Seneste nyheder

28. juni 2026

For anden dag i træk melder Emiraterne om iranske luftangreb

Luftforsvaret i De Forenede Arabiske Emirater er tirsdag eftermiddag dansk tid “aktivt i gang med at imødegå” missil- og droneangreb fra Iran.

Det skriver landets forsvarsministerium på den sociale platform X.

I en udtalelse fra ministeriet lyder det ifølge nyhedsbureauet Reuters, at angrebene er en “alvorlig eskalering” og udgør en direkte trussel mod landets sikkerhed.

Mandag oplyste De Forenede Arabiske Emirater også, at landets luftforsvar afværgede iranske angreb.

Samme dag udløste et droneangreb en brand på et olieanlæg i Fujairah i Emiraterne. Det er tæt på Hormuzstrædet, som i øjeblikket er centrum for spændinger mellem USA og Iran.

Tirsdag aften dansk tid afviser Iran at have rettet angreb mod Emiraterne i “de seneste dage”. Sådan lyder meldingen fra iranske militærs operative hovedkvarter, Khatam al-Anbiya, skriver Reuters.

Det iranske militær advarer dog om et “knusende modsvar”, hvis Emiraterne retter angreb den anden vej.

Siden krigen mellem de to parter brød ud i februar, er De Forenede Arabiske Emirater, som er en af USA’s allierede i regionen, blevet ramt af over 2800 missiler og droner, melder AFP.

Skibstrafikken gennem Hormuzstrædet har været stærkt begrænset, siden USA og Israel indledte krigen mod Iran 28. februar.

USA og Iran indgik en aftale om våbenhvile 8. april. I første omgang varede den 14 dage, men den er siden blevet forlænget på ubestemt tid.

Mandagens angreb mod Emiraterne var ifølge nyhedsbureauet dpa de første i fire uger.

USA’s præsident, Donald Trump, annoncerede søndag, at USA dagen efter ville begynde at hjælpe strandede skibe ud gennem Hormuzstrædet.

Efterfølgende var der forskellige meldinger om henholdsvis amerikanske og iranske skibe, der var blevet angrebet i Hormuzstrædet.

Tirsdag aften dansk tid har den amerikanske præsident, Donald Trump, opfordret Iran til at “gøre det kloge” og indgå en aftale for at stoppe krigen.

– De burde gøre det kloge, for vi vil ikke ind og slå flere mennesker ihjel. Virkelig ikke, sagde Trump til den fremmødte presse på sit kontor i Det Hvide Hus.

Han afviste at svare på, hvad Iran vil skulle gøre for at bryde våbenhvilen.

– Det finder I ud af. De ved, hvad de skal gøre. Endnu vigtigere faktisk ved de, hvad de ikke skal gøre.

OVERBLIK: I kæmpestor aktion slog politiet til for ni år siden

Østre Landsret har tirsdag afsagt dom i den hidtil største sag om økonomisk kriminalitet på baggrund af falske fakturaer. Dermed er et forløb på mere end ni år slut.

Læs om forløbet her:

* 10. oktober 2017 deltog betjente fra Aktionsstyrken i Politiets Efterretningstjeneste (PET) i anholdelser på A-Hotels i Brøndby.

* I alt blev 39 adresser ransaget i København, på Sjælland, på Lolland, i Østjylland og i Tyskland. 18 mænd blev anholdt.

* Forarbejdet var gjort af den daværende politienhed Særlig Efterforskning Øst. Sagen blev kaldt “Operation Greed”, altså grådighed.

* Anklagemyndigheden rejste tiltale i november 2018 for unddragelse af skat, moms og arbejdsmarkedsbidrag og for groft hæleri, som i dag falder under hvidvaskbestemmelsen. 17 mænd og tre selskaber kom under anklage.

* Efter 153 retsmøder og afhøring af 162 vidner afsagde Københavns Byret dom 18. august 2022.

* 16 mænd blev fundet skyldige og idømt fængsel. Den længste straf var syv år, den korteste 40 dage. En blev frifundet.

* Østre Landsret indledte ankesagen 23. januar 2024. Den har drejet sig om 13 mænd og et selskab. Efter 120 retsmøder er dommen afsagt tirsdag.

Kilder: Politiet, anklagemyndigheden, Ritzau, domstolene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hovedmanden i Danmarks største sag om svindel med falske fakturaer idømmes tirsdag af Østre Landsret fængsel i syv år.

