Seneste nyheder

23. juni 2026

Dan Jørgensen: EU skal være meget håndfaste over for Kina

EU-Kommissionen har fredag indledt diskussionerne om en ny strategi over for Kina.

Målet er, at sikre en mere lige handelsbalance og gøre Europa fri af den dybe afhængighed af kinesiske råstoffer og teknologi.

Efter fredagens møde siger Danmarks EU-kommissær, Dan Jørgensen, at Europa skal være “meget håndfaste” og “stramme op” over for Kina.

– Kina bliver stadig vigtigere i international handelspolitik, og vi skal være meget håndfaste i vores måde at agere over for Kina på.

– På den ene side har vi en politisk dialog og handel med Kina, men vi er samtidig meget opmærksomme på ikke at bringe os i afhængighedsforhold, som ikke er formålstjenestelige for Europa, siger Dan Jørgensen.

Forud for fredagens møde fastslog Dan Jørgensens kollega i EU-Kommissionen, den franske EU-kommissær for industri, Stéphane Séjourné, at EU overvejer told og importkvoter for at beskytte en række sektorer mod “unfair konkurrence” fra Kina.

– Vores mål er ikke at bryde med Kina, men at opnå en reel genbalancering.

– Vi vil indføre reelle foranstaltninger, der gør det muligt for os, sagde Stéphane Séjourné torsdag til avisen Financial Times.

Ifølge Séjourné ønsker EU særligt at beskytte sektorer som kemikalier, metaller og grøn teknologi mod det, man fra EU’s side opfatter som statsstøttet konkurrence fra Kina.

Dan Jørgensen vil dog ikke løfte sløret for, om øget told på kinesiske varer og importkvoter fik opbakning fra de 27 EU-kommissærer på fredagens møde.

– Jeg kan ikke gå så meget ind i, hvad vi konkret diskuterer. Men vi ser blandt andet på, hvordan vi ud fra en bred palette af forskellige redskaber kan stramme op over for Kina, siger Dan Jørgensen.

Han fastslår, at Kina fortsat er en “samhandelspartner og en partner, som EU har dialog med”.

– Men det er også en partner, hvor vi sætter nogle meget klare grænser, siger Dan Jørgensen.

Han giver to eksempler inden for hans eget område som kommissær for energi og boliger, der hænger tæt sammen med den grønne omstilling i EU.

– Vi vil for eksempel i fremtiden være mere aktive i forhold til at sikre, at vores energiinfrastruktur ikke kan blive kompromitteret. Eksempelvis ved, at hardware kan slukkes fra Kina.

– Vi vil også være meget håndfaste, når det kommer til vores klimapolitik. I EU er der krav, når man producerer stål, cement, gødning. Så kan det ikke nytte noget, at man i andre dele af verden bare kan producere og svine løs og så eksportere produkterne til Europa, siger Dan Jørgensen.

Brugen af told på varer og ønsket om at ændre på handelsbalancerne har længe været forbundet med USA’s præsident, Donald Trump. Og det har ført til kritik af USA fra EU’s side.

Dan Jørgensen afviser dog, at EU-Kommissionen er ved at gå på kompromis med det grundlæggende ønske om frihandel i verden som del af den mulige opstramning over for Kina.

– Vi er fra EU’s side stadig tilhængere af frihandel. Men dermed ikke sagt, at der ikke er noget, der hedder told og skat. Det bruger vi også internt som et styringsredskab. Og det gør vi også i forhold til vores partnere rundt omkring i verden.

– Der er behov for en meget håndfast tilgang til Kina i forhold til at sikre, at vi kan komme ud af den stigende afhængighed, vi har i forhold til eksempelvis sjældne mineraler og energiteknologi, siger Dan Jørgensen.

DMI Farvandsudsigter

RITZAU

FARVANDSUDSIGTER
Fredag den 29. maj 2026.

Der er kulingvarsel for Skagerrak.

Farvandsudsigter, der gælder til lørdag aften, udsendt klokken 16.25.

