Seneste nyheder

23. juni 2026

Amerikansk kilde: USA har udført angreb på iransk militærområde

USA’s militær har udført nye angreb på et iransk militærområde og nedskudt flere iranske droner.

Det oplyser en unavngiven amerikansk embedsmand til nyhedsbureauet Reuters natten til torsdag dansk tid.

Ifølge embedsmanden udgjorde dronerne og militærområdet en trussel mod amerikanske styrker og kommerciel skibsfart i Hormuzstrædet.

Embedsmanden udtaler sig på betingelse af anonymitet.

Meldingen om angrebene kommer, efter at iranske medier tidligere natten til torsdag skrev, at der kunne høres eksplosioner øst for den iranske havneby Bandar Abbas omkring klokken 01.30 lokal tid – midnat dansk tid.

Det skrev Reuters.

Luftforsvaret var aktiveret i adskillige minutter, og myndighederne undersøger ifølge de iranske medier sagen for at fastslå, hvor lydene kom fra.

Det er uklart, om det er det område, som USA’s militær har angrebet.

Iran har ikke umiddelbart kommenteret meldingen.

Bandar Abbas ligger ud til Hormuzstrædet, der er en maritim flaskehals for energitransport. 20 procent af verdens olie og gas transporteres gennem det smalle stræde.

Hormuzstrædet er et centralt stridspunkt i forhandlingerne mellem USA og Iran. Det har været de facto lukket siden krigens start og sparket oliepriserne i vejret.

Krigen begyndte 28. februar, da Israel og USA sendte knap 900 angreb ind over Iran i løbet af 12 timer. Angrebene var ifølge USA målrettet iransk militærinfrastruktur og den iranske ledelse.

Ifølge amerikanske og israelske embedsmænd var timingen af det første angreb knyttet til muligheden for at ramme ayatollah Ali Khamenei, som blev dræbt i angrebet.

Hans søn Mojtaba Khamenei har overtaget posten som Irans øverste leder.

Efterfølgende angreb den militante bevægelse Hizbollah, der holder til i Libanon, Israel i solidaritet med Iran.

USA og Iran indgik en våbenhvile i begyndelsen af april. Israel og Hizbollah indgik en våbenhvile i midten af april, men der har jævnligt været meldinger om angreb fra begge sider siden.

Trumps fyrede justitsminister diagnosticeret med kræft

Den tidligere amerikanske justitsminister Pam Bondi er blevet diagnosticeret med kræft i skjoldbruskkirtlen.

Det siger hun onsdag til mediet CNN.

USA’s præsident, Donald Trump, fyrede hende i begyndelsen af april.

60-årige Bondi modtog først sin diagnose, efter at hun var fratrådt stillingen som minister, fortæller hun.

Hun tilføjer, at hun er i behandling, og at hun for et par uger siden gennemgik en operation.

Bondi fortæller til CNN, at hun stadig er ved at komme sig, men at hun har det godt trods omstændighederne.

Efter fyringen af Bondi er Todd Blanche, der tidligere har været Trumps personlige advokat, trådt til som fungerende justitsminister.

Fredag er det planen, at den tidligere justitsminister skal vidne for et tilsynsudvalg i Repræsentanternes Hus i forbindelse med udvalgets undersøgelse af den afdøde og dømte seksualforbryder Jeffrey Epstein.

Inden Bondi blev afskediget som minister, havde hun fået skarp kritik for sin håndtering af de millioner af dokumenter, der er offentliggjort om Epstein og hans påståede misbrug af talrige mindreårige piger.

Kritikken kom ikke kun fra Demokraterne, men også fra Trumps allierede og dele af Det Republikanske Parti.

Pam Bondi er blevet beskyldt for at have håndteret offentliggørelsen dårligt og for at dække over bestemt indhold.

Tirsdag udpegede Trump den tidligere minister som medlem af et rådgivende udvalg i Det Hvide Hus. Udvalget har fokus på videnskab og teknologi.

I en udtalelse til CNN skriver den amerikanske vicepræsident, J.D. Vance, at han er glad for, at Bondi fortsat ønsker at være en del af Trumps hold.

– Pam har været en enormt værdifuld ressource for præsidentens administration, og jeg er begejstret på hendes og på vores alles vegne over, at hun fortsat vil være involveret i at tackle nogle af de vigtigste spørgsmål, som administrationen står over for.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jill Biden frygtede at Joe Biden skulle få et slagtilfælde under debat

Den tidligere førstedame Jill Biden troede, at hendes mand, Joe Biden, var ved at få et slagtilfælde under en præsidentdebat mod USA’s præsident, Donald Trump, i 2024.

Det siger Jill Biden til CBS News.

– Jeg blev skræmt, for jeg havde aldrig nogensinde set Joe sådan før – og heller ikke siden. Aldrig.

