Seneste nyheder

27. juni 2026

WHO: Der er konstateret otte tilfælde af hantavirus

Der er ifølge Verdenssundhedsorganisationen (WHO) konstateret otte tilfælde af hantavirus.

Tre af de otte tilfælde er bekræftet som hantavirus af laboratorietests.

Det skriver Reuters.

Lørdag fik WHO at vide, at man formodede, at tre personer om bord på krydstogtsskibet MV “Hondius” var døde af hantavirus.

Det første dødsfald skete 11. april, hvor en 70-årig hollandsk mand afgik ved døden. 24. april blev hans lig fjernet fra skibet.

Mandens hustru, der også følte sig utilpas, gik i land sammen med hans lig og fløj til Sydafrika. 26. april afgik hun ved døden på et hospital i Johannesburg.

2. maj døde en tysk kvinde om bord på skibet.

WHO oplyser onsdag, at der er konstateret otte tilfælde af hantavirus. Tre er bekræftet af laboratorietests.

Organisationen oplyser ikke, om alle de personer, der er konstateret smittet med hantavirus, har relation til krydstogtsskibet.

Onsdag formiddag dansk tid er tre personer, der menes at være smittet med hantavirus, blevet evakueret fra skibet.

– Tre personer mistænkt for at være smittet med hantavirus er blevet evakueret fra skibet og er på vej til at modtage medicinsk behandling i Holland, skriver Tedros Adhanom Ghebreyesus, der er generaldirektør i WHO, på X.

De tre personer tæller ifølge AFP to besætningsmedlemmer og en anden person. De er fra henholdsvis Storbritannien, Tyskland og Holland, oplyser Tysklands udenrigsministerium ifølge Reuters.

Generaldirektøren skriver også, at risikoen for den generelle folkesundhed er lav.

Onsdag formiddag oplyser WHO også, at det er en variant af hantavirus ved navn Andes-virus, der er konstateret i udbruddet.

Den variant kan smitte mellem mennesker, men kun ved meget nær kontakt.

MV “Hondius” har smidt anker i Kap Verde. Tirsdag meddelte spanske myndigheder, at skibet har fået tilladelse til at lægge til på De Kanariske Øer.

Skibet, der sejler under hollandsk flag, stævnede ud fra Argentina 1. april og har sejlet gennem Atlanterhavet.

Cyklist kørte ind i hegnstråd spændt ud over vej ved Højer

En cyklist kørte natten til onsdag ind i en hegnstråd i brysthøjde, spændt ud over en vej ved Højer i Sønderjylland.

Nu leder politiet efter vidner, der kan ligge inde med viden i sagen, skriver Syd- og Sønderjyllands Politi på meddelelsestjenesten Politi Update.

– Hegnstråden var spændt ud i brysthøjde hen over vejen mellem et vejskilt og et træ, skriver politiet.

Hegnstråden sprang ved påkørslen, og den 31-årige mandlige cyklist kom ikke til skade, lyder det.

– Der er tale om mulig fareforvoldelse, og det kunne være gået langt værre, siger politikommissær John Christiansen i meddelelsen.

Han tilføjer, at politiet blandt andet gerne vil tale med en person, der har været på stedet efter påkørslen og samlet hegnstråden op fra vejen.

Personen skal herefter have hængt tråden op på et vejskilt.

Hændelsen udspillede sig på Duborgvej mellem Skast og Vester Gammelby ved Højer, oplyser politiet, der fik anmeldelsen fra cyklisten klokken 01.09.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Novo Nordisks internationale salg haler ind på salget i USA

Længe har USA været Novo Nordisks klart vigtigste marked, og det er her, selskabet har hentet størstedelen af sit salg.

Det er stadig tilfældet, men selskabets forretning uden for USA vokser.

Det sker, mens salget på det amerikanske marked falder.

I USA har Novo Nordisk haft et salg på 35,4 milliarder kroner i første kvartal, når man justerer for engangshændelser. Det svarer til et fald på 11 procent i faste valutakurser.

Faldet betyder, at den internationale forretning haler ind på den amerikanske.

I den internationale forretning, som dækker over lande uden for USA, er det justerede salg nemlig steget seks procent til 34,7 milliarder kroner.

Væksten uden for USA er drevet af EU og Canada samt asiatiske lande. Dog er salget gået tilbage i Kina, hvilket især skyldes lavere priser.

