Seneste nyheder

28. juni 2026

USA’s flåde ledte efter passagerskib til at sende til Grønland

USA’s flåde søgte i slutningen af februar efter et privat passagerskib med plads til 300 passagerer, som militæret ville chartre i 30 dage til benyttelse omkring Nuuk i Grønland.

Det skriver det grønlandske medie KNR, der henviser til en såkaldt kontraktmulighed, som 26. februar blev lagt på en hjemmeside styret af USA’s regering.

Det bekræftes også af Military Sealift Command Norfolk, der leverer søtransport til USA’s forsvarsministerium, som stod bag markedsundersøgelsen efter passagerskibet.

– Eftersøgningen af kilder blev gennemført, fordi Krigsministeriet søgte kommercielle fartøjer til at sejle til Grønland for at imødekomme den amerikanske regerings ønske om at yde medicinsk støtte, lyder det fra flådemyndigheden til KNR.

22. februar skrev USA’s præsident, Donald Trump, på Truth Social, at et amerikansk hospitalsskib var på vej til Grønland.

Til opslaget var der tilføjet et AI-genereret billede af et hospitalsskib med navnet USNS “Mercy”.

Hospitalsskibet endte dog aldrig med at sejle mod Grønland og er lige nu i en havn i Portland i delstaten Oregon.

Ifølge Trump skulle hospitalsskibet tage sig af “mange mennesker, der er syge” i Grønland.

Grønlands regeringsleder, Jens-Frederik Nielsen, skrev efterfølgende i et opslag på Facebook, at Grønland takker nej til det amerikanske hospitalsskib.

Ifølge Military Sealift Command Norfolk blev der “modtaget adskillige svar fra industrien” til kontraktmuligheden.

Men “behovet bortfaldt”, og derfor “blev der ikke fulgt yderligere op”, lyder det i svaret til KNR.

Nottingham Forest vinder 3-1 over Chelsea i Premier League.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bil kører ind i folkemængde i Tyskland – mindst to dræbte

En bil er mandag kørt ind i en folkemængde i centrum af byen Leipzig i Tyskland.

Politiet siger ifølge den tyske tv-kanal MDR, at to personer er døde.

Føreren af en bil er anholdt efter hændelsen, oplyser tysk politi på X. Vedkommende udgør ikke længere en trussel ifølge politiet.

Leipzigs borgmester, Burkhard Jung, har ifølge mediet Deutsche Welle bekræftet det foreløbige dødstal.

– Det er chokerende. Det eneste, som jeg kan gøre lige nu, er at udtrykke min medfølelse med ofrenes familier, siger Jung til journalister på stedet.

– Alt andet må fastslås af politiarbejdet og efterforskningen, fortsætter han.

En talsperson for politiet siger ifølge nyhedsbureauet AFP, at flere personer er kvæstede. Talspersonen kan ikke oplyse, hvor mange personer der er kommet til skade.

Det tyske medie Bild skriver, at mindst otte personer menes at være kommet til skade. Det er dog ikke officielt bekræftet.

Der er endnu ikke oplysninger om, hvorfor bilen kørte ind i folkemængden.

Hændelsen skal være sket på Grimmaische Straße, som fører fra den centrale Augustusplatz til fodgængerzonen i den tyske by.

Både universitetet og den kendte Nikolaikirche ligger i nærheden.

En talsperson for politiet beskriver over for nyhedsbureauet dpa situationen som “dynamisk”.

Billeder viser adskillige ambulancer i området, mens også brandbiler og politibiler er til stede. Også en helikopter er i luften.

Leipzig har over 600.000 indbyggere og ligger i delstaten Sachsen i det tidligere Østtyskland.

En 21-årig mand gik torsdag ind i en daginstitution på Østerbro i København, greb en kniv fra en køkkenskuffe og truede personalet på livet.

Det bekræfter Københavns Politi over for Ekstra Bladet.

Den unge mand blev anholdt og er sigtet for trusler på livet og overtrædelse af knivloven.

Ingen kom til skade ved episoden, og manden var på intet tidspunkt i kontakt med børnene i daginstitutionen, oplyser politiet til mediet.

DMI Farvandsudsigter

RITZAU

FARVANDSUDSIGTER
Mandag den 4. maj 2026.

