Seneste nyheder

28. juni 2026

Beboere opfordres til at blive inde på grund af røgudvikling ved Aarhus

Politi og brandvæsen er lørdag til stede ved en brand i en lagerbygning i Hasselager, der ligger syd for Aarhus.

Bygningen står ikke til at redde, og man er derfor i gang med en kontrolleret nedbrænding, lyder det fra Michael Lydersen, der er vagtchef ved Østjyllands Politi.

– De kunne ikke redde det derude, og det er nok også derfor, at det virker voldsommere, end det er, fordi det bliver ved med at brænde, siger vagtchefen.

Bygningen kan ikke reddes, fordi den er overtændt.

Branden udvikler meget røg, og videoer fra flere medier viser en sort røgsøjle over Aarhus.

Beboere i Viby J og Hasselager opfordres derfor til at søge indenfor og til at lukke vinduer, døre og ventilation, hvis man befinder sig i røgfanen.

Det vides endnu ikke, hvad der er årsagen til branden, men der er ingen mistanke om en kriminel handling.

Ingen er kommet til skade i forbindelse med branden.

Politiet modtog anmeldelse klokken 17.04.

Irans militær venter fortsat kamp mod USA

Det er op til USA, om landet vil forsøge at forhandle en løsning på plads eller vende tilbage til krig med Iran.

Det siger Irans viceudenrigsminister lørdag.

– Nu er bolden på USA’s banehalvdel, når det gælder valget mellem diplomati eller fortsættelsen af en konfrontatorisk tilgang, siger viceudenrigsminister Kazem Gharibabadi til diplomater i Teheran ifølge statsmediet IRIB.

– Iran er, med henblik på at sikre sine nationale interesser og sin sikkerhed, forberedt på begge veje.

Tidligere lørdag havde en fremtrædende iransk militærofficer sagt, at fornyede kampe mellem USA og Iran er “sandsynligt”.

– Erfaringerne har vist, at USA ikke er forpligtet af nogen løfter eller aftaler, siger Mohammad Jafar Asadi, som er et højt placeret medlem af Irans militærs centralkommando, ifølge det iranske nyhedsbureau Fars.

Hans udtalelse kommer, efter at USA’s præsident, Donald Trump, fredag erklærede sig utilfreds med et iransk forhandlingsudspil.

Præsidenten sendte ligeledes fredag et brev til lederne i Kongressen, hvor det lød:

– Fjendtlighederne, der begyndte den 28. februar, er afsluttet.

Iran afleverede torsdag et nyt udkast til Pakistan, der forsøger at mægle i konflikten mellem de to lande.

Der er hidtil ikke kommet flere detaljer om, hvad dette udspil indeholder.

Trump sagde i udtalelser til journalister fredag, at han er usikker på, om der kommer en aftale med Iran.

– På dette tidspunkt er jeg ikke tilfreds med, hvad de tilbyder, sagde han ifølge nyhedsbureauet AFP.

Han sagde videre, at Iran “beder om ting, som jeg ikke kan imødekomme”.

– Vil vi bare gå ind og bombe dem sønder og sammen og gøre det helt af med dem, eller vil vi forsøge at lave en aftale?, spurgte Trump og tilføjede, at han “af menneskelige hensyn” vil “foretrække ikke” at vælge den første mulighed.

Chefen for det iranske retssystem, Gholamhossein Mohseni Ejei, sagde fredag, at hans land “aldrig har veget tilbage fra forhandlinger”.

Men Iran vil ikke acceptere at blive “påtvunget” betingelser for fred, understregede han.

Det Hvide Hus har afvist at give detaljer om det seneste iranske forslag.

Men nyhedssitet Axios har skrevet, at USA’s udsending Steve Witkoff har fremsat ændringer til et tidligere forslag, som igen gør Irans atomprogram til en vigtig brik i forhandlingerne.

Krigen, der blev indledt af USA og Israel i slutningen af februar, har været sat på pause siden 8. april, efter at en mislykket runde fredsforhandlinger fandt sted i Pakistan.

AFP

Artiklen fortsætter efter annoncen

Politi affyrer varselsskud ved større aktion i Skive

Politiet har affyret varselsskud i forbindelse med en større aktion på Finlandsvej i Skive.

