Seneste nyheder

23. juni 2026

København udfordrer Herning som hjemmebane ved håndboldslutrunder

Herning plejer at være hjemmebane for håndboldlandsholdet på både herre- og kvindesiden, når der afvikles store slutrunder i Danmark.

Men det vil politikerne i Københavns Kommune gerne lave om på, lyder det i en pressemeddelelse.

København og ikke Herning skal være hjemmebane, når der er VM for herrer i 2031 og EM for kvinder i 2032. Det mener overborgmester Sisse Marie Welling (SF).

– I København er interessen for foreningshåndbold stigende. Og som hovedstad og metropol er det så vigtigt, vi arbejder for at få store oplevelser til København.

– Det er både håndbolddrengene og de seje kvinder i den grad garant for, og derfor håber jeg, vi kan tiltrække både VM og EM, siger Sisse Marie Welling.

Hun rækker i fællesskab med kultur-, fritids- og borgerserviceborgmester Christopher Røhl fra De Radikale ud efter værtskaberne.

– Herning har gjort det fantastisk som håndboldens uofficielle hovedstad i mange år, men nu er det Københavns tur til at trække i landsholdstrøjen, mener Christopher Røhl.

– Vi vil bringe verdens bedste håndboldspillere helt tæt på københavnerne og fylde byen med fanzoner og aktiviteter, så alle københavnere kan mærke det fællesskab, som håndbolden samler, tilføjer han.

VM for herrer i 2031 bliver afholdt i Danmark, Norge og Island. EM for kvinder holdes året efter i Danmark, Polen og Tyskland.

Det oplyses, at DanskHåndbold har ansøgt Københavns Kommunes megaeventpulje om 26 millioner kroner i tilskud til planlægning og afvikling af VM i 2031 og EM i 2032.

Økonomiudvalget skal tage stilling til udmøntning af megaeventpuljen til håndboldværtskaberne 16. juni. Inden da skal sagen i høring.

Hvis Københavns Kommune beslutter at sige ja til at tildele støtten, træffer DanskHåndbolds bestyrelse endelig beslutning om placering af mesterskaberne i november.

Hospitalsparkering skulle være gratis – men koster stadig penge

Tophistorien er skrevet og udgivet af TV2 ØSTJYLLAND. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Hvis du skal en tur på akutafdelingen eller fødegangen på et hospital i Region Midtjylland, skal du huske at betale for parkeringen først.

Det koster nemlig fortsat penge at parkere ved regionens hospitaler, selvom regionsrådet i budgettet for 2026 vedtog, at parkering skulle være gratis for patienter, pårørende og medarbejdere. Det skriver TV2 Østjylland.

Men siden beslutningen blev truffet i oktober 2025 er der endnu ikke sket meget med at få den ført ud i livet, fortæller Anders G. Christensen (V), regionsrådsformand i Region Midtjylland.

– Vi er i proces med det, men jeg tror godt, jeg kan sige, at det formentlig ikke bliver i år, vi kommer helt på plads med det, siger han til TV2 Østjylland.

For Betina Steffensen fra Frederikshavn, som var på Aarhus Universitetshospital torsdag, er ventetiden svær at forstå.

– Jeg tænker godt, man kunne gøre det her lidt hurtigere. Det kunne spare en masse mennesker frustrationer og bekymringer. Det er jo ikke alle, der lige har råd til en p-bøde, siger hun.

Hun har selv oplevet at skulle haste på hospitalet, da hendes far skulle have en akut lungetransplantation, hvor hun ikke nåede at starte sin parkering, hvorfor hun fik en parkeringsbøde.

– Det er ærgerlige penge, siger hun.

Nu håber hun, at gratis parkering snart bliver en realitet.

Ifølge regionsrådsformanden skyldes forsinkelsen blandt andet, at regionen skal finde en løsning, der sikrer, at parkeringspladserne fortsat er til rådighed for patienter, pårørende og ansatte, og ikke bliver optaget af andre bilister.

– Tingene er lidt mere komplicerede end som så, siger han.

Han understreger samtidig, at regionen ønsker en løsning, der fungerer på lang sigt.

– Ting tager tid, og sådan er det. Når vi indfører det, skal det være den rigtige løsning, som både virker i dag og i morgen og også virker langsigtet og sikrer, at vi har parkeringspladser nok, også i fremtiden.

I Østjylland gælder det blandt andet Aarhus Universitetshospital, Regionshospitalet Randers, Regionshospitalet Horsens og Regionshospitalet Silkeborg, hvor gratis parkering skal indføres i fremtiden.

Ifølge Anders G. Christensen arbejder regionen videre med ordningen, men han kan endnu ikke sige præcist, hvornår den træder i kraft.

https://www.tv2ostjylland.dk/oestjylland/hospitalsparkering-skulle-vaere-gratis-men-koster-stadig-penge-53b25

Redaktionel kontakt:

Amalie Mønsted Sig

tlf.: +4527218140

e-mail: pesv@tv2oj.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF TV2 ØSTJYLLAND ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

Artiklen fortsætter efter annoncen

I løbet af de første 24 timer er der solgt 1,5 millioner eksemplarer af det nye danskproducerede James Bond-spil “007 First Light”.

Det skriver den danske spiludvikler IO Interactive, som står bag spillet, på det sociale medie X.

– Tak, for at I deltog i lanceringen af “007 First Light”, for jeres overvældende entusiasme og for at dele jeres oplevelser med spillet, lyder det på X.

Medier: Amerikansk Grønland-forhandler er blevet forfremmet

Den amerikanske chefforhandler i forhandlingerne mellem USA, Danmark og Grønland, Mike Needham, er blevet forfremmet og er rykket tættere på præsident Donald Trump.

