Seneste nyheder

27. juni 2026

En 37-årig mand fra Thyborøn, der torsdag blev skudt af politiet, er uden for livsfare.

Det oplyser Midt- og Vestjyllands Politi på kommunikationstjenesten Politi Update.

Manden er bragt til behandling på sygehuset, lyder det.

Ritzaus planer for nyheder torsdag og fredag er opdateret og kan følges på

http://www.ritzau.dk/program

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mistænkt i sag om støtte til Hamas løsladt fra varetægtsfængsling

En 60-årig mand, der siden december 2023 har siddet fængslet i en sag, der blandt andet handler om støtte til Hamas, blev onsdag løsladt.

Det oplyser mandens forsvarsadvokat, Michael Juul Eriksen, til DR.

Københavns Politi oplyser til mediet, at manden er blevet løsladt, da det vurderes, at det ikke længere er nødvendigt at holde ham varetægtsfængslet.

Løsladelsen er sket, blot to dage inden der i Østre Landsret skulle være et retsmøde om den fortsatte fængsling af manden.

Manden blev anholdt i en storstilet antiterroraktion i december 2023, der involverede flere politikredse og Politiets Efterretningstjeneste (PET).

Offentligheden har ikke fået indblik i, hvilke beviser politiet har mod den sigtede, og hvad han eventuelt har forklaret, da alle retsmøder i sagen er blevet holdt for lukkede døre.

Til at starte med sad han fængslet på en mistanke om droner indkøbt til Hamas, som er på EU’s liste over terrororganisationer.

Men i oktober 2024 blev grundlaget for varetægtsfængsling ændret, så det i stedet handlede om pengeoverførsler til udlandet – herunder Europa og Mellemøsten.

Og i december sidste år var der igen nyt i sagen. Da blev den 60-årige sammen med en 28-årig fremstillet i retten og sigtet for at have indsamlet over 5,6 millioner kroner til Hamas.

Pengene blev angiveligt enten overdraget eller forsøgt overdraget til Hamas via et netværk af foreninger i Danmark eller udlandet.

Ved retsmødet i december blev den 28-årige løsladt.

Langt flere DSB-tog er kommet for sent fra årets begyndelse

DSB har ikke leveret den ønskede kvalitet til sine kunder fra årets begyndelse.

Det erkender det statsejede togselskab torsdag.

I en regnskabsmeddelelse fremgår det, at næsten en tredjedel – 32,2 procent – af fjern- og regionaltogene ankom for sent i første kvartal.

Det vil sige mindst tre minutter senere end det planmæssige ankomsttidspunkt.

I samme kvartal sidste år var det cirka 20 procent af fjern- og regionaltogene, der ankom for sent.

– Vi har tæret på kundernes tålmodighed i starten af året, siger Flemming Jensen, der er administrerende direktør i DSB, i meddelelsen.

– Vores vigtigste opgave for den kommende periode bliver derfor at stabilisere driften og fastholde fokus på at levere varen til kunderne hver gang.

DSB har en målsætning om, at mindst 75 procent af fjern- og regionaltogene ankommer inden for tre minutter af det planmæssige ankomsttidspunkt.

For hele 2025 lød andelen på 73,2 procent.

Selskabet skriver også, at det ikke har leveret tilstrækkeligt med togpladser på en række strækninger.

I meddelelsen forklares den faldende punktlighed med, at der har været behov for “nødvendigt infrastrukturarbejde” samt hårdt vintervejr.

DSB har i årets første tre måneder set sine indtægter skrumpe sammenlignet med tidligere.

I perioden var der indtægter for 2,9 milliarder kroner, hvilket var et fald på mere end 100 millioner kroner fra samme kvartal sidste år.

Indtægterne fra passagerer er kun faldet marginalt. Størstedelen af tilbagegangen kommer fra lavere trafikkontraktindtægter.

Kontrakterne dækker over faste ruter, som DSB bliver betalt af staten for at opretholde.

Det har medvirket til, at overskuddet før skat er endt på 6 millioner kroner. Overskuddet før skat var 225 millioner kroner i samme periode sidste år.

Pusher frifindes for del af tiltale i sag om unge kvinders død

Vestre Landsret har torsdag omgjort en usædvanlig sag mod en pusher, som var tiltalt for at være skyld i, at to kvinder døde efter at have indtaget stoffer.

