Seneste nyheder

28. juni 2026

22-årig kineser vinder nervepirrende VM-finale i snooker

Den 22-årige kineser Wu Yize blev mandag den næstyngste verdensmester i historien i snooker.

Det er andet år i træk, at World Snooker Championship får en kinesisk vinder, efter at landsmanden Zhao Xintong i 2025 blev den første kineser til at vinde VM-trofæet.

Mandag aften bevarede Wu Yize roen i en tæt og nervepirrende finale i Sheffield mod englænderen Shaun Murphy.

Shaun Murphy, der vandt VM-titlen tilbage i 2005, måtte til sidst se sig besejret med 17-18.

Fra tilskuerpladserne overværede Wu Yizes forældre den store triumf, og moren og faren fik i sønnens takketale en stor del af æren for, at den 22-årige kineser i øjeblikket kan udleve sin drøm.

– Mine forældre er de sande mestre. Siden jeg besluttede mig for at droppe ud af skolen, har min far været ved min side. Min mor er også gået meget igennem i løbet af årene.

– De er kilden til min styrke. Jeg elsker dem så højt, siger Wu Yize.

Den nykårede verdensmester fortæller, at han mest af alt har brug for at fejre VM-titlen med en god nats søvn efter en dag præget af nervøsitet.

Shaun Murphy, der nu har tabt fire finaler ved World Snooker Championship siden triumfen i 2005, havde tidligere på sæsonen forudsagt, at Wu Yize ville ende som verdensmester.

– Jeg hader at få ret, men vi havde en fantastisk kamp i Kina tidligere på sæsonen. Jeg sagde bagefter, at han en dag ville blive verdensmester.

– Det er bare ærgerligt, at det blev i dag, men jeg kunne ikke have gjort mere. Jeg spillede de bedste slag, jeg kunne, siger Shaun Murphy.

Skotten Stephen Hendry er den yngste verdensmester nogensinde. Hendry var 21 år, da han vandt VM-titlen i 1990.

AFP

Groth fører an i dansk VM-avancement mod Canada

Danmarks bordtennisherrer er klar til ottendedelsfinalerne ved hold-VM i London, og det kan de i høj grad takke Jonathan Groth for.

Mandag aften slog det danske hold, der er nummer otte på verdensranglisten, undertippede Canada med 3-2. Groth stod for to af sejrene mod det canadiske hold, der er nummer 22 i verden.

Groth og Anders Lind sørgede for en planmæssig dansk start, men da Tobias Rasmussen trods flere matchbolde tabte et tæt opgør, sneg der sig usikkerhed ind på det danske hold.

Da Lind derefter overraskende tabte sin anden kamp, lurede den danske skuffelse, men Groth rystede ikke på hånden.

Danskeren vandt i tre sæt med cifrene 11-1, 11-8, 15-13 over Edward Ly.

I ottendedelsfinalen onsdag skal danskerne møde vinderen af tirsdagens kamp mellem Taiwan og Serbien.

Groth sørgede for en perfekt dansk start, da han gjorde kort proces i tre sæt mod canadiske Eugene Wang.

Danmarks højest rangerede spiller, Anders Lind, skulle lige i gang i første sæt, men derfra fandt han melodien, og så var der ingen tvivl om udfaldet, da han bankede Edward Ly med 11-13, 11-5, 11-6, 11-3.

Den tredje duel mellem Tobias Rasmussen og Simeon Martin var en langt tættere en af slagsen.

I det femte og afgørende sæt virkede det til, at Tobias Rasmussen fik momentum, da han kom foran 9-5, men fem canadiske point i træk skabte spænding.

Tobias Rasmussen missede efterfølgende flere matchbolde, inden canadieren tog sejren.

Dermed skulle Anders Lind i kamp igen, men han kunne slet ikke leve op til favoritrollen mod undertippede Wang.

