Seneste nyheder

23. juni 2026

Cykelrytter frataget etapesejr i Giroen – cykel vejede for lidt

Den hollandske cykelrytter Lorena Wiebes (SD Worx) er blevet smidt ud af cykelløbet Giro d’Italia.

Det sker få timer efter, at hun lørdag eftermiddag kørte først over målstregen ved løbets åbningsetape i Ravenna.

Det skriver løbsarrangørerne lørdag aften i et opslag på det sociale medie X.

Årsagen til diskvalifikationen er ifølge løbsarrangørerne, at 27-årige Wiebes’ cykel ikke vejede nok.

– Lorena Wiebes er blevet udelukket fra Giro d’Italia Women efter et brud på artikel 2.12.007 – 2.2: brug af en cykel, der ikke overholder reglerne, specifikt fordi den ikke levede op til minimumsvægten, skriver arrangørerne.

Wiebes er blevet frataget etapesejren, der er blevet tildelt Elisa Balsamo (Lidl-Trek).

Den 28-årige italienske cykelrytter kan desuden stille til start i løbets lyserøde førertrøje ved anden etape søndag, hvor feltet tilbagelægger en strækning på 156 kilometer fra Roncade til Caorle.

Cykelholdet SD Worx skriver lørdag aften i et opslag på X, at det er chokeret over beslutningen, som det kalder “en usædvanlig hård straf”.

Ifølge arrangørerne vejede Wiebes’ cykel 6,78 kilo, hvilket er 20 gram mindre end den fastsatte minimumsgrænse på 6,8 kilo.

– Holdet er meget skeptisk over vægtkontrollen af cyklerne under Giro d’Italia Women, skriver SD Worx.

Cykelholdet hævder, at der var en vægtforskel på 50 gram, da den omtalte cykel blev vejet to gange, efter at den hollandske cykelrytter krydsede målstregen i Ravenna.

– Wiebes har kørt på denne cykel flere gange i løbet af sæsonen, og den har altid været samlet på samme måde. Med denne cykel har hun sikret sig adskillige sejre, skriver SD Worx og tilføjer:

– Desuden blev cyklen tidligere på året, efter flere løb hvor Wiebes vandt spurten med stor margin, vejet af UCI-juryen. Hver gang blev cyklens vægt fundet langt over grænsen på 6,8 kilo.

Danske Jonas Vingegaard ligger i øjeblikket i front ved herrernes udgave af Giro d’Italia, hvor han i år har taget fem etapesejre. Løbets sidste etape afsluttes søndag i den italienske hovedstad, Rom.

Læger uden Grænser slår alarm over hurtig spredning af ebola

Der er aldrig før registreret så mange tilfælde af virussygdommen ebola, så kort tid efter at et udbrud er blevet erklæret.

Det fortæller Alan Gonzales, operationel vicedirektør i den medicinske nødhjælpsorganisation Læger uden Grænser, om det aktuelle udbrud af ebola i DR Congo. Det skriver BBC.

For godt to uger siden blev et udbrud af ebola erklæret i DR Congo, efter at virussygdommen var gået ubemærket hen i flere uger.

Flere end 1000 menes at være smittet, og mindst 223 har mistet livet. Nabolandet Uganda har haft ni bekræftede ebola-smittede, og én har mistet livet.

Læger uden Grænsers medarbejdere i DR Congo oplever, at indsatsen mod sygdommen ikke kan følge med ebola-spredningen, siger Gonzales.

– Virkeligheden i dag er, at ingen kender det sande omfang og alvoren af dette udbrud. Nye mistænkte ebola-smittede rapporteres dagligt, mens hundredvis af prøver fortsat ikke er blevet testet, siger Alan Gonzales ifølge BBC.

Læger uden Grænser-direktøren mener, at arbejdet med at begrænse smittespredningen og levere humanitær hjælp til området er utilstrækkeligt – blandt andet på grund af lukning af grænser og lufthavne.

Sundhedsmedarbejdere mangler helt basale forsyninger som masker, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Læger uden Grænser er verdens største medicinske nødhjælpsorganisation og har stor erfaring med udbrud af ebola fra tidligere udbrud af virussygdommen.

Ebola er en virussygdom med høj dødelighed. Sygdommen spredes gennem direkte kontakt med kropsvæsker fra smittede personer.

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) anslår, at det aktuelle udbrud har en dødelighed på mellem 30 og 50 procent, skriver The Guardian.

Der findes ingen godkendte behandlinger eller vacciner mod den ebola-variant, som florerer i øjeblikket.

Indsatsen mod det aktuelle udbrud i DR Congo kompliceres af, at epicentret ligger i den østlige del af landet – en mineralrig region, der i mere end tre årtier har været præget af vold fra forskellige væbnede grupper.

WHO’s øverste chef, Tedros Adhanom Ghebreyesus, besøgte lørdag Bunia, som er hovedstad i den hårdest ramte provins Ituri, der ligger i det nordøstlige DR Congo.