Mens han i byretten blev dømt for uagtsomt manddrab i relation til begge kvinders død, er han i landsretten blevet frifundet i forhold til den ene kvinde.

Det fortæller mandens forsvarer, Niels Lyhne.

Landsretten har i sagen nedsat den 27-årige Mo Nourys straf til et års fængsel. I Retten i Aarhus var han idømt to år og seks måneders fængsel.

Straffen dækker også over, at han har erkendt at have solgt stoffer.

Blandt andet var han i besiddelse af og gav stoffer til blandt andre de to kvinder, som døde.

Kvinderne døde med fem ugers mellemrum i juli og september 2023. De blev 18 og 23 år.

Begge boede i den 27-åriges lejlighed i Brabrand i de sidste dage af deres liv.

I første omgang besluttede politiet at sigte manden for drab.

Men da sagen efter lang tids efterforskning blev indbragt for retten, handlede tiltalen om uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder.

– Man har ikke sagt, at det var under særligt skærpende omstændigheder, at han straffes, siger forsvareren efter landsretsdommen.

Desuden oplyser han, at landsretten har frifundet den 27-årige for forsætligt at have udsat kvinderne for fare.

Han er dog skyldig i at have efterladt begge kvinder i hjælpeløs tilstand.

Pussy Riot om russisk deltagelse i Biennalen: I har bare åbnet dørene for dem

Ruslands deltagelse i årets Venedig Biennale er i den seneste tid blevet kritiseret vidt og bredt, og onsdag sluttede den feministiske aktivistgruppe Pussy Riot sig til koret.

Sammen med den ukrainske, feministiske Femen-bevægelse troppede de op ved den russiske pavillon ved den internationale kunstbegivenhed og affyrede røgblus i pink, blå og gul.

“Rusland dræber, Biennalen udstiller”, lød et af kampråbene ifølge BBC.

Nogle havde ansigterne dækket af lyserøde balaclavaer, og andre havde skrevet “blod er Ruslands kunst” på deres kroppe.

– De drikker vodka og champagne i deres pavillon, gennemvædet af ukrainske børns blod, sagde Nadezjda Tolokonnikova fra Pussy Riot under demonstrationen til BBC.

Hun mener, at Ruslands forsøg på at vende tilbage til Biennalen er en del af landets hybridkrigsførelse.

– Det handler ikke kun om kampvogne og droner, mord og voldtægt i Ukraine. Det handler også om kultur, kunst, sprog, sagde hun til mediet og tilføjede:

– Det er den måde, Rusland forsøger at erobre Vesten på, og I har bare åbnet dørene for dem.

Forud for Venedig Biennalens officielle åbning søndag har den internationale kunstbegivenhed de seneste dage været åben for en forhåndsvisning til kunstverdenens prominente personer og pressen, og det var i den anledning, at aktionen onsdag fandt sted.

NU/KORRFLASH

INFO: Artiklen “NET/LOLLAND/BORGMESTER/ARTIKEL”, udsendt kl. 10:52 med overskriften “Borgmesterens opsagte abonnement efter kritisk artikel skal undersøges” er korrigeret.

K ændret til J i partibeskrivelsen i afsnit 1.

Politiet har skudt 37-årig mand med kniv i Thyborøn

Politiet har torsdag skudt en 37-årig mand, som gik rundt på gaden i Thyborøn med en kniv i hånden.

Manden, der er blevet anholdt, er uden for livsfare og bragt til behandling på sygehuset.

Det oplyser Midt- og Vestjyllands Politi på kommunikationstjenesten Politi Update.

– Vi er lige nu til stede på Sprogøvej i Thyborøn, i forbindelse med at en mand gik rundt på gaden med en kniv i hånden. Politiet har afgivet skud mod manden, der er ramt, men i live, skriver politiet.

Politiet oplyser, at der ikke er fare for andre borgere.

– Men vi har brug for arbejdsro på stedet og anmoder borgere og presse om at holde sig på afstand, skriver politiet.

Politiet vil være til stede i området det meste af dagen, lyder det.

Ingen andre er kommet til skade ved hændelsen, skriver politiet.

Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP) fik klokken 09.58 en underretning fra politiet om skudafgivelsen og skal undersøge sagen.

Ifølge DUP blev manden ramt af skud i benet.

Det er normal praksis, at DUP undersøger alle sager, hvor politiet har skudt en person.

I 2025 skød politiet fem borgere, fremgår det af DUP’s årsberetning. En af dem afgik ved døden.