De langtrukne regeringsforhandlinger har skabt udfordringer for den politiske festival Folkemødet.

Det fortæller Maria Obel Billeskov, der er presse- og kommunikationsansvarlig for Folkemødet.

– Det er primært, i forhold til at det er svært for arrangørerne. De har svært ved at planlægge deres events, når de ikke ved, hvem der eksempelvis er ministre og sidder i forskellige udvalg.

Folkemødet afholdes i år i Allinge på Bornholm fra 11. til 13. juni.

Strækning i Hillerød spærres i nat for at ændre rute permanent

Efter flere ulykker skal Hillerødmotorvejens forlængelse ændres, og det arbejde sker fra tirsdag aften til onsdag morgen.

Det betyder, at der mellem Allerød N og Hillerød C vil være kortvarige afspærringer på strækningen, mens Vejdirektoratet ændrer trafikforholdene.

Det skriver P4 Trafik.

– Arbejdet starter ved Herredsvejen i sydgående retning, hvorefter arbejdet i løbet af natten vil bevæge sig hen på den nordgående strækning, lyder det.

Efter nattens arbejde vil strækningen have et spor i hver retning.

Helt konkret bliver der spærret en vognbane på forlængelsen og etableret en afmærket midterrabat.

Indtil videre har de 13,5 kilometer fungeret som en såkaldt 2+1-vej. På en 2+1-vej tillades skiftevis overhaling i hver retning uden modkørende trafik.

Ændringen kommer “formentlig til at føre til øget trængsel” på omkringliggende veje i området, siger Maria Lønsmand Sande, afdelingsleder i Vejdirektoratet, til TV 2 Kosmopol.

– Vi har haft nogle bekymringer og har det stadig, omkring hvordan trafikanterne reagerer, når vi trækker et spor ud, siger hun til mediet.

Ifølge afdelingslederen er det den 2+1-strækning i Danmark, hvor der er mest trafik.

I marts måned blev to mænd dræbt i en færdselsulykke på motorvejsforlængelsen.

Og under en måned senere blev to andre personer fløjet til Rigshospitalet, efter at de sad i en varevogn, der kørte frontalt sammen med en lastbil.

Ifølge TV 2 er hele ni personer omkommet i ulykker på strækningen siden 2020.

Det førte til, at en række borgmestre sammen gik til Vejdirektoratet. De ville have undersøgt, hvordan man kan undgå, at lignende ulykker sker fremadrettet.

Borgmestrene i Allerød, Hillerød, Furesø og Gribskov blev efterfølgende inviteret til møde for at “drøfte initiativer”.

15. april lød det fra Vejdirektoratet, at 2+1-vejen skulle ændres i “sensommeren”.

Men der er tilsyneladende sat skub i udviklingen. Syv dage efter blev borgmestrene inviteret til møde og mandag oplyste Vejdirektoratet, at strækningen skulle ændres i denne uge til at have et spor i begge retninger.

Hillerødmotorvejens forlængelse er en motortrafikvej, men Vejdirektoratet er i gang med at udbygge den til motorvej. Første etape af den kommende motorvej åbner i 2027.

Næsten alle Silkeborgs skoler aflyser eksamener efter it-nedbrud

Stort set alle folkeskoler i Silkeborg har tirsdag måttet aflyse afgangsprøver på grund af et nedbrud hos it-leverandøren EasyIQ.

Det siger Rasmus Andreasen, skolechef ved Silkeborg Kommune, til TV 2 Østjylland.

– Stort set alle folkeskoler i Silkeborg har måttet aflyse eksamen her til morgen. Det er simpelthen ikke fair for eleverne at skulle gennemføre en eksamen uden de vanlige hjælpemidler, siger han.

Derfor bliver det nødvendigt at finde et nyt tidspunkt til prøverne. Skolechefen forventer, at det bliver i næste måned, skriver mediet.

It-problemer ramte flere steder rundtom i landet.

Omkring hver sjette elev måtte tirsdag morgen på grund af problemerne vente med at komme i gang med den skriftlige afgangsprøve i dansk i folkeskolens 9. klasse.

Det oplyste Børne- og Undervisningsministeriet tirsdag formiddag.

EasyIQ bekræftede i en pressemeddelelse sendt til Ritzau problemerne.

– Nedbruddet opstod på et kritisk tidspunkt og betød, at berørte lærere og elever i en periode ikke havde adgang til systemet.

