Seneste nyheder

22. juni 2026

Parkeringsselskab advarer mod svindelbeskeder

Parkeringsselskabet Q-Park advarer mod falske sms-beskeder.

Det oplyser Q-Park i en pressemeddelelse.

Beskederne er et forsøg på svindel, og i dem opfordres modtageren til at klikke på et link for at tilgå yderligere oplysninger.

Q-Park gør opmærksom på, at denne sms ikke er sendt af virksomheden.

Den pågældende sms fremstår som en meddelelse fra Q-Park og har følgende ordlyd: Q-Park: Der er registreret en uafsluttet parkering. Se dine oplysninger.

Hertil følger der det link, som modtageren opfordres til at klikke på.

Alex Pedersen, der er administrerende direktør hos Q-Park, opfordrer alle modtagere til at være opmærksomme og udvise forsigtighed.

– Vi tager denne type svindel meget alvorligt, siger direktøren.

Hvis man modtager en sådan sms, anbefaler Q-Park, at man sletter beskeden med det samme og undlader at klikke på linket.

De falske sms-beskeder ligner dem, som både myndigheder og Københavns Kommune har advaret om i den seneste tid.

I april advarede Københavns Kommune om, at der var falske sms-beskeder om parkeringsafgifter i omløb.

På sin hjemmeside skrev kommunen, at borgere havde modtaget beskeder, hvor de blev bedt om at oplyse registreringsnummer samt kontooplysninger for at betale en parkeringsbøde.

Københavns Kommune understregede, at det var et forsøg på phishing.

Phishing er digitalt bedrageri, hvor it-kriminelle forsøger at lokke følsomme oplysninger ud af modtageren ved at give sig ud for at være en anden som eksempelvis en virksomhed, en myndighed eller politiet.

Lykkes det for svindlerne at franarre borgere oplysninger, kan de bruge oplysningerne til mere svindel eller videresalg.

På hjemmesiden sikkerdigital.dk kan man læse mere om, hvordan man kan spotte en falsk besked. Det er Styrelsen for Samfundssikkerhed, som står bag hjemmesiden.

Wammen og Hummelgaard lukker ned om formandssnak efter ministerbytte

Det er Nicolai Wammen og Peter Hummelgaard, som oftest bringes i spil, når snakken går på, hvem der en dag skal afløse Mette Frederiksen som Socialdemokratiets formand.

Derfor blev det mere end bemærket, at Wammen og Hummelgaard onsdag bytter ministerposter, så Wammen afgiver posten som finansminister til Hummelgaard, som til gengæld giver posten som justitsminister videre til Wammen.

Om det så betyder, at Hummelgaard nu er rykket forbi Wammen i hierarkiet i Socialdemokratiet, vil ingen af parterne komme ind på.

– Jeg kan ikke svare på det spørgsmål. Det er ikke et spørgsmål, der er relevant, siger Hummelgaard.

På papiret er byttet en degradering for Wammen, som siden 2019 har været finansminister. Han har altså haft posten som finansminister fra dag ét, hvor Mette Frederiksen har været statsminister.

– Altså jeg har svært ved at se, at det skulle være en dårlig opgave at være justitsminister i Danmark, siger Wammen.

– Det er en af de vigtigste ministerposter i forhold til at holde danskerne trygge, både når det gælder bekæmpelsen af kriminalitet og terror. Jeg har faktisk altid godt kunne tænke mig at blive justitsminister, men har ikke haft chancen før, siger Wammen.

Han afviser helt at tale om posten som S-formand i fremtiden.

– Vi er slet ikke der. Prøv at hør, vi har en formand, og den dag vi ikke har det længere, så finder vi en ny formand, siger Wammen.

Både Wammen og Hummelgaard har siddet med ved forhandlingsbordet med Mette Frederiksen under regeringsforhandlingerne.

Mette Frederiksen sagde tidligere onsdag, at hun ville ryste posen på det socialdemokratiske ministerhold, efter at partiet gik tilbage ved folketingsvalget. Altså bortset fra posten som statsminister.

– Det er et fantastisk sted. Du vil brænde for det, og det er lige noget for dig, siger Wammen i sin overdragelsestale til Hummel.