Lind fandt slet ikke niveauet og faldt undervejs sammen mod canadieren, der med en sejr i fire sæt fremtvang en femte og afgørende kamp.

Her sørgede Groth dog for, at det danske hold endte med at tage en planmæssig sejr, selv om den ikke blev så sikker som ventet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Avis vinder Pulitzerpris for dækning af Trumps føderale nedskæringer

Den amerikanske avis The Washington Post har vundet årets Pulitzerpris i den prestigefyldte kategori public service.

Det fremgår af Pulitzerprisens hjemmeside.

Avisen er blevet tildelt den amerikanske hæderspris for sin grundige dækning af Trump-administrationens omfattende og kaotiske ændringer og nedskæringer i de føderale myndigheder.

Dækningen af den amerikanske præsident, Donald Trump, dominerer generelt flere af de Pulitzerpriser, der er blevet tildelt mandag.

The New York Times har vundet Pulitzerprisen i kategorien undersøgende journalistik for avisens afsløringer af, hvordan Donald Trump har udnyttet præsidentembedet til at berige sin familie og allierede.

Prisudvalget rettede mandag et sviende angreb mod Trumps forsøg på at begrænse pressefriheden.

– Vi står for en civiliseret offentlig debat og er imod censur, lød det fra Marjorie Miller, der er administrator for Pulitzerpriserne, forud for offentliggørelsen af årets vindere, skriver nyhedsbureauet AFP.

– Desværre er det nødvendigt at gentage dette nu, hvor mediernes adgang til Det Hvide Hus og Pentagon (USA’s forsvarsministerium, red.) begrænses, ytringsfriheden udfordres på gaderne, og USA’s præsident har anlagt søgsmål for milliarder af dollar for ærekrænkelse og ond vilje mod flere trykte og elektroniske medier.

Den amerikanske præsident er flere gange gået til angreb og har til tider sagsøgt etablerede medier, hvis dækning han finder stødende. Det gælder blandt andet The New York Times og The Washington Post.

I kategorien lokaljournalistik er The Chicago Tribune blevet hædret med Pulitzerprisen for dækningen af, hvordan de føderale immigrationsmyndigheder gik hårdt til værks i Chicago som led i Trumps indsats mod ulovlige migranter.

Nyhedsbureauet Reuters har modtaget prisen i kategorien national journalistik.

Det sker for artikler om, hvordan Trump har brugt den amerikanske regering og indflydelsen fra sine tilhængere til at udvide den udøvende magt og hævne sig på sine modstandere.

Pulitzerprisen er en amerikansk pris, der hvert år bliver uddelt i forskellige kategorier inden for journalistik, litteratur og musik af Columbia University.

Prisen blev første gang uddelt i 1917. Det er den mest prestigefyldte pris for journalistik i USA.

Belgisk hug skaffer City point trods forfærdeligt kvarter

Manchester City satte mandag aften point til i den engelske mesterskabskamp, da holdet spillede 3-3 på udebane mod Everton i Premier League i en vild kamp, der bølgede frem og tilbage.

City var undervejs planmæssigt på sejrskurs, men et skrækkeligt kvarter i anden halvleg, hvor tre mål blev indkasseret, vendte kampen på hovedet.

Til sidst endte det alligevel med point, da Jeremy Doku i syvende tillægsminut udlignede med en fornem langskudstræffer.

Det ændrer dog ikke på, at det nu er Arsenal, der er i pole position til at vinde mesterskabet. Holdet fra det nordlige London mangler tre kampe og har et forspring på fem point ned til City, der har fire kampe tilbage.

Derudover har Arsenal et på papiret mere fordelagtigt resterende kampprogram.

I første halvleg mandag så det ellers ud til, at City skulle tage den forventede sejr. Efter at have siddet på næsten alt spil og chancer kom føringsmålet i de sidste minutter op mod pausen.

