Seneste nyheder

27. juni 2026

20-årig frifindes igen for dobbelt knivdrab i Høje Taastrup

En 20-årig mand frifindes ved Østre Landsret for et dobbelt knivdrab i Høje Taastrup i marts 2023.

Landsretten stadfæster dermed dommen fra Retten i Glostrup, hvor han også blev frifundet. Det skyldes, at han efter rettens opfattelse handlede i nødværge.

Sagen drejer sig om et overfald i Høje Taastrup sent om aftenen den 6. marts 2023, hvor en dreng på 17 år og en mand på 18 år mistede livet efter at være blevet stukket med kniv i brystet og i halsen.

Den 20-årige mand har erkendt at have udført knivstikkene, men handlede ifølge hans egen forklaring i nødværge. Dengang var han blot 17 år.

Det skyldes, at han forinden blev overfaldet af en gruppe af seks unge mænd – blandt andre de to, der senere afgik ved døden.

De fire andre blev i Retten i Glostrup dømt for simpel vold mod den 20-årige. Her blev de alle idømt tre måneders ubetinget fængsel.

De fire mænds forsvarsadvokater argumenterede fredag i landsretten for, at straffen skulle nedsættes og gøres betinget – eventuelt med vilkår om samfundstjeneste.

Her lagde de blandt andet vægt på, at der var gået lang tid siden gerningstidspunktet, og at den 20-årige ikke havde pådraget sig nogen betydelige skader.

Østre Landsret har dog valgt at stadfæste dommen fra byretten og idømmer de fire mænd tre måneders fængsel.

Ifølge anklagemyndigheden handlede sammenstødet mellem de unge mænd om to grupperinger i Høje Taastrup.

Den 20-årige har tidligere forklaret, at han gik med kniv, fordi han var bange for at blive overfaldet af de unge mænd, hvilket byretten havde med i sin vurdering, da han blev frifundet.

Ifølge byretten trak den 20-årige en kniv, fordi han var bange for, at de andre unge mænd ville stikke ham med kniv.

Retsformanden i Østre Landsret har fredag formiddag ikke uddybet, hvad retten har lagt vægt på i frifindelsen.

Landsretten har heller ikke uddybet afgørelsen i forhold til de fire mænd, der er dømt for vold.

Anklage: Kvindelig betjent i fængsel blev krænket groft af afsoner

En kvindelig fængselsbetjent har ifølge anklagemyndigheden været udsat for både chikane og blufærdighedskrænkelse.

En mandlig afsoner i et fængsel er blevet tiltalt for lovovertrædelserne, oplyser anklagemyndigheden ved Sydøstjyllands Politi fredag.

Han skal blandt andet have fremstillet et billede af hende, som blev vist på Facebook og desuden solgt til flere købere.

Sagen mod den 48-årige mand skal afgøres af Retten i Horsens. Hvornår det vil ske, er dog endnu ikke afgjort.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Anklager dropper sag mod politiansat i voldtægtssag

Statsadvokaten har droppet en sag mod en ansat i politiet, som i september sidste år blev sigtet for voldtægt og stillingsmisbrug.

Det oplyser anklagemyndigheden til DR Nyheder.

Sagen er blevet efterforsket af Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP), og derefter har Statsadvokaten skulle tage stilling til, om der kunne rejses tiltale.

Der er så sket påtaleopgivelse, så sigtelsen altså frafaldes.

Ifølge Politiklagemyndigheden handlede mistanken om, at den ansatte skulle have voldtaget en person i forbindelse med en såkaldt forkyndelsesforretning.

Forkyndelse kan dække over, at det skal sikres, at et brev eller en meddelelse fra retten når frem til en borger. Det kan for eksempel være en indkaldelse eller et anklageskrift.

Den forurettede i sagen har mulighed for at klage til Rigsadvokaten over den droppede sigtelse.

INFO: Ritzau liveblogger i dag fra Cykling: Første etape af Giro d’Italia

Bloggen starter klokken 14:00

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cPUO

Redaktionel kontakt: 33 30 04 10

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=69ea07689142fcae1940e968″></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

Kort beskrivelse: Angående liveblog: Etapen overvåges fra start, og bloggen bliver startet tidligere end varslet, hvis udviklingen dikterer det.

