Seneste nyheder

28. juni 2026

DMI Regionaludsigt øst

RITZAU

REGIONALOST

Søndag den 2. maj 2026.

Udsigt, der gælder til mandag morgen, udsendt kl. 05:20

Fyn:
Tåge eller dis først på dagen. Ellers bliver det let skyet til skyet vejr med enkelte byger, og chance for at tågen bliver liggende over hav og kystnære områder. Sidst på dagen kommer der en blanding af regn og regnbyger der kan være kraftige og måske med hagl og torden. Temp. op mellem 14 og 19 grader, ved kysterne lidt køligere, og svag til let vind først fra vest men efterhånden skiftende om i sydøst. I aften endnu kraftig nedbør, der efterhånden stilner det af og ophører ud på natten og bliver til dels klart vejr. Temp. ned omkring 10 grader og svag til jævn vind fra nordvest.

København og Nordsjælland:
Let skyet vejr, med mulighed for at solen kan kigge frem, men også chance for en enkelt byge eller to, og ud på dagen mulighed for tåge eller dis ved de kystnære områder. Temp. op mellem 15 og 20 grader, ved kysterne lidt køligere, og svag til let vind først fra vest men efterhånden skiftende om i sydøst. I aften kommer der regn og byger fra sydvest, der kan være kraftige og med både hagl og torden. Efterhånden opholdsvejr med kun enkelte byger og sidst på natten klarer det lidt op. Temp. ned mellem 9 og 12 grader og svag til jævn vind fra nordvest, dog kan der lokalt i forbindelse med bygerne komme noget vind.

Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster:
Tåge eller dis der kan blive liggende ved de kystnære områder, og først på dagen en overgang med regn til særligt de sydlige egne. Ellers bliver det let skyet vejr, med mulighed for at solen kan kigge frem, dog kan der også komme enkelte byger i løbet af dagen. Temp. op mellem 16 og 21 grader, ved kysterne lidt køligere, og svag til let vind først fra vest men efterhånden skiftende om i øst. I aften kommer der regn og byger fra sydvest, der kan være kraftige og med både hagl og torden. Efterhånden opholdsvejr med kun enkelte byger og sidst på natten klarer det lidt op. Temp. ned mellem 9 og 12 grader og svag til jævn vind fra nordvest, dog kan der lokalt i forbindelse med bygerne komme noget vind.

Bornholm:
Let skyet vejr, men også god chancer for sol. Der kan dog også komme havgus, der kan svæve ind over land. Temp. op mellem 14 og 19 grader, dog ved kysterne noget koldere, og svag til jævn vind fra sydvest der efterhånder drejer om i sydøst. I aften og i nat antageligt tørt og skyet vejr, med temp. ned mellem 7 og 12 grader og svag til jævn vind fra sydvest, ved kysterne op til frisk vind.

Danskerhold tager første skridt mod semifinale i NHL

Carolina Hurricanes med danskerne Nikolaj Ehlers og Frederik Andersen er et skridt nærmere en plads i semifinalerne i den nordamerikanske ishockeyliga NHL.

På hjemmebane i Raleigh vandt Carolina Hurricanes natten til søndag dansk tid det første opgør i kvartfinaleserien mod Philadelphia Flyers.

I en sejr på 3-0 vogtede Frederik Andersen målet i hele kampen for værterne.

Danskeren afviste samtlige skudforsøg fra gæsterne, men måtte undervejs to minutter ud i straffeboksen, efter at han i begyndelsen af anden periode fik væltet en modstander.

Holdets forward Nikolaj Ehlers scorede for blot tre uger siden i et opgør mod netop Philadelphia, men danskeren kom ikke på tavlen i den første kvartfinaleduel.

Til gengæld var flere af holdkammeraterne skarpe foran Philadelphias mål, og værterne bragte sig hurtigt i front.

Efter blot halvandet minut gjorde Logan Stankoven det til 1-0 for hjemmeholdet, inden Jackson Blake seks minutter senere fordoblede Carolina-føringen.

Logan Stankoven øgede i slutningen af anden periode til 3-0.

Tredje periode blev præget af en lang række udvisninger til begge mandskaber. Carolina og Philadelphia blev hver ramt af to ti-minutters-udvisninger.

De to mandskaber står over for hinanden igen natten til tirsdag dansk tid i den anden kamp i kvartfinaleserien.

