Seneste nyheder

28. juni 2026

52-årig mand løslades igen: Kvinde døde af naturlige årsager

En 52-årig mand er mandag blevet løsladt igen, efter at han søndag blev anholdt, da en kvindelig bekendt blev fundet død i Vilslev nord for Ribe.

Det oplyser Syd- og Sønderjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Den afdøde kvinde blev mandag obduceret.

Ifølge obduktionen er det altovervejende sandsynligt, at hun døde af naturlige årsager.

Ifølge politiet er der således ingen skader, der underbygger, at hun har været udsat for en kriminel handling.

Kvinden blev 52 år.

Politiet fik anmeldelsen om dødsfaldet søndag eftermiddag.

Da politiet ankom til lejligheden, var den mandlige bekendte på stedet, og han blev anholdt, da omstændighederne omkring dødsfaldet umiddelbart var uklare.

Og da der var tale om et mistænkeligt dødsfald, blev sagen indledningsvist efterforsket som en drabssag, så politiet sikrer spor i sagen.

Manden blev umiddelbart også sigtet.

Når politi og anklagemyndighed har færdiggjort sagsbehandlingen, skal myndighederne tage endeligt stilling til, om der fortsat er grundlag for at opretholde en sigtelse, skriver politiet.

Der mangler blandt andet resultater fra de retskemiske undersøgelser i forbindelse med obduktionen.

Det er ikke oplyst, hvad politiet har sigtet manden for.

Når man er sigtet, får man en række rettigheder, herunder har man ret til at få en forsvarsadvokat, og hvis man ønsker det, kan vedkommende være til stede under eventuelle afhøringer.

Dødeligt udbrud af gnaver-virus er ikke grund til panik ifølge WHO

Krydstogtskibet MV “Hondius” har kastet anker i Kap Verdes hovedstad, Praia, men myndighederne nægter at lade passagererne gå i land.

– I koordinering med andre relevante myndigheder har skibet ikke fået tilladelse til at gå om bord på havnen i Praia, siger Maria da Luz Lima fra National Institute of Public Health (INSP) til et medie fra Kap Verde.

Der er ingen grund til panik eller rejserestriktioner efter et dødeligt udbrud af hantavirus på et krydstogtskib, lyder det mandag fra Verdenssundhedsorganisationen, WHO.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

WHO’s regionaldirektør i Europa, Hans Kluge, siger, at “infektioner med hantavirus er sjældne” og “ikke let overføres mellem mennesker”.

Den såkaldte hantavirus, som overføres fra gnavere til mennesker, er indtil videre skyld i tre dødsfald, mens der er flere tilfælde af hantavirus på krydstogtskibet.

– Risikoen for den bredere offentlighed forbliver lav. Der er ikke grund til panik eller rejserestriktioner, siger Hans Kluge mandag.

Man har at gøre med en “en seriøs helbredssituation” om bord på “MV Hondius”, der sejler fra Argentina til Kap Verde, lyder det fra den hollandske krydstogtoperatør Oceanwide Expeditions mandag.

Der findes ikke vacciner eller medicin specifikt til at bekæmpe hantavirus, hvorfor behandling udelukkende består af at lindre symptomer.

Hantavirus findes på alle kontinenter i forskellige former. Det er meget sjældent, at virussen overføres mellem mennesker.

Virusset spredes typisk fra gnavere som mus eller rotter via deres efterladenskaber.

Betegnelsen dækker over en gruppe af vira, der forårsager to sygdomme.

Den ene påvirker lungerne, mens den anden rammer nyrerne. Den første får mest opmærksomhed, da den har en høj dødsrate på 40 procent, skriver Reuters.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Amerikansk krigsskib meldes ramt af missiler: USA afviser

Irans flåde har ifølge iransk stats-tv forhindret amerikanske krigsskibe i at sejle ind i Hormuzstrædet mandag.

Det iranske nyhedsbureau Fars skriver desuden, at to missiler har ramt et amerikansk krigsskib nær havnebyen Jask i Iran, efter at skibet ignorerede iranske advarsler.

Det skriver Reuters, der ikke har været i stand til uafhængigt at bekræfte oplysningerne.