En mand, der blev skudt af politiet i Thyborøn torsdag, skal være varetægtsfængslet i fire uger. Det har en dommer i Holstebro afgjort fredag, oplyser Midt- og Vestjyllands Politi til Ritzau.

Han sigtes blandt andet for forsøg på grov vold mod politiet.

Manden, der er 37 år, kunne ikke selv være til stede i retsmøde, da han er indlagt.

Der skal afholdes et nyt retsmøde, så snart manden er klar til det.

Kraftig tagbrand i København – alle beboere er ude

Der udbrød fredag før middagstid brand i et tag på en bygning med lejligheder på Frederikssundsvej i Københavns Nordvestkvarter.

Det oplyser Københavns Politi på kommunikationstjenesten Politi Update.

Politiet er fredag eftermiddag fortsat til stede sammen med Hovedstadens Beredskab.

– Der er ikke meldinger om tilskadekomne, men beboerne i flere opgange er ved at blive evakueret, skrev politiet i melding klokken 12.16.

Lidt senere lyder det, at alle beboere er evakueret. Der er ifølge Københavns Politi tale om flere end 100 personer fra fire opgange.

Desuden meldes branden nu under kontrol.

– Branden på Frederikssundsvej er nu under kontrol. Der er fortsat ikke meldinger om tilskadekomne, skriver politiet klokken 13.43 på Politi Update.

Samtidig fortæller indsatsleder Jan Bendtsen fra Hovedstadens Beredskab på stedet til TV 2 News, at han ikke forventer yderligere brandspredning.

Han kan endnu ikke give et bud på årsagen til branden. Han fortæller dog, at branden er startet i en lejlighed og derfra har spredt sig til taget.

Københavns Politi fik meldingen om branden klokken 11.48.

Brandslukningen er fortsat i gang.

– Vi kommer til at være derude i mange timer endnu, siger Københavns Politi til Ritzau.

På grund af branden er Frederikssundsvej spærret mellem Hulgårdsvej og Theklavej. Samtidig er Hulgårdsvej spærret mellem Borups Allé og Frederikssundsvej.

Ifølge politiet er der en del røg, som bevæger sig i nordlig retning.

Beboere i området opfordres til så vidt muligt at undgå røgen og om nødvendigt lukke døre og vinduer.

Vagtchefen ved Københavns Politi oplyste tidligere til TV 2, at der var tale om en kraftig brand, som var ved at sprede sig.

– Der er ikke nogen kontrol over den. Den brænder kraftigt fra taget, sagde vagtchefen til mediet cirka 12.30.

Politiet fortæller, at der fortsat er afspærringer.

– Afspærringerne i området giver trafikale udfordringer, og vi opfordrer til, at man søger alternative ruter og holder sig orienteret, skriver Københavns Politi.

Alle gidsler er frigivet efter gidseltagning i bank i Tyskland

Gidslerne er blevet frigivet, men mindst én gerningsperson er på fri fod efter en gidseltagning fredag i en bank i den vesttyske by Sinzig.

Det oplyser tysk politi ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Gidslerne er alle uskadte.

Politiet sagde tidligere på dagen, at det formodede, at der var flere gerningspersoner involveret i gidseltagningen, men hvorvidt det faktisk er tilfældet, er ikke blevet bekræftet.

Foreløbigt er der kun viden om, at én gerningsperson er flygtet fra stedet.

Politiet har fredag eftermiddag ikke oplyst, hvordan gerningspersonen ser ud, og om personen udgør en fare for offentligheden.

Hvordan det kunne lade sig gøre for vedkommende at flygte med et stort politiopbud omkring banken, er foreløbigt uklart.

Blandt gidslerne var en chauffør fra en pengetransport. Ifølge det tyske nyhedsbureau dpa oplyste politiet tidligere, at der tilsyneladende ikke var nogen bankkunder blandt gidslerne.