Det er især øget salg af vægttabsmidler som Wegovy, der har drevet væksten. I første kvartal steg salget af vægttabsmidler således med 44 procent uden for USA.

Væksten blev delvist modvirket af, at medicinen sælges til lavere priser.

Generelt er væksten uden for USA drevet af, at der bliver solgt mere medicin, mens lavere priser trækker i den modsatte retning.

I løbet af 2026 forventer Novo Nordisk, at patentudløb i visse lande vil påvirke det internationale salg negativt.

I løbet af første kvartal er der blevet lanceret generiske versioner af semaglutid i Indien, skriver Novo Nordisk i sit regnskab. Patentet på semaglutid, som er det aktive stof i Ozempic og Wegovy, udløb i Indien i marts.

Patentet er også udløbet i Brasilien og Canada, men her er der endnu ikke blevet lanceret generiske versioner af midlet, lyder det fra Novo Nordisk.

Den første generiske version er dog blevet godkendt i Canada.

Generisk medicin er lægemidler, som indeholder samme aktive stof som det originale produkt. Typisk sælges det til en billigere pris, når patentet på det originale produkt er udløbet.

I begyndelsen af året lancerede Novo Nordisk en pilleversion af Wegovy i USA. Selskabet forventer, at pillen vil blive lanceret i de første lande uden for USA i anden halvdel af 2026.

Dog holder Novo stadig kortene tæt til kroppen, i forhold til hvilke lande og hvor mange det gælder i første omgang.

Pillen er endnu ikke godkendt af Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA), men Novo Nordisk har tidligere meddelt, at det ventes at ske senere i 2026.

Assistenttræner får chancen som chef i Aalborg Pirates

For få dage siden sagde Aalborg Pirates farvel til cheftræner Jonas Holmström, som fik job i Sverige. Og nu har klubben fundet erstatningen i egne rækker.

Valget er faldet på svenske Daniel Johansson, der har været en del af trænerteamet i Nordjylland i de seneste to sæsoner.

Det beretter klubben på sin hjemmeside onsdag.

– Daniel har i sin tid som assistenttræner vist stærke faglige og menneskelige kompetencer. Han har et indgående kendskab til vores spillere, vores spillestil og de krav, der følger med at være en ambitiøs klub som Aalborg Pirates.

– Samtidig har han været en central del af den udvikling, vi har arbejdet med de seneste sæsoner. Derfor er vi meget trygge ved at give ham ansvaret som cheftræner, siger sportschef Ronny Larsen.

Med forfremmelsen af Daniel Johansson er der nu en ledig plads som assistenttræner, og Aalborg Pirates er gået i gang med at finde en erstatning for den nyudnævnte cheftræner.

Aalborg Pirates blev i den seneste sæson slået ud i første runde af slutspillet, da klubben tabte til Odense Bulldogs.

Tysk politi ransager højreekstremister i stor operation

Tysk politi har tidligt onsdag morgen gennemført adskillige ransagninger af mistænkte højreekstremister.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Ransagningerne fandt sted på omkring 50 lokationer fordelt over 12 delstater og var målrettet 36 personer, som mistænkes at være involveret i to højreekstremistiske kriminelle grupper.

Grupperne beskyldes for at danne nationale netværk.

De går under navnene ”Jung & Stark” og ”Deutsche Jugend Voran” med aliasset ”Neue Deutsche Welle”. De mistænkes for at organisere kriminelle handlinger gennem sociale medier og samlinger.

Der blev ikke foretaget nogen anholdelser under operationen, hvor mere end 600 betjente deltog, lyder det fra anklagemyndigheden.

En af de 12 delstater, hvor ransagningerne fandt sted, var Nordrhein-Westfalen, som er Tysklands folkerigeste delstat.

Det skriver det tyske nyhedsbureau dpa.

Her var ransagningerne rettet mod ti personer med forbindelse til gruppen “Jung & Stark”. De er alle tyske statsborgere.

Gruppen vurderes til at være den største af de højreekstreme grupper og estimeres at have flere hundrede følgere.

Der har ifølge dpa været en stigning i kriminalitet af unge nynazister i Tyskland siden 2024. Blandt andet har der været angreb på LGBTQ-arrangementer.

Skræmmende brødrepar bliver Aalborgs største forhindring

Aalborg Håndbold var forberedt til tænderne, men formåede alligevel ikke at standse det skræmmende brødrepar, der uge efter uge bærer Sporting CP på deres skuldre.