Østersøen omkring Bornholm:
Vest 8 til 13 m/s. Og i den sydvestlige del syd 3 til 8 m/s. God sigt. I nat nordvest 6 til 11 m/s. Og i den nordvestlige del syd 5 til 10 m/s. God sigt. I morgen formiddag og i morgen eftermiddag nordvest 8 til 13 m/s. God sigt.

Vestlige Østersø:
Vest 7 til 12 m/s. God sigt.

Bælthavet og Sundet:
Bælthavet: Syd 6 til 11 m/s. God sigt. I nat, i morgen formiddag og i morgen eftermiddag nordvest 6 til 11 m/s. God sigt. Sundet: Syd 2 til 7 m/s. God sigt. I nat, i morgen formiddag og i morgen eftermiddag nordvest 5 til 10 m/s. God sigt.

Kattegat:
Vest 8 til 13 m/s. God sigt. I morgen eftermiddag vest 7 til 12 m/s. God sigt.

Skagerrak:
Vest 8 til 13 m/s. God sigt. I morgen formiddag og i morgen eftermiddag kuling fra sydvest 9 til 14 m/s. God sigt.

Fisker:
Vest 6 til 11 m/s. God sigt. I morgen formiddag og i morgen eftermiddag vest 8 til 13 m/s. Og i den sydvestlige del vest 2 til 7 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 2 m. Dønning: 1 m.

Tyskebugt:
Vest 3 til 8 m/s. Og i den sydøstlige del vest 8 til 13 m/s. God sigt. I nat, i morgen formiddag og i morgen eftermiddag vest 4 til 9 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 1 m. Dønning: 1 m.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sølvvinderne fra Herlev får ny svensk cheftræner

DM-sølvvinderen i Metal Ligaen fra den forgangne sæson har fundet sin nye cheftræner.

Herlev Eagles ansætter svenskeren Johan Åkerman på en toårig kontrakt, oplyser ishockeyklubben i en pressemeddelelse.

Åkerman var senest cheftræner for Lillehammer i Norge i 2025/26-sæsonen. Tidligere var han gennem en årrække assistenttræner i SHL-klubben Linköping.

– Vi er utroligt glade for at få Johan med på holdet, siger Guillaume Doucet, der er general manager i Herlev.

– Fra vores allerførste samtaler stod det klart, at han var den rette kandidat for os, fordi vi deler den samme vision for, hvordan spillet skal spilles, og hvordan den daglige drift omkring holdet skal fungere.

– Johan er især stærk i kommunikationen med spillerne, og vi tror på, at hans tilgang vil hjælpe denne gruppe med at tage det næste skridt, tilføjer Doucet.

Han overtager nu jobbet hos de forsvarende DM-sølvvindere fra Martin Gudmundsson, som annoncerede sit stop efter finalen i april.

Gudmundsson, der også er svensker, var i Herlev i tre sæsoner, og under hans tid slog holdet sit navn fast i toppen af Metal Ligaen trods et af ligaens mindre budgetter.

Det blev godt nok til et finalenederlag til suveræne Herning Blue Fox, men sæsonen var stadig en stor succes for Herlev Eagles.

Yderligere tre danske brintprojekter får milliarder i støtte

Yderligere tre danske brintprojekter får tildelt milliarder i økonomisk støtte fra den tyske støttepulje til dansk produceret brint.

Det drejer sig om European Energy, CIP og Everfuel, som tilsammen får mulighed for støtte til omkring 600 MW elektrolyse, der samlet kan levere 78.000 ton grøn brint per år til Tyskland via brintrøret.

Det oplyser den grønne erhvervsorganisation Green Power Denmark i en pressemeddelelse.

– Det er historisk, at udlandet poster så mange penge i danske projekter, lyder det fra Green Power Denmarks administrerende direktør, Kristian Jensen.

– Det vidner om, at vi har en helt særlig position, når det handler om produktionen af konkurrencedygtig grøn brint. Den position skal vi selvfølgelig udnytte til gavn for det danske samfund.

Sønderjyske henter tidligere Rødovre-profil til klubben

Sønderjyske Ishockey henter Marcus Almquist på en toårig kontrakt.

Det oplyser klubben i en pressemeddelelse.

Det 22-årige talent, der forlod Rødovre Mighty Bulls efter sæsonen, ser frem til at skifte til Sønderjyske.

