Seneste nyheder

27. juni 2026

Novo-aktien lukker onsdag med en stigning på 2,5 procent, efter at medicinalselskabet onsdag morgen fremlagde sit regnskab for første kvartal.

Kvinde er kommet alvorligt til skade i trafikulykke

En kvinde er onsdag kommet alvorligt til skade, efter at hun som fører af en personbil er stødt frontalt sammen med en lastbil på Koldingvej i Vejen.

Det oplyser vagtchef ved Syd- og Sønderjyllands Politi Jan Lolk.

Kvinden er kørt til behandling på Kolding Sygehus. Hendes tilstand er ikke kritisk, lyder det fra vagtchefen.

Han kan ikke oplyse alderen på kvinden, men hendes pårørende er underrettet.

Politiet er ved at være færdig med arbejdet på stedet, men det opfordrer til, at bilister søger andre veje.

– Man kan godt komme til at holde i kø. Så jeg tænker, at det den næste time vil være en god idé at finde en anden rute, siger Jan Lolk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fransk hangarskib forbereder sig på mission i Hormuzstrædet

Det franske hangarskib “Charles de Gaulle” er onsdag på vej mod Det Røde Hav.

Her skal det forberede en mulig mission om at genoprette sejladsen gennem Hormuzstrædet.

Det oplyser den franske præsident Emmanuel Macrons kontor ifølge nyhedsbureauet AFP.

Frankrigs ønske er, at situationen omkring Hormuzstrædet holdes adskilt fra forhandlinger mellem USA og Iran, lyder det.

Tirsdag blev et skib fra det franske rederi CMA CGM angrebet, mens det sejlede gennem Hormuzstrædet, og besætningsmedlemmer kom til skade. Det skrev nyhedsbureauet Reuters.

De tilskadekomne besætningsmedlemmer blev evakueret og modtog lægehjælp.

Siden USA angreb Iran for mere end to måneder siden, har skibstrafikken i det strategisk vigtige Hormuzstrædet stort set ligget stille.

Hundredvis af fartøjer kan ikke komme igennem strædet, og omkring 20 procent af den globale oliehandel står stille.

USA indledte mandag det, der af landets præsident, Donald Trump, er døbt “Project Freedom”, og som skulle have til formål at eskortere skibe ud af Hormuzstrædet.

Den operation satte Trump på pause for at afsøge muligheden for at indgå en fredsaftale med Iran.

CMA CGM oplyste i april, at et af dets skibe havde været mål for varselsskud i Hormuzstrædet, og at ingen om bord på skibet var kommet til skade.

Det franske rederi, der er verdens tredjestørste containerrederi, har indikeret, at 14 af dets skibe har været strandet i området, siden krigen startede.

Manden bag tv-kanalen CNN er død i en alder af 87 år

Den amerikanske forretningsmand Ted Turner, som grundlagde tv-kanalen CNN, er død. Han blev 87 år.

Det melder CNN onsdag, skriver nyhedsbureauet Reuters.

CNN blev den første tv-kanal, der sendte nyheder 24 timer i døgnet. Kanalen blev grundlagt 1. juni 1980 og sendte dengang nyheder til 1,7 millioner amerikanske husstande.

I dag når CNN og tilknyttede selskaber ud til to milliarder mennesker i hele verden.

Den amerikanske tv-kanal har været et forbillede for lignende kanaler i mange andre lande.

Slaveritiltalt negleboss kontrollerede ansattes økonomi

En gruppe vietnamesiske kvinder kunne ikke selv finde ud af at bruge deres betalingskort, betale husleje og håndtere deres økonomi i øvrigt, og når en herboende vietnamesisk neglesalonindehaver overtog styringen, var det for at hjælpe.

Det forklarer kvinden onsdag i Retten i Helsingør, hvor hun og to andre er anklaget for menneskehandel.

Ifølge anklagen har de tre stået bag, at kvinder fra Vietnam rejste til Danmark for at arbejde under det, der i anklageskriftet kaldes slaverilignende forhold på neglesaloner i Hørsholm og Farum.