I det første kvartfinaleopgør i Champions League i sidste uge scorede lillebror Francisco “Kiko” Costa 12 mål, og storebror Martim Costa scorede fem mål.

På den måde stod de for over halvdelen af portugisernes mål i opgøret, der endte 31-31. Og derfor giver det sig selv, hvad nordjyderne skal have fokus på i onsdagens returopgør på hjemmebane. Det siger keeper Niklas Landin.

– Det, vi havde forberedt os på inden den første kamp, var de to Costa-brødre, og man må bare sige, at de spillede rigtig godt. Så det er dem, vi har fokus på igen, og jeg håber, at vi kan stå lidt bedre imod deres mand-mand-spil, for det bliver nøglen, siger keeperen til klubbens hjemmeside.

Onsdagens opgør afgør, om Aalborg skal gøre comeback ved Final 4 i Köln, som klubben missede sidste år. Det er med andre ord en af sæsonens vigtigste kampe, der venter i Gigantium.

– Vi står fint, men man kan også tydeligt mærke stilhed før storm og en enorm spænding, siger Niklas Landin, som håber, at kulissen med over 5000 tilskuere kan virke afskrækkende på portugiserne.

– Vi har en for udeholdene utroligt svær hjemmebane, så vi håber, at det hele går op i en højere enhed. At vi spiller godt, så tilskuerne følger med, og de andre føler, at det bliver svært, siger den tidligere landsholdskeeper.

Aalborg og Sporting mødes 20.45 onsdag aften.

Tilsynsførende nægtet adgang til kønsopdelt svømning i Aarhus

To svømmeklubber i Aarhus har midlertidigt fået frataget deres svømmetider i Aarhus Kommunes svømmehaller.

Det skriver kommunen i en pressemeddelelse.

Beslutningen er truffet på baggrund af et tilsyn. I den forbindelse blev de mandlige medarbejdere fra kommunen nægtet adgang til de kommunale faciliteter, som de to klubber benyttede.

Det skete ifølge kommunen grundet medarbejdernes køn.

Det er ifølge rådmand for kultur og borgerservice i Aarhus Kommune Jesper Kjeldsen (S) et brud på en bekendtgørelse om ligestilling.

– Vi kan desværre konstatere, at der er foreninger, som ikke ønsker at leve op til dansk lovgivning og de rammer, der gælder for brugen af kommunale faciliteter.

– Derfor ser vi os nu nødsaget til at handle og midlertidigt fratage begge foreninger deres adgang til de kommunale svømmeanlæg, siger Jesper Kjeldsen i meddelelsen.

Bekendtgørelsen, som de to foreninger ifølge kommunen har brudt, trådte i kraft 1. januar 2026.

Den fastslår, at kvinder og mænd, der ikke deltager i en kønsopdelt aktivitet, skal have adgang til faciliteter, som ikke anvendes til den kønsopdelte aktivitet.

Bestemmelsen er ifølge rådmanden blevet kommunikeret “klart og tydeligt” ud til foreningerne.

– Når man afviser en kommunal medarbejder til et varslet tilsyn grundet personens køn, så efterlader det desværre et indtryk af en forening, der ikke ønsker at følge reglerne.

– Og så længe det er holdningen, så må de finde et andet sted at svømme, siger Jesper Kjeldsen.

Aarhus Kommune har skærpet tilsynet med i alt 22 foreninger, der afholder svømmeundervisning i kommunen.

Det er sket på baggrund af, at flere af foreningerne har oplyst til kommunen, at de ikke tillader personer af det modsatte køn adgang til svømmehallen i forbindelse med afvikling af kønsopdelte svømmeophold.

De to foreninger, der nu er frataget retten til at bruge de kommunale svømmehaller, får lejlighed til at afgive et høringssvar til kommunen.

På den baggrund skal det afklares, om fratagelsen af svømmetider skal være permanent.

Specialenhed har anholdt fire fra formodet serbisk narkoliga

Efter flere aktioner tirsdag på en række adresser på Sjælland har National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) anholdt fire personer, som mistænkes for at være en del af en serbisk narkoorganisation.

Det skriver NSK onsdag i en pressemeddelelse.

– Vi har gennem en længere periode efterforsket mod en gruppe personer, som vi mistænker for at være centrale figurer i et netværk bag både indsmugling og distribution af hård narkotika, siger vicepolitiinspektør i NSK Lars Feldt-Rasmussen i meddelelsen og tilføjer:

– Jeg er godt tilfreds med, at vi i dag har gennemført en vellykket anholdelses- og ransagningsaktion, som kan føre os videre i efterforskningen.