– Jeg glæder mig ekstremt meget til dette nye setup og til at være en del af det superfede projekt. Det er en virkelig fed organisation med empatiske og professionelle mennesker omkring sig samt nogle fantastiske fans, siger Marcus Almquist i pressemeddelelsen.

Sønderjyske ser et stort udviklingspotentiale i sin nye spiller, der tidligere har repræsenteret Victoria Royals i WHL – en af verdens stærkeste juniorligaer.

Derudover har Almquist i den danske liga også spillet for Herning Blue Fox i Metal Ligaen.

I pressemeddelelsen skriver klubben, at Marcus Almquist “med sin dedikation, arbejdsmoral og ambitioner passer godt ind i den retning og kultur”, klubben har lagt for døren.

Fra næste sæson trækker Almquist i den lyseblå trøje, hvilket der er store forventninger til fra klubbens side.

– Vi glæder os til at få Marcus til det sønderjyske. Der er uden tvivl masser af talent og drive i Marcus, og vi ser frem til at få muligheden for at arbejde sammen med ham i dagligdagen, både på og uden for isen.

– Begge parter har et stort ønske om udvikling og nye mål, og vi glæder os og ser frem til processen og hverdagen med Marcus, siger Sønderjyskes sportschef, Kasper Degn, i pressemeddelelsen.

Ung franskmand sender Anders Antonsen ud i Singapore

Anders Antonsen blev slået ud i kvartfinalen af Super 750-turneringen i Singapore.

Den danske verdenstreer havde det svært mod unge Alex Lanier, der er nummer ni i verden. Aarhusianeren tabte i tre sæt med 21-14, 16-21, 16-21 og er dermed ude af turneringen.

Antonsen kom ellers ind til fredagens kvartfinale i storform, og selv om den 21-årige franskmand bragte sig foran 3-1 i første sæt med tre point i træk, fik danskeren hurtigt kontrol.

Antonsen bragte sig foran 15-8 og lignede en spiller på vej mod en sikker sætsejr. Pludselig mistede han dog lidt af momentum, og Lanier fik reduceret til blot tre points afstand.

Antonsen genfandt til gengæld hurtigt fokus og tog første sæt forholdsvis sikkert med 21-14.

I andet sæt kom danskeren også bedst fra start og vandt de første tre point, men herefter spillede Lanier sig godt ind i kampen. Antonsen sendte fjerbolden i nettet to tredjedele inde i sættet, og det gav den første franske føring ved stillingen 15-14 til Lanier.

Bolden efter havde Antonsen dog marginalerne med sig, da bolden ramte nettet og akkurat tippede over på modstanderens banehalvdel.

Alligevel så Lanier stærk ud, og han lukkede andet sæt med 21-16.

Den unge franskmand havde for alvor fået selvtillid og gav store problemer for Antonsen. Midtvejs i tredje sæt havde Lanier opbygget en føring på 11-8, og danskeren var under stort pres.

Men selvtilliden blev måske også for stor, og Lanier begyndte at spille unødigt offensivt. Antonsen udnyttede situationen og kæmpede sig tilbage i sættet.

Danskeren lavede dog til sidst flere store fejl på afgørende tidspunkter, og det endte med en fransk sejr i kvartfinalen.

I semifinalen møder Lanier indonesiske Alwi Farhan, der er nummer 13 i verden.

Kronprins Haakon forkorter officiel rejse grundet Mette-Marits helbred

Norges tronarving, kronprins Haakon, forkorter sin officielle rejse til Japan i begyndelsen af juni med en dag på grund af kronprinsesse Mette-Marits helbredssituation.

Det oplyser det norske kongehus i en pressemeddelelse fredag.

– Det betyder, at kronprinsen vil fastholde hele det officielle program i Tokyo fra 1.-3. juni, mens besøget i havnebyen Hachinohe den 4. juni er aflyst.

Mette-Marit har den seneste tid fået det dårligere som følge af den kroniske sygdom lungefibrose, som hun fik konstateret i 2018.

Det gentog kronprins Haakon til den fremmødte presse, heriblandt nyhedsbureauet NTB, under en prisuddeling tirsdag eftermiddag i Oslo.

