INFO: Ritzau lukker klokken 18.30 ned for livebloggen om dannelsen af den nye regering.
Frankrig anholder russisk kaptajn på mistænkt skyggeflådeskib
Franske myndigheder har anholdt den russiske kaptajn på et beslaglagt olietankskib, der har forbindelse til både Rusland og en iransk forretningsmand.
Det oplyser en anklager onsdag.
Skibet “Tagor” blev tilbageholdt søndag morgen i internationalt farvand.
Ifølge anklagere havde dets russiske kaptajn gentagne gange nægtet at efterleve ordrer.
Der er tale om det fjerde skib, som Frankrig tilbageholder på baggrund af en mistanke om at være en del af den såkaldte skyggeflåde. Det er skibe, som Rusland beskyldes for at bruge til at omgå vestlige sanktioner.
Kaptajnen blev anholdt tirsdag. Han risikerer op til et års fængsel og en bøde på 150.000 euro, siger Stephane Kellenberger, som er anklager i byen Brest.
Den russiske ambassade har krævet at få “konsulær adgang til kaptajnen omgående”. Det skriver ambassaden på det sociale medie Telegram.
Ambassaden skriver, at der er tale om “grundløse beskyldninger” mod kaptajnen. Frankrig opfordres til at løslade ham “så snart som muligt”.
Skibet mistænkes for at fragte russisk eller iransk olie på trods af internationale sanktioner.
Det har ifølge databasen Opensanctions.org. forbindelse til den iranske forretningsmand Mohammad Hossein Shamkhani.
Han er søn af Ali Shamkhani, der var iransk topembedsmand og rådgiver for Irans tidligere leder ayatollah Ali Khamenei. De blev begge dræbt 28. februar, hvor Israel og USA begyndte den første bølge af angreb mod Iran i den igangværende konflikt.
Ifølge franske myndigheder var skibet på vej fra Murmansk i det nordvestlige Rusland til Limbe i Cameroun på Afrikas vestkyst, da det blev tilbageholdt.
Skibet sejler under camerounsk flag, men det er ikke retvisende ifølge en talsperson for franske myndigheder.
Olietankskibet ankom til en havn i regionen Bretagne tirsdag.
AFP
Fodboldklubben Wolfsburg har ansat den 38-årige tysker Tobias Strobl som ny cheftræner.
Det oplyser klubben, der er rykket ned i den næstbedste række, på platformen X.
Strobl har siden sommeren 2025 stået i spidsen for SC Verl, der spiller i den tredjebedste række. Han førte klubben til sjettepladsen i den forgangne sæson.
De danske landsholdsspillere Christian Eriksen og Joakim Mæhle er fortsat på kontrakt i Wolfsburg.
INFO: Den planlagte Net version af historien “Dom ventes i sag om lig i kompostbunke” udgår.
Det er ikke lykkedes Ritzau at få oplyst dommen onsdag.
Spørgsmål til det udgåede programpunkt kan rettes til Ritzaus nyhedsredaktør på 33 30 04 10
Afgående M-minister kritiserer sammenlægning af ministerier
Nu tidligere digitaliseringsminister Caroline Stage (M) kritiserer, at Digitaliseringsministeriet bliver lagt sammen med Uddannelses- og Forskningsministeriet som et led i den nydannede regering.
– Jeg synes, det er den forkerte beslutning, at Digitaliseringsministeriet ikke længere skal stå som et selvstændigt ministerium.
– Men den beslutning, den er truffet, og nu bliver digitalisering en bindestreg i et andet ministerium, siger hun onsdag ifølge Berlingske ved ministeroverdragelsen.
Caroline Stage tilføjer, at hun i sin tid som digitaliseringsminister har lært, at “digitalisering ikke er et nicheområde. Det handler i sidste ende om Danmarks fremtid.”
Hun blev i august 2024 udnævnt som digitaliseringsminister.