Tre af de anholdte er serbiske statsborgere i alderen 19 til 23 år. Den fjerde anholdte er dansk statsborger, lyder det.

Der er tale om tre mænd og en kvinde, der sigtes for konkret at have modtaget, opbevaret og videreoverdraget 32 kilo kokain og 6 kilo amfetamin.

De anholdte mistænkes for at være en del af et netværk, der har stået for at indsmugle større mængder kokain til Danmark.

Netværket har ifølge NSK også stået for en orkestrering af såkaldte “hvide bude” fra Balkan, der har leveret stofferne til slutbrugerne i Danmark.

De anholdte fremstilles i grundlovsforhør ved Retten i Glostrup onsdag klokken 09.30, hvor anklagemyndigheden har begæret lukket døre.

Det vil i så fald betyde, at politiets beviser hemmeligholdes, ligesom at de anholdtes eventuelle forklaringer heller ikke kan overværes af tilhørere eller journalister.

Tirsdagens ransagningsaktion førte desuden til, at to mænd er blevet anholdt og sigtet i en anden sag fra Dronningmølle.

I den sag blev to mænd i februar sigtet og varetægtsfængslet for vold og en mulig frihedsberøvelse af en mand.

I en selvstændig pressemeddelelse udsendt fra Københavns Politi bliver det oplyst, at også de to mænd, der er 21 og 24 år, i dag fremstilles i et grundlovsforhør.

De er sigtet for frihedsberøvelse, grov vold og besiddelse af skydevåben, oplyser Københavns Politi.

Jordprøver indsamlet af 30.000 skolebørn indeholder alle kemikalier

De seneste seks måneder har forskere fra danske universiteter undersøgt og analyseret jordprøver indsamlet af 30.000 skolebørn sidste år.

Forskernes første resultater viser nu, at der er fund af menneskeskabte kemikalier i alle jordprøverne.

Det oplyser det nationale naturfagscenter Astra, der arrangerer projektet, i en pressemeddelelse.

Tiltaget, der hedder Masseeksperiment og blev afholdt i september sidste år, er et årligt tilbagevendende skoleeksperiment, der i samarbejde med forskere fra landets universiteter undersøger temaer i naturen.

I efteråret skulle skolebørn fra hele landet undersøge jordens sundhed.

I den forbindelse har eleverne taget jordprøver fra bynære områder og sendt dem til forskere fra Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og Danmarks Tekniske Universitet.

Ifølge Lene Christensen, der er programleder for Masseeksperiment, bliver arbejdet systematiseret, så man sikrer, at der ikke bliver lavet fejl.

– Eleverne er jo ikke laboranter eller uddannede forskere, men erfaringen viser, at eleverne er rigtig dygtige. Det kan tydeligt ses på kvaliteten af data, siger Lene Christensen.

Ud fra jordprøverne kan forskere konkludere, at ingen af de undersøgte topjorde fra 97 af 98 af landets kommuner er fri for menneskeskabte stoffer.

Kun Læsø Kommune, der er Danmarks mindste, deltog ikke i eksperimentet.

I de øvrige kommuner er industrikemikalier og øvrige kemikalier fundet i 100 procent af jordprøverne.

Derudover er der i cirka 80 procent af prøverne fund af PFAS.

På nuværende tidspunkt er der kun påvist tilstedeværelsen af kemikalier i jorden – men ikke selv koncentrationen af kemikalierne. Det skal forskere måle efterfølgende.

Mogens Humlekrog Greve fra Institut for Agroøkologi på Aarhus Universitet er den ledende forsker i Masseeksperiment. Han forklarer, at det er første gang, at jorden ved bynære områder bliver undersøgt.

– Jeg synes da, at det er et wakeupcall, når man får bekræftet, at det er lige så slemt eller slemmere, end man havde frygtet, siger han.

Selv om resultaterne overrasker Mogens Humlekrog Greve, mener han, at Masseeksperiment har hjulpet Danmark på forkant i forhold til at implementere EU’s “Soil Monitoring Law”.

Loven forpligter blandt andet EU’s medlemslande til at overvåge jordens sundhed.

– Vi skal for eksempel udvikle nogle grænseværdier for de forskellige jordsundhedsindikatorer. Der har Masseeksperiment virkelig bidraget med en guldgrube af viden, som vi kan trække på, når vi skal lave det arbejde, siger han.