Den kommende kamp spilles ligesom den første på Carolinas hjemmebane i Raleigh.

Kvartfinaleserien kan potentielt strække sig over syv kampe.

Artiklen fortsætter efter annoncen

DMI Farvandsudsigter

RITZAU

FARVANDSUDSIGTER
Søndag den 3. maj 2026.

Der er kulingvarsel for Østersøen omkring Bornholm, Vestlige Østersø, Bælthavet og Sundet og Fisker.

Farvandsudsigter, der gælder til mandag morgen, udsendt klokken 4.35.

Østersøen omkring Bornholm:
Syd 5 til 10 m/s. God sigt. I eftermiddag sydvest 4 til 9 m/s. Og i den sydøstlige del nord 1 til 6 m/s. God sigt. I aften i den vestlige del kuling fra øst 9 til 14 m/s. Og i den østlige del sydøst 5 til 10 m/s. God sigt. I nat vest 8 til 13 m/s. Og i den nordøstlige del nord 7 til 12 m/s. God sigt.

Vestlige Østersø:
I den østlige del vest 8 til 13 m/s. Og i den vestlige del skiftende under 5 m/s. Ringe til god sigt. I eftermiddag i den østlige del sydvest 1 til 6 m/s. Og i den vestlige del øst 2 til 7 m/s. God sigt. I aften i den østlige del kuling fra nordvest 9 til 14 m/s. Og i den vestlige del kuling fra nordøst 13 til 18 m/s. Moderat til god sigt. I nat sydvest 5 til 10 m/s. Moderat sigt.

Bælthavet og Sundet:
Bælthavet: Vest 3 til 8 m/s. Ringe til god sigt. I eftermiddag syd 1 til 6 m/s. God sigt. I aften i den nordlige del nord 3 til 8 m/s. I aften i den sydlige del kuling fra sydøst 10 til 15 m/s. Ringe til god sigt. I nat nordvest 4 til 9 m/s. Ringe til moderat sigt. Sundet: Sydvest 1 til 6 m/s. Ringe til god sigt. I eftermiddag sydøst 2 til 7 m/s. God sigt. I aften i den nordlige del sydøst 4 til 9 m/s. I aften i den sydlige del kuling fra vest 9 til 14 m/s. Ringe til god sigt. I nat i den nordlige del øst 3 til 8 m/s. I nat i den sydlige del nordvest 3 til 8 m/s. Ringe til moderat sigt.

Kattegat:
Sydvest 3 til 8 m/s. God sigt. I aften i den nordlige del sydvest 1 til 6 m/s. Og i den sydlige del nordøst 2 til 7 m/s. Moderat til god sigt. I nat nordvest 3 til 8 m/s. Moderat sigt.

Skagerrak:
I den østlige del nordøst 5 til 10 m/s. Og i den vestlige del vest 4 til 9 m/s. Moderat til god sigt. I eftermiddag i den østlige del sydvest 4 til 9 m/s. Og i den vestlige del nordøst 3 til 8 m/s. Ringe til god sigt. I aften og i nat vest 5 til 10 m/s. Ringe sigt.

Fisker:
Nord 4 til 9 m/s. God sigt. I aften nordvest 7 til 12 m/s. Og i den sydvestlige del nord 3 til 8 m/s. God sigt. I nat kuling fra nordvest 9 til 14 m/s. Og i den sydvestlige del nord 4 til 9 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 2,5 m. Dønning: 1,5 m.

Tyskebugt:
Nordøst 7 til 12 m/s. Ringe sigt. I nat vest 5 til 10 m/s. Og i den sydvestlige del sydvest 3 til 8 m/s. Meget ringe til god sigt.

Signifikant bølgehøjde: 1,5 m. Dønning: 1 m.

Perus valgmyndighed anmoder om revision af uklare resultater

Perus nationale valgmyndighed, Jurado Nacional de Elecciones (JNE), har lørdag anmodet om en omfattende teknisk gennemgang af resultaterne fra det valg, der blev afholdt i landet 12. april.

Det fremgår af en udtalelse fra JNE.

De endelige resultater af det peruanske præsident- og parlamentsvalg er stadig uklare. Stemmeoptællingen er således ikke afsluttet, hvor 97,5 procent af stemmerne er talt op.