Der er kulingvarsel for Skagerrak.

Farvandsudsigter, der gælder til tirsdag aften, udsendt klokken 16.30.

Østersøen omkring Bornholm:
Vest 5 til 10 m/s. God sigt. I morgen formiddag i den nordlige del skiftende under 5 m/s. Og i den sydlige del nordøst 1 til 6 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag i den nordlige del sydvest 5 til 10 m/s. Og i den sydlige del øst 2 til 7 m/s. God sigt.

Vestlige Østersø:
Nordvest 3 til 8 m/s. God sigt. I morgen formiddag og i morgen eftermiddag øst 3 til 8 m/s. God sigt.

Bælthavet og Sundet:
Bælthavet: Nordvest 3 til 8 m/s. God sigt. I morgen formiddag nordvest 2 til 7 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag øst 3 til 8 m/s. God sigt. Sundet: Nordvest 2 til 7 m/s. God sigt. I morgen formiddag i den nordlige del vest 1 til 6 m/s. I morgen formiddag i den sydlige del nordøst 1 til 6 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag nord 3 til 8 m/s. God sigt.

Kattegat:
Vest 7 til 12 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag øst 3 til 8 m/s. God sigt.

Skagerrak:
Kuling fra vest 9 til 14 m/s. God sigt. I nat, i morgen formiddag og i morgen eftermiddag vest 7 til 12 m/s. God sigt.

Fisker:
Vest 5 til 10 m/s. God sigt. I nat nordvest 4 til 9 m/s. Og i den nordvestlige del nordøst 2 til 7 m/s. God sigt. I morgen formiddag i den østlige del nordvest 3 til 8 m/s. I den nordvestlige del nordøst 8 til 13 m/s. Og i den sydvestlige del syd 2 til 7 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag i den nordlige del øst 7 til 12 m/s. Og i den sydlige del vest 7 til 12 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 2 m. Dønning: 1,5 m.

Tyskebugt:
Nord 3 til 8 m/s. God sigt. I morgen formiddag nordøst 3 til 8 m/s. Og i den sydvestlige del øst 3 til 8 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag nord 5 til 10 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 1 m. Dønning: 1 m.

Spor bliver spærret på Hillerødmotorvejens forlængelse efter ulykker

Efter flere ulykker på Hillerødmotorvejens forlængelse bliver overhalingssporet nu spærret, så der fremover kun vil være et spor i hver retning.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Vejdirektoratet har mandag præsenteret forslaget på et møde med en række nordsjællandske borgmestre.

– Vi har haft et godt og konstruktivt møde med borgmestrene om, hvordan vi bedst sikrer bilisterne, indtil vi er færdige med at udbygge Hillerødmotorvejens forlængelse, siger direktør i Vejdirektoratet Jens Holmboe.

Forlængelsen, der strækker sig over 13,5 kilometer, er i dag en såkaldt 2+1-vej.

På en 2+1-vej tillades skiftevis overhaling i hver retning uden modkørende trafik.

Vejdirektoratet forventer, at arbejdet med at etablere det ene spor i hver retning på strækningen starter op i løbet af denne uge.

I marts måned blev to mænd dræbt i en færdselsulykke på motorvejsforlængelsen.

Og under en måned senere blev to andre personer fløjet til Rigshospitalet, efter at de sad i en varevogn, der stødte frontalt sammen med en lastbil.

Ifølge TV 2 er hele ni personer omkommet i ulykker på strækningen siden 2020.

Det ledte til, at en række borgmestre sammen gik til Vejdirektoratet. De ville have undersøgt, hvordan man kan undgå, at lignende ulykker sker fremadrettet.

Borgmestrene i Allerød, Hillerød, Furesø og Gribskov blev efterfølgende inviteret til møde for at “drøfte initiativer”.

Helt konkret bliver der nu spærret en vognbane på forlængelsen og etableret en afmærket midterrabat.

I de afmærkede områder bliver der stillet skilte, således at bilisterne ikke bruger dem til at lave overhalinger.

Derudover bliver der etableret flere pladser, hvor politiet kan stå med deres ATK-vogne og lave hastighedskontroller, fremgår det af pressemeddelelsen.