Masseeksperiment er støttet af Nordea-fonden og Villum Fonden, og forskningsdelen er støttet af Poul Due Jensens Fond.

Lederen af De Kanariske Øer i Spanien afviser, at et krydstogtsskib, der er ramt af hantavirus, skal lægge til på øgruppen og kræver et hastemøde med den spanske premierminister Pedro Sanchez.

Tirsdag sagde Spanien, at det ville tage imod krydstogtsskibet på De Kanariske Øer.

To hantavirus-smittede har variant der smitter mellem mennesker

De to personer fra et krydstogtsskib, der er smittet med hantavirus og bragt til Sydafrika, er smittet med en variant af virusset, der smitter fra menneske til menneske.

Det fremgår af en præsentation fra Sydafrikas sundhedsminister til landets parlament onsdag.

Sydafrikas nationale institut for smitsomme sygdomme siger, at det har udført tests på en hollandsk kvinde, der er død i Johannesburg, og en britisk mand, der stadig er indlagt.

Og her har man konstateret Andes-varianten af virusset.

– Dette er den eneste kendte variant, der forårsager smitte mellem mennesker, men sådan smitte er meget sjælden og sker kun som følge af meget tæt kontakt, fremgår det af præsentationen.

Begge blev syge om bord på skibet MV “Hondius”, der skal sejle fra Kap Verde mod Europa onsdag, efter at den spanske regering har givet skibet grønt lys til at lægge til på De Kanariske Øer.

Tirsdag meddelte spanske myndigheder, at det vil tage imod MV “Hondius” på De Kanariske Øer, der er en del af Spanien.

Ifølge den spanske tv-kanal TVE skal skibet lægge til på Tenerife. TVE citerer kilder i Spaniens sundhedsministerium.

Men onsdag formiddag afviser lederen af De Kanariske Øer, Fernando Clavijo, at skibet skal lægge til der, og kræver et møde med Spaniens premierminister, Pedro Sánchez.

– Denne beslutning er ikke baseret på tekniske kriterier, og der er heller ikke tilstrækkelig information til at berolige offentligheden eller garantere deres sikkerhed, siger han.

Onsdag formiddag oplyser den schweiziske regering, at en mand, der er smittet med hantavirus, modtager behandling i Zürich.

Manden var rejst tilbage til Schweiz, efter at han var passager på MV “Hondius”.

Regeringen oplyser, at der ikke er fare for befolkningen i Schweiz.

Der er omkring 150 personer fordelt på 23 nationaliteter om bord på skibet.

I alt tre personer på skibet er afgået ved døden med symptomer på hantavirus.

Yderligere tre personer formodes at være smittet med virusset. De ventes at blive evakueret af to ambulancefly.

Hantavirus smitter sædvanligvis til mennesker gennem kontakt med smittede gnavere eller deres urin, afføring eller spyt.

Reuters

Skib fra fransk rederi angrebet i Hormuzstrædet

Det franske rederi CMA CGM siger onsdag, at et af dets skibe er blevet angrebet, mens det sejlede gennem Hormuzstrædet, og at besætningsmedlemmer er kommet til skade.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Der er også sket skade på skibet i angrebet, der fandt sted tirsdag.

De tilskadekomne besætningsmedlemmer er blevet evakueret og får lægehjælp, oplyser selskabet.

– CMA CGM overvåger situationen tæt og er fortsat fuldt aktiveret sammen med besætningen, lyder det i en udtalelse fra rederiet.

Det er containerskibet “San Antonio”, der er blevet udsat for et angreb. Ifølge hjemmesiden Marinetraffic.com var skibet på vej fra Khalifa i De Forenede Arabiske Emirater til Mundra i Indien.

Nordkorea fjerner sætning om genforening fra forfatning

Nordkorea har revideret landets forfatning, så der ikke længere henvises til en genforening med Sydkorea i teksten.

En sætning om, at Nordkorea “kæmper for at gennemføre genforeningen med moderlandet”, fremgår ikke af den nyeste version af landets forfatning.

Den nye version er onsdag ifølge nyhedsbureauet AFP blevet delt af Sydkoreas ministerium for genforening på et pressemøde.

Ifølge AFP understreger det, at Nordkorea er på vej mod en mere fjendtlig politik, når det kommer til Sydkorea.