Dortmund-profil indstiller sin fodboldkarriere som 30-årig

Den tyske forsvarsspiller Niklas Süle har i en alder af 30 år valgt at indstille sin fodboldkarriere.

Karrieren slutter dermed efter denne sæson, hvor han har spillet for Borussia Dortmund.

Süle, der har spillet 49 kampe for det tyske landshold, fortæller ifølge Reuters i en podcast torsdag, at beslutningen kommer efter, at han pådrog sig en knæskade i april.

Beslutningen om endeligt at afslutte sin karriere blev truffet, da Süle fik scannet sit knæ efter kampen mod Hoffenheim.

– Da jeg fik en MR-scanning dagen efter og modtog de gode nyheder, at det ikke var en korsbåndsskade, stod det 1000 procent klart for mig, at det var slut, siger Niklas Süle.

Süle startede sin karriere ud i Hoffenheim, inden han i 2017 rykkede til Bayern München, hvor han med klubben vandt fem ligatitler samt Champions League i 2020.

– Jeg kunne ikke forestille mig noget værre end at se fremad – at være uafhængig, tage på ferier, være sammen med mine børn – kun for at skulle acceptere min tredje korsbåndsskade, siger Niklas Süle.

Senest rykkede stopperen til sin nuværende klub i Dortmund, hvor han har spillet siden 2022.

Fredag spiller Dortmund mod Eintracht Frankfurt den sidste hjemmebanekamp i sæsonen, inden det gælder Werder Bremen ude den 16. maj.

Borgmesters opsagte abonnement efter kritisk artikel skal undersøges

Folketingets Ombudsmand beder Lolland Kommune forklare, hvorfor borgmester Marie-Louise Brehm Nielsen (J) og flere andre lokalpolitikere har opsagt abonnementerne på lokalavisen Lolland-Falsters Folketidende.

Det skriver TV2 Øst, der har set et brev fra Ombudsmanden sendt til kommunen.

Lokalpolitikerne opsagde deres kommunalt betalte abonnementer på lokalavisen, efter at avisen bragte en kritisk historie om kommunens administration.

Ombudsmanden beder kommunen oplyse, hvor mange abonnementer der er opsagt, og hvad baggrunden er. Kommunen skal også forklare, hvilke “yderligere skridt” kommunen “har overvejet”.

I april bragte Lolland-Falsters Folketidende en kritisk historie med anonyme kilder, der rettede kritik mod administrationen i kommunen.

Kort efter valgte flere politikere, heriblandt borgmester Marie-Louise Brehm Nielsen fra lokallisten Din Stemme, at opsige abonnementet på avisen grundet utilfredshed.

– Jeg synes, det har været nogle ærgerlige artikler, de har bragt. Det er problematisk, at man udelukkende bruger anonyme kilder, når man har interviewet andre, der har en anden holdning, har Marie-Louise Brehm Nielsen sagt til TV2 Øst.

Den tidligere borgmester på Lolland Holger Schou Rasmussen (S) foreslog, at kommunen skulle opsige alle abonnementer samt droppe kommunens annoncer i avisen.

To professorer i forvaltningsret har til Fagbladet Journalisten forklaret, at opsigelsen af kommunens abonnementer på avisen kan være i strid med loven.

Der er nemlig ikke tale om en “saglig” begrundelse, hvis der er tale om “ren og skær strafaktion”. Sådan sagde både Frederik Waage og Michael Gøtze, der begge er professorer i forvaltningsret.

Folketingets Ombudsmands funktion er at behandle klager over offentlige myndigheder.

Ombudsmanden kan i sidste ende rette kritik til Lolland Kommune, sagde Michael Gøtze til Journalisten.

Kommunen har indtil 8. juni til at sende en redegørelse til Folketingets Ombudsmand.

Briter går til stemmeurnerne i vigtig valgprøve for Starmer

Millioner af indbyggere i Storbritannien går torsdag til stemmeurnerne i britiske lokalvalg.

Valget kaldes af britiske medier “den største valgprøve”, som Storbritanniens premierminister, Keir Starmer, og hans Labour-regering har stået over for siden parlamentsvalget i 2024.

Her skal vælgere i Skotland og Wales stemme om, hvem der skal sidde i deres nationale parlamenter. Parlamenterne er ansvarlige for de tjenester, som indbyggerne bruger i deres dagligdag som sundhed og bolig.