Digitaliseringsministeriet blev oprettet i december 2022, da SVM-regeringen blev dannet.
I første omgang hed det Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet, men fra august 2024 har det heddet Digitaliseringsministeriet.
Caroline Stage har været digitaliseringsminister i en tid, hvor der har været meget fokus på området.
Det gælder både i forhold til techgiganter og i forhold til, hvordan almindelige borgere, unge som gamle, kan gebærde sig på internettet og sociale medier, uden at de bliver snydt eller ledt i fordærv.
Partifællen Christina Egelund kan fremover kalde sig forsknings-, uddannelses- og digitaliseringsminister.
Hun var i seneste valgperiode uddannelses- og forskningsminister.
Østjyske Motorvej er genåbnet i begge retninger efter gasudslip
En gasledning blev onsdag eftermiddag skåret over på Toftegårdsvej i Hedensted, og det resulterede i et større gasudslip, som spærrede Østjyske Motorvej.
Onsdag aften klokken 18.24 skriver Sydøstjyllands Politi på meddelelsestjenesten Politi Update, at der er lukket for gassen, og at motorvejen er genåbnet.
Den var tidligere spærret i begge retninger mellem afkørsel 58 og 59, så der ikke kunne komme trafik forbi uheldsstedet.
Ifølge Vejdirektoratet er der stadig kødannelse på strækningen. Normal trafik forventes først “midt på aftenen”, lyder det klokken 18.40.
Borgere i området bedes fortsat respektere politiets anvisninger og eventuelle afspærringer på stedet, skriver Sydøstjyllands Politi på Politi Update.
Indsatsleder ved Sydøstjyllands Brandvæsen Lars Bønding sagde tidligere til Vejle Amts Folkeblad, at det er en stor gasledning, som formentlig er blevet skåret over i forbindelse med gravearbejde.
– Der er tale om en hovedledning, der kører parallelt med motorvejen. Det er en stålledning, og jeg har fået fortalt, at der er 40 bars tryk i den ledning.
– Det er rigtig meget, og det larmer som en flyver på en startbane, forklarer Lars Bønding til mediet ude fra uheldsstedet.
Tre mænd sigtet for drabsforsøg i relation til midtjysk konflikt
Tre unge mænd, der menes at have en relation til en igangværende konflikt mellem grupperinger i Herning og Ikast, er blevet anholdt.
Og efter et grundlovsforhør i Retten i Herning er de blevet varetægtsfængslet frem til 17. juni.
Det oplyser anklagemyndigheden ved Midt- og Vestjyllands Politi på meddelelsestjenesten Anklager Update.
Mændene er sigtet for to tilfælde af brandstiftelse i Ikast og medvirken til drabsforsøg i Herning. Forholdene skal være begået sent om aftenen 17. maj.
Dørene til grundlovsforhøret blev lukket, efter at sigtelsen blev læst op. Det betyder, at offentligheden ikke har fået indsigt i, hvilke beviser politiet har mod de tre mænd, og hvad de eventuelt selv har forklaret.
Hvordan de tre mænd forholder sig til sigtelserne, oplyser anklagemyndigheden ikke.
De tre sigtede blev anholdt tirsdag i en planlagt aktion. Der er tale om mænd på 22, 22 og 23 år.
Den ene 22-årige blev tirsdag før middag anholdt i Sønderjylland, mens den 23-årige og den anden 22-årige blev anholdt ud på eftermiddagen. De blev pågrebet i henholdsvis Herning-området og i Herning.
I forvejen er en række andre personer fængslet i relation til sagen, der omhandler brandstiftelser, skyderi, knivstikkeri og besiddelse af en håndgranat.
Natten mellem søndag den 17. og mandag den 18. maj blev der affyret to skud mod en lejlighed i Brændgårdsparken i Herning, og kort tid efter opstod der to brande i Ikast i henholdsvis en lejlighed og en varebil, og politiet formoder, at de var påsat.