Udviklingen kommer, efter at Nordkoreas leder, Kim Jong-un, i marts omtalte Sydkorea som “den mest fjendtlige stat”.

Nyhedsbureauet Reuters skriver også, at det fremgår af den reviderede forfatning, at Nordkorea vil gøre fremskridt inden for udviklingen af atomvåben med det formål at forhindre krig.

I den reviderede forfatning defineres Sydkorea også som en separat stat, skriver Reuters.

En sætning om en ny beskrivelse af det nordkoreanske territorie er også en del af den reviderede forfatning.

Det lyder, at Nordkorea grænser op til Kina og Rusland mod nord og Republikken Korea, som er Sydkoreas officielle navn, mod syd.

Nordkorea “tillader absolut ikke krænkelse af dets territorie”, lyder det.

Det bliver dog ikke nævnt, hvor grænsen til Sydkorea går.

Sydkoreas præsident, Lee Jae-myung, har opfordret til forhandlinger med Nordkorea uden nogen forhåndsbetingelser og sagt, at landene er bestemt til “at få fredens blomster til at blomstre”.

Nordkorea har ikke svaret på forhandlingstilbuddene og har flere gange kaldt Sydkorea dets “mest fjendtlige” modstander.

Kim Jong-un har lovet at styrke landets atomare styrker. I april gennemførte Nordkorea fire missiltest – det er det højeste antal på en enkelt måned i mere end to år.

Nordkorea er også rykket tættere på Rusland. Landet har sendt soldater og våben, som kan bruges i krigen i Ukraine, til Rusland.

Fusionsbank har sagt farvel til over 100 ansatte siden nytår

AL Sydbank har ikke overraskende set sine renteindtægter vokse kraftigt, efter at fusionen blev en realitet.

Det viser bankens regnskab for første kvartal.

Renteindtægterne endte på knap 1,7 milliarder kroner, hvilket er 77 procent mere end i den tilsvarende periode sidste år.

Samme tendens tegner sig som ventet ned gennem regnskabet.

Overskuddet efter skat var 803 millioner kroner mod 645 millioner kroner i første kvartal 2025.

Sidst i oktober sidste år meddelte de tre banker Sydbank, Arbejdernes Landsbank og Vestjysk Bank, at de ville fusionere.

I samme ombæring blev det meldt ud, at man ikke kunne undgå fyringer. Det blev dog ikke sat et konkret antal på.

Ved udgangen af 2025 havde den samlede bank 4231 ansatte. Det antal var skrumpet til 4109 sidst i marts. En forskel på 122.

Ørsted leverer som ventet i første kvartal

De senere år har budt på en række ubehagelige overraskelser for Ørsteds aktionærer, men onsdagens regnskabstal for første kvartal er lige efter bogen.

Ørsted hæver i første kvartal sit overskud før renter, skat og af- og nedskrivninger med otte procent til 9,5 milliarder kroner.

Det er meget tæt på det, som analytikerne forventede, og det giver heller ikke anledning til, at selskabet ændrer sine egne forventninger til 2026 som helhed.

Optimismen fejler da heller ikke noget hos koncernchef Rasmus Errboe.

– Arbejdet med at fokusere Ørsteds forretning fortsætter, og vi er klar til at investere i værdiskabende muligheder i Europa og på udvalgte markeder i Asien og Stillehavsområdet, hvor vi ser positive og konkrete fremskridt fra regeringer og styrelser i forbindelse med kommende udbud, siger han i en kommentar til regnskabet.

Overskuddet for kvartalet falder fra 4,9 milliarder kroner i samme periode sidste år til 2,6 milliarder denne gang.

Det skyldes hovedsageligt engangsposter i form af blandt andet nedskrivninger som følge af stigende renter i USA.

Novo Nordisks salg stiger i første kvartal

Novo Nordisk har i første kvartal haft en omsætning på 96,8 milliarder kroner.

Det viser selskabets regnskab, som er blevet offentliggjort onsdag morgen.

Salget er dermed steget 24 procent sammenlignet med første kvartal i 2025, når man måler det i danske kroner.

Måler man det i konstante valutakurser er der tale om en stigning på 32 procent.

Ser man på det justerede salg er det derimod gået i den modsatte retning. Her har Novo Nordisk justeret for engangspåvirkninger på 4,2 milliarder dollar relateret til prissætning i USA.