Det skriver de amerikanske medier The Washington Post og Axios samt DR.

Mike Needham er rykket fra det amerikanske udenrigsministerium til Det Hvide Hus, hvor han nu er vicesikkerhedsrådgiver og rådgiver for præsidenten.

Ifølge DR fortsætter han i rollen som leder af forhandlingerne om Grønland.

DR skriver fredag, at Udenrigsministeriets departementschef, Jeppe Tranholm-Mikkelsen, torsdag var i Washington D.C.

Sammen med den grønlandske departementschef for Departementet for Udenrigsanliggende og Forskning, Mininnguaq Kleist, holdt han møde med Mike Needham og det amerikanske forhandlingshold.

Mødet i Washington D.C. var en del af forhandlingerne mellem de tre lande, som har kørt siden udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) var i den amerikanske hovedstad i januar.

Ifølge DR kører forhandlingerne i flere spor. Blandt andet diskuteres der åbning af tre eller fire nye amerikanske baser i Grønland.

USA har i dag en enkelt militærbase i Grønland. Det er Pituffik Space Base, der tidligere var kendt som Thule-basen. Basen er placeret på Grønlands nordvestlige kyst.

Ud over forhandlingerne om Grønland har Mike Needham også en nøglerolle i samtaler mellem USA og Libanon, skriver The Washington Post.

Donald Trumps særlige udsending til Grønland, Jeff Landry, var i sidste uge i Grønland for første gang, hvor han blandt andet deltog i en erhvervskonference i Nuuk.

Han holdt også et møde med grønlandske toppolitikere, som ifølge regeringsleder Jens-Frederik Nielsen (Demokraatit) foregik i “en god tone”.

DR skriver på baggrund af samtaler med kilder, at Jeff Landrys besøg i Grønland ikke har gjort “noget godt for drøftelserne” mellem landene.

Nato fordømmer Ruslands hensynsløshed efter drone i Rumænien

Nato fordømmer “Ruslands hensynsløshed”, efter at en drone natten til fredag styrtede ned i et lejlighedskompleks i Rumænien.

Det skriver en talsperson fra forsvarsalliancen på det sociale medie X, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Ifølge Rumæniens forsvarsministerium var dronen russisk.

– Vi fordømmer Ruslands hensynsløshed, og Nato vil fortsat styrke vores forsvar mod alle trusler, herunder droner, lyder det fra talspersonen.

EU’s kommissionsformand, Ursula von der Leyen, reagerer også på hændelsen. Rumænien er både medlem af Nato og EU.

Von der Leyen skriver på X, at Ruslands angrebskrig har overskredet endnu en linje og påpeger, at dronen er faldet ned inden for EU’s territorium.

– En russisk drone ramte et tæt befolket område i Rumænien og sårede civile. På EU-territorium.

– Vi står i fuld solidaritet med Rumænien og dets befolkning, skriver Ursula von der Leyen på X.

Dronen ramte en bygning i den rumænske by Galati, der ligger nær grænsen til Ukraine.

Dronen styrtede ned og ramte taget på bygningen, hvilket førte til en brand. To personer har ifølge Reuters fået mindre skader i forbindelse med hændelsen.

Knap halvdelen af danskerne vil have nyvalg nu

Tophistorien er skrevet og udgivet af Radio IIII. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Gennem de seneste to måneders historisk lange regeringsforhandlinger har idéen om et nyvalg ad flere omgange været debatteret.

Og står det til et flertal af danskerne, så er idéen tilsyneladende ikke så dum.

44 procent af danskerne er nemlig enten enige eller meget enige i, at der bør udskrives nyvalg til Folketinget.

Det viser en ny måling, som analyseinstituttet Wilke har foretaget for RADIO IIII.

I undersøgelsen er danskerne blevet spurgt: ”Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn: ’Der bør udskrives nyvalg til Folketinget nu’?”.

Og her svarer 23 procent af de adspurgte, at de er ”meget enige” i udsagnet, mens 21 procent svarer, at de er ”enige”.

Omvendt er der ifølge målingen under en tredjedel af danskerne, som mener, at nyvalg er en dårlig idé.

Af de adspurgte er der således 18 procent, der erklærer sig ” uenige” i udsagnet, mens 12 procent svarer, at de er ”meget uenige”.

27 procent af de adspurgte har svaret ”hverken enig eller uenig”.

Undersøgelsen, som Wilke har lavet for RADIO IIII, viser i øvrigt, at det i høj grad er danskere, som har stemt på borgerlige partier, særligt Dansk Folkeparti, Borgernes Parti, Danmarksdemokraterne og Liberal Alliance, som er ”enige” eller ”meget enige” i udsagnet.

Danskerne, som medvirker i undersøgelsen, er blevet spurgt i perioden mellem 20. maj og 26. maj.

https://radio4.dk/nyheder/uAgFWZZIFult2rTPgubh

Redaktionel kontakt:

magnus bang

tlf.: 61602132

e-mail: Bang@radio4.dk

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Radio IIII ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)

Alle afgange på letbanen i Aarhus er aflyst fredag morgen

Alle afgange er fredag morgen aflyst på de to linjer på letbanen i Aarhus, L1 og L2. Det skyldes et nedbrud på signalsystemet.

Det skriver Midttrafik i en nyhed på selskabets hjemmeside.

Først lød det, at forventningen var, at aflysningerne ville vare frem til klokken 08.30.

Men klokken 07.17 har Midttrafik opdateret deres nyhed, så det nu fremgår, at det endnu ikke vides, hvornår driften kan genoptages.

Det “kommer til at tage timer”, lyder det dog.

Midttrafik opfordrer til at holde øje med infoskærme, Rejseplanen eller appen Midttrafik live, hvor man kan følge trafikken lige nu.