Den amerikanske udenrigsminister, Marco Rubio, har tidligere sagt, at WHO var for sent på den med at erklære udbruddet af ebola.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arsenal-anfører vil løfte spillerne efter brutal finaleafslutning

Det gør ondt at tabe en finale i Champions League – og det er ekstra hårdt, når man samtidig brænder et spark fra 11-meter-pletten i den afgørende straffesparkskonkurrence.

Arsenals Gabriel Magalhães og Eberechi Eze missede begge deres straffespark lørdag aften i Budapest, og dermed tabte Arsenal finalen til Champions League til Paris Saint-Germain (PSG).

– Det er vores opgave at løfte dem nu. Vi ved, hvad de har givet dette hold i denne sæson, og vi ville ikke være her uden dem, siger Arsenals norske anfører, Martin Ødegaard, ifølge Sky Sports.

– Det er en del af fodbold, det er en del af livet. Det er vores opgave at løfte dem – og alle andre – og sikre, at vi kommer endnu stærkere tilbage i næste sæson, tilføjer Ødegaard.

Brasilianske Gabriel Magalhães blev den sidste til at sparke straffespark, men han sendte bolden et godt stykke over mål.

Han blev efterfølgende trøstet af PSG’s anfører, Marquinhos, som også er fra Brasilien. En gestus, der får ros i Arsenal-lejren.

– Marquinhos er en gentleman. Han er sandsynligvis en af de mest erfarne spillere på banen i dag. Han har været på begge sider af en finale som denne, og han ved, hvad vi går igennem lige nu, siger Martin Ødegaard.

Marquinhos spillede for PSG i 2020, da klubben tabte Champions League-finalen til Bayern München.

Arsenals Declan Rice er knust efter lørdagens finalenederlag, men han holder også hånden over sine holdkammerater efter straffesparksafgørelsen.

– Det er ikke rart at brænde et straffespark i en Champions League-finale, men vi elsker dem, siger Declan Rice ifølge TNT Sports.

– Det sker i fodbold. De bliver ikke de sidste spillere til at misse et straffespark i finaler. Alle har misset et straffespark. Uden de to i denne sæson ville vi ikke have vundet Premier League, tilføjer han.

Arsenal vandt i år Premier League for første gang i 22 år.

Lidegaard efter tre dages forhandlinger: Der er blevet taget gode ryk

Der er blevet taget “en del rigtig gode ryk” i løbet af lørdagens regeringsforhandlinger på Marienborg.

Det siger De Radikales leder, Martin Lidegaard, sent lørdag aften, hvor han og partifælle Samira Nawa har forladt statsministerens embedsbolig nord for København.

– Vi har taget, synes jeg, en del rigtig gode ryk i dag og i aften, men det er vist fair at sige, at der stadig er et par stykker tilbage, siger Lidegaard.

Lørdag var tredje dag i træk, hvor De Radikale, SF og Moderaterne mødtes med kongelig undersøger Mette Frederiksen (S) på Marienborg.

Også SF-formand Pia Olsen Dyhr og Moderaternes politiske leder, Lars Løkke Rasmussen, har sent lørdag aften forladt forhandlingerne.

Forud for dagens forhandlinger lød det fra Lidegaard, at der var sket positive fremskridt under torsdagens og fredagens møder.

– Jeg håber da, at vi fortsætter i det gode spor, vi har haft de seneste dage. Og får givet det et nøk til, sagde Lidegaard til TV 2 News lørdag eftermiddag.

Samtidig lød det dog fra partilederen, at der er et stykke vej endnu, før der eventuelt vil kunne dannes en regering.

Lørdag formiddag mødte Enhedslisten op på Marienborg. Her lød det fra partiets politiske ordfører, Pelle Dragsted, at der endnu er “store knaster” i forhandlingerne.

Ikke mindst Enhedslisten og Moderaterne har svært ved at se ens på emner som nedsat selskabsskat og en afskaffelse af mellemskatten.

Der er gået to måneder og seks dage siden folketingsvalget 24. marts, og Danmark har endnu ikke fået en ny regering som afløser for SVM-regeringen.

Planen er formentlig, at Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og De Radikale skal være i regering med opbakning fra Enhedslisten som parlamentarisk grundlag.

De fire mulige regeringspartier har tilsammen 82 mandater i Folketinget, mens Enhedslisten har 11 mandater.

Hvis de fem partier holder sammen, vil der således ikke kunne være et flertal imod regeringen i Folketinget.

Fungerende statsminister Mette Frederiksen (S) er i gang med sin anden omgang som kongelig undersøger efter valget, hvor Venstre-formand Troels Lund Poulsen også har ledet forhandlingerne i et par uger.

Det lykkedes imidlertid ikke for ham at få opbakning fra Moderaterne til at danne en blå regering med Venstre, De Konservative og Liberal Alliance.

Derfor valgte Moderaterne i sidste uge at pege på Mette Frederiksen som kongelig undersøger.