Den amerikanske centralkommando (Centcom) oplyser ifølge Reuters, at ingen amerikanske skibe fra den amerikanske flåde er blevet ramt.

Jask ligger ved den sydlige indgang til Hormuzstrædet.

Fars citerer lokale kilder for oplysningerne.

BBC skriver desuden, at det iranske militær hævder, at det har forhindret et skib fra den amerikanske flåde i at sejle ind i Hormuzstrædet.

Meldingerne kommer, efter at USA’s præsident, Donald Trump, søndag sagde, at USA mandag vil begynde at hjælpe strandede skibe ud af Hormuzstrædet.

Den operation har præsidenten døbt “Project Freedom”.

Centcom oplyser mandag også, at amerikanske styrker støtter “Project Freedom” og håndhæver flådeblokaden mod de iranske havne.

Til det har Iran svaret, at skibe fra den amerikanske flåde vil blive angrebet, hvis de sejler ind i Hormuzstrædet.

Irans militær har bedt alle kommercielle skibe og olietankere om ikke at bevæge sig, medmindre det er koordineret med Irans militær.

– Vi har gentagne gange sagt, at sikkerheden i Hormuzstrædet er i vores hænder, og at sikker passage af fartøjer skal koordineres med de væbnede styrker, sagde Ali Abdollahi fra Irans centrale militærkommando.

– Vi advarer ethvert fremmed lands militær – især USA’s aggressive militær – om, at det vil blive angrebet, hvis det forsøger at nærme sig og sejle ind i Hormuzstrædet, lød det.

Ung og meget fuld mand kørte i bil med smeltede dæk

Det venstre bag- og forhjul var smeltet på en leaset bil, som en ung og temmelig beruset bilist søndag kom kørende i på Kongevejen i Allerød.

Bilen kørte på fælgene, hvilket førte til, at der stod gnister op om bilen.

Det fremgår af døgnrapporten fra Nordsjællands Politi.

Det var en anden bilist, som anmeldte den unge, fulde mands kørsel til politiet, der kort før klokken 15 standsede bilisten og bad ham blæse i et alkometer.

Ad flere omgange viste den en promille over 2,0. Ved så høj en promille er der ifølge sundhed.dk risiko for at blive bevidstløs, og det er almindeligt at kaste op.

Efter alkometertesten blev den unge bilist kørt til Hillerød Hospital for at få udtaget en blodprøve, der skal vise, hvad mandens promille præcist var.

Han blev løsladt efter blodprøvetagningen.

På grund af den høje promille er manden, der er 22 år, sigtet for vanvidskørsel, og politiet har beslaglagt bilen med henblik på konfiskation.

Der er tale om en ét år gammel Volkswagen ID.7. Det fremgår ikke, om manden selv havde leaset bilen.

Nordsjællands Politi kan mandag middag ikke oplyse, hvornår eller hvordan de to dæk var smeltet.

I sager, hvor man i førstegangstilfælde bliver taget i spirituskørsel med en promille over 2,0, er udgangspunktet, at man idømmes 20 dages betinget fængsel, får en bøde svarende til en månedsløn, frakendes kørekortet i mindst tre år, og så kan køretøjet blive konfiskeret.

Det fremgår af Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside.

En højtstående amerikansk embedsmand afviser, at et amerikansk krigsskib er blevet ramt af iranske missiler.

Det skriver en journalist fra mediet Axios på det sociale medie X ifølge Reuters.

NU/KORRFLASH

INFO: Artiklen “NET/HVIDVASK+NV”, udsendt kl. 12:03 med overskriften “Bankrådgiver kræves idømt fire års fængsel i sag om hvidvask” er korrigeret. Sigtede rettet til tiltalte i afsnit tre.

Peter A.G. donerer penge fra Moderaterne-forlig til unge hjemløse

Forsangeren i bandet Gnags, Peter A.G. Nielsen, har valgt at donere 150.000 kroner til Foreningen Hellebro, der er et herberg og værested for unge hjemløse.

Det skriver bandet i en pressemeddelelse.

Pengene stammer fra et forlig, som forsangeren har indgået med Moderaterne i en sag om partiets brug af Gnags-nummeret “Når jeg bli’r gammel” i en kampagne.