Kvinden, der er sidst i 30’erne, taler en del dansk, men får assistance af en vietnamesisk tolk under afhøringen.

Specialanklager Rikke Hald fra Nordsjællands Politi interesserer sig i særlig grad for aflønningen af de kvinder, der efter anklagemyndighedens opfattelse er blevet udnyttet til arbejde under tvangslignende forhold.

Kvinderne havde over for udlændingemyndighederne skulle godtgøre, at de tjente over cirka 31.000 kroner om måneden. Et krav for at få arbejds- og opholdstilladelse.

Men efter anklagemyndighedens opfattelse var det et maskespil. For nok fik kvinderne løn, men fra lønnen var der dels trukket et beløb til husleje, og dels havde kvinderne ikke selv rådighed over deres konti, da neglechefen havde deres betalingskort i sin varetægt.

– De gav mig lov til at bruge deres kort til at købe tøj eller andet, de havde brug for, fortæller kvinden, som også sendte nogle af pengene til Vietnam – angiveligt til kvindernes familier.

– Engang imellem fik de deres kort. De beholdt dem i noget tid, og så gav de mig dem tilbage. De kunne ikke finde ud af at bruge dem, forklarer kvinden.

Anklagemyndigheden mener, at kvinderne i de første måneder i Danmark arbejdede for nul og niks, og derefter fik de en reel timeløn på helt ned til ni kroner.

Rikke Hald viser derudover nogle billeder på en storskærm i retslokalet. Det er billeder af et lille umøbleret værelse i en lejlighed i Hørsholm, hvor gulvene er dækket af noget, der umiddelbart ligner soveposer.

– Jeg havde sagt, at de godt måtte bo ovenpå, men de havde travlt og valgte at bo nede i stuen alle sammen, forklarer kvinden, som selv boede på stedet, men sov ovenpå i et større værelse.

Rikke Hald kan desuden konfrontere kvinden med beskeder, der ligner instrukser til de ansatte om, hvad de skulle sige om deres arbejdstid og bopæl, hvis de blev spurgt af myndighederne.

Blandt andet skulle de ifølge instruksen sige, at arbejdstiden var 37 timer. Efter anklagemyndighedens opfattelse var der tale om meget lange arbejdsdage, syv dage om ugen. Ingen fridage, ingen ferie.

På anklagebænken sidder også kvindens storesøster, som efter anklagemyndighedens opfattelse også har gjort sig skyldig i menneskehandel. Men allerede fra retsmødets start lod hendes advokat, Jan Aarup, retten forstå, at det er helt forkert.

– Hvis hun har noget at gøre med denne her sag, så er det som forurettet, lød det fra Jan Aarup med henvisning til, at storesøsteren kom til Danmark på lillesøsterens foranledning og derfor må anses som havende samme status som de øvrige ofre i sagen.

Også en 48-årig mand er tiltalt i sagen. Han er dansk statsborger med vietnamesisk baggrund. Ligesom de to søstre nægter han sig skyldig i sagen.

Ud over de tiltalte er alle sagens ofre vietnamesiske. Og de udenlandske navne voldte ved retsmødets indledning retten en del besvær, blandt andet fordi flere af dem minder om hinanden.

– En af mine domsmænd kom med det forslag, at vi nummererer vidnerne, lød det i den forbindelse fra retsformand Ulla Ingerslev.

Derefter blev vidnerne nummereret.

Flere af kvinderne optræder i sagen under navnet “Thi”. Sådan har de danske myndigheder valgt at omtale dem. Den tilstedeværende tolk fortæller imidlertid i en pause, at “Thi” snarere er en betegnelse i stil med fru eller frøken, end det er et navn.

Tilsynssager mod Langeland afsluttes efter fejl i børnesager

Stribevis af fejl i børnesager i Lolland Kommune siden 2022 førte til, at Ankestyrelsen oprettede tilsynssager mod kommunen.

Men efter flere års eftertjek og udvikling af sagsbehandlingen i kommunens familieafdeling afsluttes tilsynssagerne mod Langeland Kommune.