Gæsterne fastholdt trykket omkring Evertons felt. Rayan Cherki fandt Jeremy Doku, der fra feltets kant tog bolden over til sit venstreben og sendte den helt op i målhjørnet.

Sidebyttet hjalp Everton, der var som forvandlet i anden halvleg.

Iliman Ndiaye kom igennem på en friløber, men Gianluigi Donnarumma i Citys mål kom ud og gjorde brug af sin store figur.

Den italienske keeper kunne dog ikke stille meget op, da holdkammerat Marc Guehi få minutter senere gav en stor foræring væk.

City-stopperens tilbagelægning var alt for kort, og indskiftede Thierno Barry opsnappede den og bragte balance i regnskabet.

Få minutter senere kom Everton sågar også i front, da Jake O’Brien kom højest på et hjørnespark ved forreste stolpe og headede bolden i kassen.

Gæsterne var helt rundt på gulvet. Ti minutter før tid blev Barry dobbelt målscorer, da han satte foden på en helt skæv afslutning fra holdkammerat Merlin Rohl.

Det var ikke længe, at Everton nåede at være foran med to, for få sekunder efter City havde givet bolden op, blev Erling Haaland spillet i dybden og sparkede lidt håb tilbage hos gæsterne.

I de sidste minutter lagde City så et desperat tryk, og et kort øjeblik gav Everton Doku for meget plads på kanten af feltet, og det kostede sejren.

Der kommer ikke til at køre en civil retssag mellem den amerikanske skuespiller Blake Lively og hendes tidligere kollega Justin Baldoni, som ellers var planlagt i maj.

De to har nemlig indgået et forlig. Det oplyser Baldonis produktionsselskab mandag, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Lively har tidligere beskyldt Baldoni for seksuel chikane under optagelserne til filmen “It Ends with Us” fra 2024, hvor de to spillede hovedrollerne.

Baldoni instruerede desuden filmen.

Mærsk-ejet skib eskorteret gennem Hormuzstrædet af USA

Et Mærsk-ejet skib, der sejler under amerikansk flag, er blevet eskorteret gennem Hormuzstrædet af det amerikanske militær. Det skriver Reuters.

Hospitaler i Region Syddanmark er ramt af it-udfordringer

Siden mandag eftermiddag har Region Syddanmark været ramt af it-udfordringer.

Det oplyser regionen i en pressemeddelelse.

Problemerne har stået på i adskillige timer, og klokken 21.30 er udfordringerne fortsat ikke løst, oplyser Region Syddanmark til Ritzau.

Det har påvirket hospitalerne i regionen, der har udfordringer med tilgængeligheden til flere it-systemer.

På nuværende tidspunkt udgør udfordringerne dog ikke nogen fare for patienterne. Det siger koncerndirektør Kurt Espersen i pressemeddelelse.

– Alle akutte patienter håndteres, og 112 og lægevagten virker som vanligt. Enkelte afdelinger har indkaldt ekstra personale, da arbejdsgangene bliver mere besværlige af disse udfordringer, men patienterne skal ikke foretage sig andet, end de normalt ville gøre.

– Patienter, der har en tid i morgen på et af de syddanske sygehuse, skal møde op, såfremt de ikke hører andet, siger koncerndirektøren.

Teknikere arbejder på at udbedre fejlen, men der er endnu ikke en tidshorisont for, hvornår problemerne er løst.

Det tyder ikke på, at problemerne skyldes et hackerangreb eller lignende fra eksterne aktører, oplyser Region Syddanmark.

Region Syddanmark består af fire sygehusenheder, en psykiatri og en friklinik.

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Mandag d. 4. maj 2026.

Udsigt, der gælder til onsdag morgen, udsendt kl. 21.40.