– Jeg ved ikke, hvad der skete. Mens jeg så det, tænkte jeg: “Åh, Gud, han er ved at få et slagtilfælde”. Og det skræmte livet af mig, siger hun.

Den dengang 81-årige Biden var forinden genopstillet som præsidentkandidat og førte valgkamp, da han snublede gennem en præsidentdebat mod Trump i juni 2024.

Det skabte tvivl om hans kognitive evner og gjorde, at flere opfordrede ham til at trække sig som kandidat.

Han trak sig en måned senere – 107 dage før præsidentvalget. Derefter gav han sin opbakning til sin vicepræsident, Kamala Harris.

Hun endte med at tabe til Trump efter en forkortet valgkamp.

Ifølge nyhedsbureauet AFP roste Jill Biden sin mands præstation umiddelbart efter debatten.

– Joe, du gjorde det så godt. Du svarede på alle spørgsmål, og du kunne alle fakta i hovedet, sagde hun foran en samling af hans tilhængere.

Biden var den første siddende præsident til at trække sig fra et præsidentvalg, siden Lyndon B. Johnson gjorde det samme i marts 1968.

Bidens fysiske og psykiske helbred var også genstand for stor opmærksomhed under hans præsidentperiode fra 2021 til 2025.

Trump har gentagne gange sagt, at Biden havde mentale udfordringer under sit embedsperiode og beskyldt den daværende administration samt Kamala Harris for at dække over det.

Det har Biden-administrationen afvist.

Biden har fået fire børn – de tre af dem med sin første kone, Neilia.

Neilia omkom i en trafikulykke i 1972 sammen med parrets datter, Naomi. Parrets to sønner blev kvæstet i ulykken, men overlevede. Siden er den ene søn, Beau, død af en kræftsygdom.

Biden brugte sin magt i sin sidste tid som præsident til at benåde sin anden søn Hunter Biden, der stod over for to straffesager. Benådningen mødte kritik fra både demokrater og republikanere.

Joe og Jill Biden blev gift i 1977. De to har sammen datteren Ashley Biden.

DMI Femdøgns farvandsudsigt

RITZAU

FEMVAND
Onsdag den 27. maj 2026.

Udsendt kl. 23.15

Østersøen:
Fredag
Vest 8 til 13 m/s.
Lørdag
Vest 7 til 12 m/s.
Søndag
Sydvest 5 til 10 m/s.
Mandag
Sydvest 4 til 9 m/s.
Tirsdag
Sydvest 4 til 9 m/s.

Indre danske farvande:
Fredag
Vest 7 til 12 m/s.
Lørdag
Vest 8 til 13 m/s.
Søndag
Vest 5 til 10 m/s.
Mandag
Sydvest 5 til 10 m/s.
Tirsdag
Sydøst 4 til 9 m/s.

Skagerrak:
Fredag
Om dagen kuling fra syd 9 til 14 m/s. Om aftenen og om natten vest 8 til 13 m/s.
Lørdag
Sydvest 8 til 13 m/s.
Søndag
Vest 6 til 11 m/s.
Mandag
Om dagen kuling fra sydvest 9 til 14 m/s. Om aftenen og om natten sydvest 8 til 13 m/s.
Tirsdag
Sydøst 4 til 9 m/s.

Nordsøen:
Fredag
Om dagen kuling fra vest 9 til 14 m/s. Om aftenen og om natten Fisker og Fladen kuling fra vest 10 til 15 m/s. Tyskebugt, Dogger og Humber vest 5 til 10 m/s.
Lørdag
Om dagen vest 8 til 13 m/s. Dogger og Humber vest 3 til 8 m/s. Om aftenen og om natten Fladen, Dogger og Humber sydøst 4 til 9 m/s. Fisker nordvest 8 til 13 m/s. Tyskebugt vest 2 til 7 m/s.
Søndag
Om dagen sydvest 7 til 12 m/s. Fladen sydvest 3 til 8 m/s. Om aftenen og om natten sydvest 4 til 9 m/s.
Mandag
Sydvest 7 til 12 m/s.
Tirsdag
Sydvest 7 til 12 m/s.

Canada vil købe svenske overvågningsfly frem for amerikanske

Canada planlægger at købe en flåde af overvågnings- og varslingsfly fra den svenske forsvarskoncern Saab frem for en konkurrerende løsning fra den amerikanske flyproducent Boeing.

Det siger Canadas premierminister, Mark Carney, onsdag ifølge nyhedsbureauet Reuters på en forsvarskonference i landets hovedstad, Ottawa.

– Med en række avancerede sensorer og missionssystemer vil Saabs GlobalEye være en nøgleressource for de canadiske væbnede styrker i overvågningen og beskyttelsen af Arktis, siger Carney.