– Som følge heraf har skriftlige prøver i dansk i 9. klasse ikke kunnet gennemføres som planlagt for de berørte brugere, skrev EasyIQ.

Var der elever, som klokken 10.30 ikke havde fuld adgang til prøven og de digitale hjælpemidler, kan skolen tilbyde en omprøve i juni, lød det fra ministeriet.

EasyIQ erklærede sig opmærksom på “situationens alvor og de konsekvenser, hændelsen har haft for elever, lærere og skoler”.

– Driften er nu genoprettet. Arbejdet med at klarlægge årsagen til nedbruddet pågår fortsat, skrev selskabet kort før klokken 12.

Børne- og Undervisningsministeriet forventede i samme ombæring, at en tyskprøve tirsdag eftermiddag vil blive gennemført uden problemer.

Hegseth afviser at USA vil provokere Iran med mission i Hormuzstrædet

Der er tale om en midlertidig operation, når USA’s flåde beskytter olie- og fragtskibe, så de kan sejle sikkert gennem Hormuzstrædet.

Det understreger USA’s forsvarsminister, Pete Hegseth, på et pressemøde i det amerikanske forsvarsministerium, skriver AFP.

Operationen har fået navnet Project Freedom.

– Project Freedom er defensiv i sin natur, fokuseret på et afgrænset område, er midlertidig og har én mission: at beskytte sagesløs kommerciel skibsfart mod iranske angreb.

– Amerikanske styrker behøver ikke at trænge ind i iransk farvand eller luftrum. Det er ikke nødvendigt. Vi leder ikke efter en ny kamp, siger Hegseth.

På pressemødet deltager også USA’s forsvarschef, Dan Caine.

Han fortæller, at Iran har skudt ni gange mod civile skibe og har tilbageholdt to containerskibe, siden våbenhvilen mellem Iran og USA begyndte 8. april.

Han oplyser desuden, at 22.500 søfolk er strandet i Den Persiske Golf.

For at sejle ud af Den Persiske Golf skal man sejle via Hormuzstrædet, som i store træk har været lukket for civil skibsfart siden 28. februar, hvor USA og Israel iværksatte krigen mod Iran.

USA og Iran indgik en aftale om våbenhvile 8. april. I første omgang varede den 14 dage, men den er siden blevet forlænget på ubestemt tid.

Våbenhvilen er dog under pres af, at parterne skiftevis retter angreb mod hinanden i Den Persiske Golf.

Pete Hegseth siger på pressemødet, at selv om USA ikke leder efter nye kampe, så vil ethvert angreb på kommercielle skibe blive mødt af et “ødelæggende” modsvar.

– Hvis man angriber amerikanske styrker eller sagesløs kommerciel skibsfart, vil man blive mødt af overvældende og ødelæggende amerikansk ildkraft, lyder det fra Hegseth, som tilføje, at lige nu “holder våbenhvilen bestemt”.

Forsvarschef Dan Caine tilføjer ifølge AFP, at amerikansk militær er klar til at genoptage større kamphandlinger mod Iran, hvis der gives ordrer til det.

– Ingen modstander bør forveksle vores nuværende tilbageholdenhed med mangel på beslutsomhed, siger han.

Tauson møder ukrainsk grusekspert i Rom

Der venter ukrainsk modstand, når tennisspilleren Clara Tauson for første gang skal på banen i Masters 1000-turneringen Italian Open i Rom.

Den 18.-seedede dansker ramler sammen med Oleksandra Oliynykova i det, der bliver de to spilleres første indbyrdes møde.

Tauson er oversidder i første runde, mens ukraineren tirsdag spillede sig videre i sikker stil mod Petra Marcinko fra Kroatien. Oliynykova vandt i to sæt med cifrene 6-1, 6-3.

Den 25-årige ukrainer er en udpræget grusspecialist og spiller hovedparten af sine turneringer på det røde underlag.

I sin karriere har hun været i finalen i fire mindre WTA-turneringer og vundet tre af dem. Alle turneringer har været på grus, som man også spiller på i Rom.

Som nummer 68 i verden er hun 50 pladser under sin danske modstander. Men Tauson har kæmpet med fysiske problemer på det seneste og trak sig to uger siden fra Madrid Open med skulderproblemer.

I marts måtte hun opgive at fuldføre sin kamp i første runde af Miami Open, og hendes lejr meddelte efterfølgende, at hun ville holde en pause for at behandle en inflammation i ryggen.