Det skriver Ankestyrelsen i en pressemeddelelse.

I den ene sag fra 2022 vurderede styrelsen, at kommunens sagsbehandling ikke havde overholdt en række bestemmelser i offentlighedsloven, forvaltningsloven, retssikkerhedsloven og serviceloven.

Det blev vurderet, at kommunen skulle gennemgå samtlige sager i familieafdelingen. Kommunen identificerede 295 børnesager, der skulle gennemgås.

Langeland Kommune var fra 2021 og frem blandt andet i søgelyset på grund af mulige lovbrud i sager om tvangsfjernede børn.

Ankestyrelsen lægger vægt på, at kommunen har gennemgået “omfattende sager”, og at de relevante sager blev genoptaget igen.

– Det er derfor vores vurdering i dag, at kommunen har fulgt op på vores udtalelse fra november 2022 og gennemført de fornødne tiltag i Familieafdelingen, siger Hanne Østergaard, ankechef i Tilsyn og Underretning i Ankestyrelsen.

– På den baggrund mener vi ikke, at der er grundlag for, at tilsynet foretager sig mere i sagen, siger hun.

Den sidste tilsynssag, der ligeledes afsluttes, blev oprettet i 2024. Her modtog styrelsen en henvendelse om “bekymrende forhold” fra en såkaldt Taskforce, der var oprettet på børneområdet i kommunen.

Taskforcen blev sat på pause på grund af de bekymrende forhold.

Taskforcen, der har fokus på børn og unge i udsatte positioner, genoptages og vil vare frem til 2028. Det skal styrke “lovmedholdeligheden og den socialfaglige kvalitet” i sagsbehandlingen på kommunens børneområde.

En lydfil, som er blevet fremlagt under retssagen mod en 20-årig mand, der er tiltalt for drab på en 17-årig dreng i Valby, er af så dårlig kvalitet, at den ikke kan bruges som bevis.

Det siger forsvarer Peter Secher under sine afsluttende bemærkninger i Retten på Frederiksberg onsdag.

– Kvaliteten er så dårlig, at det må være ønsketænkning, hvis man mener at kunne høre noget.

Anklageren i sagen mener derimod at kunne høre, at den 20-årige mand tilstår drabet.

Fifa udvider Benfica-spillers karantæne til hele verden

Den argentinske landsholdsspiller Gianluca Prestianni indleder fodbold-VM med karantæne, hvis han bliver udtaget til Argentinas trup.

Det Internationale Fodboldforbund (Fifa) har udvidet den straf, som Prestianni for nylig blev idømt i Europa, så den nu gælder i hele verden og dermed også i sommerens VM-slutrunde.

Det oplyser Fifa til Reuters.

Prestianni blev tildelt seks spilledages karantæne for “diskriminerende adfærd” i en Champions League-kamp i februar, hvor Benfica-spilleren havnede i skænderi med Real Madrids Vinícius Júnior.

Tv-billeder viste Prestianni dække sin mund til med trøjen, før han kom med en bemærkning, som fik Vinícius Júnior og dennes holdkammerater til at reagere.

Vinícius Júnior hævdede, at Prestianni kaldte ham “abe”. Argentineren erklærede sig uskyldig, men det overbeviste ikke disciplinærkomitéen under Det Europæiske Fodboldforbund (Uefa).

Dommen faldt 24. april og lød på seks spilledage, hvoraf tre blev gjort betingede i to år. Den første af dagene blev afsonet i returkampen mod Real Madrid, hvor Prestianni var suspenderet på grund af episoden.

Dermed mangler han to kampe i skyggen for at have udstået den ubetingede del af karantænen.

Får han plads i den argentinske VM-trup, vil han derfor være spærret i de indledende gruppekampe mod Algeriet 16. juni og Østrig seks dage senere.

20-årige Prestianni er foreløbig noteret for en enkelt landskamp for de regerende verdensmestre. I november blev han sendt på banen i slutfasen af en testkamp mod Angola.