Den canadiske premierminister har flere gange sagt, at han ønsker, at Canada skal være mindre afhængig af det amerikanske militær.

Han lovede i marts, at Canada ville påtage sig det fulde ansvar for at beskytte sit eget territorium i Arktis.

Løftet kom ifølge Reuters, efter at Canada i årtier havde samarbejdet med USA om overvågningen af området, der er på mere end 4,4 millioner kvadratkilometer fordelt på hav og land.

Canadas liberale regering annoncerede sidste år desuden planer om at øge landets forsvarsudgifter markant.

USA har i flere år kritiseret sin nordlige nabo for ikke at leve op til forsvarsalliancen Natos mål for militærudgifter.

Carney meddelte i marts, at Canada sidste år nåede målet om at bruge to procent af landets bruttonationalprodukt på forsvar.

Saab skriver i en udtalelse onsdag, at virksomheden vil investere i forsknings- og udviklingsarbejde i Canada som en del af en eventuel aftale.

Carney oplyste onsdag ikke, hvor mange fly man ønsker at købe af Saab, eller hvad prisen på dem kommer til at være. Unavngivne canadiske embedsmænd har tidligere fortalt Reuters, at der er planer om at købe seks fly.

Philippe Legasse, der er viceleder ved institut for internationale studier på Carleton University i Ottawa, kalder ifølge Reuters beslutningen om at købe svenske fly for en vigtig test af den canadiske regerings politik om at bevæge sig væk fra den amerikanske forsvarsindustri.

Crystal Palace vinder historisk trofæ i Conference League

Crystal Palace har vundet det første europæiske trofæ i klubbens historie.

London-klubben vandt onsdag aften finalen i Conference League med 1-0 over Rayo Vallecano.

Sejren kunne sagtens have været større, men i stedet måtte englænderne overleve en nervepirrende finaleafslutning på Red Bull Arena i Leipzig.

Ikke desto mindre tog Crystal Palace sejren i den tredjestørste europæiske klubturnering.

Det var i år blot anden gang, at den 120 år gamle klub deltog i en europæisk turnering. Sidste år vandt holdet sit første store trofæ nogensinde med en overraskende 1-0-sejr over Manchester City i FA Cup-finalen.

Conference League-triumfen er også endnu et eksempel på engelsk dominans i denne sæson.

Aston Villa vandt Europa League, og hvis Arsenal lørdag slår Paris Saint-Germain i Champions League-finalen, gør England rent bord og henter tre europæiske trofæer i denne sæson.

Hvor Crystal Palace med sejren kvalificerer sig til Europa League i næste sæson, må Rayo Vallecano nøjes med mindet om finalen. Klubben fra Madrid endte sæsonen som nummer otte i La Liga og skal ikke spille europæisk i næste sæson.

Da det ikke er hverdagskost for fansene af nogen af de to klubber at stå i en europæisk finale, var der fra kampstart fantastisk stemning på stadionet i Tyskland.

Derfor gjorde det tilsyneladende heller ikke det store for tilskuerne, at første halvleg var en forholdsvis chancefattig affære.

Holdene gik til pause med 0-0, men i de sidste 45 minutter fik Crystal Palace gang i kampen.

Først var det Adam Wharton, der forsøgte sig mod Rayo Vallecano-keeper Augusto Batalla, som så uheldig ud, da han gav en ripost.

Her var Crystal Palace-angriberen Jean-Philippe Mateta vågen og kunne sende bolden i det tomme net til 1-0.

Fem minutter efter var englænderne uhyre tæt på at komme foran med to. Crystal Palace-spanieren Yeremy Pino sparkede direkte på frispark, og bolden ramte først venstre stolpe, før den sprang over på højre stolpe, men gik ikke i mål.

Blot et minut senere fik målscoreren Mateta endnu en stor mulighed, men denne gang gjorde Batalla noget af skaden god igen ved at parere.

Crystal Palace burde have været foran med mindst to mål, men i stedet levede spændingen videre i finalens sidste halve time.

Her holdt englænderne dog stand og kunne bryde ud i stor jubel over det historiske trofæ.

Styrelse har ikke ført tilstrækkeligt tilsyn med flyvesikkerheden

Trafikstyrelsens tilsyn med dansk luftfart har været præget af mangel på uddannet personale, underbemanding på flyveområdet, og mangelfuldt tilsyn med danske lufthavne.

Det viser en hidtil hemmeligholdt rapport fra den europæiske luftfartsmyndighed, EASA, som Politiken har fået indsigt i.

Trafikstyrelsen kunne kun mønstre en fuldt uddannet inspektør til at føre tilsyn med ni danske lufthavne, som er store nok til at høre under EASA’s regelsæt.

Og det er et centralt kritikpunkt, siger Simon Bennet, der er professor ved University of Leicester og forfatter til flere bøger og flyvesikkerhed, til mediet.