Der er heller ikke blevet udpeget en præsidentkandidat, som skal møde den konservative Keiko Fujimori, der ligger i front, i en anden valgrunde i juni.

JNE anmoder om den uafhængige revision “som et konkret og afgørende skridt til at styrke gennemsigtigheden, integriteten og pålideligheden af valgresultaterne”, lyder det i udtalelsen fra myndigheden.

I kampen om andenpladsen er det venstreorienterede kongresmedlem Roberto Sánchez og den ultrakonservative Rafael López Aliaga fastlåst næsten side om side.

De er adskilt af omkring 28.000 stemmer, mens omstridte optællingsskemaer, der dækker over en million stemmesedler, bliver gennemgået i håbet om at fastslå et resultat.

En talsperson for JNE siger, at en undersøgelse som den, JNE har anmodet om, ikke vil forstyrre denne gennemgang.

Valg i april og den efterfølgende stemmeoptælling har skabt udbredt forvirring i landet, hvor flere kandidater har sagt, at valgsvindel har fundet sted.

Den 21. april trak Piero Corvetto, der var formand for Perus valgkomité, sig tilbage på grund af et stigende pres.

Corvetto har anerkendt forsinkelserne i valgprocessen, men han har afvist, at der skulle være sket nogen form for uregelmæssigheder.

EU’s valgobservatører sagde i april, at de ikke havde fundet nogen tegn på valgsvindel.

De endelige resultater forventes senest den 15. maj, oplyste embedsmænd fra JNE i april.

Reuters

NU/KORRFLASH

INFO: Artiklen “NET/DØLLE/KNIVSTIK”, udsendt kl. 2:24 med overskriften “22-årig fløjet til Rigshospitalet efter knivstikkeri på kræmmermarked” er korrigeret. KORR: I sjette afsnit er markedspladsen ændret til markedsteltet.

22-årig fløjet til Rigshospitalet efter knivstikkeri på kræmmermarked

En 22-årig mand blev lørdag aften fløjet til Rigshospitalet med lægehelikopter efter et knivstikkeri på kræmmermarkedet Dølle på Lolland.

Manden er uden for livsfare.

Det siger vagtchef Kim Skov fra Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi.

– Der har været et knivstikkeri med én tilskadekommen, som er blevet fløjet på Rigshospitalet. Han er uden for livsfare, siger Kim Skov.

Flere personer er ifølge vagtchefen anholdt i forbindelse med knivstikkeriet, men han kan ikke sige, hvor mange det drejer sig om.

– Vi har nogle anholdte, men efterforsker fortsat sagen. Vi har endnu ikke fået fastlagt, hvad der er gået forud, siger Kim Skov.

Vagtchefen oplyser, at politiet skal afhøre de anholdte samt vidner og gennemgå videoovervågning.

Politiet var til stede på markedspladsen, da vidner klokken 22.35 alarmerede de tilstedeværende betjente.

En koncert blev ifølge vagtchefen aflyst som følge af hændelsen.

– Det var Dølle, der aflyste koncerten. Så det var deres beslutning, siger Kim Skov.

Dølle er et årligt marked, der afholdes i den første weekend af maj på et område mellem de lollandske byer Døllefjelde og Musse.

I 2023 blev navnet ændret fra Døllefjelde-Musse Marked til Dølle.

Markedet, der oprindeligt var et heste- og kræmmermarked, har rødder tilbage til 1980, står der på Dølles hjemmeside. Her fremgår det også, at Dølle årligt har op mod 100.000 gæster.

Søndag er sidste dag på Dølle, hvor markedspladsen åbner klokken 09.00.

Søndag formiddag oplyser Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi til Ritzau, at ingen af de anholdte vil blive fremstillet i grundlovsforhør med krav om varetægtsfængsling.

Producenter af abortpiller beder højesteret genindføre postlevering

To lægemiddelproducenter har bedt USA’s højesteret om at genindføre muligheden for postlevering af mifepriston, som er det mest anvendte lægemiddel til abort i USA.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters, efter at virksomhederne Danco Laboratories og GenBioPro begge har indgivet deres anmodninger til domstolen.

Det sker dagen efter, at en appeldomstol i USA midlertidigt blokerede for, at mifepriston kan sendes til kvinder med posten.

Ifølge det amerikanske nyhedsbureau AP har Danco Laboratories anmodet om en akut og midlertidig udsættelse af appeldomstolens afgørelse.