Vejdirektoratet har tidligere oplyst, at 2+1-vejen i sensommeren skulle ændres, så den fungerer med to sydlige spor og et nordligt spor.

Ministerium: Der er sket en eksplosion på sydkoreansk skib i Hormuz

Der er sket en eksplosion på et sydkoreansk skib i Hormuzstrædet.

Det oplyser det sydkoreanske udenrigsministerium ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Der er ligeledes meldinger om, at en brand er opstået på skibet.

Ifølge Sydkoreas søfartsministerium skete eksplosionen i skibets maskinrum, men det er endnu uvist, hvorfor eksplosionen skete.

Udenrigsministeriet oplyser ifølge Reuters, at der omkring klokken 13.40 dansk tid “opstod en brand og en eksplosion på et fartøj, der drives af et sydkoreansk rederi”.

Skibet lå ifølge ministeriet for anker nær De Forenede Arabiske Emirater i Hormuzstrædet, da episoden fandt sted.

Der er indtil videre ikke nogen rapporter om tilskadekomne.

Ministeriet oplyser desuden, at der er 24 besætningsmedlemmer om bord på skibet, og at en undersøgelse er i gang for at finde ud af, hvorfor eksplosionen og branden er opstået.

Episoden sker, samme dag som der har været meldinger om, at Iran har affyret “advarselsskud” mod to amerikanske krigsskibe.

Der er forskellige meldinger i iranske medier om, hvorvidt skibene skulle være blevet ramt, eller om skuddene skulle være affyret “omkring” skibene.

– Efter at de zionistiske amerikanske krigsskibe havde ignoreret den første advarsel, affyrede flåden et advarselsskud ved at affyre krydsermissiler, raketter og kampdroner omkring de angribende fjendtlige skibe, oplyste iransk stats-tv ifølge AFP tidligere mandag.

Den amerikanske centralkommando (Centcom) oplyser samme dag ifølge Reuters, at ingen amerikanske skibe fra den amerikanske flåde er blevet ramt.

SAS aflyser også afgange i maj på grund af brændstofpriser

Prisstigninger på flybrændstof betyder, at luftfartsselskabet SAS fortsætter med at aflyse afgange i maj.

Det oplyser selskabet mandag.

– Vi foretager justeringer på udvalgte ruter, primært hvor der er mulighed for at ombooke, for at opretholde fleksibiliteten for vores kunder, skriver pressechef i SAS Alexandra Lindgren Kaoukji i en kommentar.

I april aflyste SAS omkring 1000 afgange, især på kortere ruter og destinationer med mange daglige afgange, hvor passagerer kan ombookes til en anden afgang samme dag.

SAS kan ikke oplyse, hvor mange afgange der aflyses i denne omgang, eller hvor det sker.

Men det er altså så vidt muligt rejser, hvor passagererne kan komme på et andet fly samme dag. SAS har fokus på at sikre sommerferietrafikken for passagererne, lyder det.

– Berørte kunder får direkte besked med tydelig information og tilbud om alternative afgange, når det er muligt, lyder det fra SAS, der samtidig har sat priserne op på nye flybilletter.

Det sker, efter at prisen på flybrændstof er fordoblet inden for kort tid på grund af krigen i Mellemøsten.

Iran har blokeret for næsten al skibstrafik med undtagelse af landets egen i Hormuzstrædet i mere end to måneder, efter at USA indledte en krig mod Iran.

En femtedel af verdens olie passerer normalt gennem Hormuzstrædet.

Samtidig har både Det Internationale Energiagentur og EU-Kommissionen advaret om en truende mangel på flybrændstof i Europa.

Det er dog ikke det, der er årsagen til aflysninger i SAS på nuværende tidspunkt, understreger selskabet. Lige nu har selskabet en stabil forsyning.

– Dog overvåges situationen tæt og kan ændre sig afhængig af markedsudviklingen, lyder det.

Prisstigningerne på flybrændstof sætter luftfartsindustrien under pres, og flere store selskaber har aflyst afgange og sat priserne op.

21. april meddelte det tyske Lufthansa, at 20.000 afgange aflyses frem til oktober.

Den iranske flåde har ifølge iransk stats-tv affyret flere “advarselsskud mod amerikanske krigsskibe i Hormuzstrædet”.