Hvor mange gidsler der blev tilbageholdt i banken, og om alle var medarbejdere med tilknytning til banken eller pengetransporten, er dog ikke blevet endeligt oplyst.

Politiet iværksatte en større aktion i forbindelse med gidseltagningen og afspærrede området omkring banken, der ligger i centrum af Sinzig.

Der er tale om en filial af Volksbank.

Sinzig er en mindre by i delstaten Rheinland-Pfalz.

Politiet modtog anmeldelsen om gidseltagningen fredag morgen omkring klokken 09.

Den svenske regering sætter udbygningen af en elkabelforbindelse til Danmark på pause efter en konflikt i EU.

Det siger den svenske energiminister, Ebba Busch, ifølge SVT.

Grønlandsk kvinde får medhold i sag om tvangsfjernelse

Grønlandske Keira Alexandra Kronvold fra Thisted får fredag medhold i en principiel afgørelse i Vestre Landsret om tvangsfjernelsen af sin datter kort efter fødslen i 2024.

Landsretten ophæver en afgørelse fra Ankestyrelsen, som i december 2024 konkluderede, at hendes barn kunne tvangsfjernes.

Det fortæller kvindens advokat, Gert Dyrn.

– Det vil sige, at denne fjernelse umiddelbart efter fødslen ikke har været lovlig, siger han.

Sagen har været omtalt på grund af den såkaldte forældrekompetenceundersøgelse – FKU – som er psykologiske tests, som indtil 2025 blev brugt i forbindelse med tvangsfjernelse af børn.

I 2025 valgte regeringen dog at droppe brugen af undersøgelserne og i stedet forpligte kommunerne til at bruge en særlig rådgivningsenhed i anbringelsessager af grønlandske børn.

Det skete efter kritik af, at testene ikke var tilpasset grønlandsk kultur og normer.

I fredagens afgørelse i Vestre Landsret har retten for det første vurderet, at de undersøgelser, som lå til grund for tvangsfjernelsen af Keira Alexandra Kronvolds barn i 2024, var for gamle.

Hun havde tilbage i 2014 og 2015 fået fjernet to andre børn, og i den forbindelse blev der foretaget de omstridte forældrekompetenceundersøgelser.

Og navnlig indholdet af de undersøgelser lå til grund for, at hendes nyfødte datter blev fjernet kort efter fødslen i 2024.

Der blev også i oktober 2024 forud for fødslen gennemført en undersøgelse af Keira Alexandra Kronvolds omsorgsevner, men ifølge landsretten blev den ikke brugt, da Ankestyrelsen vurderede sagen, fordi den undersøgende psykolog også var inde over sagen, da et af de ældre børn blev fjernet.

Blandt andet på den baggrund konkluderer landsretten fredag, at grundlaget for at fjerne datteren i 2024 “ikke har været fyldestgørende”.

Desuden levede undersøgelserne ikke op til krav om, at der skal tages hensyn til en forælders grønlandske oprindelse.

– Det svækker desuden værdien af de tidligere forældrekompetenceundersøgelser, at de er udarbejdet, uden at der er taget hensyn til Keira Alexandra Kronvolds grønlandske oprindelse, skriver retten.

I maj 2025 trådte en ny bestemmelse i barnets lov i kraft, som siger, at den særlige enhed med ekspertise i grønlandske forhold skal udrede sagerne, når forælderen er født eller opvokset i Grønland.

Men selv om bestemmelsen først blev indført senere, var “betænkelighederne” ved undersøgelserne kendt før lovændringen, fastslår landsretten.

Afgørelsen omhandler selve tvangsfjernelsen af barnet ved fødslen – og ikke senere vurdering af anbringelsen.

Gert Dyrn fortæller, at Keira Alexandra Kronvold er glad for, at landsretten giver hende ret i sagen.

Der er dog mulighed for, at Ankestyrelsen vil anke sagen til Højesteret.

– Indtil videre er vi meget glade, og det er det grønlandske samfund også, siger Gert Dyrn.