Trump deler endnu engang billede med hilsen til Grønland

USA’s præsident, Donald Trump, er tilsyneladende ikke færdig med at fokusere på Grønland.

På sit eget sociale medie, Truth Social, har den amerikanske præsident delt et billede, hvor han ser ud over en grønlandsk by. Han har et fast greb om en klippe i baggrunden.

På billedet står der “Hello, Greenland” – “Hej, Grønland” på dansk.

Ifølge TV 2 er der tale om den østgrønlandske by Tasiilaq.

Det er samme billede, som Trump delte den 23. maj.

Billedet kom første gang fra Donald Trump, efter at hans særlige udsending til Grønland, Jeff Landry, havde besøgt det arktiske område.

Han ankom søndag den 17. maj i Nuuk og mødtes senere med Grønlands regeringstop.

Efterfølgende meddelte regeringsleder Jens-Frederik Nielsen (Demokraatit) og Grønlands minister for udenrigsanliggender, Múte B. Egede (IA), at de havde haft et godt møde med udsendinge fra USA.

Jens-Frederik Nielsen sagde desuden på et pressemøde, at de to havde understreget linjen, som den grønlandske regering har haft fra starten.

– Vi sagde, at Grønland og det grønlandske samfund skal respekteres, sagde regeringslederen på et pressemøde i Nuuk.

Inden sin afrejse gentog Jeff Landry, at USA har brug for at genopbygge sin tilstedeværelse i Grønland .

– Der er kun én linje for os. Den er rød, hvid og blå. I skal huske, at præsidentens påskønnelse af Grønland skyldes, at Grønland ligger lige inden for den vestlige halvkugle, sagde Jeff Landry til den grønlandske avis Sermitsiaq.

Ifølge USA’s ambassadør i Danmark, Ken Howery, har Trump taget “brugen af magt af bordeT2.

– Fremtiden for Grønland er noget, grønlænderne selv skal beslutte, sagde han ifølge det grønlandske medie KNR under åbningen af et nyt amerikansk konsulat i Nuuk den 21. maj.

USA har lige nu en enkelt militærbase i Grønland. Det er Pituffik Space Base, der tidligere var kendt som Thule-basen.

Basen er placeret på Grønlands nordvestlige kyst.

Ifølge DR diskuteres det, om der skal åbne tre eller fire nye amerikanske baser i Grønland.

Forholdet mellem USA og Grønland samt USA og Danmark er blevet anspændt, fordi Trump flere gange har luftet tanken om at overtage Grønland, som er en del af rigsfællesskabet.

DMI Femdøgnsudsigt

RITZAU

FEMDGN

Lørdag d. 30. maj 2026 Udsendt kl. 22.30 Oversigt:
Meteorologens overblik: Sommeren begynder med vejrskifte

Mandag:
I Jylland først på dagen skyet flere steder, ellers lidt eller nogen sol, dog også med enkelte byger. Temp. op mellem 15 og 20 grader, og svag til jævn vind fra vest eller sydvest. Om aftenen tørt med lidt eller nogen sol, men i løbet af natten skyet fra vest. Temp. ned mellem 10 og 15 grader. Svag til jævn vind mest mellem syd og vest.

Tirsdag:
Mest skyet stedvis med regn, især over den vestlige del af landet. Temp. op mellem 15 og 22 grader, og svag til jævn vind fra sydøst, ved kysterne stedvis frisk vind. Om aftenen og natten fortsat skyet med lidt regn hist og her. Temp. mellem 12 og 16 grader, og svag til jævn vind fra sydøst.

Onsdag:
I den østlige del af landet først på tørt med lidt eller nogen sol, ellers skyet med regn, der breder sig mod øst. Temp. mellem 15 og 20 grader, i den østlige del af landet op til 22 grader. Vinden bliver svag til jævn, stedvis frisk mellem syd og sydøst, senere drejende til sydvest. Om natten endnu lidt regn længst mod øst, ellers vekslende skydække og enkelte byger. Temp. mellem 11 og 15 grader, og svag til jævn vind fra sydvest, ved vestkysten op til frisk vind.

Torsdag:
På Bornholm skyet med regn, ellers over den østlige del af landet tørt med nogen sol først på dagen. I resten af landet skyet med regn, som efterhånden breder sig østpå. Temp. mellem 15 og 22 grader, varmest i den østlige del, og svag til jævn vind mellem sydøst og sydvest. Om natten fortsat skyet og regn over den østlige del af landet, mens der kommer nogen opklaring vestfra. Temp. mellem 10 og 15 grader, og svag til jævn vind mellem sydøst og sydvest.

Fredag:
Nogen sol, men i perioder med skyet med spredte byger. Dagtemp. mellem 15 og 22 grader, om natten ned mellem 8 og 14 grader. Vinden bliver svag til jævn fra vest og sydvest.

Krydstogtskib får lov til at sejle igen efter udbrud af hantavirus

Efter knap to ugers ophold i Rotterdam i Holland er krydstogtskibet MV “Hondius”, som har haft personer smittet med hantavirus om bord, blevet rengjort og desinficeret og har fået lov til at sejle videre.