Det bekræfter Jan Nørrum, der er vagtchef ved Midt- og Vestjyllands Politi, over for Ritzau.

– Vi er talstærkt til stede, og vi er der, fordi vi skal anholde en person, siger han.

Videoer fra TV Midtvest viser tungt bevæbnede betjente. Jan Nørrum oplyser, at det er i forbindelse med en anholdelse.

Vagtchefen kan på nuværende tidspunkt ikke oplyse yderligere om, hvad anholdelsen drejer sig om.

Han har til TV Midtvest sagt, at beboere i området skal blive inden døre. Det understreges dog, at der umiddelbart ikke er nogen fare.

Tadej Pogacar sætter lørdag alle rivaler på plads, vandt 4. etape af Romandiet Rundt og udbyggede sin føring i klassementet.

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Lørdag d. 2. maj 2026.

Udsigt, der gælder til søndag morgen, udsendt kl. 14:10.

Tørt og solrigt, dog efterhånden mere skyet i de vestlige egne med mulighed for enkelte byger. Temp. op mellem 18 og 23 grader, lokalt lidt varmere, dog ved kyster med pålandsvind kun op mellem 13 og 17 grader. Svag til jævn vind fra omkring sydvest. I aften nogen eller en del sol, i perioder mere skyet med enkelte byger, og i nat efterhånden mest skyet fra vest med risiko for tåge. Temp. ned mellem 7 og 12 grader, og svag til jævn vestlig vind.

Zelenskyj: Slovakiet støtter ukrainsk EU-medlemskab

Et EU-medlemskab til Ukraine var på dagsordenen, da Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, og den slovakiske premierminister, Robert Fico, lørdag talte sammen.

Robert Fico gav sågar udtryk for, at Slovakiet støtter, at Ukraine kan blive medlem af EU.

Det skriver Volodymyr Zelenskyj i et opslag på X.

– Det var vigtigt at høre, at Slovakiet støtter Ukraines medlemskab af EU og er klar til at dele sine erfaringer med tiltrædelsen.

– Vi har brug for stærke relationer mellem vores lande, hvilket vi begge er interesserede i, skriver Zelenskyj.

Den ukrainske præsident skriver desuden, at de hver især inviterede hinanden på officielle besøg i henholdsvis Kyiv og Bratislava.

Robert Fico og Slovakiets forhold til Ukraine har dog ikke ligefrem fungeret gnidningsfrit.

Den slovakiske premierminister trak eksempelvis landets militære støtte til Ukraine i oktober 2023.

Fico har ligeledes kritiseret Vestens sanktioner mod Rusland i forbindelse med krigen i Ukraine.

Så sent som 19. marts i år modsatte Slovakiet sig, sammen med Ungarn, at godkende et ellers aftalt EU-lån på 90 milliarder euro til Ukraine.

Milliardlånet til Ukraine blev dog godkendt af EU i april.

I februar anklagede Robert Fico Ukraine for “måske” at holde olien tilbage fra Druzjba-rørledningen, der transporterer russisk olie gennem Ukraine til Ungarn og Slovakiet.

Det sagde han ifølge Reuters.

– Jeg opfatter det, der sker omkring olie i dag, som politisk afpresning mod Ungarn på grund af Ungarns kompromisløse holdning til Ukraines EU – medlemskab, sagde Fico.

I spørgsmålet om Druzjba-rørledningen har Fico desuden truet med at skrue ned for støtten til ukrainske flygtninge i Slovakiet.

DMI Femdøgns farvandsudsigt

RITZAU

FEMVAND
Lørdag den 2. maj 2026.

Udsendt kl. 13.10

Østersøen:
Fra søndag middag

Om dagen sydvest 4 til 9 m/s. Om aftenen og om natten Vestlige Østersø kuling fra vest 9 til 14 m/s. Østersøen omkring Bornholm kuling fra øst 13 til 18 m/s.
Mandag
Vest 8 til 13 m/s.
Tirsdag
Om dagen Vestlige Østersø nord 3 til 8 m/s. Østersøen omkring Bornholm sydvest 4 til 9 m/s. Om aftenen og om natten nordvest 5 til 10 m/s.
Onsdag
Om dagen Vestlige Østersø nordøst 2 til 7 m/s. Østersøen omkring Bornholm syd 4 til 9 m/s. Om aftenen og om natten nordvest 4 til 9 m/s.
Torsdag
Sydvest 4 til 9 m/s.