Alle AUH’s overfaldsalarmer virker snart igen

Tophistorien er skrevet og udgivet af TV2 ØSTJYLLAND. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Alle psykiatriens alarmtelefoner og alarmbrikker vil være i drift inden klokken 12.00 fredag.

Det oplyser Aarhus Universitetshospital til TV2 Østjylland.

Overfaldsalarmerne, som medarbejdere bruger ved voldelige patienter, stoppede mandag med at virke, fordi en it-opdatering slog fejl.

Som nødløsning fik medarbejderne udleveret plastikfløjter. Desuden blev der indsat en vagt, og risikable samtaler blev aflyst.

Håndteringen har modtaget kritik fra blandt andet ledende overlæge Peter Møller Andersen, som har kaldt fløjterne for “falsk sikkerhed”.

Hospitalet prioriterer sikkerheden højt og vil evaluere håndteringen, lød det fra hospitalsdirektør.

https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/alle-auhs-overfaldsalarmer-virker-snart-igen-6c7ef

Redaktionel kontakt:

TV2 Østjylland

tlf.: 87424242

e-mail: redaktion@tv2oj.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF TV2 ØSTJYLLAND ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

Starmers Labour står til at gå markant tilbage ved lokalvalg

Partiet Labour med premierminister Keir Starmer i spidsen ser ud til at gå markant tilbage ved de britiske lokalvalg.

Briterne gik til stemmeurnerne torsdag, og fredag morgen viser foreløbige resultater, at Labour går tilbage i flere områder, herunder i tidligere højborge i det centrale og nordlige England samt dele af hovedstaden London.

Imens ser Nigel Farages indvandrerkritiske parti Reform UK ud til at få et særdeles godt valg. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Hos mediet Sky News viser en optælling, at Labour har vundet 246 pladser, hvilket er en tilbagegang på 255 pladser.

I England skal omkring 5000 pladser i 136 lokalråd fordeles sammen med seks borgmesterposter. Ved de fleste lokalråd er omkring en tredjedel af pladserne på valg.

Samtidig er alle pladser i de nationale parlamenter i Skotland og Wales på valg. Her er optællingen begyndt fredag, hvilket betyder, at resultaterne derfra ventes at komme senere på dagen.

Under sin foreløbige regeringstid har Starmer måtte håndtere flere – for ham – dårlige sager.

Herunder ersagen om Peter Mandelson, som Starmer gjorde til ambassadør i USA. Men det kom frem, at han havde et tæt forhold til den afdøde og dømte amerikanske seksualforbryder Jeffrey Epstein.

Det førte til, at Mandelson i september sidste år blev fyret fra posten.

Fredag morgen har Keir Starmer reageret på de første resultater. Han siger, at “hårde dage som denne ikke svækker min beslutsomhed om at levere den forandring, jeg lovede”.

– Vi har mistet fantastiske Labour-repræsentanter over hele landet. Det er mennesker, der bidrager så meget til deres lokalsamfund, så meget til vores parti.

– Og det gør ondt, og det bør gøre ondt, og jeg tager ansvaret, siger premierministeren ifølge Sky News.

Det var i forvejen ventet, at Labour ville få et dårligt valg.

Meningsmålingerne forudså et dårligt valgresultat for partiet, og britiske medier har kaldt valget “den største valgprøve”, som Keir Starmerog hans Labour-regering har stået over for siden parlamentsvalget i 2024.

Fredag morgen afviser Starmer at træde tilbage som premierminister. Det siger han ifølge Reuters.

Mens Labour altså går tilbage, ser det anderledes ud for Reform UK. Ifølge Sky News har partiet foreløbigt vundet 375 pladser.

Ligesom Labour ser Det Konservative Parti ud til at gå tilbage. Foreløbigt har partiet vundet 233 pladser, hvilket er en tilbagegang på 155 pladser.

Knivmand blev skudt af politiet – fængsles for at angribe to betjente

En mand, der blev skudt af politiet i Thyborøn torsdag, skal være frihedsberøvet for forsøg på vold mod politiet.