Afgørelsen “skaber øjeblikkelig forvirring og uro om meget tidsfølsomme sundhedsmæssige beslutninger”, siger selskabet.

Fra GenBioPro, som producerer en generisk version af mifepriston, er der kommet en lignende anmodning, beskriver AP.

Reuters beskriver appeldomstolens afgørelse – der kom natten til lørdag dansk tid – som en markant begrænsning af adgang til lægemidlet. Det gælder særligt i delstater, hvor abort er forbudt.

Selv om afgørelsen er midlertidig, er det således første gang, at adgangen til mifepriston i væsentlig grad begrænses.

Det blev oprindeligt godkendt i år 2000, og der er siden blevet indført en række regler, der har gjort det lettere at få adgang til midlet.

Mifepriston bruges i omkring to tredjedele af aborter i USA. Midlet anvendes sammen med misoprostol, hvor mifepriston først forhindrer, at graviditeten udvikler sig, hvorefter misoprostol får livmoderen til at tømme sig.

Det er godkendt til brug op til ti uger inde i en graviditet.

USA’s højesteret omstødte i 2022 den historiske “Roe v. Wade”-dom fra 1973, der sikrede fri abort i USA.

Næsten halvdelen af de amerikanske delstater har siden da forbudt eller kraftigt begrænset adgangen til abort. Det har medført en stigning i antallet af medicinske aborter og udløst en række retssager om adgang til pillerne.

Trump vil trække flere soldater hjem fra Tyskland

USA’s præsident, Donald Trump, vil trække langt flere end 5000 amerikanske soldater hjem fra Tyskland.

Det siger han lørdag til journalister i den amerikanske delstat Florida, skriver nyhedsbureauerne Reuters og AFP.

– Vi vil skære kraftigt ned, og vi skærer langt mere end 5000, siger Donald Trump ifølge Reuters.

Præsidenten sætter dog ikke tal på.

Meldingen fra Trump kommer, efter det amerikanske forsvarsministerium, Pentagon, fredag annoncerede, at USA trækker 5000 soldater udstationeret i Tyskland hjem.

Tilbagetrækningen forventes at være gennemført om 6 til 12 måneder, oplyste Sean Parnell, som er Pentagons talsperson, fredag ifølge Reuters.

Beslutningen om at trække soldater hjem fra baser i Tyskland har vakt skepsis blandt flere af Donald Trumps republikanske partifæller.

Det gælder senator Roger Wicker og medlem af Repræsentanternes Hus Mike Rogers. De er begge medlemmer af Kongressens forsvarsudvalg.

Lørdag skrev de i en fælles udtalelse, at tilbagetrækningen “sender et forkert signal til Vladimir Putin (Ruslands præsident, red.)”.

Ruslands invasion af nabolandet Ukraine i 2022 førte til en forøgelse af den amerikanske militære tilstedeværelse i Europa under USA’s tidligere præsident Joe Biden.

Trumps beslutning om at gå sammen med Israel om at angribe Iran har øget kløfterne i relationerne på tværs af Atlanten. USA og Israel gennemførte de første angreb den 28. februar.

Trump truede i slutningen af april med at trække soldater hjem fra Tyskland.

Det kom, efter at den tyske forbundskansler, Friedrich Merz, havde sagt, at Iran “ydmyger” USA i de fastlåste forhandlingerne om fred mellem de to lande.

Der var 36.436 aktive amerikanske soldater i Tyskland 31. december 2025, skriver AFP.

Trump: Iran har endnu ikke betalt en høj nok pris

USA’s præsident, Donald Trump, vil snart gennemgå det seneste forslag fra Iran, men han kan ikke forestille sig, at han vil kunne godkende det.

Det skriver præsidenten natten til søndag dansk tid i et opslag på Truth Social.

– Jeg vil snart gennemgå den plan, som Iran netop har sendt til os, men jeg kan ikke forestille mig, at den vil være acceptabel, da de endnu ikke har betalt en høj nok pris for det, de har gjort mod menneskeheden og verden gennem de sidste 47 år, skriver Trump.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters har Trump i den amerikanske delstat Florida også til journalister udtalt sig om Iran.

Her blev han af en journalist spurgt om, hvorvidt han overvejer at genoptage angrebene mod landet.

