingerne.

Løkke valgte fredag eftermiddag at afbryde forhandlingerne med Mette Frederiksen (S) og i stedet pege på Venstres formand, Troels Lund Poulsen, som ny kongelig undersøger.

Jyllands-Posten kalder det tvivlsomt, at Troels Lund Poulsen kan få held med at lime blå blok sammen. Han er for politisk svækket. Det samme er blå blok.

Modsat er Løkke udholdenhedens mester, mener avisen.

Men en ny forhandlingsrunde kan ende med at forlænge pinen.

– Så kan dansk politik være nogenlunde tilbage ved det udgangspunkt, Lars Løkke Rasmussen har satset hele butikken på.

– Og spørgsmålet er, om ikke det vil være en mere holdbar løsning at danne en regering med Lars Løkke Rasmussen, Troels Lund Poulsen, Mona Juul og ja, Mette Frederiksen, skriver avisen.

Berlingske taler for en borgerlig regering – men med De Radikale Venstre i stedet for Socialdemokratiet.

Avisen kalder det for klart og rigtigt at pege på Troels Lund Poulsen.

Faktisk skal han forsøge at blive statsminister, selv om det bliver vanskeligt.

For herfra lyder analysen også, at blå blok er i opløsning.

– Ideen om en regering med alle blå partier er på forhånd dødfødt. Alt for mange partier i en regering er opskrift på stilstand og ballade, lyder det.

Politiken er dybt uenig i, at det er en god idé, at Lars Løkke nu peger på Troels Lund Poulsen i stedet for Mette Frederiksen som kongelig undersøger. Det er et bevis på, at han sætter sig selv over nationen, lyder det.

– For hvad er pointen med at pege på Troels Lund Poulsen, der ikke har skyggen af parlamentarisk opbakning til en opgave, der ifølge Løkke ikke er “med henblik på at være statsminister”?

For Politiken er det tydeligt, at Lars Løkke forsøger at blive statsminister. Det kan man ikke klandre ham for, skriver avisen.

Men Mette Frederiksen bør stadig være Danmarks næste statsminister, lyder det.

– Hun har både politisk format og folkeligt mandat som leder af Folketingets ubetinget største parti. Løkke har ingen af delene. Og da slet ikke efter den soloulykke, han fredag med åbne øjne trak hele nationen med i, skriver avisen.

Højgaard falder en smule tilbage i amerikansk topstrid

Golfspilleren Nicolai Højgaard er fortsat med fremme i førerfeltet ved turneringen Truist Championship på PGA Tour i USA.

Efter fredagens runde indtager den 25-årige dansker en delt femteplads i North Carolina.

Nicolai Højgaard falder dermed to placeringer efter en stabil runde i 70 slag – ét under banens par – med to birdies og en enkelt bogey.

Midtvejs i turneringen har Højgaard tre slag op til sydkoreaneren Im Sung-jae, der indtager førstepladsen.

Danskeren har samme afstand til førstepladsen som efter torsdagens runde, så på den måde er det status quo for Højgaard før de to sidste runder.

I Truist Championship er den samlede præmiesum 20 millioner dollar – omkring 127 millioner kroner.

Vinderen kan rejse hjem med en check på 3,8 millioner dollar svarende til 22,8 millioner kroner.

Også Nicolai Højgaards tvillingebror, Rasmus Højgaard, var fredag i aktion i USA.

Rasmus Højgaard deltager i PGA Tour-turneringen Myrtle Beach Classic i South Carolina, hvor han efter de to første runder indtager en placering som nummer 38. Midtvejs i turneringen er han samlet to slag under par.

Rasmus Højgaard har otte slag op til englænderen Aaron Rai, der er nummer et.

Landsmanden Rasmus Neergaard-Petersen klarede ikke cuttet til weekendens finalerunder.

Seks er bekræftet smittet med hantavirus på krydstogtsskib

Der er indtil videre bekræftet seks tilfælde af hantavirus ud af otte mistænkte tilfælde i forbindelse med et udbrud på krydstogtskibet MV “Hondius”.

Det oplyser Verdenssundhedsorganisationen (WHO) fredag ifølge nyhedsbureauet AFP.

– Seks tilfælde er blevet laboratoriebekræftet som hantavirusinfektioner, og alle er identificeret som Andes-virus (en særlig art af hantavirus, red.), skriver WHO.

Dermed er antallet af bekræftede tilfælde steget med en enkelt person efter den seneste opdatering torsdag fra WHO.

Risikoen for smitte i den brede offentlighed er fortsat lav.

– WHO vurderer, at risikoen for verdens befolkning som følge af denne hændelse er lav og vil fortsat overvåge den epidemiologiske situation samt opdatere risikovurderingen, skriver WHO.

Blandt de bekræftede og formodede smittede er tre personer afgået ved døden. Der er tale om et hollandsk ægtepar – en mand og en kvinde – som døde henholdsvis 11. og 26. april, samt en tysk kvinde, som døde 2. maj.

Ægteparret rejste gennem flere lande i Sydamerika for at se på fugle, inden parret steg om bord på krydstogtskibet, som sejlede fra Argentina 1. april.

Krydstogtskibet, som de smittede alle har sejlet med, har aktuelt kurs mod den spanske ferieø Tenerife efter at have ligget for anker ved Kap Verde.

På grund af ændringer i vejrforholdene skal besætningen og passagererne evakueres fra skibet mellem søndag og mandag, når skibet ligger til kaj ved Tenerife.

Efter at skibet stævnede ud fra det sydlige Argentina 1. april, satte det kurs mod øen Sankt Helena, som er et oversøisk britisk territorium i Atlanterhavet.

Derefter sejlede skibet mod Kap Verde, der ligger ud for Vestafrika.

Mennesker bliver typisk smittet med hantavirus, hvis de kommer i kontakt med urin, afføring eller spyt fra smittede gnavere som rotter og mus.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]