Det har en dommer i Retten i Holstebro afgjort fredag, oplyser Midt- og Vestjyllands Politi.

Manden, der er 37 år, sigtes for angreb på og forsøg på grov vold mod to politibetjente, har politiet oplyst.

Om sagen har politiet tidligere berettet, at manden gik rundt med kniv på gaden i Thyborøn, og at det var i den forbindelse, at politiet affyrede skud og ramte ham i benet.

Efterfølgende blev den 37-årige bragt på hospitalet, og han er meldt uden for livsfare.

Ingen andre kom til skade ved hændelsen.

Sigtelsen mod den 37-årige drejer sig om to bestemmelser i straffeloven – 119b om angreb mod offentligt ansatte og 119 om vold eller trusler mod offentligt ansatte.

I retsmødet fredag har dommeren vurderet, at der er grundlag for varetægtsfængsling af den 37-årige. På grund af indlæggelsen var han ikke i stand til at være til stede.

Så snart manden er klar, vil der blive holdt et nyt retsmøde, så dommeren kan få hans forklaring.

I øvrigt undersøger Den Uafhængige Politiklagemyndigheden, om betjentene handlede korrekt.

Ifølge politiloven må der afgives skud for eksempel for at afværge et “påbegyndt eller overhængende farligt angreb”. Så vidt muligt skal der også afgives varselsskud.

Syd- og Sønderjyllands Politi har nu færdiggjort efterforskningen af en knallertulykke, der 11. april kostede to drenge livet.

Det oplyser politiet i en pressemeddelelse.

I ulykken afgik to drenge på 15 og 16 år ved døden, en 15-årig pige kom alvorligt til skade, og en 21-årig mand blev kvæstet.

De tekniske undersøgelser viser, at alle tre knallerter var konstruktivt ændrede og kørte for stærkt uden lovpligtigt lys.

Skyggehotel afsløret: Milliardærs luksusejendomme udlejes i strid med loven

Tophistorien er skrevet og udgivet af Turistmonitor. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Korttidsudlejningsfirmaet Sanders Stay udlejer 11 luksuslejligheder på Lille Kongensgade 20 og 22 nær Kongens Nytorv, selv om flere af boligerne har stået uden beboere i årevis og ikke er godkendt som hotel.

Det kan Turistmonitor og Byrummonitor afsløre på baggrund af ejendomsoplysninger og aktindsigt i korrespondance mellem Sanders Stay og Københavns Kommune.

Ifølge Københavns Kommune har seks af lejlighederne i lange perioder ikke haft registrerede beboere, selvom tre af lejlighederne er omfattet af bopælspligt. Det gør korttidsudlejningen ulovlig, vurderer professor i lejeret Hans Henrik Edlund fra Aarhus Universitet.

»Hvis man nedlægger helårsboliger og bruger dem til korttidsudlejning, er det i strid med boligforholdsloven,« siger Hans Henrik Edlund til Turistmonitor og Byrummonitor.

Lejlighederne ejes af ejendomsselskabet Euro Economics, som ejendomsmatador Claus Molbech Bendtsen står bag. Ifølge databasen »Hvem ejer Danmark?« ejer Claus Molbech Bendtsen ejendomme for over 1,5 milliarder kroner.

Sanders Stay drives af Bo Hannemann Sanders, og virksomheden udlejer lejligheder i flere europæiske lande, herunder en lang række adresser i København.

Hverken Claus Molbech Bendtsen, Euro Economics, Sanders Stay eller Bo Hannemann Sanders har ønsket at udtale sig til Turistmonitor og Byrummonitor.

Københavns Kommune har nu anmeldt forholdene i Kongensgade 20 og 22 til Plan- og Landdistriktsstyrelsen, som oplyser, at styrelsen nu undersøger grundlaget for en tilsynssag.

Anders Svendsen, chefjurist ved Lejernes Landsorganisation (LLO), er ikke i tvivl om, at Sanders Stay og Euro Economics er på kant med loven.