Tidligere lød det fra det iranske nyhedsbureau Fars, at to missiler havde ramt et amerikansk krigsskib nær havnebyen Jask i Iran, efter at skibet ignorerede iranske advarsler. Det skrev Reuters.

Den amerikanske centralkommando (Centcom) har ifølge nyhedsbureauet afvist, at skibe fra den amerikanske flåde skulle være blevet ramt.

Pave Leo og Rubio skal mødes efter strid med Trump

USA’s udenrigsminister, Marco Rubio, mødes torsdag klokken 11.30 med pave Leo.

Det viser en kalender offentliggjort på Vatikanets hjemmeside ifølge nyhedsbureauet AFP.

Det amerikanske udenrigsministerium bekræfter, at Rubio rejser til Rom mellem 6. og 8. maj for at fremme bilaterale forbindelser med Italien og Vatikanet, skriver Reuters senere mandag eftermiddag.

Under sit besøg ventes udenrigsministeren også at mødes med kardinal Pietro Parolin og Italiens udenrigsminister, Antonio Tajani, har en italiensk embedsmand oplyst ifølge AFP.

Søndag skrev flere italienske medier, at udenrigsministeren i denne uge ville rejse til Vatikanstaten og Italien for at deltage i forskellige møder.

Her var det endnu uvist, om han skulle mødes med paven.

Sidst Marco Rubio mødtes med pave Leo, var i maj 2025, hvor han deltog i hans indsættelse. Det samme gjorde vicepræsident J.D. Vance.

Mødet torsdag finder sted, efter at USA’s præsident, Donald Trump, i april rettede en skarp kritik mod pave Leo.

I et opslag på sit sociale medie, Truth Social, beskrev Trump blandt andet paven som svag, “når det gælder kriminalitet”.

Det skete, efter at den katolske kirkes overhoved blandt andet kritiserede præsidentens udenrigs- og immigrationspolitik.

Pave Leo, der er kendt for at vælge sine ord med omhu, er blevet en åbenlys kritiker af USA’s og Israels krig mod Iran, der begyndte 28. februar.

Under et besøg i Algeriet sagde paven senere, at han ikke var bange for USA’s administration, og at han ikke ville tie.

– Jeg er ikke bange for Trump-administrationen eller for at tale højt og tydeligt om evangeliets budskab, som jeg mener, jeg er her for at gøre, og som kirken er her for at gøre, sagde pave Leo.

Der er mandag eftermiddag meldinger om, at Rubio også skal mødes med den italienske premierminister, Giorgia Meloni.

Hun er netop blevet spurgt til, om de skal mødes, hvortil hun svarede, at hun “tror det”. Der fremgik hverken en dato eller et nærmere tidspunkt.

Den italienske leder har været en højlydt tilhænger af Trump. Hun har dog også kritiseret hans beslutning om at gå i krig i Iran, og i april kaldte hun Trumps kritik af pave Leo for uacceptabel.

Italienske kilder skrev søndag, at Rubios rejse har til formål at mindske spændingerne mellem de to lande.

Togselskab blev rykket for sikkerheden blot to dage før stor ulykke

Tophistorien er skrevet og udgivet af Sjællandske. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Gang på gang har Lokaltog kørt fra perronen trods rødt lys og har skabt risiko for sammenstød med et modkørende tog. Advarselslamperne har blinket længe, og nu viser det sig, at Trafikstyrelsen så sent som to dage før den store togulykke på Gribskovbanen rykkede for en analyse af sikkerheden. Analysen bad den om første gang for snart et år siden.

Det fremgår af et svar fra Trafikstyrelsen til Frederiksborg Amts Avis.

“Trafikstyrelsen afventer aktuelt den endelige analyse, som vi senest drøftede med Lokaltog den 21. april på et møde om sikkerhed på banen,” skriver Trafikstyrelsen til Frederiksborg Amts Avis.

Det blev anbefalet at lave analysen efter en farlig episode i 2024 på Odsherredsbanen, hvor et tog var på vej ud i et spor med et modkørende tog.

Havarikommissionen anbefalede i den forbindelse, at Trafikstyrelsen skulle sikre sig, at Lokaltog havde styr på sikkerheden.