– En flyvemyndighed må aldrig komme i en position, hvor den kun har én inspektør, der er kvalificeret og uddannet til at udføre tilsynet.

– Det er et svigt fra styrelsens side i forhold til at planlægge, investere i menneskelige ressourcer, investere i uddannelse og udvise rettidig omhu. Så det er et institutionelt svigt, siger han til Politiken.

EASA fører til dagligt tilsyn med de respektive nationale luftfartsmyndigheder i de europæiske lande.

I Danmark er det Trafikstyrelsen, der er luftfartsmyndighed og ansvarlig for at leve op til internationale regler om luftfartssikkerhed inden for civil luftfart.

Styrelsen skal som tilsynsmyndighed på luftfartsområdet godkende og føre tilsyn med alle luftfartsselskaber, flyvepladser, personer, organisationer, uddannelsessteder, luftfartøjer og luftfartøjsmateriel, som indgår i den civile luftfart i Danmark, Grønland og Færøerne.

Trafikstyrelsen anerkender, at kun en medarbejder havde uddannelse til at føre tilsyn med de ni lufthavne, men oplyser til Politiken, at styrelsen siden rapporten har opnormeret på området.

Der er også sørget for yderligere uddannelse af inspektører, lyder det.

Det var i efteråret 2021, at inspektører fra EASA besøgte Danmark over fire dage. Her blev der lavet inspektion i flere lufthavne, ligesom Trafikstyrelsens procedurer blev gennemgået.

Her fandt inspektørerne 13 kritikpunkter, hvoraf 11 var sikkerhedsrelaterede. I andre lande blev der gennemsnitligt fundet seks kritikpunkter, hvoraf en tredjedel blev kategoriseret som sikkerhedsrelaterede.

Trafikstyrelsen mener, at sikkerheden for passagerer og besætninger hele tiden har været “på et højt niveau”, skriver Politiken.

EASA’s rapporter er ifølge EU-lovgivning fortrolige, indtil medlemslandet har udbedret de kritikpunkter, der blev fundet. Derfor er det først blevet muligt at få indsigt i rapporten nu.

Esbjerg tager første skridt mod DM-guld i finalen mod Odense

Team Esbjerg tog første stik i kampen om DM-guldet mod Odense Håndbold.

Vestjyderne udspillede onsdag fynboerne i første finaleopgør i Blue Water Dokken og vandt 37-30.

Finalen spilles bedst af tre, og Esbjerg har dermed muligheden for at blive dansk mester med en sejr, når de to hold mødes igen lørdag i Odense.

Henny Reistad og Nora Mørk førte an for hjemmeholdet offensivt, mens Silje Solberg spillede endnu en brandkamp i sin blot anden optræden i Esbjerg-målet.

Esbjerg blev kort inden den sidste semifinalekamp ramt af en skade til Katharina Filter og var nødsaget til at hente Solberg ind til en lyndebut.

Det gjorde hun fantastisk, da holdet spillede sig videre fra semifinalen, og onsdag kom hun også godt i gang med en redning på allerede det første skud fra Odense.

Der var fra kampens start en voldsom intensitet i kampen mellem de to bedste hold i kvindeligaen.

Reistad var skarp og bragte Esbjerg foran 5-4 med tre scoringer i træk.

Elin Hansson supplerede med tre scoringer mere, og med en scoring hver fra Mørk og Live Rushfeldt Deila fik esbjergenserne skabt et hul på fire mål midt i første halvleg.

Mørk var generelt fremragende både i sine afslutninger og sine oplæg til holdkammeraterne.

På den anden side holdt Elma Halilcevic gæsterne inde i kampen i de første 30 minutter med nogle vigtige mål.

Solberg blev dog ved med at fortsætte sit vilde spil i Esbjerg-målet og var med til at holde Odense på afstand.

I de døende sekunder af første halvleg sendte gæsternes Ragnhild Valle Dahl et straffekast forbi Solberg.

Trods en betydeligt bedre Esbjerg-halvleg var Odense på den måde stadig med i kampen, da holdene gik til pause med en 19-16-føring til Esbjerg.

I anden halvleg fortsatte Mørk med at kontrollere kampen og leverede efter knap 35 minutter endnu et smukt assist, da hun fandt Olivia Löfqvist med en aflevering bag ryggen. Hun gjorde det til 23-19.

Reistad fulgte op med tre scoringer mere, og hjemmeholdet udbyggede føringen til 26-21.

Michala Møller og Sarah Dekker supplerede, og da Esbjerg kom foran med 30-23 med lidt over et kvarter tilbage af kampen, begyndte det at se svært ud for Odense.