For fjerde gang nogensinde er der registreret et fund af fiskearten sildekonge i Danmark. Det forklarer Kristina Ydesen, chefbiolog hos Nordsøen Oceanarium.

Danske sportsstjerner sagsøger firma for brug af billeder

En række danske håndboldstjerner, DanskHåndbold samt badmintonspillerne Viktor Axelsen og Anders Antonsen kræver i alt 6,6 millioner kroner af Better Collective, der ejer sitet SpilXperten.

Det skriver Se og Hør.

Sportsstjernerne, der blandt andre tæller Mathias Gidsel, Emil Nielsen og Simon Pytlick, mener, at SpilXperten ulovligt har brugt en række billeder af dem i kommerciel sammenhæng.

Ifølge retsdokumenterne, som Se og Hør har læst, mener Better Collective, at billederne er brugt i journalistisk sammenhæng, da man er af den overbevisning, at SpilXperten er et nyhedsmedie.

Samlet set kræver sportsfolkene personligt 3.850.000 kroner af Better Collective, ligesom de vil have 100.000 til herrelandsholdets spillerpulje og 50.000 kroner til kvindernes.

Derudover kræver DanskHåndbold 2,6 millioner kroner.

– Jeg kan bekræfte, at der kører en sag netop nu, og fra DanskHåndbolds side støtter vi naturligvis op om både spillerne og Spillerforeningen, lyder det fra Troels Trads Hansen, der er presseansvarlig på både herre- og damelandsholdet.

Det fremgår af retsdokumenterne, at der er tale om brug af en række billeder, som SpilXperten ifølge sagsøgerne har brugt kommercielt.

– Denne sag er anlagt, fordi sagsøgerne har konstateret, at Better Collective utilbørligt og uden samtykke har udnyttet velkendte atleters personbilleder og Dansk Håndbolds kommercielle rettigheder til landsholdets trøje og logo i markedsføringsøjemed på SpilXpertens virksomhedsprofiler på Instagram og X samt på hjemmesiden www.spilxperten.com, lyder det.

Better Collective nægter at have gjort noget forkert og kræver frifindelse, men hvis de taber sagen, vil de have, at der skal betales et mindre beløb til sagsøgerne.

Sagen begyndte mandag ved Sø- og Handelsretten og fortsatte tirsdag, der efter planen er sidste retsdag, inden sagen afgøres på et senere tidspunkt.

Rumæniens regering har tirsdag tabt en mistillidsafstemning i parlamentet.

Det skriver The Guardian.

Dermed må premierminister Ilie Bolojan træde tilbage.

Socialdemokratiet tog sammen med oppositionen på højrefløjen initiativ til mistillidsafstemningen.

Rigsadvokaten vil anke dom for drab på 13-årig til Højesteret

Rigsadvokaten har søgt om tilladelse til at bringe en drabssag fra Hjallerup for Højesteret.

I sagen blev en 13-årig pige i marts 2024 voldtaget og dræbt af sin dengang 17-årige ekskæreste, og i både by- og landsret har anklagemyndigheden krævet ham idømt forvaring for drabet.

Begge instanser har dog idømt ham 12 års fængsel.

Når en sag er afgjort i to instanser, kræver det en tilladelse fra Procesbevillingsnævnet at få prøvet sagen i Højesteret. Det kan komme på tale i sager, der er af principiel karakter.

Og det mener Rigsadvokaten, at denne drabssag er.

– Vi mener, den rejser et principielt spørgsmål om, hvorvidt der kan idømmes forvaring, når der er tale om en ung og ustraffet person, der er fundet skyldig i drab og voldtægt, skriver anklagemyndigheden til Ritzau.

Forvaring er indespærring på ubestemt tid, og det kan komme på tale for personer, der vurderes at være særligt farlige.

Offeret i sagen er 13-årige Anna Sveistrup.

Pigen og den dengang 17-årige dreng havde været kærester. Men på tidspunktet for drabet 11. marts 2025 havde Anna Sveistrup gjort det forbi mellem dem.

Manden – der på gerningstidspunktet var 17 år – væltede pigen ned på jorden og greb hende om halsen. Han slog og trampede hende i hovedet – både med hænder og en belægningssten.

Anna Sveistrup blev kort tid efter fundet livløs, afklædt og dødeligt kvæstet.

Nogle dage efter drabet fyldte gerningsmanden 18 år.