Moderaterne havde i en kampagne for et pensionsudspil lavet en plakat, hvorpå der stod: “Når jeg bliver gammel, vil jeg ikke sidde på en bænk”.

Partiet havde ikke fået lov til at bruge nummeret, og derfor truede Peter A.G. med et søgsmål for brud på ophavsretten.

Situationen endte dog i et forlig mellem de to parter.

Ud over donationen til det godgørende formål skulle partiet ifølge forliget betale 150.000 kroner til Peter A.G., som blandt andet skulle dække nogle sagsomkostninger.

På Foreningen Hellebros væresteder tilbydes der blandt andet måltider, bad, kreative aktiviteter og en sundhedsklinik til hjemløse og udsatte i alderen fra 18 til 29 år.

Forsangeren kalder foreningen for et “fyrtårn til at skabe ro, støtte og fællesskab”.

– De unge hjemløse skal ikke sove udendørs på bænke. De skal hjælpes, både i forhold til en akut situation, og i forhold til en ny begyndelse med hjælp til bolig, skole og job, siger han i pressemeddelelsen.

Partiet Moderaterne havde i første omgang spurgt bandet om lov til at bruge sangen, som ifølge Gnags handler om “vejen mod at blive gammel”, i nogle annoncevideoer.

Men svaret var nej, fortalte Peter A.G. i efteråret 2025 til blandt andre Politiken.

Sangen blev efterfølgende ikke brugt i videoerne, men dele af teksten blev brugt i en række udendørs annoncer.

I 2 ud af indtil videre 16 gennemgåede anbringelsessager af grønlandske børn med brug af psykologiske tests er det vurderingen, at de kritiserede tests har givet et misvisende grundlag.

Derfor bør sagerne gå om, mener Den Nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation (VISO), der står for at gennemgå sagerne.

Det oplyser VISO til KNR.

Tilsyn politianmelder Nordea-selskab for overtrædelse af hvidvaskloven

Finanstilsynet har politianmeldt Nordea Finans Danmark, der er et datterselskab til Nordea, for overtrædelse af hvidvaskloven.

Det skriver tilsynet i en pressemeddelelse.

Det vurderes, at bankens datterselskab ikke har lavet en tilstrækkelig vurdering af en større kundegruppe, der har fået udstedt et kreditkort.

Nordea Finans Danmark skulle ifølge tilsynet have kigget nærmere på, hvorfor kunderne ønskede et kreditkort, og hvad det skulle bruges til.

– Det er Finanstilsynets vurdering, at der er tale om en systematisk mangel, står der i pressemeddelelsen.

– Finanstilsynet vurderer, at virksomheden dermed ikke har forholdt sig til, om der har været særlige risikofaktorer, der ud fra en hvidvask- og terrorfinansieringsvinkel har indebåret en øget risiko forbundet med kundeforholdet.

National enhed for Særlig Kriminalitet er blevet anmodet om at indlede en nærmere efterforskning af selskabet.

Politianmeldelsen er sket på baggrund af en inspektion, der blev udført mellem den 7. og 9. juni i 2023.

Nordea Finans Danmark, der tilbyder leasing og finansiering af forbrugsgoder, er grundlæggende uenig i tilsynets vurdering. Det skriver datterselskabet i en pressemeddelelse.

– Nordea Finans havde tilstrækkeligt kendskab til og havde risikovurderet kunderne, som var helt almindelige danskere og veletablerede virksomheder. Derfor er politianmeldelsen ude af proportioner, lyder det blandt andet.

Som en del af besøget i 2023 er selskabet blevet præsenteret for en bøde af tilsynet.

Nordea Finans Danmark oplyser ikke, hvor stor bødeforlægget er, men den er ifølge selskabet “markant ude af proportioner med de administrative mangler, som tilsynet mener at have konstateret”.

Det er omkring 21.000 kundesager, der relaterer sig til politianmeldelsen.

Hverken selskabet selv eller tilsynet har haft mistanke om hvidvask i de pågældende sager, skriver Nordea Finans Danmark.

– Gruppen af privatkunder var helt almindelige danskere. En stor del af dem havde for eksempel købt en sofa eller en cykel på afbetaling og i den forbindelse også fået et kreditkort, siger direktør i Nordea Finans Danmark Tore Falkenberg i meddelelsen.