200.000 boligejere får ny forskudsopgørelse efter fejl

Omkring 200.000 boligejere har fået en forkert forskudsopgørelse for 2026.

Grundet en fejl hos Skatteforvaltningens leverandør mangler der grundskyld på de involverede forskudsopgørelser.

Derfor vil de berørte inden for få dage modtage en ny forskudsopgørelse.

Det skriver Vurderingsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Boligejerne skal ikke foretage sig noget aktivt, og fejlen har ikke påvirket den seneste lønkørsel for april, lyder det.

– Jeg er ærgerlig over den her leverandørfejl, men heldigvis har vi fanget den og retter den hurtigt. De berørte boligejere vil inden for få dage automatisk modtage en ny forskudsopgørelse, og de skal ikke foretage sig noget aktivt. Vi beklager fejlen, siger Vurderingsstyrelsens direktør, Anne-Sofie Jensen.

1. maj blev der sendt forskudsopgørelser til de berørte boligejere.

Efter planen skulle både ejendomsværdiskat og grundskyld basere sig på endelige 2024-vurderinger af ejendommen.

Men på grund af en fejl hos Skatteforvaltningens leverandør manglede grundskylden. Ejendomsværdiskatten var angivet korrekt.

Fejlen får heller ikke betydning for den næste lønkørsel for maj, lyder det videre.

Tusindvis af boligejere har tidligere været ramt af bøvl og udfordringer med ejendomsvurderinger. Og det strækker sig langt tilbage.

Ifølge Rigsrevisionen var tre ud af fire ejendomsvurderinger fejlagtige i 2010 og 2011.

Skatteministeriet påbegyndte udviklingen af et nyt system til ejendomsvurderinger i 2015. Systemet skulle være klar til at udsende vurderinger for 2018.

Siden blev projektet langt dyrere og forsinket ad flere omgange.

I sommeren 2021 begyndte de første 2020-vurderinger at blive sendt ud til boligejerne.

Skatteministeriet opgjorde en foreløbig regning for systemet til knap fem milliarder kroner. Blandt andet fordi der er brugt eksterne konsulenter.

Kongeparret indleder årets sejlsæson med tur til Helsingør

Det danske kongepar, kong Frederik og dronning Mary, er onsdag ved middagstid officielt gået om bord på kongeskibet “Dannebrog”.

Det gjorde de fra Nordre Toldbod i København. Herfra skal kongeparret sejle til Helsingør, som ligger omkring 45 kilometer nord for København.

Ved ankomsten vinkede kongeparret til de fremmødte, hvorefter de blev sejlet ud til kongeskibet.

Ifølge kongehusets hjemmeside markerer ombordstigningen årets sejlsæson.

Ved Helsingør bliver parret mødt med salut fra Kronborg Slot klokken 15.30.

Klokken 16.00 lægger “Dannebrog” til kaj i Helsingør Havn.

Senere på året indleder kongeparret et sommertogt, som varer fra den 1. til 4. juni.

Årets sommertogt indledes den 1. juni i Odense Kommune, hvorefter kongeparret den 2. juni besøger Norddjurs Kommune.

Efter en dag på havet den 3. juni afsluttes sommertogtet med et besøg i Holbæk Kommune den 4. juni.

Det bliver kong Frederik og dronning Marys tredje sejlsæson som kongepar.

Under sidste års sommertogt gæstede kongeparret både Frederikshavn, Thisted, Læsø og Samsø kommuner med kongeskibet “Dannebrog”.

Kongeskibet fungerer som privat og offentlig residens for den kongelige familie, når de er på sommertogt eller på officielle besøg.

De årlige sommertogter med kongeskibet “Dannebrog” er en tradition, som går tilbage til Christian X, der var konge af Danmark fra 1912 til 1947.

Sammen med dronning Alexandrine gjorde han de årlige togter i danske farvande til en fast del af den kongelige kalender.

Kongeskibet tager under sine togter også del i opgaver som for eksempel farvandsovervågning, søredning og uddannelse af kommende officerer.