– For her får du lov til at ændre på vores velfærdssamfund i den retning, vi begge to mener, der skal hen, siger Wammen.

Wammen siger desuden, at “det, jeg er optaget af som politiker, det er at forandre Danmark”. Det skal han nu fremover gøre som justitsminister.

– Jeg har i næsten syv år haft æren og glæden at være Danmarks finansminister, siger Wammen og tilføjer:

– Det har været vilde syv år.

Hummelgaard siger, at Wammens sko er store at skulle udfylde.

– Der er ikke nogen tvivl om, at du har været en utrolig afholdt minister i det her ministerium, siger Hummelgaard i sin overdragelsestale.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er kun solgt omkring 50 billetter til danske fans til Danmarks landskamp mod DR Congo i belgiske Liège onsdag aften. Det oplyser Dansk Boldspil-Union (DBU) til TV 2 Sport.

I alt er der solgt 25.000 billetter, hvilket betyder, at der må forventes stor opbakning til congoleserne til testkampen.

Søndag møder Danmark Ukraine på Odense Stadion, og her oplyser DBU til gengæld, at der kun er et begrænset antal billetter tilbage.

Polsk sensation fortsætter eventyret i French Open

Den polske tennisspiller Maja Chwalinska, der er rangeret som nummer 114 i verden, er i gang med en sensationel rejse i French Open.

Onsdag trodsede kvalifikationsspilleren igen alle odds og vandt over Anna Kalinskaya, der er nummer 24 i verden, i to sæt med cifrene 7-6, 6-3.

Hun er nu videre til semifinalen i den franske grand slam-turnering.

Før årets French Open havde den 24-årige Chwalinska ifølge AFP kun vundet to WTA-kampe på grus i sin karriere. Nu er hun tæt på at spille sig frem til den største titel på underlaget.

I semifinalen venter enten verdensetteren Aryna Sabalenka eller 25.-seedede Diana Shnaider.

– Jeg ved ærligt talt ikke, hvad der foregår. Jeg ved, jeg gentager mig selv, men hver eneste kamp her er lidt vild for mig, så jeg er meget taknemmelig, siger Chwalinska efter kampen ifølge AFP.

– Jeg prøver bare at vinde hver kamp, jeg spiller.

– Jeg spiller mod de bedste i verden, så jeg sammenligner mig ikke med dem, tilføjer hun.

Første sæt i kvartfinalen mod russiske Kalinskaya var tæt og blev først afgjort i en tiebreak, som polakken vandt 7-3.

I andet sæt sikrede Chwalinska sig sejren mere komfortabelt med 6-3 og spillede sig dermed tættere på finalen i Paris.

Ny minister slår over i engelsk: Vi står fast i støtte til Ukraine

Socialdemokraten Jeppe Bruus har onsdag eftermiddag fået overdraget Forsvarsministeriet af afgående forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V).

I sin tale slutter Jeppe Bruus med at slå over i engelsk for at sende en hilsen direkte til Ukraine.

– Danmark står fast på sin støtte til Ukraine.

– Jeg vil fortsætte den tætte dialog og forsøge at leve op til min forgængers arbejde, siger Jeppe Bruus.

Han fortæller også, at han allerede har modtaget en hilsen fra den ukrainske ambassadør i Danmark.

Ukraine fyldte generelt også meget i talerne fra Forsvarsministeriets departementschef og Troels Lund Poulsen.

Og Jeppe Bruus pointerede altså, at ministerskiftet ikke betyder en ændring i den danske støtte til Ukraine.

Jeppe Bruus takkede også Troels Lund Poulsen for arbejdet i Forsvarsministeriet.

– Der kan ikke roses og takkes nok for den indsats, som har betydet utrolig meget for vores land.

– Der er nok at tage fat på. Det er åbenlyst, at kampen for et frit, uafhængigt Ukraine skal fortsættes og varetage vores arktiske sikkerhed, sagde Jeppe Bruus.

Jeppe Bruus kommer til Forsvarsministeriet efter knap to år som minister for grøn trepart. Inden da var han skatteminister fra 2022 til 2024.

Før den politiske karriere begyndte var Bruus tilbage i 1998 værnepligtig i Næstved, og han nævner også værnepligtige, når han efter talen skal sætte ord på sine nye opgaver.