Der er bestilt erstatningsbusser på rute 88, der kører mellem Grenaa og Hornslet.

Den første afgang fra Hornslet er klokken 08.27, skriver Midttrafik, mens den første afgang fra Grenaa bliver klokken 08.45.

Fra Hornslet kan man tage rute 100 videre mod Aarhus.

Man kan benytte Midttrafiks rejsegaranti, som dækker udgifter til bil eller taxa, hvis man som rejsende bliver mere end 20 minutter forsinket.

Midttrafik refunderer kørselsudgifter op til 75 kilometer med taxa og 75 kilometer tur/retur i bil, fremgår det af trafikselskabets hjemmeside.

NU/KORRFLASH

INFO: Artiklen “NET/RUMÆNIEN/RUSLAND/DRONE”, udsendt kl. 6:55 med overskriften “Rumænien rækker ud til Nato efter drone har ramt lejlighedskompleks” er korrigeret. forsvarsministerium er rettet til udenrigsministeriet

Rumænien rækker ud til Nato efter drone har ramt lejlighedskompleks

Rumænien har underrettet Natos generalsekretær, Mark Rutte, efter at en drone natten til fredag styrtede ned i et lejlighedskompleks i en rumænsk grænseby nær Ukraine.

Det skriver det rumænske forsvarsministerium tidligt fredag morgen i en udtalelse ifølge nyhedsbureauet AFP.

– Denne hændelse er en alvorlig og uansvarlig eskalering fra Rusland, skriver ministeriet.

I udtalelsen fremgår det også, at Rumænien ved underretningen af Rutte “har anmodet om tiltag for at fremskynde overførslen af antidrone-kapaciteter til Rumænien”.

Antidrone-kapaciteter er systemer, der er i stand til at nedskyde eller på anden måde opsnappe fjendtlige droner.

Rumæniens forsvarsministerium oplyste natten til fredag, at en russisk drone var styrtet ned i byen Galați, der ligger få kilometer fra grænsen til Ukraine.

Dronen styrtede ned og ramte taget på et større lejlighedskompleks, hvilket startede en brand, der sidenhen er blevet slukket.

Kort tid efter oplyste det rumænske beredskab, at to personer har fået mindre skader i forbindelse med hændelsen.

Rumraket fra Blue Origin eksploderer under test i Florida

En ubemandet raket fra den amerikanske rumfartsvirksomhed Blue Origin, som rigmanden Jeff Bezos står bag, er natten til fredag eksploderet på affyringsrampen i forbindelse med en test i den amerikanske delstat Florida.

Det fremgår ifølge nyhedsbureauet Reuters af en livesending på YouTube.

Rakettens motor blev tændt omkring klokken 03.00 natten til fredag dansk tid. Kort herefter skete eksplosionen, der sendte en kæmpe søjle af røg og flammer op i luften.

– Vi oplevede en uregelmæssighed under dagens statiske affyringstest, skriver Blue Origin i et opslag på det sociale medie X.

Ved en statisk affyringstest (hot-fire test, red.) opsendes raketten ikke. Motoren tændes, mens raketten holdes fast på jorden. Det gør man for at kunne foretage en række målinger af blandt andet tryk og temperaturer.

– Der er gjort rede for alle medarbejdere, og de er i sikkerhed. Det er for tidligt at sige, hvad årsagen til problemet er, men vi arbejder på at finde ud af det, skriver Bezos i et opslag på X.

Nasas øverste chef, Jared Isaacman, skriver på X, at den amerikanske rumfartsorganisation er blevet gjort bekendt med hændelsen.

– Rumfart er ubarmhjertig, og udviklingen af nye, tunge opsendelseskapaciteter er ekstremt vanskelig.

– Vil arbejde tæt sammen med vores partnere for at støtte en grundig undersøgelse af denne uregelmæssighed, vurdere de kortsigtede konsekvenser for missioner og komme tilbage til at opsende raketter, skriver han.

SpaceX og Blue Origin konkurrerer om at levere landingsmodulet til Nasas første Artemis-landing på Månen. Det er rumfartsorganisationens plan, at få mennesker tilbage på Månen i 2028.

Nasa vil senere bygge en permanent rumbase på Månen som afsæt for mere udforskning af rummet, herunder rejser til Mars.

Elon Musk, der er ejer af SpaceX, har i et opslag på X kommenteret på eksplosionen af konkurrentens rumraket.

– Meget uheldigt. Raketter er svære, skriver han.

Mand sigtet for uagtsom brandstiftelse efter flugt fra lejlighedsbygning

En 52-årig mand er blevet sigtet for uagtsom brandstiftelse som følge af en brand på Møllevænget i Nykøbing Mors torsdag aften.

Det oplyser vagtchef ved Midt- og Vestjyllands Politi Simon Skelkjær.

– Vi har taget ham med, og han er blevet kørt til sygehuset, hvor han skal undersøges for nogle mindre brandskader, siger han.

Manden er blevet sigtet efter straffelovens paragraf 182, som lyder, at den, som af uagtsomhed forvolder ildsvåde på fremmed ejendom, straffes med bøde eller fængsel i op til to år, fortæller Simon Skelkjær.

– Det handler om sandsynlighedsforsæt. Kaster man for eksempel en tændstik på noget halm, bør man kunne forudse, at der kan gå ild i det.

– Det kan ændre sig, når vi har lavet undersøgelser, for vi har ikke kunnet lave undersøgelser på stedet endnu. Så det kan sagtens ændre sig, siger han.

Politiet fik anmeldelsen klokken 20.15, oplyser politiet til TV Midtvest.

18 beboere i 17 lejemål blev evakueret i bygningen, og ingen er kommet til skade, fortæller vagtchefen.