Med ti minutter tilbage viste Mørk igen sin overlegenhed med en kig-væk-finte, før hun sendte den hen til Rikke Iversen, som kunne bringe føringen helt op på ti mål.

Esbjerg var simpelthen for stor en mundfuld for gæsterne, som i stedet må se fremad og fokusere på at holde guldhåbet i live i returkampen lørdag.

Reistad blev kampens klare topscorer med ti mål.

DMI Landsudsigt

RITZAU

Landsudsigt:

Onsdag d. 27. maj 2026.

Udsigt, der gælder til fredag morgen, udsendt kl. 21.50.

I nat klart vejr med temp. ned mellem 3 og 10 grader. Svag til frisk vind omkring nordvest, der drejer til mellem nordøst og nordvest og aftager en smule. Torsdag solrigt med temp. mellem 13 og 21 grader, koldest langs Vestkysten. Svag til jævn vind fra skiftende retninger. Om aftenen fortsat sol, og om natten klart vejr, men mod vest efterhånden risiko for stedvis dis eller tåge. Temp. ned mellem 3 og 9 grader. Svag til jævn vind fra forskellige retninger, senere mest mellem syd og vest.

Matthew Perrys assistent idømt fængsel for medvirken til hans død

En femte person er blevet dømt i sagen om skuespilleren Matthew Perrys død.

Denne gang er der tale om Perrys personlige assistent, Kenneth Iwamasa, der onsdag er blevet idømt 41 måneders fængsel.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Det var Kenneth Iwamasa, der fandt Matthew Perry livløs med ansigtet nedad i et badekar i sit hjem i Los Angeles i oktober 2023. Han døde af en ketamin-overdosis.

Han injicerede Perry med ketamin flere gange – herunder den dag han døde.

Matthew Perry er især kendt for sin medvirken i tv-serien “Venner”.

Iwamasa er den femte person, der er dømt i sagen. Tidligere i maj blev Erik Fleming dømt til to års fængsel for at have hjulpet skuespilleren med at skaffe stoffer i ugerne før hans død.

I april blev Jasveen Sangha idømt 15 års fængsel i forbindelse med dødsfaldet. Kvinden er også kendt som “Ketamin-dronningen”, fordi hun solgte stoffer til rige og berømte.

Sangha har været varetægtsfængslet siden august 2024. Sidste år tilstod hun at have leveret de stoffer, som den amerikanske skuespiller tog, inden han som 54-årig druknede i et badekar i oktober 2023.

Ifølge The Guardian fastslog myndighederne efterfølgende, at stoffet ketamin var hovedårsagen til hans død.

Ketamin er et hallucinogent og smertestillende stof, der hovedsageligt anvendes som bedøvelse til større dyr i forbindelse med operationer.

Skuespilleren havde ifølge The Guardian kæmpet med en stofafhængighed i årevis forud for sin død.

Mediet skriver, at han før havde taget ketamin som behandling mod en depression, men at hans læge havde afvist at give ham de mængder, han gerne ville have.

Skuespilleren havde herefter benyttet sig af alternative veje for at skaffe dem.

Foruden Sangha og Fleming er de to læger Salvador Plasencia og Mark Chavez ligeledes blevet dømt i sagen.

Plasencia købte ifølge nyhedsbureauet AFP ketamin fra Chavez og solgte det til Perry til meget dyre priser.

Anklagerne oplyste under retssagen, at Perry betalte over 2000 dollar per hætteglas ketamin. Det svarer til cirka 12.800 danske kroner.

Sangha arbejdede ifølge AFP sammen med Erik Fleming, der fungerede som en slags mellemmand for hende ved at sælge 51 hætteglas ketamin til Perrys assistent.

Efter kritik mister fængselsdirektør sin chaufførordning

En chaufførordning for Danmarks Fængslers direktør, Ina Eliasen, stopper i sin nuværende form.

Det meddeler Danmarks Fængsler i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Det sker efter kritik af ordningen fra flere eksperter.

Også eksempelvis Dansk Folkeparti har kritiseret ordningen, som betyder, at to deltidsansatte chauffører fragter direktøren for Danmarks Fængsler rundt. Onsdag har også De Konservative, Liberal Alliance og Danmarksdemokraterne ytret kritik af ordningen. Det har B.T. skrevet.

Danmarks Fængsler betaler omkring 720.000 kroner i løn årligt for chaufførerne, hvilket B.T. tidligere har beskrevet.

I den skriftlige kommentar skriver Danmarks Fængsler, at det er Styrelsen for Danmarks Fængsler, som har besluttet, at der skulle være en chaufførordning.

Desuden har styrelsen vurderet, at det på grund af arbejdspres gav mening “at kunne inddrage transporttid til arbejdsbrug i forbindelse med transport mellem hjem og den faste arbejdsplads”.

Men nu er det altså slut.