Indre danske farvande:
Fra søndag middag

Om dagen sydvest 3 til 8 m/s. Om aftenen og om natten Kattegat nordvest 5 til 10 m/s. Bælthavet og Sundet øst 7 til 12 m/s.
Mandag
Kuling fra vest 9 til 14 m/s.
Tirsdag
Nordvest 5 til 10 m/s.
Onsdag
Nordvest 4 til 9 m/s.
Torsdag
Om dagen sydvest 2 til 7 m/s. Om aftenen og om natten sydøst 1 til 6 m/s.

Skagerrak:
Fra søndag middag

Om dagen i den østlige del sydvest 4 til 9 m/s. I den vestlige del nordøst 3 til 8 m/s. Om aftenen og om natten vest 7 til 12 m/s.
Mandag
Kuling fra vest 11 til 16 m/s.
Tirsdag
Sydvest 7 til 12 m/s.
Onsdag
Sydvest 7 til 12 m/s.
Torsdag
Nordvest 4 til 9 m/s.

Nordsøen:
Fra søndag middag

Om dagen nordøst 8 til 13 m/s. Dogger og Humber syd 6 til 11 m/s. Om aftenen og om natten kuling fra nordvest 10 til 15 m/s.
Mandag
Om dagen kuling fra nordvest 11 til 16 m/s. Tyskebugt nord 6 til 11 m/s. Om aftenen og om natten nordvest 8 til 13 m/s. Tyskebugt nordvest 4 til 9 m/s.
Tirsdag
Om dagen nordvest 7 til 12 m/s. Om aftenen og om natten nordøst 8 til 13 m/s.
Onsdag
Om dagen Tyskebugt, Dogger og Humber nordøst 8 til 13 m/s. Fladen nordøst 3 til 8 m/s. Fisker vest 6 til 11 m/s. Om aftenen og om natten sydøst 8 til 13 m/s. Fisker nordvest 6 til 11 m/s.
Torsdag
Om dagen Fisker og Tyskebugt sydvest 5 til 10 m/s. Fladen, Dogger og Humber kuling fra sydøst 10 til 15 m/s. Om aftenen og om natten sydøst 6 til 11 m/s.

Tre sårede efter eksplosion ved svensk biltræf

Tre personer er såret, efter at en Rolls-Royce-motor eksploderede ved et biltræf uden for den svenske by Degerfors lørdag.

Det skriver flere svenske medier.

De tre personer er blevet bragt til behandling på hospitalet og er ved bevidsthed, skriver nyhedsbureauet TT.

Personerne blev ramt af bildele, der fløj flere meter i luften efter eksplosionen, siger et vidne til det svenske medie SVT.

Ifølge Per Broholm, der er talsperson for den forening, der har arrangeret biltræffet, var det en flymotor, der eksploderede.

– En besøgende har medbragt en flymotor, som de har forsøgt at starte, og det var der, den eksploderede, siger han til Aftonbladet.

Redningstjenesten og politiet var til stede på området efter hændelsen, lyder det, og det svenske politi har indledt en efterforskning af årsagen til eksplosionen.

Ifølge en talsperson for det svenske politi var der mellem 200 og 300 personer mødt op til biltræffet.

Alarmen til politiet indløb omkring klokken 11, hvorefter flere ambulancer og en helikopter rykkede ud.

Politiets og redningstjenestens indsats er afsluttet, skriver svenske medier.

Degerfors ligger i området Värmland i det centrale Sverige.