Det skriver The Guardian.

Samtidig skal der i England stemmes om, hvordan omkring 5000 pladser i 136 lokalråd skal fordeles sammen med seks borgmesterposter.

Selv om Nordirland også er en del af Storbritannien, skal indbyggerne ikke sætte noget kryds torsdag, da Nordirland først skal holde valg i 2027, skriver BBC.

Valgstederne åbnede klokken 8 dansk tid, og forventningen er, at lokalvalgene vil være dårligt nyt for Starmer.

Meningsmålingerne forudser nemlig et dårligt valgresultat for partiet Labour, der forventes at gå dramatisk tilbage, mens Nigel Farages indvandrerkritiske parti Reform UK og det venstreorienterede De Grønne, der ledes af Zack Polanski, forventes at gå kraftigt frem.

– Det er et enormt barometer for, hvordan landet har det med det politiske establishment, siger Melanie Garson, der er lektor i politik ved University College London, til AFP.

– For første gang ser vi et betydeligt pres på de store politiske partier i samtlige lokalråd.

I weekenden skrev Starmer i et opslag på det sociale medie Substack, at torsdagens valg er et af de øjeblikke i historien, der former fremtiden for generationer.

– Vi kan stå sammen i dette øjeblik. Blive en stærkere, mere modstandsdygtig og mere samlet nation med muligheder for alle. Eller vi kan synke ned i en politik af klager og splittelse.

Forsikringsmand sigtet for at hjælpe Bandidos med skudattentat

Fem mænd med tilknytning til rockergruppen Bandidos er allerede dømt – to af dem livstid – for nedskydningen af en tilfældig hundelufter i Bagsværd i januar 2021.

Nu har politiet sigtet yderligere to mænd i forbindelse med episoden, som var en blandt flere i en større sag kaldet Operation Blast om bandekrig mellem rockergruppen Bandidos og banden NNV.

Det oplyser National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse torsdag.

Mændene fremstilles begge i grundlovsforhør ved Retten i Glostrup torsdag.

Det drejer sig i første omgang om en 47-årig mand, der ifølge politiets sigtelse har brugt sin ansættelse i et forsikringsselskab i planlægningen af et skudattentat i Bagsværd.

Ifølge Ritzaus oplysninger er der tale om en ansat i forsikringsselskabet Codan.

Ifølge politiets sigtelser foretog han 40 gange opslag i forsikringsselskabets datasystemer i en periode fra januar til marts 2021.

Hundelufteren blev skudt i Bagsværd den 13. januar. Gerningsmændene forvekslede ham med en anden og troede, at der var tale om et medlem af banden NNV.

Manden blev ramt af flere skud, men lægerne reddede hans liv.

Den 47-årige forsikringsmand muliggjorde ifølge politiets sigtelse, at det drabsforsøg kunne finde sted ved at overgive oplysningerne til Bandidos.

Ud over den 47-årige mand har politiet sigtet en 36-årig mand, der ifølge politiet var medlem af rockergruppen på gerningstidspunktet.

Der er ifølge Ritzaus oplysninger tale om en mand, der i forvejen er dømt for drabsforsøg. Men nu mistænkes han altså for at være indblandet i sagen fra Bagsværd.

Ifølge politiets sigtelse var det den 36-årige, som sendte adressen på hundelufteren til de medlemmer af rockergruppen, der udførte skyderiet.

Fire af de fem dømte for nedskydningen i Bagsværd har anket deres domme til Østre Landsret. Her behandles sagen i foråret 2028.

Ombudsmanden går ind i sag om opsagte avisabonnementer

Tophistorien er skrevet og udgivet af TV2 ØST. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Folketingets Ombudsmand beder nu Lolland Kommune forklare, hvorfor kommunen har opsagt abonnementer på lokalavisen Lolland-Falsters Folketidende.

Sagen begyndte, efter avisen i april bragte en kritisk artikel om kommunens administration. Herefter opsagde borgmester Marie-Louise Brehm Nielsen (Din Stemme) og andre politikere deres kommunalt betalte abonnementer.

I et brev til kommunen sendt onsdag skriver ombudsmanden, at han på baggrund af mediedækningen er blevet opmærksom på sagen. Han beder kommunen oplyse, hvor mange abonnementer der de seneste måneder er eller ventes opsagt, og hvad baggrunden er.