– Styrelsen for Danmarks Fængsler vurderer løbende omfanget af det konkrete kørselsbehov og har blandt andet i lyset af den seneste tids hårde kritik besluttet at nedlukke den eksisterende køreordning, mens det overvejes, hvordan transportbehovet mest hensigtsmæssigt dækkes fremover, skriver Danmarks Fængsler i den skriftlige kommentar.

Af en aktindsigt, som B.T. er i besiddelse af, fremgår det, at chaufførerne også henter og bringer direktøren ved hendes hjem cirka 40 kilometer fra styrelsen.

Tidligere har Danmarks Fængsler henvist til et notat fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet, som har beskrevet reglerne for brugen af tjenestebil med chauffør, i forhold til, at reglerne bliver fulgt.

Ministeriet oplyser til Ritzau, at notatet “alene retter sig mod borgmestre og regionsrådsformænd”.

– For så vidt angår den konkrete sag beskrevet i artiklen, henviser Indenrigs- og Sundhedsministeriet til Justitsministeriet, skriver ministeriet.

Norges dronning Sonja er blevet indlagt med hjerteproblemer

Dronning Sonja af Norge er onsdag blevet indlagt på hospitalet på grund af hjerteproblemer.

Det skriver det norske kongehus i en pressemeddelelse.

Kongehuset oplyser, at dronningen har hjerteflimmer og hjertesvigt, og at hun skal være indlagt “nogle dage” til undersøgelser og observation.

Hun er indlagt på Rikshospitalet i Oslo.

Kongehuset skriver ikke noget om 88-årige dronning Sonjas tilstand.

Søndag meddelte det norske kongehus, at dronning Sonja var blevet sygemeldt i en uge grundet hjerteflimmer og hjertesvigt.

– Dronningen har brug for hvile og for tilpasning af sin medicin, skrev kongehuset søndag.

Det lød desuden, at dronningen var “ved godt mod”.

Hjerteflimmer er en rytmeforstyrrelse i hjertet, der kan medføre åndenød, hjertebanken, svimmelhed og brystsmerter.

Ved hjertesvigt er hjertemusklen svækket og derfor ikke i stand til at pumpe blodet effektivt nok rundt i kroppen. Det betyder, at blodtilførslen til de enkelte organer bliver mindre.

Søndag lød det desuden, at dronning Sonja havde været forbi Rikshospitalet til undersøgelser. Her var planen dog, at hun skulle opholde sig derhjemme.

Dronning Sonjas sygemelding betød samtidig, at hun ikke kunne ledsage sin mand, kong Harald, der fra tirsdag til torsdag sejler med kongeskibet “Norge” og besøger fire kommuner i den sydvestlige del af landet.

Tirsdag sagde kongeparrets søn, kronprins Haakon, til pressen, at kongen og dronningen må tage hensyn til alderen. Det skriver det norske nyhedsbureau NTB.

– Jeg synes, det er imponerende, hvordan både kongen og dronningen fortsætter med at udføre officielle opgaver. Og jeg synes jo, de gør meget mere, end det man kan forvente, sagde han.

Det er ikke første gang, at dronning Sonja er ramt af hjerteproblemer.

Under en skitur i januar 2025 blev hun også ramt af hjerteflimmer. Efterfølgende fik hun indopereret en pacemaker for at stabilisere hjerterytmen.

NFH laver vildt comeback mod Ikast i første bronzekamp

Nykøbing Falster Håndbold (NFH) var helt nede i sækken efter første halvleg af første bronzekamp mod Ikast Håndbold, men hjemmeholdet leverede et vildt comeback.

Ikast var foran med otte mål ved pausen, men kollapsede fuldstændig og endte med at tabe kampen 34-36.

NFH-keeperen Cecilie Greve var storspillende og havde en central rolle i at vende kampen på hovedet.

Holdet er derfor et skridt nærmere bronzemedaljerne.

Kampen om tredjepladsen i kvindernes håndboldliga spilles bedst ud af tre.

NFH har derfor muligheden for at gøre arbejdet færdigt på udebane, når næste kamp spilles lørdag.

Både Ikast og NFH røg ud i semifinalerne til de to klart bedste hold i sæsonen, Team Esbjerg og Odense Håndbold, og må derfor kæmpe om bronze.

I onsdagens opgør lagde gæsterne godt fra start. NFH kom lidt med i kampens indledning, da det stod 6-6. Herfra begyndte Ikast så at få overtaget og gik til pause med en stor 21-13-føring.

Julie Scaglione førte an for gæsterne og leverede seks mål i de første 30 minutter.

Det lignede derfor, at man godt kunne begynde at kigge videre mod næste kamp, men NFH var slet ikke klar til at give op.

Målvogteren Greve hev den ene store redning efter den anden ud af hatten, mens der også kom gang i hjemmeholdets scoringer.