– Kronprinsessen er alvorligt syg, og jeg synes, hun har fået det lidt værre på det seneste, så jeg er bekymret for hendes helbred. Hun bruger ilt i sin hverdag, og det hjælper lidt.

I december 2025 sagde den 52-årige kronprinsesse i et interview med den norske tv-station NRK, at sygdommens udvikling er gået hurtigere end håbet.

Derfor forbereder lægerne hende på, at hun formentlig skal have en lungetransplantation.

– Bare tanken om, at en operation er det næste skridt, er ret krævende, fordi det er en operation med mange risici, sagde hun.

Ifølge Lungeforeningen er lungefibrose en sjælden sygdom, som danner arvæv i de små lungeblærer og gør lungerne stive og dermed dårligere til at ilte blodet.

Det giver symptomer som åndenød, hoste, betændelse i luftvejene, infektioner, træthed og udmattelse.

Sygdommen er kronisk. Det vil sige uhelbredelig.

I april i år kunne Mette-Marit for første gang i forbindelse med et officielt arrangement ses med et næsekateter, som er forbundet til en iltmaskine via en slange.

Måneden forinden sagde Mette-Marit, at sygdommen afgør, om hun kan blive i rollen som kronprinsesse.

Udmeldingen kom i et interview med NRK om hendes kontakt til den dømte – og i dag afdøde – seksualforbryder Jeffrey Epstein.

Mette-Marit har som følge af sygdommen måttet drosle ned og i nogle tilfælde udeblive fra officielle arrangementer. Blandt andet da det belgiske regentpar, kong Philippe og dronning Mathilde, var på statsbesøg i Norge i marts.

Tidligere folketingsmedlem for Venstre og kendt advokat er død

Det tidligere folketingsmedlem for Venstre og advokat Laue Traberg Smidt er død.

Det skriver hans søn Kåre Traberg Smidt på Facebook.

Laue Traberg Smidt, som var folketingsmedlem fra 1988 til 1990, blev 81 år.

– Løven har brølt for sidste gang. Min fader Laue Traberg Smidt gik i går bort. De kaldte ham netop det, den “vilde rødhårede Venstreløve”, der aldrig gav sig, når mange forsøgte at tryne, skriver sønnen i sit opslag.

Laue Traberg Smidt har et fyldigt cv: Konsul for Tunesien og teaterformand har han også været foruden altså folketingsmedlem og advokat.

Som ung direktør for Håndværksrådet formåede Laue Traberg Smidt at markere sig i medierne, så ingen i 1970’erne og 1980’erne var i tvivl om, hvem der var chef.

Derefter fulgte en hektisk periode i Folketinget. Trods sin korte periode på Christiansborg formåede han også her at sætte sit tydelige præg.

Ikke mindst da han i forbindelse med Tamil-sagen nægtede at stemme for skandalens hovedperson Erik Ninn-Hansens genvalg som formand for Folketinget.

I 1998 blev Laue Traberg Smidt udpeget som generalsekretær i Red Barnet. Han mistede dog jobbet to år senere.

Det skete, da en revisionsundersøgelse havde afsløret et stort træk på repræsentationskontoen. Pengene var blandt andet trukket fra et par dyre parisiske natklubber.

Laue Traberg Smidt forklarede dengang, at besøgene var led i et forsøg på at afdække børneprostitution.

Herefter valgte han at etablere sin egen advokatvirksomhed – ifølge eget udsagn fordi ingen andre ville ansætte ham.

Og det er som advokat, at Laue Traberg Smidt har trukket de fleste og største overskrifter.

Som advokat har han blandt andet været med til at få foreningen al-Aqsa frifundet for mistanke om at yde støtte til terror.

I kølvandet på at Danmarks Radio i 2004 viste et klip fra den omstridte film “Submission” af den nu dræbte hollandske instruktør Theo van Gogh, trådte Laue Traberg Smidt frem med en politianmeldelse mod DR.

Det skete ifølge advokaten på vegne af 20 anonyme muslimske borgere, der var blevet krænket af at se klippet.