Anders Svendsen fremhæver, at Sanders Stays lejligheder i Lille Kongensgade alle sammen har samme møblement og på virksomhedens hjemmeside beskrives det, at de er indrettet med Sanders Stays egen kuraterede »furniture and interior packages«. Det tyder på erhvervsmæssig udlejning, påpeger chefjuristen.

»Så er det nok ikke folk, som bor der og indretter sig efter deres egne forhold. Man må ikke benytte en boligenhed som erhverv, herunder hotel, uanset om der er bopælspligt eller ej,« siger Anders Svendsen.

Sagen fra Lille Kongensgade føjer sig til den voksende debat om såkaldte skyggehoteller, hvor almindelige boliger reelt drives som hoteller uden de nødvendige tilladelser.

https://turistmonitor.dk/nyheder/politik/article19275942.ece

Redaktionel kontakt:

Simon Dinsen Hansen

tlf.: +4553657851

e-mail: simon.d.hansen@pol.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Turistmonitor ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

Japanske Nintendo vil hæve prisen på sin spilkonsol Switch 2, fordi produktionsomkostninger stiger.

Det meddeler selskabet fredag, hvor det også har offentliggjort sit skæve årsregnskab for 2025/2026. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Prisstigningerne på konsollen rammer både i hjemlandet, i USA og på det europæiske marked.

I samme ombæring lyder det, at Nintendo regner med en nedgang i overskuddet på 27 procent i indeværende regnskabsår.

De foreløbige resultater fra de britiske lokalvalg “gør ondt” og er “meget hårde”.

Sådan lyder det fra premierminister Keir Starmer fredag morgen, skriver Sky News. Hans parti, Labour, ser ud til at gå meget tilbage ved lokalvalgene.

Formodet smittet kvinde med hantavirus testes negativ

En hollandsk stewardesse, som var indlagt med mulige symptomer på hantavirus, er testet negativ og er ikke smittet.

Det skriver det hollandske medie RTL.

Kvinden blev torsdag indlagt på et hospital i Amsterdam med mulige symptomer på virussen.

Hun var om bord på et KLM-fly, som en 69-årig kvinde kortvarigt var om bord på 25. april.

Den 69-årige døde i Johannesburg i Sydafrika dagen efter, og testresultater viste efterfølgende, at hun havde hantavirus.

DMI Regionaludsigt øst

RITZAU

REGIONALOST

Fredag den 8. maj 2026.

Udsigt, der gælder til lørdag morgen, udsendt kl. 08.30.

Fyn:
Solrigt med temp. op mellem 13 og 16 grader, og svag til jævn vind fra øst og sydøst. I aften forsat sol, og i nat klart vejr. Temp. ned mellem 1 og 8 grader, lunest ved kysterne, og svag til jævn vind mest omkring øst, ved kysterne efterhånden stedvis frisk vind.

København og Nordsjælland:
Tørt og solrigt vejr. Temp. op mellem 13 og 17 grader, ved kyster med pålandsvind lidt køligere, og svag til jævn vind mellem øst og sydøst. I aften forsat sol, og i nat klart vejr. Temp. ned mellem frysepunktet og 8 grader, og svag til jævn vind mest omkring øst.

Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster:
Solrigt med temp. op mellem 13 og 17 grader, ved Østersøkysten stedvis noget køligere. Svag til jævn vind fra øst og sydøst, ud på eftermiddagen ved Østersøskysterne stedvis op til frisk vind. I aften forsat sol, og i nat klart vejr. Temp. ned mellem 2 og 7 graders varme, lokalt ned omkring frysepunktet, og svag til jævn vind mest omkring øst, ved Østersøskysterne efterhånden stedvis frisk vind.

Bornholm:
Tørt og solrigt vejr, men i perioder måske mere skyet. Temp. op omkring 10 grader, og svag til jævn vind omkring nordøst, ved kysterne efterhånden stedvis frisk vind. I aften forsat sol, og i nat klart vejr. Temp. ned mellem 4 og 8 grader, og svag til jævn vind omkring nordøst, ved kysterne stedvis frisk vind.