Det oplyser sundhedsmyndighederne i Rotterdam ifølge nyhedsbureauet AFP.

– Ud fra et folkesundhedsmæssigt perspektiv er der ikke længere nogen hindringer for at sende “Hondius” til søs igen, lyder det fra Rotterdams forvaltning for folkesundhed i en udtalelse.

Skibet sejlede over Atlanterhavet fra Argentina til Kap Verde i april, hvor det viste sig, at flere personer om bord var smittet med hantavirus.

Tre passagerer – et hollandsk par og en tysk statsborger, hvis lig blev bragt til Rotterdam med skibet – mistede livet efter at være blevet smittet.

Skibet, som sejler under Hollands flag, ankom til Rotterdam 18. maj.

Her havde det 27 personer om bord. Der var tale om 25 besætningsmedlemmer og to sundhedsansatte.

Oprindeligt var der omkring 150 personer fra 23 forskellige lande om bord på det hollandske krydstogtskib.

Efter at have ligget for anker ud for Kap Verde ankom skibet til De Kanariske Øer 10. maj, hvor flere end 120 personer blev evakueret fra skibet og sendt enten til deres hjemlande eller til Holland.

Det har været op til hvert land selv at bestemme, hvordan de evakuerede passagerer skal håndteres.

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) anbefaler dog, at de kommer i karantæne i 42 dage med daglige lægetjek.

Hantavirus er en sjælden virus, der spredes af gnavere som rotter og mus, som bærer virusset, men ikke selv bliver syge af det.

Det smitter til mennesker ved, at man typisk indånder støv fra steder, hvor mus og rotter har udskilt urin eller afføring.

De hyppigste symptomer på hantavirus er feber, hovedpine, smerter i lænden, kvalme og opkastninger. Hos børn er forløbet ofte mildere end hos voksne.

Der findes ingen specifik behandling mod hantavirus.

Sundhedsmyndigheder har dog understreget, at risikoen for den globale folkesundhed er lav og afvist sammenligninger med covid-19-pandemien.

Etageejendom brænder i Hobro – borgere bør lukke døre og vinduer

Der er lørdag udbrudt brand i en etageejendom på Skibsgade i Hobro.

Nordjyllands Politi og beredskab arbejder på stedet og opfordrer borgere i området til at lukke vinduer og døre.

Det skriver politikredsen på meddelelsestjenesten Politi Update.

Politiet beder samtidig andre om at holde sig væk fra området. Det skyldes, at der kan være asbest i tagkonstruktionen på den ejendom, der er i brand.

Indånding af asbestfibre kan udgøre en sundhedsrisiko, da de små fibre kan trænge ned i lungerne og sætte sig fast.

Asbest er dog ikke akut farligt. Sygdomme som følge af asbest viser sig oftest mange år efter, at man har været eksponeret for det.

Til TV 2 oplyser vagtchef ved Nordjyllands Politi Thomas Ottesen, at ingen mennesker er i fare eller er kommet til skade.

Han fortæller også, at de ikke ved, hvad der har forårsaget branden, men at en af hypoteserne er, at den er påsat.

Der er tale om en forladt bygning.

Indsatsleder ved Nordjyllands Beredskab Per Hansen siger til TV 2 Nord, at beredskabet fortsat er til stede ved branden.

– Status er, at der er nogenlunde kontrol. Ingen er kommet til skade, siger han til mediet.

Der har været op mod 20 brandfolk med biler, der kom fra både Aars, Aalborg, Arden, Aalestrup og Hobro.

Anmeldelsen om branden kom klokken 16.02 ifølge TV 2 Nord.

Borgere opfordres lørdag aften fortsat til at blive væk fra stedet og desuden holde døre og vinduer lukket.

USA’s militær sender missil mod fragtskib med kurs mod iransk havn

USA’s militær har affyret et missil mod et fragtskib, som sejler under Gambias flag, da det havde kurs mod en iransk havn.

Skibet befandt sig i Omanbugten, da det blev “sat ud af funktion”.

Det skriver U.S. Central Command, der står for USA’s militære operationer i Mellemøsten, i en udtalelse, som er offentliggjort på X lørdag aften.

Skibet M/V “Lian Star” blev stoppet, fordi det var i gang med at bryde USA’s blokade mod iranske havne, lyder det.

– Styrker fra U.S. Central Command observerede M/V “Lian Star” sejle gennem internationalt farvand mod en iransk havn i Omanbugten og udsendte flere end 20 advarsler, samtidig med at fartøjet blev informeret om, at det var i gang med at bryde den amerikanske blokade.

– Et amerikansk fly satte fartøjet ud af funktion ved at affyre et Hellfire-missil mod skibets maskinrum, efter at besætningen på “Lian Star” undlod at rette ind. Skibet er ikke længere på vej til Iran, skriver U.S. Central Command.

USA’s blokade mod iranske havne trådte i kraft 13. april.