Det justerede salg lyder på knap 70,1 milliard kroner. Det er en tilbagegang på ti procent i danske kroner sammenlignet med året før.

Pandora opnår et resultat efter skat i første kvartal på 942 millioner kroner, hvilket er noget bedre end forventet. Forventninger til hele året er uændrede.

Unicef vil have forbud mod børns gambling i computerspil

På samme måde, som det er forbudt for børn og unge under 18 år at spille om penge, bør det også være forbudt, at de kan købe såkaldte loot boxes, når de spiller computerspil.

Det konkluderer børneorganisationen Unicef efter at have undersøgt 1785 danske børns spilvaner.

Undersøgelsen viser, at 52 procent af de adspurgte har brugt penge på loot boxes, der indeholder tilfældige digitale belønninger, som er knyttet til det spil, de spiller.

Spilproducenterne lokker børnene med, at de kan være heldige at få meget sjældne genstande ud af disse loot boxes, men sandsynligheden for, at det sker, er lav.

– Når vi så tydeligt ser, at loot boxes og andre afhængighedsskabende funktioner er blevet en stor del af børns digitale hverdag, er der brug for klare regler, der sætter børns rettigheder og trivsel først, siger Susanne Dahl, der er generalsekretær i Unicef Danmark.

Hos Center for Digital Pædagogik, der også står bag undersøgelsen, mener administrerende direktør Anni Marquard, også at omfanget af gambling-lignende tilkøb i spil er for højt.

– Derfor er der brug for bedre beskyttelse og lovgivning, så børns gaming-liv ikke styres af uetiske forretningsmodeller, men af lysten til at spille og være sammen med andre, siger hun.

Undersøgelsen viser også, at omkring en tredjedel af de adspurgte har haft kedelige oplevelser på det sociale medie Discord.

De har enten oplevet, at blive talt grimt til, eller har været udsat for uønsket kontakt. Nogen har også oplevet voldsomme billeder eller er blevet forsøgt svindlet.

Danske Ambu, der sælger hospitalsudstyr til hele verden, omsatte for knap 1,6 milliarder kroner i andet kvartal.

Det viser dets skæve kvartalsregnskab onsdag morgen.

Det er en anelse mere end i samme periode sidste år.

Til gengæld har selskabet været udfordret på driften, og derfor er der blev skåret en del af overskuddet.

Det landede på 121 millioner kroner mod 188 millioner kroner i samme periode i 2025.

Regeringsforhandlinger slår rekorden fra 2022

De igangværende regeringsforhandlinger, som har fundet sted efter folketingsvalget 24. marts, er de længste af sin slags nogensinde.

Onsdag er der således gået 43 dage siden valget.

Den hidtidige rekord er fra 2022, hvor der gik 42 dage efter valget 1. november det år, før Mette Frederiksen (S) kunne annoncere, at en ny regering kunne dannes. Det blev til SVM-regeringen.

Selve regeringsdannelsen dengang skete to dage efter, altså efter 44 dage.

Mandag og tirsdag i denne uge har Moderaterne gæstet Marienborg, statsministerens embedsbolig, hvor Mette Frederiksen, som igen er kongelig undersøger og forhandlingsleder, forsøger at danne en ny regering.

Foruden Moderaterne, som sidder med de afgørende mandater, forhandler hun med partierne i rød blok. Umiddelbart er der udsigt til en regering bestående af S, SF, Moderaterne og De Radikale, der vil få Enhedslisten og Alternativet som støtter.

Mette Frederiksen er vant til lange regeringsforhandlinger og regeringsdannelser.

Foruden de igangværende forhandlinger og dem i 2022 var hun også kongelig undersøger efter 2019-valget. Dengang gik der 22 dage, før S-regeringen kunne dannes, og det er også blandt de længste regeringsdannelser nogensinde.

Tirsdag forlod Moderaterne anført af politisk leder Lars Løkke Rasmussen Marienborg efter over syv timers forhandling ifølge DR. Endnu en gang var det uden at sige ord til den fremmødte presse.

Fredag i sidste uge forhandlede Moderaterne og Socialdemokratiet ligeledes i over syv timer.

De blå partier er sat uden for indflydelse i øjeblikket. Venstre og De Konservative har ganske få gange været til forhandlinger efter valget.

De Konservative har meddelt, at de ikke forventer at blive inviteret til flere forhandlinger, mens Venstre ikke har meldt sig helt ud, men ikke har været inde ved forhandlingsbordet den seneste tid.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]