Lokaltog har tidligere oplyst til Frederiksborg Amts Avis, at de har sendt en redegørelse til Trafikstyrelsen i august 2025 og hele tiden har været af den opfattelse, at “det eksisterende sikkerheds niveau er acceptabelt”.

Men Trafikstyrelsen vil altså have et endnu grundigere svar i form af en egentlig analyse, og knap et år efter at dialogen blev indledt, har styrelsen endnu ikke fået et tilfredsstillende svar. Frederiksborg Amts Avis har forsøgt at få en kommentar fra Lokaltog.

https://www.sn.dk/art6562411/hilleroed-kommune/nyhed/togselskab-blev-rykket-for-at-faa-styr-paa-sikkerheden-blot-to-dage-foer-alvorlig-ulykke/

Redaktionel kontakt:

Niels Nedergaard

tlf.: +4553833582

e-mail: niels.nedergaard@sn.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Sjællandske ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

Marius Høiby vil have fodlænke resten af sin varetægtsfængsling

Marius Borg Høiby har søgt om lov til at afsone resten af sin varetægtsfængsling med fodlænke i et hus ved godset Skaugum, hvor det norske kronprinspar også bor.

Det bekræfter Rene Ibsen, som er en af Høibys tre forsvarere, over for det norske medie Nettavisen.

– Han har ikke boligen i Frogner (bydel i Oslo, red.) længere, så vi var nødt til at finde en anden løsning på, hvor han skulle bo. Huset, han havde på Skaugum, står tomt, så det var naturligt, at han kunne flytte tilbage dertil, siger Rene Ibsen til mediet.

Det er retten, som skal tage stilling til, om Høiby kan afsone varetægtsfængslingen på Skaugum i stedet for i fængslet.

Marius Borg Høiby er søn af Norges kronprinsesse, Mette-Marit.

Han er tiltalt for en række grove forbrydelser, herunder fire voldtægter og mishandling i nære relationer. Han har nægtet sig skyldig i de groveste anklager.

Der var sidste retsdag i sagen i marts. Dommen ventes i juni.

Anklagemyndigheden i sagen kræver, at Marius Borg Høiby idømmes syv år og syv måneders fængsel.

Omvendt mener hans forsvarere, at han bør idømmes et år og seks måneders fængsel.

Marius Borg Høiby blev anholdt i begyndelsen af februar, umiddelbart inden retssagen mod ham begyndte.

Hans forsvarere har efterfølgende forsøgt at få ham løsladt, men det har retten afvist.

Dansk og polsk militær afholder fra fredag øvelsen Baltic Shield, og det vil kunne ses i form af mere militær på Bornholm.

Det skriver Forsvaret i en pressemeddelelse mandag.

– I perioden 8.–14. maj skal bornholmerne forberede sig på en større militær tilstedeværelse end vanligt på øen, når Forsvaret sammen med polske NATO-allierede afholder øvelsen Baltic Shield 2026, skriver forsvaret.

52-årig mand løslades igen: Kvinde døde af naturlige årsager

En 52-årig mand er mandag blevet løsladt igen, efter at han søndag blev anholdt, da en kvindelig bekendt blev fundet død i Vilslev nord for Ribe.

Det oplyser Syd- og Sønderjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Den afdøde kvinde blev mandag obduceret.

Ifølge obduktionen er det altovervejende sandsynligt, at hun døde af naturlige årsager.

Ifølge politiet er der således ingen skader, der underbygger, at hun har været udsat for en kriminel handling.

Kvinden blev 52 år.

Politiet fik anmeldelsen om dødsfaldet søndag eftermiddag.

Da politiet ankom til lejligheden, var den mandlige bekendte på stedet, og han blev anholdt, da omstændighederne omkring dødsfaldet umiddelbart var uklare.

Og da der var tale om et mistænkeligt dødsfald, blev sagen indledningsvist efterforsket som en drabssag, så politiet sikrer spor i sagen.

Manden blev umiddelbart også sigtet.

Når politi og anklagemyndighed har færdiggjort sagsbehandlingen, skal myndighederne tage endeligt stilling til, om der fortsat er grundlag for at opretholde en sigtelse, skriver politiet.

Der mangler blandt andet resultater fra de retskemiske undersøgelser i forbindelse med obduktionen.