I nat tørt og til dels klart vejr, med risiko for enkelte tågebanker. Temp. mellem 2 og 8 graders varme, inde i landet lokalt tæt på frysepunktet. Tirsdag nogen eller en del sol, men stedvis også perioder med mere skyet vejr og sidst på dagen måske en lokal byge. Temp. mellem 10 og 15 grader, ved kyster med pålandsvind lidt køligere. Natten til onsdag tørt og klart vejr. Temp. mellem frysepunktet og 6 graders varme. Hele perioden svag til jævn nordlig eller skiftende vind.

FCM-keeper tager ansvaret for nederlag i lokalopgør

FC Midtjylland-keeper Elias Olafsson spillede en uønsket hovedrolle, da mesterskabsaspiranten mandag aften tabte et vigtigt skridt med 3-3 mod Viborg FF i Superligaen.

Den islandske keeper så i første halvleg skidt ud på Viborgs 2-1-scoring, og i kampens sidste minutter måtte han igen give en retur, som Dorian Hanza var først over og dermed sørgede for 3-3.

– Det er meget træls. Det er ikke sjovt at være mig lige nu. Jeg kostede os den her kamp, siger Olafsson til TV 2 Sport med henvisning til Viborgs 3-3-mål.

– Selvfølgelig fylder det. Det var en bold, jeg skulle have holdt.

– Jeg er meget ked af det, men sådan er det. Sådan er fodbold nogle gange, lyder det fra keeperen.

FCM og Viborg leverede topunderholdning, der ud over de seks mål indeholdt flere annullerede scoringer og masser af intensitet.

– Det var hektisk. Det vidste vi godt, at det ville blive. Vi prøvede at få ro på kampen, men FCM var gode til at gøre det hektisk og lægge noget tryk, siger Viborgs Daniel Anyembe til TV 2 Sport.

– Jeg synes, at vi i perioder af kampen fik taget trykket af og vist, hvad vi er gode til.

Med pointtabet må FCM afgive førstepladsen til AGF med to spillerunder tilbage. To point adskiller de to hold.

Første del af Femern Bælt-forbindelsen er på vej til nedsænkning

Det første tunnelelement af Femern Bælt-forbindelsen er på vej til nedsænkningspunktet ud for kysten ved Rødbyhavn på Lolland.

Sådan lyder det fra Sund & Bælt, som står for den danske del af byggeriet, i en pressemeddelelse.

Tunnelelementet er lavet af beton og er det første af 89 tunnelelementer, der kommer til at udgøre den kommende Femern Bælt-forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

Det er 217 meter langt og vejer 73.500 ton.

Lasse Vester, vicekontraktdirektør i Sund & Bælt, kalder nedsænkningen for “meget kompleks”.

– Elementerne på Femern Bælt-tunnelen er både bredere, tungere og længere end dem, der blev brugt til at bygge Øresundsforbindelsen, og vi kommer til at arbejde på væsentligt dybere vand, siger han i meddelelsen.

Tunnelelementet indeholder fire rør, som kommer til at huse en motorvej og jernbane.

Mandag klokken 21.00 forlod elementet tunnelfabrikken.

Der er godt to kilometer hen til nedsænkningspunktet, men både transporten og nedsænkningen ventes at vare flere dage.

– Det er en stor opgave med meget lille margin for fejl. Vi skal nedsænke et element, der er lige så langt som to fodboldbaner inden for ganske få millimeter, siger Lasse Vester og tilføjer:

– Det stiller store krav til udstyret og vores entreprenør, og derfor har de forberedt sig på opgaven i lang tid.

Politikerne bruger chikanetelefon en gang om dagen

Tophistorien er skrevet og udgivet af Radio IIII. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Politiet har oprettet 159 sager på baggrund af politikernes chikanetelefon, siden ordningen om en direkte hotline til politiet blev indført i november 2025.

Det kan Radio IIII fortælle på baggrund af en aktindsigt.

De 159 oprettede sager tæller fra 3. november 2025 til 15. april 2026. Det svarer til 0,97 oprettede sager om dagen, siden ordningen blev indført.