– Vi skal sørge for, at vi har et forsvar, der kan byde velkommen til mange flere værnepligtige de kommende år, lyder det fra Jeppe Bruus.

Men han vil ikke sætte tal, hvor mange flere værnepligtige der skal være, og overordnet vil han ikke komme med “de store programerklæringer den første dag”.

Af regeringsgrundlaget, der blev fremlagt tirsdag, lyder det kort, at der skal være “flere værnepligtige, mobiliseringsstyrker og frivillige i hjemmeværn og reserven”.

En anden kommende opgave for den nye forsvarsminister bliver offentliggørelsen af droneevaluering, som blev udskudt lige inden valgkampen.

Jeppe Bruus siger onsdag, at han “ikke kender” evalueringen.

Troels Lund Poulsen er stolt over at have “været med til at udmønte 365 milliarder kroner i politiske aftaler”.

Det siger han til ministeroverdragelse i Forsvarsministeriet og ønsker den nye forsvarsminister Jeppe Bruus (S) alt det bedste.

– Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at selvom jeg forlader Forsvarsministeriet, så kommer der en god afløser.

Wegovy-pillen kan nu også købes uden for USA

Hidtil har det været forbeholdt amerikanerne at kunne købe vægttabsmidlet Wegovy i pilleform.

Men Novo Nordisk har reageret hurtigt, efter at selskabet mandag ifølge flere medier fik godkendelsen på plads for sin vægttabspille i De Forenede Arabiske Emirater.

Onsdag fortæller selskabet nemlig, at indbyggerne i ørkenstaten nu har adgang til denne nye form for behandling.

– Denne lancering markerer en vigtig milepæl i vores ambition om at udvide adgangen til innovativ fedmebehandling på globalt plan, siger Emil Kongshøj Larsen fra Novo om lanceringen.

Ifølge Novo Nordisk lider 28 procent af den voksne befolkning i De Forenede Arabiske Emirater af svær overvægt, og det forventes at have ramt omkring 7,5 millioner indbyggere i 2035.

Lanceringen kommer ikke ud af den blå luft. For en måneds tid siden stillede Novo Nordisk sine aktionærer i udsigt, at Wegovy-pillen ville finde vej til nye markedet i indeværende kvartal.

Det fremgår ikke af dagens nyhed, om der er flere lanceringer på vej i nærmeste fremtid.

Det europæiske lægemiddelagenturs (EMA) lægemiddelkomité anbefalede i slutningen af maj en godkendelse af Wegovy i pilleform.

Vurderingen er sendt videre til EU-Kommissionen, der skal beslutte, om man vil tillade pillen at blive solgt og markedsført i de europæiske lande.

Wegovy-pillen skal indtages én gang dagligt på tom mave efter mindst otte timers faste. Og når man har taget pillen, skal man vente mindst 30 minutter, før man må spise igen.

Til gengæld slipper man altså for at skulle stikke sig med en injektionspen, som det er tilfældet for de danske patienter, der bruger Wegovy i dag.

INFO: Ritzau livestreamer klokken 13:00

Fra begivenheden: FV26: Overdragelse af Forsvarsministeriet

På Ritzau Streamkanal: 4

Se stream her: https://www.ritzau.dk/Nyhed/Livestream?StreamId=7

Redaktionel kontakt: Scanpix billedredaktør, scanpix@ritzau.dk, 33300450 eller Ritzaus nyhedsredaktør 33300410

Superligaen åbner med brag mellem AGF og Brøndby

Mesterholdet AGF møder Brøndby IF i første runde af Superligaen i næste sæson.

Kampen spilles i Aarhus lørdag den 25. juli, hvor der ikke mindst vil være fokus på den tidligere AGF-anfører Patrick Mortensen, som netop er skiftet til Brøndby.

Det fremgår af kampprogrammet for grundspillet i 2026/27-sæsonen, som Superligaen har offentliggjort på sin hjemmeside onsdag.

Sæsonens første kamp bliver mellem Viborg og OB, som spiller fredag den 24. juli.

Søndag den 26. juli får Sønderjyske besøg af FC Midtjylland, hvorefter Randers møder Silkeborg, og AC Horsens senere på dagen får besøg af FC Nordsjælland.