Det er ikke oplyst, hvad politiet har sigtet manden for.

Når man er sigtet, får man en række rettigheder, herunder har man ret til at få en forsvarsadvokat, og hvis man ønsker det, kan vedkommende være til stede under eventuelle afhøringer.

Dødeligt udbrud af gnaver-virus er ikke grund til panik ifølge WHO

Krydstogtskibet MV “Hondius” har kastet anker i Kap Verdes hovedstad, Praia, men myndighederne nægter at lade passagererne gå i land.

– I koordinering med andre relevante myndigheder har skibet ikke fået tilladelse til at gå om bord på havnen i Praia, siger Maria da Luz Lima fra National Institute of Public Health (INSP) til et medie fra Kap Verde.

Der er ingen grund til panik eller rejserestriktioner efter et dødeligt udbrud af hantavirus på et krydstogtskib, lyder det mandag fra Verdenssundhedsorganisationen, WHO.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

WHO’s regionaldirektør i Europa, Hans Kluge, siger, at “infektioner med hantavirus er sjældne” og “ikke let overføres mellem mennesker”.

Den såkaldte hantavirus, som overføres fra gnavere til mennesker, er indtil videre skyld i tre dødsfald, mens der er flere tilfælde af hantavirus på krydstogtskibet.

– Risikoen for den bredere offentlighed forbliver lav. Der er ikke grund til panik eller rejserestriktioner, siger Hans Kluge mandag.

Man har at gøre med en “en seriøs helbredssituation” om bord på “MV Hondius”, der sejler fra Argentina til Kap Verde, lyder det fra den hollandske krydstogtoperatør Oceanwide Expeditions mandag.

Der findes ikke vacciner eller medicin specifikt til at bekæmpe hantavirus, hvorfor behandling udelukkende består af at lindre symptomer.

Hantavirus findes på alle kontinenter i forskellige former. Det er meget sjældent, at virussen overføres mellem mennesker.

Virusset spredes typisk fra gnavere som mus eller rotter via deres efterladenskaber.

Betegnelsen dækker over en gruppe af vira, der forårsager to sygdomme.

Den ene påvirker lungerne, mens den anden rammer nyrerne. Den første får mest opmærksomhed, da den har en høj dødsrate på 40 procent, skriver Reuters.

Amerikansk krigsskib meldes ramt af missiler: USA afviser

Irans flåde har ifølge iransk stats-tv forhindret amerikanske krigsskibe i at sejle ind i Hormuzstrædet mandag.

Det iranske nyhedsbureau Fars skriver desuden, at to missiler har ramt et amerikansk krigsskib nær havnebyen Jask i Iran, efter at skibet ignorerede iranske advarsler.

Det skriver Reuters, der ikke har været i stand til uafhængigt at bekræfte oplysningerne.

Den amerikanske centralkommando (Centcom) oplyser ifølge Reuters, at ingen amerikanske skibe fra den amerikanske flåde er blevet ramt.

Jask ligger ved den sydlige indgang til Hormuzstrædet.

Fars citerer lokale kilder for oplysningerne.

BBC skriver desuden, at det iranske militær hævder, at det har forhindret et skib fra den amerikanske flåde i at sejle ind i Hormuzstrædet.

Meldingerne kommer, efter at USA’s præsident, Donald Trump, søndag sagde, at USA mandag vil begynde at hjælpe strandede skibe ud af Hormuzstrædet.

Den operation har præsidenten døbt “Project Freedom”.

Centcom oplyser mandag også, at amerikanske styrker støtter “Project Freedom” og håndhæver flådeblokaden mod de iranske havne.

Til det har Iran svaret, at skibe fra den amerikanske flåde vil blive angrebet, hvis de sejler ind i Hormuzstrædet.

Irans militær har bedt alle kommercielle skibe og olietankere om ikke at bevæge sig, medmindre det er koordineret med Irans militær.

– Vi har gentagne gange sagt, at sikkerheden i Hormuzstrædet er i vores hænder, og at sikker passage af fartøjer skal koordineres med de væbnede styrker, sagde Ali Abdollahi fra Irans centrale militærkommando.

– Vi advarer ethvert fremmed lands militær – især USA’s aggressive militær – om, at det vil blive angrebet, hvis det forsøger at nærme sig og sejle ind i Hormuzstrædet, lød det.