Der blev oprettet 27 sager, fra at Mette Frederiksen udskrev valg 26. februar, til valget blev afholdt 24. marts.

En oprettet sag siger ikke noget om, hvor mange der er blevet retsforfulgt.

Politikernes direkte hotline til politiet blev indført 3. november 2025, og den giver politikerne en genvej til politiet i tilfælde af, at de eller deres pårørende oplever chikane, trusler eller hærværk.

Fordi en sag er oprettet, betyder det ikke, at den stadig er verserende.

https://radio4.dk/nyheder/G2uMsLHDzQJtTeG456K8

Redaktionel kontakt:

Magnus Bang

tlf.: +4561602132

e-mail: bang@radio4.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Radio IIII ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

Ung Chelsea-spiller er ved bevidsthed efter hård kollision

Det så voldsomt ud, da 18-årige Jessy Derry knaldede hovedet sammen med Zach Abbott i Chelseas hjemmekamp mandag mod Nottingham Forest.

London-klubben skriver efter kampen, at den 18-årige midtbanespiller er ved bevidsthed og kørt på hospitalet for at gennemgå yderligere undersøgelser.

I samme ombæring takker Chelsea klubbens lægestab for den hurtige indsats.

Unge Derry så kortvarigt ud til ikke at være ved bevidsthed, da han med stor kraft stødte hovedet sammen med Nottinghams Abbott og faldt i græsset.

Begge holds spillere viftede hurtigt de to lægestaber på banen, og det kunne blandt andet ses, at Derry modtog ilt undervejs i behandlingen.

Efter små ti minutter blev han båret fra banen på en båre i sin Premier League-debut.

Gæsternes Zach Abbott var selv i stand til at forlade banen, men måtte også lade sig udskifte.

Nottingham Forest vandt opgøret 3-1.

Ifølge USA’s præsident, Donald Trump, har Iran angrebet et sydkoreansk lastskib.

Det skriver Trump i et opslag på sit sociale medie Truth Social mandag.

Tidligere på dagen var der meldinger om brand og en eksplosion på et sydkoreansk skib i Hormuzstrædet. Fra koreansk side har der endnu ikke været nogle meldinger om, hvad som var skyld i eksplosionen.

I opslaget opfordrer Trump Sydkorea til at deltage i USA’s mission (i Hormuzstrædet, red.).

Tre mænd idømmes fængsel i sag om 11 timer lang kidnapning

Tre mænd er mandag blevet fundet skyldige i en sag om en 11 timer lang frihedsberøvelse af en mand i 40’erne.

Det har Retten i Roskilde afgjort, skriver Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse.

Straffen lyder på et års fængsel til en 22-årig mand og fire måneders fængsel til en 23-årig mand. Sidstnævnte har derudover fået to tillægsdomme på henholdsvis 60 dage og seks måneders fængsel.

Den sidste dømte – en 41-årig mand – udeblev fra retten, men fik ni måneders fængsel gennem sin forsvarsadvokat.

Både den 22-årige og den 41-årige ankede dommene på stedet, mens den 23-årige udbad sig betænkningstid.

Sagen går tilbage til den 16. september 2024, hvor vidner så en mand i 40’erne blive slæbt ind i en bil af fire andre mænd.

I løbet af 11 timer blev han kørt til flere adresser, hvor han blev udsat for vold og trusler. Det skete blandt andet med en pistol.

Hændelsen havde til formål at få manden i 40’erne til at overføre et større pengebeløb. Det lykkedes ham dog at flygte.

Inden retssagen gik i gang, var i alt syv mænd, hvoraf flere ifølge politiet har relationer til rockermiljøet, tiltalt i sagen.

Ud over frihedsberøvelsen af manden i 40’erne dækker sagen også over en anden kidnapning af en anden mand. Det skete også i september 2024.

Inden det første retsmøde blev det dog besluttet, at to af de syv tiltalte skulle udskilles fra retssagen.