Senere erkendte Traberg Smidt dog, at han selv stod bag anmeldelsen, og han har flere gange efterfølgende indkasseret bøder i forbindelse med sin gerning som advokat.

– Sikke et liv, skriver Kåre Traberg Smidt på Facebook.

– En korkprop, der blev ved med at trænge igennem overfladen og evigt prøvede grænserne for, hvad var muligt. Med de konsekvenser, det nu engang havde.

– Men et vildt, farverigt, hårdtarbejdende, evigt søgende efter næste eventyr og idérigt liv fik han. Direktørjobs, selvstændig, medlem af Folketinget, advokat, konsul, husbond og far til fire. Han vil blive savnet, tilføjer sønnen.

Forskningsprojekt skal beskytte truede marsvin i Østersøen

Danmarks mindste hval, marsvinet, er kritisk truet i den indre Østersø, og bestanden i Bælthavet er også i tilbagegang.

Et nyt forskningsprojekt skal nu skabe et stærkere videnskabeligt grundlag for at beskytte marsvinene i Østersø-regionen.

Det oplyser Aarhus Universitet Technical Sciences i en pressemeddelelse.

Projektet skal samle og udvikle ny viden om marsvinenes bestande, trusler og levesteder.

Forskere skal blandt andet analysere akustiske data, som blev indsamlet i 2024 og 2025. Det skal give dem bedre viden om marsvinenes nuværende bestandstørrelser, udvikling, udbredelse og tæthed.

Akustiske data er målinger og beskrivelser af de kliklyde, som marsvin bruger til at orientere sig og finde føde.

De bliver registreret med undervandsmikrofoner.

Marsvinet er den mest almindelige og mindste hval i danske farvande.

Det er den eneste hvalart, der yngler i Østersøen.

Bestanden i den indre Østersø blev senest optalt i 2011 til 2013 til kun omkring 500 marsvin og er vurderet som kritisk truet.

Dansk digter og forfatter er død

Forfatter, digter og kulturjournalist Bo Green Jensen er sovet stille ind fredag morgen omgivet af sin nærmeste familie i en alder af 70 år.

Det oplyser familien på vegne af hans tre døtre, Ava, Rose og Laura, til Ritzau.

– Vi har mistet en elsket søn, mand, far og ven, og dansk litteratur har mistet en markant stemme, udtaler familien og “takker for den omsorg og varme, som har omgivet Bo gennem den sidste tid”.

Familien oplyser ikke, hvad Bo Green Jensen er død af.

Han fortalte selv i et større interview med Kristeligt Dagblad i december 2025, at han havde nyrekræft i stadie fire og var terminalt syg.

Hans ældste datter havde taget plejeorlov.

– Siden marts har jeg fået en slags kemo i tørform, der hæmmer al vækst i både gode og dårlige celler. Men virkningen er kun smertelindrende og gives som regel i højst to år, så det er formentlig optimistisk at tro, at jeg også får den næste jul med, sagde han i interviewet med avisen.

I oktober udkom DR med en podcast, hvori vært Nanna Mogensen var taget på hjemmebesøg hos Bo Green Jensen. I programomtalen lød det, at Bo Green Jensen prøvede “at afslutte sine sidste projekter – og få styr på sin enorme samling af bøger, plader og film”.

Bo Green Jensen debuterede i 1981 med digtsamlingen “Requiem & Messe”.

Senere samme år udkom romanen “Dansen gennem sommeren”.

Ifølge forlaget Gyldendal har Bo Green Jensen siden udgivet flere end 40 bøger i forskellige genrer. Heriblandt også de to selvbiografiske essaysamlinger “Til vitterlighed” og “Dag for dag”.

I mange år var han sideløbende med sit forfatterskab også filmanmelder for Weekendavisen.

EU og Ungarn er enige om reformer om EU-milliarder efter Orbán-exit

Ungarn og EU er enige om en plan for reformer, der skal stoppe korruption og frigive milliarder af euro i støtte til Ungarn.

Det siger EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, efter et møde med Ungarns nye leder, Péter Magyar, i Bruxelles fredag.

– Der er kun gået nogle få uger siden valget, men vi kan allerede mærke en stærk forandringsvind i Ungarn.