Hjælp på vej: Beboere er stadig ramt af strømsvigt

Tophistorien er skrevet og udgivet af TV2 ØSTJYLLAND. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

På Thit Jensens Gade på Aarhus Ø er der stadig ingen strøm, efter Aarhus blev ramt af en større strømafbrydelse lørdag formiddag.
Det fortæller Matilde Mortensen, der befinder sig i en lejlighed på Thit Jensens Gade, hvor strømmen endnu ikke er vendt tilbage.
Tidligere meldte Konstant, der viser driftsstatus for strømmen, at problemet var løst, og at alle havde fået strømmen tilbage.
Men det forlyder nu, at der fortsat er problemer på gaden.
– Det er korrekt, at der er en fejl på Thit Jensens Gade, lyder det i et opfølgende svar fra Tommy Jensen, der er kommunikationschef hos Konstant.
Ifølge kommunikationschefen er strømsvigtet på adressen “afledt af det afbrud, vi så tidligere”.
– Vi har en montør på vej derned for at afklare, hvad der er galt, så fejlen kan udbedres, skriver Tommy Jensen til TV2 Østjylland.
Konstant forklarer, at strømafbrydelsen blev forårsaget af en kabelfejl, hvilket eksempelvis kan være “en graveskade i forbindelse med, at entreprenører arbejder i området”.
Resten af Aarhus var ramt i omkring 37 minutter, oplyser Konstant.
I lejligheden på femte etage på Thit Jensens Gade, hvor Matilde Mortensen befinder sig, er strømmen dog stadig ikke vendt tilbage.
Heldigvis har det ikke haft de store konsekvenser, men Matilde Mortensen og de andre i lejligheden er bekymrede for, om det har påvirket Spot Festival, der løber af stablen i Aarhus denne weekend.
Strømafbrydelsen påvirkede op mod 9000 kunder i Aarhus C og Aarhus N, og samtidig var et større område nær Hornslet ramt af en strømafbrydelse.

https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/beboere-er-stadig-ramt-af-stromsvigt-8010e

Redaktionel kontakt:

Nikoline Friis Jensen

tlf.: +4529292174

e-mail: nije@tv2oj.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF TV2 ØSTJYLLAND ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

Svenske Riksdags-medlemmer skal møde op efter afstemningskaos

Samtlige medlemmer af Riksdagen skal i næste uge møde fysisk op til alle afstemninger i det svenske parlament.

Det skriver Aftonbladet og det svenske nyhedsbureau TT.

Det er konsekvensen efter en afstemning tidligere på ugen, hvor det såkaldte “kvittningssystem” kom i fokus.

Systemet går kort fortalt ud på, at hvis en politiker fra et parti er fraværende, undlader et medlem fra et andet parti at stemme. Formålet er at forhindre ubalance mellem blokkene under afstemninger.

Ved afstemningen tidligere på ugen skulle Riksdagen stemme om et lovforslag, der handlede om statsborgerskab.

Her opdagede partiet Sverigedemokraterna, at to løsgængere ville stemme sammen med oppositionen.

Derfor valgte partiet at indkalde to af sine medlemmer, som ellers ikke skulle have stemt. Det gjorde, at partiets linje vandt.

Sverigedemokraterna udgør parlamentarisk støtte til regeringen.

Brøndby straffes med lukket stemningstribune mod AGF

Brøndby IFs sidste hjemmekamp i denne sæson bliver uden tilskuere på dele af klubbens mest stemningsskabende tribune.

Klubben har fået fradømt retten til at have tilskuere på den øvre del af Sydsiden på Brøndby Stadion til opgøret mod AGF søndag den 10. maj.

Derudover er Brøndby idømt en bøde på 70.000 kroner.

Det oplyser Fodboldens Disciplinærinstans i en kendelse lørdag.

Brøndby havde allerede en betinget tilskuerstraf hængende over sig efter en udekamp mod FC Midtjylland den 1. marts.

I det seneste møde med midtjyderne den 12. april indberettede kampens dommer, at der inden kampstart blev antændt omkring 30 røgbomber og fire kanonslag.

Det medførte en kampforsinkelse på omkring to minutter.

Dommeren har desuden oplyst, at der flere gange undervejs i kampen blev antændt pyroteknik.

I det 46. minut blev der kastet pyroteknik på banen, hvilket medførte endnu en kampafbrydelse. Derudover blev anden halvleg forsinket med omkring halvandet minut, da Brøndby ikke kom ud til tiden.