Ombudsmanden beder også kommunen forklare, hvilke “yderligere skridt” borgmesteren har overvejet. Derudover vil han vide, om et forslag om at skære alle kommunens udgifter til abonnementer og annoncer i Folketidende er blevet stillet i byrådet, og hvordan det i så fald er behandlet.

Lolland Kommune skal svare senest 8. juni. To professorer i forvaltningsret har tidligere vurderet over for fagbladet Journalisten, at en opsigelse som straf for kritisk journalistik formentlig er ulovlig.

https://www.tv2east.dk/lolland/ombudsmanden-gar-ind-i-sag-om-opsagte-avisabonnementer-d8411

Redaktionel kontakt:

Jakob Høstrup

tlf.: +4526236974

e-mail: jaho@tv2east.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF TV2 ØST ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

Efter en pause onsdag er der igen regeringsforhandlinger på Marienborg torsdag.

De Radikales politiske leder, Martin Lidegaard, siger på vej ind til et gruppemøde på Christiansborg, at han skal til forhandlinger “i eftermiddag”.

Regeringsforhandlingerne slog onsdag rekord for de længste nogensinde.

Politi finder fejl på hver anden dyretransport

En omfattende kontrol af dyretransporter i sidste uge afslørede så alvorlige fejl og mangler ved eksempelvis køretøjernes dæk og bremser, at mere end hvert andet køretøj blev indkaldt til syn.

Det skriver Midt- og Vestsjællands Politi torsdag i en pressemeddelelse.

Det var politiets tre såkaldte tungvognscentre og politiets dyrevelfærdsenhed, som stod for kontrollerne, der blev gennemført i Aalestrup, Herning, Holsted og Padborg.

Over fire dage kontrollerede politiet i samarbejde med Fødevarestyrelsen 96 dyretransporter med fokus på, om reglerne for dyrenes velfærd under transport blev overholdt.

Det gjorde de i langt de fleste tilfælde. Dog var der enkelte overtrædelser, ligesom der også var enkelte overtrædelser af reglerne om køre- og hviletid.

Til gengæld var der en hel stribe af lovovertrædelser, der angik trafiksikkerheden.

– overordnet set var det positivt, at der ikke var flere overtrædelser af reglerne om transport af dyr. Men det er bekymrende, at det var nødvendigt at indkalde så mange af køretøjerne til syn, siger politiets specialkonsulent Niels Christian Arnberg i pressemeddelelsen.

Politiet kontrollerede bremserne på 46 lastbiler. 26 af dem blev indkaldt til syn, fordi man i forbindelse med kontrollen fandt fejl. Enten på bremserne, dækkene, lygterne eller revner i forruden.

Derudover blev 14 ud af 24 kontrollerede sættevogne og 7 ud af 20 påhængsvogne sendt en tur forbi synshallen.

Tre sættevogne fik klippet nummerpladerne på grund af dårlige bremser, og en påhængsvogn havde en revne i chassisrammen, så der ifølge politiet var fare for, at ladet, hvor dyrene stod, ville knække over. Også her blev nummerpladen pillet af.

To af de sættevogne, som fik taget nummerpladerne, var på vej til Polen med kvæg til avlsbrug. Deres bremser kunne ikke repareres på stedet, og det ombordværende kvæg måtte derfor opstaldes, mens bilerne blev fikset.

Regningen for dyrenes ophold på det såkaldte kviehotel ender ifølge politiet hos transportvirksomheden.

Farlig tendens på sociale medier får flere unge til at skade sig selv

Tophistorien er skrevet og udgivet af TV 2 Kosmopol. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Flere danske unge bliver mødt af videoer om selvskade og selvmord på sociale medier.

Og den eksponering får flere unge til at skade sig selv.

Det fortæller psykolog Lotte Rubæk til TV 2 Kosmopol.

Hun er overordnet leder for selvskadeindsatsen i Region Hovedstaden, og ifølge hende er der tale om et ”kæmpe problem”.

Hun har beskæftiget sig med selvskade i snart 20 år, og hun har set, hvordan sociale mediers indtog har påvirket unge negativt.

– Vores patienter fortæller tit, at de fik inspiration på et socialt medie til overhovedet at begynde at selvskade, og at de hele tiden bliver trigget til at skade sig selv igen og igen, fordi de møder det i deres feed, siger Lotte Rubæk til TV 2 Kosmopol.