Efter 51 minutter fik NFH sin første føring i opgøret, og der var dermed lagt op til en gyserafslutning.

Med tre minutter tilbage stod det helt lige 32-32. Clara Lerby leverede de sidste scoringer, og hjemmepublikummet kunne gå amok efter at have vidnet et enormt comeback.

Mia Svele var også en profil for NFH og var holdets topscorer med ti mål.

Trump er ikke tilfreds med Iran-aftale

USA’s præsident, Donald Trump, er endnu ikke tilfreds med en eventuel aftale med Iran.

Det siger præsidenten under et regeringsmøde i Det Hvide Hus onsdag, skriver Reuters.

– Iran er meget opsat på det, de vil meget gerne lave en aftale. Indtil videre er de ikke nået i mål. Vi er ikke tilfredse med det, men det bliver vi. Enten det, eller også bliver vi nødt til at gøre arbejdet færdig, siger Trump.

Tidligere på dagen onsdag lød meldingen i iransk stats-tv ifølge Reuters, at det iranske styre har modtaget et uofficielt udkast til et fælles forståelsesdokument mellem Iran og USA.

Her fremgik det ifølge mediet, at Iran – på visse betingelser – skal sikre, at den kommercielle skibstrafik i Hormuzstrædet i løbet af en måned kommer tilbage til samme niveau som før krigen i landet.

Til gengæld for genåbningen af Hormuzstrædet skal USA ophæve sin blokade rettet mod iranske havne og trække sine styrker ud af Irans nærområde, lød det.

På regeringsmødet onsdag aften, er der dog ifølge Trump en anden tidsfrist for åbningen af strædet. Trump siger, at strædet vil åbne øjeblikkeligt ved en eventuel rammeaftale. Han tilføjer desuden, at ingen lande vil kontrollere Hormuzstrædet i sådan et scenarie.

Dansktopsangeren Bjørn Tidmand er død – 86 år

Dansktopsangeren Bjørn Tidmand er død. Han blev 86 år.

Det oplyser familien i en pressemeddelelse.

Bjørn Tidmand sov stille ind tirsdag, lyder det.

Han var især kendt for sin version af revyvisen “Lille Sommerfugl”. Tidmands version blev udgivet i 1968.

Han slog for alvor igennem på den danske musikscene nogle år tidligere i 1963 med sangen “Brænd mine breve”.

Samme år deltog han for første gang i melodigrandprix. Her fik han en andenplads efter Grethe og Jørgen Ingmann, som vandt med sangen “Dansevise”.

Året efter prøvede han igen og vandt denne gang sangkonkurrencen med “Sangen om dig”.

Bjørn Tidmand blev født i 1940 og brugte de fleste af sine skoleår på Københavns Kommunes Sangskole, som i dag er kendt som Sankt Annæ Gymnasium.

Hans familie beskriver, hvordan han i de sene teenageår underholdt med sang og guitar på beværtninger og natklubber rundt i byen.

Ifølge familien fremhævede Bjørn Tidmand selv blandt andet tiden som vært på DR’s underholdningsprogram “Mellem to stole” sammen med vennen Gustav Winckler.

Også optrædener med stjerner som Bing Crosby og Julio Iglesias blev fremhævet.

Som 80-årig lagde Bjørn Tidmand karrieren på hylden.

– Efter 60 år på landevejen må det være nok. Tidens populære sangere har en helt anden lyd end min. Jeg må erkende, at tiden ikke længere er til det, jeg laver. Udvikling og afvikling går hånd i hånd.

– Og når man er 80, synes jeg, man må have lov at sige tak for, at det er gået så godt, som det er, sagde han til Kristeligt Dagblad i 2020 om beslutningen.

I de sidste år levede han ifølge familien tæt på den nærmeste familie og havde mere tid til at dyrke sin store passion – bridge.

Bjørn Tidmand har været gift tre gange og efterlader en søn, en datter og to børnebørn.

En tysk domstol har onsdag idømt 67-årige Daniela Klette, et tidligere medlem af den tyske gruppe Rote Armee Fraktion (RAF) også kendt som Baader-Meinhof-gruppen, 13 års fængsel.

Det skriver det tyske nyhedsbureau dpa.

Efter en 14 måneder lang retssag blev hun fundet skyldig i groft røveri, overtrædelser af våbenlovgivningen og andre forbrydelser knyttet til røverier mod supermarkeder og pengetransportvogne udført med to andre tidligere RAF-medlemmer. Disse to er stadig på fri fod.

Verdenstoer er ude af French Open efter choknederlag

En af de helt store profiler ved French Open blev onsdag sendt ud efter et chokerende nederlag i anden runde.