– Det vil jeg ikke sige. Jeg mener, det kan jeg ikke sige til en journalist. Hvis de opfører sig dårligt, hvis de gør noget skidt, lige nu må vi (vente og, red.) se. Men der er en mulighed for, at det kan ske, svarede Trump.

Han blev af en journalist samtidig spurgt til et forslag til en aftale fra Iran.

– De har fortalt mig om aftalens koncept. De vil give mig den præcise ordlyd nu, svarede Trump, der var på vej om bord på et fly til storbyen Miami.

Efter flere ugers krig og både iranske og amerikanske blokader omkring Hormuzstrædet, befinder USA og Iran sig i en fastlåst situation.

Siden det første og hidtil eneste fysiske møde mellem en iransk og en amerikansk delegation fandt sted i april i Pakistans hovedstad, Islamabad, har der ikke været ryk i forhandlingerne.

Krigen, der blev indledt af USA og Israel i slutningen af februar, har været sat på pause siden 8. april.

Trump har flere gange gentaget, at Iran aldrig må få atomvåben. Fredag sagde han, at han ikke var tilfreds med det seneste afslag fra Iran.

Irans udenrigsminister, Abbas Araghchi, sagde ifølge Reuters, at Iran er klar til diplomati, hvis USA ændrer sin tilgang til forhandlingerne.

Vejarbejde forårsager bilkø på sjællandsk motorvej

En lang kø i nordgående retning på E47 Sydmotorvejen forventes først at være afviklet i løbet af natten til søndag.

Det skriver Vejdirektoratet på det sociale medie X.

– Der er fortsat lang kø på strækningen, og det forventes at være aftaget i løbet af natten, skriver Vejdirektoratet lørdag aften klokken 23.24.

Køen er opstået i forbindelse med et vejarbejde efter afkørsel 33 ved Lellinge, skrev Vejdirektoratet tidligere på aftenen.

Dengang var meldingen, at der var en ekstraordinær lang kø mellem afkørsel 33 og afkørsel 34 ved Herfølge.

På det tidspunkt var forventningen, at køen ville aftage i løbet af aftenen.

McLaren tager revanche med dobbeltsejr i Miami

McLaren tog lørdag revanche for en lunken sæsonstart i Formel 1, da Lando Norris og Oscar Piastri hentede en dobbeltsejr i lørdagens sprintløb i Miami.

Efter fem ugers pause på grund af aflyste grandprixer i Bahrain og Saudi-Arabien blev der omsider igen kørt om VM-point, og det udnyttede den forsvarende verdensmester til at vise de forbedringer, McLaren har lavet i pausen.

Norris startede forrest og fløj afsted i de første sving. Samtidigt passerede Piastri hurtigt Mercedes’ Kimi Antonelli og lagde sig i kølvandet på teamkammeraten.

Antonelli, der vandt grandprixerne i både Kina og Japan inden den lange pause, fik i det hele taget en skidt start, da også Ferraris Charles Leclerc røg forbi.

Og således sluttede det efter 19 forholdsvis udramatiske omgange i den forreste del af feltet. Norris, Piastri og Leclerc udgjorde podiet, mens Antonelli endte lige udenfor.

Med otte, syv, seks og fem point til de fire første rykkede det ikke alverden på VM-stillingen, hvor Antonelli endda udbyggede en smule til sin nærmeste forfølger, George Russell.

Men det giver McLaren tiltrængt håb inden søndagens grandprix, selv om andre kørere var bedre i kvalifikationen senere lørdag aften.

Antonelli var hurtigst i kvalifikationen, og Mercedes-køreren snuppede sin tredje pole position i træk.

Max Verstappen var næstbedst i kvalifikationen, og Red Bull-køreren starter derfor som nummer to i søndagens grandprix.

Leclerc starter som treer lige foran Norris, der blev den bedste af de to McLaren-kørere i kvalifikationen.

Lewandowski og Torres sørger for sen Barcelona-sejr

FC Barcelona er på solid kurs mod det spanske mesterskab efter lørdagens 2-1-sejr ude over Osasuna i La Liga.

Angriberne Robert Lewandowski og Ferran Torres scorede målene for Barcelona sent i anden halvleg.

Med den tiende ligasejr i træk har Barcelona et forspring på 14 point ned til Real Madrid, som kun kan hente 15 point i den resterende del af sæsonen.