I lejligheden lå en kvinde i 60’erne og sov, og hun kom alvorligt til skade.
Men de alvorlige anslag var ikke slut. Den følgende dag blev der anvendt en håndgranat mod en lejlighed i Herning.
Forud for de nævnte hændelser var der desuden flere voldelige konfrontationer mellem folk i kriminelle grupperinger. Den 19. maj oprettede politiet visitationszoner i Herning, og i den følgende uge bad Midt- og Vestjyllands Politi om hjælp fra andre kredse til at håndtere situationen.
Betjente fra de øvrige jyske kredse samt fra København og National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) bidrager derfor til efterforskningen af sagerne.
DR har fået aktindsigt i et notat fra NSK, der viser, at politiet vurderer, at to grupper er i konflikt med hinanden. De er i notatet kaldt for Nord-Gruppen og Øst-Gruppen.
Tre mænd, der er sigtet for to tilfælde af brandstiftelse samt medvirken til drabsforsøg i Herning, er blevet varetægtsfængslet frem til 17. juni.
Det oplyser anklagemyndigheden ved Midt- og Vestjyllands Politi på meddelelsestjenesten Anklager Update.
Forholdene skal være begået sent om aftenen 17. maj i relation til en igangværende konflikt mellem grupperinger i Herning- og Ikast-området.
Odense Letbane indstiller al kørsel midlertidigt fra lørdag
Al drift indstilles på Odense Letbane i flere dage fra lørdag morgen.
Det meddeler Odense Letbane onsdag eftermiddag ifølge flere lokalmedier, heriblandt TV 2 Fyn.
Indstillingen af kørslen skyldes, at togene ikke kan komme til lovpligtigt serviceeftersyn på et vedligeholdelsescenter i Hjallese syd for Odense.
Det skyldes, at togene ikke kan passere gangbroerne ved hospitalet Nyt OUH, da gangbroen mangler en sikkerhedsgodkendelse fra Trafikstyrelsen.
Der vil i stedet blive indsat togbusser på hele strækningen mellem Tarup og Hjallese, oplyser Odense Letbane, der beklager situationen.
– Det er naturligvis en dybt beklagelig situation for letbanens kunder. Men jeg må også understrege, at sagen lige nu er ude af Odense Letbanes hænder, siger Dan Ravn, der er administrerende direktør for Odense Letbane til Fyens Stiftstidende.
Det vides endnu ikke, hvornår driften kan genoptages.
TV 2 Fyn skriver, at der tidligst kommer en sikkerhedsgodkendelse i hus i starten af næste uge.
Allerede fra fredag den 22. maj har Odense Letbane kørt med nedsat drift på den nordlige del af strækningen, da man blev gjort opmærksom på, at der manglede en sikkerhedsgodkendelse.
Nu bliver al driften så indstillet lørdag, da alle togsæt kommer til at nå det maksimale antal af kilometer, som må køres, før der skal laves et lovpligtigt serviceeftersyn.
Det er en uafhængig ekspert – en såkaldt assessor – der skal vurdere, om gangbroen er stabil nok til, at letbanen kan køre under.
Ekspertens vurdering skal derefter sendes til Trafikstyrelsen, som skal give grønt lys.
Fra styrelsen lyder det onsdag, at man er i tæt dialog med Odense Letbane og Keolis, som driver letbanen, og at man afventer Keolis.
– På nuværende tidspunkt er status, at Trafikstyrelsen endnu ikke har modtaget en ansøgning fra Keolis, der dokumenterer, at det er sikkert for Odense Letbane at køre under gangbroen.
– Når det sker, står vi klar til at håndtere sagen, udtaler kontorchef hos Trafikstyrelsen Laura Meyer Harrison i en skriftlig kommentar.
Indstillingen af driften på letbanen kommer til at påvirke trafikken før og efter det danske herrelandsholds fodboldkamp mod Ukraine, der spilles søndag på Odense Stadion.