– En ny æra begynder for Ungarn, siger von der Leyen.

Aftalen kan vise sig at blive begyndelsen på et nyt forhold mellem Bruxelles og Budapest, der under tidligere premierminister Viktor Orbán har været i et årelangt slagsmål om retsstatsprincipper, Ukraine og indefrosne EU-midler.

Betingelsen er dog, at Ungarn gennemfører en række reformer, der skal stoppe korruption.

Første skridt er allerede taget ved, at Ungarn har meddelt, at man nu hurtigt tilslutter sig Den Europæiske Anklagemyndighed.

Anklagemyndigheden er et uafhængigt EU-organ med bemyndigelse til at efterforske, retsforfølge og rejse tiltale for forbrydelser mod EU’s finansielle interesser.

Dermed får EU en vigtig mulighed for at sikre, at EU-midlerne ikke falder i de forkerte hænder.

Aftalen er vigtig for Ungarn, fordi der er tale om enorme beløb, som kan skabe vækst i landet.

– Vi er meget taknemmelige, og vi ser frem til samarbejdet med EU og de europæiske befolkninger, siger Péter Magyar.

Ungarns befolkning valgte Europa og demokratiet ved valget den 12. april, hvor Ungarn sagde farvel til Viktor Orbán.

Det siger EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, efter et møde med Ungarns premierminister, Péter Magyar, i Bruxelles fredag.

– Der er kun gået nogle uger siden valget, men vi kan allerede mærke en stærk forandringsvind i Ungarn.

– En ny æra begynder for Ungarn, siger von der Leyen.

Grøn fjerner Benny Jamz fra plakaten efter dom i byretten

Den danske rapper Benny Jamz er fredag blevet fjernet fra plakaten ved årets Grøn og skal dermed ikke optræde alligevel.

Det har Tuborg og Muskelsvindfonden, som er arrangørerne bag koncerterne, besluttet, lyder det i en pressemeddelelse.

Årsagen er, at Benny Jamz – med det borgerlige navn Benjamin Jacob Small Heyn-Johnsen – i onsdags blev idømt tre måneders ubetinget fængsel for trusler og besiddelse af kniv.

Dommen blev afsagt i Retten på Frederiksberg. Efterfølgende ankede rapperen dommen til landsretten.

– I lyset af Benny Jamz’ igangværende retssag har vi besluttet, at han ikke er med på Grøn til sommer, siger Theis Petersen, indsamlingschef i Muskelsvindfonden, i meddelelsen og tilføjer:

– Vi kender ikke retssagens endelige udfald, men vi har vurderet, at det er den bedste løsning for alle.

32-årige Benny Jamz er blandt de mest populære musikkunstnere i Danmark og står bag hits som “Ibiza” og “Reposado”.

Sidste år var han den femte mest lyttede kunstner på Spotify i Danmark, og han har jævnligt spillet store, udsolgte koncerter de seneste år.

Han spillede blandt andet på Orange Scene ved Roskilde Festival i 2025.

Grøn arbejder på at finde en erstatning for Benny Jamz, lyder det i pressemeddelelsen. Den nye artist vil blive offentliggjort “inden længe”.

Grøn er en række koncerter, der hen over sommeren turnerer rundt i Danmark.

I år finder turnéen sted fra 16. juli til 26. juli og kommer forbi Tårnby, Kolding, Aarhus, Aalborg, Esbjerg, Odense, Næstved og Valby.

På plakaten er Lukas Graham, Tessa, Annika, Hugorm, Malte Ebert, Andreas Odbjerg og Mumle.

De 203.500 billetter, der blev sat til salg, var solgt efter fem dage, hvilket er rekordhurtigt.

Benny Jamz skal også spille på årets Smukfest.

Adspurgt, om det fortsat er planen, at Benny Jamz skal optræde på festivalen, oplyser Smukfest følgende:

– Der er længe til august, og vi forholder os afventende lige nu.

Lidegaard håber på ny regering inden for en uge

De Radikales leder, Martin Lidegaard, “håber bestemt”, at en ny regering er på plads inden grundlovsdag, som er 5. juni.