Dermed kan Barcelona blive mester for 29. gang, hvis Real Madrid søndag ikke formår at vinde ude over Espanyol.

Barcelonas næste kamp er hjemme mod Real Madrid, og mesterskabet kan også ende med at blive sat på plads i El Clásico 10. maj.

Hvis Real Madrid vinder over Espanyol, vil det kræve, at Barcelona spiller mindst uafgjort i El Clásico.

I lørdagens kamp spillede Barcelona ikke sprudlende, og Osasuna virkede til at have mere tænding.

Osasuna havde en afslutning på stolpen, inden Barcelona scorede de to afgørende mål.

Det var Osasuna-angriberen Ante Budimir, der sparkede bolden på stolpen ti minutter før pausen.

Fem minutter efter pausen havde Barcelonas Dani Olmo en stor chance, men den offensive midtbanespiller sparkede bolden over mål.

Efter 80 minutter uden mål scorede Barcelona to gange på fem minutter.

Marcus Rashford, der var kommet ind i stedet for en anonym Roony Bardghji, sendte et indlæg ind i feltet, og her tog Lewandowski et klogt løb forbi sin oppasser og headede bolden i kassen.

Fem minutter senere øgede Barcelonas indskiftede angriber Ferran Torres til 2-0 efter en god stikning fra Fermín López.

Osasunas indskiftede angriber Raúl García reducerede til 1-2 efter 88 minutter, men flere mål blev der ikke scoret i opgøret.

Medie: USA vil haste stort våbensalg til Mellemøsten igennem

USA’s regering vil haste våbensalg igennem for 8,6 milliarder dollar til allierede lande i Mellemøsten, skriver Financial Times.

Det svarer til knap 55 milliarder kroner.

Våbnene fra USA, herunder Patriot-missiler og andre typer luft- og missilforsvar, skal sælges til Israel, Qatar, Kuwait og De Forenede Arabiske Emirater.

Normalt skal Kongressen godkende sådanne våbensalg.

Men udenrigsminister Marco Rubio omgår den proces ved at henvise til, at der er tale om nødsituationer.

Det fremgår ifølge Financial Times og nyhedsbureauet Reuters af meddelelser, der kom fra hans ministerium fredag.

Disse nødsituationer betyder, at salget godkendes af udenrigsministeriet omgående og er fritaget fra kravet om godkendelse i Kongressen, skriver Reuters.

De lande, der skal købe våbnene, har alle været under angreb med missiler og droner fra iransk side.

Iran gik til modangreb mod militære baser og olieanlæg i Golfen, efter at USA og Israel 28. februar indledte luftangreb mod Iran.

Krigen i Iran har tæret på de amerikanske lagre af blandt andet Patriot-missiler.

Det har for nylig fået USA til at meddele flere europæiske lande, at de kan forvente længere leveringstider på amerikanske våben, skriver Financial Times.

USA’s militærstøtte til Israel har været genstand for kritik fra især menneskerettighedsorganisationer.

De peger på, at de amerikanske våben har været brugt i krigen mod Hamas-bevægelsen i Gazastriben, der har kostet titusinder af mennesker livet og sendt stort set hele den godt to millioner store befolkning på flugt fra deres hjem.

Israel betegner krigen i Gazastriben som selvforsvar, efter at Hamas i oktober 2023 trængte ind i Israel og dræbte omkring 1200 mennesker.

Men også det amerikanske salg af våben til lande som Kuwait, Qatar og De Forenede Arabiske Emirater har udløst kritik på grund af landenes overtrædelser af menneskerettigheder.

Røgudvikling efter brand i Ringsted: Borgere skal blive indenfor

Der er sent lørdag røgudvikling efter en bygningsbrand på Næstvedvej i Ringsted.

Borgere i området ved Schaldemosevej i Ringsted skal derfor holde sig inden døre.

Det fremgår sent lørdag af en beredskabsmeddelelse fra Midt- og Vestsjællands Politi.

– Branden er slukket, men den udvikler stadig røg, som er sundhedsskadelig ved indånding, lyder det i meddelelsen.

– Beboerne i området ved Schaldemosevej i Ringsted skal fortsat søge indendørs, lukke døre og vinduer og standse ventilationen.

Tidligere lørdag aften gjaldt varslingen også borgere på flere andre veje i området, men det er ikke længere tilfældet, fremgår det.