– Algoritmerne på de sociale medier sender de unge ned i et kaninhul, hvor indholdet bliver mere og mere ekstremt for at fastholde dem. Så selvskadevideoer kan ende med at blive til selvmordsvideoer. Og det mærker vi effekten af. Efterhånden som et feed bliver mere og mere dystert, så begynder vores patienter også at have selvmordsforsøg og mere og mere alvorlig selvskade.

En af de unge, der bliver mødt af de voldsomme videoer, er 23-årige Victoria Lærke Wulff, der tidligere har selvskadet.

Selvom hun ikke har søgt efter det, får hun igen og igen vist videoer på TikTok om selvskade og selvmord. Hun ser det som en bekymrende tendens og frygter, at sådanne videoer vil påvirke flere til at gøre det samme.

– Jeg er bange for, at det får flere unge til at begynde at selvskade. Vi er en generation, der lever på sociale medier, og vi bliver påvirket af det, vi ser, siger hun.

Hun har sendt TV 2 Kosmopol 57 eksempler på videoer med danske unge, der på forskellig vis handler om selvskade og selvmord.

– Vi skal ikke begynde at normalisere selvskade på TikTok. For det er ikke en hjælp, det er en farlig tendens, siger hun.

TV 2 Kosmopol har rakt ud til TikTok i Norden for at få et svar på, hvordan de forholder sig til videoer med selvskade på deres platform.

I et skriftligt svar fra kommunikationschef Lukasz Lindell, lyder det:

“TikTok tillader ikke indhold, der promoverer eller skildrer selvmord eller selvskade. Vi har gennemgået det materiale, der er delt med os, og fjernet videoer, der overtræder vores politikker.”

Vi har fremsendt syv ud af de 57 videoer med dansk indhold om selvskade, som TV 2 Kosmopol er bekendt med. Flere af dem er stadig offentlige.

TikTok oplyser yderligere, at deres egne undersøgelser viser, at næsten alt indhold, der overtræder deres retningslinjer, bliver fjernet.

“Vi kombinerer avanceret teknologi med uddannede menneskelige moderatorer for hurtigt at identificere og fjerne indhold, der overtræder vores politikker. Vores seneste rapport om håndhævelse af fællesskabsretningslinjerne viser, at vi inden for politikområdet selvmord og selvskade proaktivt opdagede 99,1 procent af det overtrædende indhold, fjernede 89,9 procent inden for de første 24 timer og fjernede 72,9 procent, før indholdet overhovedet havde fået nogen visninger.”

https://www.tv2kosmopol.dk/metropolen/farlig-tendens-pa-sociale-medier-far-flere-unge-til-at-skade-sig-selv-2a254

Redaktionel kontakt:

Morten Engelschmidt

tlf.: +4541881009

e-mail: moen@tv2kosmopol.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF TV 2 Kosmopol ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

Pres på fragtrater har gjort det svært for Mærsk i 2026

Den danske rederigigant Mærsk endte med et overskud på 100 millioner dollar i første kvartal.

Det viser kvartalsregnskabet, der er blevet offentliggjort torsdag morgen.

Det svarer til 636 millioner kroner og er 91,7 procent mindre end i samme periode sidste år.

Mærsk har også set omsætningen falde til knap 13 milliarder dollar. Det er et fald på 251 millioner dollar.

Tilbagegangen på top- og bundlinjen er stærkt påvirket af udviklingen i selskabets kerneforretning, søfartsdivisionen Ocean.

Egentlig voksede fragtmængderne, men til gengæld var forretningsbenet udfordret af et pres på fragtraterne.

Topchef Vincent Clerc siger, at Mærsk har oplevet god efterspørgsel i de fleste regioner fra årets begyndelse.

– Det har drevet høj vækst i volumener på tværs af vores tre forretningsområder, siger han.

– Markedet er stadig ret uforudsigeligt, særligt i Ocean, hvor overkapacitet begynder at presse fragtraterne.

Når der er overkapacitet – det vil sige for mange fragtskibe på havene – kommer der en skæv balance mellem udbud og efterspørgsel.

Og det kan altså holde fragtpriserne nede.

– Under de forhold er vores faste fokus på omkostninger med til at sikre robuste resultater, siger Vincent Clerc.

Mens Ocean-divisionen har været under pres, er der omvendt fremgang at spore i de to øvrige forretningsben.

Logistics & Services, der blandt andet omfatter lagertjenester, luft- og landtransport, så omsætningen vokse mere end 300 millioner dollar til 3,8 milliarder dollar.