Den indebærer, at USA ikke tillader skibe at sejle til eller fra iranske havne i Omanbugten og Den Persiske Golf.

Trump kalder sig verdens største attraktion efter stribe af aflysninger

En række musikere har aflyst deres optrædener i forbindelse med fejringen af USA’s 250 års jubilæum i juni og juli i Washington D.C.

Musikernes afbud har fået præsident Donald Trump til at overveje at aflyse hele rækken af koncerter, som er planlagt fra 25. juni til 10. juli.

Det skriver Trump på sit sociale medie, Truth Social.

I stedet for koncerterne overvejer præsidenten at holde tale på The National Mall i Washington D.C., hvor musikerne skulle have optrådt.

Trump vil med sine egne ord “træde i stedet for disse højt betalte tredjerangsmusikere og holde en stor tale”.

For Trump er “verdens største attraktion” – “the Number One Attraction anywhere in the World” – og han kan samle “større publikummer, end Elvis kunne i sin storhedstid”, skriver Trump om sig selv.

– Jeg er ikke interesseret i såkaldte “kunstnere”, som bliver betalt alt for mange penge, og som ikke er glade.

– Jeg vil kun være omgivet af glade mennesker, kloge mennesker, succesfulde mennesker, og mennesker, der ved, hvordan man vinder, skriver Trump.

Rapperen Young MC, sangeren Morris Day, soulgruppen the Commodores, forsanger Bret Michaels fra bandet Poison og countrysangeren Martina McBride har alle aflyst deres optrædener.

Ifølge det britiske medie BBC har flere af kunstnerne givet udtryk for, at de trækker sig fra koncerterne, fordi de er blevet vildledt om jubilæumsarrangementets “politiske tilhørsforhold”.

Arrangørerne, Freedom 250, har afvist, at koncertrækken er politisk.

Freedom 250 er et offentligt-privat partnerskab, som er etableret af Det Hvide Hus, og som koordinerer arrangementer, der afholdes i forbindelse med USA’s 250-års jubilæum.

Selve jubilæumsdagen er uafhængighedsdagen 4. juli.

Talen, som Trump vil holde, skal være en del af et større politisk arrangement – et såkaldt rally – hvis det står til ham.

Om det står til ham, hvad der skal foregå på The National Mall i forbindelse med jubilæet, er ifølge nyhedsbureauet Reuters dog usikkert.

Det er således ikke blevet oplyst, om Freedom 250 arbejder på at finde andre musikere, der kan træde i stedet for dem, der har aflyst deres optrædener.

Ikast holder bronzehåb i live efter vanvidsafslutning mod NFH

Bronzekampen mellem Nykøbing Falster Håndbold (NFH) og Ikast Håndbold har i de første to kampe budt på stort drama, og nu skal det hele afgøres i en tredje og afgørende kamp.

Ikast vandt anden bronzekamp 29-28 efter en dramatisk afslutning, hvor en scoring i sidste sekund afgjorde opgøret.

NFH var ellers foran med tre mål kort før tid, men en udvisning blev dyr, og hjemmeholdet kom tilbage og snuppede sejren.

Dermed er stillingen nu 1-1 i kampe, efter at NFH vandt det første opgør på hjemmebane.

Da de to hold mødtes i første kamp onsdag, var Ikast langt bedre i første halvleg og var foran med otte mål, men NFH leverede et kæmpe comeback og tog sejren 36-34.

Nykøbing Falsters håndboldkvinder havde tilsyneladende taget momentummet fra slutningen af første kamp med til Ikast.

Med fire hurtige scoringer kom gæsterne foran 4-0. Efter fem minutter blev der så vækket lidt op i hjemmeholdet.

Emma Lindqvist leverede holdets første scoring, hvorefter et par fejlafleveringer fra NFH kostede to mål mere, og Ikast var med i kampen.

Derefter fulgte en ganske tæt første halvleg. NFH var dog konstant lige et skridt foran. Det var også gæsterne, der kunne gå til pause med en lille 14-13-føring.

NFH kom bedst ud fra pausen, hvor to scoringer fra Maja Magnussen og én fra Clara Bang bragte føringen op på 17-14.

Ikast svarede dog godt igen med fire scoringer på stribe, og pludselig var det altså hjemmeholdet, der var foran.

Men et par Ikast-fejl blev dyre, og med godt ti minutter igen bragte Mia Svele NFH foran med tre mål.

NFH holdt fast i føringen, og Clara Bang havde heldet med sig, da hun kastede bolden i mål til 27-24 via stolpen.

Det lignede derfor, at bronzemedaljerne var på vej til Nykøbing Falster, men gæsternes Nanna Hinnerfeldt blev udvist i kampens slutfase, og det satte gang i et vildt comeback.

Jamina Roberts bragte Ikast Håndbold foran 28-27, hvorefter Clara Bang lavede en sen udligning. Men kampen skulle ikke i overtid, da Emma Lindqvist i kampens døende sekunder afgjorde opgøret.

Den tredje og afgørende kamp spilles på NFH’s hjemmebane tirsdag klokken 18.30.