Den ene ville anklagemyndigheden have idømt en anden retsfølge end straf, og den anden er allerede blevet idømt 11 års fængsel i en anden sag, hvilket ville absorbere straffen fra den aktuelle sag om frihedsberøvelse.

Blandt de resterende fem tiltalte i sagen var der en 20-årig mand, som aldrig dukkede op.

En anden tiltalt – en 22-årig mand – mødte op til det første retsmøde i sagen, men han forsvandt i løbet af dagen.

Der er derfor ikke afsagt dom mod de to.

– Det har været en relativt kaotisk sag, hvor flere personer er stukket af – både mens sagen blev efterforsket, men også da den kørte for retten. Det viser tydeligt, hvor svære sager inden for det her miljø kan være for politiet og anklagemyndigheden, siger senioranklager Rune Rydik og tilføjer:

– Med dommen i dag har vi fået stillet tre af de tiltalte til ansvar for den virkelig grove forbrydelse, de har begået. Nu vil vi koncentrere os om at få stillet de resterende personer til ansvar.

Flere personer med relation til sagen er fortsat efterlyst, skriver Midt- og Vestsjællands Politi.

De Forenede Arabiske Emirater melder om flere iranske missilangreb

De Forenede Arabiske Emirater melder mandag om flere iranske missil- og droneangreb mod landet.

Det skriver landets forsvarsministerium i et opslag på X.

Forsvarsministeriet oplyser, at de lyde, som man kan høre rundt omkring i landet, er fra landets luftforsvar, som arbejder på at afværge angrebene.

– Der blev opfanget fire krydsermissiler afskudt fra Iran mod forskellige områder i landet. Tre blev med succes nedskudt over landets territorialfarvande, mens ét faldt i havet, skriver ministeriet på X.

Et droneangreb har desuden samme dag udløst en brand på et olieanlæg i Fujairah i Emiraterne.

Det oplyser byens pressekontor.

Tre personer meldes såret som følge af angrebet.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters er Fujairah en af de få eksportruter for olie fra Mellemøsten, der omgår Hormuzstrædet.

De Forenede Arabiske Emiraters udenrigsministerium kalder de nye iranske angreb for “en alvorlig eskalering” og “en direkte trussel mod landets sikkerhed”.

Det skriver udenrigsministeriet i en udtalelse.

I udtalelsen uddyber ministeriet, at Emiraterne “forbeholder sig sin fulde og legitime ret til at reagere på disse angreb”.

En unavngiven højtstående iransk militærembedsmand oplyser ifølge iransk stats-tv, at Iran ikke havde “forudlagte” planer om at angribe Emiraterne.

– Det, der skete, var et resultat af det amerikanske militærs eventyrlystne forsøg på at skabe en passage, så skibe ulovligt kunne sejle gennem Hormuzstrædet, siger embedsmanden og tilføjer:

– Det amerikanske militær må stilles til ansvar for dette.

Som følge af angrebene har Emiraternes undervisningsministerium meddelt, at det vil indføre fjernundervisning for elever frem til den 8. maj.

EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, kalder mandag aften de iranske angreb for “uacceptable” og en “tydelig overtrædelse af suverænitet og international lovgivning”.

Det skriver hun i et opslag på X og understreger, at sikkerheden i regionen har direkte konsekvenser for Europa.

AFP.

De Forenede Arabiske Emiraters udenrigsministerium kalder mandag nye iranske angreb for “en alvorlig eskalering” og “en direkte trussel mod landets sikkerhed”.

Det skriver udenrigsministeriet i en udtalelse ifølge nyhedsbureauet AFP.

I udtalelsen uddyber ministeriet, at Emiraterne “forbeholder sig sin fulde og legitime ret til at reagere på disse angreb”.

Iransk stats-tv oplyser ifølge AFP, at Iran ikke havde planer om at angribe Emiraterne.