Der var også fremgang i driftsresultatet.

Samme tendens tegner sig for divisionen Terminals, hvor selskabet ejer og driver en lang række havne.

Her steg omsætningen næsten syv procent til 1,3 milliarder dollar.

Ifølge topchefen har konflikten i Mellemøsten, der nærmest har sat en prop i skibstrafikken i Hormuzstrædet, ikke haft den store betydning for resultaterne.

– Selv om forsyningskæderne blev ramt af konflikten i Mellemøsten, har vi formået at sænke omkostninger per transporteret container med syv procent, siger han videre.

– Samtidig løfter vi lønsomheden i Terminals og i de fleste dele af Logistics & Services. Samlet set styrker det vores konkurrenceevne og vores mulighed for at støtte kunderne i en verden, der fortsat er præget af usikkerhed.

To udenlandske droner styrter ned i Letland

To droner fløj natten til torsdag med kurs fra Rusland og ind over Letland, hvor de styrtede ned.

Det oplyser lettisk militær torsdag morgen.

Letlands forsvarsminister, Andris Spruds, siger til det lettiske public service-medie LSM, at dronerne sandsynligvis blev affyret af Ukraine mod mål i Rusland.

Han fortæller, at militærfly fra Nato er blevet kaldt til området.

En af dronerne styrtede ned i et olielager ved byen Rezekne, der ligger omkring 40 kilometer vest for den lettisk-russiske grænse. Det oplyser politiet i Letland ifølge LSM. Som følge heraf er der sket skade på fire tomme oliebeholdere.

Brandvæsnet oplyser, at det har slukket et ulmende område på omkring 30 kvadratmeter i en af de tomme oliebeholdere.

De lettiske myndigheder udsendte natten til torsdag klokken 03.09 dansk tid en advarsel til beboere i grænseområdet om, at der var droner i luften, og at de skulle holde sig inden døre.

I Rezekne vil alle skoler holde lukket torsdag, oplyser de lokale myndigheder.

Adskillige ukrainske droner styrede i slutningen af marts ned i Letland og nabolandene Estland og Litauen.

En af dem ramte dengang en skorsten på et lokalt kraftværk, mens en anden styrede ned i en frossen sø, hvor den eksploderede.

De ukrainske droner menes at være blevet sendt afsted for at ramme militære mål i Rusland.

De tre baltiske lande har aldrig givet tilladelse til, at deres territorier og luftrum bliver brugt i forbindelse med droneangreb mod deres østlige nabo, lød det fra de baltiske udenrigsministre i april.

Ruslands forsvarsministerium meddelte torsdag morgen ifølge nyhedsbureauet AFP, at man i løbet af natten har opsnappet omkring 347 ukrainske droner.

Reuters.

Tidligere dansk landstræner fører Manchester City til mesterskab

Svenskeren Andrée Jeglertz skuffede i sommer med Danmark ved EM i kvindefodbold.

Onsdag blev han og Manchester City engelsk mester, efter at rivalen Arsenal spillede 1-1 med Brighton.

Jeglertz havde sikret sig jobbet i City allerede inden slutrunden i Schweiz, hvor Danmark tabte sine tre gruppekampe og rejste tidligt hjem.

Han overtog herefter et City-hold, der historisk vadede i andenpladser og senest var blevet nummer fire i Women’s Super League, som den bedste række hedder.

Takket være en spektakulær hjemmebaneform og 19 mål i 21 kampe af den jamaicanske Khadija Shaw blev det forvandlet til Manchester Citys første mesterskab siden 2016 og det kun andet i klubbens historie.

– At hjælpe dette hold med at vinde WSL-titlen er noget, jeg aldrig vil glemme. Pigerne har klaret alle udfordringer med hovederne holdt højt og har været en stor fornøjelse at træne i denne sæson.

– I de gode og dårlige øjeblikke har de altid holdt sammen og fundet en måde at vinde på – som det er kendetegnende for store mestre, siger Jeglertz til klubbens hjemmeside.

Søndag spiller Jeglertz og City desuden semifinale i FA Cuppen mod Chelsea.

Det danske landshold blev efter Jeglertz’ overtaget af Jakob Michelsen, der indtil videre er ubesejret i sine første syv kampe.

Ritzaus planer for nyheder torsdag og fredag er opdateret og kan følges på

http://www.ritzau.dk/program

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]