Det forventes ifølge politiet, at varslingen kan ophæves omkring klokken 02 natten til søndag.

Til Ritzau sagde vagtchef ved Midt- og Vestsjællands Politi Brian Stahl sent lørdag aften, at der efter branden var meget røg over bygninger og gader i området.

Midt- og Vestsjællands Politi oplyste tidligere på meddelelsestjenesten Politi Update, at Næstvedvej var blevet spærret på grund af bygningsbranden.

Branden brød ud på Næstvedvej 13, der huser en smørrebrødsforretning og lejligheder.

Til Ritzau oplyste vagtchefen, at tre personer var blevet kørt til kontrol for røgforgiftning på sygehuset.

De omkringliggende opgange og Netto, der ligger ved siden af, er blevet evakueret, lød det videre.

Ifølge vagtchefen ender bygningen formentlig med at brænde helt ned.

Af videoer kan en stor røgsky ses, og at politiet er til stede.

Det er endnu for tidligt at sige, hvad der er årsag til branden.

Der er ingen meldinger om alvorligt tilskadekomne.

Komtesse Athena er lørdag blevet konfirmeret i den amerikanske hovedstad, Washington D.C.

Konfirmationen fandt sted i Georgetown Lutheran Church.

– Efter det her, kommer vi til at spise. Jeg glæder mig også til det. Men efter det kommer vi til at have en fest, så kommer jeg til at se alle mine venner og min familie allesammen samlet, sagde hun efterfølgende til TV 2.

Den danske kongefamilie deltog ikke i konfirmationen, skriver Billed-Bladet.

Østrigsk politi anholder mistænkt for rottegift i babymad

Politiet i Østrig har lørdag anholdt en 39-årig mand på mistanke om, at han har tilføjet rottegift i glas med babymad.

Politiet mistænker, at manden ville forsøge at afpresse producenten, Hipp.

Det skriver det østrigske nyhedsbureau APA.

Manden er nu sigtet for med overlæg at have forvoldt fare for andre og for forsøg på at skade andre legemligt.

Anholdelsen kommer, to uger efter at østrigske myndigheder opdagede, at der var rottegift i enkelte glas med babymad på nogle supermarkeders hylder.

Den eller de personer, der stod bag forgiftningerne, havde mærket de pågældende glas med et hvidt klistermærke med en rød cirkel.

Fem glas med forgiftet babymad nåede at blive tilbagekaldt, inden nogen børn spiste af dem.

Glassene blev fundet over nogle dage i Østrig, Tjekkiet og Slovakiet.

Et af glassene blev fundet i et Spar-supermarked i den østrigske delstat Burgenland syd for hovedstaden Wien. Glasset indeholdt 15 mikrogram rottegift.

Yderligere et glas, der er solgt i det samme supermarked, menes ligeledes at være forgiftet. Men det er endnu ikke fundet.

Det var også i Burgenland, at den 39-årige mistænkte i sagen blev anholdt lørdag.

Tysk politi blev involveret i sagen, fordi producenten, Hipp, er et tysk firma.

Den østrigske avis Die Presse har tidligere skrevet, at Hipp angiveligt modtog en e-mail 27. marts, der gav producenten indtil den 2. april til at overføre to millioner euro.

Skete det ikke, blev producenten advaret om, at to glas med babymad ville blive forgiftet i tre specifikke supermarkeder i Tjekkiet, Slovakiet og Østrig.

Mailen blev sendt til en indbakke, der ikke tjekkes så ofte. Det fremgår ikke, hvornår Hipp blev opmærksom på beskeden, men politiet blev kontaktet med det samme, lød det i april.

Babymad fra Hipp sælges også i Danmark, men kun Østrig, Tjekkiet og Slovakiet har været berørt af forgiftningerne.

AFP

Beboere opfordres til at blive inde på grund af røgudvikling ved Aarhus

Politi og brandvæsen er lørdag til stede ved en brand i en lagerbygning i Hasselager, der ligger syd for Aarhus.

Bygningen står ikke til at redde, og man er derfor i gang med en kontrolleret nedbrænding, lyder det fra Michael Lydersen, der er vagtchef ved Østjyllands Politi.

– De kunne ikke redde det derude, og det er nok også derfor, at det virker voldsommere, end det er, fordi det bliver ved med at brænde, siger vagtchefen.

Bygningen kan ikke reddes, fordi den er overtændt.