FC København møder mandag den 27. juli Lyngby på hjemmebane i første runde.

På den måde sparkes Superliga-sæsonen i gang.

AGF og FC Midtjylland, der i den forgangne sæson kæmpede om guldet, møder hinanden første gang i tredje spillerunde. Den kamp spilles dog først 2. september mellem sjette og syvende spillerunde.

Det skyldes, at holdene, der skal spille europæisk fodbold, får en friweekend, mens de andre hold spiller tredje runde. Det samme gør FCK og FCN, som afvikler deres kamp i tredje runde 3. september.

Det første store hovedstadsderby mellem Brøndby og FCK venter i niende spillerunde. For nuværende er det kun de første syv runder, der er fastlagt, da enkelte kampe afventer Uefa-lodtrækninger.

Her er 22. og sidste runde af grundspillet også noget, som holdene kan se frem til, da det er her, ligaen deles op i mesterskabs- og nedrykningsspil.

Her møder første- og andenpladsen fra sidste sæson, AGF og FC Midtjylland, hinanden på midtjydernes hjemmebane.

OB møder Randers, Lyngby møder FCK, Brøndby møder Horsens, Silkeborg møder Sønderjyske, og FCN møder Viborg.

Landbrugsministeriet blev første gang oprettet i 1896, men i den nye regeringen er ministeriet nu nedlagt.

I stedet bliver ministeriets opgaver spredt mellem i alt fem ministerier. De fleste opgaver bliver placeret Ministeriet for Natur og Dyrevelfærd, som Christian Raabjerg Madsen (S) står i spidsen for.

En kvinde slipper for straf i en sag, hvor hun var med til at vise, at en ministerchauffør i Statsministeriet brugte ministerbilen til at køre sine dates rundt.

Det oplyser kvindens advokat, Erbil Kaya, til Ritzau. Dommen blev afsagt i Østre Landsret tirsdag.

I byretten fik hun 30 dages betinget fængsel, og den dom ankede hun til landsretten. Hun jublede, da dommen blev afsagt.

– Hun råbte i retten af glæde, siger Erbil Kaya.

Grundet sin rolle i sagen er kvinde i medier tidligere døbt “lokkeduen”.

Svineformand om Gjerdings ministerpost: – Verdens største hold kæft-bolsje

Tophistorien er skrevet og udgivet af Radio IIII. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Maria Reumert Gjerding, nuværende præsident for Danmarks Naturfredningsforening og tidligere politisk ordfører i Enhedslisten, blev dagens kanin i hatten, da ministerposterne blev præsenteret.

Her kom det nemlig frem, at SF har hevet hende ind som miljøminister i den nye regering.

Og det er en strategisk genistreg, siger Jeppe Bloch Nielsen som en slet skjult stikpille i DEBAT på RADIO IIII.

– Det er den bedste strategiske beslutning, den regering, der nu er dannet, har taget.

Hvordan tøjler man sin største kritiker? Det gør man ved at give dem ansvar. Det er det, man har gjort her, siger Jeppe Bloch Nielsen og fortsætter:

– Så man har opfundet verdens største hold kæft-bolsje, og det har man så givet hende. Det er decideret en genistreg.

Britta Riis, formand for Dyrenes Beskyttelse, er dog uenig, fortæller hun i DEBAT på RADIO IIII.

Hun mener stadig, at Danmarks Naturfredningsforening stadig vil stå med de holdninger, de nu engang har haft, ligesom de også vil finde en ny formand.

– Så jeg køber ikke den med hold kæft-bolsjet, siger hun.

RADIO IIII arbejder på en kommentar fra SF og Maria Reumert Gjerding.

Lyt til udsendelsen her: https://radio4.dk/podcasts/radio4-debat

https://radio4.dk/nyheder/0zO7k6iJFdpyuZjHHLZy

Redaktionel kontakt:

Søren berggren toft

tlf.: 28295666

e-mail: sbt@radio4.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Radio IIII ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

En 74-årig kvinde fra Sønderjylland er død efter en drukneulykke på Bornholm.

Det oplyser Bornholms Politi på meddelelsestjenesten Politi Update.

Kvindens pårørende er underrettet.

Nato-chef ankommer med tog til Ukraines hovedstad

Natos generalsekretær, Mark Rutte, er onsdag formiddag ankommet med tog til den ukrainske hovedstad, Kyiv.