På “Dannebrog” aftjener 37 deres værnepligt i 2026 med en ligelig fordeling mellem kvinder og mænd.

Streaming trækker Disney-regnskab op

Underholdningskoncernen Disney rammer tilsyneladende plet, når det gælder indholdet af selskabets streamingtjenester med film og serier, Disney+ og Hulu.

Det er i hvert fald lykkedes at hæve omsætningen på dette område med 13 procent hen over det seneste år, hvis man sammenligner det seneste kvartal med samme periode sidste år.

Derfor er streamingdivisionen også medvirkende til, at selskabets samlede omsætning steg med syv procent.

Også driftsoverskuddet steg fra 4,4 milliarder dollar til 4,6 milliarder dollar, hvilket svarer til godt 29 milliarder kroner.

Streamingtjenesterne er en del af Entertainment-divisionen, der blandt andet omfatter filmstudierne Pixar, Marvel Studios, Lucasfilm og 20th Century.

Her steg driftsresultatet med seks procent, hvilket var ét procentpoint bedre end forlystelsesparkerne, krydstogtsskibene og merchandise-salg i Experiences-divisionen, hvor stigningen udgjorde fem procent.

Disney nævner i sit regnskab, at film som “Zootopia 2” er en af flere nyere udgivelser, der er blevet taget godt imod.

Ifølge selskabet har den sammenlagt omsat for 1,9 milliarder dollar på det globale biografmarked.

“Zootopia 2” og forgængeren er sammenlagt blevet streamet i mere end en milliard timer på Disney+.

Disney skriver også, at udgivelser som “Hannah Montana 20th Anniversary” og anden sæson af serien “Paradise” har været højdepunkter i det seneste kvartal.

Til gengæld gik det den anden vej for Sports-divisionen, der hovedsageligt dækker over tv-stationen ESPN.

Her faldt driftsresultatet med fem procent, blandt andet på grund af højere udgifter til sportsrettigheder og markedsføring.

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Onsdag d. 6. maj 2026.

Udsigt, der gælder til torsdag morgen, udsendt kl. 13.30.

Mest tørt med nogen eller en del sol, men i perioder stedvis mere skyet, og på Bornholm måske lidt regn. Temp. mellem 11 og 16 grader, lidt køligere ved kyster med pålandsvind. Svag til jævn vind mest mellem øst og nord, ved kysterne stedvis frisk vind. I aften tørt med sol mange steder, og i nat mest klart vejr. Temp. fra omkring frysepunktet til 7 graders varme. Svag til jævn vind fra forskellige retninger, mod sydøst ved kysterne stedvis frisk vind omkring nordøst.

Olieprisen er faldet over ti procent det seneste døgn

Prisen på en tønde nordsøolie falder kraftigt onsdag.

Klokken 13 dansk tid koster den 98 dollar, hvilket er godt ti procent mindre end for et døgn siden.

Faldet sker på bagkant af en historie fra mediet Axios, der kan have givet fornyet håb om en afslutning på krigen i Mellemøsten.

Det Hvide Hus mener ifølge mediet, at det er tæt på at kunne indgå en aftale med Iran, der skal sætte en stopper for konflikten.

Mediet har citeret to unavngivne embedsfolk.

Reuters har forsøgt at få historien bekræftet hos det amerikanske udenrigsministerium og Det Hvide Hus, men ingen af dem er vendt retur på nyhedsbureauets henvendelse.

Men en pakistansk kilde, der har været involveret i forhandlingerne, bekræfter over for nyhedsbureauet, at USA og Iran er tæt på en erklæring.

– Vi lukker den meget snart. Vi er tæt på, siger kilden.

Pakistan har ageret mægler mellem de to lande.

Tirsdag sagde USA’s præsident, Donald Trump, at han ville sætte USA’s eskortering af skibe fra Hormuzstrædet på pause for at afsøge muligheden for at indgå en aftale med Iran.

Prisen på forskellige energiformer skød i vejret, efter at USA og Israel indledte et omfattende angreb på Iran den 28. februar.