Det siger Lidegaard på vej ind til endnu en omgang regeringsforhandlinger fredag på Marienborg, statsministerens embedsbolig.

Her mødes Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og De Radikale igen til forhandlinger, som efter planen skal munde ud i en centrum-venstre-regering. Firkløveret mødtes også torsdag, og her sluttede forhandlingerne først efter midnat.

Lidegaard vil ikke sige, hvor langt parterne er kommet i forhold til et eventuelt regeringsgrundlag.

– Der arbejdes på det i hvert fald. Vi synes, at vi hver dag gør fremskridt. Så vi håber, vi er ved at se en ende på det efterhånden, siger Lidegaard.

Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og De Radikale har sammenlagt 82 mandater og vil i givet fald være en mindretalsregering. Efter planen skal den have Enhedslisten og Alternativet som parlamentarisk grundlag.

Det har generelt mest været Lidegaard, der har sagt ord – ganske få godt nok – i forbindelse med forhandlingerne på Marienborg. De Radikale ankommer nemlig til fods til Marienborg, mens de øvrige partier er i bil eller taxa og oftest ikke giver en kommentar.

Moderaternes Jakob Engel-Schmidt siger dog lidt ved sin ankomst med nedrullet vindue fredag.

– Jeg har ikke andet at sige, end at vi glæder os til at forhandle, siger han ifølge DR.

Folketingsvalget fandt sted 24. marts. Altså for over ni uger siden. Der var hverken et rødt eller blåt flertal, men Moderaterne fik de afgørende mandater.

Den socialdemokratiske formand, Mette Frederiksen, er i gang med sin anden runde som kongelig undersøger, altså forhandlingsleder, efter valget.

I to uger havde også Venstres formand, Troels Lund Poulsen, rollen som kongelig undersøger, efter at Moderaterne havde mistet tålmodigheden med Mette Frederiksen. Men Troels Lund Poulsen lykkedes ikke med at danne en VLAK-regering.

Dronning Margrethe er udskrevet og skal nu tage den med ro

Dronning Margrethe er fredag over middag blevet udskrevet fra Rigshospitalet i København efter indlæggelse.

Det oplyser kongehuset i en pressemeddelelse lidt efter klokken 13.00.

Hun er på vej hjem til Fredensborg Slot i Nordsjælland, lyder det.

– Hendes Majestæt har det godt, men skal, ligesom ved udskrivelsen fra hospitalet den 19. maj, fortsat tage den med ro, skriver kongehuset.

Her var hun indlagt efter hjertekrampe og en ballonudvidelse af hjertets kranspulsåre. Hun blev indlagt 14. maj og udskrevet igen 19. maj.

Mandag i denne uge blev dronningen så indlagt igen for at blive behandlet, efter at en CT-scanning havde vist en større blodansamling i hofteregionen.

Blodansamlingen skyldtes et tidligere fald, oplyste kongehuset.

Hendes svigerdatter dronning Mary sagde mandag til den fremmødte presse under afviklingen af motionsløbet Royal Run, at dronning Margrethe havde fået foretaget et mindre indgreb.

Kong Frederik kaldte ved samme lejlighed sin mor for “rimelig sej” og sagde, at han ville besøge hende, “når lejligheden byder sig”.

Det gjorde den dagen efter – tirsdag 26. maj – hvor kongen i øvrigt fyldte 58 år.

I pressemeddelelsen mandag lød det, at dronningen efter omstændighederne havde det godt.

Det lød samtidig, at hun skulle være indlagt “i en række dage”. Det varede således til fredag.

For nuværende er der ingen ændringer i de planlagte begivenheder, der er i hendes kalender. Men hendes “deltagelse i planlagte tilstedeværelser vil blive vurderet løbende”, lyder det.

Det næste planlagte arrangement i dronning Margrethes kalender er 6. juni, hvor hun skal deltage i fejringen af den nye Storstrømsbro, som er opkaldt efter dronningen – nemlig Dronning Margrethe II’s Bro.

Fungerende statsminister Mette Frederiksen (S) “fordømmer den russiske droneindtrængen, som sårede civile rumænere” natten til fredag.

Det gør hun i en udtalelse lagt ud af Statsministeriet på X.