Der vil blive indsat ekstra busser både til og fra landskampen, skriver Fyens Stiftstidende.
Verdensetter er ude af French Open efter kollaps
Verdens bedste kvindelige tennisspiller, Aryna Sabalenka, er yderst overraskende ude af French Open allerede i kvartfinalen.
Det står klart efter nederlaget med cifrene 6-3, 5-7, 0-6 mod russeren Diana Shnaider.
Belaruseren Sabalenka lignede ellers længe en sikker semifinalist, da hun vandt første sæt med 6-3 og førte med 4-1 og 5-3 i andet sæt.
Men derfra gik alt galt for Sabalenka. Shnaider vandt ti partier i træk og sikrede sig sejren ved at tildele modstanderen et såkaldt “æg” i det afgørende sæt.
Den 36-årige AGF-spiller Henrik Dalsgaard stopper karrieren. Det oplyser AGF på sin hjemmeside.
Hans kontrakt med AGF udløber denne sommer.
– Det har været en beslutning, som har taget noget tid at komme frem til, og selvfølgelig også en svær beslutning, for jeg har haft en fremragende tid i AGF, der er en fantastisk klub med enestående fans og en helt særlig relation til byen Aarhus – det så vi, da vi fejrede mesterskabet med så mange mennesker, siger Dalsgaard til klubbens hjemmeside.
FAKTA: Indfødsretsprøve giver 45 minutter til 45 spørgsmål
Én af betingelserne for at få dansk statsborgerskab er, at man har bestået indfødsretsprøven.
To gange årligt afholdes der indfødsretsprøver.
Læs mere om prøven her:
* 6535 personer var tilmeldt prøven onsdag, som blev afviklet på 46 sprogcentre over hele landet.
* Indfødsretsprøven afholdes to gange årligt.
* Man skal som udlænding have bestået indfødsretsprøven for at kunne søge om dansk statsborgerskab.
* Ved at bestå prøven skal deltagerne dokumentere, at de har kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og historie.
* Ansøgerne har tre kvarter til at besvare prøven, der består af 45 spørgsmål.
* 35 af spørgsmålene er udarbejdet på baggrund af læremateriale, der stilles gratis til rådighed. De omhandler danske samfundsforhold, dansk kultur og historie.
* Fem af spørgsmålene vedrører aktuelle emner og kan omhandle for eksempel politiske eller kulturelle begivenheder. Fem af spørgsmålene vedrører danske værdier og kan omhandle ytringsfrihed, ligestilling eller forholdet mellem religion og politik.
* Til alle spørgsmålene hører to eller tre svarmuligheder. Af de 45 spørgsmål skal 36, herunder mindst fire ud af fem værdispørgsmål, besvares korrekt for at bestå prøven.
* Indfødsretsprøven skal ikke forveksles med medborgerskabsprøven. At bestå medborgerskabsprøven er en af betingelserne for at få permanent opholdstilladelse i Danmark.
* Det koster 905 kroner at tilmelde sig indfødsretsprøven.
* Består man ikke prøven, er det muligt at gå op til en ny i næste prøvetermin. Det kræver, at man betaler igen.
Kilder: Udlændinge- og Integrationsministeriet, Styrelsen for International Rekruttering og Integration, Integrationsviden.dk.
Den tidligere assistenttræner på det danske herrelandshold Henrik Kronborg er ny assistenttræner for Norges håndboldherrer.
Han skal være assistent for svenske Magnus Andersson, som samtidig bliver præsenteret som ny landstræner.
Det oplyser Norges håndboldforbund på et pressemøde onsdag ifølge norsk TV 2.
Ny minister erklærer Socialdemokratiets lilleskole død og afviser løftebrud
Et af Socialdemokratiets store valgløfter under valgkampen var forslaget om en “lilleskole”, hvor der skulle være et klasseloft i de små klasser på 14 elever.