Ukrainer kræver stop for russiske krigsstøtter i tennis

Den ukrainske tennisspiller Oleksandra Oliynykova opfordrer kvindernes tennisorganisation WTA til at gribe ind over for spillere, der støtter Ruslands invasion af Ukraine.

Lørdag mødte hun russeren Diana Shnaider i tredje runde af grand slam-turneringen French Open.

Shnaider vandt opgøret i to sæt, og efter kampen rettede Oliynykova kritik mod russiske spillere på touren.

– De russiske spillere har disse forfærdelige holdninger. Det er det, vi har på touren lige nu. For mig er det noget, vi bør stoppe med at acceptere i professionel sport, siger hun til pressen ifølge AFP.

– Hvis de ikke vil lytte og fortsætter med at sprede propaganda, så bør der være en mekanisme på touren til at stoppe det.

– De vil tjene penge. De vil være offentlige. De vil bruge det til at støtte deres diktatorer. Det er det, de vil gøre, og det skal vi stoppe med at acceptere, tilføjer den ukrainske tennisspiller.

Oliynykova havde forud for kampen beskyldt Shnaider for at modtage penge fra en virksomhed, der ifølge hende finansierer krigsforbrydelser, skriver AFP.

Efter lodtrækningen viste hun sin telefon frem med billeder af Shnaider, der spiller ved et arrangement sponsoreret af det russiske statslige energiselskab Gazprom samt nogle af Shnaiders “likes” på sociale medier.

Shnaider, der lørdag vandt 7-5, 6-1, siger efter kampen, at hun ikke kender til kritikken.

– I går trænede jeg bare og forberedte mig, siger hun ifølge AFP.

– Så jeg har ikke hørt noget. Jeg har ingen idé om, hvad hun sagde. Jeg var overhovedet ikke interesseret, tilføjer hun.

Shnaider har heller ingen kommentarer til omtalen af sociale medier.

– I forhold til opvisningsturneringen så rejser jeg året rundt. Jeg ser ikke min familie eller venner, og jeg har kun én mulighed for at spille foran dem og bare tilbringe lidt tid derhjemme, siger hun.

Siden den russiske invasion af Ukraine i februar 2022 har Oliynykova flere gange bragt dette emne op på WTA-touren.

AFP

En mand er afgået ved døden i forbindelse med en politiaktion.

Det oplyser Københavns Politi på meddelelsestjenesten Politi Update.

Manden fik hjertestop, oplyser politiet.

Sagen vil nu blive undersøgt at Den Uafhængige Politianklagemyndighed (DUP). Det er standard i sager, hvor personer afgår ved døden, mens politiet er til stede.

Italien aflyser Kanye West-koncert af sikkerhedshensyn

Italien aflyser to koncerter med de amerikanske rappere Kanye West og Travis Scott, som skulle have fundet sted i juli i den norditalienske by Reggio Emilia.

Aflysningen sker på grund af bekymring for sikkerheden i området og risikoen for protester.

Det oplyser myndighederne lørdag ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Den 48-årige Kanye West, der nu er kendt som Ye, har oplevet flere aflysninger af koncerter rundt omkring i Europa den seneste tid.

Det sker, efter han er kommet med flere antisemitiske udtalelser og kommentarer, hvor han blandt andet hylder Adolf Hitler.

I maj 2025 udgav han en sang med titlen “Heil Hitler”. Det skete få måneder efter, at han på sin hjemmeside havde reklameret for en T-shirt med et hagekors på.

Rapperen sagde efterfølgende, at han fortrød sin opførsel, som ifølge ham skyldtes, at han er diagnosticeret bipolar.

Travis Scott skulle have optrådt på “Pulse of Gaia Festival” i Italien den 17. juli, mens Ye skulle optræde dagen efter.

Organisationen Codacons og det jødiske samfund i Modena og Reggio Emilia har dog udtrykt bekymring over Kanye West-koncerten. Og det har været medvirkende til, at koncerten bliver aflyst, lyder det.

Myndighederne henviser til den korte tidsafstand mellem de to koncerter og en stor tilstrømning af tilskuere inden for 24 timer som årsag til aflysningerne.

De henviser også til aflysningen af andre Ye-koncerter i Europa og en “konkret risiko” for protester mod rapperen.

I april nægtede Storbritannien Kanye West indrejse. Som konsekvens blev en hel festival, hvor han skulle have optrådt, aflyst.

Også koncerter i Polen er blevet aflyst. Der kom ingen direkte forklaring på aflysningen, men Polens kulturminister havde forinden udtrykt bekymring over koncerten og de antisemitiske udtalelser.

Koncerten i Frankrig udskød Kanye West på ubestemt tid i april. Ifølge The Guardian var der dog flere i regeringen, der var “fast besluttet” på at få aflyst koncerten.

Travis Scott har været genstand for kritik omkring sikkerheden ved sine koncerter siden en menneskemængde blev mast under Astroworld-festivalen i Houston i 2021.