– Alle skal genhuses. De kan ikke bo der længere, da lejlighederne er ubeboelige. Cirka halvdelen fandt selv andre steder at overnatte, og resten er der blevet fundet ly til, siger Simon Skelkjær.

Manden bor selv i bygningen i en lejlighed på anden sal.

Da det blev konstateret, at der var brand i bygningen, blev manden set flygte fra stedet, siger Simon Skelkjær.

– Men det skal ikke forstås sådan, at vi tror, at det er en pyroman, vi er på jagt efter. Vi tror, at der er sket en fejl. Nogen har hørt noget, der måske kunne være fyrværkeri. Det kan også være noget andet.

– Det er i hvert fald ikke vores umiddelbare opfattelse, inden vi har undersøgt det, at han havde til hensigt at sætte ild til hele ejendommen, siger han.

Brandvæsenet arbejder stadig på stedet, oplyser vagtchefen.

– Vi skal ud og have undersøgt stedet af teknikere, når det er slukket, for at finde ud af, hvad det egentlig er, der er sket derude, siger han og beskriver sagen som en lidt atypisk sag.

– Det er både på grund af det meget voldsomme omfang og den enorme materielle skade, men også på grund af omstændighederne, og hvorfor han springer ud fra lejligheden på anden sal, siger Simon Skelkjær.

Politiet har ikke umiddelbart planer om at fremstille manden i grundlovsforhør.

– Det gør vi ikke på det her grundlag. Før vi kan undersøge det nærmere, kan vi ikke konkludere, at han har haft til hensigt at sætte ild til hele ejendommen, siger Simon Skelkjær.

INFO: Ritzau liveblogger i dag fra Giro d’Italia.

29. maj: 19. etape (bjergrig, blogstart 12:45).

Etapen dækkes i sin fulde længde.

Bloggen kan følges på: http://www.ritzau.dk/-cSaT

Direkte embedkode: <div id=”ritzaulivefeed” data-source=”https://livewire.ritzau.dk/LiveEventFeed/Index?uid=5fbd7351cf6b4f12204a6317&eid=6a13fa81144972c9edca29f8″></div><script src=”https://livewire.ritzau.dk/Scripts/pym.js” type=”text/javascript”></script>

Redaktionel kontakt: 33 30 04 10

DMI Regionaludsigt øst

RITZAU

REGIONALOST

Fredag den 29. maj 2026.

Udsigt, der gælder til lørdag morgen, udsendt kl. 05.00

Fyn:
Nogen eller en del sol, men en overgang bliver det mere skyet vestfra med mulighed for lidt regn eller byger. Temp. op mellem 19 og 24 grader, og svag til jævn vind fra syd, som efterhånden drejer til vest, ved kysterne stedvist op til frisk vind. Om aftenen nogen eller en del sol, og om natten til dels klart vejr, men efterhånden risiko for stedvis dis eller tågebanker. Temp. ned mellem 10 og 12 grader, og svag til jævn vind omkring vest.

København og Nordsjælland:
Nogen eller en del sol, men en overgang bliver det mere skyet vestfra med mulighed for lidt regn eller byger. Temp. op mellem 20 og 24 grader, og svag til jævn vind fra syd, som sidst på dagen drejer til vest, ved kysterne stedvist op til frisk vind. Om aftenen mest skyet og måske enkelte byger, om natten til dels klart vejr. Temp. ned mellem 10 og 14 grader, og svag til jævn vind omkring vest.

Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster:
Nogen eller en del sol, men en overgang bliver det mere skyet vestfra med mulighed for lidt regn eller byger. Temp. op mellem 18 og 23 grader, og svag til jævn vind fra syd, som sidst på dagen drejer til vest, ved kysterne stedvist op til frisk vind. Om aftenen mest skyet og måske enkelte byger, og om natten til dels klart vejr, men efterhånden risiko for stedvis dis eller tågebanker. Temp. ned mellem 10 og 13 grader, og svag til jævn vind omkring vest.

Bornholm:
En del sol, men sidst på dagen bliver det mere skyet vestfra med mulighed for lidt regn eller byger. Temp. op omkring 20 grader, og svag til jævn vind fra omkring sydvest. Om aftenen mest skyet og måske enkelte byger, om natten til dels klart vejr. Temp. ned omkring 12 grader, og let til frisk vind omkring vest.

Ritzau morgenbrief

Topnyheder:

Udland: Drone har ramt beboelsesejendom i rumænsk grænseby

En drone har natten til fredag ramt et lejlighedskompleks i den rumænske by Gala?i, der ligger nær grænsen til Ukraine, meddeler Rumæniens forsvarsministerium.
Ifølge ministeriet er der tale om en russisk drone, og det rumænske beredskab siger, at to personer har fået mindre skader.

Læs mere

Politik: De Radikale venter fortsættelse af regeringsforhandlinger fredag

De Radikales leder, Martin Lidegaard, forventer, at regeringsforhandlingerne genoptages fredag, sagde han kort efter midnat, hvor han sammen med partifællen Samira Nawa forlod forhandlingerne på Marienborg. – Vi har haft en udmærket aften, lød det fra en smilende Lidegaard.

Læs mere

Nyheder:

Udland: Vance: Aftale mellem USA og Iran er der ikke endnu

USA “er der ikke endnu” med Iran, men parterne er meget tæt på, sagde den amerikanske vicepræsident, J.D. Vance, torsdag til journalister. – Vi kan ikke garantere, at vi når i mål, men lige nu har jeg en ret god fornemmelse med det, sagde han.