– Nordea Finans kendte i tilstrækkelig grad både kunderne, deres risikoprofil og formålet med kreditkortet. Der har også været løbende overvågning af brugen af kreditkortene.

Nordea Finans Danmark har omkring 200 fuldtidsansatte. Selskabet har kontorer i Aarhus og Taastrup.

Besøgsvækst giver Fårup Sommerland flere penge i kassen

Fårup Sommerland omsatte for godt 191 millioner kroner i 2025.

Det er en stigning på 13 millioner kroner sammenlignet med året forinden, viser årsregnskab mandag.

Overskuddet efter skat endte på ti millioner kroner. Også her var der fremgang.

Direktør Niels Jørgen Jensen siger i en pressemeddelelse, at det har været en sæson, han sent vil glemme.

Forlystelsesparken kunne fejre 50-års jubilæum, og derudover så den en kraftig stigning i besøgstallet.

Forlystelsesparken havde cirka 706.000 gæster i 2025, hvilket var 56.000 flere end året før.

Antallet er kun overgået af 2022.

– Vi ser det som en bekræftelse på, at de investeringer og den udvikling, vi løbende laver i parken, rammer rigtigt, siger Niels Jørgen Jensen.

DMI Farvandsudsigter

RITZAU

FARVANDSUDSIGTER
Mandag den 4. maj 2026.

Der er kulingvarsel for Skagerrak.

Farvandsudsigter, der gælder til tirsdag middag, udsendt klokken 10.40.

Østersøen omkring Bornholm:
Sydvest 6 til 11 m/s. God sigt. I morgen formiddag i den nordlige del vest 1 til 6 m/s. Og i den sydlige del øst 2 til 7 m/s. God sigt.

Vestlige Østersø:
Vest 5 til 10 m/s. God sigt. I nat og i morgen formiddag nordøst 2 til 7 m/s. God sigt.

Bælthavet og Sundet:
Bælthavet: Vest 4 til 9 m/s. God sigt. I morgen formiddag nord 2 til 7 m/s. God sigt. Sundet: Vest 4 til 9 m/s. God sigt. I morgen formiddag nordøst 1 til 6 m/s. God sigt.

Kattegat:
Vest 7 til 12 m/s. God sigt. I morgen formiddag vest 3 til 8 m/s. God sigt.

Skagerrak:
Kuling fra vest 9 til 14 m/s. God sigt. I nat og i morgen formiddag vest 7 til 12 m/s. God sigt.

Fisker:
Nordvest 7 til 12 m/s. Og i den sydvestlige del vest 2 til 7 m/s. God sigt. I aften og i nat vest 5 til 10 m/s. God sigt. I morgen formiddag i den vestlige del øst 5 til 10 m/s. Og i den østlige del nordvest 3 til 8 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 2 m. Dønning: 1,5 m.

Tyskebugt:
Nord 3 til 8 m/s. Og i den sydøstlige del nordøst 2 til 7 m/s. God sigt. I aften nord 3 til 8 m/s. God sigt. I nat og i morgen formiddag nordøst 4 til 9 m/s. Og i den nordvestlige del vest 1 til 6 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 1 m. Dønning: 1,5 m.

Rynkebys ejer er udfordret af høje priser på appelsinkoncentrat

Eckes-Granini Danmark, der tidligere hed Rynkeby Foods, omsatte for 1,1 milliard kroner sidste år.

Det skriver selskabet i en pressemeddelelse mandag.

Omsætningen er faldet med 20 millioner kroner. Faldet er drevet af mindre volumen, som højere priser ikke helt har kunnet udligne.

Priserne på appelsinkoncentrat har ifølge selskabet været rekordhøje.

– Den globale appelsinkrise har sat et enormt pres på vores kerneforretning, og derfor har de seneste år naturligvis været udfordrende, siger direktør Mark Hemmingsen i meddelelsen.

Set i det lys er han tilfreds med, at resultatet efter skat er blevet styrket en smule til 13,8 millioner kroner.