Forseelserne samt den tidligere betingede straf ligger til grund for sanktionen i det kommende opgør mod AGF.

På klubbens hjemmeside skriver Brøndby IF, at man tager afstand fra brugen af pyroteknik og beklager kampens forsinkelser.

– Episoden, hvor et romerlys blev kastet på banen midt under en kamp, var en grov tilsidesættelse af hensynet til andres sikkerhed og helbred, lyder det i pressemeddelelsen.

– Brøndby IF fordømmer opførslen på det kraftigste og har efter endt intern efterforskning overleveret bevismateriale til politiet vedrørende den identificerede gerningsmand, der derudover tildeles en toårig karantæne.

Brøndby har kun to kampe tilbage i denne Superliga-sæson. Kampen mod AGF er den sidste på hjemmebane, inden sæsonen rundes af med endnu et opgør mod FC Midtjylland.

Tysk forsvarsminister kalder amerikansk tilbagetrækning ventet

Den tyske forsvarsminister siger, at en amerikansk melding om, at USA trækker 5000 soldater hjem fra Tyskland, var forventet.

Sådan lyder det i en erklæring, som Boris Pistorius’ ministerium har sendt til nyhedsbureauet AFP.

– At amerikanske tropper trækker sig tilbage fra Europa og også fra Tyskland var forventeligt, siger han.

– Vi europæere skal tage et større ansvar for vores sikkerhed, tilføjer han.

Det var fredag aften, at USA’s forsvarsministerium, Pentagon, meddelte tilbagetrækningen.

I en erklæring sagde Pentagons talsmand, Sean Parnell, at ordren kom fra forsvarsminister Pete Hegseth ifølge BBC.

Tilbagetrækningen forventes at være gennemført om 6 til 12 måneder, lød det videre fra Parnell.

En højtstående embedsmand fra Pentagon sagde, at den seneste tyske retorik har været “upassende og uvillig”.

– Præsidenten reagerer med rette på disse kontraproduktive bemærkninger, sagde embedsmanden, der udtalte sig på betingelse om at være anonym, ifølge avisen The Guardian.

Ifølge Pistorius er næsten 40.000 amerikanske soldater udstationeret i Tyskland. Andre estimater anslår, at antallet af amerikanske soldater i aktiv tjeneste ligger på 35.000 ifølge Reuters.

USA’s præsident, Donald Trump, truede i slutningen af april med at trække soldaterne hjem som konsekvens af, at den tyske forbundskansler, Friedrich Merz, havde sagt, at Iran ydmyger USA i forhandlingerne om fred mellem de to lande, fordi forhandlingerne står i stampe.

Det fremgår ikke, om det er det, embedsmanden henviser til.

Også Allison Hart, talsperson for forsvarsalliancen Nato, har reageret på meldingen fra Pentagon.

– Vi arbejder sammen med USA for at forstå detaljerne i deres beslutning om styrkepositionen i Tyskland.

– Vi har fortsat tillid til vores evne til at sørge for vores afskrækkelse og forsvar, i takt med at dette skift mod et stærkere Europa i et stærkere Nato fortsætter, siger hun i et opslag på det sociale medie X.

Trump-administrationen har gentagne gange rettet skarp kritik mod flere vestlige allierede for ikke at deltage i USA’s og Israels krig mod Iran, der begyndte 28. februar.

I sidste uge lød det, at USA overvejede at forsøge at suspendere Spanien fra Nato ifølge AFP.

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Lørdag d. 2. maj 2026.

Udsigt, der gælder til søndag morgen, udsendt kl. 11:00.

Tørt og solrigt, dog i Vestjylland mere skyet til eftermiddag med mulighed for enkelte byger. Temp. op mellem 18 og 23 grader, lokalt lidt varmere, dog ved kyster med pålandsvind kun op mellem 13 og 17 grader. Svag til jævn vind fra omkring sydvest. I aften nogen eller en del sol, i perioder mere skyet med enkelte byger, og i nat efterhånden mest skyet fra vest med risiko for tåge. Temp. ned mellem 7 og 12 grader, og svag til jævn vestlig vind.