Den nytiltrådte undervisningsminister, Magnus Heunicke (S), erklærer dog endegyldigt, at forslaget ikke bliver til noget.
– Nej, det gør det ikke. I stedet for investerer vi massivt, flere milliarder kroner, i folkeskolen, siger Heunicke til DR.
Han er ny undervisningsminister efter Mattias Tesfaye (S), som bliver menigt folketingsmedlem efter eget valg.
Under valgkampen lød der ingen garantier fra Tesfaye, som erklærede, at det ikke var “tung ideologi”.
Det vigtigste var, at der kommer markant flere lærere og mindre klasser i folkeskolen, hvilket også er en del af grundlaget for den nye regering, hvor der er ministeroverdragelse onsdag.
Heunicke afviser, at det skulle være et svigt af vælgerne.
– Det anerkender jeg slet ikke, at det skulle være noget som helst svigt. Det vi gik til valg på, var et løft af vores folkeskole. Og det løft kan man se i det første kapitel i regeringsgrundlaget, siger Heunicke.
Lilleskolen skulle finansieres af en formueskat, som Socialdemokratiet også gik til valg på. Den bliver dog heller ikke til noget, da statsminister Mette Frederiksen (S) konstaterede, at den fik en for kølig modtagelse.
Under ministeroverdragelsen får Heunicke et eksemplar af en studenterhue til EPX, som er en ny dansk erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse.
Heunicke har medbragt et eksemplar af ‘Ditte Menneskebarn’ skrevet af Martin Andersen Nexø som gave til Mattias Tesfaye. Tesfaye har opkaldt sin søn efter hovedkarakteren i ‘Pelle Erobreren’ skrevet af samme forfatter.
En række partier gik til valg på et løft af folkeskolen.
Den nye regering er klar med fem milliarder kroner ekstra årligt som indføres gradvist frem mod 2030 og en række initiativer, der skal styrke folkeskolen.
Danmarks Idrætsforbund (DIF) er “meget glad” for, at der i det nye regeringsgrundlag er “stort fokus” på idræt, foreningsliv og sportsbegivenheder.
Det siger Hans Natorp, formand for DIF, i en pressemeddelelse.
Han siger desuden, at DIF ser frem til samarbejdet med den nye kulturminister, Zenia Stampe.
– En stor del af samarbejdet om at udvikle idrætten ligger i Kulturministeriet, og vi glæder os til samarbejdet med Zenia Stampe, siger han.
Parkeringsselskab advarer mod svindelbeskeder
Parkeringsselskabet Q-Park advarer mod falske sms-beskeder.
Det oplyser Q-Park i en pressemeddelelse.
Beskederne er et forsøg på svindel, og i dem opfordres modtageren til at klikke på et link for at tilgå yderligere oplysninger.
Q-Park gør opmærksom på, at denne sms ikke er sendt af virksomheden.
Den pågældende sms fremstår som en meddelelse fra Q-Park og har følgende ordlyd: Q-Park: Der er registreret en uafsluttet parkering. Se dine oplysninger.
Hertil følger der det link, som modtageren opfordres til at klikke på.
Alex Pedersen, der er administrerende direktør hos Q-Park, opfordrer alle modtagere til at være opmærksomme og udvise forsigtighed.
– Vi tager denne type svindel meget alvorligt, siger direktøren.
Hvis man modtager en sådan sms, anbefaler Q-Park, at man sletter beskeden med det samme og undlader at klikke på linket.
De falske sms-beskeder ligner dem, som både myndigheder og Københavns Kommune har advaret om i den seneste tid.
I april advarede Københavns Kommune om, at der var falske sms-beskeder om parkeringsafgifter i omløb.
På sin hjemmeside skrev kommunen, at borgere havde modtaget beskeder, hvor de blev bedt om at oplyse registreringsnummer samt kontooplysninger for at betale en parkeringsbøde.