Det skriver Ukraines statslige jernbaneselskab, Ukrzaliznytsia, på det sociale medie X.

– Vi er glade for i dag at kunne byde Natos generalsekretær, Mark Rutte, velkommen til Kyivs hovedbanegård, skriver jernbaneselskabet.

Teksten er ledsaget af billeder af Mark Rutte på hovedbanegården.

Kort efter offentliggørelsen af opslaget er det dog blevet fjernet fra X.

Det var ikke på forhånd offentligt kendt, at generalsekretæren for den vestlige forsvarsalliance skulle besøge Ukraine.

Over for nyhedsbureauet AFP bekræfter en talsperson for Nato, at Mark Rutte er på besøg i Ukraine.

Rutte er ankommet til Kyiv sammen med ambassadører fra en række Nato-lande.

Besøget finder sted, samme dag som Ukraine har angrebet den russiske storby Sankt Petersborg.

Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, har bekræftet på X, at Ukraine har angrebet en olieterminal i byen og flere andre mål i Rusland.

Zelenskyj har til gengæld ikke udtalt sig om Ruttes besøg.

Mand kræves idømt fængsel for at stalke Vejle Boldklub

En mand er blevet tiltalt for at have stalket Vejle Boldklub gennem næsten et halvt år i 2025.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Sydøstjyllands Politi.

Ifølge politiet kontaktede han systematisk Vejle Boldklub fra juli til november sidste år, og han opsøgte også klubben fysisk, selv om han havde et tilhold, der forbød ham at tage kontakt.

Stalkingen bestod ifølge anklagemyndigheden blandt andet i, at der blev sendt adskillige mails og sms’er til ansatte, bestyrelsesmedlemmer og den daglige ledelse i klubben.

Den 28-årige mand er også tiltalt for at have lavet flere opslag om klubben på Facebook og at have kommenteret Vejle Boldklubs facebookopslag i samme gerningsperiode.

Det er ikke oplyst, hvad indholdet af de mange mails, sms’er og opslag var.

Han dukkede også fysisk op i flere sammenhænge ved og på Vejle Stadion, hvor Vejle Boldklub holder til, og på træningsbanerne i VB Parken på trods af sit tilhold, fremgår det af pressemeddelelsen.

Ifølge Vejle Amts Folkeblad fik manden et tilhold mod at nærme sig Vejle Stadion og VB Parken samt kontakte klubbens medarbejdere, efter at han i begyndelsen af 2025 sendte en mail til byrådsmedlemmer i Vejle, sponsorer i klubben og medier, herunder Vejle Amts Folkeblad.

I mailen var der formuleringer, der ifølge mediet kan tolkes som dødstrusler rettet mod direktør Henrik Tønder og kommunikationschef Morten Pelch. En formulering lyder eksempelvis: “Sæt i gang eller bliv korsfæstet i Skyttehushaven”, skriver Vejle Amts Folkeblad.

Vejle Boldklub har spillet i Superligaen i år, men er rykket ned og skal i næste sæson spille i 1. division.

Politiet har ikke oplyst, om manden har en forbindelse til fodboldklubben eller topfodbold i øvrigt. Den 28-årige mand er fra Vejle.

Sagen mod manden er berammet til 7. og 8. oktober i Retten i Kolding, og anklagemyndigheden går efter at få manden idømt en fængselsstraf i sagen. Det fremgår ikke, hvordan manden forholder sig til anklagerne imod ham.

Tesfaye ønskede selv at stoppe som minister

Ifølge Mattias Tesfaye (S) har han selv ønsket at stoppe som minister.

Det siger han til Politiken.

– Jeg har selv ønsket at blive gruppeformand og selv ønsket at udtræde af regeringen. Så jeg er glad for, at det er endt sådan her, siger han til Politiken.

Tesfaye tilføjer, at han tror, at han fremover kan bidrage med mere til partiet som gruppeformand.

Formelt er han ikke valgt til gruppeformand endnu, men Tesfaye siger, at der er opbakning til det. Han vil i givet fald afløse Leif Lahn Jensen på posten.

Netop Leif Lahn Jensen bekræfter over for Ritzau, at det er planen, at Tesfaye bliver gruppeformand.