USA har “ødelagt” seks små iranske både. Det oplyser chefen for den amerikanske centralkommando, Brad Cooper, ifølge Reuters.

Skibene forsøgte at forstyrre den kommercielle skibsfart, lyder det fra Cooper.

En iransk militærperson afviser ifølge iransk stats-tv meldingen.

USA’s flåde ledte efter passagerskib til at sende til Grønland

USA’s flåde søgte i slutningen af februar efter et privat passagerskib med plads til 300 passagerer, som militæret ville chartre i 30 dage til benyttelse omkring Nuuk i Grønland.

Det skriver det grønlandske medie KNR, der henviser til en såkaldt kontraktmulighed, som 26. februar blev lagt på en hjemmeside styret af USA’s regering.

Det bekræftes også af Military Sealift Command Norfolk, der leverer søtransport til USA’s forsvarsministerium, som stod bag markedsundersøgelsen efter passagerskibet.

– Eftersøgningen af kilder blev gennemført, fordi Krigsministeriet søgte kommercielle fartøjer til at sejle til Grønland for at imødekomme den amerikanske regerings ønske om at yde medicinsk støtte, lyder det fra flådemyndigheden til KNR.

22. februar skrev USA’s præsident, Donald Trump, på Truth Social, at et amerikansk hospitalsskib var på vej til Grønland.

Til opslaget var der tilføjet et AI-genereret billede af et hospitalsskib med navnet USNS “Mercy”.

Hospitalsskibet endte dog aldrig med at sejle mod Grønland og er lige nu i en havn i Portland i delstaten Oregon.

Ifølge Trump skulle hospitalsskibet tage sig af “mange mennesker, der er syge” i Grønland.

Grønlands regeringsleder, Jens-Frederik Nielsen, skrev efterfølgende i et opslag på Facebook, at Grønland takker nej til det amerikanske hospitalsskib.

Ifølge Military Sealift Command Norfolk blev der “modtaget adskillige svar fra industrien” til kontraktmuligheden.

Men “behovet bortfaldt”, og derfor “blev der ikke fulgt yderligere op”, lyder det i svaret til KNR.

Nottingham Forest vinder 3-1 over Chelsea i Premier League.

Bil kører ind i folkemængde i Tyskland – mindst to dræbte

En bil er mandag kørt ind i en folkemængde i centrum af byen Leipzig i Tyskland.

Politiet siger ifølge den tyske tv-kanal MDR, at to personer er døde.

Føreren af en bil er anholdt efter hændelsen, oplyser tysk politi på X. Vedkommende udgør ikke længere en trussel ifølge politiet.

Leipzigs borgmester, Burkhard Jung, har ifølge mediet Deutsche Welle bekræftet det foreløbige dødstal.

– Det er chokerende. Det eneste, som jeg kan gøre lige nu, er at udtrykke min medfølelse med ofrenes familier, siger Jung til journalister på stedet.

– Alt andet må fastslås af politiarbejdet og efterforskningen, fortsætter han.

En talsperson for politiet siger ifølge nyhedsbureauet AFP, at flere personer er kvæstede. Talspersonen kan ikke oplyse, hvor mange personer der er kommet til skade.

Det tyske medie Bild skriver, at mindst otte personer menes at være kommet til skade. Det er dog ikke officielt bekræftet.

Der er endnu ikke oplysninger om, hvorfor bilen kørte ind i folkemængden.

Hændelsen skal være sket på Grimmaische Straße, som fører fra den centrale Augustusplatz til fodgængerzonen i den tyske by.

Både universitetet og den kendte Nikolaikirche ligger i nærheden.

En talsperson for politiet beskriver over for nyhedsbureauet dpa situationen som “dynamisk”.

Billeder viser adskillige ambulancer i området, mens også brandbiler og politibiler er til stede. Også en helikopter er i luften.

Leipzig har over 600.000 indbyggere og ligger i delstaten Sachsen i det tidligere Østtyskland.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]