Læs mere

Udland: Tre meldes dræbt under angreb på russisk-kontrolleret område

Tre teknikere er torsdag blevet dræbt under et ukrainsk droneangreb i den russisk-kontrollerede del af den østukrainske region Donetsk. Det skrev den russisk-indsatte leder i området, Denis Pusjilin, på den krypterede beskedtjeneste Telegram.

Læs mere

Udland: WHO-chef: Vi kan godt stoppe ebolaudbrud i DR Congo

Ebolaudbruddet i Den Demokratiske Republik Congo, der indtil videre formodes at have kostet over 200 mennesker livet, kan stoppes. Det sagde lederen af Verdenssundhedsorganisationen (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, torsdag aften under et besøg i landets hovedstad, Kinshasa.

Læs mere

Udland: Venezuelas oppositionsleder vil forhandle med præsident

Maria Corina Machado, der er Venezuelas oppositionsleder, er fast besluttet på at forhandle en demokratisk overgang med sit lands midlertidige regering efter afsættelsen af Nicolás Maduro i januar, siger hun i en udtalelse.

Læs mere

Udland: USA udpeger Brasiliens to største bander som terrororganisationer

USA udpeger Brasiliens to største kriminelle bander som terrororganisationer på trods af modstand fra Brasilien, oplyser USA’s udenrigsminister, Marco Rubio, i en udtalelse. Det drejer sig om Primeiro Comando da Capital (PCC) og Comando Vermelho (CV).

Læs mere

Det sker i dag:

09:00 Dommer fastsætter straf til eksrocker i sag om hvidvask

Retten i Holstebro afsiger dom i en sag, hvor en tidligere rocker fra Bandidos har tilstået hvidvask af 70 millioner kroner.

Læs mere

09:15 Tre er tiltalt for at stifte pizzeria-brand

Retten i Helsingør behandler en sag, hvor tre mænd er tiltalt for med brandbare væsker at have sat ild til et pizzeria med henblik på at få forsikringspenge. Der er nedlagt navneforbud i sagen.

Læs mere

09:45 Ny direkte rute fra København til Canada lanceres

Medierne inviteres til at deltage sammen med de canadisk flyselskab WestJet og Københavns Lufthavn i forbindelse med jomfruflyvningen mellem København og Halifax, Canada.

Læs mere

12:00 Arla og DMK holder pressemøde om fusion

Arla Foods og DMK Group holder online pressemøde i forbindelse med den godkendte fusion mellem de to mejeriselskaber.

Læs mere

12:00 11 partier mødes til politisk topmøde på Skivemødet

11 af Folketingets partier deltager i et politisk topmøde på Skivemødet med debat om balancen mellem land og by, vækst og velfærd.

Læs mere

Militære delegationer fra Israel og Libanon skal mødes

Militære delegationer fra Israel og Libanon skal mødes i USA’s forsvarsministerium, Pentagon, for at drøfte den igangværende konflikt mellem de to nabolande.

Læs mere

EU ventes at drøfte forholdet til Kina

EU’s 27 kommissærer skal mødes i Bruxelles i Belgien for at drøfte en ny strategi, der skal fremme europæisk industri, mindske kinesisk import og skabe en mere lige handelsbalance.

Læs mere

Avisernes forsider:

Avisen Danmark

Betjentes navne bliver fjernet fra nye og mere sikre politiskilte, der også skal gøre det sværere for kriminelle at bruge falske politiskilte til bedrageri.

https://www.ritzau.dk/nyhed?mym=0945078b-0fad-48b3-b1c7-590488f3d9a0

Berlingske

Mens regeringsforhandlingerne går ind i deres afgørende fase, lægger landets største erhvervsorganisation pres på de røde partier. Nye regnemetoder gør nemlig, at de positive effekter ved Løkkes mærkesag er væsentligt større, end man i årevis har troet.

Børsen

I en tid, hvor AI kan vælte forretningsmodeller, har to af verdens største fragtselskaber to vidt forskellige svar på udfordringen. Mens Mærsk sætter sin lid til, at stålet og skibene bliver et stadigt vigtigere anker, satser DSV på skala og fleksibilitet.

https://borsen.dk/nyheder/perspektiv/ai-udfordrer-fragtbranchens-gamle-konger-maersk-og-dsv-star-pa-hver-deres-side (låst)

Ekstra Bladet

En junidag i 2021 sætter sognepræsten Thomas Gotthard sig med papir og kuglepen og nedfælder sin tilståelse til Maria From Jakobsens familie. Ekstra Bladet kan for første gang vise hans to sider lange, håndskrevne brev.

Information

En central detalje i Dansk Folkepartis formand Morten Messerschmidts vidneudsagn var afgørende i en retssag, der førte til massiv kritik af PET-chef. Men hvor godt husker han de nærmere detaljer om SM-sex og cykeltyverier?

https://www.information.dk/indland/2026/05/nye-oplysninger-rejser-tvivl-messerschmidts-vidneforklaring-findsen-sagen (låst)

Jyllands-Posten

Det stod allerøverst på listen over borgerlig politik. Men i forhandlingerne om en blå regering blev store bededag begravet i et forsøg på at overbevise Moderaterne og overtage magten.