Den i dag 20-årige mand har erkendt drabet og forklaret, at det “slog klik” for ham på vejen hjem fra ungdomsklub. Han var frustreret over, at hun havde slået op med ham. Han nægtede at have voldtaget ekskæresten.

I landsretten argumenterede specialanklager Emil Stenbygaard for, at brutaliteten i forbrydelsen skulle tale for en forvaringsdom.

Han understregede også flere gange, at det ikke er i strid med loven at idømme en mindreårig person forvaring.

Dog kunne hverken han eller forsvareren komme i tanke om sager, hvor en person under 18 år har fået den tidsubestemte sanktion.

Det var 21. april, at Vestre Landsret idømte den i dag 20-årige mand en straf på 12 års fængsel for voldtægt og drab. Der var dog uenighed blandt rettens medlemmer om, hvad dommen skulle være.

Tre stemte for forvaring, og tre for fængsel. Ved stemmelighed gælder det mest gunstige resultat for den tiltalte, og dermed blev det 12 års fængsel.

Også i byretten var der uenighed om dommen. Her stemte otte for 12 års fængsel, mens fire mente, at drabsmanden skulle idømmes forvaring.

Mand nægter at have kørt særligt hensynsløst ved dødsulykke i Dragør

En 30-årig mand nægter at have kørt særligt hensynsløst på sin UTV, da han sidste forår påkørte en 68-årig kvinde, der senere afgik ved døden.

Tirsdag afgiver manden forklaring i Københavns Byret, hvor han er tiltalt for uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder.

Ulykken skete på Englandsvej i Store Magleby i Dragør 29. april 2025, hvor den 68-årige kvinde cyklede på cykelstien med sin mand omkring klokken 22.45.

Den 30-årige mand erkender at have kørt UTV’en, som er et terrængående køretøj på fire hjul. Men han nægter at have kørt særligt hensynsløst, som anklagemyndigheden har tiltalt ham for.

I byretten afviser han blandt andet at have kørt over for rødt lys før ulykken.

Han forklarer, at han foretog en U-vending ved krydset ved Englandsvej og Møllegade og efterfølgende kørte op på cykelstien for at undgå biler, der kom bagfra.

Her så han ifølge sin forklaring lyset fra en cykel, der kom kørende imod ham, hvorfor han drejede over i venstre side af cykelstien.

Da han kom tættere på, opdagede han, at der var endnu en cyklist, som han forsøgte at undvige, men ramte på forhjulet, forklarer han.

Den 30-årige mand, der i UTV’en havde selskab af en ven, kørte efterfølgende videre fra ulykkesstedet.

Han troede på det tidspunkt ikke, at nogen var kommet alvorligt til skade, fortæller han.

– Helt bundærligt tænkte jeg ikke, at der var sket noget alvorligt, siger den 30-årige mand i retten.

Alligevel valgte han at bremse køretøjet cirka 30 meter længere henne ad cykelstien. Herefter gik hans ven tilbage til ulykkesstedet for at se, om der var sket noget, siger han.

Her fik vennen ifølge den tiltaltes forklaring at vide, at der var hjælp på vej til den 68-årige kvinde.

Morgenen efter blev den 30-årige mand ringet op af sin ven, der fortalte ham, at kvinden var død, da det stod i medierne.

– Jeg var meget chokeret. Det var jeg slet ikke klar over, siger han i retten.

Han meldte sig efterfølgende hos politiet.

Tirsdag vidner også den afdøde kvindes mand, der selv var til stede, da ulykken indtraf.

Han forklarer, at UTV’en kom kørende mod ham og hans nu afdøde kone i høj fart, mens den fyldte hele cykelstien.

– Vi kunne slet ikke nå at gøre noget som helst, siger han, da han bliver afhørt af anklager Rasmus Bøttcher.

Flere vidner til ulykken, der tirsdag afhøres i retten, beskriver den tiltaltes kørsel som hasarderet.

Det gælder blandt andet et daværende ægtepar, der holdt stille i deres bil ved det lyskryds, hvor UTV’en foretog en U-vending.

Manden beskriver den tiltaltes kørsel som “voldsom”.

– Vi holdt og ventede, da der kom en UTV i høj fart. Det så meget ukontrolleret ud, siger han i retten.

Kvinden kalder kørslen for “ekstremt uansvarlig”.

– Den kørte meget stærkt og slingrede. Jeg var bange for, at de ville køre ind i os, siger hun.