Ung og meget fuld mand kørte i bil med smeltede dæk

Det venstre bag- og forhjul var smeltet på en leaset bil, som en ung og temmelig beruset bilist søndag kom kørende i på Kongevejen i Allerød.

Bilen kørte på fælgene, hvilket førte til, at der stod gnister op om bilen.

Det fremgår af døgnrapporten fra Nordsjællands Politi.

Det var en anden bilist, som anmeldte den unge, fulde mands kørsel til politiet, der kort før klokken 15 standsede bilisten og bad ham blæse i et alkometer.

Ad flere omgange viste den en promille over 2,0. Ved så høj en promille er der ifølge sundhed.dk risiko for at blive bevidstløs, og det er almindeligt at kaste op.

Efter alkometertesten blev den unge bilist kørt til Hillerød Hospital for at få udtaget en blodprøve, der skal vise, hvad mandens promille præcist var.

Han blev løsladt efter blodprøvetagningen.

På grund af den høje promille er manden, der er 22 år, sigtet for vanvidskørsel, og politiet har beslaglagt bilen med henblik på konfiskation.

Der er tale om en ét år gammel Volkswagen ID.7. Det fremgår ikke, om manden selv havde leaset bilen.

Nordsjællands Politi kan mandag middag ikke oplyse, hvornår eller hvordan de to dæk var smeltet.

I sager, hvor man i førstegangstilfælde bliver taget i spirituskørsel med en promille over 2,0, er udgangspunktet, at man idømmes 20 dages betinget fængsel, får en bøde svarende til en månedsløn, frakendes kørekortet i mindst tre år, og så kan køretøjet blive konfiskeret.

Det fremgår af Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside.

En højtstående amerikansk embedsmand afviser, at et amerikansk krigsskib er blevet ramt af iranske missiler.

Det skriver en journalist fra mediet Axios på det sociale medie X ifølge Reuters.

NU/KORRFLASH

INFO: Artiklen “NET/HVIDVASK+NV”, udsendt kl. 12:03 med overskriften “Bankrådgiver kræves idømt fire års fængsel i sag om hvidvask” er korrigeret. Sigtede rettet til tiltalte i afsnit tre.

Peter A.G. donerer penge fra Moderaterne-forlig til unge hjemløse

Forsangeren i bandet Gnags, Peter A.G. Nielsen, har valgt at donere 150.000 kroner til Foreningen Hellebro, der er et herberg og værested for unge hjemløse.

Det skriver bandet i en pressemeddelelse.

Pengene stammer fra et forlig, som forsangeren har indgået med Moderaterne i en sag om partiets brug af Gnags-nummeret “Når jeg bli’r gammel” i en kampagne.

Moderaterne havde i en kampagne for et pensionsudspil lavet en plakat, hvorpå der stod: “Når jeg bliver gammel, vil jeg ikke sidde på en bænk”.

Partiet havde ikke fået lov til at bruge nummeret, og derfor truede Peter A.G. med et søgsmål for brud på ophavsretten.

Situationen endte dog i et forlig mellem de to parter.

Ud over donationen til det godgørende formål skulle partiet ifølge forliget betale 150.000 kroner til Peter A.G., som blandt andet skulle dække nogle sagsomkostninger.

På Foreningen Hellebros væresteder tilbydes der blandt andet måltider, bad, kreative aktiviteter og en sundhedsklinik til hjemløse og udsatte i alderen fra 18 til 29 år.

Forsangeren kalder foreningen for et “fyrtårn til at skabe ro, støtte og fællesskab”.

– De unge hjemløse skal ikke sove udendørs på bænke. De skal hjælpes, både i forhold til en akut situation, og i forhold til en ny begyndelse med hjælp til bolig, skole og job, siger han i pressemeddelelsen.

Partiet Moderaterne havde i første omgang spurgt bandet om lov til at bruge sangen, som ifølge Gnags handler om “vejen mod at blive gammel”, i nogle annoncevideoer.

Men svaret var nej, fortalte Peter A.G. i efteråret 2025 til blandt andre Politiken.

Sangen blev efterfølgende ikke brugt i videoerne, men dele af teksten blev brugt i en række udendørs annoncer.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]