Kristeligt Dagblad

DSB skal købe nye billetautomater for knap 300 millioner kroner, og det er et krav, at de skal være kontantløse. Det risikerer at gå ud over de mest sårbare borgere, lyder kritik.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/dsb-vil-erstatte-de-gamle-billetautomater-med-nye-kontantloese-maskiner-hensynsloest-lyder (låst)

Politiken

Den afgående regering kaster sig ud i skarpt slagsmål i EU for at forhindre kemiske sprøjtemidler i at brede sig og skade miljø og drikkevand. Ifølge et såkaldt samlenotat skal den danske linje være “stærkt kritisk” over for forslag om at forenkle godkendelsesprocedurer for landbrugs- og fødevareerhvervene.

https://politiken.dk/danmark/politik/art10858953/SVM-ministre-g%C3%A5r-sammen-om-%C2%BBst%C3%A6rkt-kritisk%C2%AB-slag-med-EU-om-drikkevand (låst)

Avisernes ledere:

Berlingske: Lars Løkkes røde regering er ren gift for børsmarkedet

Børstørken endte med at vare blot 13 dage mindre end hele SMV-regeringens levetid. Fiskefodergiganten BioMar kom torsdag på børsen midt i forhandlingerne om en rød regering, som vil være dybt skadelig for børskulturen i Danmark.

https://www.berlingske.dk/ledere/berlingske-mener-lars-loekkes-roede-regering-er-det-rene-gift-for-boersmarkedet (låst)

Ekstra Bladet: Ned ad brættet

Det er en god regel, at man ikke skal spørge, hvis ikke man kan tåle svaret.
Det er en regel, som åbenbart ikke er slået helt igennem i Thy endnu, men det spår jeg, at den kommer til. Onsdag vedtog Thisted kommunalbestyrelse to projekter med vindmøller og solceller, selvom de lokale borgere havde sagt nej.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/borgerne-ned-ad-braettet/11191287

Information: Der er rigeligt tilbage at kæmpe for

Klimakampen er tabt. Mennesket er ikke i stand til at skabe de nødvendige forandringer, skriver Theis Ørntoft i sit nye essay “Bag litiumbjergene”. Men hverken han eller klimavidenskaben ved, hvordan klimakrisen ender. Så det er for tidligt at give op. Der er rigeligt tilbage at kæmpe for heroppe på jorden.

https://www.information.dk/indland/leder/2026/05/overser-spoerger-theis-oerntoft-nye-dommedags-essay-ja-svaret (låst)

Jyllands-Posten: Tal med Rusland om nødvendigt. Men tag en stor kæp med

Det er godt, at Europa melder sig ind i det diplomatiske spil om Ukraine, men succes kræver håndfast opbakning til Kyiv, maksimalt pres på Moskva og realistiske forventninger til forløbet.

https://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE19332465/tal-med-rusland-om-noedvendigt-men-tag-en-stor-kaep-med/ (låst)

Kristeligt Dagblad: Medierne skal stå for noget – ellers falder de for alt

Det har ført til til mærkværdig opstandelse hos Weekendavisens medarbejdere at få at vide, at deres avis har et borgerligt grundlag. Det er afgørende, at medierne tør have forskellige holdninger, hvis vi ønsker pluralisme i meningsdannelsen.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/medierne-skal-staa-noget-ellers-falder-de-alt (låst)

Politiken: Slankere regering

Frem for blot at sløjfe nogle af de nyere og måske lidt for snævre ministerier såsom Ældreministeriet og Digitaliseringsministeriet bør slankeøvelse også én gang for alle betyde et farvel til Fødevareministeriet. Med rødder tilbage til slutningen af 1800-tallet er det en institution, som tiden er løbet fra.

https://politiken.dk/debat/ledere/art10860676/Det-er-p%C3%A5-tide-at-landbrugssektoren-bliver-behandlet-som-alle-andre-erhverv (låst)

Populære søgeord på Google:

nba

poul krebs

sofie linde

paul mccartney

ebola

Kilde: Google Trends – mest anvendte søgninger på Google i Danmark i dag.

https://trends.google.dk/trends

Udvalgte trends på X:

Gordon

Rashford

Barca

Alvarez

Trump

Kilde: X

https://x.com

Dagens vejr:

Fredag: Der kommer en del sol, men en overgang bliver det mere skyet vestfra med mulighed for lidt regn eller byger. Temperaturerne kommer op mellem 17 og 25 grader, og det bliver køligst i Vestjylland. Vinden bliver svag til jævn fra syd og vil efterhånden dreje til at komme fra vest. Ved kysterne kommer der efterhånden stedvis frisk vind. Aftenen byder på nogen sol, men mod sydøst bliver det mere skyet – måske med enkelte byger. Om natten bliver vejret til dels klart med temperaturer ned mellem 8 og 14 grader.

Kilde: http://dmi.dk/danmark

DMI Farvandsudsigter

RITZAU

FARVANDSUDSIGTER
Fredag den 29. maj 2026.

Der er kulingvarsel for Østersøen omkring Bornholm og Skagerrak.

Farvandsudsigter, der gælder til lørdag morgen, udsendt klokken 4.25.

Østersøen omkring Bornholm:
Sydvest 6 til 11 m/s. God sigt. I aften i den nordlige del sydvest 6 til 11 m/s. Og i den sydlige del syd 2 til 7 m/s. God sigt. I nat kuling fra nordvest 9 til 14 m/s. God sigt.

Vestlige Østersø:
Syd 4 til 9 m/s. God sigt. I aften og i nat vest 6 til 11 m/s. God sigt.

Bælthavet og Sundet:
Bælthavet: Syd 6 til 11 m/s. God sigt. I nat vest 6 til 11 m/s. God sigt. Sundet: Syd 5 til 10 m/s. God sigt. I nat nordvest 4 til 9 m/s. God sigt.

Kattegat:
Sydøst 5 til 10 m/s. God sigt. I aften i den nordlige del sydøst 5 til 10 m/s. Og i den sydlige del vest 6 til 11 m/s. God sigt. I nat vest 8 til 13 m/s. God sigt.

Skagerrak:
Syd 5 til 10 m/s. God sigt. I eftermiddag kuling fra sydøst 9 til 14 m/s. God sigt. I aften og i nat vest 8 til 13 m/s. God sigt.