– Det er bedre end vores forventninger, men har også krævet meget af hele vores organisation og vores dygtige kolleger at kunne omstille sig så hurtigt. Så der er virkelig grund til at fremhæve den kollektive indsats, lyder det.

Eckes-Granini Danmark producerer og distribuerer mærkevarer som Rynkeby, God Morgen og Valsølille.

Kaptajnen på et fartøj, der søndag eftermiddag blev bordet af den svenske kystvagt ud for Trelleborg, er blevet anholdt.

Det oplyser den svenske anklagemyndighed i en pressemeddelelse.

Fartøjet er et tankskib med navnet “Jin Hui”.

Det mistænkes ifølge et opslag på X fra Sveriges minister for civilforsvar, Carl-Oskar Bohlin, for at være en del af den russiske såkaldte skyggeflåde og for at sejle under falsk flag.

INFO: Ritzau liveblogger fra fredag den 8. maj fra samtlige etaper i Giro d’italia.

Hver etape dækkes i sin egen blog.

Planen for de første ni etaper er som følger.

8. maj: 1. etape (flad, blogstart 15:00).

Etapen overvåges fra start, og bloggen bliver startet tidligere end varslet, hvis udviklingen dikterer det.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cPUO

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=69ea07689142fcae1940e968″></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

9. maj: 2. etape (kuperet, blogstart 14:00).

Etapen overvåges fra start, og bloggen bliver startet tidligere end varslet, hvis udviklingen dikterer det.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cPUP

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=69ea076f4d685ce91ffc3a36″></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

10. maj: 3. etape (flad, blogstart 14:30).

Etapen overvåges fra start, og bloggen bliver startet tidligere end varslet, hvis udviklingen dikterer det.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cPUQ

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=69ea07759142fcae1940e969″></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

12. maj: 4. etape (flad, blogstart 15:00).

Etapen overvåges fra start, og bloggen bliver startet tidligere end varslet, hvis udviklingen dikterer det.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cPUS

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=69ea077a4d685ce91ffc3a37″></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

13. maj: 5. etape (kuperet, blogstart 12:25).

Etapen blogges i sin fulde længde.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cPUT

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=69ea07829142fcae1940e96a”></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

14. maj: 6. etape (flad, blogstart 15:00).

Etapen overvåges fra start, og bloggen bliver startet tidligere end varslet, hvis udviklingen dikterer det.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cPUV

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=69ea07899142fcae1940e96b”></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

15. maj: 7. etape (bjergrig, blogstart 12:30).

Etapen overvåges fra start, og bloggen bliver startet tidligere end varslet, hvis udviklingen dikterer det.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cPUW

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=69ea07904d685ce91ffc3a38″></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

16. maj: 8. etape (kuperet, blogstart 14:30).

Etapen overvåges fra start, og bloggen bliver startet tidligere end varslet, hvis udviklingen dikterer det.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cPUX

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=69ea07974d685ce91ffc3a39″></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

17. maj: 9. etape (kuperet, blogstart 14:30).

Etapen overvåges fra start, og bloggen bliver startet tidligere end varslet, hvis udviklingen dikterer det.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cPUY

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=69ea079e4d685ce91ffc3a3a”></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

Redaktionel kontakt: 33 30 04 10

23 udenforstående er dræbt i svenske bandeskyderier siden 2023

23 udenforstående civile er siden 2023 blevet dræbt i skyderier med relation til det svenske bandemiljø.

Det viser tal fra svensk politi ifølge det svenske nyhedsbureau TT.

I samme periode er 30 kommet til skade i banderelaterede skudepisoder.

Det var i 2023, at svensk politi begyndte at føre statistik over udenforstående, der rammes i bandernes skyderier.

De udenforstående tæller personer, der er blevet ramt af vildfarne skud, personer, der er blevet skudt, fordi gerningsmanden tog fejl af deres identitet, samt pårørende til bandekriminelle, der er blevet mål på grund af deres familierelationer.

– Det er utrolig tragisk, siger Alexander Wallenius, der er operativ koordinator ved svensk politis nationale driftscenter, til TT.

Årsagen til, at så mange udenforstående er blevet ramt, kan være, at mange unge mennesker er blevet involveret i bandekriminalitet i Sverige.