– Jeg vil gerne arbejde med den politiske ledelse af Socialdemokratiets arbejde, siger Tesfaye til Politiken.

Tesfaye tilføjer, at han har været glad for at være minister, men at han har tænkt over et skifte “i et stykke tid”.

Eksministeren medgiver, at det kan være svært for andre at forstå, at han selv ønsker at stoppe som minister.

Tesfaye er ikke den eneste socialdemokrat, der ikke fortsætter som minister. De øvrige S-politikere, som ikke fortsætter på ministerholdet fra Socialdemokratiet, er Kaare Dybvad Bek, Sophie Hæstorp Andersen og Rasmus Stoklund.

Dybvad Bek har på Facebook skrevet, at han gerne var fortsat som minister. Senest var han beskæftigelsesminister.

Tesfaye har været minister siden 2019, hvor Mette Frederiksen (S) første gang blev statsminister.

Han har blandt andet været udlændinge- og integrationsminister, justitsminister og senest børne- og undervisningsminister.

De seneste år har han været en særdeles fremtrædende skikkelse for Socialdemokratiet. Eksempelvis under sidste års kommunalvalg, hvor han kørte rundt i landet med Mette Frederiksen for at fiske vælgere til Socialdemokratiet.

Den nye regering består af i alt 21 ministre. Socialdemokratiet har fået ni ministre, SF fem, Moderaterne fire og De Radikale tre.

En person er død i iransk angreb på den internationale lufthavn i Kuwait.

Det skriver Kuwaits udenrigsministerium på X.

– Det er en regering med 21 ministre, og for første gang i danmarkshistorien er der nu flere kvindelige ministre, end der er mandlige ministre, siger statsminister Mette Frederiksen (S), efter at hun har præsenteret den nye regering for kong Frederik på Amalienborg.

Den gamle Storstrømsbro, der forbinder Masnedø og Falster, er officielt lukket.

Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Onsdag omkring klokken 10.00 passerede den sidste bil, hvorefter der blev opsat spærringer ved både vej- og stiforbindelser.

Lukningen sker, tre dage før den nye Storstrømsbro, Dronning Margrethe II’s Bro, åbner.

For første gang er kvinderne i overtal i en dansk regering

Mette Frederiksens (S) tredje regering er historisk som den første med flere kvinder end mænd.

Der er 11 kvinder og 10 mænd, viser Statsministeriets ministerliste, som også afslører, at der samlet er fire ministre færre siden SVM-regeringen blev dannet i 2022 med danmarksrekord for flest ministre.

Mette Frederiksen har tidligere udtalt en ambition om, at kønsfordelingen skal være bedre.

Da den afgående SVM-regering blev præsenteret, var 15 ud af de 23 ministre mænd. Det var statsminister Mette Frederiksen heller ikke selv helt tilfreds med dengang.

– Det ligger på nogenlunde samme niveau, som den tidligere regering. Og det er jo så også mig, der har været ansvarlig for den. Så det er heldigvis ikke blevet værre, men nej – det er ikke godt nok, sagde hun i december 2022 ifølge Altinget.

De to kvindelige partiformænd i den ny regering er statsminister Mette Frederiksen (S) og økonomi- og indenrigsminister Pia Olsen Dyhr (SF).

Regeringen tiltræder på baggrund af et valg 24. marts, hvor vælgerne har sammensat et Folketing med den højeste andel af kvinder til dato. 48 procent.

Det er dog især de øvrige partier i regeringen og ikke Mette Frederiksens eget parti, som sikrer den historiske regering med flest kvinder.

Af de ni ministerposter, som Socialdemokratiet har fået i Mette Frederiksens tredje regering, er tre kvinder – heriblandt statsministeren selv.

Fire ud af fem af SF’s ministerier er besat af kvinder, mens det hos Moderaterne er halvdelen af de fire ministerposter.

De Radikales leder, Martin Lidegaard, har fået tre ministerier i den nye regering, hvor han sidder som den eneste mand fra partiet.

Andelen af kvinder i dansk politik er i hovedtræk steget valg for valg de seneste mange årtier.

I 1940’erne var der kun få procent kvinder i Folketinget, og derefter er det steget løbende.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]