Københavns Kommune understregede, at det var et forsøg på phishing.
Phishing er digitalt bedrageri, hvor it-kriminelle forsøger at lokke følsomme oplysninger ud af modtageren ved at give sig ud for at være en anden som eksempelvis en virksomhed, en myndighed eller politiet.
Lykkes det for svindlerne at franarre borgere oplysninger, kan de bruge oplysningerne til mere svindel eller videresalg.
På hjemmesiden sikkerdigital.dk kan man læse mere om, hvordan man kan spotte en falsk besked. Det er Styrelsen for Samfundssikkerhed, som står bag hjemmesiden.
Wammen og Hummelgaard lukker ned om formandssnak efter ministerbytte
Det er Nicolai Wammen og Peter Hummelgaard, som oftest bringes i spil, når snakken går på, hvem der en dag skal afløse Mette Frederiksen som Socialdemokratiets formand.
Derfor blev det mere end bemærket, at Wammen og Hummelgaard onsdag bytter ministerposter, så Wammen afgiver posten som finansminister til Hummelgaard, som til gengæld giver posten som justitsminister videre til Wammen.
Om det så betyder, at Hummelgaard nu er rykket forbi Wammen i hierarkiet i Socialdemokratiet, vil ingen af parterne komme ind på.
– Jeg kan ikke svare på det spørgsmål. Det er ikke et spørgsmål, der er relevant, siger Hummelgaard.
På papiret er byttet en degradering for Wammen, som siden 2019 har været finansminister. Han har altså haft posten som finansminister fra dag ét, hvor Mette Frederiksen har været statsminister.
– Altså jeg har svært ved at se, at det skulle være en dårlig opgave at være justitsminister i Danmark, siger Wammen.
– Det er en af de vigtigste ministerposter i forhold til at holde danskerne trygge, både når det gælder bekæmpelsen af kriminalitet og terror. Jeg har faktisk altid godt kunne tænke mig at blive justitsminister, men har ikke haft chancen før, siger Wammen.
Han afviser helt at tale om posten som S-formand i fremtiden.
– Vi er slet ikke der. Prøv at hør, vi har en formand, og den dag vi ikke har det længere, så finder vi en ny formand, siger Wammen.
Både Wammen og Hummelgaard har siddet med ved forhandlingsbordet med Mette Frederiksen under regeringsforhandlingerne.
Mette Frederiksen sagde tidligere onsdag, at hun ville ryste posen på det socialdemokratiske ministerhold, efter at partiet gik tilbage ved folketingsvalget. Altså bortset fra posten som statsminister.
– Det er et fantastisk sted. Du vil brænde for det, og det er lige noget for dig, siger Wammen i sin overdragelsestale til Hummel.
– For her får du lov til at ændre på vores velfærdssamfund i den retning, vi begge to mener, der skal hen, siger Wammen.
Wammen siger desuden, at “det, jeg er optaget af som politiker, det er at forandre Danmark”. Det skal han nu fremover gøre som justitsminister.
– Jeg har i næsten syv år haft æren og glæden at være Danmarks finansminister, siger Wammen og tilføjer:
– Det har været vilde syv år.
Hummelgaard siger, at Wammens sko er store at skulle udfylde.
– Der er ikke nogen tvivl om, at du har været en utrolig afholdt minister i det her ministerium, siger Hummelgaard i sin overdragelsestale.
Der er kun solgt omkring 50 billetter til danske fans til Danmarks landskamp mod DR Congo i belgiske Liège onsdag aften. Det oplyser Dansk Boldspil-Union (DBU) til TV 2 Sport.
I alt er der solgt 25.000 billetter, hvilket betyder, at der må forventes stor opbakning til congoleserne til testkampen.
Søndag møder Danmark Ukraine på Odense Stadion, og her oplyser DBU til gengæld, at der kun er et begrænset antal billetter tilbage.