Det skete, fordi en del af Irans modsvar var at lukke for nærmest al skibstrafik gennem Hormuzstrædet.

Placeringen af strædet mellem Den Persiske Golf og Omanbugten gør det til et vigtigt handelsmæssigt knudepunkt.

Omkring 20 procent af verdens olie passerer gennem Hormuzstrædet.

De seneste to måneder har olieprisen hoppet og danset, i takt med at der er kommet forskellige meldinger fra Iran og USA.

Meldinger om våbenhvile har givet ro og fået prisen til at falde, men som regel er det blevet fulgt op af udbrud fra den amerikanske præsident, Donald Trump, og det har flere gange haft den modsatte effekt.

DMI Femdøgns farvandsudsigt

RITZAU

FEMVAND
Onsdag den 6. maj 2026.

Udsendt kl. 12.45

Østersøen:
Fra torsdag aften

Nordøst 7 til 12 m/s.
Fredag
Nordøst 7 til 12 m/s.
Lørdag
Nordøst 3 til 8 m/s.
Søndag
Om dagen sydvest 3 til 8 m/s. Om aftenen og om natten Vestlige Østersø nord 3 til 8 m/s. Østersøen omkring Bornholm sydvest 3 til 8 m/s.
Mandag
Nordvest 6 til 11 m/s.

Indre danske farvande:
Fra torsdag aften

Om dagen sydøst 5 til 10 m/s. Om aftenen og om natten sydvest 4 til 9 m/s.
Fredag
Om dagen Kattegat nordøst 3 til 8 m/s. Bælthavet og Sundet sydvest 4 til 9 m/s. Om aftenen og om natten sydvest 6 til 11 m/s.
Lørdag
Sydøst 4 til 9 m/s.
Søndag
Nordvest 5 til 10 m/s.
Mandag
Nordvest 6 til 11 m/s.

Skagerrak:
Fra torsdag aften

Om dagen nordvest 1 til 6 m/s. Om aftenen og om natten sydvest 2 til 7 m/s.
Fredag
Sydøst 2 til 7 m/s.
Lørdag
Om dagen sydøst 2 til 7 m/s. Om aftenen og om natten vest 4 til 9 m/s.
Søndag
Om dagen kuling fra sydvest 9 til 14 m/s. Om aftenen og om natten vest 8 til 13 m/s.
Mandag
Sydvest 5 til 10 m/s.

Nordsøen:
Fra torsdag aften

Om dagen Fisker og Tyskebugt nord 3 til 8 m/s. Fladen, Dogger og Humber syd 8 til 13 m/s. Om aftenen og om natten Fladen, Dogger og Humber kuling fra syd 10 til 15 m/s. Fisker syd 3 til 8 m/s. Tyskebugt nord 3 til 8 m/s.
Fredag
Om dagen kuling fra syd 9 til 14 m/s. Fisker sydøst 4 til 9 m/s. Om aftenen og om natten sydvest 7 til 12 m/s. Tyskebugt øst 6 til 11 m/s.
Lørdag
Nordvest 8 til 13 m/s.
Søndag
Om dagen kuling fra nordvest 9 til 14 m/s. Fladen sydvest 5 til 10 m/s. Om aftenen og om natten Fisker og Tyskebugt nordvest 8 til 13 m/s. Fladen, Dogger og Humber kuling fra nordvest 13 til 18 m/s.
Mandag
Om dagen kuling fra nord 13 til 18 m/s. Om aftenen og om natten kuling fra nord 13 til 18 m/s. Fladen nordvest 8 til 13 m/s.

Ritzaus planer for nyheder onsdag og torsdag er opdateret og kan følges på

http://www.ritzau.dk/program

Marius Høiby får afvist ønske om varetægtsfængsling med fodlænke

Marius Borg Høiby får ikke lov til at afsone resten af sin varetægtsfængsling med fodlænke i et hus ved godset Skaugum, hvor det norske kronprinspar også bor.

Det er blevet afgjort på et retsmøde onsdag, skriver det norske nyhedsbureau NTB.