– Det er en direkte følge af Ruslands ulovlige angrebskrig.

– Vi står fuldt ud solidarisk med Rumænien. EU og Nato skal styrke vores sikkerhed og afskrækkelsesevne og øge presset på Rusland.

En 36-årig mand og en 50-årig kvinde er fredag morgen blevet anholdt og sigtet for rufferi.

Det skriver Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse.

Parret blev anholdt i Frederikssund, efter at politiet i sidste uge traf en thailandsk kvinde på en massageklinik i Holbæk. Hun havde hverken opholds- eller arbejdstilladelse i Danmark.

Zelenskyj: Drone endte i Rumænien under russisk angreb på Odesa

Da en russisk drone natten til fredag endte i Rumænien, skete det i forbindelse med et angreb på den ukrainske Odesa-region.

Det skriver Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, på X.

Dronen ramte en bygning i byen Galati, der ligger i det sydlige Rumænien mindre end ti kilometer fra Rumæniens grænser til både Ukraine og Moldova.

– I nat udførte russerne et bevidst angreb på vores sydlige region – Odesa-regionen – som grænser op til Rumænien.

– Dette var endnu et kynisk angreb på civil infrastruktur i vores byer og i vores farvande og var rettet mod civile containerskibe.

– En af dronerne, en Shahed-lignende drone, ramte også en almindelig beboelsesejendom i Rumænien, skriver Zelenskyj.

Shahed-droner er iranskproducerede droner, som ofte anvendes af Rusland.

To personer kom lettere til skade ved hændelsen.

Den ukrainske præsident ønsker de tilskadekomne god bedring og skriver, at Ukraine gerne vil hjælpe Rumænien, og at det er nødvendigt at skrue op for presset på det russiske styre.

– Det er i sandhed nødvendigt at øge presset på Rusland, så denne krig ikke bliver trukket i langdrag eller udvidet.

– Vi er klar til at støtte Rumænien på enhver måde, der er nødvendig under disse omstændigheder, skriver Zelenskyj.

INFO: Ritzau liveblogger i dag fra Cykling: 19. etape af Giro d’Italia

Bloggen starter klokken 12:45

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cSaT

Redaktionel kontakt: 33 30 04 10

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=6a13fa81144972c9edca29f8″></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

Kort beskrivelse: Angående liveblog: Etapen blogges i sin fulde længde.

Tredje person anholdt i sag om skyderi mod rockers tatovørbutik

Nordjyllands Politi har anholdt en 22-årig mand, der er mistænkt for at have medvirket, da der i april blev affyret skud mod en tatovørbutik i det centrale Aalborg.

Det oplyser Nordjyllands Politi i en pressemeddelelse.

I forvejen sidder en 15-årig svensker, der mistænkes for at have skudt, og en 18-årig fængslet i sagen.

Den 22-årige bliver fremstillet i grundlovsforhør fredag formiddag.

– Mistanken er, at han har haft en medvirken i skudsagen. Vi har i en periode arbejdet intensivt med at klarlægge omstændighederne, og det arbejde har nu ført til, at vi har kunnet foretage en anholdelse, siger politiinspektør Sune Myrup i pressemeddelelsen.

– Vi ser med stor alvor på sagen, og det er vigtigt for os at understrege, at efterforskningen stadig er i gang.

Af den årsag kan politiet ikke dele flere oplysninger om sagens beviser, eller hvilke roller de sigtede menes at have haft.

Tatovørbutikken, der blev skudt mod 7. april, er ejet af rockerklubben Comanches MC’s præsident i Aalborg, og politiet har tidligere koblet skudepisoden til en verserende bandekonflikt i Nordjylland.

Den 15-årige svensker er sigtet for drabsforsøg, mens den 18-årige er sigtet for medvirken til drabsforsøg.

Hvad den 22-årige konkret er sigtet for, oplyses ikke i pressemeddelelsen.

Når han fremstilles i grundlovsforhør fredag, vil anklagemyndigheden anmode om, at det sker for lukkede døre. Når et grundlovsforhør er for lukkede døre, forhindres offentligheden i at høre, hvilke beviser man har mod den sigtede, og hvad han eventuelt selv forklarer.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]