Polsk sensation fortsætter eventyret i French Open
Den polske tennisspiller Maja Chwalinska, der er rangeret som nummer 114 i verden, er i gang med en sensationel rejse i French Open.
Onsdag trodsede kvalifikationsspilleren igen alle odds og vandt over Anna Kalinskaya, der er nummer 24 i verden, i to sæt med cifrene 7-6, 6-3.
Hun er nu videre til semifinalen i den franske grand slam-turnering.
Før årets French Open havde den 24-årige Chwalinska ifølge AFP kun vundet to WTA-kampe på grus i sin karriere. Nu er hun tæt på at spille sig frem til den største titel på underlaget.
I semifinalen venter enten verdensetteren Aryna Sabalenka eller 25.-seedede Diana Shnaider.
– Jeg ved ærligt talt ikke, hvad der foregår. Jeg ved, jeg gentager mig selv, men hver eneste kamp her er lidt vild for mig, så jeg er meget taknemmelig, siger Chwalinska efter kampen ifølge AFP.
– Jeg prøver bare at vinde hver kamp, jeg spiller.
– Jeg spiller mod de bedste i verden, så jeg sammenligner mig ikke med dem, tilføjer hun.
Første sæt i kvartfinalen mod russiske Kalinskaya var tæt og blev først afgjort i en tiebreak, som polakken vandt 7-3.
I andet sæt sikrede Chwalinska sig sejren mere komfortabelt med 6-3 og spillede sig dermed tættere på finalen i Paris.
Ny minister slår over i engelsk: Vi står fast i støtte til Ukraine
Socialdemokraten Jeppe Bruus har onsdag eftermiddag fået overdraget Forsvarsministeriet af afgående forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V).
I sin tale slutter Jeppe Bruus med at slå over i engelsk for at sende en hilsen direkte til Ukraine.
– Danmark står fast på sin støtte til Ukraine.
– Jeg vil fortsætte den tætte dialog og forsøge at leve op til min forgængers arbejde, siger Jeppe Bruus.
Han fortæller også, at han allerede har modtaget en hilsen fra den ukrainske ambassadør i Danmark.
Ukraine fyldte generelt også meget i talerne fra Forsvarsministeriets departementschef og Troels Lund Poulsen.
Og Jeppe Bruus pointerede altså, at ministerskiftet ikke betyder en ændring i den danske støtte til Ukraine.
Jeppe Bruus takkede også Troels Lund Poulsen for arbejdet i Forsvarsministeriet.
– Der kan ikke roses og takkes nok for den indsats, som har betydet utrolig meget for vores land.
– Der er nok at tage fat på. Det er åbenlyst, at kampen for et frit, uafhængigt Ukraine skal fortsættes og varetage vores arktiske sikkerhed, sagde Jeppe Bruus.
Jeppe Bruus kommer til Forsvarsministeriet efter knap to år som minister for grøn trepart. Inden da var han skatteminister fra 2022 til 2024.
Før den politiske karriere begyndte var Bruus tilbage i 1998 værnepligtig i Næstved, og han nævner også værnepligtige, når han efter talen skal sætte ord på sine nye opgaver.
– Vi skal sørge for, at vi har et forsvar, der kan byde velkommen til mange flere værnepligtige de kommende år, lyder det fra Jeppe Bruus.
Men han vil ikke sætte tal, hvor mange flere værnepligtige der skal være, og overordnet vil han ikke komme med “de store programerklæringer den første dag”.
Af regeringsgrundlaget, der blev fremlagt tirsdag, lyder det kort, at der skal være “flere værnepligtige, mobiliseringsstyrker og frivillige i hjemmeværn og reserven”.
En anden kommende opgave for den nye forsvarsminister bliver offentliggørelsen af droneevaluering, som blev udskudt lige inden valgkampen.
Jeppe Bruus siger onsdag, at han “ikke kender” evalueringen.