Her døde ti personer, og hundredvis blev såret.

Rusland melder om droneeksplosion på Europas største atomkraftværk

En angrebsdrone har lørdag ramt atomkraftværket Zaporizjzja i det sydlige Ukraine og er eksploderet.

Det meddeler Ruslands statslige atomenergiagentur, Rosatom, ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Ifølge Rusland er der tale om en ukrainsk drone.

Ukraine har ikke umiddelbart kommenteret anklagen.

Dronen og eksplosionen forårsagede ikke skader på atomkraftværkets centrale funktioner, men resulterede dog i et hul i væggen på en af turbinehallerne, fortæller den øverste chef for Rosatom, Aleksej Likhatjev.

– I eftermiddag ramte en ukrainsk selvmordsangrebsdrone turbinehallen på energienhed nummer 6, hvilket resulterede i en efterfølgende detonering.

– Eksplosionen forårsagede ingen skader på det primære udstyr, men lavede et hul i væggen på turbinehallen, siger han i en udtalelse.

Der er ingen meldinger om, at nogen kom til skade ved hændelsen.

Atomkraftværket Zaporizjzja er Europas største. Det har været kontrolleret af Rusland siden marts 2020 – kort efter Ruslands invasion af Ukraine.

Flere gange i løbet af krigen har der været angreb tæt på værket, hvilket har skabt bekymring for, at der vil ske en atomulykke.

Rusland og Ukraine har beskyldt hinanden for at angribe området.

– Vi er ét skridt nærmere en hændelse, der højst sandsynligt kan påvirke livet selv hos dem, der bor langt fra Rusland og Ukraine, og som tror, at de er i fuldstændig sikkerhed, advarer chefen for Rosatom.

Før krigen producerede værket omkring en femtedel af Ukraines elektricitet. Men det har været lukket, siden russiske styrker overtog det i 2022.

Atomkraftværket har dog fortsat brug for strøm til at opretholde køle- og sikkerhedssystemerne, der forhindrer reaktorerne i at nedsmelte.

Værket har seks reaktorer og en kapacitet på 6000 megawatt.

Odense fremtvinger tredje DM-finale trods Reistad-show

Med ryggen mod muren stod Odense Håndbold lørdag imod en fuldstændig vanvittig præstation fra Henny Reistad og fremtvang en tredje og afgørende DM-finale mod Team Esbjerg.

Hjemme på Fyn vandt de forsvarende mestre fra Odense den anden DM-finale med 33-30 mod esbjergenserne, der ellers havde matchbold efter en 37-30-sejr i første finale hjemme på Vestkysten.

Stjernen Reistad gjorde med vanvittige 19 scoringer ellers sit til, at Team Esbjerg skulle sikre guldet i den anden finale på Fyn.

Afslutningerne fra distancen blev klappet i kassen, og Odense kunne ikke håndtere Reistads fysik i gennembrudsspillet, men holdkammeraterne levede slet ikke op til verdens bedste håndboldspillers niveau.

I stedet var det et effektivt og afbalanceret Odense-mandskab, som tog sejren mod enmandshæren Reistad.

Dette års finaleserie har efter de to første opgør udviklet sig i samme stil som i fjor. I 2025 vandt Team Esbjerg ligeledes første kamp sikkert, men Odense svarede igen og endte med at tage guldet i en tæt tredje finale på Fyn.

Hvorvidt dette års finaleserie ender som en tro kopi, afgøres tirsdag. Denne gang er hjemmebanefordelen dog vendt om, når den afgørende DM-finale spilles i Esbjerg.

I lørdagens finale i Odense var det værterne, der startede bedst. Defensiven stod solidt og fremtvang gæsterne til flere tekniske fejl.

Det var dog ikke mange redninger, som de fynske værter havde. Da Esbjergs Henny Reistad samtidig begyndte at vise klasse, blev det en jævnbyrdig første halvleg.

Et par gode fynske forsvarsaktioner og to gode gennembrud fra Viola Leuchter på Odenses højreback sørgede for, at Odense tog momentum med ind i anden halvleg.

Der var bare et problem for fynboerne. Henny Reistad.

Odense kunne slet ikke styre verdens bedste kvindelige håndboldspiller, der ene kvinde holdt Esbjerg med i opgøret.

Tre Reistad-scoringer i rap bragte Esbjerg foran 22-21, men hun manglede altså hjælp fra holdkammeraterne, for at Esbjerg fastholdt teten.

Godt nok var Reistad god, men ingen af hendes holdkammerater ramte dagen. Og så er Odense altså en for god modstander til, at en kvindes præstation er nok.

Fynboerne straffede prompte store Esbjerg-fejl, og med et par kontrascoringer kom Odense foran med tre for første gang i kampen.

Reistad blev dog ved med at imponere, og det var udelukkende hendes fortjeneste, at Team Esbjerg indtil de sidste par minutter kun var bagud med et par scoringer.

Tre minutter før tid blev den norske stjerne dog ramt af en afgørende udvisning. Det var dødsstødet for Team Esbjerg, der ikke havde andet at komme med.