Mandag kom det frem, at Høiby har søgt om lov til at afsone med fodlænke.

Ønsket gik på, at varetægtsfængslingen skulle afsones på kronprinsparrets ejendom.

Det bekræftede Rene Ibsen, som er en af Høibys tre forsvarere, over for det norske medie Nettavisen mandag.

– Han har ikke boligen i Frogner (bydel i Oslo, red.) længere, så vi var nødt til at finde en anden løsning på, hvor han skulle bo. Huset, han havde på Skaugum, står tomt, så det var naturligt, at han kunne flytte tilbage dertil, sagde Rene Ibsen til mediet.

Men det fandt retten ikke, at der var grund til.

– Intet tyder på, at gentagelsesrisikoen er blevet væsentlig reduceret, sagde dommer Hans Førde i Oslo Byret onsdag ifølge NTB.

WHO: Der er konstateret otte tilfælde af hantavirus

Der er ifølge Verdenssundhedsorganisationen (WHO) konstateret otte tilfælde af hantavirus.

Tre af de otte tilfælde er bekræftet som hantavirus af laboratorietests.

Det skriver Reuters.

Lørdag fik WHO at vide, at man formodede, at tre personer om bord på krydstogtsskibet MV “Hondius” var døde af hantavirus.

Det første dødsfald skete 11. april, hvor en 70-årig hollandsk mand afgik ved døden. 24. april blev hans lig fjernet fra skibet.

Mandens hustru, der også følte sig utilpas, gik i land sammen med hans lig og fløj til Sydafrika. 26. april afgik hun ved døden på et hospital i Johannesburg.

2. maj døde en tysk kvinde om bord på skibet.

WHO oplyser onsdag, at der er konstateret otte tilfælde af hantavirus. Tre er bekræftet af laboratorietests.

Organisationen oplyser ikke, om alle de personer, der er konstateret smittet med hantavirus, har relation til krydstogtsskibet.

Onsdag formiddag dansk tid er tre personer, der menes at være smittet med hantavirus, blevet evakueret fra skibet.

– Tre personer mistænkt for at være smittet med hantavirus er blevet evakueret fra skibet og er på vej til at modtage medicinsk behandling i Holland, skriver Tedros Adhanom Ghebreyesus, der er generaldirektør i WHO, på X.

De tre personer tæller ifølge AFP to besætningsmedlemmer og en anden person. De er fra henholdsvis Storbritannien, Tyskland og Holland, oplyser Tysklands udenrigsministerium ifølge Reuters.

Generaldirektøren skriver også, at risikoen for den generelle folkesundhed er lav.

Onsdag formiddag oplyser WHO også, at det er en variant af hantavirus ved navn Andes-virus, der er konstateret i udbruddet.

Den variant kan smitte mellem mennesker, men kun ved meget nær kontakt.

MV “Hondius” har smidt anker i Kap Verde. Tirsdag meddelte spanske myndigheder, at skibet har fået tilladelse til at lægge til på De Kanariske Øer.

Skibet, der sejler under hollandsk flag, stævnede ud fra Argentina 1. april og har sejlet gennem Atlanterhavet.

Cyklist kørte ind i hegnstråd spændt ud over vej ved Højer

En cyklist kørte natten til onsdag ind i en hegnstråd i brysthøjde, spændt ud over en vej ved Højer i Sønderjylland.

Nu leder politiet efter vidner, der kan ligge inde med viden i sagen, skriver Syd- og Sønderjyllands Politi på meddelelsestjenesten Politi Update.

– Hegnstråden var spændt ud i brysthøjde hen over vejen mellem et vejskilt og et træ, skriver politiet.

Hegnstråden sprang ved påkørslen, og den 31-årige mandlige cyklist kom ikke til skade, lyder det.

– Der er tale om mulig fareforvoldelse, og det kunne være gået langt værre, siger politikommissær John Christiansen i meddelelsen.

Han tilføjer, at politiet blandt andet gerne vil tale med en person, der har været på stedet efter påkørslen og samlet hegnstråden op fra vejen.