Knap 9000 kunder var lørdag uden strøm i Aarhus

Flere dele i det centrale og nordlige Aarhus stod lørdag formiddag uden strøm.

Næsten 9000 kunder var ramt af en strømnedbrydelse.

Det fremgår af elnetselskabet Konstants hjemmeside, at der var strømnedbrud i et område af Aarhus C og Aarhus N, skriver TV2 Østjylland.

Desuden var flere husstande i Hornslet, Rønde og Skødstrup også ramt.

Strømafbrydelserne i Aarhus blev meldt første gang omkring klokken 9.30 lørdag. Kort før klokken 11.30 lyder det fra elnetselskabet, at kunderne har fået strømmen retur.

Ifølge elnetselskabets data var mere end 5000 kunder i Aarhus C ramt af nedbrud. I Aarhus N var det knap 3000 kunder.

Der er en familierelation mellem to 52-årige mænd, hvor den ene lørdag fremstilles i retten i Kolding for at have forsøgt at dræbe den anden ved at påkøre ham, rapporterer TV Syd fra retsmødet.

Den sigtede mistænkes for i sin bil forsætligt at have påkørt den anden mand, som var på cykel. Offeret fik livstruende skader.

Lektor ser ingen grund til panik efter USA’s tilbagetrækning af soldater

Fredag aften oplyste det amerikanske forsvarsministerium, Pentagon, at USA trækker 5000 soldater hjem fra Tyskland.

Der er dog ingen grund til “panik” i Europa, da tilbagetrækningen af soldater ikke får nogen stor betydning for europæisk sikkerhed.

Det vurderer Peter Viggo Jakobsen, der er lektor på Institut for Krigsstudier ved Forsvarsakademiet.

– Set ud fra et europæisk perspektiv er det ikke det værste sted, han kunne trække soldater fra.

– Hvis han nu havde trukket soldater fra grænsen til Rusland, så ville det i meget højere grad kunne skade Nato-alliancen.

Tilbagetrækningen af amerikanske soldater fra Tyskland forventes at være gennemført om 6 til 12 måneder, har Sean Parnell, som er Pentagons talsperson, oplyst.

Donald Trump truede i slutningen af april med at trække soldaterne hjem som konsekvens af, at den tyske forbundskansler, Friedrich Merz, havde sagt, at Iran ydmyger USA i forhandlingerne om fred mellem de to lande, fordi forhandlingerne står i stampe.

Pukkelhval er sat fri i Nordsøen i privat aktion

En pukkelhval, som har været strandet i Tyskland, er blevet sat fri i Nordsøen.

Det skriver AFP lørdag med henvisning til et medlem fra redningsaktionen.

I tyske medier har hvalen fået navnet Timmy.

AFP har tidligere berettet, at det skabte ramaskrig, da tyske myndigheder droppede at redde hvalen i begyndelsen af april.

Det skete, efter at hvalen på det tidspunkt havde været strandet flere gange i lavvandede områder ud for Nordtyskland.

Herefter blev de tyske myndigheder ifølge AFP overtalt til at godkende en privatfinansieret redningsplan.

Tidligere på ugen skrev flere medier, herunder tyske Bild og Ekstra Bladet, så, at Timmy var i gang med at blive transporteret gennem dansk farvand.

Aktionen er finansieret af to millionærer. Prisen for aktionen er ikke blevet offentliggjort.

Hvalen forlod den pram, den var blevet trukket på fra Wismar Bugt ved Østersøkysten, omkring klokken 08.45 lørdag morgen, oplyser Karin Walter-Mommert fra redningsinitiativet.

Den svømmer nu frit og – i hvert fald for nu – i den rigtige retning, siger hun ifølge AFP.

Men selv om formålet med aktionen er at redde pukkelhvalen, har medarbejdere fra Tysklands Havmuseum ikke været begejstrede.

De mener nemlig, at redningsforsøget vil udsætte dyret for en stor mængde stress og samtidig have dårlige odds for at lykkes.

Men fra Till Backhaus, som er miljøminister i den tyske delstat Mecklenburg-Vorpommern, lød det inden hvalens afrejse, at den “klarer sig godt”.