Mange udebliver hos tandlægen – én målgruppe skiller sig ud

Tophistorien er skrevet og udgivet af TV2 ØSTJYLLAND. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Hvad der svarer til tre medarbejderes tid i et helt år spildes på, at patienter ikke møder op hos den kommunale tandpleje i Randers. Så barske er realiteterne, og der er – uden held – forsøgt flere ting for at rette op på situationen.

De mange udeblivelser giver både frustrerede medarbejdere og længere ventetider.

– Det er drønirriterende, for vi har nogle meget lange ventelister, som gør, at det godt kan give noget stress på arbejdet, og man tænker, at vi godt kunne behandle en anden patient, som er frustreret over, at den ikke kan få en tid.

– Når man har en patient i stolen og skal give dem en ny tid til en kariesbehandling blandt andet, så kan man sige: “Du kan ‘allerede’ få en tid i september, altså om fire måneder,” siger tandlægen Andrea Kiib Gundersen til TV2 Østjylland.

Hun har været hos den kommunale tandpleje i 18 år og har efterhånden vænnet sig til de mange udeblivelser.

Faktisk er de blevet en fast del af planlægningen af en arbejdsuge.

– Fordi vi er så vant til det, så beregner vi faktisk, at der er udeblivelser. Så jeg sætter blandt andet aldrig nogensinde kontortid af i min bog længere, for jeg ved, at der kommer udeblivelser, og så kan jeg lave mit arbejde på kontoret der i stedet for.

En af “synderne” er 20-årige Alexander Kjær Christensen, der har prøvet at misse en tandlægetid uden at få meldt fra.

Det skyldtes ifølge ham selv, at der den dag pludselig var uventet overarbejde.

– Men jeg synes selv, at det er forkert, fordi man skal tjekke sine tænder, og det er jo dårlig stil over for dem, der arbejder her, og over for de andre der ikke kan få en tid, forklarer han og ærgrer sig over det manglende afbud:

– Det får man lidt dårlig samvittighed over, og så skulle man nok have haft ringet, men der er ikke nogen, der ved, at man har overarbejde.

Det er især de unge mellem 18-21 år, der udebliver uden afbud.

I 2022 begyndte en ordning, hvor de ligesom børn og unge under 18 år får gratis tandbehandling.

– Derfra skal man selv begynde at betale, så kan man lige så godt udnytte, at man kan få det gratis nu, siger Alexander Kjær Christensen.

Det er bare langt fra alle, der udnytter det. Det viser tallene tydeligt – ikke kun i Randers Kommune, men også hos de øvrige østjyske kommuner.

Her er det også især de unge mellem 18-21 år, der glemmer tandlægetiden og afbuddet.

– Vi kan se, efter at vi har fået de unge ind, at der er antallet af udeblivelser eksploderet, forklarer overtandlæge hos Tandplejen i Randers Kommune Anne Kaae-Nielsen til TV2 Østjylland.

Overtandlægen fortæller, at man har forsøgt forskellige tiltag for at løse problemet med for mange udeblivelser.

– Vi har prøvet at lave nogle ekstra sms-indkaldelser, og det har vi prøvet over en længere periode. Det fik vi ikke nogen særlig god effekt af. Sms’erne virker godt, men ekstra sms’er virker ikke specielt bedre.

Spørgsmål: Hvorfor giver I ikke bare folk nogle bøder, hvis de ikke dukker op?

Svar: Det kan vi ikke. Det ligger simpelthen i lovgivningen, at vi ikke kan give bøder, hvis folk ikke møder op, slår Anne Kaae-Nielsen fast.

https://www.tv2ostjylland.dk/randers/har-faet-nyt-gratis-tilbud-men-de-udebliver-alligevel-i-stor-stil-54b74

Redaktionel kontakt:

Mads Otte

tlf.: +4527421334

e-mail: maot@tv2oj.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF TV2 ØSTJYLLAND ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

To britiske statsborgere er smittet med hantavirus

To britiske statsborgere er blevet bekræftet smittet med hantavirus, skriver det britiske sundhedsagentur (UKHSA) på sin hjemmeside.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]