Fisker:
Sydøst 7 til 12 m/s. God sigt. I eftermiddag i den vestlige del sydvest 4 til 9 m/s. Og i den østlige del sydvest 8 til 13 m/s. God sigt. I aften og i nat vest 6 til 11 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 1,5 m. Dønning: 1 m.

Tyskebugt:
Syd 6 til 11 m/s. God sigt. I eftermiddag sydvest 6 til 11 m/s. Og i den sydvestlige del nordøst 3 til 8 m/s. God sigt. I aften og i nat nordvest 4 til 9 m/s. God sigt.

Signifikant bølgehøjde: 1 m. Dønning: 1 m.

Venezuelas oppositionsleder vil forhandle med fungerende præsident

Maria Corina Machado, der er Venezuelas oppositionsleder, er fast besluttet på at forhandle en demokratisk overgang med sit lands midlertidige regering efter afsættelsen af Nicolás Maduro i januar.

Det siger Machado i en udtalelse fra Panama, skriver nyhedsbureauet AFP.

– Det centrale formål med den her forhandling er at opnå afholdelse af et frit, gennemsigtigt og suverænt præsidentvalg, siger hun.

Hun fortæller ikke, om en potentiel forhandling er gået i gang, eller hvornår den vil foregå.

Venezuelas opposition er anført af Machado. Den har indtil nu gjort krav på sejren til sin kandidat, Edmundo González Urrutia, ved valget i 2024, hvor Maduro blev udråbt som vinder.

Edmundo González Urrutia måtte siden flygte fra landet.

Store dele af Vesten anerkender ikke Maduro som vinder af valget.

Ved årsskiftet trængte amerikansk militær ind i præsidentpaladset i Caracas og tog Maduro og hans hustru til fange. De befinder sig nu i USA, hvor de afventer rettergang i en sag om blandt andet narkosmugling. Han nægter sig skyldig.

Delcy Rodríguez var vicepræsident i Maduros regering og har indtaget posten som fungerende præsident.

I udtalelsen fra Machado beder hun USA om hjælp til at “fremme en seriøs, fast og ansvarlig politisk forhandling med det midlertidige regime for at genoprette demokratiet i Venezuela”.

Machado har udtrykt tillid til den amerikanske præsident Donald Trumps planer for Venezuela efter tilfangetagelsen af Maduro.

Hun sagde lørdag, at hun vil stille op til et endnu ikke planlagt fremtidigt valg.

– Jeg kommer til at stille op, sagde hun under en rejse i Panama.

Trump har antydet, at der vil blive afholdt et nyt valg, men en dato er endnu ikke fastlagt.

Fra Delcy Rodríguez lød det den 1. maj, da hun blev spurgt til udsigterne til afholdelse af et valg, at hun ikke ved, hvornår det vil finde sted.

AFP

Drone har ramt beboelsesejendom i rumænsk grænseby

En drone har natten til fredag ramt et lejlighedskompleks i den rumænske by Galați, der ligger nær grænsen til Ukraine.

Det meddeler Rumæniens forsvarsministerium natten til fredag ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Ifølge ministeriet er der tale om en russisk drone. Den styrtede ned og ramte taget på bygningen, hvilket førte til en brand.

To personer har fået mindre skader i forbindelse med hændelsen. Det skriver det rumænske beredskab natten til fredag ifølge Reuters i et opslag på det sociale medie Facebook.

Da dronen ramte bygningen, detonerede en sprængladning, som dronen var udstyret med, lyder det videre fra beredskabet. Det tilføjer, at omkring 70 personer er blevet evakueret fra lejlighedskomplekset.

Den rumænske radiostation Pro Lider FM har også beskrevet hændelsen i et opslag på det sociale medie Facebook. Opslaget er ledsaget af en video, hvor der kan høres en tiltagende summen, der efterfølges af et højt brag.

På tidspunktet for braget ses en bygning blive lyst op af det, der ser ud til at være en eksplosion. Videoens indhold er ikke verificeret.

Samtidig rapporterer den rumænske tv-station TVR ifølge nyhedsbureauet Reuters, at en drone er blevet fundet i byen Basesti, der ligger i den nordvestlige del af Rumænien omkring 550 kilometer nordvest for Galați.

Dronen i Basesti var ikke udstyret med en sprængladning og havde et vingefang på omkring tre meter, oplyser lokale myndigheder til tv-stationen.

Myndigheder arbejder i øjeblikket på stedet og forsøger at fastslå, hvor dronen kommer fra.

Det er tidligere sket, at droner eller dronerester fra Rusland er faldet ned på rumænsk område i forbindelse med russiske angreb i Ukraine.

Natten til fredag sker der droneangreb i havnebyen Izmajil, der ligger i den sydlige ukrainske region Odesa. Det skriver lokale myndigheder i området ifølge Reuters på den krypterede beskedtjeneste Telegram.

En af dronerne satte sig fast i en elledning, hvilket midlertidigt afbrød strømmen til fem landsbyer, fremgår det.

Den ukrainske havneby Izmajil ligger omkring 60 kilometer øst for den rumænske grænseby Galați.

USA udpeger Brasiliens to største bander som terrororganisationer

USA udpeger Brasiliens to største kriminelle bander som terrororganisationer på trods af modstand fra Brasilien.

Det oplyser USA’s udenrigsminister, Marco Rubio, ifølge nyhedsbureauet AFP i en udtalelse.

Det drejer sig om Primeiro Comando da Capital (PCC) og Comando Vermelho (CV), siger Rubio.

– CV og PCC er to af de mest voldelige kriminelle organisationer i Brasilien. Deres indflydelse og illegale netværk rækker langt ud over Brasiliens grænser, på tværs af vores region og ind i vores land.

– Tilsammen råder de over tusindvis af medlemmer og har orkestreret brutale angreb mod brasilianske politibetjente, offentlige embedsmænd og civile, siger han.