Større hvaler er ikke hjemmehørende i Østersøen. Men nogle gange finder de alligevel vej dertil efter for eksempel at have fulgt efter fiskestimer.

Lyde under vandet kan muligvis også spille en rolle og gøre hvaler desorienterede.

Stigende oliepriser sender amerikansk flyselskab i kollaps

Det amerikanske lavprisselskab Spirit Airlines er i gang med at afvikle driften.

Det fremgår af virksomhedens hjemmeside lørdag.

Udviklingen skyldes en fordobling af priserne på flybrændstof som følge af Iran-krigen. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Alle flyafgange er aflyst, og kunder opfordres til ikke at søge mod lufthavnen.

Sent fredag aften lokal tid fortalte en person tæt på drøftelserne til Reuters, at et bestyrelsesmøde i Spirit var afsluttet uden en aftale om at redde virksomheden.

Lørdag skriver virksomheden i en erklæring:

– Desværre har den seneste betydelige stigning i oliepriserne og andet pres på forretningen, på trods af virksomhedens indsats, haft en betydelig indvirkning på Spirits økonomiske udsigter.

Spirit Airlines stod på et tidspunkt for fem procent af amerikanske flyvninger ifølge Reuters.

USA’s præsident, Donald Trump, sagde fredag, at Det Hvide Hus havde givet Spirit og dets kreditorer et endeligt redningsforslag.

Det skete, efter at forhandlinger om en finansieringspakke på 500 millioner dollar var gået i stå. Beløbet svarer til knap 3,2 milliarder danske kroner.

– Hvis vi kan hjælpe dem, vil vi gøre det, men vi er nødt til at komme først.

– Hvis vi kunne gøre det, ville vi gøre det, men kun hvis det er en god aftale, sagde Trump ifølge Reuters.

Spirits omstruktureringsplan forudsatte, at omkostninger til flybrændstof skulle ligge på omkring 2,24 dollar per gallon (cirka 3,8 liter) i 2026 og 2,14 dollar i 2027.

Men ved udgangen af april var priserne steget til omkring 4,51 dollar per gallon. Det krævede ny finansiering, hvis flyselskabet skulle overleve.

Spirit havde 4119 indenrigsflyvninger planlagt mellem 1. maj og 15. maj. Det skriver Reuters med henvisning til luftfartsanalysefirmaet Cirium.

Kollapset vil ifølge nyhedsbureauet koste tusindvis af job. Virksomheden havde lige over 11.000 ansatte i 2024 ifølge AFP.

Kongehuset deler billeder af komtesse Athenas opvækst på stor dag

Kongehuset har i anledning af komtesse Athenas konfirmation delt en række billeder fra hendes opvækst.

Billederne strækker sig helt fra komtesse Athena var spæd, op gennem hendes barndom og til billeder af nyere dato.

På et af billederne ser man en yngre komtesse Athena gøre honnør i en stor militæruniform. På et andet billede ses hun som barn storsmilende bag en vifte af Uno-kort.

Komtesse Athena bliver lørdag konfirmeret i Georgetown Lutheran Church i Washington i USA.

Hun har sammen med sin far, prins Joachim, og resten af familien boet i Washington D.C. siden sommeren 2023, hvor prins Joachim tiltrådte i en stilling under Forsvarsministeriet som forsvarsindustriattaché på Danmarks Ambassade i Washington D.C.

Selv om familien i første omgang skulle have været hjemme i Danmark igen i 2026, har den valgt at forlænge opholdet frem til slutningen af august 2027.

Kongehuset har tidligere meddelt, at komtesse Athenas konfirmation bliver fejret privat.

Det fremgår ikke af kongehusets kalender, om eksempelvis dronning Margrethe deltager i konfirmationen.

Torsdag og fredag var dronning Margrethe i Sverige for at fejre den svenske regent, kong Carl Gustaf, som fyldte 80 år.

Det samme var kongeparret. Derfor var kronprins Christian regent torsdag og fredag.

Komtesse Athena skal konfirmeres af præsten Esben Lunde Larsen, som tidligere har været medlem af Folketinget for partiet Venstre fra 2011 til 2018.