Ritzaus planer for nyheder lørdag og søndag er opdateret og kan følges på

http://www.ritzau.dk/program

DMI Farvandsudsigter

RITZAU

FARVANDSUDSIGTER
Lørdag den 30. maj 2026.

Farvandsudsigter, der gælder til søndag aften, udsendt klokken 16.25.

Østersøen omkring Bornholm:
Nordvest 7 til 12 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag vest 4 til 9 m/s. Og i den nordøstlige del øst 1 til 6 m/s. God sigt.

Vestlige Østersø:
Nordvest 4 til 9 m/s. God sigt.

Bælthavet og Sundet:
Bælthavet: Nordvest 5 til 10 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag i den nordlige del nordvest 2 til 7 m/s. I morgen eftermiddag i den sydlige del øst 1 til 6 m/s. God sigt. Sundet: Nordvest 4 til 9 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag i den nordlige del nord 2 til 7 m/s. I morgen eftermiddag i den sydlige del sydøst 2 til 7 m/s. God sigt.

Kattegat:
Vest 5 til 10 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag i den nordlige del syd 1 til 6 m/s. Og i den sydlige del nord 1 til 6 m/s. God sigt.

Skagerrak:
Vest 8 til 13 m/s. God sigt. I nat i den østlige del syd 5 til 10 m/s. Og i den vestlige del nord 6 til 11 m/s. God sigt. I morgen formiddag i den østlige del nordøst 3 til 8 m/s. Og i den vestlige del sydvest 4 til 9 m/s. Ringe til moderat sigt. I morgen eftermiddag vest 3 til 8 m/s. Moderat sigt.

Fisker:
Nordvest 7 til 12 m/s. Og i den sydvestlige del vest 2 til 7 m/s. Meget ringe til ringe sigt. I nat i den vestlige del nordvest 3 til 8 m/s. Og i den østlige del nordvest 7 til 12 m/s. Meget ringe til ringe sigt. I morgen formiddag vest 5 til 10 m/s. Og i den sydvestlige del vest 1 til 6 m/s. Meget ringe til ringe sigt. I morgen eftermiddag vest 4 til 9 m/s. Ringe sigt.

Signifikant bølgehøjde: 2 m. Dønning: 1,5 m.

Tyskebugt:
Nordvest 2 til 7 m/s. Og i den sydvestlige del skiftende under 5 m/s. God sigt. I nat i den vestlige del skiftende under 5 m/s. Og i den østlige del nordvest 2 til 7 m/s. Moderat sigt. I morgen formiddag øst 1 til 6 m/s. Og i den nordøstlige del skiftende under 5 m/s. Ringe til moderat sigt. I morgen eftermiddag i den vestlige del sydøst 3 til 8 m/s. Og i den østlige del nordvest 3 til 8 m/s. Moderat sigt.

Signifikant bølgehøjde: 1 m. Dønning: 1 m.

Vingegaard knuser konkurrenterne igen på 20. etape

Jonas Vingegaard vinder 20. etape i Giro d’Italia. Det er den danske Visma-stjernes femte etapesejr, og han udbygger sin samlede føring.

Sen FCN-udligning koster Brøndby dyrt i guldkampen

Brøndby var blot sekunder fra at spille sig op på førstepladsen i næstsidste runde af kvindernes A-Liga.

Men dybt inde i tillægstiden scorede FC Nordsjælland til 2-2, og Brøndby smed dermed to vigtige point i Farum i kampen om guldet.

HB Køge kan med en sejr søndag bringe sig tre point foran Brøndby. Med en målscore, der i øjeblikket er tre mål bedre end Brøndbys, vil det sende HB Køge meget tæt på mesterskabet.

Det ene point er dog ikke nok for FCN til at bringe sig op på tredjepladsen. Fortuna Hjørring ligger før sidste spillerunde til bronzemedaljerne med ét point mere end FCN.

Hjemmeholdet fik en drømmestart på kampen. Efter blot seks minutter sendte den 22-årige ghaneser Princess Marfo et forrygende langskud i mål.

Marfo prøvede lykken fra midten af Brøndbys banehalvdel og ramte bolden perfekt. Den susede op i venstre målhjørne uden chance for Brøndby-keeper Jalen Tompkins.

Føringen holdt dog ikke længe. Inden der var spillet et kvarter, havde Julie Jorde udlignet for Brøndby.

Gæsternes Nanna Christiansen blev sendt på banen i 78. minut, og hun skulle kun bruge et minut på at bringe Brøndby foran. Hun nåede først på et indlæg i feltet og fik prikket bolden over stregen til 2-1.

Princess Marfo var lige ved at lave endnu et flot mål i tillægstiden, men denne gang var Tompkins formidabel i målet og reddede bolden.

Seks minutter inde i tillægstiden faldt udligningen så. Flora Højer blev spillet fri ved bagerste stolpe og scorede til 2-2 tæt under mål.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]