– Vi har meget unge gerningsmænd, som ofte ikke har erfaring med voldskriminalitet, hvilket indebærer en større risiko for, at en tredjepart eller det forkerte mål bliver ramt, siger Wallenius.

For at løse problemet arbejder svensk politi mod det generelt høje konfliktniveau.

– Hvis der kommer et lavere niveau af vold totalt, så er risikoen for, at en tredjepart rammes, også lavere.

GLS vil skærpe kontrollen af danske underleverandører

GLS ser et behov for at skærpe kontrollen med sine underleverandører, efter at mediet Finans har afdækket, hvordan flere af dem kan kobles til sager om skattefusk og uforsvarlig forretningsførelse.

Det siger logistikfirmaets danske direktør, Steen Ravnsbæk Kristensen, i en skriftlig kommentar til mediet.

Han siger, at GLS i forvejen stiller krav til underleverandørerne, men at man blandt andet vil begynde at besøge dem noget oftere for at kunne følge med i deres drift og økonomi.

Mediet har i sin research fundet frem til 11 nuværende og tidligere underleverandører, der kan kobles til den type sager.

Flere nuværende GLS-samarbejdspartnere har tidligere været involveret i selskaber, der med falske fakturaer har forsøgt at få en skattefordel, skriver Finans.

Finans har kontaktet flere af hovedpersonerne i de pågældende selskaber. De afviser enten at kende noget til fiktive fakturaer eller at have gjort noget forkert.

GLS er en stor spiller på det danske marked. Logistikfirmaet har leveret pakker til danskerne i mere end 20 år.

Historien strækker sig dog helt tilbage til 1982, hvor 25 danske vognmænd grundlagde firmaet Pakke-Trans. I 2000 blev foretagendet en del af GLS-koncernen.

I sit seneste regnskabsår, der dækker perioden fra april 2024 til marts sidste år, omsatte GLS for 368,6 millioner euro i Danmark. Det svarer til cirka 2,75 milliarder kroner og var en stigning på knap syv procent fra året før.

Overskuddet efter skat endte på 40,4 millioner euro. Også her var der fremgang.

Iran: USA bliver angrebet hvis de går ind i Hormuzstrædet

Irans militær siger mandag morgen dansk tid, at den amerikanske flåde vil blive angrebet, hvis den sejler ind i Hormuzstrædet.

Det fremgår ifølge nyhedsbureauet AFP af en udtalelse fra militæret, der viderebringes i det iranske statsmedie IRIB.

Meldingen kommer, efter at USA’s præsident, Donald Trump, søndag meddelte, at USA mandag vil begynde at hjælpe strandede skibe ud af Hormuzstrædet.

– Vi advarer ethvert fremmed lands militær – især USA’s aggressive militær – om, at det vil blive angrebet, hvis det forsøger at nærme sig og sejle ind i Hormuzstrædet, lyder det fra generalmajor Ali Abdollahi fra Irans militærs centralkommando i udtalelsen.

– Vi har gentagne gange sagt, at sikkerheden i Hormuzstrædet er under Den Islamiske Republik Irans militærs kontrol, og under alle omstændigheder skal sikker passage koordineres med disse styrker.

Den amerikanske præsident gav søndag ikke mange detaljer om operationen i Hormuzstrædet, som han har døbt “Project Freedom”.

Det amerikanske militærs centralkommando, Centcom, har dog efter Trumps melding delt en udtalelse, hvori det lyder, at styrker fra kommandoen vil støtte operationen.

I udtalelsen fremgik det blandt andet, at det amerikanske militær vil bidrage med flere end 100 fly og 15.000 soldater til “Project Freedom”.

Otte adopterede fra Sydkorea stævner den danske stat

Otte adopterede fra Sydkorea stævner mandag staten for at handle i strid med dengang gældende dansk lovgivning og menneskerettigheder ved adoptioner fra Sydkorea til Danmark.

Det skriver de i en pressemeddelelse.

De kræver hver især 250.000 kroner i erstatning. Det er en principiel sag for de adopterede, der især handler om de adopteredes rettigheder, ophav og familieliv.

Det siger Gitte Mose, der er en af de otte adopterede, som stævner staten.