Her har han siddet på posten som uddannelses- og forskningsminister og senere også posten som miljø- og fødevareminister.

Ud over sit politiske virke har han en ph.d. i teologi, hvor hans afhandling handlede om Grundtvigs frihedsbegreb.

Lørdag er det to uger siden, at prinsesse Josephine og prins Vincent – komtesse Athenas kusine og fætter – blev konfirmeret.

Konfirmationen blev forestået af den kongelige konfessionarius, biskop Henrik Wigh-Poulsen, i Fredensborg Slotskirke.

Tvillingeparret er nummer tre og fire i arvefølgen efter kronprins Christian og prinsesse Isabella.

Komtesse Athena er nummer ni i arvefølgen efter sin far og sine ældre brødre.

KIF vil ride videre på bølgen i skæbnekampe mod slagne HØJ

For godt og vel et år siden indtraf katastrofen i hæderkronede KIF Kolding. Den mest vindende klub i dansk håndboldhistorie rykkede ud af ligaen.

Og det blev ikke meget bedre af, at det ikke ligefrem gik som smurt, da livet på anden klasse begyndte efter sommerferien.

Med en tungt besat trup rodede klubben rundt midt i rækken, og KIF måtte sande, at man ikke bare bader sig igennem 1. division.

– Det har været lidt spøjst. Da vi begyndte sæsonen, tænkte vi, at vi var det stærkeste hold. Men så løb vi ind i problemer. Vi var ikke helt skarpe på, hvad vi ville rent spillemæssigt, siger anfører Jens Svane.

Men oprykningsfavoritterne fandt melodien, og selv om Skive fH løb med førstepladsen og den direkte oprykning, lever drømmen endnu i Kolding.

I oprykningsplayoff vandt KIF over tre kampe over Aarhus Håndbold, og nu venter endnu en playoffrunde mod storsatsende HØJ Elite, der med en dyr trup har skuffet i sin første sæson i ligaen.

– Hvis du havde spurgt mig inden sæsonen, så var det lige før, at jeg i min sommerkådhed kunne have spået HØJ til at gå i semifinalen. Og det var jeg jo ikke ene om.

– Men de er bare løbet ind i problemer, trænerfyring og noget af alt det, vi selv har prøvet i Kolding tidligere. Når der er store forventninger, og det ikke rigtig klikker, kan det altså bare blive en spændetrøje, siger Jens Svane.

Derfor har han mere end svært ved at vurdere styrkeforholdet mellem de to klubber, som begynder kampen om ligabilletten søndag i Ølstykke.

– Målt på råmateriale og tekniske kompetencer er HØJ måske nok et bedre håndboldhold end os spiller for spiller, siger Jens Svane.

– Men når det så er sagt, så har vi opbygget et rigtig stærkt fællesskab, skabt en god udvikling og været inde i et flow, hvor vi har vundet og vundet, mens HØJ har været presset fra alle mulige fronter og hele tiden har skullet genopfinde sig selv for at finde point.

KIF-træner Anders Eggert mener, at momentum kan få betydning for de nervepirrende kampe, men han forventer ikke, at HØJ møder op med bøjede hoveder.

– Jeg tror helt sikkert, at det har betydning. Men det har det jo hvert år i de her kampe, og alligevel er det som oftest ligaholdene, der trækker det længste strå.

– Det er nogle helt nye kampe med noget helt andet på spil, og jeg er sikker på, at HØJ får nulstillet. Så vi kigger på os selv, og vi har en god fornemmelse og selvtillid efter en rigtig god periode, siger Anders Eggert.

Jens Svane er imidlertid overbevist om, at KIF kan nyde godt af det momentum, klubben har oparbejdet.

– Det giver bare noget overskud at vinde og vinde. Det giver en glæde ved det, vi render og laver. Jeg har også prøvet sæsoner med kun fem sejre, og det er bare barskt.

– Jeg tror, at vores fællesskab og den stemning, der er i vores trup, kan opveje den forskel, der er rent teknisk. Vi skal gøre det til vores fordel, siger Svane.

Den første af potentielt tre kampe bliver fløjtet i gang i Ølstykke søndag.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]