Kasakhiske Elena Rybakina, der er nummer to i verden, bragte sig foran med et sæt, men endte alligevel med at tabe til ukrainske Yuliia Starodubtseva, der er nummer 55 i verden.

Starodubtseva vandt på dramatisk vis efter en intens afslutning i tre sæt med cifrene 3-6, 6-1, 7-6 efter tiebreak i sidste sæt.

Dermed er Rybakina, som tidligere i år vandt Australian Open, ude af den franske grand slam-turnering.

For den 26-årige ukrainer var det den største sejr i karrieren.

– Ærligt talt er det svært at beskrive. Jeg er virkelig glad, siger Starodubtseva efter kampen ifølge AFP.

– Jeg er virkelig stolt af mig selv over, at jeg kunne gøre det i dag. Det var et svært tredje sæt, men jeg fik det klaret til sidst, tilføjer hun.

Det er Rybakinas første nederlag i en af de to første runder i en grand slam-turnering siden Australian Open i 2024.

Starodubtseva møder enten amerikanske Hailey Baptiste eller kinesiske Wang Xiyu i tredje runde.

Michael Valgren tager sin første grand tour-sejr på 17. etape

Michael Valgren (EF) tog en af karrierens største triumfer med sejren på den kuperede 17. etape af Giro d’Italia.

Med en kilometer til mål angreb den 34-årige dansker sine konkurrenter i finalen, og ingen kunne hente ham.

Han havde endda tid til at hive en perleplade frem, som han rakte frem foran sig, mens han trillede alene ind over målstregen.

Det er Valgrens første sejr i en grand tour i karrieren.

Andreas Leknessund (Uno-X) kom ind på andenpladsen. Damiano Caruso (Bahrain Victorious) tog tredjepladsen.

Onsdagens etape var en lang kamp for udbruddet. Til sidst sad der seks mand tilbage, og Valgren kørte uden om de andre og sikrede sig en stor sejr efter en nærmest perfekt kørt etape.

Det er den femte danske etapesejr i årets Giro, da løbets førende rytter, Jonas Vingegaard (Visma), allerede har vundet fire.

På 17. etape lykkedes det efter en hård kamp i starten endelig udbruddet at slippe afsted.

En stor gruppe på knap 30 ryttere samlede sig, og blandt dem var ud over Valgren også Niklas Larsen (Unibet).

Men på den sidste fjerdedel af den 202 kilometer lange etape blev finalen intens, og frontgruppen splittede op flere gange. Heriblandt faldt Larsen også bagud, og danskeren var dermed ikke med i kampen om etapesejren til sidst.

Valgren så til gengæld stærk ud, og han blev ved med at holde fast. Flere gange accelererede han selv på etapens sidste kategoriserede stigning.

Dermed lagde han sig i front sammen med Einer Rubio (Movistar). Lige bag dem jagtede en gruppe på fire ryttere de forreste.

Rubio og Valgren kom alene over toppen på den sidste kategori 3-stigning. Til sidst kom Igor Arrieta (UAE Emirates), Damiano Caruso (Bahrain Victorious), Aleksandr Vlasov (Red Bull) og Andreas Leknessund (Uno-X).

Med en kilometer til mål tog Michael Valgren chancen med et perfekt timet angreb, som ingen reagerede hurtigt nok på, og danskeren vandt på fornem vis.

Jonas Vingegaard kørte lidt efter sikkert i mål i den lyserøde førertrøje. Han har en stor føring på over fire minutter til andenpladsen, mens Giro d’Italia nærmer sig afslutningen i Rom, hvor den 21. og sidste etape køres 31. maj.

Den 29-årige danske Visma-stjerne er godt på vej mod et historisk hattrick med en sejr i den grand tour, han stadig mangler i samlingen.

De to andre er Tour de France og Vuelta a España. Vingegaard har vundet Touren to gange og Vueltaen én gang.

INFO: Den planlagte Net version af historien “Tiltale: Kvinde blev voldtaget og kidnappet i jagt på narkolager” udgår.

Det er ikke lykkedes Ritzau at få oplyst dommen..

Spørgsmål til det udgåede programpunkt kan rettes til Ritzaus nyhedsredaktør på 33 30 04 10

Danmark får kun den grønneste regering nogensinde, hvis Alternativets mandater gør sig gældende som parlamentarisk grundlag.

Det mener politisk leder Franciska Rosenkilde på vej ind til regeringsforhandlinger på Marienborg, statsministerens embedsbolig.

– Der er potentiale for, at det her bliver Danmarks grønneste regering, og det bliver det kun, hvis Alternativets mandater er med, fordi vores mandater er dem, der arbejder for en reel grøn regering med reel klimahandling, siger hun.

[ajax_load_more loading_style="infinite skype" &posts_per_page="10" offset="20" repeater="template_2" post_type="seneste-nyheder" button_label="Se flere"]