– Det her handler om retfærdighedsfølelsen. Om at man ikke har adgang til sit ophav. For det har en stor effekt på et menneskes identitetsdannelse, som varer resten af livet, siger hun.

Danish Korean Rights Group (DKRG) har afsløret, at nyfødte i 1970’erne og 1980’erne systematisk blev stjålet fra mødre og bortadopteret med den sydkoreanske stats støtte.

Adopterede forfalskede papirer og byttede identiteter for at imødekomme efterspørgslen og sikre økonomisk gevinst.

I 2024 fastslog Ankestyrelsen, at danske adoptionsbureauer var klar over denne praksis.

I oktober undskyldte Sydkoreas præsident for første gang for statslige svigt i forbindelse med adoptioner af titusinder af sydkoreanske børn til udlandet.

Ifølge Gitte Mose bør Danmark følge efter Sydkorea og tage sin del af ansvaret.

– Præsidenten i Sydkorea har sagt undskyld, men han har faktisk også opfordret til, at man tager vare på adopteredes rettigheder. Sydkorea har også erkendt brud på menneskerettighederne under adoptionerne.

– I og med at Danmark var klar over, at det skete, så mener jeg, at Danmark også skal tage sin del af ansvaret for det, siger hun.

Stævningen kommer, efter Social- og Boligministeriet afviste et erstatningskrav, som de otte adopterede rejste i november 2024. Dengang var begrundelsen for afvisningen, at sagen var forældet.

Den 22. april fik de otte adopterede grønt lys til at få deres sag prøvet ved retten. Det fortalte advokat hos Pramming advokater Viktor Kieler Herskind, der er med til at føre sagen, til TV 2.

– Vi mener, at vores klienters ret til familieliv er blevet krænket, fordi kontrollen af adoptioner ikke har været tilstrækkelig.

– Derudover har der ikke været nogen særlig hjælp at hente i forbindelse med at opnå kontakt til den biologiske familier, sagde han til TV 2.

Sydkorea, som i dag er Asiens fjerdestørste økonomi, var i årtier et af de lande i verden, hvorfra flest børn blev adopteret til udlandet.

De internationale adoptioner begyndte efter Koreakrigen, der sluttede i 1953. Sidenhen er mere end 140.000 sydkoreanske børn blevet sendt til udlande – heriblandt Danmark – med henblik på adoption.

Over 9000 personer i Danmark er adopteret fra Sydkorea. Det gør Danmark til et af de lande med flest sydkoreanske adopterede i forhold til befolkning.

Trusselsniveauet for maritim sikkerhed i Hormuzstrædet er fortsat kritisk på grund af de vedvarende militære operationer i regionen.

Det skriver det britiske søfartssikkerhedsagentur UKMTO i et opslag på det sociale medie X.

– Søfarende bør forvente øget flådetilstedeværelse, skærpede sikkerhedsforanstaltninger, risiko for opkald via VHF samt trængsel nær ankerområder.

Regionaltog mellem København og Høje Taastrup kører igen fra klokken 10

Flere tog holder mandag morgen stille på skinnerne mellem Høje Taastrup og København H.

Det skriver DSB på sin hjemmeside.

Togene kan ikke køre på grund af en fejl på et sporskifte ved Glostrup. Fejlen er løst, og fra omkring klokken 10 vil der igen køre fjerntog mellem Høje Taastrup og København.

Det skriver Banedanmark på X.

DSB’s pressevagt oplyste tidligere mandag morgen til Ritzau, at udfordringerne kun påvirker fjern- og regionaltog.

– Man kan fortsat tage S-togene. De kører på en anden strækning, siger pressevagten.

I en opdatering på DSB’s hjemmeside klokken 07.07 oplyser DSB, at der mandag morgen vil køre færre tog på Sjælland, og at der skal forventes længere rejsetid.

Det er teknikere fra Banedanmark, der har undersøgt og udbedret fejlen på sporskifterne.

– Det drejer sig om fastlåste sporskifter i Glostrup. Vi arbejder på at få dem funktionsdygtige igen, sagde pressevagt fra Banedanmark tidligere mandag morgen.

DSB henviser på sin hjemmeside til rejsetidsgarantien, der træder i kraft, hvis rejsende er mere end 30 minutter forsinket.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]