Den brasilianske præsident, Luiz Inácio Lula da Silva, har gjort sin modstand mod dette tiltag klar.

Lulas primære rival i det kommende valg, den konservative Flávio Bolsonaro, har støttet terrorstemplingen. Bolsonaro mødtes med USA’s præsident, Donald Trump, tidligere på ugen.

Der er ikke tale om Brasiliens tidligere præsident Jair Bolsonaro, der er blevet dømt for kupforsøg mod Lula, men derimod hans søn.

USA begyndte at udpege kriminelle bander som terroristorganisationer, da USA’s præsident, Donald Trump, tiltrådte embedet i januar 2025. Blandt de udpegede er Mexicos Sinaloa- og Jalisco New Generation-karteller.

Efter Trump-administrationens opfattelse gør terrorstemplingen det juridisk muligt at iværksætte bredere tiltag mod banderne, deres ledere og interesser.

I oktober gennemførte brasilianske sikkerhedsstyrker en massiv aktion mod CV, hvilket resulterede i mindst 119 dødsfald. Det er den dødeligste operation af sin slags i Brasilien. Mindre sammenstød sker jævnligt.

I knap et år har USA udført adskillige luftangreb mod skibe og både, som ifølge Trump-administrationen smuglede narkotika og tilhørte terrororganisationer.

Ifølge AFP er i alt 193 personer døde i angrebene.

Lande som Mexico og Brasilien, der har ledere i midten eller på venstrefløjen, har udtrykt modstand mod udpegelserne. Lande med højreorienterede regeringer – som for eksempel Ecuador og Honduras – har støttet dem.

Tre teknikere meldes dræbt under angreb på russisk-kontrolleret område

Tre teknikere er torsdag blevet dræbt under et ukrainsk droneangreb i den russisk-kontrollerede del af den østukrainske region Donetsk.

Det skriver den russisk-indsatte leder i området, Denis Pusjilin, på den krypterede beskedtjeneste Telegram.

Ifølge Pusjilin befandt et hold af teknikere fra et vandforsyningsselskab sig i en bil i byen Vuhlehirsk, da bilen blev ramt i et droneangreb.

En fjerde person blev alvorligt såret under angrebet.

Yderligere fire personer er ifølge den russisk-indsatte leder blevet såret som følge af andre angreb i de dele af Donetsk, der er under russisk kontrol.

Rusland har bedt Ukraine opgive de områder af Donetsk, som fortsat er under ukrainsk kontrol. Det har Ukraine afvist.

Rusland har desuden meddelt, at man er klar til at fortsætte kampene, indtil hele regionen er under russisk kontrol.

I marts lød det fra Pusjilin, at 17 procent af regionen fortsat var på ukrainske hænder.

Russiske styrker har langsomt vundet terræn i Donetsk.

Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, og andre ukrainske embedsmænd har for nylig hævdet, at ukrainske styrker har generobret områder og ved frontlinjen befinder sig i den bedste position i flere måneder.

Ruslands forsvarsministerium hævdede torsdag, at russiske styrker havde taget kontrol over landsbyen Novovasylivka i den ukrainske grænseregion Kharkiv.

Her hævder Rusland, at det er i gang med at etablere en såkaldt bufferzone.

I regionen Volgograd i det centrale Rusland lyder det omkring midnat natten til fredag ifølge russiske medier fra guvernør Andrej Botjarov, at luftsystemer er i gang med at afværge et større droneangreb.

En beboelsesejendom og civil infrastruktur er ifølge guvernøren blevet ramt. Der er ingen meldinger om dræbte.

I den russiske grænseregion Brjansk melder fungerende guvernør Jegor Kovalchuk på Telegram, at en person har mistet livet i et droneangreb på en landsby.

Reuters

De Radikale venter fortsættelse af regeringsforhandlinger fredag

De Radikales leder, Martin Lidegaard, forventer, at regeringsforhandlingerne genoptages fredag.

Det siger han kort efter midnat natten til fredag, hvor han sammen med partifællen Samira Nawa har forladt forhandlingerne på Marienborg.

– Vi har haft en udmærket aften. Vi er ved at være en lille smule brugte, og vi skal nok i gang igen i morgen, tænker jeg, lyder det fra en smilende Lidegaard.

Klokken 18.30 mødtes De Radikale sammen med SF og Moderaterne til forhandlinger hos Mette Frederiksen (S). Hun forsøger at danne en centrum-venstre-regering, som i givet fald kommer til at hedde SSFMR-regeringen.

Omkring midnat – efter mere end fem timers møde – har også SF-formand Pia Olsen Dyr og Moderaternes politiske leder, Lars Løkke Rasmussen, forladt forhandlingerne.

Ingen af de to havde en kommentar til de journalister, der torsdag aften var mødt op ved Marienborg.

Hos Pia Olsen Dyhr og partikollega Signe Munk var smilene dog brede, da de kørte ud ad indkørslen til statsministerens embedsbolig i en rød personbil.

Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og De Radikale har sammenlagt 82 mandater og vil altså være en mindretalsregering.

Der arbejdes på, at Enhedslistens 11 mandater og Alternativets 5 mandater skal udgøre et parlamentarisk grundlag for en eventuel SSFMR-regering.

Hvis eksempelvis Enhedslisten hopper fra, kan Alternativet og de nordatlantiske mandater ende med at få en afgørende rolle fremadrettet. Det gælder, hvis en SSFMR-regering for eksempel skal kunne tælle til 90 mandater for at få sin politik igennem.

Det er over ni uger siden, at vælgerne stemte til folketingsvalget. Her betød resultatet 24. marts, at der hverken er et rødt eller blåt flertal.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]