Personen skal herefter have hængt tråden op på et vejskilt.

Hændelsen udspillede sig på Duborgvej mellem Skast og Vester Gammelby ved Højer, oplyser politiet, der fik anmeldelsen fra cyklisten klokken 01.09.

Novo Nordisks internationale salg haler ind på salget i USA

Længe har USA været Novo Nordisks klart vigtigste marked, og det er her, selskabet har hentet størstedelen af sit salg.

Det er stadig tilfældet, men selskabets forretning uden for USA vokser.

Det sker, mens salget på det amerikanske marked falder.

I USA har Novo Nordisk haft et salg på 35,4 milliarder kroner i første kvartal, når man justerer for engangshændelser. Det svarer til et fald på 11 procent i faste valutakurser.

Faldet betyder, at den internationale forretning haler ind på den amerikanske.

I den internationale forretning, som dækker over lande uden for USA, er det justerede salg nemlig steget seks procent til 34,7 milliarder kroner.

Væksten uden for USA er drevet af EU og Canada samt asiatiske lande. Dog er salget gået tilbage i Kina, hvilket især skyldes lavere priser.

Det er især øget salg af vægttabsmidler som Wegovy, der har drevet væksten. I første kvartal steg salget af vægttabsmidler således med 44 procent uden for USA.

Væksten blev delvist modvirket af, at medicinen sælges til lavere priser.

Generelt er væksten uden for USA drevet af, at der bliver solgt mere medicin, mens lavere priser trækker i den modsatte retning.

I løbet af 2026 forventer Novo Nordisk, at patentudløb i visse lande vil påvirke det internationale salg negativt.

I løbet af første kvartal er der blevet lanceret generiske versioner af semaglutid i Indien, skriver Novo Nordisk i sit regnskab. Patentet på semaglutid, som er det aktive stof i Ozempic og Wegovy, udløb i Indien i marts.

Patentet er også udløbet i Brasilien og Canada, men her er der endnu ikke blevet lanceret generiske versioner af midlet, lyder det fra Novo Nordisk.

Den første generiske version er dog blevet godkendt i Canada.

Generisk medicin er lægemidler, som indeholder samme aktive stof som det originale produkt. Typisk sælges det til en billigere pris, når patentet på det originale produkt er udløbet.

I begyndelsen af året lancerede Novo Nordisk en pilleversion af Wegovy i USA. Selskabet forventer, at pillen vil blive lanceret i de første lande uden for USA i anden halvdel af 2026.

Dog holder Novo stadig kortene tæt til kroppen, i forhold til hvilke lande og hvor mange det gælder i første omgang.

Pillen er endnu ikke godkendt af Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA), men Novo Nordisk har tidligere meddelt, at det ventes at ske senere i 2026.

Assistenttræner får chancen som chef i Aalborg Pirates

For få dage siden sagde Aalborg Pirates farvel til cheftræner Jonas Holmström, som fik job i Sverige. Og nu har klubben fundet erstatningen i egne rækker.

Valget er faldet på svenske Daniel Johansson, der har været en del af trænerteamet i Nordjylland i de seneste to sæsoner.

Det beretter klubben på sin hjemmeside onsdag.

– Daniel har i sin tid som assistenttræner vist stærke faglige og menneskelige kompetencer. Han har et indgående kendskab til vores spillere, vores spillestil og de krav, der følger med at være en ambitiøs klub som Aalborg Pirates.

– Samtidig har han været en central del af den udvikling, vi har arbejdet med de seneste sæsoner. Derfor er vi meget trygge ved at give ham ansvaret som cheftræner, siger sportschef Ronny Larsen.

Med forfremmelsen af Daniel Johansson er der nu en ledig plads som assistenttræner, og Aalborg Pirates er gået i gang med at finde en erstatning for den nyudnævnte cheftræner.

Aalborg Pirates blev i den seneste sæson slået ud i første runde af slutspillet, da klubben tabte til Odense Bulldogs.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]