Branden udvikler meget røg, og videoer fra flere medier viser en sort røgsøjle over Aarhus.

Beboere i Viby J og Hasselager opfordres derfor til at søge indenfor og til at lukke vinduer, døre og ventilation, hvis man befinder sig i røgfanen.

Det vides endnu ikke, hvad der er årsagen til branden, men der er ingen mistanke om en kriminel handling.

Ingen er kommet til skade i forbindelse med branden.

Politiet modtog anmeldelse klokken 17.04.

Irans militær venter fortsat kamp mod USA

Det er op til USA, om landet vil forsøge at forhandle en løsning på plads eller vende tilbage til krig med Iran.

Det siger Irans viceudenrigsminister lørdag.

– Nu er bolden på USA’s banehalvdel, når det gælder valget mellem diplomati eller fortsættelsen af en konfrontatorisk tilgang, siger viceudenrigsminister Kazem Gharibabadi til diplomater i Teheran ifølge statsmediet IRIB.

– Iran er, med henblik på at sikre sine nationale interesser og sin sikkerhed, forberedt på begge veje.

Tidligere lørdag havde en fremtrædende iransk militærofficer sagt, at fornyede kampe mellem USA og Iran er “sandsynligt”.

– Erfaringerne har vist, at USA ikke er forpligtet af nogen løfter eller aftaler, siger Mohammad Jafar Asadi, som er et højt placeret medlem af Irans militærs centralkommando, ifølge det iranske nyhedsbureau Fars.

Hans udtalelse kommer, efter at USA’s præsident, Donald Trump, fredag erklærede sig utilfreds med et iransk forhandlingsudspil.

Præsidenten sendte ligeledes fredag et brev til lederne i Kongressen, hvor det lød:

– Fjendtlighederne, der begyndte den 28. februar, er afsluttet.

Iran afleverede torsdag et nyt udkast til Pakistan, der forsøger at mægle i konflikten mellem de to lande.

Der er hidtil ikke kommet flere detaljer om, hvad dette udspil indeholder.

Trump sagde i udtalelser til journalister fredag, at han er usikker på, om der kommer en aftale med Iran.

– På dette tidspunkt er jeg ikke tilfreds med, hvad de tilbyder, sagde han ifølge nyhedsbureauet AFP.

Han sagde videre, at Iran “beder om ting, som jeg ikke kan imødekomme”.

– Vil vi bare gå ind og bombe dem sønder og sammen og gøre det helt af med dem, eller vil vi forsøge at lave en aftale?, spurgte Trump og tilføjede, at han “af menneskelige hensyn” vil “foretrække ikke” at vælge den første mulighed.

Chefen for det iranske retssystem, Gholamhossein Mohseni Ejei, sagde fredag, at hans land “aldrig har veget tilbage fra forhandlinger”.

Men Iran vil ikke acceptere at blive “påtvunget” betingelser for fred, understregede han.

Det Hvide Hus har afvist at give detaljer om det seneste iranske forslag.

Men nyhedssitet Axios har skrevet, at USA’s udsending Steve Witkoff har fremsat ændringer til et tidligere forslag, som igen gør Irans atomprogram til en vigtig brik i forhandlingerne.

Krigen, der blev indledt af USA og Israel i slutningen af februar, har været sat på pause siden 8. april, efter at en mislykket runde fredsforhandlinger fandt sted i Pakistan.

AFP

Politi affyrer varselsskud ved større aktion i Skive

Politiet har affyret varselsskud i forbindelse med en større aktion på Finlandsvej i Skive.

Det bekræfter Jan Nørrum, der er vagtchef ved Midt- og Vestjyllands Politi, over for Ritzau.

– Vi er talstærkt til stede, og vi er der, fordi vi skal anholde en person, siger han.

Videoer fra TV Midtvest viser tungt bevæbnede betjente. Jan Nørrum oplyser, at det er i forbindelse med en anholdelse.

Vagtchefen kan på nuværende tidspunkt ikke oplyse yderligere om, hvad anholdelsen drejer sig om.

Han har til TV Midtvest sagt, at beboere i området skal blive inden døre. Det understreges dog, at der umiddelbart ikke er nogen fare.

Tadej Pogacar sætter lørdag alle rivaler på plads, vandt 4. etape af Romandiet Rundt og udbyggede sin føring i klassementet.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]