Kvinden mener også at være sikker på, at den tiltalte kørte over for rødt lys. Det bestrider den 30-årige tiltalte.

Sagen behandles videre 12. maj, hvor der ventes dom.

Spaniens regering har ikke truffet en beslutning om, hvorvidt Spanien vil tage imod krydstogtskibet MS “Hondius”, som har mindst to personer om bord smittet med hantavirus.

Det oplyser det spanske sundhedsministerium ifølge avisen El Pais.

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) har ellers meddelt, at Spanien har indvilget i at tage imod skibet og undersøge det på De Kanariske Øer.

Flere episoder med ulve i området omkring Oksbøl tyder på, at mennesker bevidst kan have fodret dyrene.

Det fremgår af et notat fra Aarhus Universitet, skriver Jyllands-Posten.

Der er tale om hændelser, hvor ulve – formentlig to individer – har udvist opsøgende adfærd.

I alt gennemgår notatet 13 hændelser, hvoraf der i flere af dem har været opsøgende adfærd fra ulvene.

Ritzaus planer for nyheder tirsdag og onsdag er opdateret og kan følges på

http://www.ritzau.dk/program

Ishockeymålmanden Mads Søgaard fra Ottawa Senators tilslutter sig det danske landsholds træningslejr før VM. Det oplyser landsholdet på sociale medier.

DR-korrespondent Puk Damsgård stopper på DR efter 15 år som korrespondent i Mellemøsten.

Det skriver hun på Instagram tirsdag.

Hun vil dog fortsat leve og arbejde i regionen og vil begynde nye projekter i Mellemøsten og udover – nu som “fri fugl”, skriver hun.

IT-problemer forsinker 9. klasses afgangsprøve i dansk for mange

Omkring hver sjette elev måtte tirsdag morgen på grund af IT-problemer vente med at komme i gang med den skriftlige afgangsprøve i dansk i folkeskolens 9. klasse.

Det oplyser Børne- og Undervisningsministeriets tirsdag formiddag.

Årets skriftlige prøver er denne uge gået i gang i folkeskolen.

Men ifølge ministeriet var der på nogle skoler “udfordringer med en lokal login-løsning til kommunale systemer” fra IT-leverandøren EasyIQ.

– Umiddelbart efter prøvens officielle starttidspunkt var cirka fem ud af seks elever på landsplan i gang med prøven, mens en stor del af de resterende efterfølgende er kommet i gang, skriver ministeriet og fortsætter:

– Situationen klokken 10.30 er, at stort set alle elever, der forventes til prøve, er kommet i gang med prøverne, hedder det.

EasyIQ bekræfter i en pressemeddelelse sendt til Ritzau problemerne.

– Nedbruddet opstod på et kritisk tidspunkt og betød, at berørte lærere og elever i en periode ikke havde adgang til systemet.

– Som følge heraf har skriftlige prøver i dansk i 9. klasse ikke kunnet gennemføres som planlagt for de berørte brugere, skriver EasyIQ.

Er der elever, som klokken 10.30 ikke havde fuld adgang til prøven og de digitale hjælpemidler, kan skolen tilbyde en omprøve i juni. Det oplyser ministeriet.

Ung dansker får grand tour-debut i Giroen

Den 23-årige danske cykelrytter Rasmus Søjberg er officielt udtaget til sin første grand tour.

Således er han blandt de otte ryttere, som Decathlon tirsdag har offentliggjort på det sociale medie X til at køre Giro d’Italia, der begynder på fredag.

Søjberg skal være en del af holdets leadout omkring en anden dansk rytter, nemlig Tobias Lund Andresen.

Søjberg glæder sig til grand tour-debuten.

– Jeg har faktisk vidst det siden december, at det har været planen hele tiden, at jeg skulle køre sammen med Tobias som leadout, siger Rasmus Søjberg til Eurosport.

– Det er noget, alle drømmer om som professionel. Selvfølgelig vil alle gerne køre Touren, men for mig er Giroen et smukt løb, og et løb jeg altid har set og set frem til på tv.

Rasmus Søjberg blev i 2024 en overraskende dansk mester på landevej i en alder af bare 21 år, da han slog favoritten Kasper Asgreen på målstregen.

Giro d’Italia begynder på fredag og fortsætter frem til 31. maj.

De øvrige ryttere på Decathlon-holdet er Felix Gall, Tord Gudmestad, Gregor Mühlberger, Oliver Naesen, Callum Scotson og Johannes Staune-Mittet.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]